Maarraaskuuuu eilen torin laitaan kasvoi mandoliinipuu..... :D

Kelan sivuilla on tiedot kotihoidon tuesta: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?OpenDocument
Eli se pitää hakea Kelalta. Mun ei ainakaan tarvinnut kuin ilmoittaa suullisesti työnantajalle, että jään vielä kotiin.

Me ei vaihdeta turvaistuimeen niin kauan kuin poika vielä mahtuu kaukaloon. Meille tuleva istuin on iso ja asennetaan ainakin ensin selkä menosuuntaan, jolloin esim. tutin laittaminen suuhun etupenkiltä on mahdotonta. Siksi mennään siis kaukalolla niin pitkään kuin mahdollista.
 
Mä juuri hain kelan asiointipalvelusta kodinhoidontukea tai ainakin yritin. Muutama liite pitää toimittaa kelaan. Samalla haettiin isännälle samaa kautta myös vanhempainrahaa isäkuukaudelle.

Mä kans pistin sähköpostilla tiedon töihin, että en tuu vielä töihin. Ei tarvi muuta ilmoitusta.
 
meillä käytiin tänään kaks kertaa konttausasennossa! :)
muuten oltu enemmän tai vähemmän tänään mahallaan nenä
kiinni lattiassa ja persus pystyssä.. elikkä toi jättää todennäkösesti ryömimisen välistä.
Liikkuu nimittäin edelleen pyörimällä :D

Ja ensimmäistä kertaa meni pikakaurahiutaleista tehty puuro alas ilman soseutusta.

Jolane: laitoin sulle yksityisviestinä nimeni, jos laitat mut sinne yhteisöön :)
 
Taas on poika mummilassa yökylässä... *huokaus* Huomenna työmaaporukan kanssa piknik-risteily, näempäs sit pojan vasta illalla kympin aikaan. Nyt jo melkein kus ikävä. Mut tän jälkeen ei sit mennäkään piiitkään aikaan hoitoon, ei ainakaan näin pitkäks aikaa.

Meillä noustaan nyt seisomaan vaikka seinää vasten. Keittiön vetolaatikot on mulle kauhistus, täytyy niihin jonkinlaista lukitusta kehittää.

Kotihoidontuesta, sitä siis voikin hakea vaikka vasta jälkeenkinpäin, takautuvasti 6kk. Aattelin jos ens kuussa laittais hakemuksen.

Täällähän on hiljentyny, onko alkuhuuma laantunut vai alkaako naperot viemään enemmän aikaa? :)
 
sanko, juu voihan sen hakea takautuvastikin, jos ei ole niin rahasta puutetta... ;) En minäkään ole vielä hakemustani laittanut, vaikka vanhempainvapaa päättyy tammikuun lopulla. Sanoivat paikallis-Kelasta, että hyvin ehtii joulukuussakin ja että käsittelyaika on n. 3vk. Tuo oli siis tilanne lokakuussa (hiukan ennen puoltaväliä?), kun kävin selvittelemässä noita asioita hoitovapaata silmällä pitäen.

Sama ilmiö, hiljentyminen on havaittavissa yhdellä toisellakin foorumilla, minne kirjoittelen. Mietin itsekin, onko meillä vauva-arki vauhdittunut niin, ettei enää jouda koneella kököttämään (ryöminnät, konttaukset ym), vai olisiko sittenkin niin, että itse kullekin on tullut enempi varmuutta kaikkeen vauvatouhuun niin, ettei virtuaalivertaistuen tarve enää olekaan niin suuri. Siis totta kai minäkin luotin itseeni, että minusta tulee hyvä äiti ja että minä pärjään vauvan kanssa ja noin, mutta väkisin sitä pälähtää jos jonkinlaista kysymystä mieleen eri kehitysvaiheissa - ainakin näin ekakertalaiselle.

muoks:
sista81, ei meilläkään ole vielä hetkeen aikaan ajankohtaista kaukalosta siirtyminen isompien istuimeen... nytkin meitin kaukalo on takapenkillä - edessä on air bagit, enkä todellakaan luota siihen, että ne pysyvät off-asennossa, vaikka ne olisi mahdollista kytkeä pois päältäkin - repsikan paikan takana, selkä menosuuntaan, enkä siis mitenkään ulotu tuttia antamaan kesken ajon. Vaikka sieltä takapenkiltä on kuulunut välillä itkua, en silti pysähdy kuin jos kuulostaa oksentamiselta, tukehtumiselta tai itku menee vallankin hysteeriseksi - ja noita ei juuri ole tapahtunut. Yleisimmin likka alkaa kitistä/itkeä liikennevaloissa, kun joudutaan pysähtymään, rauhoittuu heti, kun nostan kytkintä, siis kun lähdetään oikeasti liikkeelle. Noin muutoin likka on rauhoittunut, kun hänelle viheltää tai laulaa tai edes juttelee jotain ihan puuta-heinää tai päästelee hassuja ääniä.
 
Vertaistuki on ihan jees, mut eniten mua ehkä kiehtoo "vakoilu" kuis muilla menee. Miten eri lailla muksut voi kehittyä, vaikka onkin abaut samaa ikää. Vanhempia, lapsia ja elämiä on niin erilaisia. Ja onhan se kiva jos joltain kuulis tarvittaessa jonkun kivan kikka kolmosen.
Siis enhän minä utelias ole, tiedonhaluinen ehkä ;)
 
Mä yletyn helposti kaukaloon etupenkiltä. Pitkät kädet yhdistettynä kohtuullisen pieneen autoon :) Tosin säädän noita tuttiasioita ajaessani vain taajaman ulkopuolella. Aika vähän meillä mitään kaupunkiajoa muutenkaan on. Suoria teitä paikasta toiseen vain :) Poika on myös varsin helppo "autoilija". Harvemmin takapenkiltä mitään suurempia huuteluja kuuluu. Ainoa poikkeus on ne tilanteet, jolloin kotiinlähtö on venynyt liian myöhäiseksi ja alkaisi olla pojan nukkumaanmenoaika. Silloin huutoon ei auta muu kuin äiti takapenkillä, jos sekään.

Mä roikun näillä palstoilla lähinnä ajankuluksi, kai tähän on jäänyt koukkuun :) Sitä paitsi mulla ei ole "oikeassa elämässä" lapsellisia kavereita ja nuo lapsettomatkin ovat niin kiireisiä, ettei heitäkään näe enää koskaan. Lisäksi on kavereita, jotka kysyvät, että voitaisiinko mennä kahville ilman lasta, noh se on vähän vaikeaa, jos lapsella ei ole mitään hoitopaikkaa käytännössä koko päivänä. Illalla en jaksa mihinkään enää lähteä. Sitä paitsi tuota ehdotti pojan kummi.. huoh. Tämän puolen vuoden aikana hän on tavannut kummipoikansa kai 3 tai 4 kertaa..
 
Meillä isompi istuin odottaa eteisessä kiinni laittoa, en viitsi itse ruveta kun pitää saada kiristettyä liinat ja vyöt tarpeeks tiukalle. Selkä menosuuntaan takapenkillä jatketaan. Meillä poika mahtuu enään nippanappa tohon kaukaloon joten turvallisuus syistä siirrytään isompaan ja alkaa olla painoakin niin paljon tossa kaukalo+lapsi yhistelmässä joten ei oikein mielellään roikottele kaukalossa mihinkään.

Mä aloin tekemään kodinhoitotuki hakemusta mutta tyssäs siihen kun mieheni on yrittäjä ja sen tuloista on tehtävä kauhea selvitys..... pitää laittaa tasetta ja verotietoja yms. mukaan hakemukseen.

Mä käyn täällä usein pvän mittaan lukemassa kirjotuksia, mutta itse kirjottelen  harvemmin kun eipä mulla oikein oo mitään kerrottavaa. Usein huomaan et kylläpä muiden lapset kehytyy nopsaa kunnes huomaan et meitin poitsuhan on yli kk nuorempi ja että yksi kuukaus on paljon tossa iässä. Nyt meillä on alettu harjoittelemaan ryömimistä emoticon Joten kaippa sitä minäkin haen täältä vertaistukea ja kulutan aikaani jota pitäs kyllä kuluttaa oppimistehtäviin mut ne odottakoon huomista.....


 
Mekin ollaan hankkimassa isompaa istuinta, just samoin ku Reetalla, et edelleen selkä menosuuntaan päin.... Eikä tota istuinta jaksa enää hullukaan kanniskella.

Meillä on autoilut tosi vähäisiä, kun muuttuu useimmiten ihan kauheeks karjunnaks, eikä siihen auta tutti eikä mikään. Mähän siis istun aina takapenkillä vauvan vieres jos mies ajaa, ei yleensä mennä autolla yksin minnekään vauvan kanssa just kun toi autossa olo on mitä on,,, Mut joo, tietenkin se on jossain pakko joskus käydä.

En oo täällä kauheesti roikkunut nyt, kun tuntuu et mua alkaa vaan masentaa lueskella muiden juttuja. Oon huomannut että mun mieliala ja jaksaminen on ollu paljon parempi kun lähdin sieltä facebookistakin ja sitä myötä mun vertailu väheni, enkä tunne enää niin paljoo et teen jotain väärin näiden ruokajuttujen kans, vaik en kai mä sille mitään mahda.

Me nyt jätettiin se mustikka kans pois, eli pelkällä korvikkeella mennään, kokeiltiin eilen kaurapuuroa ja 1 tl aiheutti sen että tänään on tehnyt kuudet ripulikakat ja masusta kuuluu kaiken maailman plörinää. Tarvii varmaan varata aikaa taas sinne lastenosastolle et päästäis vilja-altistukseen tai sit toinen vaihtoehto et saatais ihan puheitten perusteella joltain fiksulta lääkäriltä b-lausunto, niin voitais sit hakee KELA:lta vammaistukee(vai avustusta)... No, kauhee sana kun ei mistään vammasta oo kyse, mut me oltais tosiaan oikeutettuja tohon tukeen kun on maito + väh. 1 kotimainen vilja-allergiat, muistaakseni se on 80€ kuussa 2-vuotiaaks asti (tai siihen asti kunnes allergia poistuu).

Nyt on tullut sit yöheräilyt tänne, just kun oon paasannu et onneks tää sentään aina on nukkunu suht pitkät yöunet... Ilmeisesti toi korvike ei enää pidä nälkää niin hyvin, jonain päivinä saattaa olla et pyytää ruokaa kolmekin kertaa tunnin välein.

Kai se on kun on alkanu liikkuun niin paljon, et tarvis saada enempi ruokaa..

Meillä osataan jo istuu ilman tukee aika pitkiä aikoja ennen ku keikahdetaan, konttausasento ja pyramidi-asento on löydetty, ryömitään mittarimatotyyliin pehmeellä alustalla eteenpäin ja kovalla alustalla ryömitään taaksepäin käsillä työntäen ja pyöritään akselin ympäri kauheesti. Pinsettiotekin on löytynyt. Kiinnostus äidin tukan repimistä kohtaan on suunnaton. :D
 
Reissusta selvitty, ja pojallakin oli mennyt mummilassa kivasti. Ja onnellisin oon siitä et heillä oli isän kans sujunut hyvin. Mut mun tissit, tuntuu nyt siltä et toinen on vilkkaampi maidontuottaja. Ja se kun sattuu olemaan se jonka poika on viimeks tyhjentäny, kun mun logiigalla toisen olis pitänyt olla esim aamulla täydempi. Ja oon nyt muutaman kerran pumpannu, ja aina tää toinen tuntuu pingottavan hieman enemmän...

Kyl kans varmaan kohta vaidetaan isompaan istuimeen, ja selkä menosuuntaan. Ja mikäli vaan mahdollista niin munpuolesta niin mennään kunnes 3v.

Ja noi kissankakka hajuiset kakat, muuttuneet ehkä hieman liisterimäiseksi. Ja isännän mukaan väri saattoi viimeks olla jopa aavistuksen harmahtava?! En kyl enää tiiä mitä siitä aattelis, jätkä kumminki ihan tyytyväinen.

Ja kyl, koukkuun oon jääny tähän. Useamman kerran päiväs tulee käytyä, ja välillä sit jotain rustattua. Vesimelonin juttuja on kyl kiva lueskella, teillä kun tuo homma menee ihan omalla kaavalla - jaksuja teille! Ja tosiaan, minkäs sä lapses allergioille voit, muuta kuin mennä niiden ehdoilla :) Huom! muiden jutut kiva lueskella myös, ei väheksymistä :)
 
Oho, tännehän on tullut elämää! :D Olin jo niin varma, että tämä huhtikuisten ryhmä on kuollut ja kuopattu, etten ole käynyt moneen kuukauteen edes kurkistamassa... :(

En jaksa nyt kaikkea lukea läpi, mutta kerron pikaisesti omia kuulumisia. Meillä pojalla on nyt ikää sen viikkoa vajaa 7 kk ja eteenpäin on menty ryömimällä nyt reilun kuukauden verran. Konttausasentoom mousee myös ja siinä huojuu aikansa, mutta ei vielä ymmärrä raajojaan siinä siirtää. :) Käsistä kun pitää kiinni, niin punkeaa itsensä myös seisaalleen ja jaksaa jonkin aikaa siinä seisoskella. Tuettuna istuu, mutta ilman tukea ei vielä.

Kiinteät aloitettiin kuukausi sitten vähän suosituksista poiketen sormiruokaillen ja hyvin on sujunut. Poika alkaa pikku hiljaa syödäkin jotain pelkän ruoalla leikkimisen sijaan. Lisäksi saa rintamaitoa edelleen, enkä vielä ainakaan ole huomannut, että olisi imetyskertojen määrä vähentynyt, mutta eipä tuo lapsi kovin paljoa osaa vielä syödäkään.

Äkkiä vilkaisin teidän kirjoituksia, ja noista turvaistuimista näkyi olevan puhetta.. Meilläkin alkaa tehdä tiukkaa varsinkin tuon toppahaalarin kanssa. Meillä ei ole omaa autoa, mutta pakkohan se  turvaistuin on olla vaikka ei autikyydissä olisi kuin kerran vuodessa. Mutta siis tämän takia varmaan ei vieläkään olla saatu aikaiseksi itseämme sinne lastentarvikeliikkeeseen hilattua.

Minulla(kaan) ei ole pahemmin vertaistukea "oikeassa elämässä", joten on kiva huomata, että täällä on vähän piristytty. :) Tulen tänne teidän seuraksenne pyörimään, jos sopii.
 
Vesimeloni, kiva kuulla sinustakin pienen tovin jälkeen!
Kyllähän se kieltämäti on niin, ettei täällä palstoilla hengatessa ihan aina pysy mielessä se, että vauvat ovat yksilöitä, kehittyvät kukin tahdillaan. Ja yhtälailla kieltämäti on totta, että ajanviettäminen näillä palstoilla tai netissä roikkuminen ylipäänsä vie mielen jotenkin matalaksi ja passivoi, tämä on kuitenkin jotenkin niin tympeän yksinäistä puuhaa, vaikka sitä kuinka yrittää olla sosiaalinen päivittäessään Facebookia tai kirjoitellessaan näille palstoille. Tai ehkä yksinäinenkään ei ole ihan passeli sana kuvaamaan asiaa... eräässä mielessä tämä "keskustelu" täälläkään ei ole ihan niin, öh, vuorovaikutteista kuin IRL, kun se "palaute" voi tulla ihan jonninmoisella viipeellä. Tai jotain... Ääh, harvinaisen vaikeaa pukea sanoiksi ajatuksia tänään... :) Älä nyt tätä täysin hylkää kuitenkaan, sinua kaivataan täällä, ja sinulla olisi varmasti annettavaa muille, jotka painivat pienen vauvan allergia-asioiden parissa. Joten kokemuksesi ja tietosi ovat ehdottomasti hyödyksi!
 
Tervetuloa Mesore! Kiva kiva että tänne alkaa hiljaksiin tulla väkeä lisää.

Miten muuten toteutatte tuon sormiruokailun? Eli siis mitä ja missä muodossa (keitetty, kuorittu, pilkottu jne)? Meillä ku ei muuta sormiruokailla kuin maissinaksuja, kiinnostusta olis myös muuhunkin. Mistään ei vaan tunnu löytyvän infoo, tai sit vaan en osaa hakee... *jos nyt aletaan pilkkua viilaan niin vastaus tähän kuulusi kait tuonne ruokakeskusteluun* emoticon

Tulispa jo lunta, ei siis metritolkulla tarttis, mut alkaa tympiin tää synkkyys. Lumen ansiosta vois näillä katulamputtomilla kulmilla nähdä lenkkeilläkin hieman myöhempään...
 
Minäkin käyn täällä kyllä päivittäin lukemassa teidän juttuja mut oon jotenkin niin onnettoman laiska sit kirjottelemaan. Mutta kyllä sekä tää että faebookin meidän ryhmä on sellasia henkireikiä mihin voi purkaa ajatuksiaan ja mistä voi just lukea muiden lähes samanikäisten lasten kehittymisestä ja äitien kanssa turista kaikkee enempi ja vähempi turhanpäivästä. 

Meillä mahdutaan vielä kaukaloon hyvinkin, kun meillä on tää minivauva :D mutta kyllä se jossain vaiheessa edessä on hankkia isompi istuin. Aikomuksena on isofix-kiinnitteinen, selkä menosuuntaan asennettava, mikä sit kasvaa lapsen mukana. Ystävä on lastentarvikeliikkeessä töissä ja on jo kattonu meille sieltä istuimen valmiiksi :D Hintaa sillä on noin 400€, eli hiivatin kallis, mutta mitäpä sitä ei olis valmis lapsensa eteen tekemään. Joululahjakyselyihin ollaan sit vastattu, että rahaa kiitos, niin voidaan sit sijoittaa penkkiin. Kun ei muuten oikein joululahjoja oo mitä tyttö tarviis OIKEESTI. 

Tyttö muutti eilen omaan huoneeseen nukkumaan kun yöt mennään jo tyylillä 21-07. Yleensä jopa 08 saakka ilman heräilyjä. Viime yökin meni oikein hyvin. Kovin paikka tais olla äitille, kun lapsi siirtyi viereiseen huoneeseen nukkumaan :) 

Kiva kuulla Vesimelonista ja Mesorestakin. Kiva kun palailitte palstalle, tänne kyllä mahtuu:)

 Harmi juttu Vesimeloni, toi teidän pikkumiehen allergia. Toivottavasti nyt löytyis pian niitä sopivia ruokia teillekin. Tsemppiä teille!
 
Sanko; tuohon ei taida olla mitään yhtä oikeaa tapaa, missä muodossa sitä sormiruokaa antaa. Riippuu paljon ruoka-aineesta ja vauvan taidoista. Minusta ainakin esimerkiksi kovahkot hedelmät, kuten omena ja päärynä oli alussa helpompi tajota kuorineen, koska kuorittuina ne olivat liian liukkaita eikä poika saanut pidettyä niitä kädessään. Nyt taas kun on jo hampaitakin ja poika saa purtua jo ihan kunnon palasia irti, ne kuorenpalat tahtovat jäädä tuonne suuhun pyörimään, joten olen antanut noita kuorittuinakin. Ja motoriikkakin on parantunut jo sen verran, että poika saa ne pysymään käsissään. Kovakuorisia hedelmiä, kuten avokadoa olen antanut kuorineen (hyvin pestynä), koska siitä poika ei saa purtua paloja.
Kasviksia olen antanut lähinnä keitettynä, mutta niitäkään ei kannata keittää ihan mössöksi, koska muuten ne hajoavat ennen suuhun pääsemistä. Kurkkua, tomaattia ja paprikaa olen antanut ihan raakana, ja nämä taitavatkin olla ainakin meillä ne lempparit. Kurkkua tuo poika söisi vaikka kuinka paljon. :D
Ruoanpalojen kannattaa olla aluksi aika isoja, suunnilleen niin, että puolet kahvaa ja puolet sitä syötävää osaa. Hyvä sääntö tässä on se, että jos vauva osaa poimia palasen käteensä ja viedä sen suuhunsa, on se todennäköisesti sopivan kokoinen syötäväksi. Meidän pojalle eivät nuo kaikkein isoimmat palaset enää edes kelpaa, vaan jätkä hajottaa ruoan pienemmiksi palasiksi ja poimii sitten niitä suuhunsa... Niissä isoissa ei varmaan ole enää tarpeeksi haastetta. Rusinoita, pähkinöitä yms pieniä, kovia ruokia ei kannata antaa. Tärkeintä turvallisuuden kannalta on, ettei lasta jätetä valvomatta syömään, ja ettei lapsi ole syödessä takakenossa. (esim. sitterissä ei saa syödä) Suu kannattaa myös aina syömisen jälkeen tutkia, koska kitalakeen ja poskipusseihin varastoituu ainakin meillö helposti ruoanpaloja.

Oho, tulipas pitkä sepustus. emoticon Kumma, miten sitä jaksaa intoilla jostain vauvan ruokinnasta tällä tavalla.. Ehkä se on joku mökkihöperöitymisen oire. :p Mutta joo, jos sormiruokailu kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti lukea Gill Rapleyn Omin sormin suuhun.  Myös tämä blogi oli minulle ainakin tosi hyödyllinen kun tutustuin sormiruokailuun, vaikkei olekaan enää aktiivinen. (toivottavasti linkki toimii) Omakin löytyy (http://sormiruokakunta.blogspot.com/), muttei ole niinkään informatiivinen, kunhan kirjoittelen omaksi ilokseni. :)

Vesimeloni, kurjalta kuulostaa tuo teidän tilanne. :/ Onneksi teille on kuitenkin löytynyt vauvan oloa helpottava hoito, ja pieni kehittyy normaalisti. :)

Sata muutakin asiaa on mielessä, mutta en nyt kaikkea kaada kerralla teidän niskaan. ;D (joo, mulla ei pahemmin ole sosiaalista elämää nykyään... Keväällä jos pääsisi sinne äiti-vauva jumppaan)
 
Mesore: Ihanaa, kuvia havainnollistamassa! Siis minähän olen yrittänyt esim tuota kurkkua tarjota aivan "väärän mallisena". Jotenkin vaan ajatellu niin ettei missään sais olla kuoria ja kaiken täytyis olla pehmeetä. Mutta nyt kun teki pikaselauksen blogeihin niin onhan tuo ihan loogista (ehkä tää lapseutuminen saa aivot jäätymään, ainakin jossain asioissa).

Jolanen luulin jo vallan hävinneen... kiva ettet ole. Enpäs tiedä onko nää mun sepustukset useinkaan mitään järkeviä, kunhan höpöttelen. Kun jotenki tulee fiilis ettei pelkästään viitteis vaan lueskella, jotain on pakko kommentoida :) Mutta en siis joka käyntikerta kylläkään rustaile :)
 
haettiin kodinhoidontukea ja vanhempainrahaa isäkuukaudesta keskiviikkona, katoin just asiointipalvelusta, että tuet on ok, päätös tehty jo pe :D

isäkuukausi on ok ja vanhempainraha ja isyysraha oli laitettu koko 19 vrk mitä ukko on kotona :) ja kodinhoidontuesta puuttuu hoitolisästä vielä liitteet jonka avulla ne laskee sen hoitolisän.. mut tuki oli myönnetty 16.4.2014 saakka :D

nopeeta toimintaa, menispä jatkoski näin hyvin!
 
Tars kans varmaan hiljaksiin harkita kotihoidontuen hakemista... Kun vaan löytyis inspis tuloselvityksiin jne. Plaah! Ehkä mä annan sen isännän tehtäväks.

Pari viimeyötä menny taas pyllylleen. Nukutaan 2-3h ja vain tissittely auttaa nukahtaan. Tiiä si mitä pitäis tankkailla illalla että nälkä pysyi poissa, vai mikä sit onkaan ongelma... 
 
Me ollaan sormiruokailtu aika vähän. Taidan olla vähän laiska.. Siinä kun syntyy (ainakin meillä) niin valtavasti sotkua :) Kurkkua poika on syönyt ja sitten noita maissinaksuja, mandariinia (vai mikä klementiini se mahtoi olla), porkkanaa, "väinämöisen palttoonnappeja".. En muista oonko tarjonnut jotain muuta.  Jossain vaiheessa ehkä noitakin enemmän. Pojalle tuntuu kelpaavan mikä vain ja missä muodossa vain. Ainut, mikä sai pojan yökkäämään teattraalisesti oli ilmaisnäytteenä tullut Muksu-puuro :D

Mä laitoin tuon hoitovapaan tukihakemuksen viime viikolla, mutta vielä ei ole tullut vastausta (ainakaan postitse). Pitäisi vielä toimittaa nuo palkka- yms. kuitit Kelalle hoitolisää varten.

 
Poika päätti sitten aloittaa kiipeily harjoitukset. Yks ilta huojui matalahkon rahin päällä nelinkontin, hyvä ettei nenälleen tippunu. Ja aikas usein huomaa että yrittää polvea nostaa. Sohva onneks senverran korkee ettei pitäsi sinne ainakaan viel päästä..

Jee, meillä ei olla vähään aikaan kaaduttu, ainakaa rytinällä! Joko oppinut olemaan varovaisempi tai sitten vanhemmat on ollu valppaampia :)
 
Takaisin
Top