Mammaloma

jaica

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mietteitä äitiyslomasta, vanhempain vapaasta,
kotona olemisen aika, pärjäämisestä taloudellisesti.
Töihin paluu..
Mitä kaikkea sitä tuleekaan mieleen..


------------------------------------------------
Itse oon jäämässä maaliskuun alussa 5.3 äitiys lomalle, elikkä kuukaus ennen laskettua aikaa.
Laskin, että rahallisesti näin kaikkein kannattavinta.
Jään minimi rahoille ja se on huolettanut, <-- Kelalta ootan vieläkin päätöstä.
Opiskelijana nyt kun ei ole päässyt duuni tuloja kerttymään ja ennen koulua olin vanhempainrahoilla.. :/

Viikkojahan sillon on jo kasassa aikalailla kun jään lomalle,
mutta katsotaan pääsenkö sinne saakka tai jaksanko.
Kelalta hain vanhempain päivärahat suoraan koko maksimi ajalle,
ainahan kotona olo aikaa voi sitten lyhentää jos siltä tuntuu..

Koulussa on nyt niin löysää, että teen 2-3 päivää viikossa joka todellakin helpotus tässä tilassa kun kroppa alkaa jo huutelemaan väsymystään.. Tän jakson projektit tehty ennakkoon valmiiksi ja enää esittely.
Puolikas jakso ens jaksossa jäljellä. Ei enää kauaa niin jo lomaillaan.
Eilen oli vapaa ja tänään on vapaa. Eilinen meni kotia laittaessa,
ja tänään sain nukkua taas kunnolla kun mies vei esikoisen tarhaan, aikaa istua koneella ja juoda teetä jättimukista. :D

Koulu jää multa kesken, mutta plakkarissa jo yksi saman asteen tutkinto,
ja kursseja tulin vain kouluun hakemaan, niin eipä tässä haittaa ollenkaan..
jos joskus löytyy jatkohalua niin sitten vaan jatkan. keskeytän siis tällä erää koulun ja ensivuonna otan yhteyttä koululle.
 
Jään äitiyslomalle vasta 23.3, sinne on vielä melkein kaksi kuukautta. Eniten töitä (tai työajanjälkeistä elämää) haittaa väsymys, sillä oon illalla ihan puhki jos on yhtään muuta ohjelmaa töiden jälkeen.

Eniten lomassa huolestuttaa se yksinolo. Olin aikaisemmin työttömänä yli vuoden, ja sinä aikana alkoi kyllä kotona kökkiminen ahdistamaan. Toivottavasti vauvan kanssa oleminen on erilaista.
Tyhmästi murehdin myös että jotenkin jäisin työporukasta sillä välin kun olen poissa. Toisaalta ajattelin kyllä tulla toimistolle moikkaamaan vauvan kanssa.
 
Ite kanssa tuun putoomaan koko opiskelu porukasta, muut lähtee työharjotteluun ja palaa koululle vasta loppu vuodesta ja valmistuu sitten keväällä.
Oon kyllä luvannut käydä vauvan kanssa moikkaamassa välillä.
Yksin olo ei mua huoleta, jokseenkin tuntuu et ko kevät ja kesä tulee niin on ihana aika jäädä kotiin.
Voi olla että mieskin on kotosalla kesän ja talveksi ollaan suunniteltu muuttoa pois suomesta. ja sitten seuraavana keväänä paluu takaisin. :D
Suunnitelmia ainakin on.
 
Mä jään 2.3 (eli vähä etuajassa) ja sitä ennen pidän viikon vapaata, joten 3 viikkoa enää töitä Ja vaikka työ on aika helppoa, ni on silti ihana jäädä kohta pois..
 
Mulla alkaa loma myös ihan viimeisenä mahdollisena päivänä, 5.3. sitä ennen vielä viikon hiihtoloma, ihanaa! Olen ajatellut, että ainakin siihen hiihtolomaan sinnittelen ja sen jälkeen on enää 1,5 viikkoa töitä. Silloin voi sitten jäädä saigonille jos tuntuu ettei jaksa!

Mua ei huoleta mammalomailussa mikään, meni ihan mukavasti viimeksi kavereiden kanssa kahvitellen... Nyt tietenkin eri asia kun esikoinen vaatii vähän omaa huomiota :-)
 
Mulla alkaa jo 27.2!!! ja ennen synnytystä olisi tarkoitus lukea pääsykokeisiin, jotka toukokuun lopulla. Voiko olla mitään mahiksia jatkaa lukemista synnytyksen jälkeen??? vai pitääkö varautua lukemaan helmi-maaliskuu ja sitten 1,5kk vauvan kanssa vain keskittyä vauvaan ja toivoa että pääsykokeissa olisi jotain aivoissa jäljellä :D pääsykoe itsessään on helppo, mutta hakijoita niin paljon että kirjat pitää osata ulkoa. (terveystiede)
 
LA7.4.15 Vaikee sanoo saatko luettua, toki jos vauva nukkuu hyvin, niin voit keväällä vaunutella ja mennä vaikka jonnekki ulos istuskeleen ja lukemaan ko vauva ottaa päikkäri. Paljonhan pienet nukkuu.
Mut jos menee yöt valvoessa ja kuunnellessa itkua ja samaa päivisin niin lukeminen voi liian hankalaa.
Voitko päättää sit ko vauva on synynyt ja kattoo et miltä tilanne näytää?
 
Joo samoilla linjoilla jaican kanssa. Toiset vauvat nukkuu aluksi jotain kuuden tunnin pätkiä, toiset (kuten omani) nukkuvat 20min torkkuja pitkin päivää ja yöt hiton huonosti... Eli ei pysty kyllä yhtään sanomaan, voiko pääsäreihin lukea. Siskoni itseasiassa suoritti juurikin terveystieteen sivuaineopinnot mammalomalla, mutta minulle tuollainen ei olisi ollut mitenkään mahdollista, esikoinen nukkui niin huonosti!
 
Mä jätän kaikki lomat äitiysloman jatkoksi kun en kuitenkaan jää hoitovapaalle. 6.3. olis eka vapaa, oon päättänyt että teen aamukamman kun saan yhden projektin loppuun :D, mutta taitaapa olla enää 25 työaamua jäljellä. Onneks on vanhojakin lomia pitämättä + tulevat, niin saa jatkoa tuonne ens vuoteen.

Ainut mikä tuossa mietityttää on talous. Onhan se iso muutos kun kotonaolon ajan saa vähemmän bruttona kuin mitä nyt jää nettona käteen. Eilen just tuli päätös ja harmittaa kun jää muutama pinna siitä, että ois tulot noussu yli 20% eli 2013 tulojen mukaan sitten..

Kaippa se on vaan opeteltava käyttämään rahaa eri tavalla ja tekemään enemmän ite.

Muuten pelkkiä hyviä ajatuksia. Tähän asti työ on ollut mun elämässä järjettömän isossa osassa niin on hienoa saada muuta tekemistä välillä. Vaikeeta se saattaa olla - olenhan lähes korvaamaton :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Loma alkaa 24.2! Saikulla oon jo ollu kyllä 2 vkoa ja tod. näkösesti en enää töihin mene ( hoitotyö vanhusten parissa) kyykyt, kumarrukset ja nostamiset ei oikee onnistu niin paras jäädä kotiin... rahallisesti pärjätään hyvin ja töihin meen vasta ( muistaakseni) 7.1.16 jos nyt en sitte jää vielä kotiin... Olisin kyllä jo ihan valmis saamaan nyytin syliin:love7
 
Ite jään 16.2 mammalomalle eli enää 18päivää:Heartred Olen ollut jo pitkään ihan kyllästynyt työssä käymiseen ja kehokin tarttee lomaa. Joskos sitä jaksaisi jotain muutakin tehdä kotona kuin syödä ja nukkua!

Tänään tuli puheeksi pomon kanssa, että teen ensi listoissa vain ensimmäisen viikon jejejeeee!! Hän hämmästyi, että nyt jo! Oli kuulemma laittanut minulle vuoroja koko listaan:D Hyvä että nyt tuli puheeksi eikä vasta sitten kun listat on jo julkaistu!:grin Saa nähdä miten pärjäävät ilman minua, kuin muut työntekijät eivät voi kauheasti ottaa lisävuoroja ja teen niin paljon vuoroja tällä hetkellä. Eivät kuulemma aijo palkata minun tilalle mitään sijaista!:eek: No, eipä ole minun ongelmani!
 
Minä saikkuilen mammalomaan asti joka alkaa 28.2. ei siis enää pitkästi ole :) olen aina ollut kotihiiri, joten sinällään kotiin jääminen tuntuu hyvältä, toki ihmisiä näkee entistä vähemmän, mutta minä viihdyn näin. Lopputulemana rahallisesti en montaa satasta häviä, joten sekään ei ahdista, ne on pieniä valintoja kaupassa. Pitäisi vaan jostain kerätä energiaa laitella paikat kuntoon pientä varten. Vaihdella järjestystä jne, että saa pinniksen mahtumaan jonnekin, toki sekin pitäisi hankkia vielä jostain :)
 
Mä vielä odotan Kelasta päätöstä koko äitiyslomasta, en tiedä mikä siellä muka kestää. Mut onhan siihen vielä melkein pari kk aikaa, esikoisen kanssa jään kotiin sit ennen synnytystä ja kolmisteen jatkellaan sit vauvan synnyttyä. Ja voin sanoa, että mulla ainakin meni eka vuosi esikoisen kanssa ihan heittämällä, tosi nopeesti. Ei tarvinnu kyllä tylsyyttä tuskastella, vaikka meillä on ollut helppo ja hyvin nukkuva lapsi. Lapsi tuo vaan niin oman rytminsä siihen elämään, että ne päivät vaan juoksee eteenpäin ja yhtäkkiä ootkin pitäny jo kaikki vapaat ja pitäis päättää mitä sitten. Saa nähdä miten nopeesti se aika menee nyt sit kahden kanssa...
 
Minulta loppui työsuhde vuodenvaihteessa ja virallisesti äitiysvapaa alkaa 7.3. Tässä välillä olen työttömyystuella ja olin ajatellut, että ehdin tässä tehdä väitöskirjatutkimusta nämä kaksi kuukautta. No, eipä siitä kauheasti mitään ole tullut. Ei motivoi yhtään, kun tietää sen jäävän tauolle heti, kun on päässyt vauhtiin. Tämä vapaalla oleminen on toisaalta tosi ihanaa, koska minulla oli aika kiireinen syksy, mutta toisaalta kaipaan työyhteisöä ja sen sosiaalisuutta. Vähän pelottaa, että miten yksinäiseksi tulen tuntemaan itseni sitten raskauden loppuviikkoina, kun olen väsyneempi, ja sitten vauvan kanssa kahdestaan, kun mies menee töihin. Tätä olen murehtinut aika paljonkin nyt viime viikkoina, vaikka tiedän, että on aivan turhaa kauheasti murehtia asioita etukäteen, kun ei kuitenkaan voi ollenkaan tietää, millaista sitten tulee olemaan.
 
Jos vaan löytyy muita äitikavereita, jotka ovat kotona, niiden kanssa kahvittelu ja lounastaminen on loistavaa ajanvietettä :-) Itse tosiaan tätä harrastin esikoisen kanssa ja se oli kyllä ihanaa aikaa elämästä! Paljon pyörin kaupungilla ja kauppakeskuksissa myös. Yhden vauvelin kanssa se on vielä mahdollista, kahden kanssa ei taida enää niin helpolla onnistua. Vaikka onhan noissa aika monissa hyvät leikkipaikat isommille lapsille...
 
Mammaloma alkaa täällä virallisesti 13.3, mutta vähä epäilen et oon saikulla siihen asti. Taloudellisesti mammalomasta ei koidu ongelmia, mies on lupautunut elättämään meitä siihen saakka kunnes palaan töihin. En oo mikään rahan perässä juoksia tai bimpo, joka miehen pitää elättää. Mies meillä on parempi tuloinen ja siksi lupautui huolehtimaan taloudesta sen aikaa kunnes minä alan tienaamaan taas normaalisti.

Alkaa ahdistamaan tää saikulla olo. Tuntuu kauhee yksinäiseltä koko ajan. Vaikka onkin tekemistä jne niin tuntuu että makaa apaattisena sohvalla joka päivä. Mut ehkä tää tästä ja varsinkin sitten kun se h-hetki lähenee niin voi olla että aika pula iskee.
 
Älä huoli yllätys15, nopeesti ne päivät hupenee ja pian on varmasti liikaakin tekemistä:whacky011
olen nyt melkeen 2 vkoa ollut saikulla ja töihin ei enää taida olla asiaa ( loma alkaa 24.2) aluksi olin todella yksinäinen ja tylsistynyt...nyt rupee kuitenki päivät menee nopsaa ku oon kehitelly kaikkea pikku tekemistä:happy119:smiley-bounce022
 
Mulla alkaa 27.2. Lomaa ja ylityövapaita pidän viikon. Virallinen mammaloma 7.3. Olisin jo ihan kypsä jäämään kotiin :)
 
Mulla alkaa äitiysloma 28.2. eli vajaa neljä viikkoo enää töitä jäljellä! :) Toki teen sairaanhoitajan töitä akuuttivuodeosastolla, eli eihän sitä ikinä tiiä sanooko kroppa itsensä irti ennen äitiysloman alkamista, mutta onneksi meidän osastolla ei oo pelkästään vuodepotilaita, niin pystytään työkavereiden kanssa vähän sumplimaan ketä hoidan, ettei tule liian raskaaksi.
Itse lasken vaan päiviä siihen että äitiysloma alkaa, ootan sitä niin innolla. Vaikka työpaikkakin on mukava, on se silti ihanaa jäädä mammalomalle! :joyful: Mua ei (ainakaan tällä hetkellä) huoleta se että päivät menee kotona yksinään. Toki sen verran seurallinen ihminen oon, että varmasti jossain vaiheessa se alkaa pännimään, mut oon vähän suunnitellut, että käyn sitten ainakin silloin tällöin töissä työkavereita moikkaamassa vauvan kanssa, ja kutsun sitten kavereita kylään/ käyn itse kavereiden luona, ja jos toisia mammalomalaisia löytyy lähialueelta, niin heitähän sitten mielellään tapailee, sit voi lähteä kaupungille päivällä pyörimään ihan vaan vauvan kanssa... Kyllä sitä kaikkea keksii ettei tartte kotiin jäädä neljän seinän sisälle. :)
Äitiys- ja vanhempainvapaan aikainen taloudellinen tilanne ei huoleta yhtään, kun saan äitiys- ja vanhempainrahaa melkein yhtä paljon kuin töissä peruspalkkana (toki siitä jää kaikki vuorotyön lisät pois). Äitiysloman päättymisen jälkeen pidän muutaman viikon lomaa (kun jonkun lain mukaan niitä lomapäiviä pitää joku tietty määrä pitää tiettyyn päivämäärään mennessä), eli siltä ajalta sitten palkkaa vielä tulee, mut sitten jään hoitovapaalle ja sen ajan talous sitten onkin vähän kysymysmerkillä. En tiiä vielä yhtään kuinka paljon kotihoidontukea sitten tulen saamaan, mutta oon käsittänyt että ne on ihan naurettavia määriä. Toki oon vähän aatellut, että hoitovapaalla ollessa lapsi on sitten sen verran iso ettei ole niin riippuvainen äidistä (ei tartte esim. olla koko ajan imettämässä), niin voisin sitten joitain keikkavuoroja käydä töissä tekemässä silloin kun isällä on vapaapäivä töistä. Sais siinä sit vähän ekstraa. Mulla olis ajatuksena että oisin hoitovapaalla 2016 vuoden loppuun asti, ja töihin palaisin sitten 2017 vuoden alussa. Ja sittenkin haluisin tehdä jonkin aikaa esim. 80% työtä, että lapsi saa rauhassa totutella päivähoitoon ennen kuin aloitan täyspäiväisen työnteon. Nää kyl on tämän hetkisiä suunnitelmia, se jää sitten nähtäväksi miten se käytännössä menee. :rolleyes:
 
Täällä alkais mammaloma 20.3, eli pitkä aika vielä siihen.. Toisaalta laskin että yhteensä 34 työpäivää nyt jäljellä, eli luulis aika nopeesti kuitenkin sen ajan menevän. Ja selkäkivut ovat myös vaivanneet jo sen verran että saa nähdä pärjääkö sitä siihen asti ilman sairaslomaa.. :sad001
 
Takaisin
Top