Marraskuun Murut 2012 <3

Meillä on myös kaks koiraa, molemmat Westieitä, toinen 2v. ja toinen 1v. Ja molemmat ovat sellasia ADHD-tapauksia. :D Pari kertaa ollut kuitenkin työkaverin lapset täällä käymässä ja karvakorvat vaan tykkää, nuorempi vaan on hiukka raju rakastaja. Ja vanhempi kunnon herkkä-haukku, älähtää kaikkia ääniä lentokoneista narahduksiin.. Yritäpä siinä sitten nukuttaa vauvaa kun toinen saa hepulin lentokoneesta.. :D
 
Ihanan paljon täällä jo marraskuun odottajia! Pakko vähän purkaa omaakin mieltä tänne. Meillä olis ens viikolla ensikäynti neuvolaan,kovasti jännittää ensikertalaisena. Viikkojahan mulla tänään vasta 5+5. Ajatukset pöyrii kokoajan tässä vatsan asukissa, kunpa kaikki olisi siellä hyvin. Niin monta vuotta kun on tätä yrittänyt/odottanut,niin tuntuu jotenkin todella epätodelliselta koko raskaus. Oireita kyllä on jonkun verran, varsinkin rinnat tuntuu paisuvan/kiristävän ja kutiavan. Mutta ei kai tässä auta kun jaksaa odottaa ja toivoa parasta. Onko kukaan vielä käynyt varhaisultrassa? Minkälainen kokemus oli? Itse mietin kuumeisesti mennäkö vai eikö.
Mutta oikein ihanaa odotusta kaikille. :)
 
Mulla on myös koiria, kasvatan myös hissukseen. Itse olen syönyt varalta noita maitohappobakteereita, jos ne sattuu vaikka ehkäisemään lapsen allegioita. Tosin eipä meiltä koirat silti lähtisi, vaikka lapsi allerginen olisi, sitten tosiaan vaan järjesteltäisiin asuntoa koirien suhteen uusiksi. Kasvatus toki silloin varmaan loppuisi. Pitää nyt kuitenkin toivoa, ettei lapset allergisoituisi aikanaan.

Meillä tärppäsi ensimmäisestä ovulaatiollisesta kierrosta tämä myös. Pillerit lopetin kyllä jo aikaa sitten, mutta ensimmäiset kaksi kiertoa oli monta kuukautta kestäviä, kunnes kolmannessa kierrossa tasaantui ja siinä tuli ovis (tikutin) ja siitä tärppäsi :)

Mulla on huomenna varhaisultra ja jännittää ja hirvittää aivan järkyttävästi!!
 
Hei, pääsin viimein ilmoittautumaan mukaan! :) Mulla la pitäis olla noin 14.11 eli nyt ois 5+6. Ei olla miehen kanssa kerrottu vielä kenellekään, niin kiva päästä täällä tuulettamaan ajatuksia. Tuntuu olevan ihan koko ajan mielessä tämä raskaus...

Pahimpana oireena mulla on ollut kauhea väsymys! Innolla odotan, että tämä pahoinvointi vielä yltyy, sopivat nimittäin niin hyvin yhteen tehden oikein hehkeän olon... ;) Toisaalta kyllä mukava saada merkkejä siitä, että masussa jotain on. Toki lisäksi rinnat on ollu ihan alusta asti arat ja turvonneet sekä janottaa ja pissattaa usein. Pahoinvointia tuntuu vähän hillinneen, kun aloitin syömään B-vitamiinia.

Ensi viikolla on eka lääkärikäynti ja ultra, ajan sain lapsettomuuspolille, kun siellä oltiin hoidoissa. Sitä jännitetään tietysti kovin ja sen jälkeen saan miehen luvalla kertoa lähimmillekin asiasta. :)
Neuvolaan en ole soittanut vielä. Aika jännää, että osa on jo käynytkin neuvolassa ja Tampereella ohjeena on soittaa vasta 7-9. raskausviikolla. Ehkä huomenna yritän kuitenkin soitella.
 
 Me käytiin tänään varhaisultrassa ja oli oikein helpottava kokemus, varsinkin kun kaikki oli kunnossa :) Nyt on vähän haurallisempi mieli odottaa kuukauden päivät että rv12 tulis täyteen..
 
Tää on varmaan tyhmä kysymys mutta pitäisikö ennen neuvolakäyntiä käydä lääkärissä? Soitin neuvolaan ja sain ajan rv 10:lle ja kun täällä lueskelen teidän muiden viestejä niin ootte käynyt paljon aiemmin. Neuvolantäti ei ainakaan sanonut mitään että pitäisi lääkärillä käydä ennen neuvolaan menoa mutta onko se sellanen juttu mikä pitäisi itse tajuta? :) Vähän sekaisin olen tämän ensimmäisen raskauden suhteen..Mulla on siis menossa rv6+2 enkä ole käynyt missään lääkärissä tms (vielä)

Mulla on tänään muuten ensimmäinen aamu viikkoon että pystyin syömään aamupalan ilman pahanolon tunnetta, Jee :) Tosin kahvi ei vieläkään maistu mutta en jaksa siitä valittaa kun kerrankin on näin hyvä olo heti aamusta! Väsymys tosin vaivaa, töistä kun pääsee kotiin niin tuntuu siltä että voisi nukkua aamuun asti (näin käynyt jo muutamana päivänä=) Ja rinnat on kasvanu/turvonnut ja avopuolisokin on sen jo huomannut :) Mahassakin pientä turvotusta joka aiheuttaa pientä ongelmaa töissä kun en ole täällä vielä kenellekään kertonut asiasta joten täytyy vielä vähän aikaa pukeutua hieman löysempiin vaatteisiin :)
 
Oletteko muut käyneet yksityisellä varhaisultrassa? meillä päin ei yksityisellä laitteita että käydä :( Eli ensimmäistä neuvolaa odotellaan ainaki täällä ja ajan antoivat 11.4. eli silloin rv 9+1. Odottavan aika on pitkä! Eli ei kai se pakollista ole käydä erikseen lääkärissä ennen neuvolaa mutta saishan siitä itselle jonkinmoisen mielenrauhan.. :)
Ja täälläkin pahoinvointi vaan jatkuu :( Tosin esikoisestakin olo oli koko ensimmäisen kolmanneksen semmonen että huh! Toivotaan että nyt pääsis vähän helpommalla. Ja hei, onko muilla tuota turvotusta? kun tuntuu että nyt jo housut kiristää vaikkei mahan sinänsä vielä olisi kuulunut? näin kasvaa :)
 
Kävinpä jo aikani kuluksi hakemassa kotidopplerin kellarista. Vielä ei sydänääniä kuulunut (ylläri :D), mutta ehkä jo ensi viikolla. Esikoisesta löytyi sydänäänet jo rv8+, mutta tällä kertaa voi tietysti kestää pidempään.

TOIVE12:
Mä kävin rv 6+3 varhaisultrassa yksityisellä. Sydän sykki pienellä alkiolla ja tulikin siitä kovin helpottunut olo. Oli kuitenkin siinäkin mielessä hyvä että menin, sillä löytyi isohko määrä nestettä vatsaontelosta. Normaalia tuo ei ole, joten nyt ensi tiistaina kontrolloidaan johtuisiko toisesta raskaudesta kohdun ulkopuolella. Epätodennäköistähän tuo on, mutta hyvä että tutkivat!

Mukula: Lääkärillä käynti ei pakollista ole, jos kaikki on alkuraskaudessa sujunut normaalisti. Neuvolasta kyllä ohjaavat kaikille normaaleille lääkärin käynneille ja ultriin. Erikseen voi tietysti käydä lääkärissä tai ultrissa jos siltä tuntuu. On muuten sinulla juurikin kaikki samat raskausoireet kuin itsellänikin :)
 
kyllä tääl on ainakin kauhee turvotus ! näyttää siltä et oisin jo paljo pidemmällä.. 2vk tullu ruma kaljamaha ja vaatteet kiristää :( tissitki on kasvanu ainaki kuppikoolla.. tosin ei oo varaa viel mennä uusia rintsikoita osteleen, ku mun koko sille ei niitä missä hm:stä löydy :/ vyötärö ku on joku 70-75cm ja kuppikoko e/f :( eilen piti juosta treeneissä, oli kyllä hauskuus kaukana näitten melooneiden kanssa.. odotan innolla millaset patalaput nää on sit muksun jälkeen >:( muutenki nyt on ollu kaikenmailman ihme rintakipuja, mistä en osaa päätellä onks ne lihaksessa vai jossain muualla.. saattaaahan ne johtuu tosta kasvustakin.. onko muilla ollu vastaavaa? en siis tarkota rintojen arkuutta vaan ihan kipua rintakehässä..
 
Täällä kanssa kamala turvotus :D Luojan kiitos saan pitää löysiä vaatteita töissä!
Mulla enää tämä ja ensi viikko töitä jäljellä, irtisanoin itseni niin että pääsen muuttamaan miehen luo 500 kilometrin päähän :) Elämä muuttuu kertaheitolla oikein kunnolla, mutta sitä on odotettukin!

butter: Mua kans jänskättää millaset rinnat mulla tän raskauden jälkeen on kun tähän asti on olleet ihanan kiinteät ja pyöreät vaikka ovatkin samoiten E-F -kuppia.. Tuskinpa tämän jälkeen enää.. Ovat jo nyt kasvaneet (turvonneet) niin kovasti että urheilurintsikat alkaa tekemään tiukkaa :D

Ja kummilta kuulostaa nuo kivut, itselläni ei ole ollut kuin liikkeessä kipua ja kosketusarkuutta.. Melkein mahdoton kuivata itsensä suihkun jälkeen kun niin uskomattoman herkkänä varsinkin nännit !
 
Kävin tänään yksityisellä ultrassa, maksoi 50€. Kaikki oli hyvin, viikot vastasi mittaa ja sydän sykki oikein voimakkaasti! :) Ultraaja katseli muutenkin ja sanoi, että kaikki näyttää myös muuten erittäin hyvältä tulevaa varten :) Mittaa oli pienellä 8,3mm, viikot 6+5 ja la 9.11. Kuviakin saatiin kotiinviemisinä tikulla. Nyt voi sitten vähän rauhallisemmi mielin odotella ekaa neuvola-aikaa, joka on reilun viikon päästä. Niin ja ihan mahan päältä minulta ultrattiin.
 
Täällä ilmottautuu uusi henkilö/(henkilöt ;) ) tänne marraskuisiin :))

 Plussasin siis pe16.3., la17.3. ja viel varmistuksena ma19.3. jolloin menkkojen piti alkaa, mutta eipä ole kuulunut, ja plussia on sadellut testeihin niin uskaltauduin tulemaan tänne. :)
Neuvolaan en oo viel soitellu mut ajattelin soittaa nyt tällä viikolla, jos sais viel ajanki sinne, nimittäin ens viikon ke(28.3) lähden viikoksi thaimaaseen ja haluaisin varmistaa et kaikki on ok. Terveyskeskukseen soittelin jo just sen matkan takia et voiko lentää ym, ja ei ole kuulemma ongelmia. 

oireina on tähän asti ollut: 
- menkat jäi pois
-Lämpö koholla jo viikon ajan 36.7 - 37.1 välillä, ja on edelleen
- Mahaa vihlonu päivittäin (tuntuu ku toi pikkutoukka pistelis jollain mini samurai miekal ympäriinsä masussa .. :D )
- Sain Ma aamunsa kirjaimellisest hirveän itku-potku raivarin ku mies sano etten saa toista kuppia kahvia... ( "Eeeeeeeei, et sie voi viel näin aikasin estää minuu saamast kahvii jos haluun sitä...") Tietenki anto sit säälistä periks ku olin niin huvittava -.-'
-Nälkä ja jano koko ajan !
-Haukottelen koko ajan, ...
 
Sarah Ollaan menossa perjantaina ultraan samoilla 6+5 viikoilla. Ihana kuulla, että siellä oli kaikki hienosti, sydän sykki ja saitte jotain kotiin vietävääkin :) Jännittävää!

En ole havainnut pahempaa turvotusta, mutta pukeutumisen kanssa on sen suhteen ongelmaa, että ahdistun heti, jos housujen/legginssien vyötärö on ihan vatsan päällä. Tällä hetkellä jo kolmatta päivää samoissa legginsseissä, joissa vähän matalampi vyötärö niin ei ahdista. Voipi käydä vaikeaksi keksiä puettavaa, jos sama jatkuu...

Luulen, että mulla oli vatsatauti, koska nyt ällötys on pysynyt hyvin kurissa ja vatsakaan ei toimi niin liukkaasti. Aikamoinen helpotus!
 
Täällä oltiin ekaa päivää töissä mahaepisodin jälkeen. En tosiaan edelleenkään tiiä oliko kyse mahataudista vai tästä tarttumattomasta, mutta kyllä veti voimattomaksi! Ja edelleen maha on turpea ja ruuista maistuu lähinnä viileät, sileät maitotuotteet niinku jogurtit (banaani!), piimä jne. Kaikki kiinteämpi menee vaikeammin alas.

Vielä saa viikon ootella ekaa neuvolaa ens viikon tiistaihin asti. En oo aatellu varhaisultrassa käydä, mutta silti jo tosi malttamattomana oottelen millon saan ajan ekaan ultraan. Onhan tämä ihmeellistä :)
 
Heipä hei ja onnea kaikille!

Olen tässä hetkisen aikaa seuraillut keskustelua sivusta, mutta tänään soitettuani neuvolaan päätin sitten sen kunnaiksi liittyä minäkin iloiseen joukkoonne. Laskettu aika täällä olisi 15.11 ainakin vielä tässä vaiheessa. Saa nähdä muuttuuko se päivällä tai toisella vielä suuntaan tai toiseen. Ensimmäisellä yrityksellä tämäkin pieni rakkauspakkaus sai alkunsa. Toivotaan vain nyt, jotta kaikki menisi hyvin.

Pahoinvointi alkoi jo viime viikolla, mutta tämä viikko on ollut varsin hankala. Pahoinvointia on 24/7 ja vain harvat ruoka-aineet miellyttävät. Kaikki viileä maistuu kyllä (viilit, jugurtit, hedelmät). Masujomotusta ei ole nyt ollut. Se on muuttunut ennemminkin nipistelyiksi ja muljautuksiksi aina äkkinäisissä liikkeissä. Väsymys on valtava. Yleensä kun olen varsin toimelias ihminen niin on hassua vain haukotella ja nukkua.

Meilläkin on koiria, joten jännäyksellä odotellaan sitten kuinkas hommat luistavat. Jos siis kaikki menee hyvin loppuu saakka. Eka ultra meillä on vasta huhtikuun alussa, joten sinne on vielä aikaa.

Onnea kuitenkin kaikille kanssasiskoille!
 
Onpas tullut paljon uutta porukkaa, paljon onnea kaikille ja tervetuloa mukaan :) Päivittelin tuota meidän listaakin ja alkaa olemaan jo aika pitkä ;)

Mulla on nyt eilen ja tänään ollut vähän parempi olo, toivotaan ettei ne kammo öklötysolot tuu enää takas. Tosin nyt mulle sit iski flunssan, pää on ihan tukossa ja täynnä räkää :( Ei oo kivaa..
Pitää huomenna paremmalla ajalla lukea teidän juttuja, hirveästi onkin tullut tekstiä parissa päivässä :) Hieno homma!

Huomenna olis jo tasan 8 rv, meneepäs aika nopeesti o.O

Rousme:lle piti sanoa vielä ihan erikseen onnittelut :D Oon käyny välillä lukemassa tota kuumeilijoiden ketjua, kun siellä itsekin vielä joku aika sitten kirjoittelin niin ihanaa että sieltä joku muukin on plussannut :)

Ja tähän loppuun kysymys?? Onko muilla muuttunu unet oudoiksi? Mulla on aika usein outoja unia mutta oon tässä vuosien aikana huomannut että aina kun oon raskaana tai imetän niin mun unet muuttuu astetta oudommiksi, viime yönä mä olin spider manin assistentti ja olin palaverissa sen managerin kanssa miettimässä miten me saataisiin sankarin imagoa parannettua :DD Alko aamulla ihan naurattaa että kaikkee sinne munki päähän mahtuu :D
 
Heips vaan. Joo, oon myös huomannut tuon unimaailman muuttuneen jokseenkin oudoksi nyt ja ihan samoin edellisissä raskauksissa. Näen paljon sellaisia mukamas eroottisia unia jotka tosiasiassa on aika yököttäviä.... Viime yönä vaaka näytti 15kg enemmän kuin oikeasti ja tunsin itseni ällöttäväksi möhköfantiksi ja siitä huolimatta mukamas petin rakasta miestäni nuoruuden ihastuksen kanssa joka unessa kehui mua ihanan pehmeäksi..... Vieläkin hiukka etoo koko uni, niinkuin tosin kaikki muukin :D Viikot on vasta 6+2 ja omat housut ahdistaa jo nyt. Kamala turvotus alavatsalla ja myös minua ahdistaa farkut ja housut jotka painaa vatsaa. Voi olla, että pullahtaakin melko pian toi maha eteen kun on jo neljäs rakkaus-pakkaus tuloillaan. Ei olla käyty varhaisultrassa, mutta vahvasti tuntuu, että kyllä siellä masussa joku sinnittelee :) Mukava määrä marraskuun laskettuja aikoja :)
 
Meille tuli tänään LKS:sta kirje, 23.4 olis sitte np-ultra :). Toka neuvola ehtii siis olla ennen sitä :).
 
onko muilla häntäluu kipeenä? voiskohan johtua raskaudesta.. joka pv veinaan kipeempi, enkä oo sitä nyt mihikään lyöny tms.. aikasemmin oon kyllä montakin kertaa lentäny persiilleen,niin  hevosenselästä, riippukeinusta kuin kaatunu jäälläkin ja tippunu pyöräntankoon :D
 
Moikka kaikille marraskuun murujen äideille! 

Kiva kun tällainen foorumi on olemassa, jotenkin tuntuu lohdulliselta lukea muiden (varsinkin ensiodottajien) samassa tilanteessa olevien tuntemuksia.

Meillä on nyt viikon ajan sulateltu tietoa ensimmäisestä raskaudesta, laskettu aika näillä näkymin 14.11. Lapsi on erittäin toivottu, minulla ikää tänä vuonna 31 ja miehelläni 32, tuntuu siltä että nyt on oikea aika, joten tosi onnellisia ollaan molemmat! Minipillerit jätin pois marraskuussa, mutta koska mieheni on englantilainen ja muutin tänne Englantiin vasta tammikuussa, varsinainen yrittäminen alkoi vasta silloin, joten nopeasti sitten nappasi :) Kaikki neljä tekemääni testiä ovat näyttäneet vahvasti positiivista, joten eiköhän sen testien tekemisen joka toinen päivä voi nyt vihdoin lopettaa...Oireita on ollut tosi vähän, pahoinvointia ei lainkaan lukuunottamatta pientä etovaa tunnetta parina päivinä, rinnat tuntuvat normaaleilta mutta kuulemma turvonneet ovat :), lieviä alavatsakipuja on ollut, mutta siinäpä se. Pessimistinä, vai pitäisikö sanoa realistina, hoen itselleni koko ajan että en kuitenkaan pääse näin helpolla, kohta alkaa kamala pahoinvointi ja muut vaivat. Mutta peukut pystyyn, ehkä ei sittenkään! Mielialavaihtelut ovat oireista pahimmat, itku on herkässä ja raivarit ennennäkemättömiä....

Neuvola-ajan sain varattua seuraavalle Suomen keikalleni 3.4., innolla odotan sitäkin, mutta tietysti ennen kaikkea sitä paljon puhuttua ekaa ultraa. Huomenna ajattelin selvittää, josko erinomaisen kattava työterveyssopimuksemme kattaisi varhaisultran, siellä kun on joku maininta äitiyspalveluista, mutta en ole varma mitä siihen kuuluu. Muuten varmaan odottelen ihan rauhassa sitä ekaa kunnallista ultraa, joka varmaan sitten toukokuussa. 

Aion siis hoitaa kaikki neuvola- ja lääkärikäynnit Suomessa, jossa mulla on tosiaan vielä työpaikka sekä asunto, vaikka käytännössä olen tänne Englantiin muuttanutkin. Myös synnytyksen olen suunnitellut tapahtuvan Suomessa, jotenkin tuntuu turvallisemmalta ajatus synnyttää kotimaassa, omaa äidinkieltä puhuvan hoitohenkilökunnan läsnäollessa. Ei kai siinä muuten mitään, mutta jos sitten joku meneekin pieleen....Käytännön järjestelyjä meillä on tietysti ns. normaalia enemmän nyt mietittävänä, kuten missä vaiheessa mä lähden Suomeen odottelemaan synnytystä (sekin tietysti vaikuttaa mihin asti saan lentää), miten saisimme miehen sinne niin että pääsisi synnytykseen mukaan jne. Mutta kyllä ne asiat siitä suttaantuu tavalla tai toisella :) 

Huh, tulipa heti ekasta viestistä pitkä, koitan pitää ensi kerralla lyhyempänä. Tsemppiä kaikille odotukseen, rutistuksia niille joilla se ennenaikaisesti on jo päättynyt, ja voimia tuleville isille! :) 
 
Takaisin
Top