Marraskuisten mietteet

Täällä mennään täysin samoilla viikoilla! Meillä nt-ultra oli tiistaina. :) Meillä ei edes mies päässyt mukaan koronarajoitusten vuoksi. Toivottavasti pääsee kesällä rakenneultraan, että sais nähdä vauvan "livenä"

oho, harmittava tää korona kun sotkee monia juttuja.. :sad001 toivottavasti nyt alkaa pikkuhiljaa palautumaan normiarki ja tavallinen elämä kun ihmisiä saadaan rokotettua..
 
Täällä mennään täysin samoilla viikoilla! Meillä nt-ultra oli tiistaina. :) Meillä ei edes mies päässyt mukaan koronarajoitusten vuoksi. Toivottavasti pääsee kesällä rakenneultraan, että sais nähdä vauvan "livenä"
Oih! Ompa kiva kun on joku samoilla viikoilla :happy: meillä onneksi saa ottaa miehen mukaan. Oli pakko viä tarkistaa, ku en tajunnu yhtää, ettei välttämättä sais. Taysin sivujen mukaan 1 saattaja saa olla mukana :Heartred
 
Heippa! Me päästiin käymään vihdoin 11.5. nt-ultrassa, kaikki hyvin ja edelleen yksi ihmisen alku sieltä vilkutteli ja venytteli pitkiä jalkojaan. Vähän jännitti ne seulat, kun en niitä Kannasta niin yrittänyt pakolla tulkita, mutta soittoa ei tullut ja soittamalla neuvola-nroon sain tiedot, että normaalitulokset kaikista seuloista.
Olin saanut neuvoteltua meille juhannustorstain aamuksi rakenneultran, mutta hitsiläinen, nt-ultrassa LA muuttui 14.11. > 17.11.!

Sitten seuraavat ajat olikin 6.7. vasta (30.6. ei meille käynyt). Äh. Me ollaan siis heinäkuu Keski-Suomessa ja sieltä vähän hankala tulla Helsinkiin tuota ultraa varten. Kuopusta odottaessa oltiin taas Itä-Suomessa vuokramökillä puolet kesästä ja sain neuvoteltua sinne tosiaan sekä seula-verikokeet paikalliseen mini-terveyskeskukseen sekä nt-ultran Mikkeliin (koska valinnanvapaus valita hoitopaikka jne. Vaati jonkin verran paperitöitä, mutta neuvottelemalla ja perustelemalla onnistui kyllä). Täytyy nyt vaan keskeyttää sitten kesäloma ja pakata perhe autoon ja tulla pariksi päiväksi Helsinkiin ja käydä se rakenneultra Helsingissä.

Raskausoireet ja pahoinvointi vähentyneet ja välillä vähän ahdistanut. Kolmatta odotetaan ja tuntuu, että elämään tulee tosi iso muutos kuitenkin. Kellään omalla ystävällä ei ole kolmea lasta, itse olen alun perin nelilapsisesta perheestä ja aina olen joka paikassa katsonut kolmen lapsen perheitä ihaillen. Tätä lasta yritettiin kuitenkin 1,5 vuoden ja on todella toivottu perheeseen. Ehkä se on tuo määräaikainen työsopimus, ja se huoli, että ei haluaisi jäädä kolmatta kertaa äitiyslomalle ilman, että on työpaikka, mihin palata. Esikoisen aikaan minulla oli osa-aikainen gradun aikainen työ, mihin palasin vähän liian nopeasti (kun lapsi oli n. 1-v.), tosin lapsi meni päiväkotiin vasta 2-vuotiaana. Toista lasta odottaessa samasta työpaikasta ei ollut tarjolla kovin paljon tunteja, niin ilmoittauduin osa-aikatyöttömäksi, ja jäin siitä sitten seuraavalle äitiyslomalle. Hoen kyllä viikoittain, että meillä on kaksi ihanaa ja tervettä lasta ja kolmaskin tähän mennessä on kasvanut hienosti, että ei saisi huolehtia. Olisin äitiyslomien ja hoitovapaiden päättyessä mahdollisesti 42-43-vuotias, niin jos ei ole työpaikkaa mihin palata, niin kyllä se mietityttää, saako enää mihinkään oven väliin jalkaa ollenkaan sitten sen ikäisenä.
 
Nt-ultra takana :happy: Kaikki oli hienosti! Löydettiin helposti kaikki nähtävissä olevat rakenteet ja niskaturvotus oli normaali. Rakenneultran varasin nyt viikolle 20+1, silloin on sopivasti kesälomakin :love7 Mieskin tais herätä vihdoin todellisuuteen, että kyllä meille se vauva tulee laughing7
 
Heissan.
Oon täällä piilossa seuraillut palstaa, nyt uskallan tulla esiin. Vuoden alussa olin elokuisten ryhmässä, mutta se raskaus paljastuikin tuulimunaksi, joten kun tämä raskaus ilmoitti itsestään, en ole uskaltanut paljon edes ajatella asiaa. Mutta nt-ultrassa on käyty ja iän puolesta nipt-testissä,tänään tuli tuloksena että kaikki kromosomien puolesta ok ja tyttö matkassa, että nyt voi jo luottaa asiaan, viikkoja nyt 15+0 vissiin ☺️
 
Minäkin kävin varhaisultrassa menkoista laskettuna 7+3, mutta sanottiin ettei voi olla vielä niin pitkällä, 6+4 sanoi siellä olevan realistinen. Mulla oli pidempi kierto kuin 28 päivää niin siitä johtui ettei ollut niin pitkällä. Tällä viikolla kävin nt-ultrassa ja kaikki oli hyvin. :happy:


Hienoa! Täällä oli myös kaikki mallillaan ja vauveli vastasi viikkoja :love017
 
Nt-ultra takana :happy: Kaikki oli hienosti! Löydettiin helposti kaikki nähtävissä olevat rakenteet ja niskaturvotus oli normaali. Rakenneultran varasin nyt viikolle 20+1, silloin on sopivasti kesälomakin :love7 Mieskin tais herätä vihdoin todellisuuteen, että kyllä meille se vauva tulee laughing7


Mies on vielä aika pihalla ajatuksesta. On siis lapseton, edellisessä pitkässä suhteessa useita keskenmenoja ja asennoitunut sitten vuosien varrella siihen ettei saa koskaan lapsia. Ja kun meillä on ollut yksi keskenmeno ja yksi tuulimuna niin onhan se hänelle vielä tosi uskomaton uutinen että tyttö matkassa. Ja ikää miehellä on pari vuotta enemmän kuin mulla.
 
Kävin eilen neuvolalääkärillä. Rv 18. Kaikki oli ok, kunnes satuin sanomaan, että aamulla multa oli tullu hyytynyttä verta. Lääkäri tutki ja sano, että hän kirjoittaa mulle vähän sairaslomaa ja anto uuden ajan tulla tarkastukseen. Ja mä ehdotin hänelle sitä tarkastuspäivää omien töitteni mukaan (siis että mikä olisi hyvä päivä). Ja lääkäri katto mua ihmeissään ja totesi..."Et sinä mene töihin viikkoon ollenkaan". Mä en ole koskaan ollu sairaslomalla...en ikinä... ja nytkin änkytin että "Kyllä mä olen ihan työkykyinen...saanko viikonloppuna käydä töissä?" Lääkäri ei antanu siihen lupaa vaan sano että nyt pitää ottaa rauhallisesti eikä elää kenenkään aikataulujen mukaan, jotta aarre pysyy kyydissä. Mun mies oli lääkärissä mukana ja totesi saman tien että hän tekee mun viikonlopputyöt. Piti vielä kotona tarkistaa, että aikooko oikeesti... Tänään sit oonkin vain istuskellu kotona sen kummempia tekemättä. Mulla on ollu vielä tähän asti joka päivä närästystä ja oksentelua (neuvolatäti sano ettei enää pitäs olla), mut tänään ei oo ollu ku pientä painetta kurkussa aamulla :) Voisko toi töissäkäynti olla kuitenkin se suuri stressitekijä, joka tässä on mättäny ja aiheuttanu pahaa oloa? Mä kun kuvittelin, että oisin täysillä töissä mukana syyskuun loppuun asti :dontknow
 
Mulla kyllä työt aiheuttaa stressiä joka tuntuu pahana olona ja oksenteluna, mutta eri lailla kuin ihan tämä lumoava raskauspahis. Vaikka on niitä ehkä nyt välillä hankala erottaa toisistaan kun kuvottaa milloin mikäkin. Pieni lepoloma ei varmaan haittaa, koita harjoitella ainakin rentoutumista ☺️
 
Kävin eilen neuvolalääkärillä. Rv 18. Kaikki oli ok, kunnes satuin sanomaan, että aamulla multa oli tullu hyytynyttä verta. Lääkäri tutki ja sano, että hän kirjoittaa mulle vähän sairaslomaa ja anto uuden ajan tulla tarkastukseen. Ja mä ehdotin hänelle sitä tarkastuspäivää omien töitteni mukaan (siis että mikä olisi hyvä päivä). Ja lääkäri katto mua ihmeissään ja totesi..."Et sinä mene töihin viikkoon ollenkaan". Mä en ole koskaan ollu sairaslomalla...en ikinä... ja nytkin änkytin että "Kyllä mä olen ihan työkykyinen...saanko viikonloppuna käydä töissä?" Lääkäri ei antanu siihen lupaa vaan sano että nyt pitää ottaa rauhallisesti eikä elää kenenkään aikataulujen mukaan, jotta aarre pysyy kyydissä. Mun mies oli lääkärissä mukana ja totesi saman tien että hän tekee mun viikonlopputyöt. Piti vielä kotona tarkistaa, että aikooko oikeesti... Tänään sit oonkin vain istuskellu kotona sen kummempia tekemättä. Mulla on ollu vielä tähän asti joka päivä närästystä ja oksentelua (neuvolatäti sano ettei enää pitäs olla), mut tänään ei oo ollu ku pientä painetta kurkussa aamulla :) Voisko toi töissäkäynti olla kuitenkin se suuri stressitekijä, joka tässä on mättäny ja aiheuttanu pahaa oloa? Mä kun kuvittelin, että oisin täysillä töissä mukana syyskuun loppuun asti :dontknow


Hei Starletti, onko työsi istumatyötä tai seisomatyötä? Onko pitkiä vuoroja tai vuorotyötä, nosteluita tai onko kovin fyysistä? Olin yhden lapsen äiti jo ja rv18 juurikin mulla tuli verta illalla sohvalla istuessa sellanen vajaa desi sohvaviltille ja luulin varmana, että menee raskaus kesken. Olin silloin hoitovapaalla, eli en ollut työ-työssä vaan kotona töissä lasta hoitamassa. Onneksi ei mennyt kesken, vaan sain vain kehoituksen ottaa iisimmin pari päivää. Vaikka pitäisit työstäsi, niin kyllä raskaus on keholle kova koetus ja juuri, jos et syö tyyliin 3 h välein säännöllisesti ja jos olet kovin aktiivinen työpäivien jälkeenkin, niin kyllä silloin on hyvä ottaa nyt rauhallisesti, jotta tosiaan raskaus jatkuu varmasti hyvin. Ihanaa, ja _ONNEA_, jos et ole joutunut olemaan koskaan saikulla :Heartred. Ja siis sen takia pitää nyt hetki ottaa rauhallisesti, että ei tule enempää vuotoja, ja että ei tule jokaisen vauvan odottajan kauhukuvaa: joutua sairaalaan vuodelepoon, jos meinaa lapsi lähteä syntymään liian aikaisin. Jotkut huono-onniset ovat viettäneet viikko- tai kuukausikaupalla sairaalassa pää alaspäin makuuasennossa viikkoja/kuukausia, että vauva ei lähde syntymään ajoissa.

Mikäli vuotoja ei tule enempää ja olosi rauhoittuu, niin hyvä. Tarkkaile tarkkaan omaa oloasi vähän aikaa rauhallisemmin ottamalla ja pääset sitten varmaankin töihin takaisin normaalisti hetkisen kuluttua.
 
Heissan.
Oon täällä piilossa seuraillut palstaa, nyt uskallan tulla esiin. Vuoden alussa olin elokuisten ryhmässä, mutta se raskaus paljastuikin tuulimunaksi, joten kun tämä raskaus ilmoitti itsestään, en ole uskaltanut paljon edes ajatella asiaa. Mutta nt-ultrassa on käyty ja iän puolesta nipt-testissä,tänään tuli tuloksena että kaikki kromosomien puolesta ok ja tyttö matkassa, että nyt voi jo luottaa asiaan, viikkoja nyt 15+0 vissiin ☺️

Minkäikäisenä otetaan nipt iän takia?
 
Minkäikäisenä otetaan nipt iän takia?


Mä oon 42. Eli iän takia seulat hälytti vaikka nyt oli ihan normaali, veriarvoja en siis kattonut kun oisin seonnut varmaan, mutta ultraaja sanoi että kaikki ihan normisti mutta iän takia hälyttää.
 
Mä oon 42. Eli iän takia seulat hälytti vaikka nyt oli ihan normaali, veriarvoja en siis kattonut kun oisin seonnut varmaan, mutta ultraaja sanoi että kaikki ihan normisti mutta iän takia hälyttää.

Okei. Itse siis 37 (huomenna 38 :cool05) niin sillä mietin. Itselläni ei siis seulat hälyttäneet.
 
Hei vaan, istumatyötä minä teen 2-7h päivässä 7 päivää viikossa. Taakkojen nosteluita on jonkin verran mutta pääasiassa aika kuluu ratin takana. En ole oksentanut viikkoon, mikä tietenkin tuntuu ihan hyvältä ja toivottavasti johtuu juurikin tästä sairaslomasta. Kävin eilen lääkärissä ja hän määräsi toisen viikon lomaa ja laittoi lähetteen äitiyspoliklinikalle päivystysluontoisena käyntinä. Meinasi, että istukan sijainti tässä aiheuttaa sitä verenvuotoa. Se on hiukan tuossa kohdunsuun päällä. Mä oon aina ollu töihin päin kallellaan ja surru sitä, etten saa tehdä tarpeeksi töitä, mutta kumma kyllä nyt oon alkanu tykätä tästä rentoilusta ja siitä ettei aamulla tarvi kiirehtiä mihinkään. Kauhea LUSMU oon :taunt014:scratch Ja tänään olisikin kampaajan vuoro, olen aika hamshumpsuisen näköinen että alko jo häiritsemään kun peiliin vilkaisin.
 
Hei vaan, keskiviikkona kävin lääkärillä tarkastuksessa, en saanu lisää sairaslomaa koska ei sen kummempaa ollu meneillään. Perjantaiaamuna heräsin siihen, että luulin pissanneeni sänkyyn. En ollu, mut sängyssä oli kovasti verta. Juoksin kylppäriin ja siellä läsähti lattialle möhkäle jotain pehmeää ja verta lensi joka paikkaan. Hädissäni soitin synnytyspolille ja pyysivät käymään. Ei mua huimannu eikä sattunu mihinkään. Lääkäri tutki, vauva liikkui normaalisti. Syynä vuotoon oli edelleen tuo istukka, josta ilmeisesti luonto poisti turhan osan. Sain lääkkeet kohtutulehdukseen ja verenvuotoon ja ohjeen käydä töissä. Olin vähän hämilläni, lääkärit taitaa kattoa asioita monelta kulmalta. Meinas, että hän ei voi sairaslomaa kirjoittaa, koska nyt työnteko ei uhkaa raskautta. Neuvoi kääntymään työterveyden puoleen, jos lomaa tarviisin. Vähän jäin miettimään, että on kai siis ok, että välillä tulee tuollaisia verisiä tyhjennyksiä. Mulla on reilun viikon päästä rakenneultra, seuraavat siellä istukan paikkaa sit uudelleen :confused004:confused005
 
Hei vaan, keskiviikkona kävin lääkärillä tarkastuksessa, en saanu lisää sairaslomaa koska ei sen kummempaa ollu meneillään. Perjantaiaamuna heräsin siihen, että luulin pissanneeni sänkyyn. En ollu, mut sängyssä oli kovasti verta. Juoksin kylppäriin ja siellä läsähti lattialle möhkäle jotain pehmeää ja verta lensi joka paikkaan. Hädissäni soitin synnytyspolille ja pyysivät käymään. Ei mua huimannu eikä sattunu mihinkään. Lääkäri tutki, vauva liikkui normaalisti. Syynä vuotoon oli edelleen tuo istukka, josta ilmeisesti luonto poisti turhan osan. Sain lääkkeet kohtutulehdukseen ja verenvuotoon ja ohjeen käydä töissä. Olin vähän hämilläni, lääkärit taitaa kattoa asioita monelta kulmalta. Meinas, että hän ei voi sairaslomaa kirjoittaa, koska nyt työnteko ei uhkaa raskautta. Neuvoi kääntymään työterveyden puoleen, jos lomaa tarviisin. Vähän jäin miettimään, että on kai siis ok, että välillä tulee tuollaisia verisiä tyhjennyksiä. Mulla on reilun viikon päästä rakenneultra, seuraavat siellä istukan paikkaa sit uudelleen :confused004:confused005
Hui olkoon! Onneksi vauva oli liikkuvainen. Toivottavasti rakenneultrassa myös kaikki hyvin :Heartred
 
Hei vaan, keskiviikkona kävin lääkärillä tarkastuksessa, en saanu lisää sairaslomaa koska ei sen kummempaa ollu meneillään. Perjantaiaamuna heräsin siihen, että luulin pissanneeni sänkyyn. En ollu, mut sängyssä oli kovasti verta. Juoksin kylppäriin ja siellä läsähti lattialle möhkäle jotain pehmeää ja verta lensi joka paikkaan. Hädissäni soitin synnytyspolille ja pyysivät käymään. Ei mua huimannu eikä sattunu mihinkään. Lääkäri tutki, vauva liikkui normaalisti. Syynä vuotoon oli edelleen tuo istukka, josta ilmeisesti luonto poisti turhan osan. Sain lääkkeet kohtutulehdukseen ja verenvuotoon ja ohjeen käydä töissä. Olin vähän hämilläni, lääkärit taitaa kattoa asioita monelta kulmalta. Meinas, että hän ei voi sairaslomaa kirjoittaa, koska nyt työnteko ei uhkaa raskautta. Neuvoi kääntymään työterveyden puoleen, jos lomaa tarviisin. Vähän jäin miettimään, että on kai siis ok, että välillä tulee tuollaisia verisiä tyhjennyksiä. Mulla on reilun viikon päästä rakenneultra, seuraavat siellä istukan paikkaa sit uudelleen :confused004:confused005

Hui että! Säikäytti varmasti kovin. Toivottavasti istukka muuttaa paikkaansa vähitellen, paljon tsemppiä!

Huomasin itse edellisessä raskaudessa, että äitiyspoli ei tosiaan kirjoita sairauslomaa, vaan ohjaavat työterveyteen. En voinut selkäkivun takia kävellä edes metriä, mutta sanoivat, että he eivät saikkua kirjoita, työterveys/oma terveysasema tekee arvion siitä. Jouduin tosiaan myös suoraan vastaanotolta hakeutua toiselle vastaanotolle, jotta sain saikkua ilmiselvään tapaukseen. Eli käy ihmeessä työterveydessä tai terveysasemalla!
 
25+5. Alkuviikosta tuli lapsivettä ulos aikalailla. Siitä ambulanssilla sairaalaan, sitten toiseen sairaalaan. Nyt olen vuodelevossa ja täällä luultavasti 6 viikkoa vielä, ellei vauva tule ulos ennen sitä. Sen jälkeen pääsisin kotia lähempään sairaalaan ja saisin ehkä kotilomiakin. Eihän tää raskaus ihan oo suunnitelmien mukaan menny, mutta kaikella on ehkä tarkoituksensa. Sairaalassa on pakko levätä eikä oo töihin enää menemistä ennen äitiysloman alkua :schoked025
 
25+5. Alkuviikosta tuli lapsivettä ulos aikalailla. Siitä ambulanssilla sairaalaan, sitten toiseen sairaalaan. Nyt olen vuodelevossa ja täällä luultavasti 6 viikkoa vielä, ellei vauva tule ulos ennen sitä. Sen jälkeen pääsisin kotia lähempään sairaalaan ja saisin ehkä kotilomiakin. Eihän tää raskaus ihan oo suunnitelmien mukaan menny, mutta kaikella on ehkä tarkoituksensa. Sairaalassa on pakko levätä eikä oo töihin enää menemistä ennen äitiysloman alkua :schoked025
Voi ei hirmuisesti tsemppiä!! Toivottavasti vauveli haluaa vielä tovin kasvaa sisällä :smiley-angelic001
 
25+5. Alkuviikosta tuli lapsivettä ulos aikalailla. Siitä ambulanssilla sairaalaan, sitten toiseen sairaalaan. Nyt olen vuodelevossa ja täällä luultavasti 6 viikkoa vielä, ellei vauva tule ulos ennen sitä. Sen jälkeen pääsisin kotia lähempään sairaalaan ja saisin ehkä kotilomiakin. Eihän tää raskaus ihan oo suunnitelmien mukaan menny, mutta kaikella on ehkä tarkoituksensa. Sairaalassa on pakko levätä eikä oo töihin enää menemistä ennen äitiysloman alkua :schoked025
Tsemppiä täältäkin ja toivottavasti vauva pysyy mahdollisimman kauan masussa :smiley-angelic001:Heartred
 
Takaisin
Top