Marraskuun höpötykset

Mut eiks 10kk+ 1v,1kk ole 1v ja 11kk eli vähän vajaa kaks vuotta? :P

Ja miten se sit menee jos esim mä jään lapsen kanssa kotiin ja olen sen 1v 11kk ja sit päätetäänkin laittaa lapsi hoitoon ja molemmat töihin. Pakotetaanko sit isä olemaan se 1v1kk kotona?

Mun mielestä perheillä tulisi olla oikeus itse päättää kumpi sen hoitovapaan käyttää, vai käyttääkö kumpikaan. Tottakai on hyvä, että suomessa ylipäätään on sellainen mahdollisuus suotu. Mutta en minä ainakaan halua työssä käydä vain eläkettä varten, mistäs sitä tietää kuka niistä eläkkeistä pääsee nauttimaan? Nää on näitä elämän valintoja. Jotkut on ikuisia opiskelijoita, jotkut hyppää oravanpyörästä ja lähtevät reppureissulle thaimaahan. Ja jotkut hoitavat lapsia kotona :) .

Siis eihän nyt ketään pakoteta olee kotona. Sehän vaa muuttuis niin, että sitten äidin maksimi ois se puolet hoitovapaasta, kun nyt voi olla 3 v.asti. Mutta siis saahan vaikka vanhempainvapaanki jättää käyttämättä ja käyttää vaan olikos se 3 kk äitiysvapaan ja pistää lapsi hoitoon.

10kk + 1v1kk + 1v1kk= 3v ;) mun matikkapäällä. Äiti joko menee töihin tai jää työttömäksi, isä jää joko kotiin tai käy töissä. Ja jos lapsella ei oo kotona hoitajaa niin se menee päivähoitoon.o_O

Hehah :D Repesin tolle lukki jutulle, meillä täällä aina hurrataan (itse kylläkin vain sen takia kun lapset on niin innoissaan) kun löydetään noin joka toinen päivä lukki jostain nurkasta.

Me ei olla puhuttu miehen kaa mitään siitä kuka jää, mutta itse kyllä meinaan jäädä kotiin koska haluan imettää, plus etäopiskelijana ei mulla mitään paikkaakaan olisikaan minne menisin :P Ja mies käy koulua luultavasti vielä kun muksu tupsahtaa kätilön syliin, niin toivon että meinaisi sen suorilta käydä loppuun. Eli meillä tilanne vähän sellanen että ei noi vapaat meihin juuri vaikuta. Mutta se kun ollaan sovittu vuosia sitten että lapset hoidetaan kotona vähintään 3v. asti, plusmiinus mummollahoidot, niin siitä sitten tiedä kun opinnot saadaan kumpikin osaltamme päätöksiin, että kuka sitten jää muksuja katsomaan. Itse haluaisin imetyksen jälkeen että saatais sumplittua jotenkin niin että vuoroteltais, uskon että ois paras vaihtoehto vanhempi-lapsi suhteiden puolesta semmonen, toteutus mahdollisuuksien todennäköisyys vaan hieman epäillyttää jos ei kohta puoliin vaikka lotossa voiteta.

Musta anteeks vaan pitäis olla jokaisen vanhemman oikeùs valita ja päättää itse siitä kumpi on kotona ja kuinka kauan ilman, että siihenkin koitetaan jotain lakiehdotusta ajaa läpi. Meillä ei mies todellakaan viihdy pitkään kotona vaan se kaipaa perus arkeen myös työtä. Musta on ihan fine jos mies haluaa olla kotona ja se on molemmille osapuolille ok ja jos nainen haluaa olla koko ajan kotona ja mies töissä niin mitä hittoa siihen muut puuttumaan?

Mä taisin käsittää väärin, luulin et oli puhe siitä et kauanko äiti olis kotona :) anteeksi.

Musta se on aika väkinäistä jos se laki tulee. Vaikka on hienoa et on vaihtoehtoja, koska erilaisia elämäntilanteita niin paljon :)

Muokattu viimeksi:
Se n. 2 vuotta on aika riittävä aika hoitaa lasta kotona, jos ei ihan pientä halua hoitoon laittaa. Sen jälkeen voisi olla toinen vanhempi kotona tai lapsi hoidossa tai omine päineen voisi jatkaa samakin vanhempi kotona (ja se on se mihin kukaan ei sitten hittoakaan puuttuisikaan. Mutta on asia, että mitä pitäsi, mistä ei pitäisi ja mihin asti pitäisi maksaa kellekin...Ja nimenomaan elämän valinnoista.)

Mutta sittehän se kotihoidontuen saanti ois voitu rajata siiheksi asti kun lapsi on 2v, eikä kikkailla muka tasa-arvoon vedoten. Yhtä hyvin isät voi tälläkin hetkellä jäädä kotiin ja äidit mennä töihin. Riittävä kotihoitoaika on myös lapsikohtaista, 2-vuotias on vielä tosi pieni ja monet eroahdistuksen huipussa silloin. No, saavutetut edut ja niistä luopuminen jne...

E: itteeni tässä korpee ehkä se, että Suomi on pullollaan työttömiä "työnhakijoita" ja kotiäidit on nyt sitten väkipakolla saatava töihin lasten kustannuksella, kun tälläkin hetkellä hoitoresurssit on mitä on :/

Muokattu viimeksi:
Me ei olla vielä puhuttu siitä kumpi on kotona, mutta mä oon äitiysloman sijainen eikä näillä näkymin ole työpaikkaa johon myöhemmin palata. Tulojenki puolesta mies jatkaisi töissä.

Meillä päivähoito on ilmainen ensimmäisen vuoden ja sen jälkeen maksu alkaen 26e/kk, maksimissaan tais olla 283e/kk. Näin on ainakin vielä tänä vuonna maksut menneet. Itse kuitenkin hoitaisin lasta kotona niin kauan kotona kun voin. Mieli tosin saattaa muuttua vielä :D

Komppaan Kkoota. :) kyllä mun pakko myös tähän "kuka jää kotiin keskusteluun" lisätä, et onhan se ihan lapsen kannaltakin suotavaa ja kehitystä useimmiten tukevaa, et lapsi on kotona alussa ainakin äidin kanssa. Kyllä on vinot pinot kiistatattomia tutkimustuloksia äidin merkityksestä vauva- ja pikkulapsi aikana. Enkä nyt väitä, etteikö miehet pystyisi samaan. Mutta kyllä äiti syystä lapsensa kehossaan kantaa, synnyttää ja lopuksi tuottaa ravintoa. Luonto ei olisi näin järjestänyt jos sillä ei olis hyvinkin kauaskantoista merkitystä. Siksi suuresti ihmettelen miksi nyt valtiomme haluaa antaa vahvasti viestin, että äidit töihin töihin töihin viestin. Eikö se lasten hoitaminen kotona ja sen tukeminen (vaikka kyllähän nytkin tuetaan hienosti moniin maihin nähden) ole yhteiskunnallekin pidemmän päälle parempi. Nytkin päiväkodit pursuavat lapsia ja henkilökuntaa on usein liian vähän.

Ja mua järkyttää miten oikeesti lapsiperheitä kohdellaan. Lapsilisät pienenee yms.

Lapsissa kuitenkin on se tän maan tulevaisuus :)

Ja näin yrittäjänä, olen luultavasti pakotettu menemään asap töihin, että firma pysyy hengissä.. :(

Mä koin tänään liikutuksen. Tajusin vaan miten upea mun mies on.

Miten se on tässä viikkojen aikana kestänyt mun kiukuttelun ja pahat olot ja väsymykset. Tämänkin viikon maannut kanttuvei sohvalla tyhjentäen digiboxia kun tää käy töissä, hoitaa kaupassakäymiset ja ruoanlaiton ja koiran ulkoilutukset sun muut kotiaskareet.

se on varmaan ihan kuitti ja odottaa et mä virkistyisin. Eikä se ees (onneks, koska sit mun olis vielä pahempi olla) näytä väsymystään mulle.

Ah, on se vaan niin ihana <3

Meilläkin mies lähti äsken mutisematta viemään koiraa ulos kun minä jäin makaamaan sohvalle. Ihan varmasti on myös väsynyt. Tosin minä vein eilen koiran ulos myös illalla, vaikka mies oli luvannut viedä. Lisäksi tein myös ruokaa.. Että ehkä se oli tänään hänen vuoro joka tapauksessa. Minä lenkitän koiran joka aamu. Päivisin se on ollut nyt hoidossa, kun me olemme töissä, joten päivään jää vain kaksi lenkkiä meille kahdelle. On kyllä hyvä tässä vaiheessa.

Huomenna tosin on miehen viimeinen työpäivä ennen talvilomaa. Ihanaa! Koira leikataan huomenna, joten joutuu kyllä sitä vahtimaan.

Suurin osa kansanedustajistakin, jotka olivat päättämässä noista lapsilisäleikkauksista ym.niin heillä ei edes ollut suurimmalla osalla lapsilisien piiriin kuuluvaa jälkikasvua. Kyllä minäkin voisin olla päättämässä esim.opintotuen tai työttömyystukien leikkauksista, kun ne ei itseä kosketa :D . Lisäksi lapsilisän ostovoima on wikipedian mukaan jo ilman leikkaustakin pienentynyt koko ajan. Paras ostovoima lapsilisällä on ollut v.1994. Lisäksi hallitus oli jo v.2011 päättänyt sitoa lapsilisän elinkustannusindeksiin, mutta perunut päätöksensä jo heti seuraavana vuonna. Mutta onhan nää päätökset päättäjille vaikeita, kun käytettävissä oleva rahamäärä on rajallinen ja mihin sitä käytetään mitenkin paljon. Ja vuosina, jolloin työttömyys kasvaa, niin luulisin, että verotulot pienenee.
Mutta ei luulis olevan valtionkaan etu, että ne lapset laitetaan kovin pieninä jo päiväkotiin, sillä ainakin minun kunnassa, jossa asun, on päivähoidon tilanne aika kurja. Lähimpiin päiväkoteihin ei toivoakaan päästä ja ryhmäkoot on suuria :( .
Ja tuli vielä semmonenkin mieleen, että onhan niitä muitakin vapaita mitä voi anoa säilyttäen samalla työpaikkansa, kuten esim.opinto- tai vuorotteluvapaa, niin onko niitä tutkittu kumpi sukupuoli käyttää niitä enemmän. Ja jos esim.mies jää vuorotteluvapaalle, niin pitäskö tasa-arvon vuoksi myös naisen jäädä :D . Okei, menee ehkä vähän kauaksi aiheesta, kunhan pohdiskelen :) .

Minä en usko siihen, että hoitovapaan korvamerkitseminen miehille lisää koti-isyyttä. Ne miehet, jotka kokee koti-isyyden omakseen, jäävät kyllä nykyiselläänkin kotiin. Perheet osaa itse nämä asiat sopia parhaaksi katsomallaan tavalla. Luulen, että käytännössä uusi laki johtaisi kuntien menojen kasvuun; yhä useammalle pitäis maksaa työttömyyskorvausta, tarvitaan lisää päiväkotipaikkoja (työttömän oltava valmiina ottamaan työ lyhyelläkin varoitusajalla-> lasten oltava päiväkodissa jo "valmiiksi") ja työttömän tuloilla ei kuitenkaan joudu suurinta päiväkotimaksua maksamaan.

Meillä minä olen lasten kanssa kunnes minun palatessa työelämään lapset lähtevät päivähoitoon. Minusta sellanen sopiva ikä aloittaa päivähoito on 2 vuotta, yritetään siis taloudellisesti saada se toimimaan. Minulle ja puolisolle tällainen "roolijako" on itsestäänselvyys. Toki, jos miehelle tulis eteen työttömyys, sitten roolijako menis uusiksi.

Mä en todella vielä tiedä miten nuo vapaat hoidetaan. Mulla on tuore yritys ja sitä en voi enkä halua keskeyttää eikä se ole mahdollistakaan kun on lainat maksettavana ja muita kuluja. . Työt alotan heti kun pystyn toki vähäisissä määrin eli vaikka alkuun sunnuntaisin jolloin ei vaikuta tukiin. Ollaan myös puhuttu että mies olisi enemmän kotona, mutta se ei taloudellisesti tule olemaan kannattavaa.. vähän stressaa kyllä tämä asia kun huonosti löytyy tietoja miten yrittäjällä nämä hommat menee, mutta eiköhän kaikki selviä.
Ja alkuun varmasti on todella kiinni vauvassa ja olisihan se hienoa jos voisi pitkään kotona täysillä ollakkin mutta tilanne on tämä eikä muuksi muutu, mutta onneksi meitä on kaksi ja paljon tukiverkostoa että selvitään :)

Täälläkin mies alkanut hoitelemaan asioita kiitettävästi, on alkanut siivoomaan enemmän ulkona ja sisällä, tehnyt useammin ruokaa ja mikä parasta se on katsonut muksuja aamulla ja päivällä aina kun on voinut jos oon halunnut nukkua!! Ihanaa kun ei oo enää niin yltiöväsynyt päikkäreiden ansiosta :hello2 Niin ja kaiken lisäks siis nämä jutu tehnyt omaaloitteisesti :eek: (!)

Huvittavaa muuten tää raskausajan superhajuaisti, menin tässä yks päivä hakemaan lähikioskilta ruokakermaa ja heti oven avattuani haistoin kuka siellä oli silloin töissä :D Tuli hieman häiriinynyt olo itselle :D En ole ennen tiedostanut sitä että tiedän sen kiskan myyjien ominaistuoksuja :D

Takaisin