Maaliskuun mutinat

Tänään oltiin tosiaan neuvolassa, painoa melkein 8,5 kg! Että repikää siitä samalla kun kanniskelette omia pikkusianne, tää äiskä on jo melkonen puntti :D Saa nähdä miten kauan turvakaukalo menee ennen kuin hartiat lakkaa mahtumasta. Kohtahan ollaan jo kiloissa ylitetty seuraavan istuimen raja. Piikkien saaminen oli neuvolassa kamalaa, itse pistäminen ei kai tuntunut juurikaan, mutta rokotteen valuttaminen mitä ilmeisemmin kirveli aika helv...sti. Raukka itki ja huusi kuin syötävä ja kesti kauan saada rauhoittumaan. Onneksi itse pysyin vahvana ja pystyin lohduttamaan, vaikka sydän olikin särkynyt tuhanneksi palaseksi Aleksin surusta. Nestemäistä Panadolia löytyy kaapista varoiksi. Saa nähdä tuleeko annettua ainakin yöksi. Nyt on nukkumassa, joten kivun asteesta näin jälkikäteen en vielä tiedä.

Hetken aikaa taas ehtii lukemaan täältäkin kuulumisia..
Venlalla ollut flunssaa nyt reilun viikon ja on niin kiukkuinen ja itkuinen että apua.. Nyt päri päivää syönyt rehellisesti tunnin välein yötä päivää.. pikkuisen oma uni kadoksissa.. Päiväunia tuo tuntuu nukkuvan vähemmän, eilenkin ulkona vain 2,5tuntia kun normaalisti sen 4tuntia..

Vaipoista, pampersit meilläkin kyllä saaneet suosion vaikka alkuun sitä järkyttävää hajua karsastin, mutta antaa paketin olla auki niin häviää muutamassa päivässä, tai ainakin vähenee..

Ihanaa meemi että itkut helpottaa teillä, toivottavasti ei tule takaisin. Venla täyttää vajaan kahden viikon päästä kolme kuukautta ja jos tuo todella koliikkia on niin helpottaisi. On tämä ollut raskasta kun itkua ja huutoa joka hetki.. Onneksi edes joskus hymyilläänkin :)

Tyhmiä kysyelen mutta te joilla pelkästään vauva rintamaidolla, minkälaista kakka on teillä?
Meillä nyt taas vaihteeksi ihan sellaista kiinteää pehmeää tavaraa (vähän kuin jotain tahnaa tai rasvaa), mutta ei sellaista löysää kun ennen.. Mietin että pitääkö antaa taas tuota levolacia vai onko tuo vielä normaalia kakkaa..
Ja joku oli antanut luumusosetta, kuinka huoletta voin antaa 2,5kuiselle luumusosetta sen pari lusikallista/päivä?

Mekin ilmoitimme pojan vauvauintiin neuvolalääkärin vinkistä nelisen viikkoa sitten, sillä on jonoa jonkun verran. Peruutuspaikkoja kuulemma tulee aina silloin tällöin, sillä väkisin ei saa jatkaa jos vauva ei tykkää hommasta. Ja lauantaiaamuna se sitten alkaa! :) Meillä on 10 kerran kurssi eli toukokuulle menee. Uikkarina pitää olla sellaiset pitkälahkeiset uikkarit - vähän niinkuin pyöräilyshortsit (uimahallissa myyvät niitä 12 euron hintaan). Vähän jo jännittää, että miten menee ja kuinka pesuhuoneessa pärjätään kahdestaan... Tosi hauskaa, että kesään mennessä meillä onkin sitten valmis uimamaisteri!

Hyvää Naistenpäivää kaikille!! =)
Minähän olen tosiaan syöttäny tuolle meidän pikku-pomolle sitä luumusosetta. Mitään oireita siitä ei tullu, mut ei se kyl tainnu toimiikaan kunnolla... Kannattaapi ehkä alottaa varovasti sen kaa, eiköhän se kans melko nopeesti näytä sopiiko vai ei.
Meillä alotettiin eilen myös vellin syönti. Ei tuu mitään kun kaveri vetää melkein kaks litraa vastiketta päivässä. Kun ei se vastike enää pidä nälkää pois ni annetaan sit vähän "tujumpaa" lisäks. Kovin mielellään on Leevi syöny vellinkin, alotettiin peruna-porkkanalla kun ei kaupassa muuta ollut isännän sielä pyörähtäessä. Tai siis olihan sielä neljän viljan ym, mutta mä halusin ehdottomasti gluteenittoman vellin ekaks vaikka meillä ei suvuissa keliakiaa olekaan. Pienellä määrällä mennään aluks, 20 milliä pari kertaa päivässä ja sit maitoo perään vielä vähäsen. =)
Paljon olis muutakin kommentoitavaa muttakun tuo Boss heräs aamu-nokkasiltaan ja vaatii seuraa just nyt heti nyt! =)

KAKASTA: meillä oli myös pari päivää sellasta tahnaa, johtu siitä että kakka ehti olla pidempään suolistossa. Aleksi siis kakkasi kerran päivässä ja lauantaina ei ollenkaan. Yleensä kakkaa noin sata kertaa päivässä ;) Aleksi ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään tavallista kivuliaammalta, joten varmaan ihan normaalia suolen kehitystä vaan. Nyt suunnilleen tasottunut niin, että kakkaa aamusin, mutta ei enää päivällä eikä illalla kuten ennen. Ähisee kyllä aamulla kovin, mutta mun mielestä on jo kauan ähissyt aamusin, en osaa sanoa onko lisääntynyt. Niin ja väriltään toi tahna oli myös tummempaa versus siihen kanarianlinnun keltaseen, mitä välillä on :)

Mahoton yö taas takana, ensin taas herättin tunnin päästä nukahtamisesta, en tiedä haluisiko vaan päästä viereen vai onko oikeasti nälkä. Ensi yönä taidan skipata omaan sänkyyn nukuttamisen. Tuon jälkeen herättiin kahen tunnin välein aamuneljään asti, jonka jälkeen heräilin puolen tunnin välein siihen kakan vääntämiseen tai mikä lie ähkintään.

Toivottavasti Pikkunipsutin teilläkin itku pian helpottaa! Tunnen suurta sympatiaa. Nyt kun itku on lakannut sen merkityksen vasta tajuaa. On ihan eri olo itselläkin. Onneksi meillä ei mennyt ihan edes tuota kolmea kuukautta. Ehdin jo pelätä ettei sekään riittäisi. Tästä todella osaa olla kiitollinen.

Mette on nyt viikon verran nukkunut hyvin yöt. Tarkoittaa siis sitä, että se menee nukkumaan siinä klo 20 ja nukkuu klo 7 tai 8 asti. Välissä on 2-3 syöttöä. Aamulla kun se herää, tyttö on aivan pirteä ja silloin on turha enää yrittää unta jatkaa. Tällainen selkeä yö ollaan siis saatu muodostumaan. Tosi kiva juttu vihdoin. Yöunien oppimisen myötä Mette unohti päiväunien nukkumisen taidon. Se nukkuu yhden unisyklinsä kerrallaan ja sitten herää. Ei jatka unta vaikka hyssyttelee. Sitten jaksaa pienen hetken hereillä ja on ihan väsynyt. Turhauttaa edes pukea sitä ulos nukkumaan kun se siellä viihtyy vain 45 minuuttia. Kun alkaa itkeä, käyn lykkimässä vaunuja ym. mutta ei vaan rauhoitu uudelleen uneen. Tänään sitten olin tosi väsynyt ja päätin, että täytyyhän tuon nukkua ja lähdin sitten vaunuttelemaan pitkä kaavan mukaan. Tehtiin 3 tunnin lenkki ja tyttö nukkuin koko ajan. En silti haluaisi opettaa siihen, että vaunut ovat aina liikkeessä. Ennenhän tuo saattoi nukku hyvinkin 3 tuntia ulkona. Siis silloin ennen pakkasia... En tajua mikä nyt on tullut.

Huomenna mennään kestovaippaostoksille ja ostetaan myös bodyn jatkopaloja. Kiva lähteä vähän liikenteeseen. En muuten tajua mistä tää tulee, mutta mulla on tosi suuri kynnys lähteä julkisilla liikenteeseen Meten kanssa. Jotenkin pelkään kovasti, että meihin suhtaudutaan junissa kurjasti kun vaunujen kanssa tullaan. Ettei löydy ketään nostamaan vaunuja junaan jos ei ole matalalattiajuna tai jotain. Eiköhän siitä oikeasti jollain konstilla selviäisi, mutta kynnys on iso varsinkin kun on väsynyt.

Joo, täytynee mennä nukkumaan. Jalkoja ja selkää särkee päivällä suoritettu 3 h marssi. ;) (kunto hyvin rapissu raskausaikana...)

Tässä taas jännään, että koska kuuluu rääkäsy itkuhälyttimestä... Tytsy on nyt tunnin nukkunut takapihalla. 45 minuutin jälkeen kuului itkua, mutta tällä kertaa onnistuin rauhoittamaan heijaamalla vaunua vähän. Usein tyttö vaan sitten on sen jälkeen itkenyt 5 minuutin välein ja lopulta mä luovutan... Nyt on ollut vartin hiljaista - lupaavaa. :)

Mitä te touhuatte vauvan kanssa päivät? Tunnen itseni välillä melko tyhmäksi kun tuntuu jutut loppuvan vauvan kanssa. Tai siis en mä jaksa tunnista toiseen keskittyä seurustelemaan sen kanssa. Se ei kovin kauaa viihdy esim. lelukaaren kanssa vaan tosiaan kaipaa äitiä lähes jatkuvasti. Käyttekö jossain useesti? Mä olen miettinyt, että voitaisiin alkaa käydä välillä avoimessa päiväkodissa. Tapaisi toisia äitejä siellä. Siellä järjestetään myös vauvojen musiikkihetkiä ja ne kiinnostaa kovasti. Vauvamuskariin muutenkin haluaisin. Se vois olla yks aktiviteetti meille. Kotona luetaan kirjoja (katsellaan kuvia ja niistä jutellaan tai jos haluan rauhoittaa, luen tasapaksulla äänellä), leikitään lelujen avulla ja höpötellään kaikenlaista. Jotenkin tuntuu vaan välillä, että on vitsit vähissä... Liian usein sellanen olo, että mitähän seuraavaksi keksis... Välillä yritän siivoilla tms. niin, että Mette on mukana lähellä, mutta kauaa se ei viihdy, jos en siihen kunnolla keskity. Ei riitä, että samalla juttelen...

Mä oon Meemi miettinyt ihan samaa.. Ja meidän arki kuulostaa ihan samanlaiselta kuin sulla Meten kanssa. Käyn yleensä kerran päivässä noin tunnin vaunuttelulla, jonka jälkeen typsy nukkuu 15min-2h parvekkeella. Meillä leikitään touhumatolla, kuunnellaan musiikkia ja tanssitaan sen tahtiin, luetaan kirjaa ja höpötellään tytön ollessa hereillä. Yksinään tyttö ei viihdy kauaa sitterissä tai touhumatolla, vaan äidin pitää seurustella hänen kanssaan. Välillä tuntuu, että jutut todellakin loppuu kesken! Mä olen tavannut muutamaa mun kaveria kahvin merkeissä, ja pyrin siihen, että olisi tällaiset treffit vähintään kerran kahdessa viikossa. Itsekin olen miettinyt erilaisia perhekerhoja ja vauvamuskaria, mutta mulla on kova kynnys imettää julkisella paikalla, kun istueltaan imetys on välillä vaikeaa. Aina on onnistunut, kun olen joutunut julkisesti imettämään, mutta pitää vielä itseluottamusta saada lisää, ennen kuin uskaltaudun kerhoihin lähtemään. 

Ihan off topic tohon edelliseen.. Mistä te ostatte imetyspaitoja? Mä olen kurkkua myöten täynnä h&m:n imetyspaitoja, koska en ole yhtään rimpsu/puhvihiha ihmisiä. Tykkään normaalisti käyttää esim printtiT-paitoja tai ihan normi trikoopaitoja. Nyt kaikissa imetyspaidoissa tuntuu olevan rypytys rinnan alla, joka saa mahan näyttämään siltä, että olisi taas raskaana ja puhvihihat, joita en yksinkertaisesti voi sietää. ;) Vähitellen alkaa tuntua, että olisi ihana pukeutua taas omanlaisiin vaatteisiin, mutta kun imetyspaitoja ei joka paikassa tule vastaan.

meilläki on aika samalaista ku meemillä.. me leikitään sellasen leikkimaton päällä, luetaan kirjoja ja kuunnellaan musiikkia. aatu tykkää jenni vartiaisen missä muruseni on biisistä.. se kappale kun alkaa soimaan nii poika alkaa jammaa ja rauhottuu, mut heti kun se loppuu nii alkaa kitinä.. :D käydään päivisin vaunuilee ja katotaan telkkarii.. aatu tykkää kattoo telkkarii ku siellä on kaikkii kivoi värejä. Aatu viihtyy tosi hyvin yksikseenki kuhan antaa sille jonku pehmo kirjan nii sitä se sitte kattelee ja imeskelee.. :)

tänään leivoin suklaa-tuorejuusto kakun. ai vitsi et oli kyllä hyväää.. nams. :) tänään on ollu nii kauhee tuuli etten oo aatuu viittuny ulos nukuttaa kun tuntuu että vaunut lähtee liitoon.. huuhhu.. piha on ihan kamalan näkönen kun puista lentelee oksia ja kaikkee muuta roskaa. :D

Käytän imetyspaitoina normipaitoja, joissa on napitus rintojen alapuolelle asti. Nepparit on parhaita, saa nopsaan auki. Mun mielestä useimmat imetyspaidat on hankalia niiden luukkujen yms kanssa.

Päivisin kuunnellaan lastenlauluja, laulan mukana ja heiluttelen Aleksin jalkoja, ilveillään, harjotellaan käsien käyttöä ja kääntyilyä, autan ryömimään, jos vaikka edistäisi oppimista ja ainakin se rauhottaa ku pääsee eteenpäin eikä tarvi kyntää paikallaan :D enpä tiiä mitä muuta sitä tulee tehtyä. Yleensä aika menee nopsaan, A on hereillä kerrallaan yleensä puolisentoista tuntia, uloslähtöä aletaan suunnitella siinä 1h 15min paikkeilla. Vaippa vaihdetaan aina niin pitkän kaavan mukaan, että siellä hurahtaa helposti parikymmentä minuuttia. Toi aika menee tosi nopeesti. Sitten kun isi on kotona, se saa viihdyttää. Ajanvietto helpottu taas hiukan kun A alko tarttua leluihin. Saa niitä näpertää ja maistella, sillä aikaa kun äiti on hiljaa.

Missähän meidän kakka on...

Pitäis käyttää tilaisuus hyväksi ja siivota, kun poika nukkuu ulkona, mutta.. Eikö se menny niin, että ensin huvi, sitten työ.. :P

Aikalailla samanlaista arkea meillä vietetään kuin teillä muillakin. Välillä tuntuu tosiaan olevan jutut vähissä, en minäkään jaksa tuntikausia seurustella vauvan kans. Onneksi tuo viihtyy aika hyvin myös lattialla tai sitterissä itekseen, ainakin välillä. Eilen oli hupasta seurata, kun poika makas lattialla kädet pystyssä ja katteli keskittyneestä kaapin oveen käsistä tulevia varjoja vaikka kuinka kauan. :) Oon aika laiska lähtemään kotoa minnekään, mutta kun alkaa tuntua, että seinät kaatuu päälle, pakkaan pojan autoon ja huristellaan joko mun kotona käymään tai jollekin kaverille. Onneks on tosiaan auto käytettävissä, muuten täällä tuppukylässä vois jäädä aikuiskontaktit aika vähäisiksi.

Imetyspaidoista. Aluksi käytin H&M:n imetyspaitoja imetysliivien kans, mutta en oikeen tykänny niistä. Sitten ostin muutaman GlamourMomin imetystopin, ja vaikka hinta vähän kirpaisikin, niin ne on kyllä ollut hintansa väärti. Ja kun ottaa huomioon, että niitten kans ei tarvi imetysliivejä erikseen, niin ei se hintakaan loppujen lopuks oo kovin paha, kyllähän kunnollisista imetysliiveistäkin saa maksaa.. Noitten toppien kans oon käyttäny sitte ihan tavallisia eestä avattavia paitoja, huppareita jne, mitä muulloinki käytän. Noissa on samanlainen imetysluukkusysteemi kuin imetysliiveissä, joten imettäminen on tosi vaivatonta ja julkisella paikallakin melko huomaamatonta. Sen ku avaa päällimmäisen paidan vetoketjun ja topin imetysluukun, niin vauva pääsee apajille. :) On kyllä jääny muut imetysliivit ja paidat melkein täysin käyttämättä, kun niitä tulee käytettyä vaan silloin jos nuo topit sattuu olemaan molemmat pesussa.. Pitäs ostaa noita muutama lisää, kunhan vaan budjetti antaa myöten.

Mutta joo, jospa sitä koittas siivotakin vähän..

Tervehdys pikaisesti täältä... minulla ei oikeasti nyt olisi aikaa istua koneen kanssa tässä, mutta... piti tulla kertomaan, että tultiin juuri neuvolasta ja sydänkontrollista. Sivuääni oli kadonnut, joten oli siis ilmeisimmin sen infektion seurausta.

Imetyspaidoista, minä käytän ihan normi paitapuseroita yleensä. On minulla pari imetyspaitaakin, mutta nuo ovat enemmän minun "tyyliäni" jos nyt mistään tyylistä tällaisen räjähtäneen kotiäidin kohdalla kehtaa edes puhua.

Ja siitä, mitä päivisin puuhaillaan... joo, ainakaan minulla ei ole mitään probleemia että pitkästyisin, pitääkin laittaa joskus vähän tuota aikataulua. Ja menoista, olen ajatellut, että jahka nämä tämänkertaiset taudit helpottavat (meidän 2v, ja 6v ja isäntä sairastelleet tälläviikolla kuumetaudin. niin sitten mennään perhekerhoon, ehditään käydä jokunen kuukausi vielä tälle keväälle.

Pääskynen teidän kakka taitaa löytyä täältä kyläilemästä... Tänään tuota on näkynyt runsaanpuoleisesti ja ties mitä vielä tulossa, kun rotarokotekin tänään saatu.

Juuuuuu, pitää tästä repiä taas tissi tuon yhden suusta ja lähteä vetämään iltarumba, riehunpoikasta jo ilmassa. Tosin kakkonen ja kolmonen innostuivat askartelemaan - alotettiin pääsiäisaskartelut laskiaisesta, kun jouluvalmistelut jäivät jostain syystä vähiin... eli vain yksi riehuli vauhdissa.

Imetyspaidasta minäkin haaveilen... tähän mennessä ei oo tarvinnu kovin jukisesti imettää ja kotosalla imetän ihan normaalissa t-paidassa kun ei tarvi miettiä näkeekö joku... julkisemmin olen sitten harson laittanut eteen.

Pääskynen: miten tuo nappipaitasysteemi pelittää...? Käytätkö tuota systeemiä vain kotioloissa vai eikö tuollain sitten paljastu koko rinnus?

Joo, kyllä mullakin Olis tekemistä. Kämppä kaipais kovasti siivoamista jne. Mutta kun tuntuu, etten saa mitään tehtyä kun olen vauvassa kiinni jatkuvasti. Mette tarvii niin paljon huomiota. Tarttis jotenkin oppia organisoimaan noita päiviä... Mutta kiitos, sain teiltä muutamia vinkkejä, joita voidaan vauvan kanssa tehdä,  jotta seurustelu olisi aktiivisempaa ja sitten kenties nukuttaisi paremmin... :) Perhetyöntekijä opetti mulla tänään vauvatusta. Sitäkin aletaan nyt tehdä.

meillä on kanssa aika samanlaista tämä vauva arki..mitä nyt alkanut huutoa tulemaan..epäilen hampaita..

tosiaan kotona ollessa ideat loppuu kesken, jonka vuoksi en olekaan paljoa kotona..kerran viikossa käyn pojan kanssa avoimessa perhekerhossa todella hyvä kokemus on ollut, saanut paljon uusia tuttuja...sitten olen käynyt joka toine nviikkoa äiti-lapsi kerhossa myös todella muakava yhteisö...kotona poika viihtyy jonkun 10min-tuntiin leikkimatolla höpötellen yksinään, jonka jälkeen kauhea huuta, joka on merkki että tahtoo nukkumaan...tai ainakin on nukahtanu ilman huutoa sänkyynsä kun on laittanut...

mutta ei sen ihmeempää..vauvauinti nyt sunnuntaina aloitetaan, varmaan tulee kivaa..ainoa mikä ärsyttää on uinnin kellonaika...8-8,30 AAMULLA.

Poika oli hoidossa mummil ja papal viikonloppuna..hyvin oli mennyt...tosin oli tullut päähän takas karstaa kun eivät olleet öljyneet vaikka annoin pullon ja sanoin et pitää...noh voih voih...

Pitää meidänkin juttuja sitten laittaa, kun kerta kaikki muutkin... :)

Mulla on kans vähän ideat vähissä viihdytyksen suhteen. Juttelen ja höpötän Olivialle ihan yhtenään, kun se on hereillä. Meillä ollaan nykyään hereillä useampi tunti aamupäivällä ja sitten illalla, kun neiti on alkanut nukkumaan semmosia 3,5 -5 tunnin megapäikkäreitä jossain klo 12 ja 18 välillä. Ennen ja jälkeen siis suurimmaks osaks hereillä, saattaa nukahtaa 15 min -tunnin unet jossain välissä. Aamulla siis herää viimeistään klo 7:30 ja illalla menee nukkumaan noin 21 aikaan. Viihdytettävää aikaa siis jää aika lailla.

Meillä vaihdetaan vaippaa kans hitaasti ja hartaasti, jotta kuluisi enemmän aikaa. Saatan siinä samalla laittaa pyykkiä koneeseen ja/tai ripustaa kuivumaan kylppärissä, kun Olivia potkii ja sätkii hoitopöydällä peppu paljaana. (Meillä kun on onneksi tuo sauna, niin kylppärissä on aina ihanan lämmin).

Olivia saattaa joskus maata itsekseen sohvalla tai lattialla tai istua sitterissä, mutta yleensä maksimissaan jotain 20 min (useimmiten vähemmän). Tutin kanssa viihtyy vähän kauemmin, tosin sitä tuttia pitää käydä laittamassa takaisin suuhun useampaan otteeseen.

Olivia ei vielä oikein tartu mihinkään esineisiin itse, vaikka oonkin jo yrittäny niitä vähän antaa. Jäystää lähinnä nyrkkiään ja sormiaan ja kuolaa ihan älyttömästi :D Mä aattelin kans, että jos saisin sen tarttumaan johonki leluun, niin ehkä jaksais keskittyä siihen vähän kauemmin, mutta no luck so far... Niin, eikä merkkiäkään vielä mistään kääntymisestä mihinkään suuntaan...

Ja imetyspaidoista: mä tosiaan kävin sieltä henkkamaukalta hakemassa kaks t-paitamallista ja yhden pitkähihaisen imetyspaidan. Mulla on ne joka päivä päällä ja kyllä jo kyllästyttää. Tosin tänään, ne oli kaikki pesussa, joten mulla oli ihan tavis t-paita päällä, kun en minnekään ollu menossa. Mulla ei kyllä oo yhtään napitettavaa paitaa... tai ehkä yks paitapusero tuolla kaapin uumenissa on... Pitäis varmaan niitä ostaa.

Ja imetysliiveistä: Mä ostin yhdet kunnolliset hyvät, ja KALLIIT, liivit (erikoisliikkeestä) ja kahdet halvat h&m:ltä. Niitä hyviä tulee käytettyä aivan jatkuvasti, kun ne istuu hyvin ja on oikean kokoiset. Tietenkään siellä h&m:llä ei ollu mun kokoa, joten ne halvat on siis liian suuret ympärysmitaltaan. Tosi ärsyttävää, kun tosiaan budjetti ei oo mikään suuri... Ja todellakin säälin teitä, joilla on niin ääripään kokoja, ettei oikein mistään löydy! Mulla sentään edes suurinpiirtein normaalin rajoissa, 80F.

Alkoi nyt siis kiinnostaa nuo Zoen mainostamat GlamourMomin imetystopit... Täytyy perehtyä asiaan!

Nyt nukkumaan taas! hohhoijaa...

Minä uhkasin pistää meidän tyypillistä aikataulua (nyt arjen osalta)... Ja vaikka menee ihan omaksi höpinäksi niin olkaatte hyvä:

4.30-5.00 Mies herää ja lähtee töihin, minä herään ja nettailen, Vauva heräilee jossain välissä syömään tai muuten saattaa herätä ähisemään. Mies käyttää koiran aamupissalla, mikä hieman helpottaa aamujani.

n. 6.45 noustaan kuopuksen kanssa ja mennään herättämään 8-v kouluunlähtijä ja hoidellaan hänen kanssaan aamutoimet: hampaanpesu, vaatteet, aamupala. Ohessa vaihdan vauvan vaipan ja päivävaatteet ja puen itseni sekä kuuntelen radiosta uutisia. Vauva sitterissä aamupalani ajan, useimmiten ekaluokkalainen viihdyttää.

7.30-7.40 koulutielle lähtijä ulos ovesta odottelemaan taksia, missä vaiheessa yleensä viimeistään 6v kolmonen ja 2v nelonen heräilevät. Tarkistetaan, että teini on hereillä. Annan koiralle aamuruoan (alle vuoden ikäinen pentu, syö siis kahdesti pivässä)

7.45-9.00 Kolmosen ja nelosen kanssa aamutoimet: aamusatu, vessailut, vaipanvaihdot, atooppisten ihojen rasvaukset, päivävaatteiden vaihto ja aamupalat. Siinä sivussa yleeensä pesen pyykkiä ja laitan ne jossain välissä koneeseen. Teini lähtee bussille 8.20, vie samalla koiran ulkotarhaan. Yleensä vauva alkaa olla nälkäinen, eli isommat kotonaolijat katsovat jonkun dvd:n ja minä syötän vauvan ja laitan sisällä ensimmäisille pätkäunille.

n. 9.30 Leikkiä/pelailua/lukemista/joskus kolmonen pelailee hetken lastenpelejä netissä/leipomista/ruoanlaittoa. Vauvakin heräilee pätkäuniltaan ja siirtyy olohuoneen lattialle seurustelemaan ja tutkimaan leluja.

10.30-11.00 Alamme valmistella uloslähtöä, nuorimmaisten lounas, vaipanvaihto, ulkovaatteiden etsiminen ja pukeminen

11.00-n.12.30 Ulkona, lenkitetään koiraa, nukutetaan pienin rattaisiin, haetaan postit, leikitään pihassa, kävellään metsässä

n.12.30-13.30 Sisälle kolmosen ja nelosen kanssa, kakkonen kotiutuu taksilla , nuorin nukkuu ulkona, kolme keskimmäistä syövät välipalan ja alkavat puuhailla keskenään, millä välin minä siivoan keittiötä, teen muita kotihommia esim. pyykinripustusta, paikkojen järjestelyä, tiskikoneen tyhjennystä, laitan kahvit tippumaan, lueskelen lehteä, haen nuorimman sisälle ja vaihdan vaippoja. Vauvan herättyä (n. klo 13) syöttö ja vauva mukaan seurustelemaan.

14.00 Mies tulee kahville ja minä valmistaudun ulos päivän toiselle ulkoilulle, usein tämä toimii niin, että kakkonen ja kolmonen lähtevät ensin ulos ja leikkivät keskenään kotipihassa, minä laitan nelosen rataisiin ja käyn koiran kanssa nukuttamassa tuon. Mies viihdyttää vauvaa sillä aikaa, kun minä hoitelen isompaa päivänokosille.

n 14.30 Minä ja koira tulemme sisälle. Otan vauvan ja ehdin seurustella tuon kanssa kahden kesken. Nautitaan rauhasta, harjoitellaan taitoja lattialla, tutkitaan leluja, jutellaan, lorutellaan... jossain vaiheessa vauva väsähtää ja vaihdetaan taas vaippa, syödään, vedetään ulkovaatteet niskaan ja ulos toisen nukkujan seuraksi portaille. Nelonen heräilee useimmiten 1,5-2h unien jälkeen avukseni, kun alan laittaa ruokaa, joka syödään aina n. klo 17.00, jolloin myös isommat viimeistään kotiin

Ruoan jälkeen sitten tehdään mitä milloinkin iltapalaan asti, joka on n.19.00, minkä jälkeen teini vie koiran iltalenkille, minä ruokin sen heidän tultuaan. Lapsille riehulien rauhoitus, iltapesut (1-2 lasta per päivä pienistä), hampaanpesut, yövaippa pienimmille, yöpuvut, iltasadut, vauvan iltasyötöt... Nukkumaan n.klo 21, myös minä usein nukahdan melko samoihin aikoihin kuin lapset. Yöllä sitten vaihtelevasti heräillään vauvan/nelosen/joskus kolmosenkin nälkään/kauhukohtauksiin/kutinoihin... Ja viimeistään 5.00-5.30 aloitan uuden päivän.

Ei se oikeasti ihan noin suoraviivaista ole, aikataulut ovat suurimmalta osaltaan noin aikoja (paitsi ruoka-ajat ja kouluaikataulu)... Sitäpaitsi pienten rytmi ja touhut elävät ja muuttuvat koko ajan. Mutta ihan pakko on ollut edes yrittää luoda jokin rytmi. Niin ja kun täällä metsässä asutaan kaikki menot sitten sekoittavat pakan ja muuttavat kyseisen päivän rytmin (esim lääkäri, neuvola, kaupassakäynti) meitä kun ei niin vain piipahdeta missään - edes "lähi"kaupassa. 

Joo, nyt onkin aika mennä herättelemään ekaluokkalainen! Ihanaa päivää kaikille!

Takaisin