Marraskuun juttelut

Ajattelin aloittaa raskauden ajaksi uimisharrastuksen. Kävin tänään pulikoimassa, just ja just mahduin kokouikkariin, kun en kehdannut bikiniyläosaa laittaa päälle, se on varmaan just puoli kuppikokoa liian pieni 😂 menis kyllä päälle, mutta vähän liian semmonen povipommi-olo tulee sen kanssa 😂😂🙈 pitänee lähteä biksuostoksille...
Mäkin alotin! Rohkeesti vaan 💪🏻
 
Mä haluan myös kuulla voiko turvotukselle tehdä jotain 🙋🏼‍♀️
Tää on tosiaan aika kamlaa, vaatteet ahdistaa ja pömpön piilotus toimistopäivinä hankala, viimeiset kaksi kertaa oon mennyt pari numeroa liian suuressa neulemekossa 😅 ja mulla turvotus on pahinta kyl illalla.
Saat vielä hetken jännää ultraa, ootko käynyt verikokeissa jo?
Toivottavasti voi, koska muuten vaivun epätoivoon 🥲 jotain puhu kuidusta neuvolan puhelinaspa, mutta ei kai siksi onnistu nyt kun vatsa on muuten reistaillut tai jotain.
Ja voin samaistua tuohon piilotteluun, odotan kauhulla et jouluun asti pitäisi muka olla kertomatta perheelle, et toivottavasti silloin kun niitä viikkoja on se jotakin +15 olis jo turvotukset laskeneet... Tai sitten ostan vaan valtavan neuleen ja mustat mammahousut ja piiloudun niihin.
Illalla kans täällä pahimmat turvotukset, ylävatsa ihan kivikova päivän päätteeksi.
Verikokeisiin reilu viikko, 28.11. on aika. Onneksi ei tarvi paastota 😅
 
Mullakin on ollut turvotusta etenkin iltaisin. Vielä pystyy käyttämään normaaleja vaatteita, mut kyl se olo on aika epämukava sen turvotuksen kanssa...

Onko muilla jo alkanut painoa kertyä? Mä oon ollut normaalipainoinen ja ymmärtänyt, että alkuraskaudesta ei ihan hirveästi tässä tapauksessa pitäisi painoa tulla vielä. Vaaka näyttää siltikin jo pari kiloa enemmän kuin lähtötilanteessa, joten pohdin, onkohan tuo kuitenkin ihan normaalin painonnousun rajoissa?
 
Minun paino on noussut jo muutaman kilon, on takuulla nestettä/turvotusta.
Täällä on alkanut muodostua linea negra, menee alavatsalla samaa reittiä kuin kaikissa lapsissa. Ihan kuin olisi navan päällekkin tulossa ja siellä se on ollut vain kerran, tytön odotusaikana 🤭
 
Täällä kanssa ylävatsan turvotus ihan mahdotonta välillä. Ku painoa on muutenkin (oon päärynän muotoinen kropaltani), ni nyt ku ylävatsa nousee, näytän ku oisin 8. kuulla. Oli ihan sama kyllä esikoisen aikaankin.

Mulle tullut painoa kans pari kiloa. Syytän kyllä sitä, että pahoinvointi pysyy poissa vain syömällä, eikä ole juuri tullut pariin viikkoon liikuttuakaan normaalisti just tän olon takia. Jälleen, sama oli viimeksi - ensin nousi paino, sit se pysyi pitkään paikoillaan. Loppujen lopuksi mä itse laihduin raskauden aikana, mutta en juuri ota paineita 😊

Labrassa käyty. Otettiin samalla reuman turvakokeet, niin putkia tuli. Ja kun pääsin pois, hakivat takas, ku yks oli liian pieni, niin nyt on molemmat kyynärtaipeet neulottu. Istuin siinä tuolissa ja yritin katsella muualle. Hoitaja kysyi, että onko huono olo ja mietin, että miten vastaan, että ollut jo kauan, mutta ei johdu nyt siitä hetkestä 😄
 
Muokattu viimeksi:
Entä kun vesikin etoo 😆
Ihan ihme pari päivää, niin huono-olo ja närästää… mikään ei oikein maistuisi mutta pakko syödä jotain jottei mee ihan mahdottomaksi. Ja väsyttää aivan hulluna.
Menis jo pliis ohi😩
 
Täälläkin turvottaa. Olen pömppömahaan taipuvainen muutenkin ja nyt se ihan korostuu. Illalla kun retkottaa epäryhdikkäästi sohvalla ja antaa mahan pullistua niin näyttää ihan siltä kuin olisin 9 kk raskaana. 🙈

Onko teillä jo nt-ultra varattuna? Sain tällä viikolla lähetteen, mutta aikoja oli tarjolla niin huonosti että ultra menee vasta raskausviikolle 13+3 varhaisultran arvion mukaan. Vähän ärsyttää, kun aikaisimmillaan ultra olisi voinut olla jo rv 11 eli alle parin viikon päästä. Varasin kyllä ylimääräisen yksityisen varhaisultran ensi viikolle, kun en huonojen kokemusten takia halua odottaa julkisen ultraan asti. Piinaavaa tämä odottelu...
 
Mulla on ens perjantaina ja silloin menkoista 12+4, tyyppi on isompi joten jännä nähdä mihin la sijoittuu sitten.
Mä oon käynyt jo 3 ultrassa😬 Todellakin ne huonot kokemukset stressaa taustalla ja oon halunnut olla varma et kaikki Ok 😊
Tylsää odotella mutta onneks pääset ensiviikolla ylimääräiseen ultraan, sillä saa hyvin leputeltua hermoja👌🏼
 
@salmiakki- aika myöhään kyllä. Mutta kaippa silloin vielä voidaan mitata turvotus, ei kai ois muuten antanut varata siihen. Ja onneksi pääset väliultraan kuitenkin :Heartred

Mulla nt-ultra on rv 12+3, kun oon 12+6 reissussa, muuten oisin ottanut siihen. Ja tää on siis 3.12. eli vielä pari viikkoa pitäisi malttaa odottaa. Välillä tehnyt kyllä mieli käydä välissä jo, mutta maksais yksityisellä 200e, niin oon nyt sit malttanut mieleni.

Rv10+3
 
Täällä kans neuvottiin vettä ja kuituja ja liikettä, mutta tosiaan IBS-vatsaisena ja tätä kaikkea kokeilleena tähän eipä paljon auta. Ongelma on tällä hetkellä se jo muodostunut "kaasupallo" joka nyt ei poistu 😅 terkkari osasi sen sijaan siinä suositella Cuplatonta, joten haen sen asap ja tuttu gastrolääkäri suositteli lisäksi maitohappobakteereja, Vi-Sibliniä ja lähetettä naisten polille sairaalaan (sillä oma neuvolalääkäri ei hänen mukaansa osaa ilmeisesti hoitaa ongelmavatsaista mitenkään...). Jos täällä joku sääntö lääkkeisiin liittyen oli, niin mainitut tuotteet siis reseptivapaa valmiste jota käytetään vauvoillakin, kuituvalmiste ja maitohappobakteerit. 😊
 
Täälläkin turvottaa. Olen pömppömahaan taipuvainen muutenkin ja nyt se ihan korostuu. Illalla kun retkottaa epäryhdikkäästi sohvalla ja antaa mahan pullistua niin näyttää ihan siltä kuin olisin 9 kk raskaana. 🙈

Onko teillä jo nt-ultra varattuna? Sain tällä viikolla lähetteen, mutta aikoja oli tarjolla niin huonosti että ultra menee vasta raskausviikolle 13+3 varhaisultran arvion mukaan. Vähän ärsyttää, kun aikaisimmillaan ultra olisi voinut olla jo rv 11 eli alle parin viikon päästä. Varasin kyllä ylimääräisen yksityisen varhaisultran ensi viikolle, kun en huonojen kokemusten takia halua odottaa julkisen ultraan asti. Piinaavaa tämä odottelu...
Mä sain myös ajan vasta viikolle 13 (tän hetkisen arvion mukaan, todelliset viikothan selviää mulla vasta ultrassa), mutta aika hurjaa, että silloin on jo eka kolmannes ehkäpä ohitettu.
 
@Onda joo, onneksi! Olo on ollut erittäin tukala tässä n. viikon ajan, ja vaikka osasin olettaakin sitä, niin tähän mennessä varmasti se hirvein oma oire 😅 ja onneksi terkkari osasi vinkata sen Cuplattoman, sitä oon kuulemma saanut jo silloin pienenä samoihin vaivoihin äitini mukaan 😂
 
Jaaha, tänään sitten puoliltapäivin alkoi verenvuoto. Se siitä rentouttavasta viikonlopusta sitten… onneks ei kuitenkaan oo mitään sellasia menkkamaisia kipuja (ainakaan vielä) ja vuoto ei oo kovin runsasta, mutta kyllä tässä pitää ehkä pahimpaan varautua :/ pahinta on kuitenkin epätietoisuus, ei varmaan vielä pääse tarkistukseen Naistenklinikalle.
 
@jenna_ toivotaan ettei ole mitään vakavaa. Monestihan alkuraskaudessa voi olla isojakin vuotoja ja raskaus jatkuu silti normaalisti 🙏🏻

Mua ärsyttää jo valmiiksi ensi keskiviikon sokerirasitus 😩
 
Mulle määrättiin nyt viikon mittainen antibioottikuuri poskiontelotulehduksen hoitoon :sad-face: Lääkäri oli onneksi tosi varovainen ja otatti verikokeet tulehdusarvot nähdäkseen ja ultrasi posket, jottei määrää kuuria ”turhaan”. Hän kyllä sanoi, että määrätty lääke on ihan ok raskaana ollessa. Toivottavasti olo helpottaa, en ole nyt nukkunut lähes viikkoon kun poskea ja silmänympärystä sattuu.
 
@jenna_ toivotaan ettei ole mitään vakavaa. Monestihan alkuraskaudessa voi olla isojakin vuotoja ja raskaus jatkuu silti normaalisti 🙏🏻

Mua ärsyttää jo valmiiksi ensi keskiviikon sokerirasitus 😩
Vuoto näyttäisi loppuneen ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan, joten mahdollisesti säikähdyksellä selvittiin. Nyt vaan pitää yrittää uskaltaa luottaa siihen, että kaikki on todennäköisesti hyvin :folded:
 
@jenna_ luotetaan siihen, että on :Heartred

@rosalia pikaista paranemista :Heartred

@Jopoliini ei voi toivottaa kuin voimia. Mua ällöttää vielä ajatuskin vaikka omaan on vielä kuukausi aikaa 🙈

Menin eilen loppujen lopuksi käymään siellä pikkujouluissa. Täytyy myöntää, että hyvä että menin! Sai muuta ajateltavaa kuin olo ja tasaisella tuoremehun lipityksellä olokin pysyi hyvänä! Eikä kukaan arvannut mitään, kun en muutenkaan juo alkoholia ja syytin röyhkeästi pastaruokaa turvotuksesta. Väsy vähän jäi, kun lopulta aika myöhään sitä meni nukkumaan.

Rv10+5
 
Takaisin
Top