Tapasin viikonloppuna erästä turvapaikanhakija pariskuntaa, joilla on laskettu aika päivää ennen mua. tuli kyllä väkisinkin mieleen, että on sitä itse nallekarkkijaossa saanut enemmän kuin moni muu. Mä tiedän että laseni saa syntyä turvalliseen maahan, sairaalassa, jossa äitiä ja lasta hoidetaan aivan maailman huipputasolla, alkua helpottamaan saamme äitiyspakkauksen, vanhemmat saavat pitää pitkät vapaat öistä ja valtio vielä rahoittaa sitä ja vakkarityöpaikkaan voi palata vaikka 3 v poissaolon jälkeen. Lapseni pääsee päivähoitoon ja kouluun, saa ruokaa ja vaatteita yllinkyllin sekä ilmaisen terveydenhoidon, rokotukset jne jne. Listaa voi jatkaa loputtomiin.
Joka päivä syntyy tuhansia lapsia keskelle sotaa tai muuten todella alkeellisissa olosuhteissa, joissa jo pelkkä synnytys on todellinen kuolemanriski niin äidille kuin lapselle jatkosta puhumattakaan. Turvapaikanhakijat ovat nyt turvassa, mutta käännytyspäätös voi tulla milloin vaan ja isolla osalla ei ole mitään mihin palata, enkä usko että kukaan olisi kotoaan lähtenyt, jos olosuhteet siellä olisi hyvät. Kaikki lapset ja äidit kyllä ansaitsisivat sen mitä me saamme.