Mielihaluja ja ällötyksiä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Cocoa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla Miitu ihan sama, en oikein kuluta salmiakkia enkä lakua muuten, mutta nyt kun se on kiellettyä, niin eikös just sitä lakua tee mieli ihan hirveesti. Vois vaa vetää koko sellasen lakupussin kerralla naamariin :D

Mä oon menny ny tässä raskaudessa samoilla ohjeilla ko esikoisesta noissa laku- ja salmiakkirajoituksissa, ei vaan pysty olemaan täysin ilman...mun sairaalakassi tulee oikeesti vaa täyttymään noista ja sit vähä suklaata toki täytyy olla :hilarious:

Mä oon alkanut ostamaan useammin irtokarkkeja. Sinne voi valita muutaman laku/salmiakkikarkin muiden namujen sekaan niin ei tule vedettyä lakuövereitä, mutta saa vähän syödä ja ainaki omalla kohdalla himot pysyy paremmin kurissa :D

Mun alkoi näiden keskusteluiden myötä tekemään ihan hurjasti mieli niitä Sisu Horna karkkeja mitä myydään siinä pienessä pussissa :p Vielä en oo karkkeihin koskenut, en yleensäkään syö muuta kun suklaata ja nyt en voi sitäkään kun se närästää :( Toi irtokarkkiniksi onkin tosi fiksu!

Mua ei edes raskaus auta tykkäämään salmiakista.. mutta noista irtokarkeista tuli mieleen et hassua miten raskaus saa aikaan karkkihimoa! En normaalisti liiemmin osta karkkia eikä tee mielikään, mut raskaana ollessa hedelmäkarkit (kirpeät!) pyörii koko ajan mielessä.. ja vielä ku radi ollu (ja varmaan tulee taas) niin ei vissiin liiemmin tarvis liiemmin syödä :P Olis kätevämpää jos raskaus sais ällöämään niitä juttuja mitkä ei oo hyväksi.. kuten kahvin kans toimii hyvin kun ei edes saa alas ainakaan sallittua enempää. Tota maksalaatikkoa alkoi kyllä kans nyt tehdä mieli.

Täällä sama Aaria, olen ihmetelly kun ennen raskautta söin ehkä sen 5 karkkia kuukaudessa + 2 suklaapatukkaa. Nyt voisin vaan syödä syödä syödä karkkia ja jätskiä ja kaikkea oikein sokerista nam :D

Joo mustakin on epäreilua kun mun tekee mieli ainoastaan epäterveellisiä juttuja ja kaikki terveellinen pitää väkipakolla nieleskellä alas. Voisin vaan elää pizzalla ja herkuilla ja varmaan eläisinkin, kun ei olis tuon pikkuisenkin hyvinvointi mietittävänä.

Joo muakaa ei edes raskaus saa himoitsemaan salmiakkia. Mutta täällä myös irtokarkit on jees. En oo irtokarkkeja varmaa yli 5 vuoteen ostanu mut nyt raskauden aikana jo kaksi kertaa :rolleyes:

Mä taas oon sellanen herkkupeppu et söisin kyllä vaikka ja mitä ja koko ajan, kunhan on makeaa.
Niin tää raskaus on vaan voimistanut sitä!
Irtokarkit <3 Etenkin Makuunin namit! Suklaa addikti oon myös.

Luulenpa et napsahdan siitä radista, en tiiä miks, ehkä siks että esikoisesta oli niin lähellä. Sittenpä tarttee joku roti tähän laittaa. :D
Oon kyllä nyt pistänyt aikalailla stopin makeille ja vaaleille viljoille ym mutta kyllä sitä aina välillä vähän sortuu.. :wideyed:

Musta kanssa tuntuu, että radi napsahtaa, kun herkut ovat vieneet mennessään :oops:

Mulla on nyt viime päivät menny sellasset kaksi tai kolme kupillista kahvia :oops: Eikä muutenkaan mikään enää ällötä eikä mitään erityisiä pakko saada himoja ole ollut. Ei myöskään ollut esikoisesta :happy: Olis vaan saanu jäädä se alkuraskauden kaiken raikkaan himo ja lihan ällötys :hilarious:

Yritä tässä sit aamubussissa pidätellä hengitystä ja olla oksentamatta, kun vieren istuu joku joka ei ymmärrä, et hajuvettä ei oo tarkotus laittaa yhtä suihkausta enempää. Hyi helvetti! Muutenkin oksettaa...

Onko teillä muilla tullut ihan outoja maku- ja hajumuutoksia? Mä söin yks aamu kiiwiä ja se haisi ja maistui ihan silakalle! Lensi aika nopeesti roskiin. Toinen juttu oli ihan pari päivää sitten, kun mun auto haisi omasta mielestäni ihan hiivalle. Ja alkuraskauden puolella mulla oli se hernekeittoepisodi, kun tuntui että kaikkialla haisee semmoinen kamala itsetehty läskihernekeitto.

Hellu, Luulen että mulla jotain pientä tuollaista on ollut havaittavissa kun tutut maut ei enää maistukkaan samalta. Esimerkiksi yks päivä olin ostanut pitkästä aikaa fazerin merisuola patukan ja yht äkkiä se maistui ihan minttuiselta? Se mintun maku jäi kutkuttelemaan kurkkuun niin että luulin oksentavani. :depressed:
Muitakin pieniä juttuja on ollut ja mies sanoi että esikoisestakin muistaa kun valitin ihme mauista..

Oikein mikään ei maistu enää sellaiselta kuin normaalisti :( Miltei kaikesta löytyy joku sivumaku, mitä ei ennen ole muka ollut. Melko ärsyttävää! Joskus se sivumaku ei haittaa, mutta joskus taas tosiaan joutuu lopettamaan syömisen kesken, kun ei vaan pysty. On kyllä mulla jo laantunut esim. se jauhelihaällö, mutta silti jotkut hajut on edelleen kamalia (kuten se ulkokostea koira, johon en normaalisti kiinnitä huomiota ollenkaan, yöhh). Kyllä joidenkin ruokienkin hajut hieman vielä etoo.

Mitään aivan mahdottomia mielitekojakaan ei sinällään enää ole, roskaruoka kyllä edelleen huutelee välillä kovastikin :)

Suussa on jonkunasteinen paha maku miltei koko ajan, kun suuhygieniasta on hankala pitää kunnolla huolta yökötyksen vuoksi. Normaalistikin mun nielu on herkkä, mutta nyt vielä enemmän, ja silleen että se oikeasti haittaa :( Pesen kyllä hampaat joka päivä niin hyvin kuin pystyn, mutta silti. Toivottavasti mun suu ei haise kilometrin päähän :O Syön kyllä aina ruoan päälle pari Läkerol Dentsiä, ja välillä silloinkin kun oma suu alkaa maistua pahalle. Paha maku korostuu, jos ei muista juoda tarpeeksi. Xylitol-Sisujakin kyllä syön muutaman päivässä :/

Sisujen kanssa olen kyllä huomannut sen, että jos on vähänkin semmoinen epämääräinen huono olo, niin Sisutkin auttaa siihen. Oliskohan se just se salmiakki tai lakritsi siinä, mikä sen tekee? Jokuhan kirjoittelikin aiemmin, että salmiakki auttaa etovaan oloon.

Hellu, kyllä on! Alusta asti ollut ja yhä jatkuu.
Esimekiksi olen koko raskauden ajan himoinnut kotipizzan kananpoika kotzonea, missä on esim. kanaa, hurjasti salaattia, täysjyväpohja ja jotain valkosipulikastiketta päällä. No, himolle annoin periksi jossain kuudennellatoista raskausviikolla ja se maistui ihan kamalalta! En voinut syödä koko pizzaa! :yuck: Ja sama juttu on käynyt monen muun ruoan kanssa... Kahvia olen tämän raskauden aikana juonut yhden kupin, ei vain pysty hajun ja närästyksen takia.

Mullakin haju- ja makuaisti jotain ihan muuta ku normaalisti.. näin oli viimekskin.

Kaari, tuo paha maku suussa johtuu siitä että syljeneritys ja koostumus muuttuu raskausaikana joillakin. Mulla tuo on nyt toistaiseks helpottanu, mut viime raskaudessa kesti vaihtelevasti ihan synnytykseen saakka. Ei paljon auttanu hampaidenpesu tai jonkun ruoka-aineen välttely. Ja kyllä, salmiakki oli ainut joka auttoi.

Mulla kans monet asiat maistuu ihan oudolta ja hajut joita ennen rakasti saattaa etoa huolella kuten kahvi. Eniten aina ärsyttää kun on saanut jotain lautaselle asti ja se on siihen asti kuulostanut ihan hyvältä ja sitten iskeekin stoppi ja pakko väkisin nieleskellä. Aika harvat asiat maistuu nykyään hyvältä ja toivoisin, ettei tarviis syödä ollenkaan, mutta koko ajan on nälkä. Hankalaa kun alkaa ruokaideat olemaan aika lopussa, eikä viitsisi pizzalla elää.:grin

Kaari,ulla tosiaan se salmiakki auttaa etomiseen. Esim esikoisen kakkavaipanvaihdon yhteydessä salmiakki suuhun niin kykenee jotenkin :)

Mut joo, makuaisti on erilainen raskausaikana. Esikoisesta suurin raivon aihe oli pingviinikioskin suklaa-vaniljapehmis mikä on ihan parasta. Ni juu ei sitten enää ollutkaan. Surettaa mennä testaa tänä kesänä. Tosin onneks mulla ei oo nyt niin varaakaan hoitorahalla ollessa niitä syödä :)

Mutta nyt oon sitten huomannut että esim jaffalimsa tai se jaffalimujää maistuu kummalle. Jotenkin vetiselle lähinnä kai.

Ompas täällä tuttuja juttuja :) Mulla ei sinänsä mielitekoja ole tullu, enemmänki on ruuat jotka ällöttää ja ruuat joita pystyy syömään. Ja ne ruuat joita pystyy syömään ilman ällötystä alkaa jonkun ajan päästä ällöttämään. Lähes kaikki lämmin ruoka ja salaatit täytyy alkuun vetää puoliväkisin, mut sitte muutaman suullisen jälkeen menee ihan ok. Jugurtissa sama. Leipää oo. Ennen syöny tosi vähän, mutta paahdettuna menee juuston kans, leikkeleet on täys yök! Kaurapuuro on pitkään ei pysty-listalla, mutta nyt alkaa taas maistumaan. On tää sillai hullunkurista ku ennen raskautta söin paljon terveellisemmin, ja nyt ne hyviä rasvoja sisältävät avokadot ja vitskupitoiset babypinaatit ja kasvisruuat (esim härkis ja se mifu) ei vaan mene alas. Oksennellu en kyllä oo, mut muuten syöny vähempi nii et paino tippu pari kiloa alkuun, nyt oon vähä kiriny :) Nii, ja tiiättekö et pullat ja muut makeat on karseita. Vanilijapullan haju on jotain tosi järkkyä ja suklaakin maistuu ihan vedeltä! ..mut hyvä niin!

Ja joo salmiakki maistuis, mutta en anna itselleni periksi, en halua mullään tapaa vaarantaa tätä kauan odotettua raskautta <3

Olipa kiva lukea teidän juttuja, on niin paljon samaakin, mutta niin erilaisiakin ällötyksiä ja mielitekoja :)

Ja olishan se ihana saada oikea ruokahalu takaisin, vaiks mitään en tieten vaihtais :)

Ainiin, ostin yks päivä Pandan lakupatukan ja se maistui niiiiiin hyvältä! Mies ei tykännyt ollenkaan, että lipsuin suosituksesta, oli hirmu huolissaan (ja vihainenkin), jaksoi loppupäivän valistaa vaaroista.
Ihana höösä tuo mies, ainakin välittää ❤

Takaisin