Marrasmurut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gaiza
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle vain on tullu kauhea leipomis vimma. [:D] Osittain voi johtua siitä ettei kotona juuri muuta tekemistä ole, kun mieskin on armeijassa ja toiseksi saatin eilen pakastin! [:)] JEE! [:)] Josko sitä opettelis huomenna leipomaan sämpylöitä.. Vois nämä ilmat kyllä viilentyä, niin ei tarvis hiki valuen keittiössä seistä. [:)]

Mä oon todennu aikoja sitten että musta ei leipuria saa tekemälläkään.. Tuppaa enemmän tai vähemmän kaikki kakut ja pullat epäonnistumaan.. Vaikka kokki olenkin ammatiltani, mutta eihän se ole sama asia [;)] Välillä kyllä iskee vimma leipoa, mutta kun tuo minun mies ei makeasta tykkää niin mulle jää sitten kaikki leipomiset vyötärölle [8D] Sinäänsä harmi, nythän sitä aikaa olis vaikka muille jakaa..

Meilläkään mies ei oo mikään perso makialle, ehkä sen takia just tulee vähempi leivottua :) onneksi, koska sitte oisin varmaan aina syömässä pullaa ja piirakkaa mitä oon pakkaseen leiponu :D 

Nyt on kyllä iskenyt joku vimma teille tuohon leipomiseen [:D] Mulla se keskittyy lähinnä vaan siihen herkkujen nauttimiseen eikä leipomiseen[:D] Pitäs kyllä jo rajoittaa ettei niitä kiloja ala kertyyn.... [8|] Liikuttua kun ei tule yhtään...... En vaan jaksa lähtee iltasinkaan kävelylle, ja sit kun sinne kerrankin raahaudun niin sitten alkaa supisteleen...[8|]

Ens viikon lääkäriä odottelen mielenkiinnolla [:)] Saa nähdä alkaako sitten pikkuhiljaa tuleen jännitystä kun kuulee että paikat on pehminnyt ja kohdunkaula lyhentynyt ja synnytys lähestyy [:)]

Äitiyspakkaus tuli tänään!!! [:)] Pakkohan se oli heti hakea ja penkoa [:D] Vähän minusta vaikutti suurilta kaikki vaatteet, mutta toisaalta niitä pieniä tulee niin helposti liikaa... Makuupussi on aivan IHANA! Mutta saas nähdä jääkö haalari käyttämättä kun oli niin valtavan kokoinen.. [8|] Kiva pakkaus, vaikkakin värit ei ihan parhaasta päästä olekkaan [:)]

Pelkkä ajatuskin lenkille lähtemisestä näillä ilmolla saa hien valumaan.. [:o] Onneksi olen suurimman osan leipomuksista pakastanu, niin ei tule nyt syödyksi. [;)]

Mäki sain äitiyspakkauksen toissapäivänä! Voi että sitä onki odoteltu! sielä oli kaikkea niin ihanaa! Mä tykkäsin kyllä väreistä ja eiköhän tuota haalariakin tule käytettyä, jos on yhtä kylmä talvi ku viime talvi. Mahtuu välipuku haalarin alle hyvin, niin ei tarvi olla makkara nakin kuoressa. [:)] No sittenpä sen näkee, ku aika koittaa. [:)]

Tänään oli mulla sokerirasitustestit. Ekat kaks pistoa meni hyvin. Olin varuilta makaamassa etten pyörry. (Tämä raskaus saanu aikaan sen, että verta otettaessa alkaa pyörryttään.) Molemmat pistot otettiin vasemmasta kädestä. Kolmatta näytettä olikin ottamassa eri hoitaja. Hän kysyi josko voisin istua, ajattelin sen onnistuvan. No nyt pistettiin sitte oikeaan käteen, mutta ei sieltä verta saatu. Sitte alko pyörryttään. Ei muutaku alkuperänen hoitaja hommiin, makuulle ja niin saatin vasemmasta kädestä verta. [:)] Olo oli sen jälkeen ku neulatyynyllä.

Koska olin niin reipas lääkärissä, menin palkkioksi ottamaan iiihanat rakennekynnet. [:D]

Vähän samoja kokemuksia sokerirasituksesta! Hoitaja otti vuoron perään oikeasta ja vasemmasta kädestä verta, kunnes kolmannella kerralla verta ei tullut enää kummastakaan kädestä eikä mistään suonesta. Välillä vaihdettiin hoitajaa, mutta verta ei vaan tullut! Sitten kun olivat jo luovuttamassa kokonaan jostain ihan onnettoman pienestä suonesta alkoi pulputa verta, tosin vartin myöhässä... Toivottavasti ei vaikuttanut tuloksiin kauheesti. En millään haluais uudelleen samaan kokeeseen. Käsivarret oli muutaman päivän kuin narkkarilla, varmaan kymmenen reikää yhteensä! [:)] Onneks en ole mitenkään neulakammoinen.

Kuulostaapas lupaavalta, mulla ois se sokerirasitus 23.8 Täytynee pyytää kaveri mukaan henkiseksi tueksi [:D]

Täällä menee oikein hyvin. Virtaa riittää ja olo on oikein energinen. Luulen, että se meidän leipomis into on jotenkin lähtöisin siitä pesänrakennusvietistä, joka alkaa puhjeta tässä ennen lapsen syntymää. Itsekin olen leiponut aivan innoissani, mutta koska en juurikaan tykkää pakasteleivonnaisista, niin olen käyny aina äidilläni ja isälläni leipomassa. Äiti on ollu tyytyväinen ku on saanu aina puolet leivoksista ja se on samalla hoitanu tiskauksen ja siivouksen. Mukavaa, saa vain leipoa ja joku toinen hoitaa ostkut pois [:D]

Moikkelis koikkelis!

Mulla painaa mieltä se, et kuin mä osaan sitä vauvaa pukea talvella oikein!!? ettei tuu puettua liikaa tai liian vähän...

Sit ku tuossa äippäpakkauksessa ei tullu juurikaan vastasyntyneelle sopivia vaatteita, nii on tullu hätä, että mitä kaikkea sitä oikeesti tarvii ostaa, eli siis millasia vaatteita ku kyseessä on talvivauva! Täällä varmaan on kokeneita mammoja, nii heittäkääpä vinkkejä :)

Sen verran tiiän, että vauvalta on hyvä koittaa niskasta et millanen lämpötila on...

Jo yhden marrasvauvan saaneena oon koittanut kaivaa muistilokeroitani itsekin tuon pukeutumisen suhteen. Ei vaan tahdo olla ihan tuoreessa muistissa enää[:D] Nyrkkisääntönähän on ollut ainakin aikaisemmin se, että vauvalla olisi aina yksi vaatekerta enemmän kuin itsellä. Noh, tämähän aiheuttaa sitten tulkintaeroja, kun allekirjoittanut on hyvinkin vilukissa talvisin ja aina tosi paljon itsellä päällä. Mies taas on aina suurinpiirtein aina t-paidassa kun ei juuri koskaan palele. Lyhythihaisia bodeja en ole ostanut yhtään, ne kun oli aikaisemmin aikalailla turhia tuossa alkuvaiheessa (ja tähän aikaan kaupat on täynnä lähes yksinomaan niitä). Synnärillä opettavat kyllä vähän sitä pukemisen määrää onneksi Niskasta tosiaan käskevät koittaa liian kuumaa, mutta ei sekään helpoin paikka ole päätellä, vauva kun on normaalistikin vähän lämpimämpi. Ulkoa kun muksun toin niin koitin sormet ja varpaat ja pään.. ja muistaakseni yli -10 asteeseen ei muksua saakaan viedä, ja alussahan ei saa ulkoiluttaa ollenkaan muutenkaan. Sitten kun ulkoilemaan aletaan, aloitetaan se ihan 10-15 minuutin reissuilla. Muistaakseni esikolla pakkasella vaunuissa ollessa oli makuupussi, toppahaalari, villa/fleecepuku ja body+potkarit, villasukat ja töppöset ja  kinttaat ja kypärämyssy ja päällysmyssy...ja ja. Ja olikohan makuupussinkin päällä vielä pieni viltti..? Saatan kyllä höpistä omianikin, että saa vapaasti korjata [:D] Kuulostaa vaatekaapilliselta tuo määrä kyllä! Sen verran muistan, että sellaisia melko liikkumattomia pötkäleitähän ne on ulkovaatetuksessa kun on niin paksusti puettu kerroksia[:)] Voi tätä dementiaa..!

Yritän tässä paraikaa henkisesti valmistautua siihen, että esikoinen aloittaa maanantaina jo 3. luokan. Milloin se niin isoksi on kasvanut, kysyn minä vaan! [:)] Jos vielä mennään vähän lisää ohi aiheen, niin esikoinen kovasti toivoisi että vauveli syntyisi vähän etuajassa ettei omat kaverisynttärit jää pitämättä, vaatimaton kun on[:D] Tuossa iässä ne on niin tärkeitä nuo syntymäpäivät, ja esikoisen synttäreiden ja lasketun ajan välillähän on se hurjat 4 päivää eroa. Toisaalta jos vauveli isosiskoonsa tulee, niin syntyy 4 viikkoa etuajassa, ja silloinhan ne kekkerit saa varmasti pidettyä. Eri asia uskaaltaako sitä silloinkaan ottaa taloa täyteen vilkkaita 9-vuotiaita syysflunssineen ja pöpöineen. Täytyy varmaankin maanitella anoppia "lainaamaan" kotiaan synttäreille.. Kaikkea sitä joutuu vaan jo näin etukäteen suunnitella ja varasuunnitella[8|] 

mä oon kans miettinyt noita pukemisjuttuja. hitto, enhän mä tiedä mistään mitään [&:] !!

just eilen tilailin kaikkee vauvanvaatteita ja sit aloin kattelee et perhana, pieniä sukkia ja kaikkee pitää ostaa. ei riitä söpöt nallepuvut :D joten joo, tinkerbellin kaltaiset fiksut, antakaa neuvoja!

Mun äiti anto kokeneena vinkin, että sukkia ei paljoa tartte ostaa.. jotenka en oo siis ostanu ku neljät pienet töppöset. äippäpakkauksessa tuli sit yhet eli viidet on meijän pojulle sukkia.

Mulla on oikeesti ruvennu huolettaan kaikki hoito asiat. Vaikka oonki ison perheen vanhin lapsi ja vastasyntyneen vauvan "käsittely" on tuttua, mutta eipä sillon tarvinnu huolehtia kynsien leikkauksesta ja kylvetyksestä ym. Nii tosiaan, tuo kylpypunkka on ostamatta... mut vielähän tuota kerkiää. Mä oon vaan ruvennu aatteleen silleen, että vauvelihan voi syntyä esim. jo 4vkoa ennen laskettua aikaa, et pitäs olla kaikki suht valmiina et pääsee alkuun.

Vaatteiden ostossa oon yrittäny hillitä itteeni. Rikkaita kun ei olla, nii kirppikset on kyllä tullu kierreltyä. Sieltäpä onki löytyny just 50-52 cm bodyja muutama, joita ei tuu varmaan kovin hirveen pitkään pidettyä ku vauva kasvaa niin vauhilla... Kaikki sanoo ja varottelee, et "älä osta kovin hirveesti niitä pienimpiä vaatteita", mutta miten vois olla niitä ostelematta???[:)]

Mut todella vähän on epävarma olo, et kuin osaa talvivauvaa pukea. Kesävauva on kyllä siinä mielessä helpompi et vähemmälläki vaatteella tarkenee :)

Jos on samanlainen talvi ku viime talvi, nii eipä tuu hirveesti sitte vauvan kans ulkoiltua. Vai muistanko väärin et viime talvi oli paukkupakkastalvi?!? [8|]
Sen mä oon ymmärtäny et kaks kerrastoa vaatteita pienelle vauvalle talvella. Eli alle esim pitkähianen body, sit vaikka puolipotkarit, sit vielä päällyshousut ja päällyspaita. Eikö niin?
Mistä ihmeestä löytää päällysvaatteita noin pienelle, ku vastasyntyneelle? Tosin nyt on alkanu hirvittään, et kuin iso järkäle on tulossa.. Toivottavasti ei ihan hirveen isoa :P

Monenlaisia murheita ja mietteitä sitä mahtuuki päähän... Nyt ku alkanu synnytys läheneen ja mielessä enempi arki kotona vauvan kans nii tullu mietittyä pää puhki kaikenlaista.

Mutta onneksi teiltä rakkaat marrasmuruset saa aina hyviä neuvoja ja vinkkejä. Täällä voi ihan rohkeesti kysyä niitä "maailman tyhmimpiäkin" kysymyksiä joita ei aina kehtaa joltaki kysyä naamatusten [:D]

Mut tosi ihana, ku mun pikkusisko oottaa kans vauvaa. <3 Meillä on lasketussa ajassa eroa 12 päivää. Isosisko johtaa, ainaki vielä[;)] Sit serkkutyttö oottaa vauvaa, se on mua eellä 3 kokonaista päivää. Sit hyvä ystävä tuolta vähän kauempaa oottaa vauvaa ja on eellä lasketussa ajassa pari viikkoa [:)]

Tänään pääsen shoppaileen h&m:lle ja anttilaan ja lindexille <3
Turvakaukaloaki aateltiin käyä kattelemassa. Jos joku kiva tulee eteen, nii pitää harkita ostoaki [;)]

Tulipa kunnon kertomus. Harvoin innostun näin hirveesti kirjotteleen :)

On se vaan hassua mitä kaikkee sitä päässä liikkuu kun synnytys lähenee! Joo meilläkin ensimmäinen syntyi myös marraskuussa ja taisipa olla melkosen leuto talvi silloin mutta olin jostain löytänyt pienen pienen villahaalarin jonka puin vauvalle aina päivävaatteiden päälle toppahaalarin alle. Se oli kyllä kätevä ja sitte jos oli enempi pakkasta niin vielä makuupussiin! Sen muistisäännön muistan että plus 5 oli se raja että viileemmällä toppapuku ja lämpösemmällä riittää se kevyempiversio.

Mä oon kans kaikilta kuullu ettei kannata paljoa ostaa niitä ihan pieniä vaatteita...Mutta mikä on paljon ja mikä normaalisti? Ettei sitten käy niin että kaikki vaatteet onkin likasena pesussa kun ei ole kun muutamat ihan pienet?? Kauheen hankalaa.
Ja mua kans jännittää kun on talvee kohti menossa että miten osaa pukea vauvan oikein ettei tuu kylmä tai kuuma.
Kovasti paljon on mietittävää ja päänvaivaa, toivottavasti sairaalasta ja neuvolasta saa tarpeeks hyviä neuvoja!

Oon kans jo ehtinyt miettiä, että mistä ihmeestä tiedän mitä kaikkea vauvalle pitää milloinkin pukea! Vaatteita ei olla edes osteltu vielä, paitsi muutamia ale-vaatteita ja muutamat OMAT vanhat potkuhousut kävin kaivelemassa [:)] Odottelen ensin äitiyspakkausta ja koitan sitten miettiä, mitä tarvii vielä lisää. Toivottavasti jossain vielä opastetaan pukeutumisen suhteen. Jos vauvalle pitää laittaa yksi vaatekerta enemmän kuin itselle, niin palellutan sen heti. Saa olla 15 astetta pakkasta, ennen kuin kahdet housut menee omaan jalkaan[:)]
Kylpyamme puuttuu meiltäkin vielä. Tiedän kyllä jo millaisen haluan. Samoin patja sänkyyn ja sellanen hoitotaso siihen sängyn päälle. Muut suuremmat onkin jo hankittu.

no meijän poitsut tulee syntymään pieninä, varsinkin jos nyt viimesin suunnitelma pitää paikkansa ett rv 34 asti yritetään jaksaa. Ja muutenkin oon ostanu kirppiksiltä paljon pieniä vaatteita, aattelu ku niiden hinta ollu 0,20-1euro, ni aina ne saa myytyä sillä hinnalla eteenpäin sit tulevaisuudessa. Ei oo kiva tilanne jos kaikki vaatteet pesussa. Mut kyl täytyy sanoa ett muakin askarruttaa asia ett miten osaan vauvat pukea talveksi, mut onneks miehelläni on jo lapsi , joka on kanssa syntyny syksyllä, ni eiköhän se jotain muista vauva-ajalta.
Eilen alotin urakan, eli pienet vaatteet pyörii pesukoneessa[:)]

Juu, munki äiti totes että "kun sulla on nyt niin paljon noita bodyjä niin ei kannata ostaa lisää".. ja siis, mä oon ostanu 7kpl [&:] ja kaikki eri kokoja, että hä? mitenniin paljon? Tosin, se ei mun kanssa käyttäny niitä ollenkaan, vaan paita+housut yhdistelmää... sillon 25v sitten [8D]

Mua, ton pukemisen lisäks, hirvittää se että miten uskallan käsitellä vauvaa.. menee kuitenkin rikki tms [:o] ku en oo ikinä vauvoja käsitelly..

Edit:
Nyt vois yritellä herättää ton masuasukin ennenku mamma hermostuu... valu taas nesteitä pitkin reisiä eikä kaveri oo liikkunu aamul ni rupee stressitaso pikkuhiljaa nousee.. ja niin joo, soittelin apteekkiin yms kun netissä puhutaan noista lakmus-papereista yms ph-mittareista millä sen lapsiveden vois todeta.. ja sitten sairaalasta ystävällisesti ilmottavat että ei niitä enää oo ku on niin epäluotettavia [&:], ei oo tyyliin 20v käytetty.. no hö..

Kyllä se varmaan kaikilita pukeminen sujuu. Toiset vauvat kun ovat "kuuma kalleja " että vähempi vaate riittää ja toist taas on niitä "vilu kissoja", jotka tarvii enemmän. Kokeilemalla ja erheen kautta sen huomaa kumpaan oma vauveli kuuluu. Mulla oli aina vähän vaikeeta esikoisen kanssa kun se oli sellanen kuuma kalle ja itse olen vilukissa. Välillä tuli sitten "yli lyöntejä" tuon pukemisen kanssa eli oli liikaa päällä. Niskasta on kyllä hyvä kokeilla vauvan lämpötilaa. Ei sitä kannata etukäteen stressata. Mullakaan ei oo kuin yks vaate kerta kokoa 50, pari on 56 ja suurin osa on 62. Esikoiselle en ostanut yhtään kokoa 50, nyt halusin tälle vauvelille "sopivan" kotiutumis asun niin ostin yhden vaatekerran kokoa 50. Vaatteita kun oli ennestään jo tarpeeksi niin halusin nyt jotain ostaa uutta tälle toiselle.

Voi hyvä kun näin antaumuksella käsitellään tämäkin pukeutumisasia[:)]Täällä esikoista odotellessa tosiaan kun kaiken maailman kysymyksiä pyörii ja itse en olis varmaan teiltä murut älynnyt edes kysyä! Onneksi on myös ystäväpiirissä kokemusta pakkasvauvoista, ihan törkeän paljon tuleekin häiriköityä lähipiiriä tyyliin "sori nyt kun taas kysyn tämän että..." ja että "mites sitten kun..."
Ohhoh, onneksi raskaana saa paljon anteeksi[;)]
Nobody tsemppiä!

Niinpä, MIKÄ on paljon ja mikä sopivasti vaatteita?! Mulle on jo pari ihmistä päivitellyt kuinka mulla on paljon vaatteita vauvalle... No ok, onhan noita mutta eri kokoja!! Isoimmat on 74cm ja pieniä vain muutamat. Että mene ja tiedä sitä sitten taas... [8|] Ja hei, jos päivän aikana voi tahriintua useampikin body esim, niin onhan se kiva laittaa puhdasta ja kuivaa päälle eikä niin et kuljetaan pissasissa vaatteissa ja pakko hurruuttaa pesukonetta joka ikinen päivä. Nih. [:)]

Se on niin yksilöllistä, että kauanko ne pienimmät vaatteet menee, syntymäkoko tietty vaikuttaa ja sitten se kuinka kova nyt kukin on syömään[:)] Esikoinen oli 46.5 cm kun synty ja sillon sai kyllä siskot kierauttaa kaupasta hakemaan muutamia ihan pieniä vaatteita kun en ollut ostanut, ja niihin 50 cm:kin se melkein hukkui alussa. Mutta varmaan kuukaudessa, parissa oli jo 56cm ja oisko 3-4kk 62 cm sopivia. Mutta tälle oon myös ostanut kaikkia kokoja, kun ei se 3kk ihan niin nopeaa mene, että ihan 62 cm alusta asti voisi pitää. Jos nyt edes syntyy pienenä, voihan se toki olla vaikka 53 cm heti lähtöön[:)] Ja alussahan pitää tosiaan olla ohut myssy päässä sisälläkin. Niistä jalkaterättömistä puolipotkareista en itse tykkää, joten oon ostanut vaan niitä joissa on se sukkaosakin. Housut tietty on asia erikseen. Sukkia ei tosiaan ainakaan siinä tapauksessa tarvinnut kovin montaa paria. Niitä anti-raapimiskintaita eli sisähanskoja kannattaa varata alkuvaiheeseen ainakin yhdet[:D]

Takaisin