Marraskuun murmutukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Piitzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maiza: kiitti vinkeistä. En ole vielä käynyt neuvolassa. Soitti eilen siis naistenkliniikalta ja pyys tulemaan sinne hakemaan sen mittarin ja ohjeet. Se on ens keskiviikkona. Sitten neuvola"täti" soitti, ja oli ihan ymmällään että ohjeet oli nämä! Normaalisti (hän sanoi) mennään eka neuvolaan, sitten naistenkliniikalle.. ihan seko touhu. Ärsyttää - varsinkin kun itse olen hyvin järjestelmällien ja tarkka.

No, teen nyt niin että teen ruokapäiväkirjaa muuttamatta mitään (paitsi että työpaikan lounaan jälkkärit, suklaat, salmiakit ja jädet on pannassa). Sitten katon keskiviikkona mitä tapahtuu. Jatkan päiväkirjaa ja normaalisyömistä (siis noi makeet on pannassa) ja sitten onkin jo neuvola varattu tiistai 16.11.

Ja vielä probleema: kaikki ra'at hedelmät, marjat ja vihannekset aiheuttaa minulle epämiellyttävää kutinaa suussa ja nielussa. Joten en voi tosta vaan ottaa porkkanan ja vetää sen, tai saati omenan. Eli morjentes vaan!

Voi hitsi, Jenni, johan on touhua. [:'(] Ja sulla vielä tuommoinen harmi. No, ruokapäiväkirjaa vaan ja sit saat neuvolasta hyvät ohjeet! Jos pystyt kuitenkin kypsennettyjä vihanneksia, kasviksia ja hedelmiä syömään, niin sitten..Onhan taas yksi lisähomma siinä että niitä värkkää valmiiksi. Höh. Mutta esim. palkokasvit, pavut, linssit jne. voisi varmaan olla hyviä. Ne vihreät pitkät pavutkin on ihania höyrytettynä ja voi just syödä kylmänäkin. No, jaksamista vaan ja kyllä se siitä vielä järjestyy!

jenni  ootko kokeillu toimiiko pakastaminen? Siis noihin ruoka-aineisiin? Itsehän olen myös hyvin moniallerginen ja mulle ei sovi kutakuinkin mitkään raa'at hedelmät,vihannekset jne. Mutta esim porkkanaraastetta oon voinu syödä jos on pakastettu, on muuten upeen raikasta ottaa pakkasesta. Ja sit ihan höyrytys, ja kuivatuskin uunissa, voi tehä itse kuivia hedelmiä. Ei oo lisättyä sokeriakaan [;)] Mitäs muuta sitten vielä...hmm... mysli on aika nopee välipala, leivät justiinsa, nyt en just keksi lisää. Toivottavasti keksit sallittujakin herkkuja[;)][:)]

Tänään ollu tosi laiska päivä, tullu vaan maattua likimain koko päivä. Ihan mukavaa vaihtelua silti, äsken tuli soitto appiukolta että tullaanko paljuilemaan. No ei tarvinnut kauaa miettiä. Mitään muitakaan suunnitelmia ei ole ja kaikki mun ystävät on jossain reissun päällä. Enkä olis jaksanut muutenkaan lähteä "ihmisten ilmoille".
Se olis vaatinut ihmisen näköseks laittautumista ja mä oon jättänyt tän "peikko-moden" päälle[:D][:D][:D]
Pian siis lämpimään paljuun ja saunaan<3

MAHTIA ILTAA KAIKILLE HELMIMASUILLE !!!

Jee! Kävin kampaajalla! Nyt on uusi tukka ja uutta pirteää väriä. Ja kun tulin kotiin niin oli Vauva-lehti tullut [:D] [:D] [:D] Ja nyt on ihanan saunanraikkaana.

Jenni: Joo, vauvis tuli! Siellä taisi olla kyllä kaksi artikkelia, joista olin jo lukenut vauva.infon keskusteluista... Ja isyyspakkauksestakin taisi olla joku lyhyt pätkä. Onneksi mies ei halunnut lehteä lukea [:D]

Pakko tulla hehkuttamaan tänne kun on ollut ihanien juttujen päivä [:)]

Aamu alkoi isolla yllätyksellä. Selailin vanhaan sähköpostiin tullutta roskapostia, ettei sinne vaan mitään tärkeää ole eksynyt.. No sielä oli 1.11 tullut viesti, jossa kerrottiin että olen voittanut 100e oriflamen tuotepaketin! Oon siis orfilame-edustaja, tilasin itelle parilla kympillä viime jaksosta rasvoja yms ja olinkin osallistunut tuohon arvontaan (josta en siis tiennyt) ja satuin sitten voittamaan tämän paketin [:)] Mulla ei koskaan osu arpaonni kohdalle,mutta nyt napsahti..

Siitä hetken päästä sitten nautiskelin sohvalla suklaapalaa ja huomasin,että pikkupyllyn liikkeet näkyy mahan päältä ja tämä siis ensimmäinen bongaus.. Hyvä että housuissa meinasin pysyä,kun soitin uutisia isännälle. Harmi kun ei sattunut olemaan kotona näkemässä noita liikkeitä.

Ja iltapäivällä tulikin vauva-lehti ja sitten löysin päivällä vielä kirpparilta äitiyskirjoja, joita olen huutonetistä katellu.
Kaikenkaikkiaan siis onnistunut päivä.

No jos nyt yksi harmi pitää mainita,niin mun kanilla murtui varvas tänään. Se oikeastaan ainut negatiivinen asia tänään. Onneks nuo murtumat kuitenkin paranee yleensä hyvin.

Ihania kuulumisia, kivaa!

Itse laitoin kans hiusvärin eilen ja samalla saksin itelle otsatukan..! Wau, mikä uudistunut fiilis. Kampaajalle kun ei ole varaa, niin saa omassa vessassa taiteilla. [:D]
Hioin kaverille menevästä sohvapöydästä lakat pois, meni vaivaiset 4 tuntia..Nukuinkin sitten hiustenlaiton jälkeen kellon ympäri, hups! Vaukki piti jumppaa koko yön, mikä on tosi epätavallista, oli varmaan raukka pieni hermostunut hiomakoneen äänestä, sehän metelöi suoraan ressukan yksiön seinän takana..Voi, mikä tuhma äiti.

Nyt on "grande aamulatte" (4 dl) juotu kirkasvalolampun ääressä ja ajattelin anopille alkaa väsätä joululahjaa. [:)]
Onnellinen ja hyvä olo.

Mukavaa viikonloppua!

"Huomenta"!!

Eilinen päivä... ihana.. Ilta.. kauhea:) Helvetin hormonit. Tuli sitten eilen sen verran raivottua miehelle, että lasin paiskasin lattiaan[&o] - Miksi? En tiedä. Silloin olin ihan varma, että oon oikeassa, mutta nyt nukuttua... ehkä vähän hävettää[:@]

Ajattelin, että millois sitä tajuaisi, että tää sairasloma-aikakin voisi olla sellasta itsensä kehittämisen/hemmottelemisen aikaa. Mua ei ole kuitenkaan määrätty vuodelepoon, niin jos sitä vaikka nauttisi nää viimeiset kolme kuukautta ja kasvattaisi itseään ihmisenä ennen vauvan tuloa taloon[:)] Siis ajatushan on pirun järkevä, mutta.. osaanko toteuttaa sitä käytännössä.. kun jatkuvasti keksin aihetta murehtia aina kun kaikki on hyvin[&o] Hitsit mä oon kiittämätön..

Tänään voisin lähteä moikkaamaan vanhaa ystävää ja jos jaksaisi samalla kummipoikaakin käydä tervehtimässä;) Nyt on meinaan taas kaikki hyvin[;)]

LISÄYS: Niin ja kaikille oikein hyvää Pyhäinpäivää[:)] ja muutenkin viikonloppua:)

Nyt on isomummon 100v. juhlat juhlittu ja tallessa kuva, jossa on kaikki neljä sukupolvea [:D]
Viides ei vielä mukaan ennättänyt....
Mummoltani sain tänään uudet villasukat ja vauvalle peitteen. Myös äitini on neulomassa vauvalle vaunuihin peittoa[:D] Mukava päivä ollut kerrassaan, vaikka alukis pelottikin, että päästäänkö liikkumaan minnekkään. Tullut niin mukavasti lunta ja ihan hemmetin liukasta..... vasta tänään sitten vaihdettiin talvirenkaat, joidenka vaihtamista mies on vaan pitkittänyt ja pitkittänyt Oli aika mielenkiintoinen matka yrittää selvitä kesärenkailla porukoiden luokse[:D][:D]
Huomenna äidin kanssa Kuopion halliin syysmarkkinoille katsastamaan samat jokavuotiset kojut. Silti tykkään käydä[;)]
Tänään tuli Rv 25 täyteen!!! Kylläpäs aika menee nopeeta!! Enää LA vain 15vko jäljellä

äh... huomenna olis sokerirasitus, paasto alkaa ihan pian.
En tykkää !
Oon niin iltaisin syöjä ja mulle ehtii iskeä vielä ihan huutava nälkä.
Eikä sekään, mutta kun iltaisin oon juonu litratolkulla vettä, miten
tässä nyt sitten on ilman. Kitikiti valivali narinari[:D]
Maailmahan kaatuu yhteen iltaan [;)][:D] helposti[;)]

No, jos telkkarin ääreen ja aikaisin petiin. Josko niillä pärjäisi.
Kohta aion tankata itseeni vielä ruokaa, koska 21.30 alkaa paasto.[:'(]

Minä ja kuningasideani. Kello on 4.59. En ole nukkunut sitten kello 1.00 sta lähtien[&o] Taas kolottaa jalkoja.. ja vatsa on kipuillut. Syynkin tiedän - pitikin imuroida ja pestä lattiat eilen päivällä. Heti saan maksaa valvotulla yöllä takaisin[:(]

Mutta se mun kuningasidea! Viime kerralla oli neuvolassa otetussa pissanäytteessä taas proteiinia, joten pitäisi taas jaksaa purkkiin lirauttaa ja kiikuttaa näyteputkilot terveyskeskukseen.. Noh.. sehän aukee tossa kello 7.00, eli parin tunnin kuluttua. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla - mies ei ole ehtinyt lähteä töihin, joten saan autolla viedä näytteet... ja hereillä ollessa ei tule käytyä liian tiheään pissalla (pitäisi olla virtsaamatta 4-6 tuntia ennen näytteenottoa). Näinhän se onnistuu[:)] Sitten kaupat aukeekin jo kello 7.00, joten pääsen ostamaan Mannaryynejä ja hemmottelen itseäni tänään mannapuurolla[;)]

Milloin makeanhimo alkaa helpottua? Nyt jo 5 päivää askeettista syömistä takana. Onneksi on huomenna lääkärikäynti ä-polilla niin saan tietää miten tiukasti minun on vedettävä tämä. Saanko esim syödä vähän makeeta rahkaa silloin tällöin vai onko sekin pannassa. Itse olen kieltänyt itseltäni suklaat ja salmiakit! Oih - jospa saisin luvan edes jätskiä syödä joskus?

100 päivää laskettuun!!! Hurja!

Ja eilen tuli siis äitiyslaatikko jota sitten yhdessä ihmeteltiin. Mielestäni ihania, neutraaleja ja retroja vaatteita, ja nättejäkin. Talvihaalari vaan tulee olemana auttamattoman iso nyt ja liian pieni ens talveksi. Pitäisi ehkä oikeasti miettiä jos Kela ottaisi käyttöön kahdet eri versiot laatikosta? Ei siinä tarvitsisi paljoa muuttaa, vaan tuon talvihaalarin kokoa. Seuraavaksi on sitten pesurumba.

Ja isi sai isyyslaatikkonsa [:D]

Ja tänään pitäis tänne etelään tulla lumimyräkkä...

Hyvää tiistainjatkoa kaikille mammoille ja vaaveille!

Jenni: Saat varmaan pian omatkin ohjeet, mutta niitä odotellessa laitan ruokavalio-ohjeen juuri saamastani paperista:
"Herkutteluun voi sisältyä päivittäinen vähäsokerinen jälkiruoka, 1-2 krt viikossa pulla tai pullapohjainen marjapiirakka tai kerran viikossa makeisia pieni määrä (esim. 20 g:n painoinen suklaapatukka)."

Tämä on siis yleisohjeesta, jonka sain neuvolasta. Sun kohdalla varmaan vielä neuvolantäti käy nämä erikseen läpi. Ei siis tarvitse varmaan ihan itseään kiduttaa!

(.) Itsellä oli eka neuvolalääkäri tänään, siitä tarkemmin neuvolakuulumisissa. Jotenkin tuo painonnousu ja tuo pirun sokeriarvo ottaa päähän. Lääkäri ja neukkutäti pitivät arvoa mahdollisesti jopa sattumana, kun oli täsmälleen rajalla, sanoivat että olisi hyvin voinut olla allekin.
Silti, sellainen olo taas on, että, että jos en täydellinen ole, olen huono. Pitäisi liikkua enemmän, mutta supistukset pysäyttelee joka kadunkulmaan jos vähänkäään pidemmälle lähden koiran kanssa. Ja se kun sattuu olemaan aika moinen hihnavetäjä (huono emäntä siis tässäkin..), niin välillä on rankkaa käydä lenkillä ja mennään vaan pikkupätkä ja puistoon. Se on vaan niin adhd-tapaus, et ei mitään rajaa..
Ja tykkäisin niin herkutella, rakastan makeaa.. Voi himppu.
Rasvatonta maitoa inhoan, puhumattakaan vähärasvaisista juustoista, yäk. [:'(] No, ajattelin, että laitan tavallista juustoa sitten vaan leivän päälle vähemmän. Ja jos sen lasillisen kevytmaitoa juon päivässä, niin so be it.
Jugurtissa voin ehkä rasvattomaan joustaa, jotenkuten.
Hyrrr..Kylmähän tuolla ulkona on. Pieniä lumihippuja tuli äsken, saas nähdä, kuinka käy etelään luvatun lumimyräkän.

Mukavaa alkuviikkoa kanssaodottajille! Voikaahan hyvin!

Huvittavaa postia tuli Kelalta kyseli että oonko töissä sinä aikana kun mun äitiysloma alkaa :D en taida olla kun nytki olen työttömänä niin tuskin mä nyt töihin menen. Ja siihen pitää viel kirjoittaa lisäselvitys :D eikö tuonki ois voinu vaikka soittaa tai ajatella maalaisjärjellä ? Hakemushan koski vanhempainpäivärahaa.

Juu ja täälläkin odotellaan että milloin se luvattu lumimyrsky tulee tänne... täytyy kyl sitä ennen käydä Kelaan viemässä toi hemmetin lappu.

Maiza: Mä tuun ja lyön sun neuvolahenkilökuntaa!!! Ei saa stressata sua!!! *iso hali*

Hyvää huomenta pallomassut [:)]
Ihanaa kun on maa ihan valkoinen! Harmi vaan, ettei lantio kestä lenkkeilyä [>:]
(.) = Eli suoraan omaan napaan.. Eilen kävin kontrollissa äitipolilla niiden suppareiden vuoksi ja hyö siellä taasen ultrasivat vauvaa [:)] Ja kuulkaas! Mä olin näkevinäni pallit! [:D] Voi tietty olla et näin omianikin [:)] Sen näkee sit aikanaan [:D]
Eilen sit tästä näköhavainnosta innostuneena rupesin iltasella pähkäilemään tosissani poikien nimiä, koska niiden kans emme ole päässyt yhteisymmärrykseen.. Tytön nimi on jo valmiiks mietitty [:)] Ehdotin yhtä kivaa pojan nimeä (yks 7 veljeksestä [:D]) miehelle, josta emme olleet vielä keskustelleet ja hän tykkäsi nimestä kovasti! [:)] ? , eikä muuten pullikoinut mies vastaan toisen ja kolmannenkaan nimen kans.. Aiemmin hän on ollut sitä mieltä et kaks nimeä lapselle piisaa hyvin, mut tää kolmen nimen yhdistelmä passas hälle onneks.. Mieheni kun haluaa isänsä toisen nimen myös lapsellemme (jos hän on siis poika [:D]) ja mun mielestä tää toinen nimi ei semmosenaan sinne käy vaan vaatii kolmannen nimen kaveriks.. Tungin oman isäni toisen nimen vielä sinne perään ja avot! [:D] JEI!!

Vähän jurputankin.. Lantio ei kestä mitään ylimääräistä.. Eilen kävin isossa cityssä lääkärissä, cittarissa ja lastentarvikkeessa.. Loppuilta oli ihan kamala! Onneks mulla on maanantaina neuvolalääkärille aika, jollon keskustelemme saikun jatkosta.. Ei mun selkä kestä parin tunnin kävelyäkään, niin miten ihmeessä se kestäis 8 tunnin työpäivän jalkojen päällä ja vanhusten hoitoa?! [>:] Mua on vaan ruvennut pelottaan se, et tää lääkäri ei ota mun vaivoja tosissaan, vaan passittaa mut töihin.. Tää lääkäri on kuulu "raskaus ei ole sairaus" sanonnastaan [&o] Nooh.. Saas nähdä!

Ihanaa! [:D] (tunteet heittää alakulosta riemuun, huomaatteko [:D] ?) Perjantaina myö käydään hakemassa Tampereelta pinnasänky. Saamme ystäväni pinniksen, sitterin ja 50cm toppapuvun lainaan ja yhdistämme tähän vielä ikean reissun [:)]. Voi mä en malta oottaa et saadaan kasata pikkuinen sänky meidän makuuhuoneeseen valmiiks! ?
Hintsun mietityttää miten kipeä olen sillon illasta, mut ei auta murehtia etukäteen..

Nooh.. Eiköhän tää oman navan tutkiminen taas riitä hetkeks! [;)]

jelpatkaas te, jotka ootte noiden sairaspäivärahojen kanssa pyöriny.. Eli hain sairaslomaa tän ja huomisen, kun ei yksinkertasesti jaksa käydä töissä. Niin pitkät päivät ja niin paskahommaa, että joka paikkaa kolottaa ja oikeasti ei kohta päätä saa käännettyä kun hartiat niin jumissa, aika monta unetonta yötä takana kun stressaa töihin lähtökin. No, sitten lääkärin kanssa perjantaiksi sovittiin treffit että ultraillaan ja kirjotellaan pidemmät sairaslomat, mutta.... Eikös mulle tule 9 päivän ajalta se omavastuu, eli täysi palkka? Miten sen jälkeen; tuleeko sairauspäiväraha palkan mukaan vai miten, kun olen töissä ehtinyt olla vasta 1kk? Voi perseenperse jos tulee minimirahat, ei paljon kyllä naurata sitten taas.. [&o]

ssalla: Mun käsittääkseni se menee niin, että omavastuu ajan umpeutuessa siirtyy Kelan sairauspäivärahoille, mikäli työnantaja ei maksa tältä ajalta palkkaa (?). Mulle työnantaja maksoi palkan ensimmäisiltä 60 päivältä sairastumisestani, ja Kela siis maksoi tuon ajan sairauspäivärahat työnantajalleni. Nyt olen tipahtanut Kelan sairauspäivärahoille, sillä työnantaja on pessyt kätensä mun palkan maksun suhteen:( Eli n.67% palkasta on mun sairauspäiväraha. Ja tähän vielä, että olen vakituinen työntekijä ja noi palkan maksut menee oman Tessin mukaan tietääseni (oonpa umpivintti). Tiukkaahan se tekee, mutta sille ei nyt mitään mahda, kun työnantajalla ei ollut kysyessäni tarjota mitään kevyempää hommaa.

Saa tosiaan korjata, jos olen väärässä, mutta näin itse olen hahmottanut tän systeemin..

OIIIIII TÄHÄN VUODEN AIKAAN MEIDÄN VAUVAT SYNTYY!!:)) EI ENÄÄ YHTÄÄN VUODEN AIKAA VÄLISSÄ<3

noniin, tänään siis tosiaan sain tietää että minäkin kuulun tähän raskausdiabeetikkojen joukkoon.
Valitettavasti, vaikka olin aika varma etten kuuluisi.
Minkä takia, ei tietoakaan, sokerihiiri kun olen.
Oma, itseaiheutettu tyhmä vaiva.
Ottaa pannuun enemmän kuin mikään, koska olen lohtusyöjä
ja syöminen ollut mulle pelastus, kun olen usein liki liikuntakyvytön kipujen takia.[&o]
Mullahan ei kroppa oikein kestä mitenkään raskaana oloa, tämä harmittaa tosi paljon,
koska silti rakastan tätä olotilaa, onhan tämä kauan toivottu, liki 2v yritetty olotila.
Kolmas kerta toden sanoi ja jotenkin toivoin että olisin päässyt helpommalla...
Mutta mitä sitä ei kärsisi tuon pienen eteen, tämä suklaanarkkari on vaikka enemmin
loppu elämänsä ilman suklaata, jos tuon pienen on parempi olla.

Tulipas omaa napaa, mutta nyt ei paljon muuta liiku päässä.
Ensi viikon keskiviikkona neuvolaan hakemaan sokerimittari ja kuuntelemaan ohjeita,
samalla varataan äitiyspolille aikaa myös, koska kärähdin kahdesta arvosta, niin he seuraavat
myös neuvolan lisäksi. No,jos jotain positiivista pitää hakea,niin taidampa päästä ylimääräisiin ultriin
ja näen pienen vielä ennen helmikuuta ruudun kautta[:)]

Mutta hyviä vointeja ja olkaahan varovaisia pihalla, tuntuu tuo loska olevan tosi liukasta.

Heippa kaikille!

Raskausdiabetes: En joudu insuliinille, ruokavalion tarkkailu käyttöön ja kerran kuussa otetaan paastoarvot. Paastoarvo oli rajalla ja muut normaaleja. Isoa muutosta ei ole luvassa ruokavalioon. Ei tarvitse jättää herkkujakaan kokonaan pois, kohtuus vain. Eli suklaapatukan saa syödä, ei levyä. Mandariinin saa syödä, ei koko pussia..[;)] Tärkeintä monipuolisuus ja säännöllisesti.

(.) Maanantaina sain vapaapäivän kunniaksi pestyä kaikki ikkunat. Aurinko paisteli niihin ja olivat likaiset! Ajattelin et sit kun oon niin paljon vauvan kanssa keväällä kotona, nii alkaa ne masentaa ja ei pakkasella voi sit pestä. Parturissakin tuli käytyä [:D]. Käytiin eilen myös katsomassa asuntoa, mietitään vielä jätetäänkö tarjous. Tai mies miettii, minä olisin jo jättänyt. Iskästä ei vieläkään tiedä enempää, seuraavaksi otetaan koepalat. Uuteen leikkaukseen tod. näk joutuu kyllä ja muitakin toimenpiteitä luvassa, niitä mietitään[>:]. Näillä mennään.

Takaisin