Marraskuisten joulu

Kiitos! Eka piparkakkutalo ikinä ja hermo meinas mennä muutaman kerran :grin Kaiken lisäks tosta äitinallesta tulee ihan possu mieleen :hilarious:

No ei todella uskoisi et on eka! Mä olen useita vuosia noita väkertänyt, eikä onnistu lähellekään. Mulla koristeluista tulee aina ihan kamalia. :grin Tosin tajusin vasta nyt, et noi hienosäätökoristelut kannattaakin tehdä jo ennen kuin sen talon pystyttää. :woot: Oppia ikä kaikki. :p
 
Oi oi, niin se joulumieli hiipi tämänkin "joulumuorin" mieleen.
Ihanaa! Viimevuonna oli koko fiilis kadoksissa, mut tänävuonna tuli oikein ajoissa! Pieni kiitos tännekin siitä, kun ei muuten varmaan vielä ois miettiny mitään laatikoita pakkaseen valmiiks, sun muita joulujuttuja...
Esikoinenkin tänään rallatellu joululauluja koko aamupäivän. :love017
 
Mäpäs hain kaupasta piparitaikinaa (piparkakkutaloa varten), torttutaikinaa ja valmiita ohuen ohuita mantelipipareita ja appelsiinituorejuustoa.. tarkoituksena olis nauttia glögin (pelkillä mantelilastuilla) kanssa pipareita tuorejuuston kera illalla ja leipoa sitten joku päivä omppu-kanelimarmeladilla ja pätkis-suklaalla täytettyjä torttusia. Nam.

Jossain vaiheessa askartelen sit piparitalon - oon ains oikaissut sen verran, että joko ostan valmiit palat tai sitten valmiin taikinan. Koristelu nimittäin lähtee aina lapasesta ja on yleensä sen verran "runsas" ettei talo edes oikein sovellu syötäväksi. Tai soveltuu joo, mutta helpommalla pääsee, kun syö pari kilon pakettia sokeria suoraan pussista..

Hipelöin myös kaupassa appelsiineja ja neilikoita, että jos olisin tehnyt niistä jo sellaisia "vanhan ajan" roikkuvia koristeita, mutta taidan vielä malttaa niiden suhteen muutaman viikon. Ja pakko on myöntään, että elämäni ensimmäisem kerran olin pettynyt, kun ei Sokoksella soinut vielä joululaulut.. mä en enää tunne itseäni. :hilarious:

Meinasin tässä laatia kauppalappua "jouluostoksista" eli puuttuvista askartelutarpeista, leipomisaineksista ja alkoholeista (leivontaan ja glögiin), niin käyn vielä tällä viikolla haalimassa kaapit täyteen tykötarpeita, ettei tarvitse sit ihan pienen vauvan kanssa lähteä puolikuntoisena marraskuun lopulla niitä metsästämään - nyt kun on menty päivällä yli, niin oon asennoitunut siihen, ettei synnytys ole ajankohtainen kuin vasta joskus ensi viikon lopulla. Eli aikaa on. :smug:

Kävin vähän katselemassa vauvan vaatteitakin, mutta jostain syystä ei huvita ostaa mitään ennen kuin Munanen on kuoriutunut. Ainakin paksun talvihatun tarvitsee vielä..
 
Samaa mieltä kuin Voikukka! Ja miten hyvältä kuulostaa pätkis-suklaalla täytetyt tortut! Pitäisköhän itekin hakea huomenna kaupasta torttutaikinaa ja pätkis-suklaata... :hungry:

Mäkin oon niin joulufiiliksissä! Ihanaa miettiä joulua ja ostaa joululahjoja. Tänään paketoinkin jo 4 lahjaa. :santa

Mieskin taitaa olla vähän jo joulutunnelmissa, kun halusi tänään ostaa meille jouluvalot ikkunaan. :)
 
Meillä ei osteta aikuisille lahjoja, mut ostettiin miehenkaa kaikille liköörikonvehtirasiat ja vielä miehen alotteesta :) miehelle tietenki aion ostaa :)

Nyt en pääse ostamaan laatikko tarpeitakaa kun se auto hajos.. onneks veli ja sen kaveri löysi pääsulakkeen mikä oli pamahtanu, pidetään peukkuja et se on ainut mitä tarvii vaihtaa niin pääsis sit kaupoille! :)
 
Pakko tulla vielä hehkuttamaan: miksen mä ole ikinä aikaisemmin älynnyt syödä appelsiinituorejuustoa piparien päällä? Ehkä parasta ikinä! Ja vielä nuo ohuet Annasin mantelipiparit.. :hungry:

Niin hyvä makuyhdistelmä, että taidan tehdä juustokakun jouluksi samoilla mauilla - ehkä piparipohjaan vähän vielä kardemummaa ja täytteeseen appelsiinituorejuustomoussen kaveriksi tummasuklaamousse..
 
Oi kuulostaa niin hyvälle ilyana! Mua on pitkään jo harmittanu kun ei oo maidotonta versiota appelsiinituorejuustosta, mutta ehkä saisin tehtyä jonku oman version käyttämällä appelsiinimarmeladia ja lisäämällä sen joko jogurttiin tai maustamattomaan "tuorejuustoon", siinä vaan on vähä pistävä maku etten tiiä peittääkö...hmm.
 
Sen verran jouluvalmisteluita olen tehnyt, että olen ostanut lehden jossa on gluteenittomia joululeivonnaisia. :angelic:
En ole aiemmin välittänyt joulusta pätkääkään.. Lasten vuoksi on muovikuusi pystytetty ja koristeltu, mutta siinä ne joulukoristeet ovatkin olleet.

Nyt sitten sain päähäni tilata elämäni ensimmäiset jouluverhot. :confused:
Voi olla että se vaikuttaa, kun asutaan nyt oikein talossa eikä missään kerrostalossa. Ja mies aikoo hakea kuusen omasta metsästä. Ehkä vähä toisenlainen fiilis sitten laittaa jotain joulujuttuja. Se on vain eri asia saanko uudet verhot ikkunaan tänä jouluna, kun tuo remppa on pahasti kesken.

Oma äitini on ollut aina ihan jouluhöpsö ihminen. Joka nurkka pursuaa valoa ja koristeita. :hilarious:
Hän lupasi hoitaa nyt jouluaterian tänä vuonna, kun se olisi kuulemma ollut minun vuoroni (en kyllä tiedä missä vaiheessa tämmöinen vuorojouluateriasysteemi on sovittu). Ei tarvi yrittää säätää ruokaa isolle porukalle pienen vauvan kanssa.
 
Katsotaan, miten kauan mun englantilaisen joulukakun hedelmät marinoituu konjakissa, kun pilkoin ne eilen ja tarkoituksena oli leipoa ne tänään, mutta en nyt oikein tiedä, ehtiikö tässä enää tällä viikolla leipomaan - onpahan ainakin hyvin imeneet konjakin itseensä. :joyful:

Lyhdyt ripustin eilen parvekkeelle, pitää ottaa kuva teille kunhan pääsen sytyttelemään kynttilät niihin jossain välissä. Suunnittelin myös vähän piparitalon koristeluja - taidan tällä kertaa tehdä vain valko-hopean talon, muutenkin mun jouluvärit on aika olleet enempi valkoiseen, hopeaan ja luonnonmateriaaleihin taittavia.
 
Voi ku tuntuu että tänä vuonna olisi ihania joulukonsertteja ja myyjäisiä mihin pitäisi päästä , mutta taitaa jäädä väliin jos toi pieni tuolta syntyy.. muutenhan sitä voi käydä jossain lähellä pyörähtämässä ja vähän kävelemässä :)
 
Niin ne vaan ne mun kakkuni hedelmät ehti marinoitumaan yli viikon, mutta tänään sain kuin sainkin joulukakut leivottua - tai siis tein yhden ison suorakaiteen muotoisen, jonka jaan sitten kolmeen osaan ja kuorrutan (koska ei juuri ennestäänkään makeaa ole.. :rolleyes:) sitten joko vaahtokarkkimassalla tai pikeerillä. Koristeeksi sit muutama kanelitanko, tähtianis tms. ja suklaamanteleita/-pähkinöitä.

Tuo olkoon meidän perheen "joulukukka" tänä vuonna.

Joista puheenollen.. mullapas onkin jo hyasintti ja pikkuinen glittertuija/-sypressi ja ihana valkoinen kimalteleva tulilatva. Myös musta metallihimmeli löysi paikkansa jo olkkarin ikkunasta.. :hilarious:
 
Voi että,sunnuntaina on jo eka adventti :) sitten mä laitan jouluverhot ja joulutontut ikkunaan ja vähän muita joulukorusteita. Mä oon niin joulu ihminen,voin jo suussa maistaa kaikki jouluherkut sun muut ja ihanat joululaulut saa soida radiossa koko joulun pyhät. Sovittiin jo lasten kanssa että nukutaan kaikki olohuoneessa aattoyönä patjoilla lattialla,vähän kuin oltaisiin samalla retkellä,vähän vaihtelua normaali arkeen. Suklaata saa syödä niin paljon kuin haluaa ja saa valvoa vähän pitempään. Ja meillä on vielä ihana pieni joulumuori viettämässä meidän kanssa joulua,hän ei taida tarvita tänä jouluna muuta kun tissiä ja syliä :) ja tietysti pääsee joulukylvyssä käymään :)
 
Maanantaina tein bataattilaatikon pakkaseen ja tänään tein porkkana- ja lanttulaatikon, nyt niitä ei tarvii enää miettiä :) pe yritetään hakee kinkku tarjouksesta jo odottamaan pakkaseen (jos oon yhtenä kappaleena). Sit pitäis kohtapuolin ruveta tekee vähä listaa mitä jouluks pitää hankkia :) yritin kans miestä vähä motivoida et voitaisko laittaa vähä joulua jo kotiin :)
 
Me tilattiin sellaiset ensi vuoden seinäkalenterit mummoille&papoille joululahjaksi. juu ja kuvathan on sitte kaikki pikkuneitistä :p voisin kuvitella että on mieluinen lahja tai ainaki voin aina pyytää kattoon kalenterin kuvia, jos kuulen maininnan että "voi kun se kasvaa niin nopeesti". kaikki kivat on nimittäin otettu sillo ku neiti ollu 2vk tai alle :hilarious:

Ootteko muut ajatellu laittavanne mitään vauva-aiheista lahjaa (ehkä just mummuille&papoille)?
 
Me ollaan kans tehty seinäkalenterit mummuille ja papoille esikoisesta. Nyt ajattelin tänä vuonna antaa omalle äidilleni lahjaksi kauniin korun, jossa on esikoisen ja tämän tulevan vauvan nimet ja heidän syntymäkivet on siinä korussa myös mukana. :)
 
Oonko ihan hirvee äiti, kun 13v toivoo jotain 300€ iphonea joululahjaksi ja kånkenin isompaa reppua ja ja.... Mun mielestä yhden muksun lahjoihin ei laiteta satoja euroja! Isänsä käskee "pyydä äitiltä" kun kuvittelee että hänen maksamat elatusmaksut voi laittaa tosta vaan mihin sattuu. Mulla on paha mieli kun joudun tuottaa pettymyksen lapselle, mutta järki on oltava. Otin sen linjan että jos ei joku 100€ puhelin ja halvempi reppu käy niin sit ei voi mitään. Täällä on kuitenkin muitakin lapsia. Onneksi sen ikäisiä että kelpaa lautapelit ym.
Miksihän ylipäätänsä joka ikinen vuosi tulee nämä samat stressit lahjat/rahan käyttö vaikka aina päättää että ei paljon, ei kallista jne. Ärsyttää koko lahja hösellys.
 
Meillä mun lapsuudessa tehtiin niin,että yks isompi lahja ja sit jos toiveena ei ollut mitään isoa,niin sit sai useamman lahjan. Tuli vain mieleen.musta se toimi hyvin [emoji4]
 
Takaisin
Top