Mammaloma

Mulla enää 13 päivää mammaloman alkuun, mutta teen vielä sen alun jälkeen pari vuoroa (sunnuntaina, joten ei vaikuta tukiin) eli 10 työpäivää enää!:Heartred :smiley-bounce013
 
Saikkua mammalomaan asti, ei tartte enää ottaa töistä stressiä:)
 
Sama homma ku Noddella, töihin ei oo enää asiaa ennen mammalomaa joka alkais 6.3. Oon toki jättänyt tiettyjä juttuja (pinnasängyn kasaus, vauvanvaatteiden pesu, vaipanvaihtopisteen laitto) äitiyslomalle että tuntuis vähän eriltä kuin sairaslomalla olo :D äitiyslomalla aion myös vähän hemmotella itteäni ja käyn ainakin kampaajalla ja kasvohoidossa! Hellu nämä luvannut jo mulle että hän on esikoisen kanssa jotta mää saan vähä rentoutua ennen tulevaa koitosta :) ripsituuhennoksetkin ois vähän mielessä, esikoisen vauva-aikana en jaksanu meikata tai muutenkaan laittautua joten ripsien kans näyttäis kuitenkin vähän freesimmältä :)
 
Enpä oo minäkään saanut vielä päätöstä kelalta.
Tosin vähä yli kuukaus aikaa et jään lomalle, saa nähä jaksaako kroppa.
Sovittiin koulussa et jos ei jaksa niin sit jään aikasemmin ja saikutan vaan loppu ajan.
tunejahan ei hirmusesti jää, mut yks uus prokkis olis vielä alotettavana ja sitä en kerkii loppuun viiä.
 
Ainakin jos lomarahat saa 6kk palkkatuloista, niin päätös tulee vasta mammiksella. Muutenkin päätöksessä voi kestää ja rahoja ei välttämättä saa heti, mutta ne maksetaan sitten takautuvasti mammiksen alusta. Muistaakseni olin saanut jo päätöksen lapsilisistä, mutta mammaloman päätös tulee vasta joskus maaliskuun lopulla todennäköisesti.
 
Mulle tulee rahat edellisen vahvistetun verotuksen perusteella. Jotenkin vaan luulen, että työnantajan päässä taas paperiasiat tökkii. no omaa oksaansa sahaavat, palkkahan minulla juoksee toukokuun lopulle asti.
 
Mulla alkaa äippäloma 7.3, mutta kävin eilen kysymässä pomolta, saanko pitää maaliskuun alun lomaa. Ja pomo sanoi heti että tietysti. Suositteli hakemaan saikkua, mutta en vaan osaa.
Töissä on niin kauhee meno ja meininki, että mun kroppa ei pysy mukana. :angry5
Varmaan synnytän kesken työpäivän. :p
 
Itse meinasin olla varmaan kotona mielellään 1.5 v, mutta saa nähdä jos pitää mennä töihin taloudellisen tilanteen vuoksi aikaisemmin, paljonkohan on tuki mikä tulee sen vanhempainvapaan jälkeen ?ei varmaan kovin paljoa, mietin vain paljonkohan silloin jäisi käteen? En varmaan raaski vielä 9 kk jälkeen pikkusta päiväkotiin viedä.

Miten muut meinasitte olla kotona?
 
Kotihoidontuki on jotain 400€ plus kuntalisä, joka riippuu siitä kunnasta missä asut. Helsingissä se on n 260€, eli yhteensä n 650€ miinus verot. Tähän päälle voi hakea hoitolisää johon vaikuttaa koko perheen tulot ja se on maksimissaan vajaa parisataa. Mutta hoitolisä menee nollille jo aika pienillä tuloilla, mulle sitä ei ainakaan maksettu viimeksi vaikka miehellä hädin tuskin keskitulot. Eli ei pääse kyllä tuilla rikastumaan, tuki vielä laskee sitä mukaa kun lapsi vanhenee 1,5v, 2v jne. No eivät sentään laittaneet sitä älytöntä lakia eteenpäin siitä hoitovapaan pakollisesta jakamisesta!

Mä olen kotona ainakin joulukuun 2016 loppuun ja siitä vielä seuraavaan elokuuhun, jos on varaa. Veikkaampa, että ei taida olla... Tuo asia vaan mun pitäisi tietää jo kesäkuussa 2016, kun ilmoitan jälkimmäistä hoitovapaajaksoa kelalle ja työnantajalle. No, eipä vielä tarvii sitä murehtia.
 
Niin ja tuesta menee automaattisesti 20% vero, mutta kelaan kannattaa lähettää oma verokortti kun on hoitovapaalla, viimeksi mun prosentti tais olla viiden paikkeilla. Saahan tuosta toki palautukset myöhemmin, mutta itellä oli ainakin tarve sille rahalle juuri silloin...
 
Minä aion olla kotona niin pitkään kuin mahdollista. Sanoin pomolle, että ainakaan kahteen vuoteen on turha kuvitella minun palaavan. Tosin luultavasti irtisanon itseni ja jään kotiin karjatilalle kokonaan.
 
Mun pitäis mennä takas töihin 7.1.16 papereiden mukaan, mieluusti jäisin vielä 6kk sen jälkee kotii ja sitte pitäisin kesäloman (4vkoa). Sitte vasta alottasin työt... hulluja ideoita ollu miehen kanssa että yritettäis pikkukakkosta sitte pian sen jälkeen ku oon palannu töihin:hilarious:
 
Mun mammaloma alkaa 10.3, mutta saikullahan mä oon ollut jo pari kuukautta. Yhtä lomailua koko touhu.
Kyllä vähän hirvitti tajuta, että äippärahastakin lähtee 20% vero... Kyllä saa taas senttejä venytellä :S
Mulla on mammaloman jälkeiset suunnitelmat aika auki, saa nähdä miten käy... ajatuksissa olisi opiskelut aikuispuolella amk:ssa tai yliopistossa.
Vaikka oon koko ajan vannonut tän vaikean raskauden takia, etttä seuraavaa ei tartte ihan hetkeen miettiä, niin kappas... tässä sitä on miehen kanssa puhuttu jo toisesta :D Olishan se "helppo" "tehdä" tähän perään, kun voisi sitten olla kotona esikon kanssa. Mutta saas nyt nähdä miten käy :)
 
Itselläni äitiysloma alkaa 16.3. Mutta nyt onneks saan lepuutella talvilomalla :) saa nähdä kuinka jaksaa sen viimesen kuukauden ennen äitiysloman alkua 2-vuoro-keittiötyötä. Aikaisemmat kollegat meinaa jääneet kaikki 1kk ennen äippäloman alkua sairaslomalle raskaan työn takia..
Vapaat loppuivat muistaakseni puolessa välissä tammikuuta 2016 ja haaveissa olis kanssa jäädä vielä pikkusen kanssa esimerkiksi syyskuulle saakka, jolloin lapsi olisi 1,5v.
 
Muokattu viimeksi:
Me saadaan tällä hetkellä esikoisesta kotihoidontukea (mummo hoitaa) käteen pikkusen reilu 200 euroa eli siis verojen jälkeen, et ei olis kyllä kummoset tulot ollut, jos en olisi käynyt töissä tässä välissä. Tuohon hoitolisään meillä ei ollut tulojen takia oikeutta eikä meillä makseta mitään kuntalisää.
 
P-K, jos esikoinen on alle kolmevuotias, olet oikeutettu samaan vanhempainrahaan kuin esikoisestakin, välissä ei ole siis pakko käydä töissä.

N00bi-mama, kyllä monet sitä lyhennysvapaata käyttää erityisesti hoitovapaalla. Itsekin hyödynsin esikoisen kanssa tätä etua. Vaikka sainkin helsinki-lisineen käteen muistaakseni n. 500 € (olin laittanut kelaan muutosverokortin, jolloin veroa meni vain 5%) oli lyhennysvapaa todella tarpeen, jotta saimme talouden pyörimään. Sitä alkaa olemaan vakuutusmaksut ja muut sitä luokkaa, ettei käytännössä yhden tuloilla oltaisi mitenkään selvitty lyhennyksistä ja muista kuluista.

Ja tuon muutosverokortinhan voi laittaa kelaan myös vanhempainrahaa varten, jolloin vero ei välttämättä ole sitä 20% (tämä riippuu tietenkin tuen määrästä, joka taas omista tuloista).
 
Ei tule, kun se on se todellinen tulosi. Tietty jos hoitovapaalla tekee töitä (vaikka keikkahommaa) niin prosentin täytyy olla isompi. Jos maksaisi sen automaattisen 20% tuesta veroa, tulis tietenkin makoisat veronpalautukset seuraavana vuonna, näin ne ovat vastaavasti pienemmät. Kotihoidontuki lasketaan siis ihan normaaliksi veronalaiseksi tuloksi, eli maksat siitä saman veron kuin jos tekisit töitä sen 600€: edestä joka kuukausi. Kyllähän se prosentti aika pieneksi jää... Siitä vaan automaattisesti otetaan se 20%, jos ei ilmoita omia verotietojaan kelaan. Mutta sinne voi ihan normaalisti lähettää sen kortin, kuten työnantajallekin!
 
Pakko siis varmistaa tuo veroprosenttijuttu. Siis äitiys-ja vanhempainrahastakiko voi saada ns omalla veroprosentilla verot pois.. Ku mulla 2,5%, ni on se aika iso ero 20%:iin.. Mut niissä lapuissa luki et se 20% menee aina niistä, ei annettu edes vaihtoehtoa että voisi lähettää oman verokortin. Mutta onko asia siis näin, ja ymmärsin sen vain väärin tms??
 
Takaisin
Top