Maarraaskuuuu eilen torin laitaan kasvoi mandoliinipuu..... :D

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jolane
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja meillä osataan nyt istuu jo ilman kaatuiluja ja tukee. Äkkiä tuo tasapaino kehittyy. emoticon

Kyl tää elämä on helpottunut niin paljon kun jätkä istuksii itsekseen leikkien leluilla, ei oo ihan koko aikaa huomioo vailla. Ja lattiallakin pönkii pitkät ajat ja jotenkin toi puklailu ja nieleskely ollu melko vähäistä..! Vaikka nyt on tota hammaskiukutteluu, pientä lämpöö ja levotonta yötä ollu hetken aikaa niin ei se haittaa kun tietää sen olevan ohimenevää ja normisettiä... Oon antanu tänään ja eilen panadol-mixtuuraa, tosin vaan 3kg painon mukasesti mutta silti se on tuntunu auttavan...

Oliskohan toi nesemäinen kipu/särkylääke miellyttävämpi molemmille (lapselle että antajalle) kuin suppo? Onko maku ihan ok? Meillä suppoja kaapissa mut ne on niin...

Mä niin odotan et meiltä lähtis toi kerä pyllyn alta ja osattais kans istuu.
(Onneks ei taas vaikuta siltä et oon viettäny koko päivän koneella emoticon  )

Nestemäinen Panadol maistuu esanssimansikalta ja uppoaa meidän poikaan maiskuttelujen kera :) Ihan hyvää ja tosi äklömakeaa se on. Meillä, kun tuo lusikka on paras kaveri (se kaiken ihanan ruoan tuoja), nestemäinen lääke on ollut ehdottoman hyvä vaihtoehto.

mä oon pojalle yrittänyt laittaa suppoja huonoin tuloksin silloin kun poika oli nuorempi, niin kauan se punnas sitä pihalle että se oli sulanut pakaroihin ja mun sormiin :D nestemäinen panadol uppoaa tosi helposti eikä yhtään kiukuta.

mun pitäis ainakin osata heittää suurin osa jutuista toisesta korvasta sisään ja samaa tietä pihalle. neuvolassakin sanoin, että on ihan turha mulle laittaa lappuja mukaan mitä pitäis lapsen osata silloin ja tällöin ja millainen päivärytmi pitäis olla.

meillä istutaan syöttötuolissa kiltisti ja poika tykkää olla siinä, mutta jos ei oo tyynyä selän takana niin siitä ei tuu mitään. sylissä ja lattialla poika istuu vähän etukenossa, eli nojaa käsiinsä. istumaan tai seisomaan ei oo kertaakaan yrittänyt. ryömimistä poika kokeili kuukausi sitten pari vetoa ja se oli siinä, nyt se vaan on "silta-asennossa" tai punnaamassa takapuolta pystyyn. edelleen liikkuu pyörimällä. ja hampaita on yks hassu alhaalla, joka siis vain tuntuu ja näkyy kun on sikahyvä valaistus.

mä tiedän lapset on yksilöitä ja on ihana lukea kun muiden lapset kehittyy ja oppii uutta.. älkää ymmärtäkö mua väärin :))
sen huomasin tänään että poika osaa taputtaa kädellä pöytään ja on ihan onnessaan kun saa ääntä kuuluviin <3

Välillä kyl toivoisin et pojassa olis edes hiukan hämäläisen vikaa. Tiiä mistä tän vauhtinsa on periny...
Vaikka tuskinpa olisin silloinkaan "tyytyväinen" jos kehittyis hitaammin. Eipä sitä kai ihminen osaa koskaan olla tyytyväinen... :)
Puhumaan meillä sit varmaan aletaan joskus esikoulussa :D

Mutta joo, eipä niitä suosituksia, lapsi osaa silloin ja silloin sitä ja sitä, kannata ottaa kirjaimellisesti. Jokainen on yksilö. Vaikkakin kyllä niissä jotain perääkin on, ois se aika karua jos lapsi 1v ei vielä liikkuis, ja pitäis sitä normaalina...Osais tarvittaessa hakeutua esim fys.terapeutille yms.

Täällä satoi aamulla lunta! :)

Meilläkin poika istuu syöttötuolissa hienosti, mutta ilman tukea on vielä vino etukeno, eikä siinäkään pysy kuin muutaman sekunnin. :)
Konttausasentoon nousi ekan kerran jo silloin, kun oppi ryömimään kuukausi siten, mutta ei vielä konttaa. Ilmeisesti herran mielestä ryömimällä pääsee ihan riittävän lujaa. Ja lujaa tuo meneekin, silmät pitäisi olla jo selässäkin. Pari päivää sitten onnistui kaatamaan kissan vesikupin pitkin lattioita, kun datailin liian keskittyneesti... :p ... ja tätä kirjoittaessa käytiin kaatamassa pyykkiteline.

Leikkikö teidän vauvat jo paljon leluillaan? Meillä niitä jaksetaan kolistella hetken aikaa, mutta yleensä kaikki muu kiinnostaa paljon enemmän kuin omat lelut. Parasta noissa leluissa taitaa olla se muovinen kori, jossa niitä pidetään. Poika kippaa yleensä lelut pitkin lattioita ja heiluttelee sitä koria. Tyhjät kokispullot ovat myös mieleisiä, niitä on kiva pyöritellä ja ryömiä itse perässä. Samaan tarkoitukseen meillä on sellainen Brion lelukin, missä on se kulkunen sisällä, mutta jostain syystä se ei vaan ole niin kiva. :D Mieluiten poika kiskoisi tietenkin kissaa karvoista, jos vaan saisi.

Eilen käytiin pitkästä aikaa pojan kanssa kantoliinalla kaupassa, ja hyvin mahduttiin samaan pakettiin toppavaatteista huolimatta. Yleensä me ulkoillaan ihan vaunuissa, kun mieskin on mukana, mutta kahdestaan pojan kanssa koen kantoliinan jotenkin helpommaksi.Kaikkiin paikkoihin kun ei pääse vaunuilla, ja kaupassakin on helpompaa, kun ei tarvitse yhdellä kädellä lykkiä vaunuja ja toisella ostoskärrejä.

Käytiin sitten tänää lääkärissä (eiliselle ei saatu aikaa)... Eli siis kun eilen päivällä vaihdoin pojalle vaippaa pippelistä pulppus jotain mintunvihertävää möhnää (niinku kermaa). Tulehdusta meinasivat kun tk:hon soitin.. Ehkä hieman oli punoitusta päässä, tai sit ei normaalia enempää..
Lääkäri ei huomannu värkeissä mitään outoo, oli hyvinkin siisti. Mutta mikä ihme tuo vihree möhnä oli?! Siihen ei tullu vastausta, tarkkaillaan. Smegmaa epäili, mutta voisko se tulla noin kertalaakina pihalle. Mutta tosiaan en ole tuon kerran jälkeen möhnää nähny, mut sit uudestaan näytille jos vielä toistuu.

Meillä sataa lunta, ihanaa <3

Tonne ruokailuosioon vähän jo jurputin tuosta neuvolan toiminnasta.. Juurikin siitä, kun sieltä tulee sitä että pitäis sen ja sen ikäsenä osata sitä tätä ja tuota ja pitäis syödä sitä ja tätä ja juoda sillai ja tollei ja plaaplaaplaa sanon minä. Jokainen lapsi kehittyy omaa tahtiaan ja jokaiselle muokkautuu se oma rytmi. Tottahan jotain ohjeita voi olla juurikin tuohon rytmiin, jos se on ihan päin ahteria niin vois hellästi opettaa tiettyyn rytmiin mutta annetaan lapsiemme olla yksilöitä eikä tehdä niistä yhtä suurta massaa. 

Sanko: no hui, mitähän lie ollut.. Toivottavasti ei tuu toiste. Mut hyvä ettei ollut tulehdustakaan, meinaan vois olla kipee..

Tiina^: Laitoin sulle yksäriä takas, ku meni ihan harakoille kaveripyyntö.. Eli en siis löytänyt sua facesta:)

Meillä kyllä aika paljon leikkii leluillaan. Niitä on ympäri olohuonetta ja kielletyistä puuhista siirränkin omien lelujen pariin. Toki muut jutut on yleensä mielenkiintoisempia, esim tällä hetkellä kamera ottaa vähän ilmaveiviä tuolla, mut toisaalta annan kyllä tutkia kaikkee turvallista. Ja kamera on vanha kökkö, mikä lähtee roskalaariin kunhan saan uuden hommattua. Sitä en sit ehkä laske lapsen käsiin :D Mut meilläkin parhaat lelut on koirien ruokakupit, isin iloksi metalliset sellaiset :D ja mainokset. Lehdet on uunin alla sellasessa avonaisessa luukussa niin mikäs sen mukavampaa kun käydä lukemassa niitä ja levittää ympäri kämppää :D 

Mut nyt täytyy alkaa ehotella tuolle muksulle aamu-unia terassilla ja itse painelen nautiskelemaan ensilumesta <3 Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille!

Taidan olla täällä ainoo joka ei oo facen ihmeelliseen maailmaan vielä liittyny... Hope so ettette kaikki sinne katoa, uudestaan emoticon

Sanko: mä ainakin pysyn täällä, en katoa minnekään :)

Ehkäpä jätän liittymättä kuitenkin siihen huhtikuisten ryhmään, tulee vain "enemmän painetta" kun siellä on monella niin paljo vanhempi muksu :))

Mäkään en kuulu face-ryhmää ja ajattelin oolla kuulumattakin

Ootteko huomannu et tänne on ilmestyny tykkää nappi tohon alareunaan.......

Oon huomannu ton tykkää-napin, täähän on vähän ku facessa ku sielläkin tykkäillään  :D

Noista kipulääkkeistä muuten, niin meillä ei edes noita suppoja kokeiltu kun ajattelin just, että senhän vauva saa pinnistettyä heti pihalle kuin kakan konsanaan. Nestemäinen menee hyvin meillä alas, niinä parina kertana mitä on tarvittu. 

Enkä mäkään täältä minnekkään katoa. Nyt kun ollaan taas saatu tänne elämää :D

Korvatulehdus poikaa piinaa jälleen ja nyt molemmissa korvissa!

Me oltiin lääkärissä 8.11 ja oikee korva oli tulehtunu. Saatiin kuuri joka loppui nyt tiistaina. Mulla on kuitenkin ollu semmonen olo, että korva ei oo ok, kun sitä on poika repinyt ja kaivanut.. ja ollu muutenkin itkusempi, saattanut ruveta parkumaan ihan hysteerisesti kipuitkua ja rauhoittunut + nukahtanut uudestaan ku on pystyyn nostanut. Yhtenä yönä torkuttiin sylikkäin, istuin sängyssä ja nojasin seinään.. poika kölli vattallaan mun rintakehällä.

Tänään sitte päätin, että perkele, käydään päivystyksessä ku ei mitään maksa. Ja sitte olikin molemmissa korvissa tulehdus, oikeessa tärykalvossa ei ollut liikkuvuutta enää lainkaan.
Nyt sitten kuuria ja katellaan miten menee..

Inhottavia tollaset korvakierteet... Veljen molemmilla pojilla kans korvat oireillu, vanhemmalle 3v laitettiin just vähänaika sit putket. Voiks ne olla jotenkin kytköksissä vanhempiin? Veljelläni korvat oireili, puhkottiin lapsena x monta, itelläni sit taas ei oo oireillu juurikaan, eikä oo pojallakaan ollu. Ainaka vielä *kop kop*

Ihanaa kun yöt taas hieman rauhottunu, saanu nukkua useamman tunnin putkeen. Päivällä sit taasen pitääkin kiirettä, poika kun kuvittelee / testailee pysyvänsä pystyssä ilman tukea. Ja onpas sitten kauhistuksekseni ottanut muutamia askeleita itsekseen esim sohvaan tukien...

Jee, aamusella tuli muutama hiutale lunta! Sittemmin tihkuttanut vettä... :(

kyllä musta ainakin tuntuu siltä että on noi kierteet kyllä kytköksissä vanhmepiin :)
siskon kans tuossa soitteiln (hänellä kolme lasta, 2 putket) että varailis aikaa kunnon korvalääkärille n 1kk päähän ku pitää kuitenkin mennä kontrolliin, ettei tuu liimakorvaa.
toisen korvan tärykalvo oli jo täysin liikkumaton, enkä halua että tolle tulee sitten kuulo-ongelmia myöhemmin. putkitusta ne ei vissiin kauheen helpolla laita mutta mun puolesta saa laittaa, vaikka eihän nekään tulehduksia kokonaan pois vie..

Itse asiassa noi korvakierteet ei ole periytyviä. Ainoa mikä saattaa periytyä on korvan rakenne joka saattaa vaikuttaa tulehdusalttiuteen. Kysyin tätä jokin aika sit lääkäriltä, kun pelkäsin tytön puolesta kun ollaan kummatkin, sekä minä että mies, sairasteltu noita korvatulehduksia ihan jonkin verran lapsena. Tytöllä ei ole vielä ollut yhtään tulehdusta korvissa.

Mutta on inhottavaa kun lapsi sairastaa :( Meilläkin on TAAS pikku nuhanenä täällä, onneks ei vaikuta nyt niin rajulta taudilta kuin viimeksi. 

Meidän koirapapalta leikattiin eilen lonkka, joten mulla on täällä sit kaks hoidettavaa :/

Lunta on tullut täälläkin mukavasti. On jo maa aivan valkoisena :) JEE, tänään lähdetäänkin sitten pulkkaostoksille tytön kaa :D

meillä sato täälä rannikolla maa valkoseksi sunnuntai-iltana ja sitten yöllä oli kaatosade :D se siitä lumesta. sisko on vauvapulkan ostanu jo meijän pojalle, odottaa hakijaansa vielä :)

mulla on pienenä ollu niin kamalassa kunnossa korvat että molemmat tärykalvot on puhkastu..

Meillä on tasaisin harmaata ja sumuista.. Yhtenä päivänä oli jopa pakkasta, jee! :D Eipä ainakaan tarvi miettiä pulkan ostamista tai toppahaalareita, kun plussalla mennään vaan päivästä toiseen. On kyllä niin ankea keli, että eilen mun (tai meidän..) ulkoilut rajoittui siihen, että sytytin ulkolyhtyyn kynttilän illalla. Ei oikein huvita ulkoilu tuossa harmaudessa. Ja pikkusälli on räkäinen ja yskäinen (kuten minäkin, sain TAAS pojalta tartunnan :O) :(

Nyt kun täällä taas puhetta lenssuista jne (paranemisia sairaille) olettekos ajatelleet tuota influenssa rokotetta? (en muista onko keskustelua aiemmin)

Jee, miehen veljelle tulossa kesäkuussa vauva! Kiva kun oon tästä enemmän innoissani kuin oman veljeni muksuista (raskauksista)... Alkaa vaan vauvakuume nostaan päätään, mäkin haluan... Ja sit taas en. Vielä. :)

uusi vauva olis kiva jos ei tarvis olla raskaana eikä synnyttää :D
ei vainkaan, me yritettiin ykköstä 2½ vuotta, josta viimeinen puoli vuotta primolut+clomifen avusteisena, ovuloi en ite ollenkaan eikä mulla oo enää minkäänlaista kiertoa. pcos on myös pahentunut merkittävästi synnytyksen jälkeen, eli nyt voi olla vielä hankalampaa saada raskaus alulle. Mutta tulee jos tulee, ehkäsyä ei oo ollut enää elokuun jälkeen.

meille ei oteta influenssarokotetta.

Takaisin