Marraskuisten joulu

Mutta musta silti 300 euroa lapsen lahjoihin on aika saakelin paljon.. en ole ikinä ymmärtänyt, miten kellään on varaa ostaa joka vuosi lapselle uusi puhelin tms. Tai meillä ei ainakaan ole koskaan ollut perheessä rahaa sellaiseen. Ja jos jotain kalliimpaa on ostettu, niin se on ostettu sitten porukalla.

Nyt aikuisenakin, kun periaatteessa olisi rahaa ja musta vieläpä on kiva ostaa lahjoja, joudun aina miettimään, että lähteekö lahjojen osto lapasesta, jos ostan jollekkin tietylle x-rahan arvosta lahjoja, kun tiedän ettei muilla sukulaisilla ole rahaa laittaa niin paljon lahjoihin. Kun lapset kuitenkin nykyään tajuaa lahjojen arvon - oon jopa kuullut vertailua suoraan euroina "mäpäs sainkin viidellä ja puolella sadalla joululahjoja", kun ennen puhuttiin pakettien määrästä.

Meillä ei myöskään osteta aikuisille lahjoja - enemmin viedään viiniä/suklaata/joulukukka. Poislukien tietty omat puolisot.. siitä tulikin mieleen veronapalautukset ja Sokoksen -24% päivä..
 
Et todellakaan ellami ole hirveä äiti! Meillä tänä vuonna lapsille ostettiin kalliit lahjat kun saavat Stigat (no vauva ei kyllä saa) mutta nekin ostettiin jemmaan jo Prisman asiaskasomistajapäiviltä kun niistä sain alennusta. Lisäksi saavat meiltä vanhemmilta pari pienempää lahjaa. Ymmärrän kyllä, että teineillä ne lahjatoiveet on jo vähän eri kaliiberia mutta ei meillä ainakaan ole tulevaisuudessa varaa ostaa kaikille kolmelle pojalle monien satojen eurojen lahjoja. Ehkä puhelimeen voi antaa osan rahana ja itse tai isovanhemmat tms rahoittaa osan? Tai sitten vaan saa se satkun puhelin kelvata!
 
Joo meillä ei todellakaa saatu edes halvimpia kännyköitä tai muuta isoa lahjoiksi, me ostettiin synttärirahoilla ja omilla keräämillä rahoilla kännykät ja kalliimmat tavarat, ehkä sitten pienellä avustuksella mutta sekin oli harvoin. Tiedän, että jotkut ostaa monella sadalla lahjoja ja lapset kerskuu sillä, mutta eihän joulu ole lahjojen takia vaan silloin vietetään läheisten kanssa aikaa, nautitaan ja syödään hyvin. Jo ruokiin menee paljon rahaa!
 
Samaa mieltä itsekin,että et ellami ole hirveä äiti. Samoilla linjoilla itsekin. Meillä on jo lasten lahjat hankittu ja alle 200€ meni 4 lapsen lahjoihin. Vauvalle ei osteta mitään,koska kaikkea tarpeellista hänellä on,vaatteet,lelut yms. Me halutaan opettaa lapsille,ettei joulu ja synttärit ole pelkkää lahjojen saantia ja tavaran paljoutta. Meillä vanhin lapsi on vasta 6v,että varmaan vielä on tyytyväinen saamaansa lahjaan,mutta varmasti kun ikää tulee enemmän niin lahja toiveetkin on vähän toista. Mutta toivon,että kun pienestä pitäen tottuu siihen,että pienikin lahja on hyvä lahja,niin toivon että lapseni isompinakin ymmärtävät ettei lahjat,raha yms ole se kaikkein tärkein asia. Ja että osaisivat iloita siitä mitä on eikä surra sitä mitä ei ole :) mutta varmasti haastava aihe jokaisessa lapsi perheessä jossain elämän vaiheessa.
 
Ei meilläkään ole edes yksinkertaisesti varaa käyttää joululahjoihin yhdelle ihmiselle monta sataa euroa. Hyvä jos sen verran yhteensä.
Meillä tyssi saa minun äidiltä varmasti lahjoja, mut me ei miehen kanssa osteta kun toisillemme. Tai minä miehelle, mies varmaan antaa minulle jonkun summan jolla saan itse ostaa mitä mielin. Mielikuvitusköyhää, minä tykkään melkeinpä mistä vaan, jos siinä on ajatus ollut mukana. Mies taas haluaa vaan käytännön lahjoja..
Meillä miehen perhe on ollut aina aika köyhä, konkkaan mennyt yritys ja isot velat, rahaa ei ollut ostaa kasvaville pojille edes vaatetta.. heillä joululahjat olivat mummin tekemät villasukat ja konvehtirasia, joskus nuorena saattoi jonkun yhden lelun saada. Mies muistelee paljon, että häntä niin harmitti, kun muut kerskuivat saaneensa hirveästi kaikkea ja itsellä oli vaan uudet villasukat.. ja siis ekat joulut mitä me yhdessä vietettiin, miehen ilme kun äitini kanssa paketoitiin hälle tyyliin 7 paria sukkia omiin paketteihin, että saa kerrankin määrällisesti paljon paketteja :happy:
Nykyisin ei arvosta sitäkään, mut ekat joulut oli kuin pieni lapsi ison lahjavuoren juurella.
Itellä taas oli yh äiti, lahjoja tuli kummeilta ja mummeilta. Ei me mitään kallista saatu, mutta määrällisesti aika paljon. Meidän äiti kävi lahjoja ostelemaan jo elokuussa, joka tilistä vähäsen jotain. Ja sit oli tuota, että oli sukkapari yhdessä ja toinen toisessa paketissa. :grin ei tullut uusia puhelimia eikä pelikoneita sun muita, oli uutta vaatetta, jokunen kirja ja lelu ja karkkia, eikä kyllä omaakaan lasta ole tarkoitus jouluna hemmotella talon täydeltä pukettia ja pakettia. Jos vetää samanlaiset raivarit uudesta yökkäristä mitä rikkaat jenkkilapset Hauskoissa Kotivideoissa tyyliin joka jaksossa jostakin "en minä tätä halunnut kun halusin uuden ferrarin", oon epäonnistunut jossain..
 
Mie oon jouluihminen vaikken menekään liiallisuuksiin esim koristelujen kanssa :) Miulla sattuu olemaan synttärit jouluaattona niin ehkä osittain senkin takia olen aina tykännyt joulusta :D Odotan innolla niitä jouluruokia, haudoilla käymistä, saunomista ja yhdessäoloa. Aiempina vuosina ollaan aattona käyty miehen isovanhemmilla syömässä ja joulupäivänä minun porukoilla mutta tänä vuonna järjestetään joulu meillä. Aattona tähän tulee sukulaisia syömään ja viettämään joulua, ihan hyvä kun olen jo parina jouluna ajatellut että haluaisin viettää rauhallisen joulun kotona ilman suurempia hässäköitä. Nyt kun vauva syntyy niin helpompi järjestää tässä meillä.

Vauvalle emme itse hanki mitään, eiköhän sukulaisilta jotain tule. Miehen pojalle (9v.) hankitaan porukalla isompi ja kalliimpi lahja, mutta saa tyytyä siihen kun itse sitä on pitkään toivonut. Aiempinakin vuosina ollaan porukalla ostettu joku isompi lahja kun äitinsä luona saa kuitenkin sit enemmän lahjoja. Ja poika ollut tyytyväinen kun on saanut edes yhden toivotun. Ei myö kuitenkaan mitää monen sadan euron lahjoja ostettas jos sellasta sattus toivomaan.
 
Me käytiin nyt ostelemassa jonkun verran jo lahjoja ja samalla vauvallekin tarttui yksi (varmaankin myös ainoa) lahja: ihanan isolla vetoketjulla varustettu musta muumi onesie/jumpsuit.

Sanoin miehellekin ettei vauva varsinaisesti tarvitse mitään, mutta jos joku haluaa jotain ostaa, niin satukirjoja tms. on aina kiva saada - ne kun kestää muistoina ensimmäisestä joulusta hyvällä tuurilla koko elämän ajan.
 
Kylläpä oon herkillä ku alotin jo kuuntelee kauneimpia joululauluja niin itkee tihrustin kun kuuntelin raskasta joulua - tulkoon joulu :D enpä aiemmi oo itkeny sen kappaleen aikana mut nyt kyyneleet sen ku valu, ja toinen on sydämeeni joulun teen :D Onks kukaa muu alottanu kuuntelee joululauluja vai oonko ainut "ajoissa" liikkeellä? :D
 
Mä olen aloittanut :) juurikin raskasta joulua kuunnellut ja jouluradio soi tossa yks päivä melkeen koko päivän taustalla.
 
Onpas hieno piparkakkutalo! Mistähän meille sais tollasen ? :D

On muuten toi jouluradio aivan ihana imettäessä ja lapsen kaa pötkötellessä! Puhelimesta siis kuunnellaan yhdessä ja tuttuja lauluja mä lapselle myös lauleskelen :)
 
Me lähdettiin jouluksi mun äidin luo ja tyttö on reagoinut uuteen paikkaan aika voimakkaasti.On ollut paljon kärttyisempi ja nukkuminenkin meni pari tuntia myöhäisempään kuin kotona.
 
Takaisin
Top