Marrasmurut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gaiza
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
aurora83 mitäs kaikkea neuvolassa tapahtuukaan? Mikä tuo verikoe oikein on?? Voiko siis näin aikasin verikokeella seuloa downin syndroomaa..? Enpäs ole tiennytkään [8|] No, sitä on niin paljon kaikkee mitä ei tiedä! Itellä eka neuvola tulossa maanantaina!

Oireita odotellessa edelleen... Tai no, väsymystä riittää, ihme että oon tähänkin aikaan vielä hereillä [:D] Ja rinnat on kipeet.. Nälkä on jatkuvasti ja koska syönkin sitten jatkuvasti niin liekö se pitää huonovointisuuden poissa... [8|]
Maanantain neuvolaa odottelen ja tiistain uutta ultraa <3 Meillä vaan on tällä sellanen neuvolantäti että mieluummin menisin jollekulle muulle.... huoh.....Mutta ei auta, sinne vaan kyselemään hölmöyksiä [:D]

Joku kyseli odottajien ikää... Mä oon 27 ja mies 29. Mun suunnitelmat ei sitten ihan onnistunu että mulla ois 24 vuotiaana lapsia [:D] No, mutta nyt on tulossa ja niin ihanaa se on että tekis mieli kailottaa koko maailmalle!!!!

Joko te ootte kertonu monelle? Mun työkaverit (2) tietää ja yksi ystävä. Mies jarruttelee kertomisen kanssa että "ollaan varmemmilla vesillä" joten ei olla muille kerrottu vielä... Vanhemmille olisin mieluusti kertomassa vaikka tulevana viikonloppuna mutta kaippa se on vähän miestäkin kuunneltava [:D]

iines*, mä olen sellanen lörppäsuu, että asiasta tietää jo mun vanhemmat, sisko, täti, serkut, mumma ja ukkikin :D Ja pari kaveria. Ärsyttäisi pimittää tietoa itsellään, varsinkin kun oireilee niin vahvasti. Plus että jos tulee keskenmeno, niin on ainakin niitä tukijoukkoja (ja niitä tarvitaan, sanon kokemuksen syvällä rintaäänellä...)  Miehen puolelta eri tiedä kukaan, kun ei olla kovin läheisiä.
Ja eihän se kertominen sitä lasta mitenkään vahingoita :)

dreamer: Olen 33 v. ja mies 37 v.

iines* Me ei olla tällä kertaa vielä kerotttu muille kuin minun äidille. Hänelle kuitenkin kertoisin, jos joku menisi pieleenkin. Itse olen ajatellut, että kerron sellaisille ihmisille, joiden kanssa jakaisin niin ilot kuin surutkin...muille sitten vasta myöhemmin.

Oletteko muut sairastaneet kovaa flunssaa raskausaikana? Mulla on nyt aivan järjetön flunssa ja yskä! Yskiminen sattuu mahaan ja tietty nyt pelottaa, että tämä tauti on pahaksi etenkin näin alkuraskaudessa. Töihinkin täytyisi jaksaa mennä.

Ei ole muutenkaan ihme, jos ei kunnolla huomaa raskausoireita kun muutenkin palelee ja paikkoja särkee;)

- hippu rv 4+6

iines* mulla oli tarkotus että teen kaikki muksut varmasti reilusti alle 30v. aika hyvin tässä just tapahtuu niin [:D]

Kaikki tuntuu kirjoittavan että ruokahalu kasvaa ihan kauheesti. ööööh... miks mulla eij? musta kun tuntuu että se vaan vähenee[:D] No ehkä se tulee sieltä jossain vaiheessa. Mulla muuten alkoi tänään rv 6 [:)] oih!!

Mites teille eka neuvola kerta sijoituu? Mulla se on vasta vk 10!!!!!! Ja vähän on karmivaa oottaa vielä kuukaus! Esikoisen kohdalla ( melkein 9v sitten..) se oli vk 11:sta.

lune ja iines* mä meinaan kans olla vähän lörppä suustani ton kertomisen kanssa. Mulla asiasta tietää äiti ja isä, 3 parasta kamua ja yks työkaveri. Duunissa kerroin ihan siks yhdelle, että jos satun pyörtymään (kun pyörryttää kokoajan ihan sikana!) niin joku ees tietää mistä kiikastaa [;)] Mies kerto eilen parhaalle kamulleen. Ensiviikon la olis yhdet bileet tiedossa, jonne ollaan ihan intopiukeena oltu menossa. Veikkaan että antib kuuri ei mee siellä läpi joten joko menään ja kerrotaan suoraan tai sitten oon "kipeä" eikä mennä ollenkaan.

Mutta ei jumaleisson! Mä menin eilen jo illalla höyryämään [:D][:D][:D] ja tilasin kesäx ihania paitoja ja äitiystregginssejä yms. Eilen heilahdin töistä lähtiessä jim&jilliin ja kävin sieltäkin niitä niin oivallisia pitkiä toppeja ja t-paitoja. EIKÖ OO MUUTEN HYVÄ kun on nyt muotia noi pitkät paidat ja tunikat!!!!! JEEE!

JEps! Mutta työmaa kutsuu meidän äitiä [:)]

Tänne uskallan jo hehkuttaa että oon raskaana, nyt rv 6+2, laskettu aika 17.11. Ensimmäistä odotetaan, erittäin toivottu vauva [:D] Nii ja olen 24 v, mieheni 26v.

Pahoinvointia ei juuri ole ollut, muuta ku joskus heikotuksen tunne. Tunteet kuohuu ja itku on herkässä, ruoka maistuu liian hyvin. Alavatsalla iltaisin tuntuu sellaista kummaa nipistelyä & muljahtelua.. vähällä olen siis päässy.

Toivottavasti kaikki menee hyvin, myös teillä muilla [:)] Itellä eka neuvola vasta rv 10 eli melkein kk viel pitäs odottaa..haluais varmistua et kaikki olis hyvin..

Mun tekis mieli kertoa kaikille, että meille tulee vauva, mutta jotenki en vaan tohi.. sit vasta ku on eka ultra takana nii voi kertoo ihan hyvin :)
(ultra vasta huhtikuun lopussa, tuntuu että ihan liian myöhään!)
paitti, että isä, äiti ja sisarukset tietää, parhaat kaverit tietää, miehen vanhemmat tietää... mutta muu suku ei vielä :)

iästä sen verran, että oon 21 (huhtikuun alussa 22) ja esikoista ootan..

Täällä hiukan sama ongelma tuon kertomisen kanssa! Kokoajan omassa mielessä pyörii ja sit kun ei vaan vielä uskalla kertoa.. Minäkin olen kyllä aika monelle kertonut, työparille, siskolle perheineen, äitille ja muutamalle ystävälle! Ovatpa sitten tukena jos on tarvis!!

Itse siis olen ihan ensimmäistä kertaa raskaana ja on kaikki niin uutta ja ihmeellistä ja ihanaa!! Oireetkin on ihan ok kun tietää mistä ne johtuu! Toki aina välillä on pelko persuuksissa, että onkohan tämäkin nyt ihan normaalia, mutta
on kyllä ollut tosi ihana kun täällä on voinut lukea muiden oireiluja kun itselläkin on niitä ollut ja samankaltaisia muillakin! Ei oo tarvinnu yksin ihmetellä, vaan voi täällä lueskella ja nyökytellä!! Eli kiitos siitä!

Mulla oireina on ollut menkkamaisia kipuja ja nipistelyä ja turvotusta alavatsassa. Öisin tulee sellaisia ikäviä kramppeja ja joutuu välillä kävelemään öisin.. se onneksi auttaa! Neuvolan mukaan ihan normaalia ja jollakin täällä oli ollut saman tyyppisiä juttuja! Eilen alkoi huono-olo ja tänään on ollut koko päivän tosi huono olo! Hajuaisti on herkistynyt myös!

Onko muilla sellaista oiretta, että kurkottaessa jotain ylhäältä tai venytellessä sattuu alamahaan?? Sellaisia repäisyn tuntuisia juttuja? Niitä tulee aika paljon ja on aika ikäviä.. Joskus tulee myös jos hengittää oikein syvään..

Nyt mulla on siis tänään 6+0.

Tänään alkoi 9.vko [:)]
Tai no, saas nähdä mitä tiistain ultrassa sanotaan, siirtyykö viikot taaksepäin.
Tänään on ollu ekaa kertaa huonovointisuutta vähän niinkun koko päivän... On kyllä mahtavaa jos näin helpolla pääsee! Ei oikein ole helppoa asiakaspalvelutyössä olla jos on kovin pahoinvoiva [:D]

Maha pömpöttää oikein urakalla ja painokin on noussut, nestettä se tosin vaan on mutta aika hauskaa silti [:D]
Meillä olis myös yhdet pippalot ens viikon lauantaina enkä oikein tiedä että mitä tekis... kun toisaalta tekis mieli jo sitten kertoa mutta toisaalta sillon on kuitenkin vielä kovin aikaista....enpä tiedä... [8|] Vaikka toisaalta..... [&:]

Ötökkä, ihana kun en ole ainoa joka joutuu varsinkin iltaisin ja öisin noiden kipujen kanssa pyörimään :) Tai siis tietenkin ikävää että sinulla on kipuja, mutta tuli helpottunut olo kun en ole ainoa :)
Mulla on kanssa sellaisia 'repäisykipuja' eli jos kurkottaa tai nostaa jotain niin vihlaisee ikävästi.

Oli pakko tulla tänne vielä onnittelemaan tulitikkua pikkuisesta [:)]

ihanaa luettavaa.. piristi meikäläisen päivää tuo uutinen..

Onneksi olkoon!!! [:)]

catja85, kiitos ystäväiseni! aikalailla jännittää miten tällä kertaa menee. ma on taas ultra ja jos siellä on kaikki hyvin niin uskallan ehkä vähän jo rentoutua ja iloita tästä. toivottavasti aurinko nousisi teidänkin risukasan ylle, pidän peukkuja!

kertomisesta, meillä tosiaan kaverit ja mun perhe ovat tietoisia raskauksista,keskenmenoista ja tutkimuksista. nyt päätettiin ettei kerrota kun vasta viikon 12 jälkeen mut ei se onnistunutkaan. kaikki kun ovat niin kiinnostuneita ja koko ajan kyselevät miten menee ja onko jo tärpännyt jne. päätin sit kertoa jos joku kysyy, tulisin kuitenkin kertomaan jos tämäkin menee kesken. ihan hyvin ne siis voi nyt jo tietää missä mennään. ja tukea olen saanut heiltä ihan hirveästi!!!! äitille en ole kertonut, sille kerron vasta sitten kun ollaan "varmemmilla" vesillä. tää la on nimittäin mun äitin syntymäpäivänä ja haluan kertoa vasta sitten kun suurin keskenmenon riski on ohi. mun äiti tulee nimittäin sekoamaan synttärilahjastaan [:D] Mutta jos kaikki menee niin kuin pitää niin me kerrotaan meijän vanhemmille äitienpäivänä. miehen äitille laitetaan kortti ultrakuvien kanssa ja mun äiti saa samanlaisen mut ihan henk.koht.

hauskaa viikonloppua kaikille!

iines* Eka neuvola oli ihan mukava. Oltiin miehen kanssa yhdessä. Aikalailla sellaista höpöttelyä se oli, kyselyä suvun sairauksista jne. Mut ehkä ne tärkeimmät asiat oli, että otettiin virtsanäytteestä bakteerit, proteiinit ja sokeri. Ja sitten otettiin verikoe, josta tutkitaan ilmeisesti sukupuolitaudit ainakin, ehkä jotain muutakin tutkitaan niistä. Selviää sitten ensi kerralla tulokset, toukokuussa vasta tosin. Niin ja hemoglobiini ja verenpaine tsekattiin.
Oltiin tosi ihmeissämme tosta verikokeella tutkittavasta Downin syndroomasta. Se siis lähinnä selvittää riskin suuruutta, näin ainakin meille kerrottiin. Että jos tuloksena on, että ei riskiä, niin sitten ei tarvita jatkotutkimuksia. En tiedä mihin koe perustuu, mutta kyselen sitten tarkemmin sairaalassa kun testiin menen. Koko verikoetutkimus on ainakin meidän kunnassa kai aika uusi juttu.

Tänään kävin lenkillä ensi kertaa neljään viikkoon. Ehkä tämä pyörrytys ja etova olo alkaa pikkuhiljaa olla takana päin. Tai sitten tulevat kohta pahempana takaisin... ? ;) Ma lääkärille. Ai niin, mun neuvola oli tosiaan jo 7+1, mikä oli mielestäni tosi aikaisin.

Hei kaikille ja tietysti onnea jatkoa ajatellen!

Minäkin jaksoin jo ruveta tännekin kirjoittelemaan, vaikka olo onkin aika vetelä. Minullakin on ollut tuota pahoinvointia jo viidettä viikkoa ( nyt on 7+6) ja vetää olon aika löysäksi... No onneksi sain torstaina lääkäriltä kahdeksi viikoksi sairaslomaa, että voisi vähän kuntoutua. Meilläkun on isännän kanssa aikalailla raskas ja sitova työ, kun meillä on 40 lehmän lypsykarjatila. No sitkeästi olen tähän asti yriitänyt olla lypsyllä kyykkkimässä, mutta isäntä jo pakotti hommaamaan sairaslomaa, onneksi! Juu samanlaisia muitakin oireita on ollut vihlovoa kipuja, huippausta ja muuten vain öklöttävää oloa... Toivottavasti kukaan muu ei joudu kokemaan tätä pahoinvointia yhtä pahana, kuin minä, sillä oksentaminen jatkuu 24/7... Mielenkiintoiseksi asian tekee, ettei sisarellani, eikä äidilläni ole koskaan ollut mitän oireita...? tuntuu toisaalta aika epäreilulta [&o]. No mutta josko tämä tästä taas onneliseksi ajaksi muuttuisi [:D], ainakin toivon niin.

Jospa minäkin jo uskaltaisin tänne esittäytymään. Plussasin tasan kaksi viikkoa sitten, ja nyt on aika mennyt ihmetellessä ja asiaan totuttautuessa. Mutta kai se on uskottava! [:)]

Ensimmäinen raskaus menossa, reilun vuoden yrittämisen jälkeen tärppäsi, ensimmäisestä lääkkeellisestä kierrosta (kai se noin sanotaan?). Oli muuten henkisesti elämäni raskain vuosi, en voi kuin kuvitella kuinka rankkaa on niillä jotka vuosikausia yrittävät! Neuvolan täti laski puhelimessa la:n olevan 14.11, nyt olisi viikkoja tasan 7. Oireita on ollut lähinnä iltapäivällä alkava uskomaton väsymys joka jatkuu kunnes saa pään tyynyyn, sekä jatkuva nälkä. Eilen ja tänään on varovasti nostellut päätään pahoinvointi, joka ainakin tähän asti on pysynyt syömisellä kurissa. Alavatsan juiliminen on jo onneksi alkanut helpottaa, vaikka joka paikassa sanotaan sen olevan normaalia, on se silti todella pelottavaa. Nyt päällimmäisenä on huoli siitä, miksi rinnat ei enää ole ollenkaan niin arat kuin aikaisemmin!!

Tottahan se tuntuu olevan, että huolehtiminen alkaa siitä kun ne maagiset 2 viivaa näkyy testissä, koko ajan löytyy jotain mistä huolehtia. Enkä ole muutenkaan uskaltanut vielä tästä täysillä iloita, sillä sisaruksilla ei lasten teko ole ollut mitenkään helppoa (siskolla yksi dramaattinen keskenmeno ja veljen puolisolla yksi keskenmeno ja kaksi kehityshäiriön takia keskeytettyä) ja oman äitinikin ensimmäinen raskaus oli tuulimuna. Oman perheen tilastojen valossa ei siis kovin hyvät mahkut tällä meidän idulla. Mutta toisaalta, äitini sai sitten myöhemmin meidät kolme, ja siskollani on nyt terve vuoden vanha poika.

Onneksi tiistaina on eka neuvola, jossa toivottavasti saa vastauksen moneen mieltä painavaan kysymykseen.

Mutta jo riittää murehtiminen! Onnea odotukseen kaikille teille, toivottavasti kaikki saavat olla mukana loppuun asti!

Moi,

ärsyttää, kun oon alkanut taas huolehtia kaikesta. Yritän tsempata itseäni, että turhaa huolehtia, asiat joko onnistuu tai ei onnistu. Kaivelee vaan, kun mun edellinen keskenmeno oli sellainen, etten silloin tajunnut moneen viikkoon, että alkio olikin kuollut. Ehkä näin jälkeenpäin ajatellen oli joitain asioita, jotka oli vähän toisin kuin nyt. Muistaakseni esim. mahatuntemuksia ei juurikaan ollut (kohtuhan ei kasva enää, kun alkio on kuollut, mutta hormonit voivat ylläpitää pahoinvointia jne.) Itseäni rauhoittaakseni ajattelin varata ylimääräisen ultran ennen virallista ultraa, joka onneksi on jo 15.4. Tänään mulla tulee 9 viikkoa täyteen, joten ei oo enää montaa suurimman hermoilun viikkoa.

Jotain positiivistakin: väsymys ja pahoinvointi on ollut sen verran kurissa viime päivinä, että olen elänyt aika normaalisti. Olen käynyt pe ja tänään spinningissä ja nähnyt kavereita (jopa ulkoillut). Liikunta on tuntunut hyvältä, jospa se vähän hidastaisi mahan kasvua [:D] Iloista mieltä kaikille!

Aurora83 kiitos vastauksesta! [:)] Mutta jälleen outo kysymys...ei kai neuvolaan tarvii mennä niin ettei voi käydä kotona pissalla tai jonkun oman purkin kanssa..?? Ihan hulluja mun kysymykset [:D] Mua vähän harmittaa jo valmiiksi kun meiän neuvolantäti on sellanen josta en oikein pidä... Muutenkin olen kuullut vain aikas nuivaa kommenttia eikä häneltä kuulemma oikein saa kysymyksiin vastauksia... Eikä näin pienellä paikkakunnalla ole kuin tämä yksi täti...

No, huomena on joka tapauksessa mun eka neuvola!! Jihuuuu!!!! [:)]
Ja tiistain ultraa odotan oikeastaan vieläkin enemmän! Ehkä sen jälkeen uskaltaudutaan jo kertomaan kavereille...ehkä...
Jännittää myös tuo sikiön koko, miten on kasvanut ja siirtyykö viikot.. Onko teillä aikaisempaa kokemusta vastaavasta tilanteesta että sikiön kasvu olisi ollut alkuun hidasta? [8|]

iines ja nökkönen

iines*, meidän neuvolassa sai ainakin tehdä näytteen kotona, toimitti sitten vain sen sinne :) Jos tuota tarkoitit :)

[:)]Huomenta kaikille.
Yöllä tuli valvottua sairaan lapsen kanssa, joten on vähän heikko olo nyt. Aamulla aikasin heräsin siihen kun alamahaa juili aika mukavasti, onnex se sitten meni ohi yhtä nopeesti kun tulikin!

Monella taitaa olla nyt ekat neuvolat käsillä? Kertokaapas kuulumisia [:)][:)]

Tuo ekan neuvolan odotus tuntuu ikuisuudelta!!!!! Itselläkin vielä kymppiviikkoon aikaa 4vk. Voi ahdistus. Eilen miehen kans just juteltiin kuinka hassua tää ikuinen pelkääminen on. Eka pelkää että tuleeko raskaaks, sitten pelkää tuulimunaa/keskenmenoa, sitten pelkää onko kehitysvammaa tai jotain suurensuuria luomia esim kasvoissa jotka peittää puolpäätä, sitten alkaa pelkäämään synnytystä ja heti vauvan ulostulon jälkeen sitä kuuluuko parkaisu vai ei... [8|] OIKEESTI ihan skitsoa välillä [:D].

Täälläpäin tuntuu nyt raskautuvan paljon meidän tuttuja, voi kun kaikilla menis vaan asiat hyvin... sit olis paljon kärryttelykavereita [:)]

Olen itsekkin alkanut miettimän sitä varhisultraa että sais jo tietää onko siellä mitään vai ei :D
Soittelin tuossa diacoriin ja hinta arvio 150€n molemmin puolin. :( menee ihan pikkusen (aikapaljonkin) kipurajan ylite. Ollaan siis Pk seudulta.

Nyt kyselisinkin että onko kukaan etelä pohjanmaan suunnalta käynyt varhais ultrassa ja osaisi hieman sanoa hintaluokkaa sielä päin? Ollaan sinne tässä muutaman viikon sisällä tulossa ja ei milään jaksaisi odotella siihen oikeaan ultraan asti :D

tai mikä on teillä olut ns. edullisin paikka täällä helsinki espoo akselilla?

Takaisin