Mammojen vointi

No pitihän minunkin mennä mahan ympärys mittaamaan kun tekin! [:D] Reilut 120 cm se näytti olevan [8|] Vaan kyllä se isolta näyttää ja tuntuukin. Pari päivää sitten suihkusta tullessani vilasin peiliin ja parahdin ihan ääneen sanoa että "Herra Jumala" kun tuntu että vatsa oli kasvanut viime näkemältä ihan jättiaskeleen! Vaan on se kaunis kun on niin pyöreä ja piukea. Mikäs sitä oiskaan tällasena isona ollessa jos kaikki paikat ois tollasta piukeen näköstä! [;)] Vaan taitaa olla paremminkin löllöt ja löysät ajat hyvinkin pian edessä... Nooh, murehitaan niistä sitten myöhemmin...

Mulla on ollut nukkuessa jo kuukausia polvien välissä nojatuolin tyyny, joka on noin 10 cm paksu ja napakan tukeva vaikka on pehmeäkin. Sen kanssa nukkuminen sekä oikeella että vasemmalla kyljellä on TAIVAALLISTA! En ois kai sitä ilman pystyny nukahtamaan enää aikoihin.

Mullakin tuntuu jotenkin että olisi tuo lapsi siirtynyt jotenkin alemmas. Ei se kipua aiheuta, mutta tuntuu jotenkin erilaiselta nyt viimesen viikon ajan. Vaan jos joutuu oottelemaan pissille pääsyä vähänkin pidempään niin sitten voi olla tuskaa. Eilen justiinsa ajeltiin mieheni kanssa kaupungilla muutama tunti ja se oli kyllä kamalaa. Yhellä autokorjaamolla käydessämme kysyin veskiä mutta se oli niin hirveen näkönen hökötys etten sinne ilenny mennä. Aattelin että jaksan oottaa kotiin saakka. Mutta harmikseni oltiin liikkeellä mieheni rakkaalla autolla eli sillä helkatin romulla jota mie inhoon ja oon varma että tehtaalla ovat kokonaan sillon 100 vuotta sitten unohtaneet asentaa siihen jouset! Se on vanha kamala pikkumaasturi joka on maailman epämukavin auto!!! [:@] Ja sillä me mennä hölkötettiin ja hirveella kiireellä ja kaikki pienet oikotietkin hyväksi käyttäen, mutta kun noilla pikkuteillä ja oikoteillä on usein hirveesti mutkia ja kuoppia niin se oli ihan kamalaa tällaselle pissahätäselle. Ei mies tajunnu ekoilla sanomisilla joten väänsin hälle lopulta rautalangasta: "Katsos kun sinulla on sellanen virtsarakko tuolla, tiedäthän? No niin, hyvä. Kuvitteleppa että sun rakkos on täynnä pissaa, kuin sellainen vesi-ilmapallo, ok? No niin, sitten kuvittelet siihen vesi-ilmapallon päälle sellasen 2,5 kilosen painon, kuten tämä vauva nyt. Ja sitten AJELE NÄIN HELKATIN LUJAA TIUKAT MUTKAT JA NUO KAMALAT KUOPAT TÄLLÄ KARMEELLA AUTOLLAS niin SITTE tiijät miltä musta tuntuu!!!!!!!!!!!!!!!!" Sit hää hiljens vauhtii [:D] [:D]

Jasmiini: ei ne miehet oikein taida ymmärtää miltä meistä tuntuu. Tälläkin suunnalla on saanu rautalangasta vääntää monta asiaa! ja sitten vielä sanotaan, että ei nyt pidä hermostua! Kyllä se tästä! [:D]

Perjantaita mammat!

Täällä taas kärsitty viime yö supistuksista ja nyt taas alkoi  kovat supistukset.Jos tää beibi tajuis tulla ilman käynistystä nyt jo pihalle täältä...Viimiset 2 viikkoa nukuttu vaan paria tuntia yöllä ja päivälläkään saa nukuttua.Mie en jaksa kovin kauaa jos joudun odottaan 24.6 asti jolloin aamulla käynistetään...Erinlainen juhannus jos tää mamma makaa sairaalassa nyytin kanssa[:D]

Niiva ja masukki 37+1

Tämä palsta on kyllä ehdoton näin kun lomalle jäi ja aika menee niin hitaasti, mies tekee pitkää päivää ja on nyt pari viikonloppuakin ollut töissä, joten esikoisen kanssa ihmetellään kotona...

On aikaa hätkähtää kropan jokaisesta kivusta ja tuntemuksesta... Pitäisi keksiä jotain, mitäs te muut teette jotta saatte aikanne kulumaan?

Elän toivossa jos vaikka poika sattuisi haluamaan esiin aiemmin, potkut ovat vähentyneet huomattavasti kun laskeutui, muutenkin ehkä olo parempi, tosin jos vähänkään jotain hommailee alkaa supistamaan, ei kumminkaan niin kivuliaasti ja onhan noi menkkamainen lievä jomotus sillontälön ilmestynyt myös kuvioon ja nyt aamuisin vuoto on limaisempaa kun normaalisti, mitä ikinä tarkoittaakaan...

Tässä on nyt tunnin verran supistanut suht kivuttomasti, välillä kyllä tuntuu jo tarpeeksi, ja kaikki alkoi kun istuin sohvalla ja jatkuu, jospa tämä tästä laantuisi niin saisi nukuttua... Kumma homma kun kokopäivän olen aika rauhallisesti armottoman flunssan takia ollut.

Täällä mahanympärys 115 senttiä.. [:D] Huhhuijjaa!

Tänään kävin antamassa ne verinäytteet aamulla ja nyt maanantaihin odotellaan sitten, että saan tietää hepatoosituomioni, ku soitan neukun tädille. Kaikki varpaat ja sormet ristiin (jos turvotukselta menevät [:D]), että kutina johtuu jostain muusta...!!!

Niivalla kuulostaa jännät hetket olevan käsillä. Tsemppiä sulle loppuodotukseen!

Elaisah, ei sulla välttämättä tuota hepatoosia ole, mutta tietysti jännittää. Ja hyvä, että tutkivat niin tiedetään. Pidetään peukut ja varpaat ristissä. [:)]

Itsekin nyt sitten mittasin mahanympäryksen. 90cm..... Jos pysyttäis alle 100cm:n loppuun asti? [:D] En tiedä miten te mammat selviätte isojen mahojenne kanssa, kun mustakin jo tuntuu, että tuo pallo rupeaa oikeasti olemaan tiellä monessa asiassa. Selkäkipuja ei sentään ole ollut, mutta nyt muutamana päivänä tuntunut sellaisia nopeita vihlaisuja tuolla ihan alavatsalla, kun liikkeessä olen ollut. Liekö se vauva siellä rupeaa enemmän painamaan. Turvotuksilta olen onneksi välttynyt myös ja vaikka ne reidet on vissiin pikkaisen saanut myös osakseen, niin taitaa se suurin osa painosta olla kuitenkin tuolla mahassa. (Ja tisseissä...) Vyötärökin vielä näkyvissä vaikka nyt maha on aavistuksen levinnyt enemmän myös sivulle. Mutta kai se nyt venyy, kun pikkuinen niin kovasti siellä jumppailee ja punkee itseään vatsanahasta läpi. [:D]

Vaavi2010 ajattelin myös pysyä alle satasessa, tällä hetkellä 96cm vatsan ympärys! Mä olen kanssa miettinyt, kun ensin oikeen pisti harmittamaan kun ei oo isoa vauvamahaa, että kyllä on myötätunto nyt isomahasten puolella!! Mun on niiin vaikea saada kenkiä jalkaan, tai täyttää tiskikonetta, kun maha ottaa vastaan, vaikka se pikkanen onkin! Oon parin viikon aikana huomannu että vauva kasvaa ihan huimasti, on kylkiluut koetuksella, päivä päivältä enemmän!

kiitos myötätunnosta![:D]
mä aattelin raskauden alussa et olo olis paaaaljon tukalampi ja kömpelömpi, mut yllätyksenä (positiivisena sellaisena) olen huomannut ettei tää olo niin kamala ookkaan. loppujen lopuks mulla ei oo edes iso olo, mut onneks peili kertoo sitte totuuden.. [:D]
ja kun näkee joitain tuttuja harvakseltaan, he tietysti ihastelevat et vau onpa sulla valtava masu! siinä saa sit miettiiä et jaa, kai se oikeesti on sitte iso kerta kaikki niin hokee.. [:D]
ja mies tuli pari päivää sitte reissusta kotiin nii hänki sano et ohhoh, kasvanu päivässä valtavasti, on se vaan niin suuri, oma pallomasu.. [:D] <3

Miusta tuntu sillon jossain vaiheessa, kun maha kasvo, että sen on tiellä. Nyt siihen on kai tottunut?! Ja miten ainakin mie onnistun tekeen nuita "normi"kummarruksia jne esim. töissä on leveä haara-asento ennen kummarrusta. Eihän sitä niin syvään kuiten pääse kuin ennen, mutta polvien päällä istumisen olen "ottanu" ihan uudeksi asennoksi esim. toiselle sukkia/housuja pukiessa.[:)] Paitsi nyt on maha alkanut painaan jo pitempään suorassa istuissa niin, että vyön saa ainakin aukasta, jos ei nappia/vetskariakin. Ja mulla ei ollu es iso maha vielä verratttuna osaan..

Mäkin luulin että olisin tässä vaiheessakin jo paljon isompi ja liikkuminen ois tosi hankalaa. Kyllähän sitä paljon hitaammin liikkuu ja pitkillä matkoilla alkaa sattua mut kyllä mä oon kaikissa riennoissa käynyt mahani kanssa. Nyt on ruvennu vaivaa tosissaan turvotus jaloissa ja käsissä. Jalat on kipeät ja pulleat koko päivän, en viitsis edes kauppaan lähteä kun kengät tuntuu niin pahoilta [&:] Vettä kittaan koko ajan ja ravaan vessassa ja koitan pitää jalkoja ylhäällä aina kun mahdollista mut tuntuu ettei mikään oikeen auta. Samalla on tullut väsymys kun tuntuu ettei öisin saa oikeen nukuttua. Joka yö menee samalla kaavalla, alkuyöstä vessaan ja aamuyöstä herään muuten vain tunnin välein. Sängyssä jaksaa maata yhteensä sen 8 tuntia. Ei ihan riitä mulle.. Päivisin en osaa nukkua. Tulee kamalan levoton olo kun ei tee mitään järkevää, mulla on ainakin kauheen huono omatunto jos vaan löhöön sohvalla koko päivän vaikka onkin ollu tarkotus levätä.

Olipa ihana vähän avautua [:D] Tää mamma alkaa olla jo aika väsy tähän kantamiseen. Tänään neljä viikkoa laskettuun aikaan!

Maanantaita mammat!

Kotona ja kokonaisena edelleen...Koko viikonlopun supistelut ihan säännöllisesti ja nytkin tulee mutta harvakseen...pe-la yönä suppareita tuli 20 min välein mutta  kuin ollakkaan ne loppui aamu viideltä...
yö unet on tosi huonoja.nukuin 2 tuntia putkeen korkeintaan ja sen jälkeen on pakko nousta ku selkään vihloo ja supparit on aika kovia...Toivottavasti tämä vaavi tajuaa pikku hiljaa tulla pihalle täältä,mutta jotenki on sellainen olo et menen käynnistykseen silloin 24.6...

Pakko yrittää nukkua kohta ku täällä hiljenee.ei oikein jaksa touhuta mitään ja ruoka ei maistu[:(]

Pidän teidät ajan tasalla Niiva ja masukki 37+4

Soittelinpa tänään sitä hepatoosi-tuomiotani neuvolasta... maksa-arvo normaali, mutta sappihappo koholla... Ei osannu tuo neuvolan täti muuta sanoa, kuin että ei ole normaalia ja että hän konsultoi neuvolan lääkäriä torstaina aamulla ja soittelee mulle sitten, kun tietää mitä asialle tehdään. Lähete on jo perjantai aamua varten labraan ottamaan nuo näytteet uusiks, että oliko vaan hetkellinen kohouma tolla sappi-hapolla vai pysyykö edelleen koholla [:@] 

Hoh-hoijaa, onpas ollu viime päivät jotenkin tylsiä. Väsyttää kauheesti koko ajan ja jotenkin mielialat heittelee suuntaan ja toiseen. Sitä on yöt nykyään niin levottomia ja katkonaisia että kai sitä vähemmästäkin väsyy ja sen takia sitten kiukuttelee pienimmästäkin asiasta. Tuntuu että on kyllä niin herkillä koko ajan, että ei tarvi kun jonkun vähän sanoa jotain ikävää niin johan itkettää.. [:(] Ja sitten on alkanut myös jännittää taas ihan eri lailla kun ennen. Ehkä mä nyt vasta huomasin että hittolainen se vauvahan on tulossa maailmaan ihan kohta.. oonko mä jo valmis.. mitenköhän siitä selviää..?? Ja synnytys lähestyy, help!!

Supistuksia (kivuttomia vielä onneksi) on myös ollut entistä enemmän. Vkonloppu oltiin mökillä ja pitkä automatka toi tullessaan supistuksia aika tiheään tahtiin. No mutta hyvä että kroppa alkaa treenailemaan [:)]

Minulla oli tänään viimeinen työpäivä! Ensin 3 päivää vuosilomaa (siirsin kaikki loput vanhempainrahakauden jälkeen ensi kevääksi), ja sitten alkaa äitiysloma. Kieltämättä tässä alkoi viime viikkoina olla sellainen olo, että olisi jo loman tarpeessa... yöt nukun aika huonosti minäkin, herään viimeistään aamuyöstä vessahätään, ja monesti herään myös siihen, kun yritän kääntää kylkeä.

Lonkat ovat alkaneet välillä kipeytyä, varsinkin jos on kävellyt vähän reippaammin. Muuten olen päässyt aika vähällä, suurin osa painostakin on tullut tuohon mahaan, joka kyllä kieltämättä on aika muhkea mutta moneen verrattuna varmaan aika pieni kuitenkin. En ole kyllä ympärysmittaa mitannut, mutta muiden kommenttien perusteella maha ei ole ihan niin valtaisa kuin miltä minusta itsestäni välillä tuntuu [:D]

Supistaa välillä, muttei mitenkään säännöllisesti.

Miten muuten mammat, vieläkö ajatte autoa? Minä tässä mietin että uskallanko lähteä kuskiksi kun pitäisi viikonloppuna lähteä n. 3 tunnin ajomatkan päähän. Selkä kipeytyy pitkästä istumisesta, mutta menisiköhän se vielä miljoonalla vessa- ja jaloittelutauolla?

Täällä taas omasta mielestä voidaan hyvin, mutta saa nähdä.. mitä äitipolin lääkäri on mieltä minun voinnista.
Tänään taas sydänkäyrää, ultraa ja keskustelua mm. koepalan ottamisesta. Hiukan jännittää sinne meno, ekakertaa koko raskauden aikana.

Satsu73, minä olen viikonloppuna menossa päiväseltään helsingissä käymään, matkaa sinne on yhteensuuntaan liki 450km. Mutta vointia kuunnellen, minulla ei vielä selkä oireile ja ainakin tuollaiset 400km päivässä on vielä hyvin onnistunut. Mekin varmaan matkalla pari kertaa pysähdytään, ihan jo koirankin takia.
Saa jaloitella, tehdä pissit ja juoda.. Onneksi autossa on ilmastointi.

Eilen kävin taas vesillä soutamassa sellaisella keveällä kumiveneellä, oli mukavaa. Harjoiteltiin kahden nuorimman koiran kanssa vesipelastusta. Saa nähdä, kuin kauan se vene pitää minut pinnalla [:D]

Täällä tuskastelen niska-korva säryn kanssa mikä on ollut kohta puoltoista viikkoa! Ja ei mikään pieni kipu olekaan. En saa käännettyä päätä lähes lainkaan oikealle puolelle ja alaspäin katsominenkin on hankalaa. Viime yönä yritin nukkua vasemmalla kyljellä muttei se ole mahdollista kipeän korvan takia. Soitin tänään vihdoinkin terveysasemalle ja sain ajan täksi päiväksi 17:30..itkuttaa, kun on ollut niin pitkään kipeä mutta viime yön tapahtumat saivat ehkä viimein tajuamaan ettei tämän kivun kanssa tarvitse vain yrittää elää. Yleensä sanotaan, ettei tällaiseen ole hoitoa, mutta jumantsuka, jos ei pysty pään painoa laskemaan korvan päälle ilman että naama vääntyilee kivusta niin aika outoa! [&:][:(]

Ja tahdon tämän kivun pois ennen kuin olen synnyttämässä! Sehän siitä ilosta vielä puuttuisi ettei pää toimi kunnolla ja pitäisi yrittää ponnistella vauvaa maailmaan. Aijjaij, pelkkä ajatuskin pelottaa..

Katsotaan, mitä päivystyksen tohtori voi asialle tehdä. [8|]

moi!
autoilusta..
mulla viikkoja 32+4
oon kyllä ajatellu ajella autolla ihan niin pitkään, kun se on mahdollista.. lähinnähän se riippuu vain omasta voinnista. Kauppaan on matkaa sen verran, että helpommin se käy autolla mentäessä.
Ens viikolla tehdään pieni kesälomamatka autolla, miehen kanssa, Hämeestä Itä-Suomeen. Neuvolantäti antoi neuvon, että kannattaa pitää taukoja tarpeeks usein ja oikoa jäseniään.. ja toivotaan, ettei nyt ihan hirveet helteet tuu. [:D]

Moi!

Tosta autoilusta, ite oon kieltäytyny jo pitkään lähtemästä mihinkään pidemmälle. Autossa istuminen on jotenkin niin hankalaa ja sitten ku pissittää koko ajan ja meitsillä turpoo vielä maha jos istun tai seison tai kävelen pitkiä jaksoja ni en kyllä kestä. Ihmeteltiin tossa monta viikkoo sitten että miten mun maha vaikuttaa isommalta illalla ku aamulla ja kun mittasin, niin päivän aikana mitta kasvo yli 5cm. Ei hyvältä tunnu. En lähde istumaan autoon.

Uusin juttu on se, että käyn jotenkin ihan uskomattoman hitaalla. Äsken laitoin pakasteperunat jääkaappiin. No tuo on aika perus, mutta kun ajoin keskustassa, meinas tulla kolari kun UNOHIN väistää risteyksessä suoraan ajavaa autoo. Enkä ees huomannu sitä, mies vaan alko kiroilla vieressä että miten sä oikein ajelet????? En tajua itekään, luulis tulevan jo selkäytimestä... Sit kaveri muutti Tampereelle ja kohta sanoin että kyllä me joskus sinne Mikkeliin tullaan käymään. Mikkeliin?

Taitaa olla parempi jos en vaikka ajelis itekään enää.. Ja onneks oon saikulla, ei oikein luottavainen olo ois pyöritellä toisten rahoja.

Heipparallaa !
Täällä tuli tänää iha outo olo ku lähin kaupassa käymään.. yhtäkkii alko hirveenä heikottaa ja kädet tärisi [:-]
poskiaki alko kuumottaa ja aattelin että kohta pyörryn ni äkkiä pois täältä.. teki hulluna mieli karkkia ja pussi piti vielä  valita [:)]
kotiakku pääsin ni heti ahmin puolet melkee pussista ja sitte tuli kauhee jano [:D] oiskoha hemppa laskenu jotenki alas.. onko muilla ollu samoja oireita?

Takaisin