Maaliskuun pölinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Agnés
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kans kotihoidossa, meillä on kahden paikkakunnan kotihoito yhdistetty. Tuolla toisessa päässä olen niin harvoin, et mulle ei tullu mieleenkään et en vois ESBL-asiakkaan luokse mennä, täällä meidän päässä niitä ei ole. Tosin nyt yövuoroissa jouduin joka aamu siellä käymään (kun ne yövuorot tehdään tuolla toisessa) ja kun meillä ollaan yksin yövuorossa niin ei oo paljon vaihtoehtoja mihin voi mennä ja mihin ei jos vaikka hälytyskin tulee.

Ja sitten täällä päässä missä yleensä olen, ollaan yksin aamuvuorossa ja iltavuorossa, joten valinnanvaraa ei ole. Täällä ei oikeestaan muita "vältettäviä" ole kuin muutama asiakas, jotka polttavat sisällä tupakkaa.

Jotkut lääkkeet on sellasia mitä ei raskaana ollessa saa käsitellä esim. miesten eturauhaslääkkeet.

Mulla tuli lisäks mieleen sellanen, jos on painavia tai hankalasti siirrettäviä asiakkaita joita täytyy siirtää pyörätuoliin jne, pyytäisin apua jos tulee supistuksia, kipuja ym.

Hmm, sytostaattihoitoa saavat potilaat.

ESBL:stä tuli mieleen MRSA jne.

Parvorokko ja vesirokko jos niitä ei oo ite sairastanu. Tää nyt tuli mieleen, jos ennestään lapsia ja esim. päiväkodissa näitä liikkeellä.

Eipä taida nyt näin aamutuimaan ajatus enempää toimia näiden osalta :D

Tania, koita ajatella sitä kautta, ettei se muutaman kuukauden ikäinen vauva vielä oikein kesästä "nauttinut", mut sit kesällä 2018 nämä lokakuiset on jo oikein hyvin hiekkalaatikkoiässä!

Mietinki enemmän omaa päätäni :D Välillä pimeinä vuodenaikoina on mieli vähän matalana itsellä :)

Minulla myös taipumusta tuohon mieli matalana pimeinä aikoina, etenkin jos talvi on kovin pitkä ja syksy on ollut myös pimeä. Esikoinen syntyi marraskuun alussa ja en suoraan sanottuna muista yhtään murehtineeni asiaa. Hän toi niin paljon aurinkoa päiviin! :)Onhan se pukeminen tietty aina oma rumbansa, kesällä kun ei tarvis montaa eri kerrastoa. Ensi syksynä mulla sitten onkin puettavana uhmis ja vauva, apua. :grin:grin

Kiitos vastauksista, Susqi ja moondance.

Onneksi meillä ei oo aggressiivisia asiakkaita (tai ainakaan mulle ei oo sattunut kohdalle). Yksi polttaa sisällä ja sieltä lähtiessä haisee aina vaatteet röökille vaikka on siel vaan 10-20min. :/ Mut en tiiä voinko oikeestaan kieltäytyä sen luokse menemisestä. Yleensä ei kuitenkaan polta kun oon siellä.

Kaari: mua kans pelottaa toi toksoplasmoosi ihan hirveesti. Kissoja ei kyllä päästetä makkariin ja hiekkalaatikkoa en nyt siivoa. Tuskin on aihetta huoleen kun käsihygieniasta pitää huolen, mut vaikee se on olla huolehtimatta...

Kiitos vastauksista, Susqi ja moondance.

Onneksi meillä ei oo aggressiivisia asiakkaita (tai ainakaan mulle ei oo sattunut kohdalle). Yksi polttaa sisällä ja sieltä lähtiessä haisee aina vaatteet röökille vaikka on siel vaan 10-20min. :/ Mut en tiiä voinko oikeestaan kieltäytyä sen luokse menemisestä. Yleensä ei kuitenkaan polta kun oon siellä.

Kaari: mua kans pelottaa toi toksoplasmoosi ihan hirveesti. Kissoja ei kyllä päästetä makkariin ja hiekkalaatikkoa en nyt siivoa. Tuskin on aihetta huoleen kun käsihygieniasta pitää huolen, mut vaikee se on olla huolehtimatta...

Meillä myös kaksi sisäkissaa luon tosta aiheesta mies tutki sitä myös. Se on ehkä hieman liioiteltu ja hysterisoitu aihe. Minä oon siivonnu laatikkoa ja pitänyt vaan siitä huolen että huolehdin hyvästä käsihygieniasta sen jälkeen. :)

Mulla alkaa huomenna sijaisuus kotihoidossa, työsopparin kirjoituksella. Pikkusen pelottaa tää raskaus, miten mä pystyn. Ja pelkään että ne purkaa sopparin jos joudun ole paljon pois näiden olojen kanssa. Tiedän että raskaana olevaa ei noin vain potkita mutta silti pelottaa. Ja onhan se vähän noloa, "hei tulin teille duuniin, jään nyt saikulle, moido!". Mut, päivä kerralaan kai. Laattailen sitten tuolla pitkin pusikoita :S :D

Esikoinen ei suostu enää pissalle alakerran vessaan ku siellä haisee. No niin haisee ku äiti oksentaa. Äsken taas hinkkasin vessan puhtaaks, ja miksi? Että pääsin heti laattamaan sinne uudestaan. On tää kyl hehkeetä! :D

Mä odottelisin mieluummin jotain muuta ku syysvauvaa! Oon ehdottomasti kesäihminen ni vähän jännittää oma jaksaminen keskellä masentavaa pimeyttä, kylmää ja sadetta :rolleyes: Voisin muuttaa kans jonnekin etelän lämpöön! :flower

Onpas täällä paljon kotihoidon työntekijöitä! Ite en varmaan hirveesti jännittelis MRSA:ta tai ESBL:ää... stressaisin noilla vaan itseeni, mikä ei ois hyväks ja kuitenkin noihin voi törmätä missä vaan julkisillakin paikoilla.... Kotihoidossa onneks asikkaiden mahdollinen aggressiivisuus on tiedossa niin tietää olla varovaisempi. Nyt pikkuset on viel hyvin jemmassa ja suojassa ja kun vatsa alkaa olemaan enempi esillä niin voi varmaan esittää toivetta ettei tarvis mennä aggressiivisten asiakkaiden luo...? Toki aina tuota toivetta ei varmasti voi toteuttaa. Ite myös mm. koteihin suuntautuvassa hoitotyössä. Ihan just vaihtui työnantaja ja oon määräaikaisena niin totisesti toivon et jaksan ja pystyn tuota välillä kovin fyysistäkin työtä tekemään pitkissä vuoroissa mahdollisimman pitkään!

Jomsuli; voin kuvitella kuin teet hoitsuhommii oksupussi toisessa kädessä...:puke_l Zemppiä! Toivottavasti helpottaa pian...!

Anoppi tuli kylää, lämmitti ruokaa mikrossa jonka eessä raskaus vitamiinit. Saa nähä hoksasko/arvasko. :S musta välillä vähä siihe malliin kahto, ihme ettei oo kysyny ku on semmonen höpöttäjä.

Luin nyt myös uudelleen muistin virkistykseksi tuosta toksoplasmasta, ei se taida ihan niin helposti tarttua, kun ajatellaan, että kissan ulosteen pitää olla yli vuorokauden vanhaa, ennen kuin se toksoplasma on tarttumiskykyinen. Terveyskirjastosta muistaakseni luin. Voihan se olla, että kissan pyllyyn jää pieniä hituja ja siksi ehkä se sänkyyntylokielto olis paikallaan, ettei niitä kakkahitujakaan tulis sänkyyn. Ehkä se sitten auttaa, että siivoaa laatikot joka päivä vaikka moneen kertaan, ettei ulosteet ehdi hautua. En tiedä, en nyt lukemieni tietojen perusteella kauheasti itse panikoi asian kanssa. Kissa nukkuu nytkin sylissä <3

Luin nyt myös uudelleen muistin virkistykseksi tuosta toksoplasmasta, ei se taida ihan niin helposti tarttua, kun ajatellaan, että kissan ulosteen pitää olla yli vuorokauden vanhaa, ennen kuin se toksoplasma on tarttumiskykyinen. Terveyskirjastosta muistaakseni luin. Voihan se olla, että kissan pyllyyn jää pieniä hituja ja siksi ehkä se sänkyyntylokielto olis paikallaan, ettei niitä kakkahitujakaan tulis sänkyyn. Ehkä se sitten auttaa, että siivoaa laatikot joka päivä vaikka moneen kertaan, ettei ulosteet ehdi hautua. En tiedä, en nyt lukemieni tietojen perusteella kauheasti itse panikoi asian kanssa. Kissa nukkuu nytkin sylissä <3

Me siivoilemaan pari kolme kertaa päivässä noi on niin hienoperseitä. :DD Me ei voida kokonaan blokata makkarista kissoja kun esikoinen haluaa että nukutaan ovet auki ettei sitä pelota, näin olleen suostuu nukkumaan omassa sängyssä. Päivin ne joskus köllöttelee sängyssä päiväpeitonpäällä.

Juu, normaalisti mulla onkin makkarin ovi öisin kiinni, mutta nyt kun isäntä on reissussa, niin koira varmaan ulisis koko yön oven takana, jos laittaisin sen kiinni :/ se nukkuu yleensä isännän kanssa toisessa huoneessa (joo, ollaan jo vuosia nukuttu eri huoneissa), niin katsoin kaikkien rauhan kannalta paremmaksi jättää oven illalla auki. Näköjään kissatkin sitten jossain vaiheessa yötä löytää tiensä sinne sänkyyn...

Oon ymmärtänyt että jossain etelä/keski(?)Euroopassa toi tokso on oikeesti ongelma, ja siellä sitä testataankin. Että jos sitä ei ole sairastanut niin sitten pitää olla supervarovainen. Mut Suomessa sitä on tosi vähän ja tosiaan pitää olla vanhoja kikkareita että tarttu jne. En ole huolissani :)

Olipa outo hetki kissan kanssa äsken. Se änkesi väkisin syliin, ja kun leipomiseltaan malttoi asettua maate, rupesi kuuntelemaan korvat pystyssä tuijottaen mun alavatsaa, sitten työnsi nenänsä kiinni siihen, nuuski ja nuolaisi, sitten painoi päänsä korva kiinni mahaan, ja rupesi kehräämään. Ei ole tuollaista koskaan ennen tehnyt. Ei kai se nyt vielä voi mitään sieltä edes kuulla, siksi tuntui omituiselta käytökseltä. On muutenkin ollut erittäin epänormaalin sylikaipuinen, olisi aina tulossa syliin kun sohvalle istun. Tai sitten mulla on vaan joku luulotauti tässä :D

Kaari, kyllä musta tuntuu että eläimet vaistoaa raskauden. :Heartbigred:love7 Edesmennyt koiramme ainakin alkoi käyttäytymään eri tavalla. Voihan se olla vaikka joku "tiineen eläimen haju"? :laughing025 :D

Mua kans alkoi mietityttää se toksoplasmoosi ja kaivoin tietoa. Meillä siis vanhat kissat, jotka olleet aina sisäkissoina. Häviävän pieni olisi mahdollisuus se noilta saada, enemmän varmaan saan kiinnittää huomiota hanskojen käyttöön kevään puutarhahommissa... Jos se kerta voi mullan mukana tulla. Mekään ei voida estää kissoja tulemasta yöllä viereen, koska lasten takia pitää pitää makkarin ovea auki.

Joo mimmus, koira ainakin tuntuu haistavan :) Itse haistan kyllä lähinnä nuo luget (yök!!). Siinä muuten on yksi etappi, kun lopetan luget ja zumenonit 11.3., että tuleeko otus sen jälkeen ulos vai ei. Eli lääkitys loppuu ennen seuraavaa ultraa. Viimeksi keskenmeno alkoi oikeasti vasta pari päivää noiden lääkkeiden lopetuksesta, kun oli ultrassa todettu, ettei elämää enää ollut ollut pariin viikkoon. Jotenkin olen ymmärtänyt, että nuo lääkkeet auttaisivat alkiota pysymään matkassa? Siis silloinkin se pysyis kiinni, vaikkei olis eläväkään enää... en tiedä.

Kaari, mäkin mietin joudunko alottaa luget plussattuani. Teroluteja käytin yritysvaiheessa. Kuulemma progesteronitaso on nyt ok, jolloin lugeja ei tarvii. Toivottavasti tosiaan tuota progesteronia on tarpeeksi!

Voi, niin toivon että sun pikkuinen jaksaa pysyä kyydissä lääkkeiden loputtuakin! :Heartbigred Lugethan auttaa mun mielestä vaavia pysymään kyydissä siihen asti, kun istukka alkaa kunnolla toimimaan. Sitten vastuu siirtyy istukalle. Kyllä sun viikot on varmaan laskettu sen mukaan, että lugejen loppuessa istukka hoitaisi jo homman eikä progeja silleen enää tarviis? Minun järjellä ajateltuna näin.. laughing7

Mä oon niin onnellinen syysvauvasta, koska oon ihan ultimaattinen syysihminen. Tykkään myös keväästä ja kesästä mutta syksy on ehdottomasti mun vuodenaika, syys- ja lokakuu. Ruska ja tuulessa tanssivat lehdet, kynttilät, vihmova sade vasten ikkunaa, saappaat ja villasukat, isot saavilliset teetä, tunnelmavalot, myrskyt... Jopa ne pimenevät illat on mun mieleen, koska silloin voi kaivaa ne kymmenet kynttiläkipot ja valonauhat esiin. Marraskuun loppu ja joulukuu sitten onkin jo ihan p*rseestä :D Se ei oo enää syksyä, se on loska-aikaa. Joulun tulo ja valmistelu helpottaa sitten loppuvuotta, koska mäkin oon taipuvainen kaamosväsymykseen.

Juu samaa toivon mimmus, että pysyy kyydissä :) Aika näyttää. Mulla kun on nyt muutenkin erilainen tämä raskaus, kun on lahjamunasolu, ja ikää jo liikaa, niin tukevat hormonitoimintaa nuo lääkkeet. Laskennallisesti silloin 11.3. olis 10+0.

Mä nautin kans kun alkaa syyspimeät, tykkään kyllä talvestakin. Nyt jo tuntuu ahdistavalta kun valon määrä lisääntyy :/

Voi apua miten ihana tuo uusi äp pakkaus! Tuo makuupussi. ❤

Liitteet

• IMG_4064.JPG
    IMG_4064.JPG
    201.5 KB · Katsottu: 33
Takaisin