Mammojen vointi

Elaisah,

täällä ei vielä ainakaan oo tuntunu mitään, vaikka melkoseen tahtiin tuo navan ympärys kasvaa....oon tässä nyt mittanauhan kanssa seurannu ja selkee kasvupyrähdys alkanu. Viime viikosta ympärys kasvanut 1.5-2cm. Muut mitat tosin eivät (onneksi ) ole kasvaneet samassa suhteessa, jos ollenkaan. Mulla roikkuu vielä napakoru paikallaan, sitä aika ahkeraan tuijotan et koska on paras ottaa pois. Viimestään sinä vaiheessa jos alkaa kipua tuntuun [:)]

Bixio 27+1

pepi samaa työtä tehdään ja kyllä työpäivän jälkeen keho huutaa joskus hoosiannaa. 

Huomenta kaikille! [:)]

ALKUPERÄINEN: Elaisah

Kuuluukohan tämä nyt tänne osioon vai minne... :D Noh, laitan tänne...

Onko kellään muulla napa kipeä? :) Vai oonko ainut? :P Taitaa kohta pullahtaa ulos... :S

Ei oo napa varsinaisesti kipeä, mutta niin on pingottunut ja lättänäksi muotoutunut että en oike uskalla koskeekaan ku pelkään että menee viäl sormi siit läpi [:D] [:D]

Mulla on nyt toi liikkuminen vaikeutunut ihan parin päivän sisällä. Lattialta jos jotain joudun noukkimaan niin kumarrun, nojaudun ja tuen itteeni johonkin ja sitte vasta nostan. Eli ei enää noukita mitään tosta noin vaan pystyasennosta suoraan alas kumartumalla...

Sohvalta ylösnousemiseen olen jo pitkään hyväksikäyttänyt miestäni, vaikken varsinaista kipua silleen olekaan tuntenut. Ainoastaan oikeesta pakarasta nipistelee ilkeesti aika usein. Kävelyni on vaappumista, välillä vähän vihlasee lonkasta, välillä ei. Kävelyn puutteesta nää vaivani ei ainakaan pitäis johtua kun sekä talomme että pihamme on isot ja kaikki niin epäkäytännöllisesti sijoiteltu että joudun kävelemään paikat laidasta laitaan monasti päivässä.

Yöllisiä vessakäyntejä olen tässä ihmetellyt. Ne kun ovat jääneet pois! Koputan nyt lujaa puuta eikä mulla tosiaankaan ole ikävä sitä klo 3 heräämistä. Ihmettelen vaan että kuinkas se nyt näin. Riittää ku käyn ennen nukkumaanmenoa ja sitten aikasin aamulla ku herään muutenki. Juu, tää tulee TAKUULLA muuttumaan tässä lähiaikoina [:D] Mutta olipas kiva tällanen yö-vessaton jakso raskaudessa [:)]

Vaatteista... Meillä oli tässä eilenä jo sen verran lämmintä että minä päätin oike shortsit kiskasta jalkaan. Mies nosti talvisäilöön pakatun shortsilaatikon ulottuvilleni ja innosta piukeena pöyhin sieltä mieluisia esille. Olin näet sunnitellut että tämä kesä menee kätevästi shortseissa ja T-paidoissa vaikka sitten mieheni jos eivät omani mahdu. Kaivoin esille ne mieheni shortsit joissa olin viime kesänkin tepastellut, ja olivat menneet ihan heittämällä päälle. Laitoin ne jalkaan ja aloin kiskomaan ylös, ja ohhoh ku tuliki äkkijarrutus! [:D] [:D] Tohon tyssäsvät lantion seutuville jo! Kyl mä ne sain mahtuun sit päälleni mun niin piukeet ovat että ei ne kyl ens viikol enää mahu! Sääli mennä ostamaan uusia vaatteita kun jäljellä vain kolmisen kuukautta raskautta. Mutta pakko se on. En mä kestä tätä kuumaa kesää jättivatsani kanssa kun on yks ainoo mahtuva äitiysmekko kaapissa. Pakko ostaa muutama vaatekappale, ainaski alaosia.

Mallukka tsemppiä, koita jaksaa! Ei oo varmaan herkkua se sängyssä makuu mutta minkäs sille voi. Koita vaan olla luova ja kehitellä kaikkea kivaa tekemistä sinne.

Mipu ja muut raskausdiabeteksestä kärsivät: kurja juttu toi [:'(] Mulla on rasitustestit tiistaina ja vähän pelottaa. Kuinkahan nopeasti huonot elintavat vaikuttaa insuliinin tuotantoon? Oon tässä viimeiset kolme viikkoa ollu ihan rappiolla ja vetäny suklaata sellaiset 4 levyä viikossa plus muut kielletyt herkut. Paino ei oo noussu ihan tolkuttomasti, jotain 1.5-2.5 kg mutta sehän ei kerro kaikkea... Jos tässä nyt todetaan raskausdiabetes, niin mitenhän mä osaisin ryhdistäytyä. Se kun on helpommin sanottu kuin tehty. Toisaalta, sitten olis ainakin hyvä syy. Jos kaikki on kunnossa testeissä, pahaa pelkään että jatkan samaa menoa.

Wagana, Durina, Jasmin ym. selkäkipulijat. Täällä kivut on ollu tullu tosi vaihtelevasti. Joinain päivinä ei mitään ongelmia, seuraavana lyllerrän kuin valas. Yleensä kivut ajoittuu iltaan, kun selkää on rasittanut koko päivän. Nyt alankin jo huomata, että seison ja kävelen usein selkä notkolla. Aina yritän korjata parempaan asentoon kun nappaan itseni kiusaamasta jo muutenkin huonokuntoista selkääni.

Mä hoksasin, että mulla selkäkivut liittyy kireisiin takareisiin ja pakaroihin. Eilen kun tuskailin kipeän selän kanssa (haittasi jo istumistakin), niin pidin pienen venyttelyhetken ja voilá, pahimmat säryt katos! Samalla venyttely rentouttaa, tulee muutenkin tosi hyvä ja raukea olo. Kannattaa kokeilla, ei siitä varmaan haittaakaan ole. Mulla se on auttanut sekä sellaiseen pitkäaikaiseen väsymyssärkyyn että ihan niihin iskias-tyyppisiin vihlontoihin, joita joskus on. Varmaan siks mun selkä onkin ollu viime aikoina melko hyvä, kun oon käyny joogassa ja jooga-tyyppisillä tunneilla, joissa on venytelty takareisiä, pakaroita ja alaselkää.

Elaisah, mulla ei oo varsinaisesti ollu napa kipee, vaikka se alkaakin jo nousta. Enemmänkin on ollu masu kipeä navan molemmin puolin, joskus toiselta puolelta ja joskus toiselta. Välillä tuntuu kuin lihakset menis kramppiin. Niitä pitäis sit yrittää venyttää, mutta millä hitolla, kun selkä ei kestä taakse päin taivuttelua. Mietin, että johtuvatkohan ne kivut suorista vatsalihaksista, jotka joutuvat venymään ja väistymään kasvavan masun tieltä. Niin, mullahan onkin niin tajuttoman upeet ja kireet vatsalihakset, että ei oliskaan ihme [;)]

no, tää ei ole varsinaisesti raskausoire mutta..

jännetuppitulehdus oikeassa ranteessa?
ja en kyllä millään keksi muuta kuin, et se on tullu nukuttuani oikealla kyljellä käden päällä..

kipu tai pikemminkin särky kulkee akselilla ranne, kyynerpää, olkapää.. ei lähde panadolilla pois.. käden paikoillaan pitäminen helpottaa tilannetta.. mut vähäinenkin heilutus ja liike, niin särkee taas.. :(

onko muille tullu?

Tämäpä outoa; mulla särkeny oikeeta rannetta kans eilisestä lähtien. Tuskin tulehdus on mut särkyä on. Tän aamunen leivän voitelukin aristutti [&:] Ihmettelin että mistä tuo tollanen on voinu tulla. Mä en oo nukkunu käteni päällä, enkä ees oikeella kyljellä. Enkä tietääkseni oo tehny mitään rasittavaakaan hommaa. Outoa...

Eihän sitä tiedä Virpik16 jos tääkin ois raskausoire! [:D] Jos me vaan saadaankin kato erilaisia kipuja pikkuhiljaa ympäri kroppaamme niin ei sitten synnytyshetkellä tunnukaan ne alapäänkivut niin kovilta, kun jumittaa ja särkee muita paikkoja vielä lujempaa [:D] [:D] Kivunsiirtoa sanovatten, jos päätä särkee niin potkase varpaallas seinää ni ei pääkipu enää tunnu missään [;)]

hassua todella, mulla on särkenyt pari päivää vasempaa kättä.. [:D] ei varsinaista selvää kipu kohtaa oo mut silleen jomottanu koko kättä ranteesta kyynärpäähän.. outoo, ollaankohan me "perustettu uus raskausoire"..[:D][:D]

Mä luulen et noi ranne yms. kivut johtuu siitä kun se raskaushormooni löystyttää kaikkia muitakin nivelsiteitä kuin vaan lantiosta.

Tänään oli neuvolalääkäri. Joudun minäkin siihen sokerirasitukseen, kukaan ei vaan muistanu mulle kertoa et lähete on laitettu jo joulukuussa. Ajan siihen sain 30.4. Masussa voidaan hyvin, painoarvio 850-950g. Poikkitarjonta edelleen, mut sen mä jo tiesinkin ku tost mahan muodost sen jo näkee (ja tuntee). Hb110 rr120/60. Tuntuu et ei toi raudan syönti ooka auttanu ku kuukaus sitte hb113. Närästykseen se määräs jotai mahahapposalpaajaa kuurina, meinas että olis mulla se refluksitauti.

Jouduin tänään sitte ripustamaa sormukset kaulaan, sormia turvottaa etenki ku on lämmintä ja sit joutuu liikkumaan...Viime yö oli eka kun masu valvotti ihan kunnolla. Kauhea potkunyrkkeilyjumppailu, sain unta puol neljän jälkee vasta.

Tulihan taas tekstiä...

Voi, mulla ei kremppaa fyysisesti paikat, mutta eilen illalla olin aivan poikki. Ikinä elämässä kokenut vastaavaa uupumisen tunnetta. Viime viikolla minulla oli yksi vapaapäivä, toissa viikolla yksi vapaapäivä. Nyt on kaksi vapaata, mutta tuntuu etten saa mitään kotitöitä tehtyä.. tai pyykkikone pyörii ja paikkoja siisitinyt. Mutta pitäisi imurikin ottaa käteen ja pölyille antaa kyytiä. 

ALKUPERÄINEN: taiga

Voi, mulla ei kremppaa fyysisesti paikat, Mutta pitäisi imurikin ottaa käteen ja pölyille antaa kyytiä. 

älä muuta virka..mulla kyllä virtaa riittäs ja varsinkin näin keväällä on ihana kun aurinko paistaa ja mieli on virkee niin ois kiva kun pystyis ihan normisti hommaileen mutta tossa kans kun aamulla kattelin pölysiä hyllyjä sekä villakoiria nurkissa ja aloin sitten siivoileen niin nyt sitten kärsitään, selkä pirun kipeä ja köpsyttelen kuin invaliidi..aurinko paistaa niin oikeen hyvin vielä näkee kaiken pölyn[:@] oliko sulla vielä pitkästi kun pääset pidemmälle lomalle?

Kävin siellä sokerirasituksessa ja diagnoosi oli raskausdiabetes. Pari arvoa on kohollaan. Maanantaina on neuvola ja nyt olen etsinyt kaikkea tietoa asiasta. Tiedän jo ystävien kokemuksesta et mitä ruokavaliossa pitää huomioida jne...
Maanantaina on myös ylimääräinen ultra ku mulla oli se sf mitta yläkäyrillä.

Mulla on ollu aikamoinen himo pastaan ja kaakaoon, mutta nyt päätin et ne saa jäädä. Koska uskon et ne nostaa aikamoisesti mun verensokereita. Eli palaan suurin piirtein samaan ruokavalioon jolla olin ennen raskautta. Onneksi sain laihdutettua sen 10 kg ennen kuin tulin raskaaksi. No sit kun saan sen sokerimittarin niin kokeilemalla sen sit huomaa et mitkä ruoat nostavat mulla noita sokereita.

Ja kylmä jotenkin tiesin et joku vika on ku viimeiset pari viikkoa on turvottanut ja ollut huono olo kun on syönyt jne...

Liikuntaa en voi kauheasti lisätä ku nytkin liikun niin paljon ku on mahdollista. Mut päätin et ku on vapaata niin koitan liikkua enemmän.

Viime yönä vauva piti aikamoista elämää mahassa [:)]. En meinannu kunnolla saada unta, mutta tätähän se elämä on sit ku on vauva. Siis et herätään yöllä monta kertaa yöllä.

Anna Elina, kurja kuulla että sulla oli arvot vinksallaan.

Mullakin oli tänään sokerirasitustestit. Ei se mitenkään hauskaa ollut, eniten rasitti se pitkä istuskelu ja odottelu. Ja teippien repiminen pois kyynärtaipeista, karvat irtos! [:'(] Mutta tulokset tuli jo iltapäivällä: kaikki oli kuten pitääkin. Ostin sen kunniaksi suklaata [;)]

Mulla on tullu outoja kipuja kävellessä. Tänään ajattelin virkistää itseäni kävelemällä koululle - siinähän sais mukavasti raikasta ilmaa ja liikuntaa. Matkaa on noin vajaa 3 km ja yleensä olen sen taittanut puolessa tunnissa. Tänäänpä meni noin 40 min! Puolessa välissä matkaa alkoi masussa oikealla puolella vihloa ja kivistää ikävästi. En oikein osaa kuvailla tunnetta. Jotain säryn, vihlonnan, poltteen ja krampin sekoitusta se kai oli. Supistuksista tuskin oli kyse, kun kivut olivat koko ajan toispuoleisia ja painottuivat oikealle alavatsaan ja kylkeen. Ei auttanut kuin tahtia hidastaa. Loppumatkasta kipu säteili jo nivuseen ja reiteenkin. Tähän vielä yhdistettynä pakaraan säteilevä iskiaskipu [:@]

Paluumatkalla tajusin kävellä alusta asti hitaammin, niin masuun ei sattunut kamalasti. Tuolloin oli "vain" selässä sekä iskias-kipuja että väsymyssärkyä ja jalkapohjan vanha vamma kiusasi joka askeleella. Matkaa taitettiinkin sitten vajaat 50 min. Onneksi peipposen laulu piristi raihnaisen lehmän kulkua [:D] Ja sainpa raikasta ilmaa ja ihan kivasti myös hengitys tiheni, eli liikunnasta se menee paskempikin liikunta. Näin levossa olo on taas erittäin hyvä ja olen ihan tyytyväinen siihen, että päätin kävellä.

Näitä kävelyyn liittyviä vatsakipuja on tullut aiemminkin lenkillä. Selkäkään ei ole viime päivinä ollut ihan terässä: iltaisin kuljen kuin mummeli kumarassa. Kurjaa, kun on tottunut paahtamaan täysillä. Aiemmin kroppa on ollut mun paras ystävä, mutta nyt se ja mieli eivät ole oikein samaa mieltä siitä, miten pitäisi kulkea.

Vähän mietityttää, että jos tämä nyt 26. raskausviikon alussa on tällaista, niin mitä hittoa loppuraskaudesta? Täytyy vain muistuttaa itseään siitä, että tämähän on vain väliaikaista - ehkä sitten joskus elo-syyskuussa liikkuminen taas sujuu, kun vauva on pykätty ulos ja siitä rutistuksesta toivuttu... Siihen asti ei kai auta kuin opetella nauttimaan vähän kevyemmästä liikkumisesta ja kokeilla vaihtoehtoisia lajeja. Mielessä ovat mm. vesijumppa ja äitiysjoogan kokeilu. [:)]

Psyykkisesti vointi on ollut ihan ok, vaikkakin uupumusta on välillä ilmassa. Olen tänään lähdössä kotikaupunkiin taas tekemään gradua, ja sillä tiellä pitäisi pysyä liki 2 viikkoa. Ei huvittaisi yhtään. [>:] Mutta kunhan sen vain jaksan, niin sitten on kenttätyö takana ja voin rentoutua omassa kodissa! Onneksi kevät, auringon valo, lintujen sirkutus ja virtaavat purot antavat energiaa.

jasmiini ja tiger.. kiva, kun on ollu kohtalotovereita.. mutta toivottavasti teilläkin säryt helpottanu. Ite pistin sellaisen tukisiteen ranteeseen ja olo on huomattavasti parempi. :)
Työkaveri kertoi olkapäätulehduksesta.. Se oli sairastanu sitä raskausaikana, kun oli nukkunu vaan tietyllä kyljellä niin saanu sen siitä.

Käväsin eilen siellä sokerirasituskokeessa.
Ensin otettiin verikoe, sitten join sen vadelmamehun hirveään janooni.
Sit lueskelin ehtiä tnnin ja otettiin taas verikoe,
sitten taas tunti lueskelua ja sit viimenen verikoe.
Se pari tuntia meni kyl aika nopeesti.. mummojen juttuja kuunnellessa. Maanantai on vilkkain päivä tällä suunnalla tuolla labrassa, niin siinä väki ja jutut vaihtui.. :)
Tuloksia en oo saanu vielä, mulla tosin neuvola maanantaina, ja kai sieltä olis jo soitettu jos jotain häikkää olis..

Perhevalmennusta??????
Meillä päin kun ei kesällä tuota järjestetä (normaalisti siis käytäisiin noissa äitiyslomalla) niin minäpä aloitan tässä huhtikuussa jo.. Ei pakollisia mutta suotavia.. eri aihealueista vanhemmuuteen, imetykseen, raskausajan liikuntaan ym.. liittyvää.. "luentoa" .

Pakko kommentoida tohon rannekippuun, mulla on leikattu ranne vuonna 2006 kun venähti työtapaturmassa. Se oireilee välillä vieläkin, mutta yksi käsikururgi sanoi et voi olla et uus leikkaus on joskus edessä ja toinen oli sitä mieltä et se on nyt tuollainen ku on.

Kävin äsken kävelemässä ja alaselkään alkoi koskemaan jonkin verran. Olen ennen kävellyt tosi nopeasti, mutta nykyään lyllerrän ku joko muumi mamma [:D].

Nyt huomaa että toi maha alkaa olla jonkin verran tiellä. Ei mulla mikään superiso maha edes ole, mutta kummasti se alkaa haitata menoa. Lenkille lähdettäessä ainakin on kenkien laitto melkoista aherrusta. Mies se eilen sitten vielä yritti olla hauska kun selitti koiralle että "meidän täytyy nyt vaan odottaa, kun äitillä kestää nykyään toi pukeminen niin kauan" [:D] [:D]

Nyt oon huomannu että hengästyn helpommin lenkillä, ja ehkä muutenkin väsyn pitemmällä reissulla. Mutta ei auta valittaa, hyvää se tekee kumminkin ja piristää mieltä varsinkin näin aurinkoisella ilmalla [8D]

Pistää kyllä mietityttämään että minkälainen lyllertäjä sitä tosiaan on sitten kesä-heinäkuussa, APUA!! [;)]

Anskuliini mulla on vähän samanlaisia tuntemuksia. Koira ihmettelee et miten ennen niin nopea omistaja on nykyään hidas. Olo on vähän ku norsulla [:D].

Saa nähdä et miten täs kesäkuussa lyllerretään...

no niin aamupalaa ja aamukahvia on viimen saatu[:)] kävin tänä aamuna siellä sokerirasituksessa..yllättävän vaikee oli aamulla olla juomatta ja syömättä.Mulla on semmonen rutiini vissiin jo noissa aamuhommissa kun ekkana kahvinkeitinpäälle, sitten vessaan ja koirat pihalle jonka jälkeen kuppikahvia ja päivänlehti..no selvittiinpäs[:)] otti multa ensin sormenpäästä sen sokeriarvon, oli 4,1 mikä on kuulemma hyvä (jos ois ollu yli 8 niin ei mitään testejä ois alettu tekeen, olis ollu jo vissiin niin selvä tapaus) sittenverikoe ja juoma naamariin oli ihan siedettävän kolan makuinen ja tunniks istumaan jonka jälkeen uus verikoe ja taas tunniks istuun ja uus verikoe..kaikki otettiin samasta kädestä mutta aattelin että ompahan sitten vaan toinen käsi kipee[:)] Huomenna saa sitten soitella neuvolaan tuloksia, toivottavasti ei mitään ole...

Tänään oli neuvola, jossa oli lääkärintutkimus samalla. Kaikki oli hyvin ja vauva kasvaa käyrien mukaan :D Sf mitta oli 25, täysiä viikkoja 26 ja syke n. 140.

Oli painoa tullut kuulemma turhan paljon :S Otin kommentista vähän itteeni koska en tunne itseeni miksikään valaaksi, mutta kun aloin asiaa oikein miettimään niin tottahan se on :/ Nyt jo tullut lähemmäs 10 kg, ja vielä olis ne "pahimmat" vikat 3 kk jäljellä, jolloin tuo vauvakin ottaa sen loppukirin kasvuunsa... Hittolainen!

Paljonko muilla on tullu painoa lisää, jos saa udella ja jos kukaan haluaa vastata? :P

Noh, veroilmoitus ja sen mukanaan tuoma SUUUURI ilo, sekä se, että äippäpakkaus on 2 viikon kuluessa postissa sai piristymään tämän "paino-ongelman" keskellä :D

muoks. Ja sekin vielä ilostuttaa, et löysin tänään H&M:n mammaosastolta ihanat farkut ja tunikan alesta... ihan mun normaalia vaatetyyliä... ekaa kertaa koko odotuksen aikana tuntuu siltä et "näytän iteltäni" mammavaatteissa ;D

Moikka!

Juhlan paikka.10 viikkoa jäljellä...ja painoa tullut tähän mennessä 11kiloa,eli ei mun mielestä hirveesti mutta en sitten tiiä mitä mieltä neuvolan täti on asiassa neuvola on ens keskiviikkona...

Niiva +masukki 30vkoa

Täällä alkaa olla 28vk pulkassa ja painoa tänä aamuna kertynyt 6.5-7kg. Oon nyt muutamana viimevkona ottanut mittanauhalla ympäriinsä, mut ei mulla pahemmin ole muut paikat kyllä kasvanu ku lantio-massu-rinnanympärys ( ja -alus ).

Tuo vatsa onki selkeesti nyt ottanu kovemman tahdin kasvussa, viimevkolla huomasin sen 7pvn aikana ottaneen mittaa 1.5-2cm lisää muiden mittojen pysyessä entisellään [:D]  Ja sen kyllä huomaa! [:D]

Kohta lähdenkin lääkäriin kuulemaan sokeritestin tuloksen...

Bixio 27+6

Takaisin