Maarraaskuuuu eilen torin laitaan kasvoi mandoliinipuu..... :D

Jolane

Vauhtiin päässyt keskustelija
Joo alkoi ihan laulattamaan kun huomasin, että onkin jo marraskuu. Ja arvaattekos mitä, minäpäs kaivan tänään ulkovalot ja jouluverhot ja kyntteliköt emoticon ja laittelen paikalleen. Joulu tulee emoticon JEEE!!! 

Kävin eilen siellä lääkärissä ultrassa, kystiä ei onneksi löytynyt, ultrallahan sieltä ei nyt sitten muuta endon suhteen selviä. Tehtiin semmonen sotasuunnitelma, että lopettelen imetyksen ja alotan sit yhdistelmäehkäisypillerit seuraavista kuukautisista ja toivotaan, että niillä pysyis sitten tauti aisoissa. Toivotaan toivotaan. Jos kivut vaan jatkuu ja voimistuu niin sitten taas tsekataan tilannetta uudelleen ja mahdollisesti tähystellään.
Toisaalta, olen jo saanut imettää niin hyvän tovin, että näin pidempään tätä asiaa ajateltuna, ei se tunnu yhtään niin pahalta enää. Joskushan se täytyy lopettaa. Meillä lopetellaan sitten nyt.

Täällä alettiin konttaamaan! Jee! Ja noustiin myös istumaan. Kauheella kyydillä neiti oppii uusia asioita. Nyt onkin sitten katsominen perään, ettei hajota itteään. Kiikkutuoli taitaa lähteä vähäks aikaa varastoon, on nimittäin sen verta vaarallinen ja kiinnostava peli. Joka päivä useempaan otteeseen tulee itku kun kopsauttaa itsensä kiikkustuolin jalaksiin :( Ja kylläpä kumpaakin poskea jo nätti mustelma koristaa.... :/ 
Koirien metalliset kupit on niin kivat kolisteltavat kanssa :D Niitä on mukava heilutella pitkin laminaattilattiaa ja äänihän on mitä mahtavin.... Samoin kanin häkkiä pitkin on mukava yrittää kavuta ylöspäin mutta ei oikein suju vielä. Onneksi. 
 
Nyt se sitten näemmä alkaa... se jouluhössötys... vaikka minäkin ostin jo syyskuussa Suomalaisen alesta ekat joululahjat ja yksi lahjahommeli on koko ajan työn alla, niin... no, täytyy myöntää, että pidän kyllä joulusta, mutta kun se joulumainonta ym alkaa vuosi vuodelta vain aiemmin, niin vähän menee maku koko hommasta... Onneksi en ole kaupan kassalla töissä, että niitä jouluralleja pitäisi kuunnella suunnilleen 1,5 kuukautta putkeen! ;) Ja täytyy myöntää, että olen sen verran laisk... korjaan   m u k a v u u d e n h a l u i n e n   että en vaihda joulumattoja ja -verhoja, kun inhoan verhojen silittämistä yli kaiken! Joten muulla "rekvisiitalla" kyllä saadaan sitä ilmettä sitten ihan riittävästi.

Mutta mutta... Mites se lahjapuoli? Aiotteko ostaa lapselle kasapäin lahjoja vai pysyttekö kohtuudessa? Ovatko ne "järkeviä" (lue: kehittäviä) lahjoja vai ns. krääsäosastoa (onko vauvoille vielä varsinaista krääsää?) ? Teettekö itse vai ostatteko? Lahjotteko myös aikuisia vai oletteko sitä koulukuntaa, että vain lapsille hankitaan/ostetaan lahjat? Mites joulupukki-perinne, aiotteko sen opettaa lapsellenne? Entä mitä muita jouluperinteitä haluatte opettaa lapselle? Saako vauvanne jo esim. joulukalenterin?

Minulla on vähän sellaista ajatusta, että en haluaisi hukuttaa lasta tavarapaljouteen, vaan pikemminkin yrittää opettaa vähän muita "arvoja" - vaikka tuo nyt ei ihan vielä  kauheasti sellaisesta ymmärräkään. Joten en varmaankaan vallan läjä päin hommaa niitä paketteja, oletettavasti niitä siunaantuu kuitenkin kummeilta ja mummeilta. Ja näihin muihin arvoihin siis liittyy se leppoisa yhdessä olo joulun aikaan, minkä ehdottomasti haluan opettaa likalle... en siis välttämättä sitä, että hullunlailla siivotaan ja puunataan ja häärätään joulun eteen, tulee se joulu vähän vähemmälläkin pinnistelyllä. Ja niinhän se marttojenkin ohje kuuluu: tee joulusiivous kaappeihin vain siinä tapauksessa, että aiot viettää joulusi siellä!

En myöskään haluaisi läkähdyttää lasta enkä liioin itseäni lentämällä ne muutamat joulun päivät kaikissa mahdollisissa kyläpaikoissa. Juu, se ajatus on toisaalta hiukan ristiriidassa tuon yhdessäolon kanssa, mutta eikö sitä voisi vierailla muulloinkin eikä ahtaa noihin vuoden 3 "tärkeimpään" päivään kaikkea...

Meillä ei periaatteessa ole ollut mitään "sopimusta" perheen kesken, että vain lapsille hankittaisiin lahjoja. Kyllä sitä jollain tapaa tulee kuitenkin niitä lähisuvun (~ perheen) aikuisia muistettua. Tänä vuonna ajattelin "askarrella" kuvakirjan tytön tähän astisesta elämästä ainakin tytön kummeille, mummoille ja isomummolle. Likalle itselleen ostan jotain pysyvämpää kuin käyttövaatetta (mikä olisi sitä hyödyllistä & käytännöllistä -osastoa), esim. ensimmäisen "oikean" satukirjan tms.
 
Meillä on yleensä ollut jouluna niin, että eka aattona syödään meillä mun vanhempien luona, sitten iltapäivästä/alkuillasta joulupukki tulee mun siskon luo (siellä on -04, -06 ja -09 syntyneet muksut) ja sitten illalla mennään anoppilaan.

joulukuusi meille hankitaan, meillä ei oo omassa asunnossa ollut vielä, mutta tänä jouluna on. lahjoja en aio ostaa paljoa, mielummin kans tuota yhdessäoloa ja rentoutumista. lahjoja tulee taatusti sitten pojalle kummeilta ja isovanhemmilta. joulukalenteri taitaa olla vähän liian aikaista vielä.

ollaan lähdössä laivalle 4. - 6.12, mun veli täyttää 30v, niin jos tukholmasta löytäisi sitten jotain mukavaa. ja mun vanhemmat maksaa joululahjaksi meille kaikille muksuille hytin+kuljetuksen :)

mä oon kans sitä "laiskaa" porukkaa, että en vaihda mattoja ja verhoja, enkä tosiaan siivoa kaappeja ja hössötä joulusta jo 3kk aikasemmin :) meillä äiti on joskus joulun alla sanonut, että onko hän jotenkin epänormaali kun ei stressaa! :D ollaan oltu vaan sitä mieltä, että paljo rennonpaa ja kivempaa viettää joulua kun siitä ei oo hössöttänyt ja menettänyt yöuniaan.

omia ja ukon sisaruksia aiotaan muistaa jollakin pienellä, niinkuin aikaisempinakin vuosina. ja pojasta vois teettää kehyksiin jonkun ison kuvan jonka vie sitten mennessään isovanhemmille :) 
 
Mä en itse ole mikään kauhea jouluihminen, koristeet yms.. jää muille en itse harrasta niitä. Joulu on mulle mukaa ja rauhallista yhdessä oloa rakkaiden ihmisten kanssa, meillä on sovittu et lahjoja ei osteta sisarrusten kesken vaan jokainen voi ostaa itselleen lahjan jos haluaa säästämillään rahoilla. Itse ostan lahjan kummipojalleni ja omalle pojalle ajattelin ostaa yhden lahjan, eihän tuo pikkunen vielä kauheesti ymmärrä joulusta ja lahjoista emoticon

Mä laitoin tänään postiin kirjeen jossa ilmoitin virallisesti työnantajalle olevani hoitovapaalla koko ens vuoden........

Muuten onko täällä kelläkään hormonikierukka käytössä, mullehan semmoinen asennettiin pari viikoa sitten ja lääkäri on jättänny ulosveto narut niin pitkiks et häiritsee yhdyntääjoten ei kai se auta kun varailla aikaa lyhennytykseen no tuleepa samalla tarkistettua et se on varmasti oikein paikoillaan.
 
Me ollaan oltu joka joulu mun äidin luona ja mennään sinne nytkin. Yleensä myös mun sisarukset perheineen ovat äidin luona. Joulunpyhien jälkeen sitten käydään miehen vanhempien luona (ovat eronneet eli on kaksi kyläpaikkaa). Onneksi kaikki asuvat tässä kotinurkilla, joten ei tarvi varsinaisesti reissata mihinkään. Kotona meillä on parina vuotena ollut jo kuusi. Mitään jouluverhoja/mattoja en edes omista, mutta joulupöytäliinat laitan aina :)

Jotain pientä olen tehnyt/ostanut samassa paikassa joulua viettäville. Siskonpojille on lahjat jo valmiina :) Ajattelin noille sukulaisille vinkata, että poika voisi alkaa kerätä omaa puujunarataa. Pojalla on vähän leluja, enkä ajatellut paljoa hankkiakaan. Inhoan kaikkia pattereilla toimivia välkkyviä ja äänteleviä leluja :)
 
Minä niin rakastan joulua. Juurikin se yhdessä oleminen ja se tunnelma ja kaikki joulussa on ihanaa. Mua harmittaa tosi paljon tää mun vuorotyö, jonka takia en pysty aina olemaan jouluna kotona.Toiveissa on, että löytäisin sellaisen työn, jossa ei jouluna tarvitsisi olla. 
Tykkään tai siis miehen kanssa tykätään kummatkin tunnelmoida ja joulun aikaan se on jotenkin vielä erilaista. Minusta on ihana laittaa punaiset jouluverhot, nätit, jouluiset pöytäliinat ja ikkunalle kynttelikkö. Ulos laitan "kausivalot" ja kynttiläasetelmia lumesta, jos ne nyt taas jouluksi ehtii tulla... Havuista on myös mukava tehdä kaikkea kivaa. Sit aina miehen kans iltaisin istuskellaan kynttilän ja kynttelikön valossa ja juodaan lämmintä glögiä. Paistelen myös pipareita, koska niistä tulee joulun tuoksu vaikka en niistä itse edes pidä :D mutta mies pitää minunkin puolesta. 
Joulukuusi meillä on joka vuosi ollut mutta katsotaan nyt tuleeko tänä vuonna vai odotellaanko suosiolla ensi vuoteen, kun tämä pikkutermiitti ei enää ole siinä iässä että sitä tarvii koko ajan räplätä :D

Silloin kun asuin vielä kotona, me vietettiin aina joulua koko perheen kanssa yhdessä, vaikka vanhemmat ovatkin eronneet. Isä ja hänen puolisonsa tulivat aina meille äidin luokse viettämään aattoiltaa ja joulupäivänä oltiin sitten isän luona. Miehen vanhemmat ovat myös eronneet mutta he eivät ole pystyneet olemaan noin hyvin tekemisissä, että olisivat viettäneet joulua yhdessä. Yhdessäoloaikamme joulut ollaankin sitten vietetty vuorotellen jokaisen luona. Onneksi kaikki asuu n. 50km:n säteellä toisistaan. Miehen vanhempien luona vietetyistä jouluista ei kyllä ole hyviä kokemuksia, koska niihin on kuulunut alkoholi liian suurena osana ja se on pilannut usein koko tunnelman kun joku on vetänyt överit. Ikävä on tullut oman perheen jouluja kun aattona valvottiin myöhään, käytiin yökirkossa ja pelailtiin aamuyölle saakka pelejä. 

Haluaisinkin ennemmin näyttää omalle lapselle tämän yhdessä olemisen ja kiireettömän nauttimisen kuin että suuna päänä häslätään ja siivotaan ja panikoidaan ruokia ja lahjoja ja lopputulos on kaaos.

Me ollaan aina porukalla tehty ruoat, siivottu normaalisti ja lahjoja ostettu, jos jotain mukavaa on löytynyt. Niistä ei ole tarvinnut stressata. Joka vuosi ollaan sovittu, että lahjoja ei ostella aikuisten kesken mutta joka vuosi ollaan kuitenkin jotain pientä kivaa hommattu. 

Tänä vuonna en aio tytölle varsinaisesti mitään lahjaa ostaa ja olen myös sanonut muille, että leluja en halua hänelle ostettavan koska ei tajua niistä oikeasti yhtään mitään. Vaatteita saa ostaa ja paketoida, saa neiti sitten repiä niitä auki. Se se vasta varmaan mukavaa onkin :D Ollaan myös sanottu, kun lahjatoiveita on kysytty, että tytölle voi antaa lahjan rahana, joka sitten käytetään seuraavaan turvaistuimeen. 
 
Mä olen siis myös ihan "jouluihminen". Meillä on joka vuosi ollut ensimmäisenä kyntteliköt ikkunoissa ja valot pihapuskissa :) Oman kuusen valinta on sellainen meidän oma perinne. Kummallakaan (miehellä tai minulla) ei ole ollut omaa kuusta ennen kuin yhteisenä aikanamme, molemmilla oli kuitenkin jo valmiina iso kasa kuusenkoristeita :) Kissanpennunkaan takia ei jätetty kuusta hankkimatta, joten tuskin nyt pojankaan takia. Tänä vuonna ei yllättäen olla vielä ostettu glögiä, vaikka sitä on jo kaupoissa :D Joulun jälkeen sitä juodaan niin kauan, kunnes myynti loppuu.

Mieheni ei ole itsekään viettänyt joulunpyhiä vanhempiensa kanssa vuosikausiin juuri alkoholin takia. Niin kauan kuin olemme olleet yhdessä, hän on viettänyt joulunsa meillä. Välipäivinä on käyty anopilla, sillä silloin hän on yleensä saanut jouluruoat tehtyä ja kodin siivottua. Viime vuonna ei tosin tainnut tulla valmista ollenkaan. Meillä on kotona omat jouluperinteet, enkä oikein osaa kuvitellakaan muunlaista joulua :) Sellaista rauhallista yhdessäoloa vain. Ensi vuonna onkin sitten hulinaa, kun on jo 4 lasta pyörimässä ympäriinsä. Tänä jouluna paikalla on 3 pientä poikaa ja yksi iso maha :)
 
Se on kyl niin ärsyttävää kun joulun "tuputus" alkaa vuosi vuodelta aikasemmin... Tykkään kyl joulusta mut kohtuus kaikessa. Mut toivottavasti tulee LUNTA, tahtoo VALKOSEN JOULUN!

Tänään oli poika äitilläni hoidossa(pullo ei taas kelvannutkaan). Sain aikaseks pestyä ikkunat (ulkopuolelta pesu täytyy suorittaa pihalla), vaihdettua keittiöön ja olkkariin verhot. Hieman pyyhittyä pölyjä.

Mulla siis verhot menee kesä ja talvi versioina. Nyt on punertavat, mut siis mitään varsinaisia jouluaiheisia verhoja en kyl omista, enkä kyl haluaiskaan.
Jossain vaihees sit kaivetaan kyntteliköt esille, ja ehkä jotain tilpehöörää - maltillisesti. Joulukuusesta en tiedä,  jos niin ei ainakaan mitään isoo.

Joulun vietosta en viel tiedä. Yleensä ollaan anoppilassa syöty puuro aamusella, ja sit illaks menty mun porukoille, saunottu ja syöty. Puuro hommeli pysyy ennallaan mut tiedä sit miten muutoin toimitaan, äitini jo ehdotteli jos ruvetaankin viettään ilta meillä... Veljeni taas on pyhät vaimonsa kanssa hänen vanhemmillaan. Jonakin päivänä sit taas ollaan menty tädilleni syömään, ehkä. Eipä meillä juuri mitään varsinaista perinnettä ole vielä tullut, ehkäpä se tästä muotoutuu, nyt kun on itsekin perheellinen :)
Viina ei meitin jouluun kuulu ollenkaan, saunakaljat otetaan mut se siitä. Enkä kyl oo ikinä osannu joulunpyhinä lähtee baariin, toisin kuin muutamat kaverini.

Onkos teillä muuten jotakin pukukoodia jouluna?
Meillä ollaan tyyliin verskat päällä, mukavissa vaatteissa (mahtuu paljon ruokaa emoticon ). Tosin anoppilaan oon kyl koittanu jotakin hieman siistimpää laittaa.
Veljeni taasen vaimonsa myötä on "joutunut" pukeutumaan, ovat siis ykköset päällä.
 
Ai niin. Tänään sit keksittiin ihan tosissaan pystyy nouseminen, polvilleen ja siitä seisomaan. Kiinni otetaan mistä vaan saadaan. Heilutaan yhden käden varassa, ja kurkotellaan josko sais korkeemmalta kiinni.

Se vaan kun tuo oleminen on vielä niin huojuvaista :( Tytynee sisustaa kämppä kuplamuovilla ;D
 
Minä en kans oikein ymmärrä tuota jouluaattona baariin -tyyliä. Mies on sitä ennen meitä harrastanut mutta tuumasi viime jouluna juuri, että kyllä kotisauna baarin voittaa :) 
Meilläkin alkoholia otetaan tyyliin ruokaviinit ja -oluet sekä saunajuomat, mut ei mitään kännäilyjä. 

Tosta pukeutumisesta, niin yleensä hieman siistimpiin mutta kuitenkin rentoihin vaatteisiin ollaan pukeuduttu. Sit saunan jälkeen vetästään pyjamat ja villasukat ja ollaan niissä ja mussutetaan kinkkua:)
  
Mua vähän hävetti kun vietettiin ekaa joulua miehen porukoilla ja mulla nyt oli mun mielestä siistit vaatteet, siis punainen pooloneule, kaulakoru (joita en yleensä käytä) siinä päällä ja mustat, suorat housut. Tukka löyhästi ponnarilla ja vähän ripsiväriä silmissä. No näähän oli siellä vastassa meitä TÄYSIN pukeutuneena, meikattuina ja hiukset laitettuina. Jossain vaiheessa menin miehen siskon kans röökille ja se sit sano, että näin kahden kesken, että heillä on kyllä tapana laittautua jouluksi kunnolla, että voisin seuraavan kerran kunnioittaa heitä siinä asiassa. Olin vähän että vooot??!! Noh, en ole vieläkään pukeutunut sen kummemmin heidän joulujaan varten, vaan pitänyt oman tyylin jonka myös mies on omaksunut vuosien varrella. Ei ole enää puku päällä vaan rennot farkut ja ehkä kauluspaita... Aina hänen porukoilleen lähtiessämme miettii kyllä, että pitäiskö laittaa parempaa päälle. Oon vaan sanonut, että laitat ne vaatteet mitkä susta tuntuu hyvältä
Jotenkin musta tuntuu, että heillä se kaikki on jotenkin niin pinnallista touhua. Kaikki pitää olla täydellistä ja juurikin häslätään ja höslätään ennen joulua ja sit ollaan niin stressaantuneita jos joku menee päin prinkkalaa, että otetaan vähän stressiin alkoa ja siinä se soppa onkin. Rauhallinen tunnelma kaukana siitä hommasta...

Sanko, taitaa noita osumia tulla vielä aikalailla näille meidän lapsosille.. Täytyy vaan yrittää tottua ja kyllähän ne sit nopeesti oppii miten kandee kaatua, ettei satu :D Meilläkin tänään vetästiin istuma-asennosta suorilta taakse päin lyöden pää siihne hiton keinutuoliin. Joka muuten ylihuomenna lähtee. Hirveä huutohan siinä tuli, mutta ei onneksi pahempaa. Ei edes kuhmua tai mustelmaa.
 
mäkään en ymmärrä miks jouluna pitäis päästä baariin :D ei olla kumpikaan koskaan oltu, eikä oo tarvis päästäkään. Ruuan kanssa juodaan viiniä, ukko juo saunakaljaa.. ite en kaljaa juo, ehkä siis siideri saunaan.. ja siinä se :)

meillä poika silloin aikanaan testas tuota mahalle/selälle menoa ja piti siinä sitten kuukauden tauon.. sama taitaa olla ryömimisen kanssa, testas sitä kolmisen viikkoa sitten mutta nyt ei oo enää huvittanut :) konttausasentoon tuo yrittää, istumaan noususta ei oo mitään tietoa.
meillä on laiska vauva joka köllöttää mahallaan ja tykkää liikkua äitin peräs pyörimällä mahalle-->selälle--> mahalle :)))
 
Tiina^: ihana tyyli, taitaa vaan vaatia hieman tilaa :)

Eniten mua ehkä noissa kaatumisissa kauhistuttaa se jos kaatuukin jonkin päälle, tai sit jossain nurkassa ja menee ihme mutkalle... Vaikka on sekin tarpeeks hurjan näköstä kun kaatuu suorilta jaloin selälleen. No, toiv. ei itteensä pahasti sit ainakaan telois.

En kyl oikein tiiä koska nää pienet mahtaa oppia noi sattumis yms jutut. Jotkut meinaan on sanonu lapsosistaan jotka on alta vuoden ruvennu käveleen et on aikas kauheeta. Älliä kun ei oikein taida vielä löytyä ja sit vaikka sattuu niin sama homma tehdään kohta uudestaan. Vai meniskö sit kuitenkin tapauskohtaisesti?...

Mitäs isänpäivä suunnitelmia?
Kauhistus sentään sehän on jo ihan kohta! Pitäisköhän laittaa villasukat pakettiin :)
 
Johan meillä oltiinkin jo viikko terveenä, nyt sitten poika on taas kuumeessa ja vetinen kirkas räkä valuu..

Viime yönä nukuttiin 2x 1½h pätkä omissa sängyissä, muuten sitten vierekkäin tuon tulikuuman kekäleen kanssa pojan vaimealla itkulla säestettynä..
 
Tiina^, voi mahdoton. Kyllä on tauti sitkeessä.  Pikaista paranemista sinne pikkupotilaalle, toivottavasti ei pitkittyis hirveesti :(

Meillä on nyt täällä jo ihan hilkulla ettei nousta tukea vasten seisomaan. Kapuaa kaikkea mahdollista pitkin, paras kiipeiltävä on kanin häkki :D Ihan ei vielä osaa itseään nostaa ylös, mutta kaukana ei ole. Voi näitä lapsosia, kun on niin kauhea kiire jonnekkin... 
 
Lämpö on pojalla suht normaali, mutta voi tauti tuota rään määrää :D onneksi on kirkasta. Olin valmis viemään vauvan johonkin "vauvojenhylkäysasemalle" kun su-ma yö meni huonosti ja poika nukkui eilen kahdet 15min päikkärit.. koko valveillaoloajan itki, huusi, kitisi ja vänisi.

Onneks en vienyt, poika söi yöllä normaalit 3 kertaa ja aamulla mun kainalosta heräsi vähä ysin jälkeen aurinkoisesti hymyilevä pikkutoukka <3 eilisaamu kun aloitettiin ennen kasia 2h huudolla.

Tänään suostui syömään muutakin kun maitoa ja ihan kiitettävästi laski. Jaksaa leikkiä, touhuta ja hymyillä. Eli voinnissa huomattava muutos :)

Mies on 3vkoa isäkuukautta pitämässä tammi-helmikuussa, säästöön jää viikko talvilomaa. Mä pidän vuosiloman (5vkoa) pois myös tuolloin (jee kesälomarahat!!!!!) ja töihin ilmoitin, että pois olen ainakin huhtikuuhun 2013. Ei tuo viinanmyyminen alkon kassalla vielä kiehdo :D mielummin pojan kanssa kotona, vaikka ne mua sinne kovasti kaipaakin.

Ja jos ennen kuin poika täyttää 3 niin sais sen pikkukakkosen :) Ehkä sen joka silloin menehtyi kun kaksosia odotettiin :)

Ja tuolla pojalla ei oo kyllä mitään mielenkiintoa ryömiä :D kulkee edelleen pyörimällä ja kovasti reenaa konttausasentoa ja nostelee persustansa. jos se lähtis suoraa konttamaan, menohaluja nimittäin olis! :)
 
Noni, käytin pojan päivystyksessä ja tuloksena
korvatulehdus oikeassa korvassa ja molemmissa silmissä tulehdus.
Kehui myös, että syljen eritys erittäin runsasta, mutta sanoi sitten
suuhun katsoessaan että täällähän kuultaa monen monta hammasta läpi ;)

Korvakontrolli n. kuukauden kuluttua ja vasemman silmän kyynelkanava edelleen tukossa, sitä sitten kontrolloidaan viimeistään joulukuun 20. päivä 8kk neuvolassa :)
 
Meillä typy on ollut terveenä paria pikku nuhanpoikasta lukuunottamatta kokoajan. Ehkä siitäkin johtuen on varsinainen energiapakkaus: Neiti reippailee pitkin tuoleja, sohvaa ja chincillahäkkiä ym kävellen, nousee pystyyn mistä vaan kunhan kädellä jostain saa kiinni. Nyt on nuo kaatuilut hiukan vähentyneet, mutta kyllä äidin sydäntä särkee edelleen kun pieni muksahtelee. Enää ei kaatuessa niin kolauta päätään sentään, mutta silti itku tulee useimiten .
Joulusta: ollaan miehen kanssa sovittu että aatto vietetään kotona, meille saa sitten tulla ken tahtoo. Joulupäivänä ja Tapanina voidaan sitten käydä porukoilla. Eipähän tarvitse kenenkään mieltä pahoittaa kun on ilmoitettu jo etukäteen näin. Myös molempina aikaisempina yhteisinä Jouluina ollaan oltu "omassa" kodissa.
 
Onneksi meilläkin on selvitty yhdellä pienellä räkätaudilla (ilman kuumetta). Se tästä vielä puuttuisi, että poika oli kipeänä.. Nuo hampaat riittävät kiusaksi tällä erää.

Kummasti tuo pikkumies jaksaa tehdä konttausharjoituksia, nauraa, päristellä ja jokellella, vaikkei nukukaan juuri yhtään. Ihme tapaus. Kyllä se kummasti saa hyvälle tuulelle, vaikka olisi ihan poikki valvottujen öiden jäljiltä.

Meillä vietetään ekat "omat" joulut sitten, kun saadaan oma talokin :) Tontti on jo odottamassa "parempia aikoja". Sen verran asiaa on suunniteltu, että ennen kuin poika lähtee kouluun, pitäisi saada talo rakennettua, että onhan tässä 6 vuotta aikaa vielä :D
 
Jehei, meillä herättiin yöllä syömään klo 5! Ja sit seuraavan kerran kuulukin klo 8 tohinaa pojan sängystä :) mut kun vaan itte sit osais nukkua... ainakin tuntuu et tuli jonkun verran valvoskeltua.

Osaiskohan joku vääntää mulle rautalangasta. Miten siis tää kotinhoidon-homma etenee. Olen sanallisesti ilmoittanut siitä työnantajalle. Koska täytyy täyttää se hakemus/anomus kelaan? Ja täytyykö työnantajalle toimittaa jotain paperia?

Koskakohan toi poika oppis istumaan, omatoimisesti... Olis kaupassakin helppo laittaa kärryyn istumaan, jotenkin vierastan niitä kaukaloita.

Ja tästä aasinsiltana; Milloinkas ootte aatellu vaihtaa isompaan isuimeen, elikkäs hyljätä kaukalon?
Meillä poika kyl viellä mahtuu siihen, mut sit kyl käy ahtaaks kun täytyy ruveta toppavaatteita pukemaan. Ja on se toisaalta jo jokseenkin painava kanniskella.
 
kodinhoidontukea on haettava kelalta väh. 2kk aikaisemmin.
Meillä ollaan käytetty isompaa istuinta jo 2kk, meillä on britaxin two-way elite (9kg - 25kg).
Poika vain huusi kaukalossa ja automatkat rauhoittui välittömästi kun oli enemmän tilaa :)
 
Takaisin
Top