Marraskuun jännitykset

Moikka mammat!

Appivanhemmista! Tämä minun anoppi varmaan tulee latelemaan ohjeitaan, kunhan kaveri on maailmassa. Isänpäivänä vierailtiin heillä ja jo silloin alko puhelemaan kaikenlaista että harsovaippaahan sitä pitää alkuun käyttää jne. Ja että meillä alkaa sitten opettelu vanhemmiksi. Ystävälleni kun kerroin tosta harsovaippa hommasta niin häntä hieman huvitti koko asia. Hänellä kun on 3 lapsen kokemus tältä 2000 luvulta ja harsoo käyttäny vaan tytöllä, kun oli hiukan herkkähipiäinen takapuolesta. Pojilla ei oo käyttäny harsoja vaippana. Anoppi taitaa elää vieläkin sitä ihanaista 70- lukua vaikka eletäänkin jo 2000 lukua [:)] Aivan kun ei koirien kautta oltais jo hiukan opittu ottamaan vastuuta muistakin kun itsestä. Mulla tosin anopin kanssa ei ole välit ollu koskaan mitkään oikein hyvät, ehkä en ole se unelma miniä hänen mieleen. Se on jotenki niin vanhanaikainen (ikä n. 55) verrattuna omaan äitiin (äitini täytti kesällä 50 ja minä olen 31) Appi on kyllä sitten ihan ok.

Missäkähän Piukku81 on? Lieneekö KAKSille jo matkannu?

... sehän se oli...
TISSIMAITO, se säilyy noin tunnin huoneenlämmössä. Sitten on tavara pilalla, joten ei kannata pöyvällä seisottaa.

Ja mun tekee mieli HOMEJUUSTOA ja PORTVIINIÄ!

Onnea PRANAMETRIN uuden kodin kunniaksi! Toivottavasti tulette viihtymään, vaikkei tulenrapinat enää sitten lieden suunnalta kuulukkaan... (harmi) Onhan toki kirkolla asuminen ihan toista. Me mussukat taidetaan vaan vetäytyä syvemmälle mettään...

Nyt täällä ruoka tuoksuu, en voi kestää..

huh... nyt tais olla kyllä meikäläisen viimenen isompi kauppareissu takana. Gigantti ja Prisma koluttu läpikotaisin... Ei enää kykene ennen kun on masu vaunuissa. Kävin kahdesti gigantin vessassa ja kerran prismassa. Niin ihanasti painaa rakkoon että puolen tunnin välein on päästävä!! [:o]
Mies saakin sitten hoidella tulevat reissut ihan itekseen. Tää mamma jää kiltisti kotiin. Syntyy muuten vielä kassajonoon.

Mä tossa kattelin huuto.netistä niitä rintapumppuja. Ja paljonhan niitä oli myynnissä. Oon nyt vähän kahden vaiheilla että ostaisko uuden vai käytetyn... hmm... saako sitä käytettyä kuitenkaan niin steriliksi että uskallan siitä maitoa vauvalle antaa? [8|][8|][8|]

Moi,

hennas, joo mä itseasiassa olin vaan luullu, et neuvolalääkäri sen tekis. Sitten kysyin siltä hölmistyneenä, että tehdäänkö sellaista synnytystapa-arviota jossain välissä, niin se vaan totes, että ei, ellei koeta erikseen tarvetta. Eli näillä sit kai mennään...

Hoopoli, ettet vain olis tarkoituksella kikkaillut leipomukset pieleen, että ihan pakosti joutuisit sitä vain itsellesi tarjoilla? ;) Ei vaan, tiedän tunteen, kun vain unohtaa asiat! Nimim. Syksyllä tekemäni omena-kaurapaistos jäi silloin vaille kauraa ja kanelia :D Onneksi olin sentään omenat muistanut vuokaan laittaa ;)

Pranametri, joo, siis tosi hyvä, ettei oo kiloja kertynyt. Vaan nyt viimesen kuukauden aikana on ollut paino nousujohteisessa käyrässä, niin sen takia tää iso pudotus painossa vaan yllätti! Mutta positiivinen yllätys ;)

Tuiks, mulla on ollut kuvailemasi kaltaisia suppareita tässä jo kolmisen viikkoa... ja tosiaan muutosta tapahtunut kohdusuulla ja kaulalla, että toivottavasti pian pian pian ;)

Me käytiin sitten siellä synnärillä tutustumassa. Jorvissa on hyvä määrä perhehuoneita, lisäksi siellä oli iso amme - ja ammeeseen saa synnyttääkin, jos toivoo! JEEE!!! Mun päivä pelastui, melkein oon ollut jo suruissani, etten haikaranpesää meillekin valkannut... Mutta nyt loppu surut ja murheet! Perhehuoneista vaan, että meinas tuo ukko nyt sit kuitenkin, että isyyslomansa alkaisi vasta kun vauva on kotona. Eli yöt tekis töitä, päivät ois meidän luona, illalla pari tunti aunta kotona ja taas töihin, jotta pääsee aamulla meidän luo. Hmm, täytyy pohtia...

SannaKoo ihan kateeksi käy tuota perhehuonetta! Nyt kyllä Neuvottelet miehesi sinne mukaan [;)] Kokemus on niin ainutlaatuinen, että kannattaa kovasti harkita jättääkö käyttämättä tuollaisen mahdollisuuden. Meillä kun ei sitä ollut ja oltaisi kaivattu kipeästi. Kukin tyylillään, mutta tällä kertaa täällä puhuu Kokemuksen Syvä Rintaääni [:D]

Maarinen  onhan täällä rauhallista ja kaunista ja rauhallista ja kaunista ja ... Meillä kun nämä olosuhteet ovat enempi työtävaativat. Lämmitys, huussi, pesumahdollisuudet. Eniten kuitenkin se, että joka paikkaan pitää mennä autolla. Ja esimerkiksi näihin aikoihin ei ulkona liikuta kuin päivänvalolla ja sitähän ei montaa tuntia päivässä ole. Me kaipaamme jo "helpompaa" arkea. Täältä ei myöskään voi olla pois vuorokauttakaan lämmityskauden aikana, kun talo on jääkaappi. Se huomattiin tuossa synnytysviikolla. Näin meillä [:)] Pitää mökkeillä sitten jos siltä tuntuu jatkossa. Eipä tuo tissimaito kauan kestä pöydällä[8|] Hyvä tietää. Joku muukin siitä taisi jo mainita.

Käsitöitä ja ruuanlaittoa meikäläisen päivään on tänään kuulunut tämän palstalla roikkumisen ja vauvan halailun ja hoitamisen lisäksi. Rankkaa tämä vauva-arki..[;)]

Amppu, Siwa on tässä tapauksessa "yllättävän kaukana". Meiltä on noihin mainitsemiisi noin 23 km ja tie Nesterallin maisemissa. Viimeksi autojen siirtymäreitti kulki tästä ohi. Kaupunkiin reilu 50 km. Muutamme paikkaan, jossa on tosiaan Siwa ja pari muutakin kauppaa, ärrä, apteekki ja terveyskeskus. KIrjastokin löytyy [:)] Ja katuvalot. Sieltä kaupunkiin ajaa noin 30 min.

ja sitten kone kiinni tältä illalta, jos vaikka malttaisi olla jatkuvasti täyttämättä näitä sivuja. Laitan vain sen synnyttäneiden listan vielä. Iltoja ja öitä!

Moikka!

Wessu, ei ole vielä lähtö koittanut. Muuten vaan vähän huonovointinen olen ollut niin sen takia on ollut hiljaista täällä suunnalla. Mullahan oli niitä kipeitä suppareita jo aiemmin mut nyt tuntuu et ne on hävinny ihan kokonaan! Mieskin kyselee joka päivä et joko supistelee mut kun ei. Tuntuu vähän et taidetaan vielä joutua odottelemaan jonku aikaa täällä suunnalla... Pitää ehkä harkita saunaan menoa tai lisää petipuuhia, niin josko niistä olisi apua :) Noo torstaina mulla on se synnytystapa-arviointi (jos ei sitä ennen tapahdu mitään) niin sit tietää vähän enemmän et mikä on tilanne.

Maanantaina kävin neuvolassa ja vauvan sydänäänet kuului hyvin <3 Ja vauva on liikkunut ihan normaalisti. Verenpaine on ollu vähän koholla, ei kuitenkaan hirmu paljon verrattuna lähtöpaineisiin. Toissa viikonloppuna mulla oli kauhee ylävatsakipu, joka meni kuitenkin ohi. Pientä pääkipua on ollut lähestulkoon päivittäin ja valopalloja näkyy silmissä silloin tällöin. Pientä turvotusta on myös. Pissassa oli valkuaista jonkin verran niin nyt sitten täytyy seurailla olotilaa, kun on vähän merkkejä raskausmyrkytyksestä :( Toivottavasti tilanne ei kuitenkaan menisi niin pahaksi. Lisäksi on ollut muutenkin huonovointisuutta ja onpa tullut vietettyä aikaa myös tuolla vessan puolella, kun tuppaa edelleenkin oksettamaan varsinkin aamuisin :(

Mitähän mun pitikään kommentoida?? Montaakin asiaa aioin mut nyt hävisi ajatukset jonnekin ja päässä on vain tyhjää.. :(

No kuitenkin sen verran et ihana on ollut lukea Pranametri teidän vauva-arjesta :) Tosi kiva, kun jaksat päivittää kuulumisia niin ahkeraan! Ja voi että se teidän pikkuinen oli niin syötävän suloinen siinä kuvassa!! <3

Mutta nyt mä poistun koneen ääreltä ennen kuin taas alkaa päätä särkeä. Torstaita odotellessa toivottelen teille kaikille mukavaa illan jatkoa :)

Iltaa vielä!

Amppu, vaikka tää ei hääpalsta ookaan, niin mun mielestä on ollut ihanaa, että täällä jaetaan sitten kaikkea muutakin elämistämme. Ehkä meistä just sen takia on nivoutunut tiivis porukka, kun täällä on uskallettu muitakin henkilökohtaisia asioita jakaa! Plus, että mä ainakin ihan mieluusti lueskelen hää- ja koirajuttuja, koska kyllä ne itelläkin tuolla mielen syövereissä rullailee :) Ja siis taikuri! Ihanaa! Paljon parempi, kuin monet tyhmät hääleikit! Meille on sitten joskus tulossa tulenpuhkuntaa ainaskin, kun on tätä hanskaavia kavereita lähipiirissä. Vähän jotain ekstraa, vaikka luulenpa, että ammattinikin takia ystäväpiirissä on paljon noita leikkihirmujakin :D

Pranametri, niin, sitä perhehuoneen iloa mäkin kovasti mietin... toisaalta, ymmärrän, että mies ei sitten malttaisi olla kotona yksin kuitenkaan öitä. Ja mulle jäi sellanen käsitys, ettei siellä perhehuoneessa mies saisi kuitenkaan yöpyä?! Eli sinänsä se nyt olisi ihan se ja sama, vaikka mies yöt töissä oliskin ja mä olisin tavis-huoneessa, kun ei isien läsnäoloa siellä muuten oo rajoitettu lapsivuodeosastolla. Ja onhan sitä yksityisyyttä siellä 2-3 hengen huoneessa muutenkin :) Minä kun unelmoin, ettei tartteis kovin montaa päivää siellä edes olla... tai sitten voi tilanteiden mukaan olla vaikka osan jaetussa, ja osan perhehuoneessa! Mut nää kaikki siis riippuu ihan siitä, että miten on tilaa. Mut Jorvissa siis yhteensä 7 perhehuonetta, sanoivat, että lähes aina voidaan perhehuone tarjota viimestään tokasta päivästä eteenpäin! :)

Toivottavasti Piukku selviät raskausmyrkytyksittä! Pään tyhjyys on vallan tuttua täälläkin :D

Meillä oli taas kiukkua ja riitaa tossa, kun makkarista tyhjennettiin kirjahyllyä ja telkkarikin kannettiin pois. Itkuksihan se meni, ku mun tavaroille ei oo enää hyllytilaa, vaan jouduin sullomaan niitä ties minne kaapinnurkkiin... ja boxissakin olisi ollut vaikka mitä kivaa katsottavaa, enkä nyt enää voi unettomina öinä telkkua avata makkarissa, vaan joudun olkkariin, jossa on "ihan paska sohva, ja liian kylmä, enkä mä halua nukahtaa sinne!!!!". Voi miesparka, hyvää ja ihanaa tarkoitti, vauvalle laittaa paikkoja, ja tää ämmänpäiskäle se vaan kiukkuu ja rääkyy. Anteeksikaan en muistanut pyytää, täytyy ehkä laittaa tekstaria perään.

Josko sitä kohta untenmaille pääsisi, huomenna olisi neuvola taasen. Hassulta tuntuu, kun niin usein käydään, mutta kivahan se on päästä ne sydänäänetkin varmistaa, että ihan normaalisti hakkailee! Verenpaineet ja painon voisin mitata kotona, ja hemoglobiini noussut sinne 140:n, niin ei sitäkään tartteis mun mielestä nyt tutkailla...

Jahas..huomenia vaan..

Kyllä sitä taas jaksaa 3tunnin yöunien jälkeen..mä en kesitä miten en saa öisin nukuttua. Onneksi päivällä sitten tulee vedettyä tuollaisia 3-4 tunnin päikkäreitä..ja muutenkin päivät menee keikkuessa siinä unen rajamailla. Eilen päiväunien aikaan höpötin puhelinmyyjällekin jotain, mutten yhtään muista mitä. Toivottavasti en ole mitään tällä kertaa tilannut. Kerran krapulassa tilasin valitut palat, kun halusin päästä vain takaisin nukkumaan enkä voinut vaan laittaa puhelinta kiinni, kun se olisi ollut epäkohteliasta..

Näin mä taas uniakin..Ninoska lähti synnyttämään ja synnyttikin terveen 4,5kg pojan. Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes kätilö huomasi, että pojalla oli jo syntyessään päässä se äitiyspakkauksen valkoinen pipo. Siitä sitten kaikki kätilöt tulivat asiaa ihmettelemään ja ninoskaa torumaan, että miten on voinut jo laittaa pipon pojalla päähän kohtuun. Siitähän täällä palstalla syntyi paniikki, kun me kaikki muutkin olimme laittaneet syntymätömille vauvoillemme sen samaisen valkoisen pipon päähän ja kutsuimme sitä kohtupipoksi..enpä sitten muista miten uni päättyi..ehkä hyvä niin [:D]

Yritin tuossa eilen suihkussa käydessä siistiä vähän tuota römpsäkarvoitusta..ei tarvi vauvan sitte ihan viidakon keskeltä maailmaan saapua..mutta perkules kun oli vaikeaa..ei kertakaikkiaan tää ruho taipunut enää sheivausasentoihin..en tiedä oliko lopputulos sitten parempi kuin se mistä aloitin..oisko kannattanu jättää karvatrimmauksen vaan tekemätä..nyt siellä taitaa olla sellainen toispuoleinen viidakko.

Onpas taas ilmavaivat..haju on niin karmea, että kissakin vikisten juoksee sohvan alle piiloon..turkki muuttuu ressukalla vihreäksi täällä kaasukammiossa..hassua, koska mä en yleensä ole tämmönen töräyttelijä...

Ja loppuun ylpeänä vielä ilmoitan, että söin aamupalaksi suklaavohveleita! Nii..

AAAAARGGGGHHHHH!!!! että tommonen tunne näin heti aamusta. On niiiiin raivostuttavaa heti kun avaat aamusta silmät niin särkee päätä niin vietävästi!! Joka ikinen päivä. Alkaa jo pikku hiljaa ottaa pannuun ihan kunnolla!! [:@][:@][:@][:@] Sit se menee aina itestään ohi jonkun ajan kuluttua, ja sit se taas hiipii päivän mittan takas pariin kolmeen kertaan. suututtaa!!!!

SannaKoo: Meille ainakin sanottiin kun oltiin kättärille tutustumassa että jos otetaan/saadaan perhehuone, niin mies on silloin sitoutunut olemaan siellä 24h vuorokaudessa. Muuten sitä ei saa. Eli sieltä ei lähdetä päiväksi eikä yöksi töihin vaan ollaan perheenä ympäri vuorokauden. Opetellaan vauvan hoitoa ja ollaan äidin tukena. Mut toki toikin voi vaihdella eri sairaaloissa. Mut mun mielestä ihan hyvä käytäntö toi on. Silloin huoneen saa tosiaan vaan ne ketkä siellä perheenä sen muutaman päivän viettää. Ja mä tosiaan toivon että saadaan semmonen. Mies on jo varautunu olemaan töistä pois. Onneks huoneita luvattiin olevan lähes tulkoon kaikille ketkä semmosen haluaa [:)]

Eikä olla haikaranpesään menossa.. vaan ihan "normi"- puolelle. Ja sielläkin oli lähes joka synnytys-salissa amme missä saa olla. Tosin muistaakseni sinne ei kyllä saanut synnyttää. Mut alku vaiheessa saa lillutella jos hyvältä tuntuu. Ite en oo ammeesta hirveen innostunu. Kallistun varmaan enempi pallon ja säkkituolin puoleen hyvän asennon saamiseksi. Mutta eipäs sitä sitten tiedä kun H-hetki on käsillä [;)]

Mittari näyttäis tänään kolme viikkoa ja kolme päivää. huih... jänittää!! Ja kuukauden päästä on joulukin jo ohi [:(] tai siis aatto.. kyllähän se joulu siitä vielä pari päivää jatkuu. Mut kuiteskin. Syntyis jo että että keretään jouluks kotiin!!! [:)]

Niin tosiaan..munkin piti laittaa tosta perhehuoneesta..että myös naistenklinikalla oli se käytäntö, että jos perhehuoneessa ollaan niin nimenomaan myös mies yöpyy siellä ja sitoutuu olemaan 24h/vuorokaudessa..toki se ei mikään vankila ole..asioitaan saa hoitaa..mutta sieltä ei lähdetä töihin ja muuta...taitaa meillä kaatua se siihen, ellei vauva sitten satu tulemaan miehen vapaapäivien aikaan..(niin varmaan..toivossa on hyvä elää...)

Sinttu83..myös mulla on tota päänsärkyä kausittain ollut nyt raskauden aikana..mulla auttoi jäisellä vedellä kasteltu pyyhe päänympärillä ja paljon paljon vettä heti kun särky alkaa..pari särkylääkettä ja pimeä huone jossa ikkuna auki..ootkin  jo varmaan kokeillu kaikki poppakonstit...mulla oli sellasta tykyttävää särkyä..tunsi sen tykytyksen jos sormen ohimolle laittoi..Koeta jaksaa...

Huomenta!

Hyvä Terhituuli, kyllä nauratti nuo sun unet [:D]....vielä ei ole lähtöä tullut, mutta toivon mukaan tuo sinun unesi enteilisi sellaista tähän suuntaan...toki tuon pipon voisin jättää laittamatta [:D][:D][:D]

On kyllä nyt tällä viikolla ollut sellainen meininki, että jokohan tuo lähtö lähestyisi...liikkuminen on tuskallista, mutta hyväähän tuo tekee. Iltaisin sitten kärsitään sen pienenkin lenkin vuoksi jumalattomat kivut, kun ei enää pääse askeltakaan eteenpäin ilman että tekisi tuskaa...ja tämä on vasta alkusoittoa jos tulevaa ajatteleepi [8|]
Supistelee, mutta ei vielä yhtään mitenkään kipeästi...lähinnä ehkä"hengästyttävästi". Jos jonkinlaista nippailua tuntuu alavatsalla ja alaselkääkin särki eilen illalla...mutta täällä on taas niin kovat toiveajattelut, että johan sitä kuvittelee pienimmästäkin jotakin tapahtuvan...odotuksen huumaa.

Mulla on tullut kiloja jo reippaasti parinkympin kieppeille, vähän ylikin...mutta nyt tuo turvotus ja nesteet tekee joitakin ylimääräisiä kilokertymiä. Hyvin huomaa miten on sorminivelet jäykkänä ja jalat tuntuvat tuvonneen kun kengätkin puristaa ilkeästi. Ei tee paljon mieli liikkua, kun on vaikea lyllertää, mutta hyvää tuo tekisi pienikin lenkki päivittäin, etenkin noille nesteille.
Arvot on kyllä pysyneet kohdillaan.
Maha on niin pinkeänä, että nyt on navanseutu ihan jo kipeä, kun vielä venyy tuosta vaikka on jo äärmmilleen venynyt...repeää nuo kauniit arvet yhä ylemmäs [:'(]
Ja poika potkii kipeästi niin että kova kantapää puskee pian kyljestä läpi...

Olen ollut myös huomattavasti väsyneempi kuin aiemmin. Pari tuntia jaksaa aamutuimaan tässä keikkua, mutta mitään järkevää ei saa aikaiseksi, ja sitten jo uni taas voittaa. Kahden-kolmen tunnin päikkärit täytyy ottaa joka päivä, että jaksais taas iltapuoleen pysytellä tolpillaan. Toki ei kyllä jaloillaan jaksa. Ruoanlaitto ja kaikki muu puuha käy selälle. Kärsivällisyys on nollassa.

Onneksi tämä on ihan loppusuoralla, ei enää jaksaisi yhtään.
Hmmm...en jaksa nyt enempiä kommentoidakaan, mutta jatkakaahan kirjoittelua, niin minäkin täältä kurkin ahkerasti ja ilmoitan sitten kun lähtö tuleepi [;)]

Hyvää huomenta Helsinki! (tehän täällä näytätte olevan hereillä ;))

Sitä samaa Jorvissakin sanottiin, että jos perhehuoneen valkkaa, niin mies ei saa sieltä sitten olla päivisin poissa kuin maks. ruokkiakseen kissaa. Oltaiskohan sitten vaan ymmärretty väärin, kun heti seuraavassa lauseessa täti tosiaan kertoi siitä, että isätkin ajetaan iltasella 21-22 aikoihin kotiin, että osastolla on yörauha! Kun se mun mielestä oli tosi hassua, et jos on kerta perhehuone, niin miksei isä sitten yöpyiskin siellä...? Täytyy varmaan vielä kysellä uusiks ja varmistaa! (hihih, ainaskii jos mies on siellä yötä, niin vältetään minkäänlaisten varpajaisten ennakkovietto, kun mä en halua, et ne on vielä sillon, ku ollaan synnärillä! Joskus sitten myöhemmin toki)

terhituulin uni on kyllä hulvaton! Vaan voisin hyvin kuvitella, et jos joku meistä täällä päättäisi sellaisen pipon jo kohtuun asentaa, niin kovastihan sitä muutkin alkaisivat pohtia ja tadaa - uusi trendi olisi syntynyt! Tähän mennessä oon kyl vaan kuullut kierukka päässä syntyvistä lapsista, mutta onhan se hyvä huolehtia vauvan lämmöistä jo kohdussa... :)

Tsemppiä päänsärkyisille!

Ninoskalla tosiaan loppusuora... miks iskee ihan hirveä kateus, kun lukee jo vauvansa saaneiden juttuja, tai sitten tuijottaa muiden tickereitä? Tsemppiä kolotuksien kanssa, pian (tai kohta) se huipennus vie! :)

Meillä oli neuvola aamusella, eikä tarvinnut ees pyytää, ettei pistelis mun sormea hemoglobiinia varten. Totesi täti itekin, että kun mulla se kävi alimmillaankin siellä 134:ssä, niin ei tässä nyt enää tarvii pelätä mitään. Ootteko muuten huomanneet, että teidän oma pulssi olisi koholla? Mä oon tässä kuukauden aikana järkyttynyt tosta 80+ pulssista, kun normaalisti mulla on vaan 70...
No, verenpaineet kuitenkin kohillaan, myös vauvan sydänäänet edelleen ihanan vahvat. Täti naureskeli, että meiän vauva se on ollut jo kuukausia samassa asennossa, selkä vasemmalla kyljellä :) Ehkä siellä on sit paremmat oltavat!
Niin, ja pää on niin alhaalla, ettei saanut tätsä sitä käsiensä väliin tunnusteltavaks, joten edelleen ollaan hyvillä näkymin lähdössä jo ennen laskettua. Oli myös ihana kuulla, että varaillaan näitä neuvola aikoja nyt ihan yks kerrallaan, jotta ei sitten oo hoppua peruutella, jos vauva tulee. Ja miehelle sanoi, että ei senkään tarvii murehtia ajan peruttamisesta, jos olemmekin synnärillä - tietää täti sitten kuulemma olinpaikkamme, jos meitä ei neuvolaan kuulu!

Noniin, eiköhän tässä ollut mun palstatilani tälle hetkeen. Palaan pian! ;)

Terhituulilla on siellä yhtä kummallisia unia kun mullakin, ihan ääneen piti nauraa!

Paulamaija, meilläkin on sovittu ettei mtn kamalia koomia vedetä kun h-hetki lähestyy, tosin miehen juomiset nyt on entisestään vaan vähentyneet, kun herra alkoi käymään salilla ja krapulassahan ei voi reenata [:)].

Ninoska, mulla sama homma, unta riittää täälläkin näköjään. Herään kun mies lähtee töihin, syön puuron, katon vähän tietsikkaa ja töllöä ja sit taas uuestaan nukkumaan pariks tunniks. Sitten vielä eilen piti urvahtaa sellaset pikku tirsat tuossa neljän jälkeen, uskomatonta. Välillä taas on pitäny yölläkin kukkua ja alkaa vaan töllöä vahtaamaan mutta onneksi kuitenkin ne kerrat on ollu ihan yhden käden laskettavissa.

Pranametri, jos mun pitäis vielä tässä muuttoakin haaveilla niin saattas mennä kuppi nurin, mutta toisaalta sitähän ei tiedä millainen se olotila on kun saa tosiaan sen nyytin viereen kellimään, mutta tällähetkellä pelkkä ajatuskin ois liikaa [:D].

Nyt kävin neuvolassa ja viikon aikana oli tullu kilo lisää (yht 14kiloa nyt tullu painoa, huh huh!!), noh nvla-täti eipäili hieman piiloturvotusta ja käski tarkkailla edelleen tuota verenpainetta ja nyt antoi sellaset stiksit joilla katsoa virtsasta valkuaista, ja sanoi viel et jos tulee pääkipua niin huomioida myös se. Jos kaikki pukkaa yhtäaikaa päälle niin pitää soittaa itellensä sairaalakäynti. Mut nää oli vaan varotoimia eikä mtn huolestuttavia juttuja kuulemma... hyvillä mielin siis eteenpäin.

Mutta tosiaan verenpainetta oon tässä mittaillut kotosalla viimeviikon ja ihan hyvät normaalit lukemat on antanu, mulla aina jotenki hermostuttaa kai hieman ku menen neuvolaan täällä niin on aina tuo paine koholla vähän... Onhan se jännittävää mennä aina kuulemaan "naputusta" kui oot millo syöny liikaa suolaa, millo makeaa liikaa jnejne ja kaiken lisäksi parkkimittarin perkele, se jos ei joka hiivatin kerta neuvolan edessä sylje kaikkia kolikoita ulos niin onpas suuri ihme!!! Tappele siin sitte joka kerta sen kanssa ensin... jooja tokihan täälä on neuvolan asiakkaile 4 ilmaista autopaikkaa mutta ne on joka ikinen kerta varattu kaikki neljä, jopa tänään vaikka mulla oli aika sinne jo 8.10!!! [:@][:@][:@] Noin muuten ei kyseisej nvlan toiminnassa mulla ole kyl valittamista.

Viimeviikkoisesta lekurikäynnistä sen verran että se lekurihan (oli jostai syystä eri lääkäri) ei sanonut mulle mtn, että paikat ois alkanu pehmeneen ja tänään nvla-täti tulkitsi hänen merkintöjään kortista ja oli se pehmeneminen pienellä plussalla, eli onhan sielä sentään jotain tapahtunut, jeee!!! Että kivuliaita suppareita täsäs odotellessa!

Heh, hauska uni Terhituulilla. Kohtupipo [:D] Ja aamupala kuulosti kanssa aika hyvältä. Mä söin vaan eilen leivottuja kaalipiirakoita. Tosin repsahdin ottamaan pari namia heti näin aamusta, kun irttareita oli pitkästä aikaa herkkukaapissa tyrkyllä.

Me haluttais kanssa perhehuone, jos vaan saadaan ja synnäriltä sanottiin, ettei sieltä sitten isät lähde mihinkään, vaan pitää sitoutua olemaan siellä koko aika vauvan ja äidin kanssa.

Pranametri: on se kyllä kivempi vauvan kanssa asustella hieman lähempänä "sivistystä". Vaunulenkitkin kivempi tehdä valaistuilla kaduilla ja kaupassa käyntiin ei tarvi varata tuntia aikaa, vaan voi kipasta lähikaupassa vaikka kesken leipomisen jos jotain puuttuu. Lisäksi muksulla on kaverit lähempänä hieman vanhempana sitten. Puhumattakaan kuinka paljon helpompaa on kun koti pysyy itsestään lämpimänä yms. arjen jutut.

Mulla on kohta neuvola kanssa, sitten näkee paljon paino on taas noussut. Loppua kohden on kyllä tullut huomattavasti enemmän jo parissa viikossa kuin aikaisemmin tuli kuukaudessa. Viime neuvolassa oli aika tarkkaan 10 kiloa tullut lähtöpainoon lisää. Saa nähdä mihin lukemiin sitä päätyy ennen kuin vauva tulee ulos. Turvotusta mulla ei kyllä ole juurikaan ollut.

Mä oon varmaan ryöstänyt teidän kaikkien yöunet, kun oon nukkunut viime viikon ihan älyttömän hyvin. Pari kertaa yössä herään pisulle, mutta uni tulee melkein heti tai ainakin sellanen raukeus, ettei tee mieli nousta sängystä mihinkään köpötelemään. Asiaan voi vaikuttaa noi mun ulkoilut, kun oon liikkunut nyt aika reippaasti koiran kanssa joka päivä, kun kerran pystyn. Jos ees pari supistusta saisi aikaiseksi noilla lenkeillä niin hyvä!

Jeps, kohti neuvolaa!

[:D]...täällä kyllä edelleen naurattaa nuo ihmeelliset unet.

Nukuin itsekin nyt tuossa makeat päiväunet, ja minä vuorostani menin SannaKoon kanssa Prismaan.
Piti mennä vielä vauvantarvikkeita katselemaan, ja Sanna himoitsi karkkihyllylle, mutta juutuimme kaupan alkupäähän, missä oli sellaisia ihania jäisiä pullotettuja Pommacjuomia, joista sai itse väsättyä jonkinsortin juomajuttuja...ja me haalittiin niitä pulloja molemmat sellaisiin koreihin reilusti ja Sannalla oli jo jonkimoiset Teet mielessä...jotain Minttuteetä maustettuna tuolla Pommacilla [:)]....minä pohdin miten saan kannettua tuon kaiken kotosalle juna-asemalta, kun en saisi kanniskella mitän painavia...kiire oli, kun säilyivät kuulema kolme tuntia vaan...
Meiltä jäi kokonaan menemättä sinne vauvahyllylle puhumattakaan niistä karkeista.
SannaKoo lähti kiireen vilkkaa aktiivisena joihinkin liittotapaamisiin tai mihin lie järjestökokoontumiseen...ja siihen minä sitten heräsinkin...

Ja mummo soitti äsken kysellen kuulumisia. Siellä niin odotellaan lähtöä.
Sekin oli yöllä ollut ihmeissään, kun oli herännyt puhelimensoittoon, mutta puhelimessa ei kyllä näkynyt minkäänlaista viestiä siitä, että olisi puhelu tullut.
Ja sitten soi ovikello, mutta kukaan ei ollut sielläkään...että ihmetteli vaan mikähän hänelle kummitteli. Jonkinsortin "etiäisiä", ja hän on siellä niin varmana että kohta tulee lähtö.

Jaahas..tiedä tuosta.
Sisko oli saanut kattavan synnytyskertomuksen mukaansa laitokselta. Siinä oli kirjattuna kaikki alusta loppuun saakka, että milloin tehtiin mitäkin...
Mitenkäs teillä jo synnyttäneillä Pranametrillä ja Pululla??? Oletteko te saaneet tuollaisia kertomuksia?
Kiinnostaa, kun itsekin haluaisin, mutta käytännöt on niin erilaisia eri paikkakunnilla ja sairaaloissa.

Tuohon perhehuonekäytäntökeskusteluun voisin kommentoida, kuten Sinttu83 sekä Tuik täällä ovat jo maininneetkin, että itsekin sain sellaista infoa, että perhehuoneesta ei isä lähde mihinkään (edes yöksi ja nimenomaan yöksi), vaan siellä ollaan yhdessä alusta loppuun. Se on sitovaa.

Mutta tuosta tavallisella lapsivuodeosastolla olosta oli puhe (kättärillä), että siellä isä saa olla aamusta iltaan vaikka koko ajan, mutta juuri klo 21-22 "ihmisten aikoihin" isätkin ajetaan kotiin nukkumaan. Siellä ei ole isille ruokatarjoilua lainkaan, vaan isät ottavat omia eväitä.
Meillä ei ole tarvetta perhehuoneelle (kivahan se olisi tietty)...asumme ihan sairaalan lähistöllä,niin kauankos tuosta kulkee, ja mies pyörittää täällä kotia ja arkea toisella kädellä...[;)]

Samoin sanoivat, ettei siellä esim.vieraita vahdita, mutta toivotaan sellaista omaa arvointikykyä, että otettaisiin huomioon huonetoverit ym.yleinen rauha, ja keskitettäisiin vierailijoiden tapaaminen sinne vierailuaikaan (illansuuhun) ja mielellään tavattaisiin vieraita yleisessä oleskelutilassa ("olohuoneessa")...

Itse voin kuvitella tiettyjen sukulaisten heti ryntäävän paikalle, mutta toivon kuitenkin (ja esim.äitini kanssa olen jo sopinut) että tulevat vasta kotiin sitten vauvaa katsomaan... kun tuolla sairaalassa ollaan kuitenkin niin vähän aikaa, ja varmasti väsyttää ym.
Saa tietysti tulla, mutta nämä pitkänmatkalaiset pitivät fiksumpana tulla sitten rauhassa ja olla kauemmin...mutta se on oma juttunsa sekin...minä rauhaa rakastava en kauheaa hälinää millään jaksaisi, ja kaikki muu tohina siinä...
Mies sanoi, ettei meille tarvitse tulla ketään ensimmäiseen kolmeen päivään...ja lupasi sanoa kaikille että minä nukun...[;)]
Suunnitelmat kun ei yleensä pidä paikkaansa, niin taitaa loppujen lopuksi olla niin, että siellä ollaan sairaalassa koko suku, kun eivät kuitenkaan malta pysyä poissa [:D]

Jouluruoat minä ajattelin hommata valmiina ja ei oikein varmaankaan isompia juttuja jaksa. Katselin jo eilen kinkkua, että pitäisi sekin hommata, mutta ei ole kunnon pakastinta,niin ei ihan vielä voi etukäteen hommatakaan...
Kyllä tämä Joulu menee vauvaan keskittyen, mutta jos olisi isompia/muitakin lapsia tässä, niin kyllä heille se Joulu olisi tavalla tai toisella ihan kunnolla järjestettävä. Vaikka sitten siellä mummolassa.
Kuten PaulaMaija mietti, niin on se tosi ikävää, jos jää lasten Jouluriemu näkemättä. Toisaalta minkäs sille sitten voi jos tilanne on se mikä on. Toivotaan Onnea tämän suhteen, että ette olisi laitoksella Jouluna [;)]

Jep...ei tässä nyt taas muuta tällä erää...[;)]

Moikka!

Terkkuja päiväunilta, tosin unettomilta sellaisilta. Nukuin kyllä kolme tuntia kuin tukki, liekö johtunut siitä, että mies piti koko ajan tiukasti kiinni (se siis yöunillaan) <3 Ihanaa naureskella teidän muiden jutuille, kun omat unet on nykyään aika tylsiä... Ninoskan uni kyllä kuulostaa just siltä, mitä saatettaiski tehdä! :D Eikös me jo sovittu, että kun vauvat on tulleet, niin hyökätään kauppaan vaunujen kanssa ja blokataan tie kaikilta muilta tarjousten perässä juoksijoilta?
Mutta niin... minttutee ja pommac kuulu niihin juomiin, joita mä en yksinkertaisesti voi sietää! :D Mutta oot kyllä muuten saanut sitten aika oikean kuvan, että namia, tarjouksia ja järjestötoimintaa minä armastelen kovin :)

Hei hankkiko kukaan muu teistä muuten sit sitä lasketunajan kalenteria? Mä ostin eilen, pari päivää myöhässä, mutta pakkohan se oli :) Suklaakalenteri, josta mä saan parilliset päivät ja mies parittomat. Oli tosi hassua, että mieskin siitä innostui! Se on vähän tosikko tiettyjen juttujen kanssa, niin en ois arvannut tän uppoavan...

Jouluksi kotiin, tosiaan! En vaan suostu, tahdo, aio olla joulua synnärillä! Meillä se on jo pitempään ollut enempi aikuisten juhla (lapsia kun ei oo ollut, pikkusisko 18v on meistä nuorin), mutta silti se on pakko laittaa ja järkkää! Äidin luokse palaa meidän sisarussarja, mummokin siellä sitten aina tietysti on. Tänä vuonna ekaa kertaa joutu vähän pohtimaan, että miten järkätään, mutta tiedä nyt sitten... Mutta joulu on oltava ja meidän vauva on sillon jo maailmassa - PAKKO!

Olen yhä vakuuttuneempi siitä, että ollaan käsitetty Jorvin perhehuoneohjeistus väärin. Ja jos perhehuoneessa isäkin on yötä, niin sitten mies vaan alkaa sen isyyslomansa heti silloin, mutta meinasi, että jos ei hän saa sairaalassa yöpyä/meillä ei ole perhehuonetta, niin sitten jatkaisi vielä meidän kotiin tuloon asti yöt töissä. Ihan symppis ajatus, että näin hän ei missaisi yhtään ihanaa yhteistä yötä kotona :)

Noiden aamupäiväpäikkäreiden jälkeen on vähän pöhnä. Söin puuroa, ja nyt koitan vaan saada aivot takas järjestykseen. Päivärytmi muuttui, kun äitini soitti, ettei häntä vielä kotiutetakaan. Leikkauksesta toipuminen ei ollut mennytkään niin hyvin, vaan joutuu vielä olemaan antibioottitiputuksessa... Vaikka tiedän kaiken olevan hyvin, niin kyllä se mieleen hiipii koko ajan. :( Pitäisi vain tarttua toimeen ja tehdä jotain, niin ehkä herääminen hoituisi ja murehtiminen vähenisi!

Hihii, Terhituulin uni pisti kyllä naurattamaan!! Kohtupipo... Kauheen kätevä varmaan. [:D]

Ja Amppu, kiva kuulla, etten oo ainoo jolla on tuon painon kanssa hiukkasen lipsahtanut. Mutta kyllä me molemmat varmasti päästään niistä kiloista pian eroon. Toiveajattelua? Mä kyllä silti liikun vielä melko ketterästi. Tosin, nyt kun tuo pikkuinen on painumassa alaspäin, näyttää mun kävely nykyään kuulemma "pingviinimäiseltä", miehen sanojen mukaan. [:D]

PaulaMaija: hyvä, että pääset sitten normaalisti elelemään kuitenkin!

SannaKoo: täällä on mulla sormet ristissä sun äitisi pikaisen kotiuttamisen puolesta!

Meikäläisellä on taas tänään ollut tosi hidas alku päivälle. Äsken vasta kävin suihkussa. Tänään en tosin kynttiläsuihkussa, vaan ihan vaan kovassa valossa. :) Kotosalla on jotenkin mukavaa olla, mieskin kun tekee tänään etätöitä kotona. Se kun haluaa välttämättä viedä itse mut autolla sinne sairaalaan pissaamaan purkkiin. Parin tunnin päästä pitäis sinne mennä. Mietin vaan tässä, että nyt ois ihan kauhee pissahätä jo. Jospa pissaisin täällä kotona purkkiin, ja otan sen näytteen vaan sinne sairaalaan mukaan. Kauanko tuollainen näyte pysyy hyvänä? Tietääkö kukaan?

Täällä ei taaskaan mitään kummempia oikeestaan oo tapahtunut, kun en oo missään käynytkään. Ai niin, paitsi eilen tuli taas postissa paketti! Tällä kertaa sain postia vanhalta hyvältä ystävältäni. Oli laittanut kauheesti vaatteita tulemaan, ja lisäksi hirmuisen satsin namuja, jotka jouduin piilottamaan itseltäni. Mutta kyllä ne karkit mua vieläkin kutsuu tuolta kaapista! Aargh! Ainakin perjantaihin koitan odottaa, ennenkuin hyökkään niiden kimppuun! Onneksi tuo mies on tänään kotona, niin se voi hillitä mua, jos meinaan seota täällä karkkihimoissani! [:)] Mutta mitenkähän käy huomenna kun se on taas normaalisti töissä...?

Nyt meikkailemaan!

Päiväunilta vetelä terveiset!

Pitäkää siskot nyt peukkuja pystyssä, ettei tää meijän kone loppulisesti hajoo. Just nyt, kun ON KAIKKEIN kriittisimmät ajat! AAmupäivän mies teki taikoja tässä purukumi kuumana ja nyt uskallisin herätellä maSINAA HENKIIN. Voikohan tämmönen räjähtää?

Anyway! Myötätunnon tuuletukset paulamaijalle. Pidetään sinnekin peukkuja tuon tipattoman ja savuttoman yrityksen johdosta. Mies läks just kauppaan eikä kirjottanu tupakkia kauppalistaan... saunakaljaa kylläkin. Tuopahan sitten mullekin pari 0 % olutta! Onkohan se sama, että jos unohtaa kirjottaa kauppalappuun karkkia, niin sen unohtaa jotenki oudosti myös ostaa? siis.. koskisko tuo myös röökiin? Hm! Elämme jännittäviä aikoja!

Amppu! Ihana tuo sinun miehesi kommentti, ainiin... sulla olikinn tuo!!! Täällä vähän samanmoista. Takaa näyttää niin herkulta, mutta varoppa vaan kääntämästä päivän-tai edes kynttilänvalossa etumusta kohteeseen. Taitaa käydä meidän vitsit ja veikkailut toteen sen konttailun. Polvisuojat pitää kyllä mammalle hankkia, nää kun on niin aran tuntuset pattipolvet.

terhituulin pipouniin palatakseni! Hyvä meininki! Täällä kans kattelen sopuisasti teistä unia! Yhtenä yönä
olin niitä saunakutsuja järjestelemässä. Meillä oli muka savusauna ja SannaKoo oli tullu ajoissa auttelemaan. Siinä me pihalla pestiin lauteita putaaksi kiireellä! Mummoni sanoi eläessään, että sauna unet tietää synnytyksiä, no sehän on varsin ilmeistä, tällä porukalla!!!

Muuten tämän navan ympärillä samalaiset fiilikset kun Ailimella. Päivät alkaneet madella ja mitään ei tapahdu! ainakin nää kaks viimeistä päivää... Eilen illalla tuntui jo tylsältä tämä raskaus! Sitten tuli hätä omien sanojen perään, että joka hetkestä pitää nauttia, mitkä on annettu. Yöllä vauva muuttui unessa paperinukeksi, jota isä ja äiti tuli vanhalla bluebird-datsunilla pellit rämisten kattomaan. Ajattelin, siinä, että vittu, mä oon hujannu niitäkin! On tääkin vissiin epätoivoista ja kärsimätöntä lähdön odottelua.

Pesen vielä vähän kankaita vauvan lakanoihin ja köllähdän tuonne telkkarin seuraan. Mies lupasi jauhelihapihvejä illallispöytään... toispa jäätelöä.... en viiti soittaa perään...

Takaisin