Marraskuu

Meillä refluksin huomasi hengitysvaikeuksista selällään ollessa, itkemisestä aina syömisen jälkeen, kuorsaamisesta, voimakkaassa taaksepäin taivutuksessa nukkumisesta, oksentelu (myös nenästä), itkemisestä, itkemisestä, itkemisestä....

Kaikilla vauvoillahan on vähän refluksivaivaa, jos se selkeästi haittaa elämää, sitä pyritään hoitamaan ja tutkimaan. Muuten ei tarvetta.
 
Munkin kokemusten mukaan refluksi on vähän sellainen liukuva määritelmä, sitä voi olla enemmän tai vähemmän. Taudiksi määritellään vasta, jos oireita tarpeeksi paljon. Kotikonsteja kannattaa kaikkien kokeilla, jos refluksimaista oiretta on. Maidonsakeuttajaa, pystyasentoa ym.
 
Meillä refluksikko itki ja itki ja itki. Söi kipuun, oksensi kaikki ja aloitti alusta. Pulautteli vielä useamman tunnin kuluttia syötöstä. Sitä ei pystynyt ekoina kuukausina laittamaan ollenkaan vaakatasoon, kun saman tien tuli maidot oksennuksena ulos. Piti aina olla koholla. Nukkui max puolen tunnin pätkiä. Kantoliinassa saattoi nukkua pari kolmekin tuntia eli mä käytännössä kannoin sitä päivät ja nukuin puoli-istuvassa asennossa vauva sylissä yöt. Hengitys rohisi ja hikka oli jatkuvasti. Taivutti myös itteään voimakkaasti taaksepäin. Refluksia tosiaan voi olla lievempää tai voimakkaampaa. Kannattaa ne kotikonstit kokeilla, jos sitä epäilee. Siellä refluksilasten sivuillahan on ihan hyvä listakin.
 
No oon niitä kotikonsteja jo kokeillut pulauttelun ja oksentelunbtakia. Ehkä tää on sitten sitä yleistä kun ei ole joka päiväistä. Viime viikon maanantaina viimeksi oksensi kaiken. Täydet tsempit niille joiden lapset tekee sitä koko ajan on se vaan kauheaa ja huoli niin suuri omasta lapsesta. En pystynyt yöllä paljon nukkumaan. Nyt siis jo kolmas kukku yö minulle.
 
Miten ootte aatellu juhlistaa isänpäivää? Erityisesti te joilla sitä vietetään ekaa kertaa niinkun meillä. Miten (tuoretta) isää vois huomioida?
 
Nyt tulee vuoden tyhmin kysymys..jos keitän tutit ja tuttipullot kattilassa kiehuvassa vedessä niin mitä mä niille sit teen sen jälkeen? Jos laitan ne tiskikaappiin/pyyhkeen päälle kuivumaan nii eikös ne siin sit taas pöpöty..plus et jos otan tutin varoiks mukaan sairaalakassiin kotimatkaa ajatellen nii pitääkö se pakata johonkin kippaan..ettei pyöri kassissa? Vähänkö oon :wtf :laughing005
 
Miten ne vois puhtaan pyyhkeen päällä pöpöttyä...? Ja meillä tuli tuttipaketissa mukana säilytysrasia.

Sairaalassa kun käytin pulloja ja pumppua, kehottivat vaan kylmän ja kuuman hanaveden alla huuhtomaan ja thats it. Kotona toki keittelen pullot käytön jälkeen ja tutit myös jos lattialle tippuvat ym.
 
Pulloissahan on korkit? Me säilytetään desinfioituja koottuna. Tutit oon keittänyt kerran ja huuhtasen välillä vaan vedellä.
 
Mä oon laittanut pumpun osat yms. muovirasiaan jos ei päivittäistä käyttöä. Päivittäisessä käytössä olevat huuhdon päivän mittaan, keitän iltaisin uutta päivää varten. Hätävara tutti pakastepussissa laukussa, jos ei rasiaa / tuppia. Käytössä olevaa tuttia huuhdon tarvittaessa, keitän muutaman kerran viikossa. Isommalle vauvalle keitän tutin harvemmin, lopulta vaan pesen huolellisesti.
 
Huomenna piti olla päivä mun oma aikaa, mutta täytyy peruuttaa kun ei jaksa! Kolme huonosti nukuttua yötä takana. Ne ihme yö ähinät kyllä häiritsee nukkumista. Olin edellisyönä vahingossa kääntänyt selkäni vauvalle. Onneksi heräsin asennosta ja käännyin varovasti. Poika on alkanut liikkua enemmän ja kyllä pelkäsin että murskaan hänet. Kai olen ollut niiiin väsynyt että ei oo enää äidinvaistoja tallella.
 
Mä en edes keitä tuttia jos tippuu lattialle :oops:, pyörii se sängyssäkin se tutti. Keitän tutin ja rintakumin päivittäin ja ne on sellaisessa isossa kipossa rintapumpun osien kanssa.
 
Mä en oo ensimmäisen keittämisen jälkeen jaksanut tuttia enkä rintakumia keitellä. Vedellä huuhdellut. Ei sillä että kumia enää edes tarvitsisin ja tuttiakin syö tosi vähän..
 
Rintakumia kannattaa käyttäjien keitellä. Rintatulehduksen riski kasvaa, jos kumin kautta pääsee epäpuhtauksia rintaan. Mulla luultavasti johtui siitä esikoisen kanssa.
 
En mäkään tuttia keittele kuin harvakseltaan. Keitin ennen käyttöönottoa ja kerran oon keittänyt sen jälkeen. Vauvalla on ikää 2,5 viikkoa, joten eipä oo tullut edes kerran viikkoon keitettyä. Huuhtelen vedellä, jos tippuu lattialle.
 
Meidän vauva täyttää tänään jo viikon! Juhlan kunniaksi viimeyönä herättiin syömään enää kaksi kertaa. Vauva olisi myös antanut nukkua melkein kahdeksaan, mutta esikoinen heräsi hieman ennen seitsemää.Olo on kaikesta huolimatta melkeinpä virkeä :joyful: Vauvaan tarttui myös perheessä riehunut flunssa ja nyt saadaankin niistellä pikkusenkin nenää.:sad001
 
Flunssa on meidänkin pikkuisella. Esikoinenkin oli räkäinen heti ekojen viikkojen aikana ja siitä lähtien melkein koko ajan.

Olen nyt muutaman päivän niistellyt nenää nenä-friidalla, mutta äsken kaivoin baby-vacin kaapista ja johan helpotti!!! Tuo vac on huomattavasti hellävaraisempi kuin friida ja imee räkää paljon tehokkaammin. Imun jälkeen poika pisti silmät kiinni ja nukkui onnellisesti hetken ennen kuin halusi tissille. Saakin nyt syötyä hyvin!!
 
Tänne on kanssa rantautunut neidolle flunssa. Isoveljeltä sai sen, niinkuin meidän muukin perhe. Vähemmän kiva juttu mun mielestä.
 
Hepsuli tarvitset unta! Pyyda rohkeasti anoppi tai muu perheenjasen paivan ajaksi vauvan seuraksi, nayta kuinka lasta syotetaan, ja mene itse nukkumaan.
 
En pysty oikee päivisin nukkumaan. Tunnin oon kerrallaan saanut unta. Nyt onkin parempi fiilis jo kun edellis yönä muistan nukkuneeni hyvin ainakin pari tuntia ja viime yönä jopa neljä! Eilen sain myös otettua tirst illalla vaavin kanssa sylikkäin. Tosin nyt pitää välttää tuollaisen toistuminen ja saada mies osallistumaan syöttöihin.
 
Takaisin
Top