Mielitekoja ja inhokkiruokia

Hedelmiä ei kiellettyjen ruoka-aineiden listassa ole :-)

Mulla on tullu himo hedelmiin ja nyt neuvolassa selvis että maksimisuositus on 4 hedelmää (tai marja-annosta) päivässä :sad001 Tuntuu ihan tyhmältä kun nyt stressaan jostain hedelmien määrästä ja toisena päivänä saatan syödä suklaata -> koko hommassa ei oo mitään järkeä! En kyllä usko että teen itselleni tai vauvalle jotain hallaa vaikka välillä söisin "yli suositusten".
Mulla kans :happy: varsinkin omenoihin. Mustikatkin on niiin ihania :p oon vielä ainakin syöny henksuravintolassa lounaan joka päivä, joten sen jälkeen hedelmien määrä pysyy ihan kohtuudessa.
Mun lemppari karkit on jo pitkään ollu Nellie Dellien salmiakit, tai ne mustat kovat namit. Oon yrittäny googlettaa steviasta raskausaikana... et uskaltaako syödä enää. Onko kellään tietoa?

Vai ei hedelmiä sais syödä liikaa. Hoh hoi. Onhan niissä toki sokeria, mutta fruktoosina eikä valkoisena sokerina mitä saa melkein mistä vain piilosokerina. Mites hedelmien hyvät puolet kuten kuidut, vitamiinit, ym.? Sen ymmärrän, ettei hedelmämehuja tarvi juoda litroittain joka päivä (mehuun uppoaa hurja määrä hedelmiä ilman samaa määrää kuituja), mutta muuten ihan pöljältä kuullostaa. Haluaisin kyllä kuulla tän "kiellon" perustelut...

Mikä on muuten yksi heldelmäannos? Yksi omena? Desi marjoja, vai mitä?

Mun lemppari karkit on jo pitkään ollu Nellie Dellien salmiakit, tai ne mustat kovat namit. Oon yrittäny googlettaa steviasta raskausaikana... et uskaltaako syödä enää. Onko kellään tietoa?

Mut eik se zalmiakki ollu jo itsessään kiellettyjen listalla

Joo on. En syö ku yhden tai pari silloin tällöin, sillä ei oo vaikutusta. Mun verenpaineilla sitä jopa suositeltiin aikaisemmin, silloln kun suositusraja oli joku 50g. Koko Nellie Dellie pussissa on 90g. Mietin vain, stevian osuutta, kun se on ns. uusi aine täällä.

Mä luulen, että hedelmärajoitus on radia varten. Tässä on ote HYKSin radi-ohjeesta:

"Marjat, hedelmät
  • Sisältävät hedelmä- ja rypälesokereita (fruktoosi, glukoosi) ja siksi nostavat verensokeria runsaasti syötyinä. Marjat ja hedelmät ovat hyviä kuidun lähteitä, siksi ne ovat raikas lisä myös raskausdiabeetikon aterioilla. Voit syödä 3 hedelmä- tai marja-annosta päivän eri aterioille jaettuna. Huom! Vain yksi pieni banaani päivässä, viinirypäleannos 1 dl (15 kpl)."

Joo siis mulla ylipainoa ja neuvolatäti sanoi siksi, ennen sokerirasitus koetta. Laitoinkin tuonne ettei hedelmät ole kieltolistalla :-)

Mitkä ne olikaan ne kielletyt makeutusaineet? Puhelimella ei taas jaksa etsiä... Tossa nimittäin söoin Skyriä, ja katoin vasta jälkeenpäin, että se on makeutettu asesulfaami K:llä ja sukraloosilla :nailbiting:

”Asesulfaamia E950, aspartaamia E951 ja sukraloosia E955 voi käyttää. Syklamaattia E952 ja sakariinia E954 ei suositella. Aspartaamin turvalliseksi arvioitu enimmäiskäyttömäärä ei ylity tavanomaisessa ruokavaliossa. Syklamaatin ja sakariinin on todettu suurina annoksina aiheuttavan koe-eläimille syöpää, ja niiden enimmäiskäyttömäärät ovat huomattavasti pienemmät"

Tollasen löysin, mut en sieltä eviran/thl:n ohjeista ollenkaan, et mitkä on kielletty tai sit en vaan nähny:oops:

Kiitti, pitää olla tarkempi kun ostaa noira rahkoja tulevaisuudessa.

Ärsyttävästi normi kraanavesi ällöttää! Sitä pystyy ihan vähän juomaan jos on jäitä tai se o ollu tunnin pakkasessa, mut hyhhyh:(
Pitää varmaa käydä ostaa jotai vichyä vaikka oikeesti inhoonkin sitä. Jotenkin on nyt semmone fiilis että se saattais mennäkki!

Ja voin muuten kertoo mikä on kamalaa!! Oon oottanu oikeesti ainakin 10 vuotta että mustat pantterit tulee taas pusseissa! Ne on ollu aina mun lemppareita eikä niitä jaksa kaivella sitä 2-3 sieltä muitte kakkoje seasta. No nytpä ne tuli.. Nii.. Mähän en saa syödä salmiakkia.. Prkl..

Ja voin muuten kertoo mikä on kamalaa!! Oon oottanu oikeesti ainakin 10 vuotta että mustat pantterit tulee taas pusseissa! Ne on ollu aina mun lemppareita eikä niitä jaksa kaivella sitä 2-3 sieltä muitte kakkoje seasta. No nytpä ne tuli.. Nii.. Mähän en saa syödä salmiakkia.. Prkl..

ONKO NIITÄ TAAS?! Mä en kestä! Ne on täydellisiä ja nyt pitää odottaa monta kuukautta että niitä voi ostaa. Mulla on muutenkin verenpaineet herkästi koholla niin en viitti syödä salmiakkia nyt ollenkaan.. :shifty:

Itel tosi terveellinen himo; ajattelen ja voisin syödä kokoajan pizzaa! Mikään muu ruoka ei kiinnosta. Välil havahdun siihen et suunnittelen täydellisiä täytteitä pizzaan :D Pahoinvointia ei onneks ole, ei vaan tee mieli mitään muuta ja kaikki muu oikeestaan etoo jo ajatuksena.

ONKO NIITÄ TAAS?! Mä en kestä! Ne on täydellisiä ja nyt pitää odottaa monta kuukautta että niitä voi ostaa. Mulla on muutenkin verenpaineet herkästi koholla niin en viitti syödä salmiakkia nyt ollenkaan.. :shifty:

On!! En kestä!! Vois ehkä yrittää johonki jemmaa ostella jos niissä antais päiväykset periks? Ku veikkaan et tuo on taas joku kausi juttu eikä oo tullu jäädäksee:(

Itel tosi terveellinen himo; ajattelen ja voisin syödä kokoajan pizzaa! Mikään muu ruoka ei kiinnosta. Välil havahdun siihen et suunnittelen täydellisiä täytteitä pizzaan :D Pahoinvointia ei onneks ole, ei vaan tee mieli mitään muuta ja kaikki muu oikeestaan etoo jo ajatuksena.

Mullakin on pizza joka päivä mielessä!

Minulla suurin yllätys oli ettei maitosuklaa mene alas. Kokeilin syödä lempi suklaatani ja jo ensimmäisen palan kohdalle stoppi. Ei vain uponnut. Suklaa on kuitenkin ollut aina suurin rakkaus :o

Mulla ei menny leipä alas aamulla, pitää kokeilla uuestaa ja sitä suklaata pitää yrittää syyä salaa mieheltä kun se jemmas jo ne pussit kaappiin et viikonlopulla syyää..

Muoks. Söin mää puuroo, mustikoita, mehukeittoo, tomaattia ja mandariinin lähti huono olokin tilapäisesti pois...

Saas nähä monta kiloo laihduin tän ekan kolmanneksen aikana viimeks oli noin 5

Takaisin