Pajunkissa
Näppärä viestien naputtelija
Kiitos!
Ihanaa ja aurinkoista synttäripäivää myös sulle, rock peijpe. :)
Ihanaa ja aurinkoista synttäripäivää myös sulle, rock peijpe. :)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Pääskynen teidän kakka taitaa löytyä täältä kyläilemästä... Tänään tuota on näkynyt runsaanpuoleisesti ja ties mitä vielä tulossa, kun rotarokotekin tänään saatu.
Juuuuuu, pitää tästä repiä taas tissi tuon yhden suusta ja lähteä vetämään iltarumba, riehunpoikasta jo ilmassa. Tosin kakkonen ja kolmonen innostuivat askartelemaan - alotettiin pääsiäisaskartelut laskiaisesta, kun jouluvalmistelut jäivät jostain syystä vähiin... eli vain yksi riehuli vauhdissa.
Minä uhkasin pistää meidän tyypillistä aikataulua (nyt arjen osalta)... Ja vaikka menee ihan omaksi höpinäksi niin olkaatte hyvä:
4.30-5.00 Mies herää ja lähtee töihin, minä herään ja nettailen, Vauva heräilee jossain välissä syömään tai muuten saattaa herätä ähisemään. Mies käyttää koiran aamupissalla, mikä hieman helpottaa aamujani.
n. 6.45 noustaan kuopuksen kanssa ja mennään herättämään 8-v kouluunlähtijä ja hoidellaan hänen kanssaan aamutoimet: hampaanpesu, vaatteet, aamupala. Ohessa vaihdan vauvan vaipan ja päivävaatteet ja puen itseni sekä kuuntelen radiosta uutisia. Vauva sitterissä aamupalani ajan, useimmiten ekaluokkalainen viihdyttää.
7.30-7.40 koulutielle lähtijä ulos ovesta odottelemaan taksia, missä vaiheessa yleensä viimeistään 6v kolmonen ja 2v nelonen heräilevät. Tarkistetaan, että teini on hereillä. Annan koiralle aamuruoan (alle vuoden ikäinen pentu, syö siis kahdesti pivässä)
7.45-9.00 Kolmosen ja nelosen kanssa aamutoimet: aamusatu, vessailut, vaipanvaihdot, atooppisten ihojen rasvaukset, päivävaatteiden vaihto ja aamupalat. Siinä sivussa yleeensä pesen pyykkiä ja laitan ne jossain välissä koneeseen. Teini lähtee bussille 8.20, vie samalla koiran ulkotarhaan. Yleensä vauva alkaa olla nälkäinen, eli isommat kotonaolijat katsovat jonkun dvd:n ja minä syötän vauvan ja laitan sisällä ensimmäisille pätkäunille.
n. 9.30 Leikkiä/pelailua/lukemista/joskus kolmonen pelailee hetken lastenpelejä netissä/leipomista/ruoanlaittoa. Vauvakin heräilee pätkäuniltaan ja siirtyy olohuoneen lattialle seurustelemaan ja tutkimaan leluja.
10.30-11.00 Alamme valmistella uloslähtöä, nuorimmaisten lounas, vaipanvaihto, ulkovaatteiden etsiminen ja pukeminen
11.00-n.12.30 Ulkona, lenkitetään koiraa, nukutetaan pienin rattaisiin, haetaan postit, leikitään pihassa, kävellään metsässä
n.12.30-13.30 Sisälle kolmosen ja nelosen kanssa, kakkonen kotiutuu taksilla , nuorin nukkuu ulkona, kolme keskimmäistä syövät välipalan ja alkavat puuhailla keskenään, millä välin minä siivoan keittiötä, teen muita kotihommia esim. pyykinripustusta, paikkojen järjestelyä, tiskikoneen tyhjennystä, laitan kahvit tippumaan, lueskelen lehteä, haen nuorimman sisälle ja vaihdan vaippoja. Vauvan herättyä (n. klo 13) syöttö ja vauva mukaan seurustelemaan.
14.00 Mies tulee kahville ja minä valmistaudun ulos päivän toiselle ulkoilulle, usein tämä toimii niin, että kakkonen ja kolmonen lähtevät ensin ulos ja leikkivät keskenään kotipihassa, minä laitan nelosen rataisiin ja käyn koiran kanssa nukuttamassa tuon. Mies viihdyttää vauvaa sillä aikaa, kun minä hoitelen isompaa päivänokosille.
n 14.30 Minä ja koira tulemme sisälle. Otan vauvan ja ehdin seurustella tuon kanssa kahden kesken. Nautitaan rauhasta, harjoitellaan taitoja lattialla, tutkitaan leluja, jutellaan, lorutellaan... jossain vaiheessa vauva väsähtää ja vaihdetaan taas vaippa, syödään, vedetään ulkovaatteet niskaan ja ulos toisen nukkujan seuraksi portaille. Nelonen heräilee useimmiten 1,5-2h unien jälkeen avukseni, kun alan laittaa ruokaa, joka syödään aina n. klo 17.00, jolloin myös isommat viimeistään kotiin
Ruoan jälkeen sitten tehdään mitä milloinkin iltapalaan asti, joka on n.19.00, minkä jälkeen teini vie koiran iltalenkille, minä ruokin sen heidän tultuaan. Lapsille riehulien rauhoitus, iltapesut (1-2 lasta per päivä pienistä), hampaanpesut, yövaippa pienimmille, yöpuvut, iltasadut, vauvan iltasyötöt... Nukkumaan n.klo 21, myös minä usein nukahdan melko samoihin aikoihin kuin lapset. Yöllä sitten vaihtelevasti heräillään vauvan/nelosen/joskus kolmosenkin nälkään/kauhukohtauksiin/kutinoihin... Ja viimeistään 5.00-5.30 aloitan uuden päivän.
Ei se oikeasti ihan noin suoraviivaista ole, aikataulut ovat suurimmalta osaltaan noin aikoja (paitsi ruoka-ajat ja kouluaikataulu)... Sitäpaitsi pienten rytmi ja touhut elävät ja muuttuvat koko ajan. Mutta ihan pakko on ollut edes yrittää luoda jokin rytmi. Niin ja kun täällä metsässä asutaan kaikki menot sitten sekoittavat pakan ja muuttavat kyseisen päivän rytmin (esim lääkäri, neuvola, kaupassakäynti) meitä kun ei niin vain piipahdeta missään - edes "lähi"kaupassa.
Joo, nyt onkin aika mennä herättelemään ekaluokkalainen! Ihanaa päivää kaikille!