Mieliteot

Mulla ei oo ollut oikein mitään varsinaisia yksittäisiä himoja (paitsi kiinalainen ruoka oli hetken aikaa), mutta nyt oon syönyt jo aika monena päivänä Jacky makupaloista sitä vaaleansinistä, maitosuklaata.. 🤤 Tällä viikolla joka päivä neljä….. 🥹 ne on niiiin ihania!
Onks se just se suklaavanukas? Mullaki ollut nyt himo niihin ja vetäny niit muutama päivässä😂
 
Mulla on ollu jo pari-kolme viikkoa himo mansikkaviiliin, johon laitan päälle mustikoita 😍😋
...ja sit tietysti pizzaa edelleen tekis mieli joka päivä 🙈
Piimää oon näköjään vetäny suoraan purkista jo hetken 😂
 
Havahduin tänään sellaseen outoon mielitekoon (siis minulle outoon), et mun tekee koko ajan mieli ihan kamalasti naudanlihaa ja siitä valmistettuja pihvejä. 🫣🤣 En ole syönyt punaista lihaa reilusti yli 10 vuoteen, enkä sitä ole himoinnut kertaakaan sen jäätyä pois ruokavaliosta. Mutta nyt katselen netissä kuola valuen videoita missä valmistetaan jotain pihvejä tms. 🙈🤣 En kyllä uskalla ruveta sitä syömään ihan tosta noin vaan, voi pakki mennä jumiin ihan huolella, jos niin tekisin. 😁 Ja outoa tästä tekee myös sen, että en ole koskaan edes tykännyt mistään pihveistä. 🤣
Ettei vaan olis joku raudanpuute taustalla kun noin outo mieliteko iskee 😂
 
Ettei vaan olis joku raudanpuute taustalla kun noin outo mieliteko iskee 😂
Tämä kieltämättä kävi munkin mielessä. 😁 Hemoglobiini oli viime mittauksessa (n. 1kk sitten) 124, mikä on mulle matala, koska mulla on aina ollut tosi korkee hemppari. Korkeimmillaan ollut jopa 163. 🫣 Mut lääkärit ovat sitä mieltä, et ei mitään hätää, kun se on viitearvojen sisällä. Ferritiini mitattu keväällä ja se oli sillon muistaakseni 65.

Ja tämä mieliteko on ja pysyy. 😵‍💫😆 En vaan ole edelleenkään uskaltanut naudanlihaa syödä. 😁
 
Tämä kieltämättä kävi munkin mielessä. 😁 Hemoglobiini oli viime mittauksessa (n. 1kk sitten) 124, mikä on mulle matala, koska mulla on aina ollut tosi korkee hemppari. Korkeimmillaan ollut jopa 163. 🫣 Mut lääkärit ovat sitä mieltä, et ei mitään hätää, kun se on viitearvojen sisällä. Ferritiini mitattu keväällä ja se oli sillon muistaakseni 65.

Ja tämä mieliteko on ja pysyy. 😵‍💫😆 En vaan ole edelleenkään uskaltanut naudanlihaa syödä. 😁
Unohda se naudanliha ja kokeile nyt mitä rautalisä ko syömistarpeeseen vaikuttaa. Kentues sun elimistö on tottunut noihin "korkeisiin" arvoihin ja osaa nyt lisärautaa tuollatavoin pyytää.
Noilla sun raskausviikoilla on ferritiinivarasto myös luontaisesti voinut verenmäärän lisääntyessä suhteellisesti kutistua, jota pelkkä hemogl.testi ei kerro.
 
Unohda se naudanliha ja kokeile nyt mitä rautalisä ko syömistarpeeseen vaikuttaa. Kentues sun elimistö on tottunut noihin "korkeisiin" arvoihin ja osaa nyt lisärautaa tuollatavoin pyytää.
Noilla sun raskausviikoilla on ferritiinivarasto myös luontaisesti voinut verenmäärän lisääntyessä suhteellisesti kutistua, jota pelkkä hemogl.testi ei kerro.
Kiitos vastauksesta. ☺️ Voisin kokeilla rautalisää. Naudanlihanhimon lisäksi mulla on jatkuva väsymys ja välillä huimaa. Tämä huimaus alkanut nyt ihan tässä n. viikon sisällä. Että jonkinlainen raudanpuute tosiaan voi olla kyseessä. Sitä ei vaan osaa itse aloittaa mitään, jos lääkäri sanoo kaiken olevan kunnossa. 🙈 Jännästi vaan ”sokeasti” uskoo kaiken, mitä lääkäri sanoo.
 
Kiitos vastauksesta. ☺️ Voisin kokeilla rautalisää. Naudanlihanhimon lisäksi mulla on jatkuva väsymys ja välillä huimaa. Tämä huimaus alkanut nyt ihan tässä n. viikon sisällä. Että jonkinlainen raudanpuute tosiaan voi olla kyseessä. Sitä ei vaan osaa itse aloittaa mitään, jos lääkäri sanoo kaiken olevan kunnossa. 🙈 Jännästi vaan ”sokeasti” uskoo kaiken, mitä lääkäri sanoo.
Toki onhan naudanlihassa myös mm sinkkiä ja proteiineja, vaan niiden vähyys ei huimausta aiheuta. Tod.nök syödä kuitenkin jotain raskausmonivitamiknia niin niissä usein myös sinkki. Proteiinin lähteitä onkin sitten lukuisia, toki vauva noilla viikoilla imee niitäkin itseensä kun kasvu on niin nopeaa.
 
Tänään kaupassa teki ihan hirveästi mieli riisifruttia (oon syönyt sellaisen ehkä lapsena, 20 vuotta sitten viimeksi?), joten se oli pakko ostaa ja syödä. Ei nyt ihan ollu niin hyvää mitä mun kuvitelmissa oli, mutta syötyä tuli kuitenkin. 😁
 
Mul joku ihme himo saada kylmää kokista🤔🤔 en ymmärrä tätä himoa… yritän siihen ettei nyt sentää joka päivä sitä juo, ehk sen pari kertaa viikossa.. ja juon sitä tavallista, ku sokerittomassa on ne makeutusaineet ja vissii ne ei oo kovin hyviä sikiölle? Et parempi sokeri kuin makeutusaineet.
 
Mul joku ihme himo saada kylmää kokista🤔🤔 en ymmärrä tätä himoa… yritän siihen ettei nyt sentää joka päivä sitä juo, ehk sen pari kertaa viikossa.. ja juon sitä tavallista, ku sokerittomassa on ne makeutusaineet ja vissii ne ei oo kovin hyviä sikiölle? Et parempi sokeri kuin makeutusaineet.
Itse 1-tyypin diabeetikkona juon kyllä lähes päivittäin pienen tölkin sokeritonta colaa/pepsiä (kofeiinitonta ostan kotiin). Näkemykseni mukaan pienempi paha on ne makeutus- ja lisäaineet (joilta on kenekään mahdoton välttyä) kuin puhdas sokeri, joka tekee valtavia piikkejä verensokeriin ja lisää energiansaantia. Mutta ehkä taas se kohtuus kaikessa on hyvä neuvo tässäkin. Ja jos harvakseltaan sen limun juo niin eipä se sokerillinen versio terveellä ihmisellä vaikuta kokonaiskuvassa mihinkään :smiling-eyes:

Mulla on ollut enimmäkseen himo kaikkeen makeaan ja happamaan ja raikkaaseen, eli olen syönyt salaattia, hedelmiä ja jugurttia tosi paljon. Suolainen ja rasvainen ei oikein maita, eikä lihaa tai kanaa tee mieli.

Lisäksi on aivan järkky ähky ja huono olo jos syön normaalin määrän ruokaa! Maha on erityisesti iltaa kohden pinkeä ja turvonnut. Olen joutunut pienentämään ruoka-annoksia tosi paljon ja se on hankalaa, etenkin kun tän diabeteksen kanssa joutuu jatkuvasti muutenkin miettimään joka ikisen suupalan ja laskemaan hiilarit ja piikitettävän insuliinin määrän :Upside Down Face:
 
1000037378.jpg
Mitä sitä saikulla tekis muuta ku miettiä mitä tekis mieli 😂 pari päivää tehny mieli piirakkaa ja eilen piti varta vasten käydä kaupasta muutamat puuttuvat ainekset ja tänään pyöräytin piirakan. Voin sanoa että ei oo kaukana et tuhoan tuosta puolet, ainaki 😋
 
View attachment 136702
Mitä sitä saikulla tekis muuta ku miettiä mitä tekis mieli 😂 pari päivää tehny mieli piirakkaa ja eilen piti varta vasten käydä kaupasta muutamat puuttuvat ainekset ja tänään pyöräytin piirakan. Voin sanoa että ei oo kaukana et tuhoan tuosta puolet, ainaki 😋
Namm näyttääpä hyvältä! Mäkin leivoin juuri äsken porkkanakakkua, kun miehellä on tänään synttärit. Nyt täytyy vaan odotella sitä uunista, että pääsisi vielä kuorruttamaan. Tekee kauheasti kaikkea makeaa mieli tällä hetkellä 😄
 
Mulla ei mitään erikoisempia himoja oo tähän mennessä, mut nyt on muutamana päivänä tehnyt hirveästi mieli maksalaatikkoa 🙈 En tiedä johtuuko hemoglobiinin laskusta, vaikka se vielä ihan hyvällä tasolla onkin, mutta omaan aiempaan tasoon nähden toki matala (120 vs. 140).
 
Mun tekee mieli iha hirveästi chiliä🌶️ vaikka vihaam sitä ylikaiken 😂 en ymmärrä näitä haluja…

Siis vaa niinku ruokaan mausteena laitettuna, en nyt sentää pelkkää chiliä söis muutenkaa…
Onks jollain ollu chili himoa?😂
 
Mulla ei mitään erikoisempia himoja oo tähän mennessä, mut nyt on muutamana päivänä tehnyt hirveästi mieli maksalaatikkoa 🙈 En tiedä johtuuko hemoglobiinin laskusta, vaikka se vielä ihan hyvällä tasolla onkin, mutta omaan aiempaan tasoon nähden toki matala (120 vs. 140).
Täällä sama! Voi että kun sais maksalaatikkoa… tai maksamakkaraa tai meetvurstia 🤤 eli kaikki kielletty kiinnostaa 🤷‍♀️
 
Mun on ollu pakko saada välillä pizzaa, jossa on salamia/meetvurstia. Tuntuu, että tulen hulluksi, ku katson miehen laittavan leivän päälle meetvurstia, haistan sen tuoksun, enkä itse saa 😣 Mutta niin olen ainakin käsittänyt, että useampi raskaana kielletty ruoka-aine käy kyllä, jos vaan on kunnolla kuumennettu/paistettu. Sama aurajuuston kanssa, vaikken usein sitä nautikaan. Maksamakkaran vaaroista(A-vitamiini yms.) olen lukenut, mutta olen käsittänyt, että sitäkin voi välillä vähän syödä, joten olen muutaman kerran nautiskellut leivän päällä tuoreen kurkun kera.
 
Takaisin
Top