Marraskuisten joulu

Ihania kortteja Belle!

Mä oon miettinyt että milloin viitsisi alkaa jotain joulujuttuja laittaan esille (niiden valojen lisäksi), kun voi tosiaan joulukuussa olla muuta mietittävää.. :)

Joululahjoja on ostettu jo esikoiselle ja pari vauvallekkin. Ne taitaa riittää. Sukulaisille pitää vielä hankkia mutta nekin on jo ideoitu. Ainiin ja miehelle myös, mutta sekin helppoa kun tietää mille on tarvetta.

Voisikin alkaa jo laatikoita tekemään valmiiksi pakastimeen. Viime vuonnakin tein ne jostain syystä jo tosi ajoissa ilman mitään sen kummempaa syytä..

Me ollaan aatto ihan kotona perheen kesken ja sukulaisia tulee käymään joulupäivänä sekä tapaninpäivänä.

Joulukalenterinkin väsäsin jo tytölle, ei välttämättä 2v ymmärrä vielä täysin sen tarkoitusta mutta ilahduttaa varmasti pikku yllätykset :p
 
Jee ihana ketju, koska joulu :Heartred:love017:greet008:excited001 En meinaa malttaa odottaa, että tyttö alkaa ymmärtää joulusta jotakin.. omat lapsuuden joulut olivat aivan ihania ja samanlaisia haluaisin omilleni. Itse en kuitenkaan vielä tänä, enkä ensi vuonna, laita meille kunnon joulua. Verhot vaihdan ja kuusi tulee, ja lahjat kuusen alle. Ja valot on jo viime joululta, hah.. ne on siis paikoillaan mut piilossa, parvekkeelle pitää vaan virittää kivannäköisesti, kun kesäksi valot kerättiin esiltä pois tollaseen isoon lyhtyyn, jossa ne nyt parveketta valaisee :grin ja toki kinkun paistelen, ellei miehen vanhemmat sitä meille halua paistaa kuten viime jouluna. Jos itse paistellaan, niin mies ehdotti tälle joululle kalkkunaa kinkun sijaan..
Aattona ollaan perinteisesti oltu aina minun äidillä, joka laittaa joulua sit ihan urakalla. Olen mennyt äidille aattoaamuna jo klo 7 aikaan ja vasta illalla kotiutunut. Ja siellä toki syödäänkin. Vauva kun ei vielä asiaa tajua, niin sama se missä ollaan. Illaksi tullaan kotiin perheen kesken avaamaan paketit ja saunomaan. Joulupäivänä on miehen tädin luona joululounas perinteisesti, joten sinne sit suuntaamme koko poppoo syömään. Tyttö on silloin vähintään 1kk ja toivon, että siellä ei kukaan olisi kipeänä... muuten ei voida mennä ja miehen suku ei käy koskaan kylässä, joten jää heiltä sitten tyttö näkemättä.

Kun tyttö käy tajuamaan joulusta, vietetään sitä kotona ja luulenpa, että minun äiti on joulut sitten meillä kokkailuapuna ja tytön kanssa.

Tänä vuonna en jaksa keskittyä tekemään joulukortteja, ostan ne valmiina. Leipomisetkin saattaa jäädä, toki torttua on tehtävä glögin kaveriksi. Ja ehkä pipareita :rolleyes:
 
Mä nyt tuun latistamaan teidän jouluinnostusta sillä, että mä en ole yhtään jouluihminen :grin Lähinnä mun vanhemmat ovat joulunaikaan tyrkyttäneet meille kuusenkin ja ollaan laitettu se sitten katetulla terassille ja siihen jouluvalot.

Jouluna ollaan pääsääntöisesti kotona, varmaan tehdään niin että mun vanhemmat ja siskot tulee taas katsomaan kun lapset avaa lahjoja. Sitten ehkä joulupäivänä mennään syömään mun vanhemmille. Miehen vanhemmat asuu niin kaukana, että siellä ei vierailla. Nimiäiset kuitenkin pidetään sitten heillä päin niin ei jatkuvasti ees taas ajella monia satoja kilometrejä. Ja joulussa mä tykkään kaikista eniten syödä; rakastan hyvää ruokaa ja anopilla ja apella on aina niin niukasti mitään jouluruokia niin ei edes sen takia houkuttele mennä sinne. Joulun tunnelmasta tykkään kyllä ja hautausmaalla varmaan käydään tänäkin vuonna. Siinäpä se. Jos ei olisi lapsia niin varmaan vaan miehen kanssa syötäisiin kaikkea hyvää eikä muuten järjestettäisi joulua.

Joulukortit voitaisiin lasten kanssa kyllä askarrella kun isompi poika tykkää niin kovin askartelusta :joyful:
 
Tunnelma, ruoka ja lasten ilo on joulussa aivan parasta. :Heartred:happy:

Ai että oli hiukan syntinen olo, kun väsäsin piparkakkutaikinaa ja nuoleskelin lusikan taikinasta, kun olin saanut sen valmiiksi ja samaan aikaan pojat haravoi pihalla. :p Toisaalta mähän sen olin tehnyt ja pitihän se laatu tarkistaa. Oli kyllä hyvää. Täytyy taas yöllä hiippailla perinteisesti jääkaapille tarkastamaan laatua vielä lisää. :joyful:
 
Mä en ole yhtään jouluihminen, yleensä olenkin ollut töissä. Mies taas on jouluihminen, valot ja koristeet ja joulutekstiilit löytyy. :grin
...mutta asiaan: te jotka vierailette/sukuloitte lasten kanssa, niin miten ootte hoitaneet joulupukkiasiat? Eihän tämä ole vielä tänä vuonna millään ajankohtaista, kun tyyppi on niin pieni... mut aloin miettimään... Joulupukki vierailee seka omien vanhempieni joulussa että miehen vanhempien joulussa ja meiän lapsi siis tapaa joulupukin sekä suomen- että ruotsinkielisenä. :grin Pitää varmaan alkaa jotenkin vuoro vuositteleen, et kuka saa joulupukin kylään?
 
Kerta joku muukin jo tunnusti niin minäkin, en oo yhtään jouluihminen :grin Meillä ei kotona näy joulu oikeestaan millään tavalla. Glögiä juon (olen jo juonu) ja pienen kinkun paistan (yksin syön kun mies ei tykkää), mutta niitä voisi milloin tahansa muulloinkin syödä ja juoda jos olis saatavilla.

Miehen siskolla varmaan joudutaan käymään aattona, niinku joka joulu. Siellä syödään jouluateria ja joulupukki käy. Viime jouluna esikoinen oli vähän alle vuoden eikä ymmärtänyt pukista mitään, nyt mietityttää että miten jatkossa kun en haluaisi opettaa joulupukkia lapsille, ei taida olla sallittua... Kai jokaisen lapsen pitää pukkiin uskoa :meh: Itelläni on lapsuudessa pukki käynyt kun oltiin veljen kanssa pieniä, myöhemmin pukki kävi aina sillä aikaa kun oltiin hautausmaalla käymässä tai saunassa, oli jättänyt lahjat takaovelle, tää olis miusta ihan hyvä meilläkin jos jollain tavalla on pukin oltava olemassa. Mutta niin pitkään kun miehen siskon luona käytävä ja heillä nuorimmainen lapsi uskoo pukkiin niin kai meidänkin lapset joutuu pukin tapaamaan. Lahjoja en aio omille lapsille hankkia kun eivät vielä ymmärrä, ja anopilta tulee kuitenkin taas koko perheelle vähintään 10 pakettia/ henkilö :hilarious:

Mutta ihana kun joku tykkää paljon joulusta, kiva seurata teidän koristeluita, mitä askartelette ja leivotte vaikka en sitä itse harrastakkaan :) Ja ymmärrän että moni haluaa järjestää oman perheen saatuaan omat perinteet ja omanlaisen juhlan jouluksi.
 
Meijän sukulaisilla on nyt ollut muutaman vuoden jo " ei osteta lahjoja" - buumi. Olen oikeastaan ainoa joka toivoo lahjoja , tekee listoja ja olen aina ensimmäinen joka on ostanut kaikille muille lahjoja. Mua oikeestaan harmittaa, että se otetaan pahalla jos haluaa ostaa lahjoja muille. .

KOSKA, kerran vuodessa SAA kyllä käyttää muihin rahaa ja huomioida muita ja musta on niin parasta etsiä ja miettiä muita piristäviä asioita! :) Hihkun itse ilosta kun löydän jotain todella osuvaa muille ja mun paras lahja on se jos saan muut iloiseksi. Turhuudet ja krääsät jätän suosiolla pois ja mielelläni kuulen muiden toiveet ja toteutan myös niitä. :) musta on NIIN väärin että tää ilo viedään multa pois..

Onko muilla sama ongelma ?

Meillä melkeen kaikki lahjat nyt ostettu , ei pääse kukaan sanomaan ettei saa ostaa , ku voi sanoa että ostin jo :P ja laskin tossa et keski menot oli 15€/ henkilö. Eli musta olen onnistunut taas oikein hyvin! :)
 
Meijän sukulaisilla on nyt ollut muutaman vuoden jo " ei osteta lahjoja" - buumi. Olen oikeastaan ainoa joka toivoo lahjoja , tekee listoja ja olen aina ensimmäinen joka on ostanut kaikille muille lahjoja. Mua oikeestaan harmittaa, että se otetaan pahalla jos haluaa ostaa lahjoja muille. .

KOSKA, kerran vuodessa SAA kyllä käyttää muihin rahaa ja huomioida muita ja musta on niin parasta etsiä ja miettiä muita piristäviä asioita! :) Hihkun itse ilosta kun löydän jotain todella osuvaa muille ja mun paras lahja on se jos saan muut iloiseksi. Turhuudet ja krääsät jätän suosiolla pois ja mielelläni kuulen muiden toiveet ja toteutan myös niitä. :) musta on NIIN väärin että tää ilo viedään multa pois..

Onko muilla sama ongelma ?

Meillä melkeen kaikki lahjat nyt ostettu , ei pääse kukaan sanomaan ettei saa ostaa , ku voi sanoa että ostin jo :P ja laskin tossa et keski menot oli 15€/ henkilö. Eli musta olen onnistunut taas oikein hyvin! :)

Joo! Täällä! Nautin ostaa lahjoja toisille ja onnistunkin siinä yleensä aina hyvin. En mitään krääsää tai turhuuksia osta vaan ihan ajatuksen kanssa. Ja onhan niitä lahjoja myös kiva saada! Meidänkin suvussa tahtoo olla samaa, että aikuiset ei osta lahjoja toisilleen...mutta ollaan siitä lipsuttu. :D
 
Itse en ole ennen ollut yhtään jouluihminen. Lapsuudessa aina kaikki aikuiset paitsi äiti oli ihan kännissä ja oli riitaa ja tappelua. Aikuisena olen kaikki joulut ollut vapaaehtoisesti töissä. Nyt kuitenkin kun on yksi lapsi ja toinen tulossa, haluaa tehdä erilaisen, hyvän joulun sekä lapsille ja varmaan vähän korjata omia huonoja kokemuksia. Toivon että lapset tulevat muistamaan lapsuutensa joulut hyvinä :)
 
Mun täytyy hieman yrittää hillitä tätä oman pesänrakennusvietin ja jouluhössötyksen yhdistymistä. :confused2 Olen viimeisen päälle jouluihminen, mutta koen myös tärkeäksi, että joulua laitetaan sitten, kun se on ajankohtaista. Kokemus tuosta ajankohtaisuudesta toki vaihtelee itse kullakin. Toistaiseksi oon poltellut vain kynttilöitä, mutta jouluvalot ja -koristeet on jo hyvin suunniteltu, ja suunnitellut lahjaostoksetkin on jo puoliksi tehty.

Jouluaatto vietetään kotona miehen ja lasten kanssa. Viime jouluna aloitimme tämän perinteen esikoisen ollessa 1-vuotias. Halusimme rauhoittaa aaton ilman aiempina vuosina toistunutta, aikataulutettua kyläilyä minun ja mieheni vanhemmilla. Sukulointi tulee kyseeseen sitten joulu- ja tapaninpäivänä.

Voi miten ihanaa onkaan odottaa joulua, kun saa toteuttaa sen rauhassa ilman työkiireitä, pikkuvauvan tuoksussa!
 
...mutta asiaan: te jotka vierailette/sukuloitte lasten kanssa, niin miten ootte hoitaneet joulupukkiasiat? Eihän tämä ole vielä tänä vuonna millään ajankohtaista, kun tyyppi on niin pieni... mut aloin miettimään... Joulupukki vierailee seka omien vanhempieni joulussa että miehen vanhempien joulussa ja meiän lapsi siis tapaa joulupukin sekä suomen- että ruotsinkielisenä. :grin Pitää varmaan alkaa jotenkin vuoro vuositteleen, et kuka saa joulupukin kylään?

Me ollaan tosiaan aattoisin käyty päivällä mun äidin luona ja illalla mieheni äidin luona. Kumpaankin paikkaan on aina tullut muitakin lapsia meidän lasten lisäksi. Äitini luo ollaan tavattu tilata joulupukki (ja maksettu se n. 50€ pukille) ja mieheni äidin luona on aina joku heidän perheestään ollut pukki (miehelläni on 8 sisarusta). Eli lapset on nähneet pukin 2 kertaa aattoisin. :grin Mutta kun ollaan haluttu kummankin perheiden kanssa joulua viettää niin se nyt on sitten ollut vaan niin. :rolleyes:
 
Onko lapset ikinä ihmetellyt sitä?
Kyllä poika huomas jossakin välissä, että pukki ei ole samannäköinen kuin aiempi pukki. :hilarious: Hänen uskonsa joulupukkiin taisi kuitenkin olla niin luja, että ei jäänyt miettimään asiaa pitempään. Ja jossakin välissä hän oli katsonut jonkun leffan, jossa pukkia monistettiin, kun 1 pukki ei ehtinyt joka paikkaan, niin selitti asian sitten sillä. Nyt hän täyttää pian 10v eikä usko enää joulupukkiin. Nuorempi on 2v niin ei vielä ymmärrä. :)
 
ImageUploadedByVau Foorumi1478248967.589216.jpg
Ajattelin että maalaan nää vessapaperi rullat valkoiseksi että tulee kauniimmat.. mut eihän tää toimi yhtään!! Toi sisäpuoli näkyy tosi rumasti.. :( olisikohan spray maali pelastus ?
 
Onko jollain ehdottaa mitään hyvää jouluteetä? :)

Mä ostin kaverille kyläänviemisiksi tollasen:
http://www.nordqvist.fi/tuotteet/kausiteet/talven-suosikit.html

Maisteltiin heti ja ainakin vihreä joulutee ja wanhan ajan uuniomena oli tosi hyviä, muita en siis juonut. Kaveri joi jotain muuta joka oli kanssa hyvää. Yleensä en ole mikään maustettujen teiden ystävä, mut nää oli tosi hyviä. Pitääkin ostaa kotiin kun käy kaupoilla.

Meillä ois nyt piparit leivottuna ja koristeltuna. :happy: Kolmisen joululahjaa olen hankkinut. Meilläkin sellainen sopimus, et aikuisille ei enää lahjoja hankittais, mut mä tykkään lahjojen hankkimisesta/tekemisestä niin paljon, et lipsun tästä kyllä aina. Ja ajatuksella ja tarpeellista tykkään hommata eli ei sellaista, joka jää vaan nurkkiin pyörimään ja jolla ei mitään tee. Tänä jouluna varmaan ei tule niin aikuisille hommailtua, muuta kuin omalle miehelle, kun tosiaan ollaan vaan perheen kesken kotosalla ja kun eipä tossa varmaan ole niin aikaa eikä intoa kaupoissa rauhassa pyöriä tänä vuonna. :)
 
Takaisin
Top