Mammaloma

toi on hyvä linkki gartsu! Ja toki verovirastosta saa sitten lasketettua itelleen sopivan verokortin :)
Mulle tuli vihdoin päätös äitiyspäivärahasta ja täytyy olla tyytyväinen että meni 2013 verotiedoilla eikä 2012 niinku ensin luulin :)
 
Mä hankin muutosverokortin tammikuussa ja laitoin sen työpaikkaani et tammi-ja helmikuu menee sen mukaan. Pitääkö siis hakea uusi kortti, vai pyytää että työpaikalta se laitettas kelaan, jotta saan vanhempainrahan sillä prosentilla.. Vai mitä häh?
 
Sun kannattaa laskea kokonaan uusi niiden vanhempainrahojen mukaan, jos on iso ero veroprosentissa.
 
Kelalla yleensä automaattisena toi 20 prossaa,
Ei ne esikoisen aikana ainakaan mitään muuta ees huolineet ko tuon.
 
Jaica, kyllä ne huolii kun lähettää sinne verokortin. Mä maksoin kotihoidontuesta 5% veroa.
 
Tökkönen, mä oon nimenomaan laskenu sen veroprosentin nuiden vanhempainrahojen mukaan.. Veroprosentti niiden mukaan 2,5.. Joten aika iso ero 20%:iin..
Eli pitääkö mun nyt saada se muutosverokortti jotenki kelaan vai saako kela sen muutosversion muutenki.. Tiettyhän voisin kysyä suoraan kelastaki :)
 
Jaica, tuolla mun laittamassa linkissä tulee aika hyvin selväksi, että voi Kelaan laittaa muutosverokortin. :)

Suski, toimitat itse sen verokortin Kelaan. :)
 
Jos netista tilaat verokortin, ja täytät sinne arvion siitä kuinka paljon saat palkkaa ja kuinka paljon etuuksia tänä vuonna niin lähettävät sen verottajalta sitten suoraan kelaan. Kunhan muistaa laittaa ne tuloarviot kelan äpvrahasta ja vanhempainpvrahasta oikeaan luukkuun :)
 
P-K, jos esikoinen on alle kolmevuotias, olet oikeutettu samaan vanhempainrahaan kuin esikoisestakin, välissä ei ole siis pakko käydä töissä.

Joo kyllä mä sen tiedän, mut viittasinkin siihen, että jos olisin jäänyt vain kotiin vanhempainvapaan jälkeen niin siinä tapauksessa mun "tulot" olisi aika pienet verrattuna siihen et saan nyt palkan kuitenkin puolelta vuodelta, jonka kerkeän olla tässä välissä töissä. Plus 3 kk, jotka työnantaja on velvollinen maksamaan Tessin mukaan.
 
No eipä esikoisen aikana otettu huomioon! Eli jätkä täytti nyt sen 5v.
Ajat vissiin muuttuneet.
Tuun jäämään ihan minimi tuloille kotiiin, joten jos voin saada enemmän niin todellakin kelpaa mulle.

Laitoin Kelan kautta tiedustelua miksi mun päätös ei ole tullut, ja sain vastauksi etten ole reagoinut heidän lähettämään kirjeseen väärin täytetystä hakemuksesta.
Huomenna selvittään saanko mitään rahaaa
 
jaica, herranen aika! Kyllä ne siellä Kelassa osaavat vääntää joka jutusta!
 
Eiks se oo aika loogista jos väärin täytetty hakemus? :wacky:

Mä oon tosi tyytyväinen ollut Kelaan, ovat pari kertaa soittaneet kun ollut heillä kysyttävää.
 
Hakumus oli tarkistettu kelan virkailijan kanssa ja raskaustodistus jätetty.
Kelasta tuli viestiä että ovat lähettäneet siis minulle kirjeen, ja nyt sain siitä kirjeestä kopion.
Onneksi sain hoidettua jo homman kelan viestipalvelun kautta.
Hakemuksessa on kohta missä kysytään koska jään äitiys lomalle, sinne oli täytetty 30 vrk. ennen laskettua aikaa, mutta Kelalta tämä tieto puuttui. Sama ko kelan tietojärjestelmään ei oltu kirjattu että oon toimittanut raskaustodistuksen vaikka samalla vein hakemuksen kanssa.
Nyt lähti siis vasta hakemus käsittelyyn. Huhuh!
Vika ei siis ollut mussa! :D

Saa nähä koska tulee sitten päätös..
Eli jos muille ei ala kuuluun niitä niin todellaki kandee olla yhteydessä.
 
Vaikka eihän sinänsä ole kiire, kun eka äippäraha tulee vasta lasketunajan tienoilla, jollei aloita varhennettuna.
Mulla äippäloma alkaa 5.3. la on 11.4. ja eka raha tulee 10.4.
 
Mullakin selvisi syy sen äippälomapäätöksen viivästymiseen. Kotiin ei kyllä tullut mitään lisäselvitys pyyntöä tms. postia, mut menin sit katsomaan sieltä nettipalvelusta, niin siellä se sit luki. Et odottaa todistusta palkanmaksusta työnantajalta, joten ei muuta ku työnantajaa patistelemaan. Jospa se sieltä nyt sit kohta kolahtais, kun nyt niillä pitäisi olla kaikki tarvittava...
 
Mulle tulikin pikaseen se päätös ko netissä asiat hoitanut uudelleen.
Sain eilen vihdoin sain Kelalta päätösen äitiyspäivärahoista.
Viimonen koulu päivä muuttukin hieman. Jäänkin jo 27.2 äitiys lomalle eli talviloman jälkee viikko enää koulua.
Viikko aikasemmin ko olin ees aatellut, ja jättänyt omat lomahakemukset. Oho..
Eli kaks viikkooo niin ooon jo mammalomalla!!! :D

Olin laskenut jokseenkin väärin ton äitiys loman alotuksen ko laskin että 30vrk ennen laskettua aikaa,
mutta kelan mukaan se olikin 30 arkivuorokautta ennen laskettua aikaa.
 
Mulla työnantaja maksaa 3 kk ajalta palkan. Itse kun haen sen lopun äitiysrahan, niin meneeköhän se samoilla tulolaskelmilla kun se mitä ne maksaa työnantajalle tukea?
 
Joo mutta eikös se haettu jo samalla kertaa? Tai mä ainakin hain, työnantaja vaan laittoi kelalle tiedot että mitä maksaa mulle palkkaa.
 
Meillä palkanlaskennassa sanoi, että ne tekee hakemuksen ja siinä oli se maksettava summa. Pitää kai olla vielä yhteydessä sinne.
 
Takaisin
Top