Marraskuun mainiot höpötykset

Taitaa tämä pakkasen kuivattama ilma lykätä neitin nenän tukkoon varsinkin iltaisin [&o] Illalla itkua tihersi kun nukkumisesta ei tullut mitään, onneksi sai yöllä nukuttua. Suolatipoista ei oikein ollut apua, eikä "räkäimurista".
 
Aamulla taas nenä niin tukkeessa että syöminen teki tiukkaa. Onneksi on pieni suihkutila niin tein höyryhuoneen kuumalla suihkulla ja sitten kuiva räkä irtosi. Nyt on sitten märkiä pyyhkeitä pattereilla, jospa vähän jelppaisi.
 
Ja hei musta saattaa tulla tänään täti!  [:)][:)][:)]
 
Lenita, vai että täti, onnea [:)]

kyllä on ulkosalla taas ihana ilma..tosin aika kylmä että pysytään kotosalla ja siivoillaan, aikamoinen kaaos täällä kun eilen oli ristäiset ja illalla vaan kannettii tavarat siälle.

poikamme sai nimekseen Axel Aryan <3 oli ensimäinen adventti ja täytti samalla vielä 2kk..juhlaa juhlaa.
todella lämminhenkiset juhlat oli. ihana hirsihuvila missä tilaisuus pidettiin.
kaikki sujui hyvin ja poika oli kuin enkeli[:D]

tässä ollaan ihasteltu kaikkia lahjoja mitä poika sai, todella ihania kaikki, eikä kukaan ostanut sitä kummilusikkaa kuten pelkäsin, ei siis kuulu suosikkeihini..heh[:-]

ystäväni on kampaaja ja hän laittoi hiukseni, koskaan ei kukaan ole laittanut minulle kampausta. aivan ihanaa[:)]
vieläkin on kivat kiharat vaikka on yö jo välillä nukuttu [:D]

perjantaina miekkonen kokosi pinnasängyn, ja on poika nukkunut siinä jopa puoli yötä[:D]
on vaan niin ihana kun se on vieressä..heh..no nyt yrittäis opettaa siihen nukkumaan, ja pitäisi opettaa myös syömään tuttipullosta kun 11 päivä menee mummolaan yökylään.. huh, miten sitä raaskii[:(]

nyt pikku Axel nukahti, eli eikun siivoamaan ..

mukavaa alkavaa viikkoa kaikille
 
Meillä ristiäiset takana ja eilen sai poika sitten nimekseen Eeli Topias [:)]

Meillä kanssa oikeestaan päivällä nukutaan ihan hyvin, välillä ottaa kahdet 3h unet (vain ulkona vaunuissa) sitten taas hereillä ollessaan on melko itkuinen. Ei kauaa jaksa olla missään muualla kuin sylissä. Illalla menee nukkumaan vasta n 23.00 ja heräilee siinä 2-3 välissä syömään, mutta se yleensä kestää sitten pari tuntia. Eikä millään enää omaan sänkyyn nukahda vaan meidän viereen. Heräilee sitten aamulla siinä 7 aikaan. Välillä on vähän maha vaivaa mikä ei ole muuttunut kummemmaksi d-vitamiinien aloittamisen jälkeenkään.

Onkos kellään samaa yö-ongelmaa?

Tänään on nukkunut hyvin sitterissä (ihan makuuasennossa) jo reilut 2h. Tässä olen miettinyt mites iltapävällä ulos nukuttaminen kun pakkasta on -20, uskaltaakohan sitä.

Huomenna mulla jälkitarkastus ja vauvalla lääkärin tarkastus.

Aurinkoista pakkaspäivää

Tsuba
 
Me ei nukutettu tänään ulkona.
Helsingissä oli vain -10´c, mutta hieman tuuli ja ilma TUNTUI paljon kylmemmältä kuin toi kymmenen pakkasastetta. Oisko sitten toi meren läheisyys? Kun asuin lapissa, en muista näin palelleeni.

Oltiin kuitenkin lastenvalvojan luona minä, vauva ja mies. Vauva oli vaunuissa talvivaatteissaan makuupussin sisällä. Tuplaharso vaunun suulla. Elektroninen lämpömittari vauvan pääpuolella näytti ulkona ollessa +18,5´c. (Katsoin matkan jälkeen kotoa bussille.) Arvelin ilman olevan kuitenkin liian raakaa vauvan keuhkoille, jotta ois uskaltanut jättää reissun jälkeen parvekkeelle.
 
Tsuba, meillä on öisin ihan samanlainen heräilytahti kun teillä, kellonaikoja myöten [:D] Ollaan yritetty saada tyttöö yöunille jo aiemmin herättelemällä sitä illalla aikasemmin vaipanvaihtoon ja syöntipuuhiin, mutta aina se menee sinne yhteentoista ennen kun simahtaa. Ja yöllä kun heräilee, niin yleensä menee se 1.5h-2h ennen kun saa uudestaan rauhottumaan ja unten maille. Mukava silmät ristissä istua pimeessä ja katella kun neiti killittää silmiin niin virkeenä että... Jos jollain on vinkkejä miten noita yöllisiä valveillaoloaikoja saa lyhennettyä niin mielellään otetaan vastaan!!!

Jee, pakkaset hellittää! Josko sitä huomenna pääsis jo ensimmäistä kertaa pihalle! Miten te ootte alottanu ulkoilut? Monennellako ulkoilukerralla voi jo tehdä esim tunnin lenkkiä ja jättää pihalle nukkumaan?

Aurinkoista pakkaspäivää kaikille!![:)]
 
Mä sain neuvolasta sillon ohjeen ulkoiluun, et ekana päivänä 15min, seuraavana 30min, sit 45min ja sit voiki olla niin kauan ku haluaa...

Huh, onneks meillä ei oo mitään nukkumisongelmia, edelleenkään. Hyvin usein käy niin, et mä oon unessa kauan ennen Mionaa (nukutaan siis samassa sängyssä) ja tyttö nukahtaa sit omia aikojaan. Sama jos joudun heräämään syöttämään, mä simahdan samantien takas, ja kai se tyttökin jossain välissä ku nukkuu yleensä vielä aamulla kun herään. Mut aika pitkälti meillä nukutaan 23-08 putkeen. Ja mä herään aamusin ennen Mionaa :)

Huh, meillä menee yli lirta korviketta päivässä, käy jo vähän lompakon päälle. Varsinki ku myös vaippoja kuluu samaan tahtiin :)
 
Sormustin meillä menee kans korviketta yli litra päiväs [&:] Yleensä tyttö syö n. 110 ml kerralla.

nannuli tuskin haluat multa vinkkejä tohon nukkumis asiaan, meillä nukahetaan aamu neljältä vasta [&:][:@] Sillon se vasta onki raskasta kahtoa ku toinen tapittaa silmät kiiluen [:D]
 
Mä nostan vauvan viereeni sivuvaunusta kun itkee. (Pinnis on laita alhaalla meidän sängyssä kiinni).
Syötän sängyssä makuultaan ja vauva nukahtaa siihen viereen. Odotan hetken, käyn itse juomassa lasin vettä ja vessassa. Sitten vauva on yleensä jo niin syvässä unessa ettei herää kun unipussissa nostan omaan sänkyynsä. Mutta kyllähän tohonkin puoli tuntia yleensä ainakin menee siitä heräämisestä.

Täällä ongelmana on unirytmi. Vauva nukahtaa kahdelta ja herää hyvinä öinä vasta seitsemän ja kahdeksan välillä syömään. Sitten nukkuukin taas jonnekkin yhteen asti iltapäivällä. Pitäisi saada ainakin kolmella tunnilla aikaistettua tota hommaa. Eihän se ois kun herättää se tuolta NYT, mutta on niin mukava syödä rauhassa "aamu"palaa... ;)
 
Meillä vauva on kanssa menny nukkuman siinä aikaisintaan kolmelta. [:@] Ihanaa.
Eilen se kyllä alkoi unille jo 10 jälkee, mutta heräs puol 12 ja alko nukkuu ennen yhtä. Ja taas hereille puol 3 ja kellokin oli taas 4 kunnes uudestaa nukkumaan. Onneks tässä välissä ehti ite nukkua tunnin.

Sitten kun ite sain vasta 6 unta niin tyttö heräs puol 7 ja voi että ku osas olla vaikeaa pysyä hereillä että saa edes tissin tytölle suuhun.
Onneks mies valvo ja hyssytteli kunnes 8 jälkee piti taas syöttää ja sitte vasta nukku.

Nyt se sitte taas vetää tyytyväisenä unta palloon sängyssään.
Meillä on kaks yötä nyt nukuttu pinniksessä ilman äp-lootaa, kun siellä alkoi ahistaa.
Tyttö kyllä nukkuu huomattavasti paremmin kun kädet ei kolise laitoihin [;)]

Ja pappi kävi just äsken juttelemassa kun itsenäisyyspäivänä on ne ristiäiset. On nyt hommat selvillä.
 
Ilmeisesti tuo uni menee aika samalla lailla suurimmalla osalla kolme-neljäviikkoisilla. Meillä nukahdetaan noin kymmeneltä ja herätään syömään noin 23:30-00:00, 03:15 ja 05:30-06:00 tai vähän myöhemmin yöstä riippuen. Tuo puolenyön nukahtaminen on tytöllä se vaikein kohta. Itsellä tuo kolmen jälkeen syöttö on pahin kun en millään tahdo pysyä hereillä ja pelkäänkin pudottavani vauvan. Aamupäivisin heräillään puolentoista tunnin välein syömään, mutta muuten nukutaan. Itse en oikein siinä ehdi nukkua kun on kotitöitä, omaa aamupesua ja aamupalaa ja sitten tietty se sanomalehti jonka niin mielellään ehtisi joka päivä lukea.

Vaippaa joutuu vaihtamaan tosiaan joka yösyötöllä, muuten uni ei jatku. Meidän tyttö on tosi tarkka siitä että ilmoittaa heti kun vaipassa on vähänkin tavaraa.

Tänään on ollut huutopäivä. Johtuu varmaan siitä että tyttö valvoi aamukymmenestä yhteen, nukkui sitten vain tunnin ja valvoo edelleen (kello on nyt kahdeksan). Tuossa puoli kuudelta oli puolen tunnin unet, mutta siinä siis kaikki. Toivottavasti yö menisi hyvin...
 
Sitä ei ole muuten koskaan aikaisemmin arvostanut näin paljon hyviä yöunia... [:)]
Meillä on tänään kylpyilta tiedossa. Viimeksi se toi tullessaan hyvät yöunet. Toivottavasti nytkin!
 
Tosta vaipanvaihdosta olinkin just tulossa valittamaan. Kun mentiin vielä rintamaidolla, vaihtelin vaippaa aika laiskasti, ku ei vauvaa tunnu häiritsevän vaikka tavaraa oliskin. Yöllä en koskaan vaihtanu, sain siis synnäriltä ohjeen ettei kannata ellei oo ihan pakko. Mutta toi korvikekakka, murrr.... Polttaa ainaki meiän vauvan peppua, niin et saa olla kokoajan vaihtamassa. Ensimmäistä kertaa meillä punottaa pylly, vaikka laitan sinkkivoidettakin aina vaihdon yhteydessä... Lisäks toi on sellanen kakkamasiina, et max. kaks tuntia on vaihtoväli.

Ja raha-asioista on kans pakko järmätä... Sen lisäks, että meillä menee korviketta reilu litra päivässä (mikä tekee muuten melkein sata euroa kuussa), menee vaippoja kymmenisen (Mikä muuten tekee kans melkein satkun kuussa). Eli siis jo vaippoihin ja korvikkeisiin uppoo mulla 200e kuukausittain, + kaikki vaatteet ja muut päälle. Siitä ku sitte laskette, et mun kaikki tulot yhteensä (sisältäen siis äitiyspäivärahan, lapsilisän, elarit ja asumistuen) on noin 1300e kuussa, ni ei paljon naurata. Asumismenojen (550e/kk), opintolainan lyhennyksen (200e/kk) ja vauvan päivittäisten menojen (200e/kk) jälkeen käteen jääkin sit huimat 350e, mistä makselen juoksevat laskut (siis puhelimen ja netin), vauvan vaatteet yms. ja omat ruokani. Huh huh. No, itepähän oon tieni valinnu. Ja kyllähän mä tiesin, et tiukkaa tulee olemaan... Mut yllättävän vähällä pärjää kuitenki loppupeleissä :)
 
Joo pakko vähän tänne valittaa.

Kaikki minun tuttuni on minulle sanonut että kun vauva on täys imetyksellä niin menkkojen alkuu menee piiiiiitkä aika. Useampi kuukausi jälkivuodon loputtua.

Joo lapsi reilun kuukausi ja viikon ja minulla on menkat.
Mies tykkää ku oon kuin myrsky tuuli koko ajan![:@]
 
Ronkuli.... Mulla ne menkat tuli kaks viikkoa sen jälkeen kun jälkivuoto loppu....meillä ei kyllä täysimetyksellä ollakaan, mutta tosiaan aloitinkin menkkojen aikana cerazette minipillerit....ja voihan vittu...puol liuskaa ehtisin syömään ja kappas taas vuotaa kuin mikäkin verikone....raivo päällä ja itkua tuhertaen mennään. mä oon niin kypsä tähän vereen jo......saas nähdä kauan vuotaa.[:@][:@][&o][&o]
 
Täällä lähdetään tänään tytön kanssa reissuun junalla Vaasasta Lappeenrantaan. Vähän jännää miten sujuu :/, kun on useampi vaihtokin tuossa...
 
Tarut - hyvää matkaa teille, hyvin kaikki menee! [:)]

Meillä neiti nukahti eilen illalla puoli ysin aikaan ja heräs puoli kolmelta syömään. Ihan luksusta, kun edellisenä iltana(tai siis yöllä) simahti vasta puoli yhden korvillä yöllä. Nukkuikin kyllä sitten seiskaan, mutta silti.

Ei ole siis tässä kodissa valittamista öiden suhteen. Tyttö herää kerran tai ei ollenkaan syömään. Poika sitten kyllä herää yöllä, kun ei tuo tauti näytä antavan periksi. [&:]


Mulla on myös yhdet menkat tullu synnytyksen jälkeen. Jälkivuoto kun loppui ei mennyt montaakaan viikkoa, kun menkat tuli tai ainakin oletin niin. Aika yksilöllistä koska menkat alkaa imetti sitten tai ei.

Mutta muistakaa, että vaikka täysimetyksellä menis ja menkat pysyy poissa, niin voi tulla raskaaksi!! Monilla on käsitys, että ei voi tulla ja ei ole kiva, jos tulee ylläripylläri. [:)]
Siitä tulikin mieleen, että mulla on ollut jo joitakin viikkoja raskausoireita ja voi pojat, jos olisin raskaana. [:(] Ehkäsyä ollaan käytetty, eikä sen osin pitäis olla mahdollista, mutta eipä nuo kumitkaan satavarmoja ole.

Sormustin - eikös toimeentulotukea kannata hakea, jos rahallisesti tosi tiukkaa? Ja vauvantavaroiden hankintoihin väliaikaista toimeentulotukea.. Tosin ne tulorajat taitaa olla asetettu niin minimiin, että pienilläkään tuloilla ei kovin helpolla sitä saa. [&:]

Mutta ainahan kannattaa kokeilla ja tehdä omasta elämäntilanteesta huolellinen selvitys. Ihmisiä(ainakin luulen niin) ne sielläkin ovat ja perusteellisemmalla selvityksellä vois olla hedelmällisempi lopputulos. Sanon minä joka uskon, että kaikessa on jotain hyvää. [:D]
 
Onko muitten vauvoilla menny maha kuralle jekovitistä? Oon antanut nyt kahta tippaa päivässä tota jekovitiä ja huomannu että tytöllä menee ihan kuralle maha [&:] Tiiä sitte pitäiskö vaihtaa merkkiä vai tottuuko se maha tohon?

Meillä meni viime yö melko hyvin :) Kahdentoista aikoihin mentiin sänkyyn, vauva nukahti puoli kahdelta, heräsi kolmelta syömään, ähelsi neljään, nukahti uudestaan, heräsi seitsemältä kun mies tuli töistä kotiin, söi ja nukkui puoli kahteentoista :)

mutta mulla jälkivuoto vaan jatkuu [:(]
 
Aika monesti olen nyt kuullut, että Jekovitit sisältää aikamoista myrkkyä. Itselläni ei ole faktaa asiasta, mutta jos syöttäisin sitä lapselleni kysyisin apteekista mitä se sisältää, siis ihan sen takia mitä olen kuullut puhuttavan. Eli tarkoitukseni ei ole lietsoa mitään, vaan olen itsekin hämmentynyt siitä mitä ne tipat sisältää, jos niin on. [&:] Joten jos joku viisaampi tietää, niin voi myös minua valaista. [:)]

Jossain muuallakin kyllä mainitsin, että eipä sitä varmaan puoliakaan tiedä mitä kurkustaan alas laittaa, jos ei ole täysin varma mitä mikäkin tuote sisältää. [8|]
 
Riikka33, joo aloin netistä kahtoon mitä jekovit sisältää... melkosia myrkkyjä kuulemma [&:]
Mitä tilalle?
 
Takaisin
Top