Maarraaskuuuu eilen torin laitaan kasvoi mandoliinipuu..... :D

Mä olen vähän kahden vaiheilla ton rokotteen kanssa, toisaalta miksi jättäis ottamatta. Viheliäisiä noi influenssat, kun ei niihin sit pure mikään kun ne iskee ja musta ei oo kivaa kun näin pieni sairastaa ja mitään ei voi tehä. Mun siskon poika sairasti 3kk iässä kovan keuhkokuumeen flunssan jälkitautina. Alan kyllä kallistumaan rokotteen puolelle, pitää jutella neuvolassa terkan kanssa.
 
Aamupäivällä poika sitten kaatui x2, ja tietty päänsä kunnolla kumauttaen. Nyt sitten ensimmäinen(?) kuhmu, korvan yläpuolella. En kyl näin vauhdikasta päivän alotusta muistakaan... Hieman nyt tutina pyllyssä, rupes väsähtään ja nyt päikkäreillä. Täytynee kait kattoo kelloo kauanko koisaa, vaikka luulen et väsy kyl ihan ajallisesti eikä noista kumauksista.

Jee, lauantaina täällä joulun avajaiset, ja sunnuntaina naapurikaupungis, mistä olen muuttanu. Molemmissa aateltiin käydä, jos ei nyt kaatosadetta uhkaa. Tosin hieman tunnelmaa latistaa kyllä märkyys ja vihreä nurtsi :S
 
Me emme ota influenssa-rokotetta. Itse olen perusterve, en ole koskaan sairastanut influenssaa ja erittäin harvoin ylipäänsä sairastan pientäkään räkätautia. Totta kai puolivuotiaan vastustuskyky on aivan toista kuin reilusti yli 3-kymppisen äidin, mutta en silti ota tytölle rokotetta. Turhaa kuormitusta pienen elimistölle vaan. Eikä se näiltä kausi-räkätaudeilta suojaa kuitenkaan. Saatan olla väärässäkin, mutta minulla on sellainen käsitys, että influenssaan olisi saatavilla jotain lääkitystäkin, joka saattaa lyhentää taudin kestoa tai lievittää oireita? Eikös siinä sikainfluenssassakin ollut jokin lääke, joka piti aloittaa melko rivakasti oireiden puhjettua?? Sen sijaan näihin tavan kulkutauteihin eli jokasyksyisiin flunssiin (nuhakuumeisiin) ei taida olla lääkettä... Kuten yksi tooodella vitsikäs lääkäri minullekin lausui, kun menin hoitoa vaatimaan normilentsuun: paranee hoidettuna 14 vuorokaudessa, hoitamattomana kestää 2 viikkoa. Jepjep.

Tuossa viikonloppuna taisi olla ainakin Maikkarin nettisivuilla uutisointia RS-viruksesta, joka voi pahimmillaan aiheuttaa vauvalle keuhkoputkentulehduksen tai keuhkokuumeen... Minulla on muutama vuosi sitten ollut se, eikä todellakaan ollut näin aikuisella iälläkään kovin "lievä" tauti. Kurkku oli niin kipeä, ettei kärsinyt juoda kylmää eikä kuumaa, saati puhua, kuumetta n. 38C (mitä minulle yleensä ei tule, korkeintaan pientä lämpöä vaan)...
 
Me ei vielä olla päätetty tuon rokotteen suhteen mitään. Minä suhtaudun vähän epäluuloisesti noihin kausiinfluenssarokottoisiin (eihän ne edes suojaa kaikilta kannoilta..), mies taas pöpökammoisena sen haluaisi. Toisaalta, Max ei ole sairastanut vielä YHTÄÄN tautia (koputtaa puuta), joten meidän tuurilla saadaan sitten varmaan se influenssa riesaksemme. Äh, en osaa päättää. :p

Minulla ei vielä ole mitään haluja saada toista lasta, vaikka useammasta haaveillaankin. Ikääkin on niin vähän, että hyvin ehtii odotella. Minusta on ihanaa keskittyä täysillä tuohon yhteen lapseen nyt, ja suunnitelmissa olisi imettääkin aika pitkään. Ja opiskellakin pitäisi varmaan joskus. :)

Täältä suli lumet pois, ja nyt tulee vaan vettä. :(
 
Me ei oteta influenssarokotetta. Pojalla on jo ollut pari pikkuflunssaa, mutta kuumetta ei ole noussut. Toivotaan, että tällaisilla taudeilla selvitään vastakin..

Mä en todellakaan haaveile toisesta lapsesta.. Aiemmin se olikin enemmän mielessä positiivisena asiana, nyt olen miettinyt kauhulla, että miten mä ikinä selviäisin, jos noita olisi kaksi.. Ja jos se toinenkin olisi tuollainen, joka ei nuku Kyllä vähän pitää tän ensimmäisen kasvaa ensin isommaksi. Tosin kyllä mä olin ajatellut, että toista voisi alkaa ajattelemaan tässä muutaman vuoden sisällä, enempiä en (ainakaan vielä :D) halua. Mies ei ole missään vaiheessa halunnut kuin yhden lapsen. Mut on se silti ihanaa, kun sukulaisille on tulossa vauvoja :) Odotan, et tuo yksikin kasvaisi vähän ja oppisi NUKKUMAAN....! (okei, tänään onnistuin venyttämään pojan 1h 45min unille, kun päivystin puolen tunnin unien jälkeen sängyn vierellä rauhoittelemassa 20 minuutin ajan.. Sain siis pojan unen jatkumaan kriittisen heräämisvaiheen yli.)
 
En kyl oo yhtään aatellut tota rokotus asiaa, kattoo nyt kauppaako ne sitä neuvolassa parin viikon päästä... Ehkä otetaan, ehkä ei.

Kuumeilua toisesta lapsesta. Ei tod yritystä vielä.
Itseasiassa tajusin tossa että periaatteessa meille vois tulla kakkonen jo vuodenvaihteen jälkeen. Jos siis ei olis ehkäsyä jne. En kyllä haluais niin pienellä ikäerolla, en jaksais ja varmaan järkikin lähtis :) ja eihän sitä ehtis keskittyyn toisen kehittymiseen jne. Toki kaikki kunnia niille jotka näin tekevät, minusta ei olis siihen.
Lähinnä mä taidan kaivata raskautta, ah... Eihän sitä tiedä jos se toinen kerta oliskin sitten aivan kauhea mutta... Haluun ja en haluu. Ihanaa olla nainen :)

Ja joo, olishan se ihanaa jos ruvettais nukkuun, etenkin yöllä. Nykyisen noin 3h unta putkeen.

Voihan vesisade ja kauhea tuuli!
 
Lapsen hankkiminen ois niin paljon mukavampaa, jos ei tarvisi kärsiä sitä yhdeksää kuukautta.. Mä muistelen silkalla kauhulla sitä aikaa.. Nivelet ei pysyneet paikoillaan, koko ajan särki joka paikkaan ja oli paha olo. Alusta loppuun. Ja se väsymys. Tosin ei se ollut mitään verrattuna tähän nykyiseen väsymykseen :D
 
En minäkään sitä raskautta kaipaa. Oksentelua, väsymystä, vaappumista ja niitä liitoskipuja. :p Mun häpyliitos ei vieläkään ole ihan entisellään, sitä jomottaa usein aamuisin jos olen nukkunut samassa asennossa koko yön. Inhottavaa.

Meilläkin poika nukkuu huonosti päiväunia yksinään. Teen yleensä niin, että ensimmäisten unien aikaan nukun itsekin päikkärit pojan vieressä ja toiset ja kolmannet unet annan pojan nukkua kantoliinassa, johon siis useimmiten muutenkin nukahtaa. Pinnasängyssä ei nuku kuin sen 20 min, ja yöt jätkä nukkuu kainalossa. Meillä on perhepeti toiminut todella hyvin, yleensä en edes kunnolla herää syöttöihin, eikä herää poikakaan, unissaan vaan hamuaa tissille. :) Nyt on tosin muutama yö nukuttu tavallista huonommin, kun pojalle pukkaa hammasta taas.
 
Meidän vauva onneks on nyt viimein (koputtaa puuta) vakiinnuttanu itselleen päiväunirytmin, niin et nukutaan kahdet melko pitkät päikkärit (1-1,5h) päivässä, toinen aamupäivästä ja toinen joskus alkaen klo16... Usein on nukkunut kaksikin tuntia ulkona vaunuissa noi jälkimmäiset päikkärit. Hetken aikaa oli rytmit sekasin kun pukkas itselleen kaksi alaetuhammasta viikon sisään. :) On ne niin nätit leegot. <3

Mulla itsellä vaan on alkanu joku unihäiriö, et usein menee kahteen-kolmeen asti yöllä ennen ku saan unesta kii, vakka yritän mennä nukkuun jo 22-23 aikoihin. se on kettumaista se....

Ollaan nyt miehen kanssa karpattu viikko ja uudelleen aloitin mun salilla käymisen, päätin et käyn siellä 2 kertaa viikossa, eihän se musta mitään fitnessmammaa tee (oon kuntoilun suhteen vähä kaikki tai ei mitään tyyppiä, joten kieltämättä mua hermostuttaa joskus sellanen liian harvoin treenaaminen) mut päätin sit et teen tän ihan selkäni hyvinvoinnin vuoks ja siks et mulla ois kaks kertaa viikossa 1,5h ihan sitä oikeeta omaa aikaa. Oon nyt viimein tajunnu et mun pitää vaan ottaa se oma aika ja et se tekee ihan tajuttoman hyvää!

Vauva ryömii jo kovaa vauhtia ja on koko ajan kiinni kaikessa ei-vauvojen-jutuissa. Viikon ajan on noussu tosi usein konttausasentoon ja huojuu siinä jopa minuutin ennen kuin romahtaa lattialle. :D

Minkälaista teiän vauvojen jokellus on tällä hetkellä? Meillä ei enää sanota mitään guuguu-juttuja, nyt ehkä suosituin hokema on "koikoikoikoi" olin kuulevani myös et hän sanoi ihan selvästi "kolkko" ja "kolikko" :D Sen tyyppisiä sanoja... Joskus huutaa "jeeeeeee!" ja "eiiiiiii!" (joo, ja en ole siis ihan niin naivi et luulisin hänen tarkoittavan noita sanoja, kunhan on hauskaa seurata et minkälaisia äänteitä tuottaa).

Nauru on myös lisääntynyt... Varmin tapa saada vauva nauramaan on kun se makaa lattialla niin vähän hellästi painia ja nuuskutella ja mumista vauvan mahaan ja kainaloihin. Kuulostaapa fiksulta hommalta, mut aivan ihanan hekotuksen ja kiljahtelun tällä saa aikaan. Yks ilta kun vauva oli väsynyt niin se nauroi ihan katketakseen kun luettelin sille Afrikan valtioiden nimiä. Yleensäkin kaikki monimutkaset sanat joissa on beetä, zetaa yms. kirjaimia, on vauvan mielestä hassuja.

 
Niin joo, mulla oli tänne yks asia, minkä takia kirjauduin sisään, mut en tietenkään kirjoittanut sitä tohon mun marathon-viestiin ollenkaan.

Tosta raskaus-asiasta. mähän jätin ne minipillerit pois, koska ne ei sopinu. No, me harrastettiin sit seksiä vähän huolimattomasti kerran. En ottanut siitä mitään ressiä, kunnes tuntui että menkkoja ei näy eikä kuulu. Eilen sitten tein testin ja siinä luki "ei raskaana"... huokasin syvään helpotuksesta, mutta jollain tasolla olin myös pettynyt ;) Kyllä se vauvakuume kolkuttelee täälläkin mut tosiasiahan on se et on kyllä melkeen pakko vähintään puoli vuotta, mielellään enemmänkin odottaa jos vaan mieli malttaa............. Järki vs tunteet :D
 
meijän poika ei oo kauheesti aikasemmin jokeltanut, pikemminkin pitänyt kamalaa älämölöä :D suosituinta on paapattaminen: paa paa paa!!!!! :DD huutelee kans (ainakin äitin mielestä ;) eiii, noooooou, kiljahtelee, kirkuu.. eli on hyvinkin kova mölöttämään omalla tyylillä :)

välillä tuo vetää nenän ruttuun ja tuhisee, ihan niinkuin joku haisis tosi pahalle :P pyrrääminen ja päristely on kans tosi kivaa.

tuo pyörii tuo meijän poika edelleen, mahalla ollessaa vaan peruuttaa liukkaalla laminaatilla :) nyt se sitten on keksinyt rahin ja tvtason juurella nostaa käden ylös ja sormilla hiplata ilmaan "tuonne mä haluan" :)

vesimeloni: täällä kans kaikki zairet, windowsit, banaanit ja kaikki vähänkin outoja kirjaimia sisältävät sanat aiheuttaa hervottoman hekottamisen :)
 
Meidän pojan "sanavarasto" on selvästi kasvanut. Jokellus on sellaista kaksitavuista ja vaihtelee aina tilanteen mukaan. Välillä poika höpöttelee omiaan pitkiäkin aikoja, monesti juuri herätessään :) Kertoo varmaan, mitä unia näki :D Pärinästä meillä tietää, että poika on hyvällä tuulella. Olen jo jonkin aikaa epäillyt, että tuo osaa kutsua mua äidiksi. Tällä viikolla joku päivä olin keittiössä purkittamassa sosetta ja poika oli olohuoneen puolella. Sieltä se sitten ryömi mun luo ja huuteli matkalla. Kun mä en reagoinut riittävästi, poika tuli mun luo, otti lahkeesta kiinni ja huusi ÄITIII!. Pakkohan siinä oli sitten jättää homma kesken ja ottaa poika syliin :) Myös öisin poika (myös isänsä mielestä) huutaa äitiä, jos tissi ei ole riittävän nopeasti suussa (tai otetaan liian aikaisin pois)..
 
Meillä on nyt unirytmit hakusessa, katotaan mihin tasaantuu..... välillä kolmet välillä 2 unet ja ajat on nykyää mitä sattuu kun aikasemmin oli melkeen minuutilleen kun piti päästä nukkuun....
Mulla itsellä on myös tullut tuo et saatan kukkua tonne yö kahteen ennen kun saan unen päästä kiinni. Mites muilla miten kellon siisrto vaikutti lapsosiin, meillä herätään nykysin klo 8 kun aikasemmin herättiin 9..... kivaa kun itse on aamu-uninen ja haluais nukkua. mun puolesta ton siirron ois saanu jättää tekemättä :)

Mulla ei oo ikinä ollu vauvakuumetta ja alan kallistua siihen et tää on meidän eka ja samalla vika lapsonen. Ärsyttää kun kaikki vaan hokee et sitten heti toinen perään, ihmisten on vaikee ymmärtää näköjään et joku voi olla haluamatta lapsia ennempi kuin vaan yhden.

Meillä kiljutaan ja öristään lisäks on semmonnen hentonen kuiskaus thii jota toistelee kun on sylissä. Meillä kans on tällä viikolla alettu laittaa nenä kurttuun ja tuhisemaan, musta tuntuu et se liittyy jotenkin siihen et on tylsää tai ei halua enään tehdä jotain asiaa. Omaa tahtoa tolta poitsulta löytyy ja näyttää sen selvästi kamala huuto alkaa jos ollaan esim. kahvipöydässä ja hänellä ei ole mitään mutusteltavaa.
 
Pojassa taitaa olla noutajan vikaa. Lelu tai riepu, mikä vaan suuhun ja sit liikkeelle. Ja samalla sit "haukutaan". Ja meitin "puhe" on lähinnä höhöhö, eri vivahteilla. Lähinnä siis h-kirjaimella alkaa, tulee haaa, hee hii, hee-e-hee, melkein mitä vaan, ja kovaa. Ja sit puhistaan päristään. Vaikee kyl tälleen kirjottaen kuvailla noita ääniä :)
Tuhinaa myös täällä, ja eilen ihan yllättäen alkoi virnuilemaan silmät sikkuralla. Ja tämä alkoi anoppilassa, sillä hetkellä ketään ei edes ottanut kontaktia poikaan niin tämä alkoi mummille ilmeilemään. Ja sitä jatkuu edelleen, tod huvittavan näköinen! :D

Ärsyttävää kun menee hermo! Poika ränttää iltasyömisen kanssa, ja mä suutun siitä. Tuleepas taas niiiin hyvä-äiti-fiilis...

Meillä ei kellonsiirto vaikuttanu oikeestaan mitään, aikas samat aikataulut kun ennekin.
 
Pehmeä unikoulu on tuottanut tulosta :) Ollaan aloitettu päiväunien pidentämisellä ja nyt varmaan jo parin viikon ajan poika on nukkunut joka päivä vähintään yhdet yli tunnin päikkärit! Yksi välipäivä taisi olla, jolloin unet kestivät 30-45 min. Lähes joka päivä mun tarvii käydä rauhoittamassa poika uudelleen uneen, mutta on tuo nyt jo monta kertaa nukkunut pitkät unet ihan ilman apuakin. Ihanaa!! Myös yöt ovat rauhoittuneet. En tiedä onko syynä päiväunet, ikä, hampaat vai mikä. Poika on jo toista viikkoa kipeä, mutta siti nukkuu "hyvin" yöt, eli herää useimpina öinä vain syömään.

Tänään poika konttasi jo puolen metrin matkan :D Kai se nyt sitten jo osaa kontata. Kauheaa vauhtia se menee ympäri taloa ja tutkii paikkoja. Kotona se onkin ok, koska siellä ei juuri ole vaarallisia paikkoja, mutta nytkin mun äidin luona saisi silmät olla selässäkin, kun joka paikasta löytyy jotain kivaa.. Onnistuipa tuo poika kiskaisemaan jääkaapin alareunasta jonkun sellaisen suojamuovinkin irti :O Se ei kyllä ollut kunnolla kiinni.

Ainiin, kellojen siirto sekoitti meidän herkät unet muutamaksi viikoksi, mutta nyt unet ovat siirtyneet jo ajat sitten takaisin normaaliin. Poika on noiden aikojen kanssa hyvin säntillinen, on ollut ihan syntymästään lähtien. Poika heräsi jo kuukauden ikäisenä kellontarkasti tiettyyn aikaan syömään yms. Nyt olen tuon unikoulun myötä koittanut saada myös meidän päivät säntillisiksi niin, että ruoka ja välipalat syödään aina suht samaan aikaan ja päikkärit ajoittuvat suunnilleen samoihin aikoihin.
 
Eilen käytiin kaupassa, ja nyt kokeeksi laitoin pojan istumaan ostoskärryihin (ennen nostanut kaukalolla kyytiin). Ja hyvinhän tuo siinä istui, kunhan ei tehnyt tiukkoja käännöksiä :) Hieman siis tuo epäilytti kun meillä edelleen kerä pyllyn alla, vai eikö sitten muka vaan "ehdi" istumaan...

Tuleekohan meidänkin talouteen lenssu... Poitsun nenä vuotaa ja aivastelee. Ja itellä on, etenkin aamuisin, kurkku kipee. :(
 
Takaisin
Top