marraskuun porinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja iitu90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Omaa kokemusta:
Meillä esikoinen joutui parista viikosta pariin kuukauteen nukkumaan vaippasiltaan, kun heti silloin alkoi kuumat kelit. Ja oli vasta toukokuun loppu!
Ohut viltti päälle ja muutoin yritti vain pitää huolen, että sitä seisovaa kesäilmaa pääsi sisällekin viilentämään hieman. Onneksi heinäkuussa saatiin ilmastointilaite kotiin, niin parani pikkuisen unetkin.

Kapaloitiin ensimmäiset 2vko, mutta sen jälkeen oli jo liian kuuma eikä voitu enää. Unipussia mietin yhdessä kohtaa, mutta päätin että ei hankita, kun kapaloinnin takia ei uni meinannut väliin tulla. Ei varmaan nytkään hankita tämän kohdalla.

Me kokeiltiin jossain vaiheessa unipussia, kun joku kehui, että unet paranisi.. No meillä kävi päinvastoin ja pian jäikin sit kokonaan pois käytöstä!

Meillä unipussi auttoi kun tyttö oli kova huiskiin käsillä.. kädet pussiin ja hiat veti sisäänpäin myös. Meillä oli eripaksusia pusseja ku innokkaita ompelijoita ja ihania kankaita löytyy :) kapalointiki kyllä toimi mutta ku pyssi oli olemassa niin...

Meillä poika vähän isompana onnistui rullaamaan itsensä ihan jumiin siihen pussiin... Ihan pikkuisena koitin kapalointia, mutta se ei oikein ollut meillä hyvä juttu. Pätkä vaan huusi niin kauan, että oli hiki ja pääsi pois kapalosta. Sitten hän kävi tyytyväisenä nukkumaan. Kannattaa varmaan koittaa sitä kapaluointia/unipussia, mutta pitää myös muistaa, että kaikki vauvat ei niistä tykkää. Minä sain kaikki ne isosiskoltani, joka vannoi niiden nimeen kun heidän kakkonen nukkui niissä niin hyvin...

Meillä on unipussi jossain... Yksikään lapsi ei ole suostunut nukkumaan siinä. :grin Eikä kyllä kapalossakaan. Ovat vaan ärsyyntyneet kun on koitettu laittaa pakettiin. Mutta tuokin selviää vaan kokeilemalla, että onko hyvä vai ei. :) Eivätpä kyllä isompinakaan ole kiinnostuneet peitosta...

Meän 1v tyttöä on edelleen "pakko" vähän kapaloida kun on niin levoton nukkumaanlaittaessa.. heiluisi vaikka kuinka pitkään muuten.. trikooliinalla käsiä kun laittaa kroppaa vasten ja jalkoja käsin silittelee niin miutamassa minuutissa rauhoittuu nukkumaan. Sitten trikooliinaa vaan auki ja jättää peitoksi. Aamuisinkin herättää itsensä liian aikaisin kun kevyemmässä unen vaiheessa alkaa heiluun ja pyöriin kuin mielipuoli :p

Meillä ei kapaloinnista tykännyt ikinä neiti mutta unipussissa nukkui hyvin. Tosin en tiie minkälaisia unipusseja muilla on ollut, mutta meillä oli semmonen missä kädet on vapaasti, mutta jalat siis pussissa. Vähän kuin makuupussi mutta kädet siis kuin paidan sisällä. Meiän tyttö ainakin nukkui semmosessa paremmin kuin tavallisessa potkupuvussa.

Meillä on ollut BaBy2 juuri sellaisia unipusseja, joissa kädet on vapaasti. Meillä vaan ei poika tykännyt niistä(kään) ja kun hän lähti enemmän liikkeelle, kääntyili ja vääntyili hän siellä pussissa niin, että pois en meinannut enää saada kun oli niin mutkalla ja solmussa. Meillä loppui siihen niiden pussien käyttö...

Tyttö oppi kääntymään vasta puolivuotiaana mutta sen jälkeen ei meilläkään voinu pitkään enää pussia käyttää.. pyörii niin mahottomasti..

Onko teistä omituista, jos suutahdan siitä, kun oma äitini oli eilen katsomassa esikoisen perään 1,5-2h, että sain pidettyä ratsastustunnin rauhassa eräälle ratsastajalle, kun hän meni meillä siivoamaan ja tyhjentämään ja täyttämään astianpedukoneen?

Olen sanonut jo ennen raskauttakin hänelle, että me haluamme hoitaa ne itse, sillä meillä on tietty järjestys astioille kaapeissaan. Samoin tavaroille.
Lisäksi hän tonkii kaapit sun muut ja sekös vasta päähän ottaakin.
Tokaisin hänelle että juuri tämän takia en häntä tänne halua lasta hoitamaan vaan tuon ennemmin hänen luokseen.

Kuinkas moni on enemmänkin jouluihminen?
Itse pidän kauheasti eri juhlapyhistä (enemmänkin halloween, joulu, vappu, pääsiäinen lievänä).
Kovasti tekisi mieli leipoa ja koristella jokapaikkaa.
Joulu menee varmaan muita astetta pidemmälle jouluvaloineen, kuusineen, tonttuineen yms :)

Onko kukaan muu suunnitellut yllättävänsä esim jouluna läheisensä kertomalla raskaudesta, vai olenkohan minä ainut? :)

Meinasimme teettää valokuvat ultrakuvasta, neulon muutamat pienet sukat ja varmaan leivon jotain aiheeseen liittyviä piparkakkuja.
Lisäksi tietty esikoisesta kortti ja joku lahja jokaiselle.

Täällä yks jouluhullu ilmottautuu :greet025 Vissiin jo kesästä asti ko vähänkään alko ilmat viileneen niin alkanu tämä "kohta meillä on joulu" :oops: ja ukolla menee hermot :grin Oon vielä yrittäny hillitä itteni.

Mitään ihmeempää jouluyllätystä ei sinällään voi suunnittella ko molempien perheet jo tietää tulokkaasta, mutta josko niille joululahjaksi keksis jotain aiheeseen liittyvää.

Meillä on jo joulukoristeet ja suuri osa joululahjoista suunniteltu ja/tai hankittu. :grin
Vanhemmille tänään lähteneissä ultrakorteissa vauvan päässä tonttulakki ja mies kirjoitti viestinkin jouluisesti: "Hei joulumummo ja -pappa! Tänä jouluna toivon lahjaksi pinnasängyn ja lastenrattaat. Toimitusajalla ei ole kiirettä, tarvitsenhan niitä vasta toukokuussa. Terveisin, tuleva perheenjäsen"

Vietämme joulun aina kotona perheen luona pohjoisessa, vaikea vaan päättää, kumman perheen luona ollaan, perheet kun asuvat lähekkäin. Meillä on suvussa pieniä lapsia, niin joulussa on ihan eri tunnelma. Ollaan mummolassa, vanhassa maatalossa, jossa on 15-20 ihmistä yleensä, miehen puolella taas on miehen vanhemmat, mies ja joka toinen vuosi miehen sisko miesystävineen, niin on ihan erityyppinen joulu. Ollaankin siis päädytty viettämään aatto erillään, vaikkei se ihanneratkaisu olekaan ja sitten menen joulupäivänä miehen vanhemmille. Katsotaan, miten lapsi muuttaa kuvioita. Normaalia olisi olla joka toinen vuosi toisen luona, mutta jotenkin en ole raaskinut luopua mun maalaisjoulusta...

Täällä yksi joka yllättää jouluna läheiset kertomalla raskaudesta :) En kyl vaan vielä tiedä, teenkö jotain ihmeellistä vai vaan töksäytän et muuten, ens jouluna meit tulee yks enemmän.. tai jotain tollasta... Riippuu tietty siitäki, et kuinka isoks maha kasvaa/turpoo, et huomaako sen sit jo heti ovesta astuessa vai ei :D Jos huomaa, ni ehkä sit teen vaan sillee, et ku otan takin pois ehkä selin ja sit ku käännyn ni huudan YLLÄTYS! ja esittelen mahaa :D Saa nähdä, miten käy. Ei olla tosiaan kummankaan perheille vielä kerrottu. Töissä oma porukka tietää ja muutama muu sekä parille kaverille oon kertonu, mut muuten ollaan vielä pidetty salassa, ettei vahingossa leviä ennen joulua meidän perheille tieto.

Meillä on tosiaan tapana olla jouluaatto aina joka toinen vuosi mun isän luona ja joka toinen sit miehen tädin luona. Mun isän luo tulee sit mun kaikki sisärukset perheineen myös joka toinen vuosi niin meitä on kans aika paljon kerralla paikalla ja sama oikeestaan tuolla miehen tädin luona, jonne tulee siis miehen sisarukset perheineen, äiti, mummut ja ehkä setäkin. Mulla on siis 3+3 sisarusta ja miehellä on 4 sisarusta, joten siihen ku laskee puolisot melkein kaikille ja muutamat lapset, niin on siinä kolmatta kymmenettä ihmistä paikalla :D ja sit tosiaan mennään aina joulupäivänä sit toisen perheen luona vierailemaan, kun on aatto oltu eka toisella.. On toiminu hyvin tähän asti. Mies kyllä jo "uhkaili" et ens jouluna vietetään ihan oma perhejoulu kotona, hän ei siis ole yhtään jouluihminen eikä ikinä haluis lähtee minnekään :D

Nyt vihdoin neljältä aamuyöllä saatin tavarat pakattua loppuun (ai mitenniin jäi viimetippaan) ja kymmeneltä alkaa sit muuttaminen :D Toiveissa ois ees muutama tunti unta mut saas nähä kun nyt on ainakin ihan pirteä :D

Sapettaa miehen päätös ettei matkusteta uutena vuotena ulkomaille mun raskauden takia. Yritin katsoa tilalle jotain mökkiä tai hotellia että olis ees jotain. Kaikki on mennyt... Jotenkin harmi olla vaan kotona kun oltaisiin tänä vuonna voitu vielä jotain tehdä. Täällä tuppukylässä ei oo ees asiallista ravintolaa mihin pääsis syömään...

Mekään emme ilmeisesti pääse ulkomaille ennen vauvan synymää. Täytyy varata hotelli kotimaassa, käydä teatterissa ja ulkona syömässä tms. vaihtelua.

Ai niin otin influenssarokotuksen neuvolassa ja mieheni otti myös.

Muokattu viimeksi:
Takaisin