Marraskuun jutustelut

Samaa pohditaan täälläkin et ehtiikö sitä kyllästyä jouluherkkuihin kun popsinut jo hyvissä ajoin ennen Joulua. :pAjattelin jopa laitella Joulua kotiin jo esikoisen synttäreiden jälkeen. Viikonloppuna juhlitaan. :shy:

Toivottavasti HoosiAnna saat levätyksi :happy:
 
Olen jo laittanut ulos valoja ja eilen laitoin keittiöönkin :) tähteä en vielä kehdannut laittaa ikkunaan mutta ehkä senkin jo kohta voisi. Kynttilöitä ollaan polteltu ahkerasti nyt kun ollaan paljon kotona.

On kyllä mukava kun mies on voinut olla isyyslomalla heti vauvan syntymän jälkeen. Ei tunnu raskaalta kun voi puoleksi hoitaa vaipanvaihdot ja muut. Olen myös käynyt jonkun verran ihmisten ilmoilla shoppailemassa vauvalle vaatteita ja kierrellyt pari kirpparia :D iskälle ja vauvallekkin on tehnyt hyvää kun voivat keskenään viettää laatuaikaa. Vähän jänskättää miten sitä sitten kun mies palaa töihin, mutta onneksi vauva on jo yli kolme kiloinen niin voidaan aloittaa ulkoilukin.
 
Meillä mies kyllä auttaa kun pyydä, voisin kyllä varmaan enemmänkin pyytää apua, mutta jotenkin vaan on itsellä sellainen yksin pärjäämisen tarve, enkä osaa tarpeeksi pyytää apuja. Toisaalta tarvitsen aika vähän apua, ehkä silloin kun poika on hyvin hereillä ja mun tarvitsisi tehdä jotakin sellaista, mikä ei voi odottaa. Mies ei ole vielä vaihtanut yhtään vaippaa tälle vauvalle, enkä ole pyytänytkään, on varmaan saanut neljän edellisen lapsensa kanssa tehdä sitäkin vähintään riittävästi. Poika kyllä voisi olla enemmänkin miehen kanssa, että tulis niidenkin välille kunnollinen side :)
 
Olen huomannut että kun istun alas vauvan kanssa esim. syömään on kaikki tavarat jossain saavuttamattomissa.. Tutti, harso, vesilasi, puhelin, kaukosäädin yms :D
 
No ihan sama juttu täällä, aina puuttuu jotain, sitten en välttämättä edes muista, mihin olen jättänyt ne puuttuvat roinat. Mies sitten juoksentelee välillä ympäri taloa, kun muka muistan, missä joku tavara on, ja sitten sanonkin, että eiku se onkin jossain muualla :D Lisäksi just silloin kun vauva on sylissä, mikään ei pysy käsissä... kiva koittaa sitten vauva sylissä nostella niitä roinia lattialta :facepalm:
 
Meillä mies aikanaan esikoista hoiti paljon mutta nyt vähemmän tätä junioria. Hänellä kun aika tuppaa menemään esikoisen kanssa niin pienin jää sitten raukka vähemmälle huomiolle. Olen yrittänyt aina edes kerran illassa ehdottaa että haluaisiko viettää laatuaikaa ja silloin viettää kyllä mielellään pienen kanssa tovin.

Ja mieshän meillä oli se navanhoitoguru ja vaippoja vaihtaa 'mielellään' :grin itse ei vaan enää niin törkeesti kehtaa juoksuttaa miestä kun töihin palasi. Vähän hävettelee jos joutuu töistä tultuaan alkaa ruoanlaittoon. Vaikka itelläkin tässä ns aika kokoaikaduuni onkin, että sikäli ei pitäis hävettää..
 
Meillä kanssa mies on ottanut ton navanhoidon omakseen ihan innolla ja on hoitanut myös pääasiassa vauvan pesun, sillä on niin isot kädet että niillä on hyvä pidellä tota pientä ja haurasta siinä pesutilanteessa. :D Meillä tosin ollaan molemmat kotona mikä helpottaa ihan älyttömästi, ihan suunnaton arvostus teille jotka pärjäätte yksin!

Huvitti kyllä äsken kun mies puhui äitinsä kanssa puhelimessa ja sanoi että joo tosi hyvin menee jo yöt, koko yö nukuttiin. Joo hän nukkui, minä ja vauva oltiin kyllä hereillä aamukuuteen, nukuttiin 1,5h ja mies heräili sitten vähän ennen yhtätoista. :)
 
Meilläkin mies on hoidellut vaipanvaihdot silloin jos on tarvinnut pylly hanan alla pestä. Tuo mun sektiohaava ei oikein tykkää jos koko vauvan paino on yhdellä kädellä niin jos mies ei ole paikalla käytän puhdistuspyyhkeitä pyllyn puhdistukseen.
Meillä on muuten kakka useammin vihertävää tai tummaa kuin keltaista. En tiedä olisiko siitä syytä huolestua? Pitää perjantaina muistaa neuvolassa kysyä asiasta.
 
Meille just eilen neuvolassa terkka ohimennen sanoi että kakka voi olla vihertävääkin, ja se on ihan ok. Tällä jossain kohtaa olikin, nyt on taas keltasta.

Nähtävästi toi pepun pesu ja vaipan vaihto on isien hommaa, täällä kans varsinkin aluksi isi hoiti vaipat. Napaankaan en ite koskenut kai kuin kerran. Nyt oon ite ihan tietoisesti enemmän hoitanut noita vaipanvaihtoja, koska vauva viihtyy niin hyvin hoitopöydällä, että se on tosi hyvä paikka seurustella hänen kanssaan :)
Haluun myös ite pysyä perillä tuon ihon kunnosta. Kai se mieskin huomaisi jos jotain ois pielessä, mutta näemmä mä kiinnitän herkemmim huomiota punotuksiin ja muihin :rolleyes:
 
Kakka voi mennä vihreäksi jo pelkistä ilmavaivoista :) Tai sitten jos etumaitoa saa paljon, eli sitä vetisempää, niin kakka voi muuttua siitäkin vihreäksi. Tai jos yhtään vauvalla flunssaa, niin vihreäksi menee. Nuo ei siis haittaa mitään eikä syytä huolestua :) Etumaito on helppo kokeilla, että syöttää pari kertaa putkeen samasta tissistä aina ja seuraa alkaako kakan väri vaihtua. Jos se kakka on ihan limaista ja vihreää, vauva huutaa selkä kaarella jatkuvasti ja läiskiä/kutisevia näppylöitä kropassa, niin sitten voi miettiä onko esim jotain allergiaa :)
 
Äh kun tulee noita virhearviointeja viesteihin kun nakkisormilla yrittää osua oikeaan kohtaan (käytän foorumia siis kännykällä selaimella). Toivottavasti ne korjaantuu kun poistan arvion ja laitan sen jälkeen sen mikä piti alunperinkin olla :wideyed:
 
Huoh... Kuutisen tuntia on tässä nyt mennyt pojan kanssa "taistellessa". Ei suostu nukkumaan taaskaan kuin sylissä, muuten alkaa karmea huuto, joka ei lopu muulla kuin tissillä, tutti ei kelpaa lainkaan. Se itku on jotain aivan järkyttävää, suoraa huutoa miltei :O Taitaa olla jotain vatsavaivaa, mitähän mä olen taas syönyt :sad001 Olen kyllä itsekin kärsinyt ilmavaivoista tänään, mutten mielestäni ole syönyt mitään erityistä, mitä en olis aiemminkin syönyt. Ilmeisesti nyt on jonkinlainen kierre tässä, mun maito aiheuttaa pojalle vatsanpuruja, itkee sitten niitä ja tahtoo lohdutukseksi tissiä, ja taas iskee vatsanpurut jne... :sad001
 
Jos kaari teillä on noita useamminkin niin kannattaisko sun nyt kirjata kaikki syömiset ylös kellonaikoineen niin voisit niitä sitten katella että mikä se voisi olla mikä aiheuttaa..?

Esikoisesta oli noita itkeskelyjä mutta ei vaikuttaneet liittyvän syömisiin. Välillä vaan ei suostunut nukkumaan kuin sylissä. Useita öitä sitten nukuttiinkin vauva rinnan päällä. Toivottavasti helpottaisi, raskastahan tuommonen on.
 
Meillä tää ei kanssa suostunut nukkumaan kun sylissä ja varsinkin yöt oli aika tuskaa. Sit kokeiltiin kapalointia ja tortillaksi käärittynä vauva nukkuu tyytyväisenä omassa sängyssään. :)
 
Ei tällaisia onneksi kovin usein ole, ja nyt kun tarkemmin mietin eilisiä syömisiä, niin taisin syödä aika monta Läkerol Dentsiä. Saattoi olla ne syynä niihin omiinkin ilmavaivoihin. Ne vaan on niin hyviä, että huomaamatta tulee napsittua niitä liikaa.

Nyt sitten yöllä ja aamulla poika on syönyt molemmista tisseistä jonkin aikaa ja sitten nukahtanut ilman vääntelyitä. Tälläkin hetkellä nukkuu tyytyväisen näköisenä tuossa vieressä, saattaa kyllä kohta heräillä. Välillä sen verran pinnistää, että pieraisee, ja sitten jatkaa unia :D Mutta ei sinällään herää siihen.
 
Mie söin synnytyksen jälkeen niitä pussissa olevia pehmeitä luumuja ja kun ne olikin sitten niin hyviä, niin kotona söin puoli pussillista sillon illalla ja yöllä sitten meillä molemmilla oli mahat ihan sekaisin ja vatsanväänteitä. Sai itekin juosta vessassa yöllä pariin otteeseen ja vauvan vaippaa vaihdella useaan otteeseen. Siihen loppui mun luumujen syönti ja otin Pegorionia pehmittämään vatsaa, enkä luumuja :D
 
Meilläkin mies vaihtelee vaippaa tuon tuosta. Lisäksi osaa parhaiten pierujumppauttaa poitsua, hoiti meillä navat ja kaikki esimerkillisesti. (Esikoisesta oli myös kunnon imetysohjaaja kun jo sairaalasta asti osasi neuvoa oikean imetysotteen kanssa kun muutama kätilökin siinä sitten mainitsi että nyt on opit hienosti herralla hallussa :grin)
On kyllä kiva juttu että saa myös jotain kontaktia pieneen kun sanoi juuri että tuntuu, että vauva vaan on mussa kiinni. Tottahan se toki on vielä tässä vaiheessa. Minusta se on niin suloista että oikein väen vängällä tahtoo pientä kuitenkin hoivata. (Ihan yrittänyt mua ulos asti saada yksin kaupoille tms) :rolleyes:

Suosittelen minäkin kokeilemaan kapalointia. Meillä nukkua posottaa kapalossa tunti tolkulla! Vaikka muuten säpsähtelee jatkuvasti hereille ja ähistelemään.
 
Mies palasi tänään töihin ja ollaan nyt kaksin pojan kanssa. Yö oli tosi levoton vauvalla (jotain mahanpuruja taas ja heräili n. tunnin välein syömään ja kakkaakin tuli useampaan otteeseen) mutta aamulla helpotti ja nukuttiin sitten vähän pidemmissä pätkissä alkuiltapäivään saakka (!). Pitäisi jotain kotihommiakin saada aikaiseksi, mutta tässä just aamukahvin juoneena haluis vaan elpata vähän...
 
Takaisin
Top