menossa yli lasketunajan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja cigdem
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen ollut niin mielissäni Viljonka sun synnytyskertomuksesta ja vinkeistä. Ne vahvistavat uskoa siihen, että voin selviytyä omiin voimiini luottaen. Vaikka en kotisynnytystä pääsekään kokemaan.. Joogaopeilla ja oikealla hengityksellä ajattelin pärjätä mahdollisimman pitkälle. Mulle kans annettiin ens maanantaille "käynnistys" aika synnärille, mutta pidätän itselläni oikeuden olla käyttämättä lääkkeellisiä apukeinoja, jos lapsella on kaikki hyvin. Edelliset kaks lasta ovat lähteneet syntymään ihan issesseen.

Elviira, kiitos :). Uskoisin että synnytyksesi käynnistyy ennen sitä maanantaita. Kätilöni sanoi, että yleensä uudelleensynnyttäjillä synnytys lähtee itsestään, vaikka saataakin mennä yli jokin aikaa, mutta on toki poikkeuksiakin. Pidän peukkuja puolesasi :).

Itse olen aiemmin aina selvinnyt omin voimiin - en yksinkertaisesti ehtinyt ottaa mitää puudutteita. Mutta vain tällä kertaa, kun käytin tätä hengitystä ja keskittymistä, tunsin että hallitsen tilanteen ja että minussa on kaikki se voima ja kestävyys jota lapsen synnyttämiseen tarvitaan. Aiemmin en ole kertakaan valmistautunut synnytykseen henkisesti ja yleensä menin sekavaan olotilaan keskittymisen sijaan. Jännitin -ja se lisäsi kipua ja paniikkia. Uskon että, jos haluat ja käytät joogassa oppimasi asioita selviät ilman mitään apukeinoja. Toivon, että kohdallesi osuu osaava ja mukava kätilö, koska sekin on tärkeä. Itse olen noudattanut kätilön neuvoja ponnistusvaiheessa, vaikka ne tuntuivat silloin älyttömiltä -kyllä mielestäni itsekin tiesinmiten ja milloin ponnistan :D, ja ponnistusvaihe oli lyhyin ikinä ja selvisin ilman repeämiä.

Joka synnytys on kuitenkin omalaisensa eikä sitä voida etukäteen kovin pitkälle suunnitella, valmistautumisesta on kuitenkin hyötyä,tieto luo turvallisuuden tunnetta. Itse olen kyllä suunnitellut vaikka mitä ponnistusasentoja kokeiltavaksi, mutta sinne vain selälle jäin [:D][:D][:D].

Tsemppiä koitokseen ja kaikkea hyvää!

Te joilla synnytys on syystä tai toisesta käynnistetty, niin miten kauan aikaa kului käynnistyksestä vauvan syntymään? Aina kuulee vaan juttuja, että synnytys kestänyt monta vuorokautta ja kivut olleet kovia jne.. Olisi positiivista kuulla siis vähän eri tavallakin menneistä käynnistyksistä [;)] mua ei se kipu pelota vaan lähinnä se jos koko touhu kestää ja kestää [&:]

Viljonka kiitti hengitysneuvoista [:)] yritän muistaa nuo sun ohjeet sitten tositilanteessa!

Mä yritän myös tuota Viljonkan hengitys-juttua! Hienoa olisi saada lääkkeetön synnytys... mutta sitten sen näkee. [&:]

[:)]Syyskuun vauva tulee.[:)]

[:D] Kiitos vielä Viljonka!
Nonnii odottavat kanssasisaret - syksyn lapsia saamme [:)][:)]. Ei ollenkaan huono kuu lapsen syntyä. Itse menin aikanaan naimisiinkin syyskuussa, kun rakastan tätä vuodenaikaa. Täytyypä ottaa kanervia kuivamaan, että saa koristeeksi kastetilaisuuteen..

Olin sitte yliaikaiskontrollissa Tosi hyödyllinen reissu seki. Viikkoja nyt siis 41+3 kohdun suu (?) oli EHKÄ hieman pehmenny, muuta ei ollu tapahtunu. Lapsella kaikki hyvin ja lauantaina uudestaa käyrille ja maanantaina käynnistys. Et ehkä se sieltä ens viikon aikana syntyy tavalla tai toisella. Mä olen kyl nyt jo ihan kypsä, sanoin just isännälle et mä  nukun maanantaihin asti enkä tee yhtää mitää ku mistään ei kuitenkaa ole mitään hyötyä, teki sit mitä tahansa [:@]

Mulla on se yliaikaiskontrolli vasta maanantaina, joten voin liittyä hebzun seuraan ja vetää sikeitä siihen asti... [:D]
Sitten tulla taas kotiin hetkeksi nukkumaan, kunnes käynnistävät synnytyksen... [&o]
Meidän talossa on taas vaihteeksi hissikin rikki, silti ei tullu ees supistuksia vaikka seittemänteen kipusin ostoskassien kanssa ja vielä flunssan kourissa.. [&o]

Tänään ei ole mitään tapahtunut. kävin kävelemässä, vähän yritti suppailla, mut ku pysähty nii meni ohitse.. melkein kaksi kilsaa kävelin. Ei se vaan halua tulla ulos vielä ollenkaan...

Tänään 40+6.. Ihmettelen kovasti elviira, että miksi näin aikaisin sulle sitä käynnistysajan annettiin??
mulla oli sitten eilen tapaaminen neuvolatädin kanssa..kas kummaa kovasti se ihmetteli että ollaankohan laskettu oikein, mä katoin sitä kauhistuneena en voinut uskoa korviini..sanoin sille kyllä et eikös ultrassa jo todettu, että laskettuaika olisi 26.8..halooo..vauvalla kaikki onneksi hyvin, mutta pitää masun laskee kuulemma sentti alas, jotta voisi syntyä, koska supistuksia ei edelleen ole sen takia ei kuulemma laske.. mitä kaikki tämäkin nyt tarkoittaa??Antoi perjantaille uuden ajan, varataan kuulemma sitte ens viikoks ajan äitiyspoliklinikkaan, saa nähdä mitä tapahtuu?

Mä niin kaikesta huolimatta toivon, että vauva tulisi itsestään, ettei tarvitsisi lääkkeillä käynnistää..tuntuisi luonnollisemmalta..haluan ikään kuin omat supistukset, joita kehoni saa aikaan eikä mikään lääke..taitaa kuulostaa oudolta!!

kiitos viljonka neuvoistasi, vähän vaikeata muistaa, mutta yritän..jotenkin tää raskaus on tehnyt minut tyhmäksi=))kovasti tässä mietin ja kyselin jo neuvolassakin millaista se supistus oikein on? Hän kuvaili sitä jotenkin, että sama kuin kuukautiskipu alavatsan kohdalla, mutta voimakkaampi.?? onks näin!
Kuinka usein se sitten tulee (joka päivä) ja kestää? Olen kyllä lukenut paljon näistä, mutta jäi epäselväksi..
ALKUPERÄINEN: Viljonka

Pitu, jotkut eivät koe käynnistystä mitenkään kovin traumaattiselta. Itselläni ei ole valitettavasti mitään hyvää sanottavaa siitä, mutta ystäväni (5 lasta) synnytti 3 käynnistyksellä ja hänen mielestä se sujui paljon paremmin, kun silloin kun synnytys käynnistyi itsestään. Joten kaikki synnytykseen liittyvä on hyvin yksilöllistä. Pidän peukkuja että huominen käynnistys (jos ei mitään itsestään tapahdu yön aikana) sujuis parhaalla mahdollisella tavalla! Itse nyt olen aivan tohkeissa miten oikeanlainen hengitys auttoi minua avautumaan ja kestämään supistuksia ilman pientäkään ääntelyä, joten suosittelen yrittää hengittää tällä tavalla: kun supistus alkaa - aloita hitaasti täyttää keuhkojasi ilmalla niin paljon, kunnes tuntuu että poksahdat :D, sen jälkeen määrätietosti puhalla hitaasti keuhkot mahdollisimman tyhjäksi. Tähän on vaikeaa keskittyä, mutta keskittyminen vie huomion kivuista ja uloshengitys vie vauvan lempeästi alemmas ja alemmas. Kannattaa aloittaa tätä hengitystä het kun supistukset ovat vielä kevyitä niin silloin kun nuo karmeat ennen ponnistusvaihetta alkavat supparit alkaavat osaat hallita niitä jo :D.

Tsemppiä, viimeistään huomenna saat pikkuistasi syliisi!   

Mulle sanottiin tänään neuvolassa että TYKS ottaa mut yliaikaiskontrolliin aikaisintaan kun Rv42 on täynnä, eli maanantaina 13.9 [8|]
Huh, kun siihen tuntuu olevan piiitkä aika.

Nyt ei auta muu kuin YRITTÄÄ ajatella jotain muuta.

Annmarie niinhän ne sanoo, tää odottaminen ottaa kyllä voimille mut ei kai tässä voi muutakaan sen olen jo ymmärtänyt. tuntuu siltä että vaikka tekisin mitä en todellakaan pysty vaikuttaa synnytykseen..turhauttavaa kun ihmiset vaan soittelee ja kyselee päivittäin joko tuli joko tuli..aina sama vastaus ei.. katsotaan kun mulla on perjantaina taas tarkastus neuvolassa, silloin kuulemma yritetään varata aikaa maanantaiksi kontrolliin sitten vaan parin päivän välein sinne voi kun kiva..mulla on vielä pitkä matka sinne ja ei autoa..
Minua pelottaa se, että kun raskaus menee yliaikaiseksi ja on kuulemma mahdollisuus, että istukka lakkaa toimimasta, mitä jos vauvalle tapahtuu jotain, näin pitkän odotuksen jälkeen??Tää kysymys on pyörinyt päässä viime päivinä!!

Mä oon kanssa pelänny vähän, että miten istukka toimii kun raskaus on jo näin pitkällä.. Viimeks on ultra ollu sillo joskus viikon 20 tietämillä ja sen jälkeen ei oo istukkaa tai mitään tutkittu ultralla...
Terkkari vaan väitti että ei oo mitään riskejä, mutta onhan se aika outoa, että pääsen tarkastukseen vasta kun olen 41+6 ja jatkoa katotaan sitten silloin, eli tuskin käynnistetään samana päivänä kuitenkaan..
Muut on tuntunnu pääsevän tarkastukseen kun on mennyt 10 päivää yli...
Tää loppu on kyllä henkisesti rankkaa, kun ei pysty muuta aattelemaan kun synnytystä ja onko vauvalla kaikki hyvin kun ei halua uloskaan tulla.. Eikä tilannetta tosiaankaan helpota kaikkien kyselyt jatkuvasti.. miten ihmiset ei vaan tajua, että ilmotan kyllä sitten kun se tapahtuu... [&o] Muutama sukulainen on jo loukkaantunutkin kun olen ehkä vähän ärtyneesti vastannut, että tulee kun tulee ja ilmotan sitten.. Sitte alkaa se jauhaminen, että mitenköhän se nyt menee näin paljon yli ja miksköhän se ei käynnisty... Ihan niinku mä tietäsin.. [:@] Ja taas vaihteeks meni jurputukseksi... Pakko vaan käydä täällä vähän purkautumassa, etten äiskän ja miehen niskaan kaikkea kaatais joten tekin saatte osanne tästä tuskasta...

Ei tapahdu yhtään mitään. Sain ihan hyvin nukuttua. Nyt vaan ei enää uni tule vaikka kuinka odotan. Eilen aloin jo yhdeksältä nukkumaan. Essille jaksamista loppu odotukseen. [:)][:)]

Mä alan jo elätellä toiveita, että meille saattais olla vauva matkalla! [:)]
Luulen että lapsivettä on vähän alkannu tihkumaan ja nyt on sitten tunnin verran jo supistellukkin, ei vielä kovin kivuliaita, mutta säännöllisesti kuitekin...
Aamulla sanoin miehelle että mistäköhän mä erotan onko tää lapsivettä vai vetistä valkovuotoa kun pöksyt oli märät, niin se vaan rauhotteli että ei saa nyt innostua liikaa...
Mä yritän olla innostumatta ja seurailen tilannetta, mutta jos se oliskin lapsivettä sittenkin... Äsken sitä tuli lisää ja talouspaperissa se näytti hieman punertavalta, eikös sen sellaselta pitäis näyttääkin?
No mä tässä oottelen kipeitä supistuksia ennen kun alan mihinkään soittelemaan...

Kirkas ja vaaleanpunainen lapsivesi on normaalia. Ainaki tuon meidän yhden lappusen mukaan. :) Ja sen pitäisi tuoksua vähän makealle. Toivottavasti Essin odotus palkitaan. Mun pitää tänään käydä taas neuvolassa. Toivottavasti katsois tuon tilanteen kohdunsuulla et onko auennut enempää kuin mitä oli neljä viikkoa sitten vähän auki.

Ei auttanu kyllä eilinen lääkärin "kovempi" käsittely. Nukuin taas iha sikeesti puol 22 puol kasiin... Eikä mitää vaivoja. Eilen masukki vaan riehus koko päivän vaikka yleensä se nukkuu aina ilta ysiin ja riehuu sit tunnin tai pari. Joka vessa reissulla sitä odottaa et tulis paperiin jotai uutta jännää ku pyyhkii [:D] Mul on jotenki menny tää lasketun ajan jälkeinen aika niin päin ettei oikein jaksa enää ajatella koko synnytystä. Täällä vaan maataan kotona päivästä toiseen ilman minkäänlaista odotusta... [>:]

Täällä edelleen ollaan.. Supistuksia tulee välillä säännöllisesti ja sitten tuleekin jo 20 minuutin väli.. [&o]
Saa nähä lähteekö tää nyt tästä etenemään.. Jotenkin alkaa tuntua, että turhaan riemuitsin taas.. Tosin on supistukset kyllä kovempia kuin aiemmin, mutta silti...

Tuossa kävin kävellen neuvolassa, tuntui supistuksia paljon.. Tuntui yksi suppari hyvin ikävältä. Tuntui kuin jokin olisi poksahtanut, mut ei tullu lapsivedet ulos ja kun neuvolassa kokeiltiin kohdunsuun tilanne nii oli vielä samassa kuin neljä viikkoa sitten eli pehmeä ja sormelle auki. Teki aika kovakouraisen käsittelyn, mut en tiedä vielä onko mitään hyötyä.

Anoppi oli nähnyt "enneunen" et vauva syntyisi tänään, mut en usko et pitää paikkaansa..

Tänään sitten tuli tasan 41 rv. täyteen eikä mitään supistuksia ei muutakaan. tää alkaa ottaa hermoille ja voimille, olen erityisen kiukkunen kun minut herätettiin tänään niin aikaisin, kaikki haluu tietää onks jotain tapahtunut yön aikana..no kun eiiiii...tää on todella turhauttavaa, en tiedä enää mitä teen?[:@]

Takaisin