Marraskuun muminat!

Heippa vaan kaikille!

Yllätysplussat torstaina ja aika epätodellinen olo edelleen. Ensimmäinen olisi tulossa, jos kaikki menee hyvin. Vaikka raskas ei varsinaisesti ole suunniteltu, niin kovin toivottu kylläkin. :) Epäilykset heräsi kevyiden menkkajuilimisien jatkuessa (nyt jo viikon), ja lämpöjen noustessa asteella. Nyt (jo!) närästää, ruoka ei oikein maistu, vatsa _toimii_ ja aamulla ei nukuta viittä pidempään. Rv 5+1 omien laskujen mukaan siis meneillään. Onko muilla ollut oireita jo näillä viikoilla?
 
Oireet alkoi mulla jo silloin kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Ruokahalu oli kadonnut jo viikkoa aiemmit ja väsy iskenyt. Alavatsalla oli kipuja ja nivusissa, jotka ovat jo hellittäneet. Sain sitkeän flunssan, lämpö taisi olla viikon 37,3, nenä tukossa ja ääni pois. Vatsa vähän väliä kuralla... En tiedä olisko flunssa tullut muutenkin, tosin en ole sitä vuosiin sairastanut ja raskaus voi sille altistaa. Mulla oli oikeastaan kovimmat oireet tuohon aikaan. Ai niin,ja rinnat kipeytyivät aluksi hiljalleen, mutta ovat edellleenkin kipeät. 7+5 menossa. :)
 
Ilmottaudumpa minäki tänne mukaan, pari viikkoa olen jo lueskellu, kun olen tietäny jo olevani raskaana, vaan perjantaina varmistin testillä ja kaksi viivaahan sieltä tuli. En oo vaan ressannu sitä testin tekemistä, ku säännölliset menkat ollu jäivät pois. Ja ennestään on jo kolme muksua, ni olot jo ilmoitti. LA laskurin mukaan 16.7. vaan luulen et muuttuu ja mitä luultavammin syntyy vasta 2vko la jälkeen käynnistämällä. Vauvan ja nuorimman ikä eroks tulee, se 2,8v. eli ihan hyvä ikä ero.

Te jotka odotatte sillä pienellä ikäerolla ja mietitte miten siitä selvii, ni voin sanoa et mun vanhimmat lapset on 1 vuos 10päivää ikäerolla, ja niiden kans oli yllättävän helppoo, ku nukkuvat samoihin aikoihin päikkäreitä ni kerkes itekki levähtää ja ei esikoinen sillo vaatinut niin paljon aktiviteeteja vielä ku sit vanhempana. Kaksosten rattaat ovat ehottomat millä myös pääs liikenteeseen. Mulla ollu jo 3 :D nyt on ne Carenan, joita ei enää valmisteta tai saman moiset on ne uudet 2ME.. mulla ollut vauvalla se koppa siinä.

Olen jo töissä joutunu kertoo useammalle työkaverille ku pahoinvointi alko tuossa maanantaina eli mun ei pidä pitää liian pitkää ruokailuväliä, ku laatta lentää. EN ole oksentanu, ku tiedän sen välin ja ihanat työkaverit päästää mut syömään. Ja peitelläkkään ei kohta pysty, ku oon niin hoikka eli mulle ei yleensä tuu ku se maha, eli ei mihinkään muualle kerää raskauskiloja.
 
Tervetuloa uusille! :) Minä odotan innolla raskausmahaa. :) Paino on vähän sahaillut, aluksi laski, sitten nousi 1,5 kg yli normaalini, ja nyt se on jälleen normalisoitunut. Tarkoitus olisi pitää raskauskilojen keräily mahdollisimman minimissä, vaikka en kovin hoikka ole,vaan niin normaalipainoinen kuin vaan voi. Urheilla yritän ainakin kolmesti viikossa.
 
Itse laihduin viime raskaudessa runsaasti ja paino on tällä hetkellä alimmillaan muutamaan vuoteen. (Ylipainoa silti paljon) Tai kyllä siinä ihan lopussa tuli sitä turvotusta raskausmyrkytyksen ansiosta, mutta ne kilothan eivät ole lihomista. Saa nähdä miten tässä raskaudessa käy! Toivon todella, ettei kiloja ainakaan kamalasti kerry.
 
Mulla tuli viimeksi kiloja +25kg ja siitä oli hurjan paljon turvotusta, kun koko kuuman kesän odotin. Vielä olis ollu semmonen 5 kiloa tavoitepainoon. Mutta tällä kertaa en tosiaankaan halua kerryttää kiloja, ellei sitten tule taas se järkyttävä turvotus... Tarkoitus on siis edelleen jatkaa salilla käyntiä normaalisti neljä kertaa viikkoon + hoitaa toi oma hevonen joka päivä. Nyt vaan iski toi flunssa päälle, niin menee tässä taas jokunen tovi ennen, kun salillekaan pääsee. o_O
 
Heii, nyt kun tosta painoasiasta on ollut jo valmiiksi puhetta niin osaisko joku mua hieman neuvoa. Kävin tänään vaa'alla ja lukemat oli sellaset että itku pääsi. Aattelin että jos saisin nyt pudotettua 5 kg ja loppuraskauden keskittyisin pysymään siinä painossa. Onko 5 kg painonpudotus jotenki haitallista raskauden aikana? Mulla nyt siis rv 6+1 eli kyseessä ei valitettavasti ole edes raskauskilot. .. :sad001
 
Muokattu viimeksi:
Laihduttamsta ei kai suositella raskauden aikana. Itse ajattelin yrittää pysyä tässä lähtöpainossa mahdollisimman pitkään, viime kerralla onnistuin viikolle 23 asti ja lopulta painoa kertyi vain 6kiloa :) Mullakin on tota ylipainoa sellaset 15kiloa. Ahistaa ajatuskin vaa'alle menosta. Onneksi neuvolaan on vielä aikaa...
 
Laihdutusta ei suositella koska samassa kehoon vapautuu myrkkyjä, jotka kyllä poistuu virtsan mukana mut ei oo kiva juttu kehossa sikiölle :)
 
Mulle tuli esikosta +20kg, joka lähti kyllä yllättävän helposti vieden mennessään pari ylimääräistäkin kiloa. Vartalon muoto ei ollu ihan palautunu vielä vaan löysempi vatsaröllö oli edessä. Nyt huomaan kyllä kiloja tulevan, kun ei vaan tyylinn +30kg tulis....
 
En suosittelisi ketään laihduttamaan raskauden aikana. Laihtuminen, jos se tapahtuu terveellistyneiden elämäntapojen kautta on (minun neuvolasta viimeraskauden aikana saamieni tietojeni mukaan) raskauden aikana ok, jos äiti on ylipainoinen. Raskauden aikana ei tulisi laihduttaa.

Itse laihduin osittain rajun pahoinvoinnin, osittain niiden terveellisemmiksi muuttuneiden elämäntapojen ansiosta. Missään vaiheessa en yrittänyt laihtua ja sen kyllä ehtii sitten synnytyksen jälkeenkin. :)

Raskauden aikanahan ei tarvitse 'syödä kahden edestä', jotta vauva kasvaisi. Itse suosittelisin olemaan ravitsemusasioista yhteydessä neuvolaan, mikäli asia mietityttää. :)




Kärsiikö kukaan muu unettomuudesta?
 
Täällä on yks uneton, neljä tuntii korkeintaa tulee yössä nukuttuu ja se jos mikä rassaa
 
Täällä ei unettomuudesta tietoakaan! Nukkuisin vaikka koko ajan jos olisi mahdollista..

Mietin tässä että joudunkohan taas kaksi kertaa sokerirasitus kokeeseen.. Viimeksi näin, koska ylipainoa oli reilummin ja sukurasite on melkoinen. Molemmista kuitenkin sain puhtaat paperit.. Tällä kertaa bmi on 25,4 joten aivan juuri ja juuri ylipainon puolella. Joutuukohan sitä silti kahdesti käymään? Onko muilla uudelleen synnyttäjillä tietoa? On nimittäin muuten ihan hirveetä hommaa se litkun juominen...
 
Esikoista odottaessa tässä vaiheessa nukuin ja nukuin ja nukuin. Nyt vain valvon. Todella tympeää valvoa, kun esikoinenkin nukkuu kuin enkeli... Viime yönä nukuin kolmisen tuntia.
 
Moikka! Mua mietityttää asia, joihin olisin halunnut kysyä teidän mielipidettä.
Työskentelen avustajana ja joudun huomenna menemään avustamaan asiakastani röntgeniin. En tiedä, pitääkö minun olla paikalla itse röntgen tilanteessa vai riittääkö, että saatan asiakkaan paikalle ja autan hänet oikeaan asentoon. Avustajan siis liikuntavammaisia. Eikö röntgen ollutkin haitallista alkuraskaudesta? Ja jos minun ei pidä olla paikalla kun röntgen otetaan, niin sitten siitä ei kai ole haittaa?
Muistan, että itseäni ei kerran röntgenkuvattu, kun oli epäilys raskaudesta. Ja en tosiaan haluaisi vielä kertoa olevani raskaana.
 
Eiks röntgen oo koko raskauden ajan vaarallist? :confused: mulle kerran laitettii semmonen essu/mekko päälle ku epäilin raskautta :eek:
En sitte osaa varmaks sanoo mut tämmonen kutina mulla on :)
 
Moikka! Mua mietityttää asia, joihin olisin halunnut kysyä teidän mielipidettä.
Työskentelen avustajana ja joudun huomenna menemään avustamaan asiakastani röntgeniin. En tiedä, pitääkö minun olla paikalla itse röntgen tilanteessa vai riittääkö, että saatan asiakkaan paikalle ja autan hänet oikeaan asentoon. Avustajan siis liikuntavammaisia. Eikö röntgen ollutkin haitallista alkuraskaudesta? Ja jos minun ei pidä olla paikalla kun röntgen otetaan, niin sitten siitä ei kai ole haittaa?
Muistan, että itseäni ei kerran röntgenkuvattu, kun oli epäilys raskaudesta. Ja en tosiaan haluaisi vielä kertoa olevani raskaana.

Rötgensäteiden 'turhaa' altistusta vältetään kaikilla, oli raskaana tai ei. Sinulla pitäisi olla mielestäni oikeus vähintään siihen essuun, ihan ilman raskauttakin.
 
Annnika: sinuna en menisi röntgeniin, kun valitakin voi :) voit hyvin sanoa röntgenin henkilökunnalle että olet raskaana, ilman että asiakkaan tarvitsee sitä kuulla. Heillä on siellä sitten velvollisuus hommata paikalle apukäsiä. :)
 
Joo, niin se varmaan täytyy tehdä. Katsotaan miten huominen menee :rolleyes:
 
Ja HITTO sitä pitää ihmisen olla typerä. Joka ikinen ilta vakuutan ittelleni et tänään käytän koirat aikasin ja meen nukkuu, ettei tarvii sit zombina heiluu aamulla ja tadaa teimpä sen taas et kello lyö 22.30 ja istun vielä koneella. Nyt sit koirat ulos, niiden kuivaus ku on niin rapasia ja sit vast pääsis omille iltahommilleen ja nukkuu. Eli 23.30 on taas ku edes voi haaveilla sänkyyn kaatumisesta :violent001 Murr
 
Takaisin
Top