Marraskuun jännitykset

Heipsan keikkaa kaikille!

Viimeinen(kinkö) valas rantautuu tälle foorumille.
Oon käyny lukemassa teidän kuulumisia, välillä lähes itkien, välillä maha kipeänä nauraen -eläen mukana, vaikkakin hiljaa. Viimeisin naurun aihe oli ehdottomasti maton ja saunan pesun päätös - jaloista vetäen lauteiden alta pois.. :D Saatoin nimittäin kuvitella itseni vastaavaa tilanteeseen. En siis millään pahalla naura..[;)]

Kerrompa vähän taustoista, niin jos pääsisin vielä mukaan tähän rinkiin.

Elikkäs, olemme avomieheni kanssa seurustelleet 3,5 vuotta. Itse olen syntynyt v.1984 ja mieheni 1981. Seukkasimme eri osoitteissa 2 kk, kunnes muutimme yhteen. 5 kk seurustelun jälkeen menimme kihloihin. Hääpäivää ei tosiaankaan oo vielä sovittu, lähinnä sormus oli sellainen konkreettinen osoitus, että "kyllä, ihan oikeasti haluan jakaa elämäni kanssasi". Minä se taisin sormusjutustelujen jälkeen tuumata (serkkuni oli vasta kihlautunut muistaakseni..), että "eikö mentäis kihloihin". Vastaus oli yllätys-yllätys- myöntävä. Ja nyt esikoisemme laskettu aika putkahtaa mahasta syliin olisi 2 viikon päästä. Mielestäni kyllä saisi syntyä jo ennemmin...Mieluiten tänään, sillä Oysissa on tänään viimeistä päivää kokeilukäytössä se Relaxbirth-synnytystuki. Haluaisin tosi kovasti kokeilla sitä. Sovittiin jo miehen kanssa, että jos se laitokselle lähtö tulee tällä viikolla, nii hän heti hyökkää sen telineen kimppuun ja varaa sen meille. Taikka jos se on juuri varattu, niin sanon kätilöille ym. henkilökunnalle, että vauva ei tule ennenkuin saan tuon synnytystuen käyttööni. :P Mitä, minäkö itsekäs?? Noh, kai se toisinaan pitää olla. Terkkari se perjantaina naureskeli, että "on se hyvä että noin humoristinen asenne". Voinkin kuvitella meidän synnytyssalissa heittävän ihan päätöntä läppää, vaikka kivut olis millaiset. Meillä nyt vaan on niin hauskaa keskenään. Ei tietenkään yhtenään ja jatkuvasti, mutta toisinaan saa nauraa melkeen pissat housuun.

Miehelläni on kuulemma vain kahdesti raskauden aikana ollut sellainen vatsanpohjaa kutkuttava jännityksen tunne vauvan tulosta. Ensimmäisen kerran oli silloin, kun testi näytti plussaa, toisen kerran tässä muutama viikko sitten kun pesin vauvapyykkiä (sukulaisilta saatu kasseittain vaatetta) ja niitä yhdessä ripustettiin kuivumaan. Toki ultrat on ollut koskettavia hänestäkin, mutta silloinkaan ei oo tullu sellasia vatsanpohjan kutituksia.

Kivuttomia supistuksia on ollu jo muutaman viikon ajan (mies tuumasi aluksi, että "pysyisi nyt vielä kuukauden sisällä", kunnes minä selvensin, että ei se justiinsa ole syntymässä, nämä on vaan ennakoivia supistuksia ja kuuluvat asiaan. Ja avautumisvaihe kuulema kestää vähemmän aikaa, jos ennakoivat supistukset on pehmittäneet paikkoja).
Pahin "oire" mitä mulla on raskausaikana ollut, on närästys. Pahoinvointiakaan ei juuri ole ollut, edes alussa. Mutta närästys on pitänyt huolen, ettei vauva pääse unohtumaan. Laskeskelin, että n. 350 Rennietä on kulunut 8 kk:ssa (1-6kpl/pvä, eli hyvinkin sallituissa rajoissa). [:o] Onneksi se yleensä on auttanut. Ja jos ei, niin sokeri ja maitolasillinen on helpottanut.

Tähän loppuun laitan vielä TOSI helpon ja herkullisen mutakakun ohjeen (=kaikki aineet vain sekaisin, irtopohjavuokaan ja uunia kohti). Itse olen kokeillut tuota puolella rasvamäärälläkin ja tulee yhtä herkullista kuin täydellä rasvamäärällä. Ja vaniljajäätelöä kaveriksi!!
http://limepippuri.blogspot.com/2007/10/mutakakku.html
 
Moi!

Täällä on touhuttu vauvan kans niin kovasti, ettei ole ehtinyt kirjoittelemaan. Käytiin vielä alkuviikosta mutka sairaalassa, kun pikku-ukon keltaisuusarvot oli taas noussu. Onneksi yksi yö sairaalassa riitti taas tällä erää ja tulokset oli ihan hyvät. Mä oon alkanut tankkaamaan äidinmaitoa pakkaseen joulua varten, että sit sais edes kinkun kanssa vähän viiniä maistella [:)]. Toki olen miettinyt, että jos tulee sairaaksi tai tissitulehdus, niin sit saa omaa maitoa antaa pakastimesta.

Perjantaina käytiin neuvolassa painomittauksessa ja onneksi paino on lähtenyt nousuun poikasella. Parissa päivässä oli reilut 100g ottanu massaa lisää [:D] ja äiti on onnellinen [;)]!

Päivät menee tosi nopeesti, kun meillä ei oo nukuttu 01.00 - 06.30 välillä viime päivinä. Sit ku toiset on nousemassa aamutoimiin, niin meillä aletaan nukkumaan. Parina päivänä on sitte nukuttu tuonne lähemmäs puolta päivää, mutta ehkä se on tärkeintä, että nukutaan jossain välissä.[:D] Ja kyllä tämä äitinä olo antaa oman voimansa!

Prana, meidän pitäis aloittaa D-tipat. Mitä tippoja sä oot aikonu ottaa? Tai onko muilla, joilla on lapsia ennestään, kokemusta eri tipoista? Vatsan väänteitä kait niistä kaikista tulee, vai?

Mukavaa sunnuntain jatkoa teille odottaville ja toivottavasti lähdette oikein rytinällä laitokselle, kun kohtahan se joulukuu jo alkaa! Mut levähdelkää vielä ja juoksuttakaa niitä miehiänne oikein urakalla! Mulla on meinannut jo mennä hermot tuon meidän isyyslomalaisen kanssa, kun se vaan haluis nukkua, aina kun vauva nukkuu! Ja tietysti myös yöt.... Tänään sanoin, että lähden kaupungille ja jätän lapsen sille, jos jotain ei ala tapahtua. Ja kylläpä sai liikettä jalkoihin ukollekin [:D]. Meillä on siis jo aloitettu uhkaus, kiristys ja lahjonta [;)]!
 
Moi,

Pulu77 sain neuvolasta nimenomaan sellaisen ohjeen, että jos tissitulehdus iskee, niin pitää imettää, että se parantaa tulehduksen. Tissiin on silloin jäänyt maitoa, joka tulehduttaa rintaa. Eli silloin ei ole oikea aika niitä pakastemaitoja antaa.
 
Meillä on ollut touhupäivä, pinnasänkyä on viritelty ja vintille viety tiellä olevaa tavaraa jne. Samalla haettiin, tai siis mies haki (miehän en uskalla sinne enää kiivetä) jouluvaloja ja pari joulukoristetta jo valmiiks alakertaan, valot laitan varmaan huomenissa mutta koristeita en tietty vielä ala ripustelemaan.

Meillä on tänään miehen kans pikkupikkujoulut ja ostettiin oikeen pikkukinkku, joka kohta alkaakin olla valmis uunista ja mulla kauhee nälkä, nams... taidanpas lähteä virittelemään muitakin ruokalajeja, jaksamisia kaikille loppumetreille!! [:)]
 
Tervetuloa,Azzay

Olenkin nähny sun nimmarin välillä viuhahtamassa tuolla ylhäällä ja ootellu koska tuut porisemaan! Mukavaa!
Varmaan ootkin huomannu, että tää on koko Vau'vin PARAS PORUKKA! Ylypee ja älyttömän mukava! (kipee, raihnanen ja äärimmäisen raskautunut.....) siis sekaan vaan!

Kiva kuulla Pulu77 sinustakin! Paa vauvakuvaa tulemaan. Jospa se innostais näitä mahassa viihtyviä tirriäisiä päivän valoon!

RINTATULEHDUS. Siinä vasta PIRULLINEN sairaus. Ite sen liian monta kertaa kokeneena, ootan jo kauhulla seuraavaa. Kaikki varotoimet saa tämä tehomeijeri ottaa heti alusta käytöön. Se on ihan selvä. Lämpöö, lepoa, juomista, imetystä, pumppausta alusta asti. Ja siltii se saamari on päässy aina yllättää. Esim. varomattomasti yöpaidassa jääkaapilla keskellä yötä janoisena....Tyyliin: ihan vaan äkkiä kurkistan! Sen takia sanoinkin aiemmin, että jos pumppailee, niin pistää sen isän sinne kylmäkaapin ovelle asioimaan. Ja kun tissikuume tulee, niin taas: LÄMPÖÄ, LEPOA, JUOMISTA, IMETYSTÄ, PUMPPAUSTA. Joskus oon tarvinnu sen lääkekuurinkin ennekun on helpottanut. No niin, maalaisnko  liian ison pirun seinälle? Tää on siis vain mun ikioma painajainen!!! Jotkuthan ei saa sitä ikinä.Vaik ois kaksinkertaset kaarituet kainaloista leukaan asti!

Täällä talo tyhjentynyt teineistä! yhyyyy. Ikävähän se taas tuli. Pikku paskiaiset:)

Vauvan torkkupeitto alkaa olemaan viimeisiä saumoja vaille valmis. Jo passais lähteä puhkumaan.
Aina kuitenkin nukkumaan mennessä ajattelen, että oon kyllä liian väsyny, jos se just nyt tulee!!!HAUKOTUS!
 
Iltaa rantavalaat!

Ja ensimmäiseksi lämpöiset tervetulotoivotukset Azzaylle! Tänne mahtuu, kuten maarinen linjasikin, niin meillä on ehdottomasti paras porukka! Ja siis paras ihan koko netin ihmemaasta, vaikka muilla palstoilla en ookaan tarvinnu käydä rehaamassa, kun tää tuntu heti kodikkaalta :)

sinttu, hahaa, vai lauteiden alle jumiin! Tiedän tunteen! Ite onnistuin siinä vuos sitten, vaikkei mahaa ollutkaan... silloin onneksi pääsin itse liukumaan pois sieltä lauteiden alta - nyt en ehkä enää ees yrittäis sinne tunkea! Vaan niinhän se lapsille ja eläimillekin usein käy, että jonnekin kyllä pääsee itse helposti menemään, mutta poistulo saattaa olla hankalaa :D

Piukun mukanaelämistä jatkan edelleen. Hyvähyvä, sieltä sitä kohta maailmaan tullaan! Innolla oottelen lisäkuulumisia!

Ampulle kans sympatiahalit! Tuntuu usein, että sun kanssa meillä on aika samanlaisia olotiloja... jotkut päivät on täälläkin ihan perseestä, ihan vaan tosi alas laskeutuneen vauvan takia, ja toisinaan on sitten energiaa ja virtaa vaikka millä mitoin! Eilen oli huono päivä mullakin, mutta tänään oon taas touhottanut menemään ja välillä jopa unohtanutkin olevani raskaana! Vauva-asioita oon kyllä siivoushässäköiden ohella puuhannut, mutta ei tunnu ollenkaan siltä, että kuukauden sisään meitä on tosiaan kolme tässä perheessä!

Pulustakin kiva kuulla tietty pitemminkin, en oo tajunnu sua täällä kaipaillakaan, kun teidän auvoa feisbuukissa seurannu, hihih ^^ Kiva, että poitsulla kaikki kunnossa, vaikka sairaalareissulle jouduittekin!
Pranalle myös huikattava, että vaikka saitkin beiben jo aiemmin, niin etköhän sä monet näistä samoista kolotuksista ja ongelmista ehtinyt jo kokea sillon ennen poksumistas.

Ja niin, eilinen juhlamekkoepisodini... voi huoh. Ei siis päästy päivällä kaupoille, ja sitten mulla tuli tosi inhottava olo ja joka paikkaa kolotti ja särki, eikä peilikuvakaan ihan ollut sitä, mitä mielessäni olin muka aatellut. Kiskoin mekon päälle, nyhdin sukkahousut jalkaan, laittelin meikit ja korut. Tukan jätin vaan auki, oon niin huono sitä laittamaan muutenkaan, niin nyt ei enää kiinnostanut alkaa säätää sen kanssa. Otin kuvia, olin mielestäni ihan hurjan nätti, mutta sen puolisen tuntia tamineissa pörrätessäni alkoi vaan epäilyttää... Sukkikset puristi ja ahdisti, tissit tuntuivat pursuavan ulos mekosta, ja muutenkin oli hölmö olo. Mieskin kun nukkui sillon vielä edelleen, eikä herännyt ihastelemaan mun kauneuttani, niin mä riistin sukkikset pois, heitin mekon nurkkaan ja vaihdoin päälle farkut ja paidan. Totesin, että olkoon, pääasia että mä menen paikalle. Kolme tuntia juhlissa olin, ei innostanut (porukka siis koostuu pääasiassa afrikanheimoisista miehistä, parista naisesta ja sitten minä siellä mahani kanssa ainoana blondina...) kun musta ei yllättäen enää oltukaan kiinnostuneina naisena, vaan Tulevana Äitinä! Hassua, kuinka niiden kulttuureissa miehetkin tulevat mahaa pussailemaan ja hehkuttamaan... Oon vaan salaa aina tykännyt siitä, kuinka tuolla on tuntenut itsensä prinsessaksi ja jokainen mies on halunnut hurmata :P Nyt en enää ollutkaan prinsessa, vaan kuningatar :( Anteeksi pinnallisuuteni, mutta muutenkin oon monesti sitä tässä raskausaikana surrut, etten oo enää Nainen, vaan Äiti. Mies haki mut kotiin jo ysiltä, jolloin olin jo ihan kypsä... Oli hirveän tukala olo ja halusin vaan kotiin. Olotila onneksi parani, kun ihana mies oli siivonnut koko kämpän (paitsi keittiön ja vessan, jotka on mun valtakuntaa) ja sitten laitettiin sauna vielä päälle ja yhdessä vaihdettiin lakanat, joita ei ollut ehtinyt vaihtaa, kun piti lähteä mua hakemaan.

Tänään onneksi ollut olotilojen ja kaiken muun puolelta hyvä. Siivoilin keittiötä, pesin kylppärin... Sitten tuli ystävä viikkailemaan vauvanvaatteita, ja valittiin pojalle kotiintulovaatteet. Vauvan lipastoon jäi vielä hyvin tilaa ostella kaikkea uutta! Ja isoimmat koot täytyy vaan viikkailla jonnekin muualle, kun niitä ei tosiaan vielä tarvita. Ja sitten herkuteltiin appelsiini-daimkakulla, jonka tosiaan ihan vaan kaupan pakastealtaasta taltioin. Nyt on lohkoperunat uunissa, niiden kanssa tulee kuulkaa hyvät lihapullat einespaketista ja kastikkeet pussista! Potut sentään on ihan oikeaa perunaa, eikä pakastealtaasta ;)
Niin, ekaa kertaa päivä, että vauva on ollut aika rauhallisesti, ei oo tullu ku ihan pari kivutonta supistusta, eikä muutenkaan kolottanut alapäässä... Eli ei ainakaan tänään olla synnärille täältäkään lähdössä, ehtinee kuu vaihtua ennen mun vuoroa nyt ainaskii!
 
Elegia, juuri näin! Antaa isin hoitaa hommat omalla tyylillään ja omaan tahtiin[:)] Mieheni aikoo huomenna käydä vaunulenkillä pojan kanssa sillä välin kun olen kauppareissulla itse. Tänään oltiin yhdessä.

Sinttu [:D] Olipa kokemus. ja supistukset kaupanpäälle. Nytpähän tiedät mikä tehoaa!

Marianna johan kävi säkä, huono vain. Toivotaan nopeaa toipumista.

Piukku ja sinne toivotaan supistuksia sopivin välein tihenevästi! Kohta on pikkuinen kainalossa ja kaikki hankaluudet unohtuneet[:)] Koita jaksaa sitä sairaalaoloa.

Azzay tervetuloa!

Amppu ja maarinen jokohan sitä olisi itsekin alettava kuuntelemaan joululuja? Nyt tuo suunniteltu muutto vähän vie tästä joulun aloituksesta terää, kun sitä odottelemme nyt ensiksi. Jouluksi uuteen kotiin..?

Pulu, vihdoin! Olen odotellut kuin kuuta nousevaa sinun kuulumisiasi. Jaha, teillä sitten valvotaan yöt. Onko kovinkin äänekästä valvomista pikkutyypillä? Eikö olekin aivan ihmeellistä tämä jaksaminen, ihan käsittämätöntä. Vaikka kyllä mekin nukumme sitten aamupäivällä, pitää ottaa jostain aina se uni. Meillä on valvottu vaihdellen ajankohtaa yleensä nyt alkuyö. 23-03. Eikö imetys tunnukin kokopäivätyöltä [;)] Kiva duuni, ei siinä mitään. Meille terveydenhoitaja mainosti uusia Minisun-tippoja. Aion ostaa huomenna ja samalla jotain vatsavaivoja helpottavaa. Aika pieniä annoksia kuulemma ihan alkuun, paria tippaa päivässä ja siitä lisäilee pikkuhiljaa. Apteekista varmaan neuvotaan. Eipä ollut jättiläinen teidänkään vauveli, sopivan kokoinen paketti.

SannaKoo Eikös ollut hienoa, kun vauvan tulemista arvostettiin ja sinua äitinä [:)] Ihme että jaksoit vielä juhlimaan lähteä, voipi olla viimeisiä kertoja vähään aikaan!

Nyt perheen pariin<3
 
Moi!

Kertokaa joku niistä D-vitskutipoista!!

Jes, kiitos vaan kommenteista tissitulehdukseen. Sain jo heti kättelyssä sairaalassa ollessa toisen tissin kipeeksi ja siitä viisastuneena olenkin pumpannut aina välillä. Nyt toistaiseksi tissit ja nännit on ollu tosi hyvässä kunnossa, mut kuten maarinen sanoit, ei maalata vielä piruja seinille.

Olen käyttänyt myös sitä apteekista saatavaa rintarasvaa ja voidellut sillä ihan ensimmäisistä imetyksistä asti ja sen vuoksi ei varmaan ole nännit halkeillutkaan. Ja Azzay, sillä minä sitä maitoa varastoon, kun meidän poitsu syö jo ihan hyviä määriä ja jos se tulehdus tosiaan tulis (mitä ei toivo kellekään), niin mulla ainakin sattui lapsen imeminen niin kipeesti, että syöttäminen oli yhtä tuskaa eikä sitä voinut tehdä kauan. Pumppaamalla saa hieman hellemmin vaikka sekään ei mitään herkkua ole [:@].

Mies tuossa jo on naureskellutkin, että ei ne tuskat siihen synnytykseen sit loppunu. Jälkisupistukset, jälkivuoto, tikkaukset, tissitulehdukset ja mitä vielä...[:D] Mutta kyllä tämä kaikki on sen vaivan arvoista!!![:)]

Mut nyt meille tulee yks kaveri kylään, joten lopettelen tällä erää taas tähän... Niistä tipoista! Mitä hemmetin merkkiä mä nyt sit ostan, ku niit oli ainakin neljää vai viittä erilaista?!!!
 
Prana, mutku mä niin haluisin taas olla viehättävä nainen, enkä tuleva äiti! :D Egoboostia tähän syksyyn, onneks miehelle sentään vielä kelpaa ;) Ja joo, tais olla viimenen kerta. Ens lauantaina olis yhden ystävän synttärit, mutta sille jo laitoin viestiä, että tuskinpa mä tuun... Vaan mistäs sitä tietää, kerta tänäänkin ollut näin hyvä olo!

Pulu, tipoista voi kysyä myös apteekista, siellä ne tietää. Mä en valitettavasti osaa auttaa, vaikka kovasti haluisinkin! :)
 
Kiitokset Maarinen ja Pranametri paranemisterkuista - auttoivat ilmeisesti, sillä tänään ensimmäistä päivää olo, jota voi kuvailla lähellekään normaaliksi :) Kävin jopa varovasti vähän ulkona ja nyt sitten tarkotus viettää leppoisasti myös loppuilta DVD:ltä leffaa katsellen ja vähän jopa herkutellen, kun kerran tuo ruokahalukin palailee selvästi.
 
Palaisin vähän vanhempiin aiheisiin, nimittäin Eevastiinan, Rinkun ja Ailimen mainitsemiin ranne- ja käsivaivoihin. Mulla kanssa tullut viime viikkoina järkyttävää turvotusta (en saa kättä edes nyrkkiin) ja sen myötä kipua aamulla erityisesti sormiin. Myös päivällä oikean kämmenselkä kipeä, ihan tuntuu ku "verisuonia särkis", en osaa selittää paremmin. Mulla myös ranteet välillä vihloo, erityisesti jos kirjotan paljon. Joten jos niitä jumppaohjeita löydätte, niin mielelläni otan linkki-vinkkejä vastaan!
 
Ostin muuten myös rintapumpun, Aventin käsikäyttöisen, kun täälläkin sitä kehuttiin - maksoi uutena täällä noin 70 euroa, oliko ihan ryöstöhinta? En jaksanut tehdä kovasti mitään hintavertailuja ja ostaa pamautin ekasta liikkeestä, jossa näin. En oo mikään käyttöohjeiden ylin ystävä ja nytkin pääsin vain puoleenväliin ja iski jo ahdistus: Onpa monimutkainen ja vaikeasti hoidettava laite!! ( ja tää siis tosiaan käsikäyttöinen vielä [8|]) Siis JOKA pumppauksen jälkeen keitettävä??!! Lohduttakaa hei kokeneemmat ja kertokaa, että nää asiat alkaa vaan sitte sujua vähän siinä sivussa... Nyt jotenkin tuntuu, että kun toimintaohjetta ja itsensä sekä vauvan hoito-ohjetta ja vaikka mitä tulee joka tuutista niin tulee sellanen olo, että miten ihmeessä sitä ehtii kaikkea??!! IIK. Onko tää nyt sitä oppaissa mainittua viimehetken paniikin iskemistä? 
 
Nyt ei parane kuitenkaan panikoida liikoja, alkaa toipilaalla erittyä jo tästäkin tuskanhikeä. Palaan siis vaaka-asentoon röhnöttämään.
 
Ja olen muuten samaa mieltä monen kanssa täällä siitä, että nyt saa kyllä ihan vapaasti ja avoimesti viimeistään jouluhehkuttaa!! Mä olin kavereiden keskuudessa tunnettu siitä jo ala-asteella, että mulle iski joulumieli ekaa kertaa viimeistään lokakuussa [:D]
 
Iltaa!

Mä en nyt vaan niin jaksa enää mitään, mä haluan vauvan tänne nyt ja lopettaa tän odotuksen. On ihan kärsimätön olo, ja vielä voi mennä vaikka viikkoja! Äää! Täällä onneks tiedätte miltä tää tuntuu, kukaan muu ei edes voi ymmärtää...

Marianna, yllättävät turvotukset ei varmasti oo kivoja. Toivottavasti ei kuitenkaan sen vakavampaa... en halua pelotella, mutta eihän muita oireita, esim. korkeaa verenpainetta oo? Kert oot kipuillutkin... Vaan siellä etelässä taitaa olla lämmötkin sen verran kovemmat, ettei mikään ihme jos turvottaa noilla viikoilla! :)
Ja voihan lääh, jos toi sunkin hankkima pumppu on noin vaikea! Mä meinaan tilasin saman, nettikaupasta pinnasängyn ja parin Aventin tuttipullon kanssa samaan pakettiin, ja se oli tarjouksessa 49€. Oli kans sama käsitys, että sillä on aika lailla hintaa, vaan on sitten myös laatua!
Ja niin, iskee se viime hetken paniikki tännekin! Vielä on kassikin pakkaamatta, piru vie...

Tiistaina alkaa sitten lampaantaljanmetsästys, kun se alennusmyyntiin sinne yhteen ruottalaiseen huonekaluketjuun tulee ;) Meitä pk-seutulaisia on jo muutama, joiden kanssa "jaettiin" nää 2 myymälää, ettei hyökätä kaikki samaan kiistelemään. Ostoslista tuohon putiikkiin kasvaa muuteskin koko aika, onneks mies lähtee matkaan! Aamulla heti aikasin sinne vyöryn mä, jos vaan olot sallii :)

Mun 2 lempparisunnuntaiohjelmaa, Amazing Race ja BB myös on finaalisuoralla tänään, niin oon jotenkin ollut ihan hölmönä. En osaa keskittyä nyt just mihinkään, vaan virtaa tuntuis olevan... Pitäisköhän lähteä rappukäytävään pomppii vaikka portaita? :)

Ja sorit kaikille, kun höyryän täällä. Mies lähti just töihin, eikä oo täällä ketään kattelemassa mun höyryämistä muuten!
 
Huomentaa!!

Kohta miä lähden!!

..

vaan en valitettavasti vielä synnärille :(
Mut viimeistä kertaa tapaamaan hallitustani, nyyh. Nostalgiaa ja pitkä päivä tiedossa, jossain järjen rajamailla liikutaan, kun unta ei oikein viime yönä ollut. Nytkin voisin vielä oikeasti nukkua, kellon soittoon olisi hetki aikaa...
Eli tänään saattaa tulla itku ikävästä ja väsymyksestä, kotiin könytään vasta iltamyöhään. Uudelle hallitukselle pitäisi pystyä jakamaan myös perehdytystä ja kaikki tämä viisaus, jonka olen kahden toimikauteni aikana kerännyt - mutta se on normaalisti vaikeaa, niin nyt saattaa mennä vielä vaikeemmaks.

Huomenna sitten shoppailemaan heti aamusta, että jos ei näillä juoksuilla saada beibeä tajuamaan lähtöhetkensä koittaneen, niin sitten se saa olla siihen saakka, että saan Kauris vauvan! :)
 
Mihinkähän sitä ite lähtis, rahatki tullee vasta torstaina... perjantaina ois laskettu, kyllä tässä jo tuntuu että tosiaa sais sinne synnärillepäin lähteä mutta ei ole oikeen mitään tuntoja kuulunut.. kuten vau-sivuilla sanotaan että ehkä jo ensi yönä... onkohan sekin tilastoitu että ne lähdöt tulee aina yöllä...?


Ootte varmaan tekin noita kivunlievitys asioita miettineet ja ite olenkin pohdiskellut tuota aquarakkula-asiaa. En ole kuullut ainoataan positiivista kokemusta siitä, mites muut?? Tähän mennessä oon sitä mieltä että kaikkea muuta saa pistellä menemään paitsi sitä...!
 
Huomenta mammat!

Viimeinen työpäivä!!!! Dadadaaa!!! [:D] Tai oikeastaan tulin vaan hakemaan työpaikalta pois kaikki ylimääräiset tavarat. [;)] Tänä aamuna OIKEASTI tuntui siltä, että on olemassa joku syy siihen, että äippäloma alkaa sen viisi viikkoa ennen laskettua. Nyt kun on kolme jäljellä, niin mitkään vaatteet ei mahdu enää päälle!!! [:'(][X(][:@] Tuskailin miehelle, että joo, kyllä, alkaa loma ja PERIAATTEESSA voisin tehdä sitä mitä haluan, mutta käytännössä olen vankina kotona, lakanaan kääriytyneenä. [&o]

Piukulle puhkuja supistuksiin! Alkaisivat jo täälläkin! Amppu mullakin mahanahka on ihan äärimmilleen virunut. Ja vielä jos tässä kuukausi pitäisi mennä eteenpäin... [X(] Olen kyllä toiveikas sen keskiviikon ultran ja synnytystapa-arvion suhteen, koska edellisen lääkärillä käynnin jälkeen "sain" oikeita supistuksia. Eilen käytiin miehen kanssa hakemassa joulukuusi metsästä. Kiipeilin rinnettä ylös ja alas ja toivoin, että tulisi EDES JOTAIN vaikutusta, mutta ei. [>:] Pitänee kokeilla Sintun keinoa... [:D][;)]

Rinkku se on tilastollinen tosiasia, että synnytys käynnistyy todennäköisemmin yöllä. Johtuu yöllisistä hormonitasoista yms.

Marianna tuo Aventhan on helppo verrattuna moneen muuhun käsipumppuun! [;)]

Surffailen vielä vähän aikaa ja marssin sitten lomalle...
 
Hohoi!

Kyllä alkaa olla jo hieman kärsimätöntä tämä odottelu. Vielä viikko laskettuun aikaan mutta sellainen olo on ollut, että koskaan vaan voi syntyä. Oireita on ollut jo ilmassa viikon pari, joiden perusteella voisi kuvitella, ettei menisi ainakaan lasketun ajan yli.
Täällä on pikkuinen ollut kovin laskeutuneena ja kiinnittyneenäkin pitkään, että saisi jo syntyä. Keskikokoista isompi vauveli neuvolan mukaan tulossa käsituntumalla, hui. Lääkäri kyllä sanoi, että ihan normaalipainoinen...pitkä ja hoikka.
Ja kun on niin alhaalla ollut jo pitkään, aiheuttaa hervottomat turvotukset (painaa nähtävästi laskimoita ym.) Neuvolakäynnillä todettiin, että viikossa oli tullut painoa lähes 3 kg...turvotuksia mitä todennäköisemmin!! On kyllä niin pulleat kädet ja jalat, että ei mitään muotoja enää erota. Kovasti olen kyllä yrittänyt pysyä liikkeessä ja nostaa välillä jalkoja ylös.
Olisi niin kiva saada pikkuinen käärö jo syliin.
 
Huomenta!

Bhuahaa, tuota SIntun saunan lauteiden alle jumiin jäämistä! [:D] Aamu lähti mukavasti röhönauruilla käyntiin.

Piukulle supistustoivotuksia vaan, vai onkohan siellä jo kaikki ohi ja vauva maailmassa? Jännää!

Mä oon tänään ihan poikki, kun eilen viiletin ympäriinsä koko päivän. Aamulla olin meidän koiraseuran matchshowssa hommissa ja sieltä lähdin suoraan sinne vauvakutsuille. Ja oli kyllä mielettömän kivat kutsut. Vaikka ei ihan yllätyksenä tulleetkaan...[;)]
Alkuun syötiin hyvin siskoni laittamaan hirvipataa ja jälkkäriksi vaniljajätskiä ja ihania uunibanaaneja(sellasia mitkä lilluu voi+fariinisokeriliemessä, aijai). Sen jälkeen mun serkut oli suunnitelleet kaikenlaista mukavaa vauvaan liittyvää ohjelmaa ja kisoja. Esim. mun piti silmät sidottuna maistella pilttejä ja arvata mitä mikin on. Vieraat sai arvata minkä kokonen vauva syntyy ja milloin ja mun masun ympärystä mittailtiin myös yms. Niin ja miehen kanssa meille järjestettiin vauvanhoitokisa. Meille annettiin nuket käteen ja niille piti laittaa vaippaa päälle ja vaatetta yms. Mä voitin hähää!! Välissä juotiin kahvia ja syötiin täyttäriä ja puhuttiin synnytyksestä ja raskaudesta. Illalla laitettiin vielä siskon pihalla olevaan kotaan nuotio ja paistettiin makkaraa. Kaikkein paras juttu oli, että saatiin lahjaksi sellanen vauvan kantorinkka. Sitä voi käyttää siitä lähtien kun vauvaa voi istuttaa ja se käy n. 4 vuoteen saakka(20 kg). Ollaan sitä jo nimittäin mietitty miehen kanssa, että miten käy meidän eräretkien koiran kanssa, kun ei tonne mettäpoluille oikeen vaunuja saa ja sylissä on hankala pientä kannella pitempiä matkoja. Nyt on ongelma ratkaistu! Muutenkin tosi kätevä ihan joka päiväsessä käytössä vaikka koiraa ulkoiluttaessa tai kaupassa käydessä kun jää kädet vapaaksi ja vauva on selässä. Varmaan tulee vanhemmiten käytettyä enempi kuin vaunuja. Siinä on myös kaikenlaisia taskuja, joihin saa esim. vaihtovaipat ja evästä mukaan. Ihan täydellinen lahja meidän perheelle.

Mutta painun nyt makoilemaan sohvan pohjalle, kun synnytin taas ajatuksissani koko yön ja unet jäi aika lyhyiksi ja levottomiksi. Niin paitsi tervetuloa vaan Azzay!

Moro!
 
Moi pitkästä aikaa, Emmi täällä nyt masun ulkopuolisen vauvan kanssa. Katosin aika pitkäksi aikaa, syksy toi mukanaan kaikenlaista jännitystä vaikka kävin kyllä ahkerasti lukemassa teidän juttuja. Nyt ajattelin tulla kertoo oman synnytystarinani ja kokemuksia näin parilta ekalta viikolta. Tämän ensisynnyttäjän vauva päätti syntyä viikoilla 38+5, keskiviikkoaamuna 18.11. Synnytys alkoi heikohkoilla mutta säännöllisillä supistuksilla jo maanantaiaamuna. Nää supistukset ei tuntunu sillon, eikä koko aikana muualla kuin tuolla alhaalla, niin ku menkkakivut.. Hei, enpä vielä voikaan koko tarinaa kirjottaa, kun tuolla aletaan heräillä. Mutta lupaan tulla jatkamaan lisää pian. Mulla on nimittäin hyvä kokemus takana. :)

moimoi
 
Heippali!

Kävin jo aamusella kurkkimassa, että josko joku ois päässyt jo lähtemään synnärille, mutta sitten yllättikin uni uudestaan, ja päätin kirjoitella tänne itse vasta nyt kakkos-unien jälkeen.

Eilen oli kiva päivä taas. Siis oikeasti. Ensinnäkin mies aamulla ihan omatoimisesti siivos täällä! Ihanaa, mun ei tarvitse siitä nyt sitten enää kauheasti stressata. Tosin keittiö kaipaa edelleenkin puunausta... Iltapäivällä me käytiin sitten miehen kanssa shoppailemassa vihoviimeiset vauvakamat. Mukaan tarttui kuumemittari ja sellainen Lodgerin kantoliina. Suomalaiset ei oo siitä näköjään kauheen innostuneita olleet, mutta mun tuttavat täällä on kehuneet sitä. Toivottavasti sitä tulee sitten käytettyä, kun se oli aika tyyris. Niin, ja sain vihdoinkin ostettua ne imetysliivit. En ostanut kaarituellisia, kun löysinkin tosi hyvät muotoillut ja topatut liivit. Yllätyksekseni huomasin, että jouduinkin ostamaan D-kupin liivit mun normaaleiden C-kuppien sijaan. Jee! [:D] Saa nähdä paisuuko nää vielä paljon synnytyksen jälkeen, kun maidot kunnolla nousee. Sitten saa mies käydä ostamassa vielä samat liivit kuppia isompana. Ne liivit on muuten yllättävän helppo klikkailla auki ja kiinni. Oon aina aatellut, että imetysliivit ois jotenkin hankalia käyttää, mutta hyvin tuo näköjään kuivaharjoitellessa ainakin sujui.

Iltasella käytiin vielä tuttavilla kylässä, ja ihasteltiin niiden 6 kuukauden ikäistä poikaa. Hassu kaveri. Se vilisti mennä ympäri kämppää sellaisen "kävelyistuimen" (baby walker) avulla. Ihan hupaisan näköistä menoa, mutta meille ei tuollaista istuinta kyllä ole tulossa.

Azzay: tervetuloa mukaan törisemään! Meillä on täällä tosiaan kiva juttuporukka. [:)]

SannaKoo: samat fiilikset täällä välillä, ärsyttää, kun kukaan ei tunnu näkevän mua enää hemaisevana naisena (hahaa, vai oisko mulla vain suuret luulot itsestäni...), vaan ainoastaan tulevana äitinä. Hitto, kun olinkin sitten jotenkin iloinen, kun viime perjantaina kadulla kävellessä bongasin nuorehkon miehen, joka vilkuili mua auton ratin takaa. Päivä (ja koko viikko) oli pelastettu sillä! Se mies vissiin näki mut ensin vaan takaapäin, kun kävelin mekossa ja saappaissa kadulla. Sen jälkeen sitten seisoin vielä kadulla autojen takana joten ei huomannut kai raukka mun komeaa vatsakumpuani lainkaan. [:D] No joo, en mä normaalisti oo tuollaisten huomionosoitusten perään, mutta oli kuitenkin kiva huomata, että joku mua vielä vilkuilis, jos tarvetta olisi. Niin, ja onneksi on tuo oma ihana mies, joka vieläkin jaksaa vilkuilla, ja kehua nätiksi, vaikka itsellä onkin olo välillä kuin pienellä valaalla. [:)]

Oi Marianna, inhaa, että sullekin on ilmestynyt noita turvotuksia. [&:] Ei oo kivaa! Ootko turvoksissa koko päivän, vai vaan aamuisin? Mulla on tuota raivostuttavaa käsikipua edelleenkin vain öisin ja aamuisin. Mutta niinkuin SannaKookin sanoi, paras olla varovainen ja tarkkailla verenpaineita, sun muita mahdollisia juttuja, ettei vaan ois raskausmyrkytys.

Rinkku: täälläkään ei vielä mitään tuntemuksia, ja samalla lasketulla ajalla näköjään odotellaan... Mun paras kaveri just aamulla lähetteli viestiä, ja kyseli, että joko tuntuu jotain... Sillä itsellään kun oli 6 vuotta sitten sama laskettu aika, ja 30.11. oli tosiaan lähtenyt synnärille, ja poika syntyi 1.12. Mä sanoin, että turha toivo, tää vaavi ei oo vielä edes suunnittelemassa syntymistä. No toisaalta, vielähän sitä huomiselle ehtis. [:)]

Hennas: jee! Vika työpäivä kuulostaa oikein hyvältä!

Kiva kuulla, että Tuikin vauvakutsut oli menneet hyvin! Mä muuten näin just eilen sellaisen kantorinkan yhden naisen selässä, ja kevyen näköisesti se kantoi aika ison näköistä lasta siinä. Joten se oli varmaan nappilahja teille eränkävijöille!

Hei muuten, teillä kun on juttua ollut noista D-vitamiinitipoista, niin tuli mieleen kysellä, että määrätäänkö Suomessa lainkaan ekstra K-vitamiinia? Täällä nimittäin määrätään sitäkin imeväisille...
 
Moro mammat!
Tää apteekin täti voi vastata noihin d-vitamiiniasioihin vaikka äippälomalla onkin...[;)]

D-vitamiinitippoja on tällä hetkellä markkinoilla neljää eri merkkiä ja vähän erilaisiakin kaikki.

Ehkä eniten käytetyimmät ovat vielä tällä hetkellä Jekovit (huoneenlämmössä) ja Devitol (jääkaapissa), molemmissa d-vitamiini on d2-muodossa. Jekovit on vesipohjainen ja yleensä vatsalle paremmin sopiva (huom.yleensä) ja huomattavasti pahemman makuinen, ja tietty helpommin säilytettävä. Molemmissa tapauksissa annostelu on 5 tippaa päivässä, aloitetaan yleensä tippa kerrallaan ja lisätään pikkuhiljaa tuonne ylläpitoannokseen. (jos lapsi on korvikemaidolla, annos on 3 tippaa sillä korvikkeissa on jo d-vitamiinia.

Sitten on vielä kaksi muuta valmistetta jossa d-vitamiini on d3-muodossa. D3-muodossa d-vitamiinin on todettu imeytyvän paremmin, mutta tätä on varmasti sen takia käytetty vähemmän koska ennen on ollu vain DeeTippa(huoneenlämmössä) niminen valmiste, jossa annostus on (ellen aivan väärin muista [:D]) 20 tippaa päivässä ja tuo hankaloittaa antamista. Mutta nyt onkin tullut aivan uusi valmiste Minisun drops(jääkaapissa) jossa d-vitamiini on siis myös tuossa d3-muodossa ja annostus vain 5 tippaa päivässä. Itse ostin näitä viimeiseksi mainittuja koska uskon niiden parhauteen[:D] Mutta kokemuksia ei siis näistä varmasti vielä kellään ole.

Piti vielä lisäämään että ei voi sanoa ihan suoraan mikä on paras esim vatsalle, sillä vauvatkin on tosi yksilöllisiä noiden napojensa suhteen. Jekovitia käytetään tällä hetkellä ainakin vielä eniten, mutta luulen että tuo Minisun drops tulee hyväksi kilpailijaksi. Lisäksi vauvoilla alkaa tuossa 2 viikon iässä muutenkin suoliston väänteet eli ihan varmoja ei siitä olla että miten paljon tuo d-vitamiini vaikuttaa. Rela-tippa (maitohappobakteeri) on hyvä noihin väänteisiin. Ja jotkut tykkää myös kaasun pilkkojista (Cuplaton ja Disflatyl). Itse liputtaisin enemmän maitohappobakteerien puolesta(merkkejä on nykyään myös Gefilus ja Idoform-tipat).

D-vitamiinit aloitetaan tosiaan 2 viikon iässä ja annostus on tuo 10 mikrogrammmaa päivässä aina tuonne 3 ikävuoteen asti (tämänhetken saantisuositusten mukaan). Ja sama annostushan on myös raskauden aikana ja imettäville. Tosin uskon että saantisuositukset ovat tulevina vuosina vielä tuosta nousemassa, sillä suomalaisilla on todettu vitamiineistä ainoastaan D-vitamiinin puutetta, täällä pimeydessä kun vaelletaan. D-vitamiini on tärkeää mm.luuston kehittymisen kannalta, ilman tätä vitamiinia kalsium on turhaa sillä se ei imeydy. Mutta d-vitamiini vaikuttaa myös paljon muihin elimistön toimintoihin. Tuo luusto nyt vain on tärkein ja tunnetuin.

Ailime:K-vitamiinia ei anneta lisänä, muuta kuin laitoksella heti syntymän jälkeen pistoksena. Ennen suomessa annettiin D-vitamiinin ja A-vitamiinin yhdistelmää (Vitol-tippaa tai helmiä), mutta tämä käytäntöhän on muuttunut.
Tässäpäs tätä paatosta taas olisi[;)] Toivotaan että jotain apua, ja kysymyksiä otetaan vastaan!

Täällä vointi edelleen aika ennallaan eli ei mitään merkkejä ilmassa. Huomenna äitipolille meno taas vuorossa, katellaan että minkä kokoisena vauva kasvaa!

Puhaltelen täältä taas suppareita kaikille niitä tarvitselville!! Hengessä mukana![:D]
 
Siittä kävelykärrystä, kaveri sanoi, että se on kuulemma kätevä jos on niin leveät ne reunat ettei lapsi yllä käsillään vetelemään mitään ylimääräistä alas mistään tai koskettelemaan sellaisia paikkoja mitä ei saisi koskea... lisäksi se, asunnosta riippuen estää menemistä jokapaikkaan, kun taas kontillaan ja ryömimällä lapsi mahtuu vähän pienemmistäkin paikoista, että silläkin vehkeellä on puolensa... Toisaalta jalkalihakset vahvistuu ja lapsi voi istua aina kun väsyttää [;)].

Ailime, joo, mullahan sisko ennusti, että tulee 1. tai 7. pvä niinkun hänenkin lapset, itse olen nähnyt unta siitä 11. päivästä ja tilastojen mukaan synnytys alkaa suurimmalla osalla 40+2 elikä se mulla ois sillon 6.12. kun kerta laskettu on 4.??!! Näin mä ainakin ton asian ymmärsin kun jostain luin... Tuossahan on jännä seurailla sattuuko millekään näistä päivistä [:D] Haluttas kyllä toisaalta taas ne uudenvuoden kättelyjyhlat katsoa ja ihastella ja vihastella toisten kolttuja niinkuin joka vuosi on ollu tapana [:)].

Taidanpa lähteä joululeipää leipomaan ja illalle suunittelin vähän kolmen ässän liikkuja eli siivousta, saunaa ja seksiä [8D].

ps. joko saa panna jouluverhot paikalleen??
 
Takaisin
Top