Marraskuiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bofink
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
onnea uusille plussanneille! <3

mä en oo yhtää romantikko,kesällä tulee 5vuotta yhes, 4 vuotta kihloissa ja en yyyhtää välitä' kirkkohäistä kun mies taas haluais mutta sain soviteltua sen ristiäisissä menon ;)

Tuohon naimisiin meno asiaan nii me ollaan nyt oltu vuosi naimisissa. Mä en kans oo mikään "juhlien keskipiste" ihminen niin me karattiin karkauspäivänä :D ja oli kyl mulle täydelliset häät <3

onnea uusille plussanneille :)

Me ollaan oltu miehen kanssa naimisissa jo vuodesta 2001. Mentiin samana vuonna kun esikoinen syntyi. Kyllä se aika vaan menee nopeaan. Ens kesänä tulee jo 12 vuotis hääpäivä.

Nää on varmaan näitä hormoonihuuruja. Mun oli tänään pakko ostaa bambujoustofroteeta vauvan tuleviin kestovaippoihin. Näille viikoille mennessä olen kaikille edellisille lapsille ostanut jotain pientä valmiiksi kuten hatun tai sukat. Ja myös raskaudesta on kerrottu jollekkin ulkopuoliselle. Viimeinen raskaushan päättyi keskenmenoon viikolla 13. Ja silloin ei oltu kerrottu kenellekkään raskaudesta enkä ollut mitään pienelle ostanut. Jonkinlaista "taikauskoa" varmaan, mut nyt oli pakko jotain ostaa, että vauva tietää olevansa tervetullut. Onko jollain muilla samanlaisia ajatuksia?

Neuvolaankin soitin tänään ja sain ajan maaliskuun vikalle viikolle, eli kaksi viikkoa tarvii odotella. Alkuraskauden ultra kiinnostaisi kovasti mut ei mulla oo ylimääräistä laittaa vaikka se rauhoittais kummasti ja jos kaikki on hyvin, antais luvan oikein kunnolla heittäytyä vauvan odotukseen. Siispä täytyy odottaa sinne np-ultraan. Itsellä on aivan järkyttävä väsymys koko ajan ja etoo 24/7. Tosin edellisistä raskauksista tiedän et se loppuukin pian.

harmi että tunnet nii murri76? mutta aina olet tervetullut  juttelemaan tänne! :)

esikon 1v 4kk neuvola tänää, jos oikein katoin ku ollaa nii paljon neuvolassa ravattu..

onko muut kotona vai töissä? mä oon ollu kotona mutta on ollu nii tiukkaa ettei ruokaa oo aina varaakaan :/ mutta oon nii kiitollinen kaikesta tästä ajasta jota oon saanu olla kotona koska on ne niin vähän aikaa vaan pieniä <3

mites muut muistaa mitä ei saa syödä? mä olin ajatellu hakevani lakritsia vklopuks mutta sitä ei saanukkaa syödä ku muutaman palan eikö ollu näin?
alkoholiton olut ja siideri on hyvää ja niitä oon melkee muutenki juonu ku imetin nii pitkälle eikä hirveesti oo ulkona tehny mieli käydä ku meille tää toine ois saanu tulla millon vaan.. :)

Mä en kyllä lainkaan muista mitä saa syödä ja mitä ei :D Ekan aikanakin tuli syötyä miten sattuu.. Hyi mua :|
Nyt tuntuu syömisten suhteen siltä muutenkin että saa pakottaa itsensä välillä syömään.. Paino oli jopa tippunut 1-1.5kg. Neuvola vasta 2 viikon päästä, eka kerta tuolloin. Mites muilla ton painon kanssa, onko nousua/laskua?

Nyt kun vauvakuumeesta päästiin niin itse tulin kuumeeseen.. Olo on kuin jyrän alle jäänyt. Ootteko muuten käyttäneet Buranaa alkuraskauden aikana..? Mä en uskalla, Panadolilla mennään!

no mä halailin taas pönttöä että ei nii ruoka maistu ja pitemmäm aikaa ollaa oltu nii köyhiä etten ite oo muutenkaa syöny paljo mitää,kuhan pojalle ja miehelle ku töihin menee on ruokaa ni hyvä! ja lopetin maidon juomisen mutenku kahvissa ku nuo pojat juo jo ihan tarpeeks,en jaksa koko aika olla ostamssa saati varaakaan.. mutta kaikki herkut kyllä maistuis,juu ei saanu syödä ku 30g lakritsia päivässä :/

en oo käyttäny buranaa,panadolia vaa ja se oliki kauheaa ku sai migreenikohtauksia esikoista oottaessa!

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet (Kopioikaa koko teksti.)

Buranaa ei tainnut alkuraskaudessa saada syödä. Sehän voi estää hedelmöittymisenkin raskautta yrittäessä.

Muistaakseni lakritsin syömisessä kiellettyä oli se, että se voi tehdä äidille huonon olon, eikä ole vauvalle vaarallista. Itse ainakin söin lakritsia esikoista odottaessa, toisinaan vähän enemmänkin. :) itselleni ei siitä ainakaan mitään tullut. :) Olen hoivakodissa töissä, joten saa nähdä kuinka pitkään pystyn olemaan. Nyt vietän talvilomaa, ja välillä tuntuu tytönkin nostaminen alavatsassa. Se on sellanen kiristävä ja repäsevä tunne. Sama tulee jos tekee äkkinäisen liikkeen.

Lakritsin käytöstä: (lähde hus teratologinen palvelu) http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26266

Lakritsi ja salmiakki

Kohtuukäyttö. Lakritsin ja salmiakin sisältämä glykyrritsiini voi aiheuttaa turvotusta ja verenpaineen nousua ja runsas käyttö on liitetty ennenaikaisuuden riskin lisääntymiseen. Kohtuukäyttöä vastaa alle 50 g/kerta. Runsasta käyttöä vastaava määrä glykyrritsiiniä (yli 500 mg/viikossa) vastaa noin 250 g lakritsia viikossa.

Lakritsia kuten monta muutakin asiaa tohtii varmasti kohtuudella harvakseltaan nauttia jos siitä iloa on :) Kuten myös suomalaisia tuorejuustoja, sillä ne on aina pastöroituja. Kunhan tärkeimpänä alkoholin, raa'at lihat/kalat ja vakuumipakatut tuotteet jättää syömättä.

Pakko saada vähän valittaa.....En oo eilisen lounaan jälkeen saanu palaakaan pysymään sisällä, illan vaikeroin sängyssä turvonneen mahapallon ja oksu-olon kanssa, ja oksennin ja ripuloin koko yön ja aamun. En tiedä onko tää nyt jotain tavallista mahatautia vielä raskauspahoinvoinnin päälle (!!) vai onko nyt vaan rpv tuonut mukanaan myös ripulin :( Floridral tuli ylös myös. Otin saikkua tän päivän ja sain oksennusta pidellen vietyä lapsen hoitoon (joo jokuhan voi tästäkin pahan äidin tuomita, mutta ei ois tullu kysymykseenkään että oisin tässä olossa jaksanu touhutaaperon kanssa puuhailla koko päivää...) Tänään ois varhaisultra iltapäivällä, en tiä vielä perunko ajan vai raahaudunko paikalle.

Onko teistä joku kokeillu akupunktiorannekkeita apteekista? ajattelin sellasta kokeilla.

kiitos tiedoista ja linkeistä! en taida ostaakkaan varuiks ;)
oliko se aurajuusto mitä pitäs välttää?

meillä oli kaikilla mahatauti tässä hetki sitte ja tarttu kaikkii,oisko sitä sadepilvi* ?

eka neuvola aika varattu ens viikolla ois <3 nyt 7+1 <3

eka kerralla raskaana ollessani neuvolassa sanottiin että suomalaista aurajuustoa uskaltaisi syödä, ainakin esim lämmitettynä pitsanpäällä (mun heikkous). Toinen mistä kysyttiin on graavikala. Kuulemma itse graavattu tuoreesta kalasta pienenä määränä oli ok. (liika määrä, liikaa suolaa) mutta pitää olla tuoretta kalaa ja ei vacuumpakattua

voi saiski87 ! tsemppiä ja jaksuja sinne <3
tää on itellekki nii surullista ku tietää että jotku meistä vaan saa sen keskenmenon ja se voi olla minä seuraava ku ne on nii ylesiä!

mun heikkous on aurajuusto ja oliko kummiski pästöroitu vai ku se on homejuustoa ni ei sais pelkästään syödä? ku sitä vois laittaa joka paikkaa nams! :P

cardelia, uunin kautta menevissä ruuissa saa syödä huoletta kaikkia pehmeitä juustoja ja eikös se Aurakin ole sitäpaitti pastöroituun tehty eli sais sitä sillon syödä?

Varhaisultrassa käyty, hyviä uutisia tuli emoticon Pienen pieni alkio löytyi oikeasta paikasta ja syke myös! oli kuulemma ihan vasta alkanut sykkimään. Eikä löytynyt kaksosta, vaikka jo tän pahoinvoinnin myötä rupesin ounastelemaan. Viikot olis nyt jos muistan ulkoa oikein, 6+1 ja LA 4.11.13. CRL-mitta 4,3 mm. Varmaan tuo LA tarkentuu vielä myöhemmin.

Jännä, kun ekassa raskaudessa oltiin jotenki tosi luottavaisia eikä edes harkittu varhaisultraa, niin mehän saatiin eka todiste siitä että mahassa on elämää vasta np-ultrassa viikolla 12, kun vauva näytti jo ihan vauvalta ja vilkutti meille kättä :) Nyt sitte on jo todiste, mutta se on vasta sellanen puolen sentin piste :)

Akupunktiorannekkeet on nyt käsissä, katotaan jospa ne auttais.

Mä olen käyny lukemassa netistä noita" sallittuja ja ei suositeltavia" ruoka-aineita yms. Mies on kanssa lukenu ja selvitelly esim makeutusaineista yms. Steviaa mulle kävi hakemassa, mut ei se vaan kovin hyvää ole.. Salmiakki syön tällä hetkellä ihan urakalla, kun röökinitkuissani täällä kärvistelen. Salmiakilla mä esikoisesta plussattuanikin pääsin tupakasta eroon. Siitä tulee sellanen tunne suuhun, ettei niin tee mieli polttaa ja ylipäätään autaa että imeskelee jotain. Mulla on matala verenpaine luonnostaan, niin tuskimpa tuosta suurta haittaa on. Pääasia etten polta enää :)

Saiski87, pahoittelut ja kovasti jaksua!!

Saiskille jaksuja :(. Sadepilvelle hirmuinen onnen halaus,itsekkin haluaisn tuohon vArhaisultraan mut ei tällähetkellä varaa :( pitää vain toivoa et kaikki on hyvin ja odottaa sitä eka ultraa joka n joskus rv 11-13. Mahassa turvonnu olo ja koko ajan tekis mieli syödä edes jotain pientä.. Tänään kylässä kävi minun serkku jolla esikoinen pitäisi syntyä 3 viikon päästä, ihana se masu kyllä oli <3 kävimme myös lastenvaate kirpparilla shoppaan 50-60 cm pikku tytön vaatteita :)>

Pahoitteluni saiski87:lle! :(

Lakritsia ja salmiakkia rajotetaan sen takia ettei verenpaineet nouse. Itellä ei vaaraa ku esikoisestaki kannustettiin syömään kun huiteli niin matalalla. 
Ja Aura juustosta mulle sanottiin että suomalaista voi vetää vaikka kaksin käsin paketista kun kaikki suomalaiset juustot, maidot ja jugurtit on pastöroituja. :)

Me mentiin naimisiin ku esikko täytti 1v. Järjestettiin yllätyshäät, vieraat ei tienneet. Kun tulivat niin ihmettelivät että miksi ollaan niin hienoina ja sitten tulikin pappi. :D Aivan ihanat intiimit juhlat, just meidän näköset. Ei ressiä ja liikaa rahanmenoa. :) 

Jaksamisia saiskille :( kyllähän se taas saa muistamaan, miten heikoilla jäillä tässä vielä ollaan! Me ei kyl olla kerrottu kun yhdelle lähimmälle ystävälle, edes kummankaan vanhemmat ei vielä tiedä. Päätös on miehen, joka ei vielä halua kertoa, itse oon ehkä enemmän sitä sorttia, että tekis mieli kertoa kaikille vastaantulijoille.. Mites muut? Nyt kun alkaa noita ultra ja neuvolakäybtejä ihmisillä olemaan, niin pitäsikö niille perustaa ihan oma ketju? Olis sit kiva seurata sieltä, et missä muut menee. Tänne kun kaikki jutut hukkuu niin helposti?

Takaisin