Maaliskuun mutinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yomanda
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos, sitä toivon todella itse myös. Ymmärsin, että nyt ei niinkään ole viikoista tai pienen koosta kiinni vaan siitä, pystyykö hengittämään itse kohdun ulkopuolella. Toivotaan parasta. Jokainen uusi päivä on aina plussaa.
Ja kaikille muille myös hirmusti lisää viikkoja!

Täälläkin enää 3kk töitä! <3 Tuntuu pitkältä, mutta eiköhän se rupea menemään nopeammin, kun ilmat paranee :)
Miksi sä muuten Pörtsä79 jäitkään varhennetulle? :O Nykyään vissiin aika harva ottaa tuota varhennettua, kun saikkuakin toivottavasti saa. Pomokin oikein ehdotti minulle, että haet sitten vaan saikkua jos jotain tulee, turhaa tuhlata lomia tässä :D

Joo mieki sanoin pomolle et toukokuus ku oon pari viikkoo lomal ni haen sit loppuajaks (3viikkoo) saikkuu.. Jääpä sit loppupäähä enemmän äitiyslomaa vai mikä lie se sit onkaan :)

Kesää mietin ja räntää sataa.

Ennen kesäkuun alkua olis vielä viikon loma, viikon koulutus (joka tuntuu lähinnä lomalta) ja sitten vielä loppurutistus... En ole ajatellut pitää sairaslomia enkä kesälomia ennen mammalomaa, pidän tämän vuoden lomat sitten kun palaan töihin, se on kuulemma sallittua eli niitä ei menetä.
Viimeinen työviikko kesäkuun alussa menee pitäessä leiriä teineille ja sen jälkeen onkin viikon verran pitämättömiä vapaita. Saa nähdä miten sitä jaksaa leirielämää... Varoitin kyllä jo työtovereita, että minua ei kannattane laittaa uimavalvontaan, vaikka kävisinhän mä ehkä silloin vielä eräänlaisesta pelastuspoijusta.

Kesä. Yllättävän lähellä.

Minä jään "lomille" jo toukokuun alusta. Työnantaja toivoi, että pidän vuosilomat ennen äitiyslomaa. No äitiys ja vanhemainvapaan jälkeen alkaakin jo uusi vuosiloma. Kai se sitten on selkeämpää pitää ne oikeina vuosina. Eipä mitään, ehtiipähän valmistautua äitiyteen, kaikki kun on uutta ja ihmeellistä! :)

Mäkin jäin esikoisen kanssa varhennetulle äitiyslomalle, halusin niin kovasti pois työkuvioista eikä oma moraali antanu periksi saikuttaa vaikka sitä työkaverit mulle ehdottivatkin. Pidin vielä pari viikkoa vuosilomaa ennen äippälomaa. Oikeastaan se oli itselle se ja sama mistä päästä äippälomaa "lyhennettiin" kun aikomuksena oli jäädä hoitovapaalle kunnes esikoinen täyttää 3 vuotta, tuolloin jo pilke silmä kulmassa ajattelin toista lasta kuvioihin mukaan lähivuosina :) Sain hengähtää ennen kuin pikku neiti saapui taloon, edellisenä kesänä en kerennyt kesälomaa kuin viikon (joka sekin meni asuntoa maalatessa jne.).

Perjantaina lähdetään ystävän kanssa Tukholman risteilylle, jos nyt ei vaan sitä ennen tulla kipeiks.. oksutautia liikkeellä :hungover: Suunnitelmissa käydä laivalla saunaosastolla lillumassa porealtaassa ja Tukholmassa olis tarkotus päästä kuninkaanlinnaa kurkistaa sisältäpäin. Laivan buffet houkuttelis, mutta onneksi ystävä ei halua siellä syödä.. ei mee taas ihan överiksi toi mun syöminen.. meriaamiaiset kuitenkin otettiin :wink Varmaan myös käydään kattelemassa minkälaista viihdetarjontaa laivalla on. Onneksi ystävä on melko lailla absolutisti (jos joskus harvoin ottaa, niin ottaa yhden-kaksi drinksua) niin ei tarvii sitä pelätä että ois jossai vaiheessa huono happi risteilyllä :grin

Mulla hb niin alhainen 103, se ei ole koskaan sitä ollut. Mä voisin nukkua vain kokoajan. Mä tahdon mun hyvän hb:n takaisin kiitos. Rautaa vedetään urakalla nyt. Mulla aina ollut hyvä hb. Jos olo pahenee pakko mennä lääkäriin.
Tietääkö kukaan voiko raskauden aikana tiputtaa verta, jos matala hb.?
Enää 4 päivää töitä sitten alkaa vuosilomat 43 pvä ja sitten alkaa varhennettu mammaloma.
Mitä rautaa sulla on käytössä?
Mulla oli yhdessä raskaudessa matala enkä meinannut saada sitä ylös, lopulta se juotava litku tupla annoksena auttoi. Se kasvipohjainen.
En vissiin ehtinyt lukea kaikkea niin anteeks jos kyselen jo kyseltyä mut mitä tasrkottaa tiputtaa verta? Siis tuleeko sulta verta emättimestä tai nenästä tai ikenistä? Ja nyt sit ihan vaan "mutu" kommentti.. mulla on sellanen muistikuva että jos veri on "ohutta" niin voi vuotaa helpommin. Terkka varmaan tietää mut kyl verenvuoto on mun mielestä aina tutkittava juttu.

Tuolla veren tiputtamisella tarkoitetaan verensiirron antamista, eli jos on matala hb niin saa sen nostamiseksi luovutettuja punasoluja. Verensiirron kyllä saa, jos hb laskee tarpeeksi alas, koska se voi uhata jopa henkeä. Mutta en usko että ainoastaan raskauden takia hb laskisi niin alas..verensiirtoa tuskin edes harkitaan ennen kuin hb alittaa 80.

Vai tarkoititko Pörtsä sitä, et voidaanko raskaanaolevalle antaa lisäverta tiputuksessa? :)

Mulla oli esikoisen raskaudessa alhaiset hb:t, joita ei myöskään tunnuttu millään raudalla saavan ylös.. Tupla-annos obsidania, tuoremehun kera, ilman maitotuotteita pariin tuntiin, ja rautapitoista ruokaa lisäksi, sai loppujen lopuksi hb:n nousemaan parhaimmillaan 121, mut melkeinpä koko raskauden heilui lisäraudasta huolimatta siellä 100-115 maastossa. Kokeiltiin eri merkkejä ja myös sitä nestemäistä, mut tolla saatiin paras tulos.

Varmasti (voisin siis uskoa) alkavat jossain vaiheessa tiputtaa, jos oikein alhaiseksi menee.. Tosin aika alas se saa ennen mennä.
Sektion jäljiltä tippui hb jonnekin 80 tietämille ja verenpaineetkin oli olemattomat, ja pärjättiin ilman lisäverta :) Hanakasti niitä kyllä seurattiin muutaman tunnin välein!
(toki tässä varmasti huomioidaan myös se vointi; mä pysyin ihan hyvin tolpillani ja järjissäni)

Jos on tosi heikko olo, niin suosittelen käymään siellä lääkärissä/neuvolassa, voivat antaa lähetteen labraan, et tutkitaan ne "imeytymistekijät", ettei ole vain raudan imeytymisestä kiinni..

Rauta imeytyy parhaiten nestemäisessä muodossa ni kantsii kokeilla sitä jos käytössä on tabletit.. Ja se c-vitamiini lisänä.. Eikä maitotuotteita tai kalsiumialisää samaan aikaan

Mitä rautaa sulla on käytössä?
Mulla oli yhdessä raskaudessa matala enkä meinannut saada sitä ylös, lopulta se juotava litku tupla annoksena auttoi. Se kasvipohjainen.
En vissiin ehtinyt lukea kaikkea niin anteeks jos kyselen jo kyseltyä mut mitä tasrkottaa tiputtaa verta? Siis tuleeko sulta verta emättimestä tai nenästä tai ikenistä? Ja nyt sit ihan vaan "mutu" kommentti.. mulla on sellanen muistikuva että jos veri on "ohutta" niin voi vuotaa helpommin. Terkka varmaan tietää mut kyl verenvuoto on mun mielestä aina tutkittava juttu.
Moi
Tiputtaa verta tarkoittaa, että mulle tehdään veri siirre varmaankin jos ei helpota. Anteeksi tämä hoitoalan slangin käyttö. Mulla nyt elivo rauta käytössä. Sitä nestemäistä rautaa maltoferiä ei kiitos , haiseekin jo pahalta. Töissä mummot sylkee sen aina ulos.

Jos hb alle 80 tiputetaan verta, muuten voidaan käyttää myös iv: nä nestemäistä rautaa myös. Se olis aika jees siis iv: tiputus . Helpottaisi varmaan aika paljon. Veri siirrettä harkitaan todella tarkkaan ennen kun sitä annetaan

Tolla Yomandan linkkaamalla miunkin hb pompsahti ylös. Ja shottina menee kyllä alas, vaikkei sillä nyt herkuttelemaan jää. Ite napsaan aina yöllisen vessakäynnin yhteydessä, ni ei ainakaan tuu maitotuotteita napsittua muutaman tunnin sisään. :grin

Hektistä tää työttömän elämä. Aamupäivällä soitto neuvolaan, samalla ajat ohjeiden mukaisesti sairaalalta hakee pissiputkia testiä varten, sit kiiruhdat sovittuun paikkaan ostamaan facekirppikseltä löytämääsi syöttötuolia "mummilaan". Viet tuolin "mummilaan" ja meet kauppaan, siellä saat idean kaverin tuparilahjaan ja päätät että tahdot kotiin samanlaisen, ja kierrät kaupan uudestaa hakemas tarvikkeet :D (aion siis itse rakentaa ja kattoa mitä tulee)
Kaupasta kotiin ja lahjan osaset maalaukseen, ruoka tulille. Tulevia lastenvaatekutsuja varten teet koekakun ku huomenna sisko miehensä kanssa tulee koekaniineiksi maistelee ja pelaa kimblee :p teet kakun uudella ja aivan vieraalla reseptillä (no okei, hyydytetyt juustokakut perusperiaate sama, maut vaihtuu) aivan uuteen vuokaan, mikä on erimallinen ja erikokonen ku vanha vuoka.
Sit hönttäät koiran kanssa harjottaen sen itsekuria ja tottelevaisuutta, ei toimin viel niinku piti, haaste otettu vastaan. Opeteltiin myös käskyä RYÖMI. Eilen opeteltii käsky PYÖRI. Aamulla sitä veivattii lisää. Huomenna aamulla reenataa lisää ryömimistä. Raukalla vaan menee käskyt sekasin ku on KIERI, PYÖRI JA RYÖMI.. xD (kieriny se on jo monta kuukautta).
Kerran ku annoin käskyksi KIERI ni alko kauhee rutina ja rupsutus kuulumaa, rekisteröi käskyn vissii että PIERE.. mulla meinas tulla pissa housuu ja loppua happi siit kaikesta nauramisesta.. xD

Nii ja tänää oli saunapäiväki. Tosta kaikesta tän päivän toiminnasta on tullu alaselkä ja jalkapohjat aivan saaaaamarin kipeiksi. :/

Huomen päivä uus, en malta oottaa.. :p

Lahjatarpeet ja keskeneräinen kakku. ;)

Liitteet

• IMG_20150304_233805.jpg
    IMG_20150304_233805.jpg
    840.1 KB · Katsottu: 44
  • IMG_20150304_234016.jpg
    IMG_20150304_234016.jpg
    881.4 KB · Katsottu: 47
Hei, jos talosta löytyy dremeli, niin suoran lasipurkin saa tosi tosi näyttävän näköiseksi kun osta kuvan tai tulostaa netistä, laittaa maalarinteipillä purkin sisäpuolelle ja kaivertaa kuvan ääriviivat ja muutamat tehosteet kuvasta.
Pohjaan teksti kenelle ja päivämäärä. Isoon purkkiin voi laittaa viel jotain jutun henkeen sopivaa sisälle :)

Juustokakkua :p
Niitä en osaa tehdä vaikka leivonkin aika paljon mut siis mikä on parempaa kun juustokakku?

Juu ja siitä raudasta... nestemäinen maistuukin ihan hirveen kauheelta, mut mä oon aina uskonut että se toimii paremmin. Mulla oli se luontaistuotekaupan juttu, mikä on kasvipohjainen. Jossain kohtaa tuli himo siihen :P Aluks se oli vaan oksettavaa. Toinen mikä maistuu ihan kauheelle on b vitamiini.

Tommonen konetuunaus on mulle viel aivan liian vaativaa, ideana varmaan hyvä kyllä.. ;D
Oisko sulla Womb kuvaa semmoisesta tekeleestä? :)
Ja meil ei kyl ees tommosta työkalua taida olla, vaikka vaja täynnä vaikka mitä, ohhoh. En mee vannomaa kyl :D

Väitän olevani keittiössä ihan keskitasoa, ruuanlaitossa ainaki, mut hyydytetyt juustokakut.. ne on ehkä se mun juttu. ;D en niistä osaa kauniita tehdä hienoin koristein ymym, mutta niiden väsääminen ja etenki syöminen menee jo rutiinilla. ;) tohon kakkuun näin FBs pikasesti ohjeen ja mitä siihen vissii tuli, sit vähän niiku lähin sooloilee ja tein vaan. En jaksan enää ettiä ohjetta. Tommonen kokeileva keittiö. :D
Mutta annappa hommaksi täytekakku, nä-äää, ei onnaa.. xD pitäs alkaa harjottelee, mut kelle miä syötän ne kaikki.. :D

Tai joo, saan taiottua kakusta kyllä syömäkelpoisen, mutta se koristelu ja kakun ulkonäkö voi olla vähän toista luokkaa.. :D
Mun kaksvitosille viime kesänä ekaa kertaa päällystin kaulintamassalla täyskärin.. kauhees kiirees työvuorojen välissä, pari tuntii oli väliä. Kakun täyttö ja päällystäminen. Koristeet valkosesta massasta värjäsin ja kaulitsin ja muotilla nappailin. No, taas jälleen muistutti että tommosta ei kannata tehä kiireessä, etenkään ensikertaa.. :) kyl se syödyksi tuli se kakku, oli vaan vähä rönsyilevä tekele. :D
Kuva vähä hämää, luonnossa oli vähä räjähtäneempi.. xD

Liitteet

• IMG_20150305_065629.jpg
    IMG_20150305_065629.jpg
    706.7 KB · Katsottu: 44
  • IMG_20150305_065609.jpg
    IMG_20150305_065609.jpg
    653.3 KB · Katsottu: 39
Takaisin