Elviira, kiitos :). Uskoisin että synnytyksesi käynnistyy ennen sitä maanantaita. Kätilöni sanoi, että yleensä uudelleensynnyttäjillä synnytys lähtee itsestään, vaikka saataakin mennä yli jokin aikaa, mutta on toki poikkeuksiakin. Pidän peukkuja puolesasi :).
Itse olen aiemmin aina selvinnyt omin voimiin - en yksinkertaisesti ehtinyt ottaa mitää puudutteita. Mutta vain tällä kertaa, kun käytin tätä hengitystä ja keskittymistä, tunsin että hallitsen tilanteen ja että minussa on kaikki se voima ja kestävyys jota lapsen synnyttämiseen tarvitaan. Aiemmin en ole kertakaan valmistautunut synnytykseen henkisesti ja yleensä menin sekavaan olotilaan keskittymisen sijaan. Jännitin -ja se lisäsi kipua ja paniikkia. Uskon että, jos haluat ja käytät joogassa oppimasi asioita selviät ilman mitään apukeinoja. Toivon, että kohdallesi osuu osaava ja mukava kätilö, koska sekin on tärkeä. Itse olen noudattanut kätilön neuvoja ponnistusvaiheessa, vaikka ne tuntuivat silloin älyttömiltä -kyllä mielestäni itsekin tiesinmiten ja milloin ponnistan :D, ja ponnistusvaihe oli lyhyin ikinä ja selvisin ilman repeämiä.
Joka synnytys on kuitenkin omalaisensa eikä sitä voida etukäteen kovin pitkälle suunnitella, valmistautumisesta on kuitenkin hyötyä,tieto luo turvallisuuden tunnetta. Itse olen kyllä suunnitellut vaikka mitä ponnistusasentoja kokeiltavaksi, mutta sinne vain selälle jäin [:D][:D][:D].
Tsemppiä koitokseen ja kaikkea hyvää!