Maaliskuun mutinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lillii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt on äitipolilla käyty. Kaikki on hienosti ja muksu kasvaa samalla tavalla kuin isosiskonsa 3 vuotta sitten. Pitää neuvolasta hakea sokerimittari kotiin, jotta voi kotona toisinaan mittailla sokereita ja niihin on sitten helpompi reagoida, jos jotain häikkää olisi. Siis nyt vain masua kasvattelemaan, kun viikkoja takana 12+5.

Huomasin, että täällä on ollut keskustelua lyhyen ihmisen synnyttämisestä. Itse olen 153cm ja hyvin onnistui normaali synnytys esikoisen kohdalla ja sama tietysti suunnitelmissa myös tämän tulokkaan kanssa. Synnyttämiseen vaikuttaa lantion leveys ja koko, siis pääseekö lapsi ulos kunnialla.

Tiitsu: Mulla oli ekassa raskaudessa kohtu taaksepäin kallellaan ja vk 12+ ei kuulunut neuvolassa sydänäänet, mutta ultralla tarkistettaessa vauva voi hyvin. Myös vauvamahan esille tulo oli hidasta ja näiollen oli melko helppo piilotella kauankin. Nyt on kuulemma eteenpäin kallellaan, eli voi masukin "pullahtaa" milloin vain.

Moikka kaikki!

Tää liittyis kans keskusteluun! :)
Aiemmin käynyt lueskelemassa tuolla suomi24:ssa, mutta nyt kävin tsekkaamassa tän ja kivalta keskustelulta vaikuttaa! Ja tää visuaalinen ilme on niin piristävä ja kiva että on mukava lueskella juttuja!

Minä odottelen ensimmäistä ja LA olis 1.9. RV 15+6 tänään :)

Tervetuloa Katja84! :)

Mä oon tänään lähdössä viikonlopuksi mun vanhempien luo, aikomuksena kertoa tästä raskaudesta.. Äitini on muutaman vuoden jo vaivihkaa kyselly perheenlisäyksestä, mä kerran ärähdin että kyllä mä sitte kerron kun se on ajankohtasta.. Ja nyt kun se on, niin en tiedä miten kertoisin.. :) Se ainaki helpottaa että tiedän mun vanhempien olevan onnellisia tästä lapsesta, ei tarvii pelätä millanen vastaanotto tulee.
Harmittaa että mies on taas tien päällä eli töissä eikä pääse mukaan. No se on elämää.

Ajattelin luovuttaa ja käydä lauantaina ostaa ekat mammahousut. :)

lillii en joudu oottaa seuraavaa neuvolaa rv 14 pitäs mennä käymää nii sit kuunnellaa uudestaa jos vaikka kuuluis ja se laite toimis! tilasin itellee koti dopllerin koitan sillä kuunnella ku se tulee ja sit jos kuuluu nii en usko että pitää mennä siellä neuvolassa käymää ennen seuraavaa aikaa ellei ne sit ite haluu viel varmistaa..

Heips! :) 
Täälläkin on havaittu ensimmäistä kertaa oikeeta liikehdintää ja oli ihan erilaista kuin ilmavaivat. Oikeastaan ihan selvä potku se mun mielestä oli 99 % varmuudella :D Ollut juuri sopivassa asennossa näköjään siellä kohdussa kun potkaisu tuntui. Mut sitten kun aloin kaipaamaan lisää yhteyden ottoa niin ei tuntunut enää mitään vaikka kuinka painelin ja heiluttelin ja vaihdoin asentoa. Taisi vain Nuppu ilmoittaa, että "täällä ollaan, ei huolta, äiti!" :) <3 Ihana tunne oli kyllä. Paremminhan se sitten selviää kun viikkoja on enemmän mutta näillä mennään! :)

Pitkästä aikaa kirjoittelen... Täällä pahoinvointi on nyt hieman helpottanut, ihanaa! Vielä iskee pahaolo, mutta ainakaan ei tarvi koko ajan pönttöä halailla. :) Nyt on vauvan liikkeet tuntunut jo pari viikkoa. Eilen tuntui ekan kerran selkeästi vatsan läpi kädelle, harmi että mies on reissussa eikä voinut jakaa iloa. No, kyllä se ehtii myöhemminkin. ;) Ihanaa kun tietää pienen voivan hyvin kun ilmoittelee olostaan. Esikoisesta ei oikein osannut alussa sanoa milloin tuntui vauvan liikkeet ja milloin muuten kupli vatsassa. Nyt tietää heti ja tulee tuo ensimmäinen odotus aina mieleen. Jonkin verran on ollut nyt liitoskipuja lantiossa ja alaselässä. Täällä puhuitte iskiaksesta, mutta äärimmäisen harvoin se on sitä. Kannattaa käydä netistä lukemassa. Kivut johtuu siitä että nivelet löystyy, mulla auttoi tosi paljon sellainen raskausvyö joka tukee lonkan alueen niveliä. Jumpatakin kannattaa niin saa rentoutuettua alueen lihaksia. Mulla kiusaa nyt myös mun häntäluu, loukkasin sen pari vuotta sitten ja se on ollut tosi hyvä eskoisen synnyttyä, mutta nyt tekee välillä tosi kipeetä varsinkin istualtaan ylös nouseminen. Nää samat kiusas tosiaan ekassa raskaudessakin ja tiedän että niide kanssa pystyy elämään. Tänään kävin kunnon metsälenkin koiran kanssa ja sen jälkeen sitten supisteli ja teki ihan kipeetä. Säikähdin jonki verran, oon kyllä ymmärtänyt että uudellen synnyttävillä voi tulla supistuksia helpommin. Onko jollain kokemuksia? Niin ja nyt illalla iski ensimmäinen kunnon närästys, onneksi kotoa löytyi närästyslääkettä. Täytyy nyt pitää koko ajan mukana, tosi inhottava vaiva. :(

Pitkästä aikaa tänne kirjottelen, kun yleensä tulee selattua kännykällä näitä juttuja :) 

Meillä olisi vihdoinkin huomenna Np-ultra (rv 13+3), ihmettelen kyllä miten se on näin myöhään meillä. Verikokeissa piti kuitenkin käydä jo viime kuussa. 

Pahaolo on jo helpottanut, mutta vieläkin meinaa etoa. 

Pakko kirjoittaa näin ensimmäistä kertaa tänne ja kertoa, että aivan ihana lukea muiden viestejä ja todeta, ettei ole ihan yksin kaikkien näiden tuntemuksien, ilojen, pelkojen ja vaivojen kanssa :)

oon-: Meillä oli np-ultra 13+0 eli oli mun mielestä kans aika myöhään.. mutta kai ne siellä tietää milloin voi vielä luotettavasti mitata.. :)

Tuisku12: Oon tosiaan ensisynnyttäjä ja viime keskiviikkona taisin kokea ekoja harjoitussuppareita (kivuttomia).. maha meni kovaksi useaan otteeseen. Tänään tuntui sitten kans sen jälkeen, kun töissä spurttasin rappuset ylös vastatakseni puhelimeen.. Siitä syystä asiaa tässä googlettanut ja luin kyllä, että uudelleen synnyttävällä ne on vielä tavallisempia.. mutta niistä kipeistä en sitten tiedä.

SweetSeptember: Joo et ole aint.. on tämä tunteiden vuoristorataa! :) Tervetuloa kirjoittelemaan useamminkin! :)

ON: Itse en oo vielä mitään vauvalle ostanut, mutta sisko toi meille vknloppuna pari bodyä ja vaikka ne oli 2-4 kk vanhalle niin voi, kun ne oli pieniä.. oon jo vähän tehny listaa hankinnoista, mutta taidan odottaa ainakin sinne rakenneultraan ennen mitään hankintoja.

Noniin, nyt on sitte äitille kerrottu tästä raskaudesta, olihan ne molemmat mielissään, sekä äiti että isä.. Kummallakin tippa linssissä. :)
Kävin lauantaina kaupoilla, ostin ensimmäisen vaatekappaleen vauvalle, pienet sukat. :)

Mulla on kans muutamana päivänä ollu harjotussuppareita, kiristelee itekseen, ei oo kuitenkaa kipeet. Liitoskivut sitäkin kipeemmät vasemmalla puolella lonkkaa. Pitää vissii hankkia sellane vyö.

labitsi: Kyllä mun neuvolatäti tietää. Eikä siitä kuulemma mitään haittaa ole, muuten kuin puolen välin jälkeen voi supistuksia aiheuttaa. Joten vihreetä valoa sain imetyksen jatkamiselle! :) Olen kyllä suunnitellut että lopettaisin, mutta neiti ei suostu muuta maitoa juomaan niin olen sen takia jatkanut edelleen. Katsotaan missä vaiheessa meillä tämä loppuu.

En ole sen yhden aamun jälkeen tuntenut mitään alavatsalla. Ja aamuisin tuntuu ettei koko vatsaa edes ole. :O Iltaa kohden turvotus kyllä lisääntyy, mutta vielä ei kiinteätä vauvamasua ole havaittavissa. Ja nyt ne huolet ovat sitten iskeneet, jos nyt ei kaikki olekaan hyvin. Vaikka niin vakuuttelit itselleni etten tässä raskaudessa huolehdi!

Tänään neuvolasta saatu taas mielenrauha pariksi päiväksi, kun pikkuisen sydäntä kuunneltiin :) Vanhasta tottumuksesta jo tiedän, että viimestään viikon päästä sama paniikki jatkuu ja epäilykset siitä ettei kaikki ole hyvin. Välillä tuntuu, että tää odotus on raskaampaa henkisesti, kun tää huoli ja pelko käy voimille.
Ois 14+3 päällä ja niin pitkä matka vielä edessä. Hoh-hoijaa...

SweetSeptember:  Niin samat fiilikset mulla sydänäänien kuuntelusta pari viikkoa ja tänään soitin veriseulan tuloksia niin sain samalla varattua itselleni huomiseksi ylimääräisen kuunteluajan.. en millään jaksanu odottaa parin viikon päähän neuvolaa! x) Se kyllä helpottaa aina hetkeksi.. Toivottavasti se on nyt vaan tässä vaiheessa, kun itse ei vielä oikeen tunne mitään..

Tänään käyty uiskentelemassa kylpylässä näin miehen loman alkajaisiksi. Huomisesta torstaihin on mun isä meillä auttamassa remontissa. Meillä sellainen rintamamiestalo, josta asutamme nyt vain alakertaa. Yläkertaan toivottavasti jo ensi kesänä, niin mahtuu uusi tulokaskin paremmin ja vaikka heti siskonsa kanssa samaan huoneeseen. Tämä tuleva isosisko keksi menneellä viikolla, miten pääsee itse pois pinnasängystä, joten on varmaan aika siirtyä "ison tytön" sänkyyn, vaikkei täällä alhaalla oikein meinaa olla tilaa sille sängylle. No jospa vielä menisi vähän aikaa, ettei tarvitsisi sänkyä vaihtaa. :)

Raskauden suhteen kaikki hienosti edelleen, hienoista närästystä, nälkää ja väsymystä, mutta muuten on olo mitä parhain. Eilenkin torkahdin jo yhdeksän maissa sohvalle, kun  yleensä katsotaan miehen kanssa yhdessä kymmenen uutiset ja sää. Viikkoja takana 13+0, eli pian kai pitää kertoa isovanhemmillekin tulokkaasta. Muutenkin on vaikea pitää salassa, kun kahvipöydässä ei enää kahvi maistu, vaan siirryn mielummin nauttimaan teetä tai jotain muuta. Huomenna pitää muuten soitella neuvolaan, että varaa mulle ens viikon keskiviikolle valmiiksi sen sokerimittarin, kun tuli "heikkona hetkenä" luvattua, että vähän sokereita seurailisin.

Miehen loman jälkeen olisi mukava käydä kyselemässä lapsen muskarikamun ja hänen äitinsä kuulumisia, samalla saataisiin nähdä myös lehmiä ja vasikoita, kun heillä on maitotila. Täälläpäin on muuten liikkeellä sitkeää kuumetautia noilla pienillä. Vielä ei ole meille tullut, mutta ympäristössä kuuluu olevan useammallakin. Kovaa kuumetta, mutta välttämättä ei mitään muuta oiretta mistään. Jaahas, neitonen pukee päälleen pientä villapukua, jonka neuloin hänelle itselleen viime talveksi ja nyt tämä on jo oikeasti pieni, mutta päälle on vain laitettava. Itsekin puhuu puvusta, että on vauvan puku. :) Ja tyttönen odottaa pikkusiskoa!! Veli se ei kuulemma ole, sanoo hän. Toisaalta mitäpä muuta lapsonen voi edes odotella, kun tuttavapiiriinkin on tullut kaksi isosiskoa ja isoveli, joille on syntynyt pikkusiskot. Mutta ne nämä lasten toiveet ja puheet on kyllä ihania. Vaan nyt miettimään iltapalasta ja sitten unille, niin jaksaa tyttönen olla pirteä, kun ukki tulee aamujunalla meille.

Moikka kaikille, 

Kävin itseni tuonne odottajien listalle lisäämässä. Taustoja sen verran, että olen 32v, naimisissa, ja meillä on reilut 2v poika sisarusta odottelemassa. Laskettu aika olis 14.9. Tähän mennessä kaikki on mennyt ok, jotenkin ehkä vaisummalla fiiliksellä, mitä esikoisesta oli. Neuvolassa tai ultrissa ei ole tullut mitään ihmeellista. Samoilla mennään, ku viimeks.

Jospa minäkin nytten alkaisin vähän ahkerammin tänne kirjoitella nyt kun nt ultra takana ja varmuuden saanu että kyytiläinen on ja viikoista ja LA:sta

Eli meillä oli tänään vihdoin ja viimein kauan odotettu nt ultra siitä kirjotinki tonne ultrakuulumisien puolelle joten sieltä voi käydä lukemassa.

Itse tunsin ensimmäisen vaavin liikkeen vähän reilu viikko sitten. ajattelin aluksi onko mahollista vielä näillä viikoilla kun sillon rv 11+1 oli, mutta kyselin kavereilta joilla on jo toiset tai odottavat nii hekin ovat tunteneet ekat siinä ekan kolmanneksen täytyttyä =) Joten uskon vahvasti että vaavi se oli kun oli aivan samantuntunen ku esikosta ekat liikkeet. Ja kun uudestaan synnyttäneellä ne tuntuvat useemmin paljon aikasemmin ku esikoista odottaessa. Istukkakin minulla on takaseinämässä. Esikosta tunsin selvät liikkeet silleen että olin ihan 100% varma että oli vauva niin oli rv 16-17 ja niitä liikkeitä ei tullu joka päivä vaan aluksi sillon tällön vaan! =)

Lillii: Nimenomaan kun raskaus ei vielä oikein näy, eikä sitä pikkuista tuolla vielä tunnekaan, niin jatkuva epävarmuus, että eteneekö kaikki normaalisti ja onko siellä kaikki hyvin. Harkitsin sen kotidopplerin hankkimista ja eilen siitä kyselin neuvolassa, muttei se terveydenhoitaja osannu siihen oikein mitään sanoa. Totesi vain, että se on niin kauan kiva, kun sen sikiön sydämen kuulee, mutta sitten kun sitä ei jostain syystä kuulekaan, niin se on täysi paniikki päällä, vaikka siellä kaikki olisikin hyvin.

Olen tämän koko raskausajan miettinyt, että miten kaikkien tutkimusten välillä on niin pitkä aika. Luulin pääseväni lääkärille heti, kun tein positiiviset testit kotona, mutta sainkin odottaa kuukauden, että pääsin neuvolaan JUTTELEMAAN terkkarin kanssa. Ei mitään tutkimuksia, ennen ensimmäistä ultraa, joka tehtiin mulle viikolla 13. Siihen asti elin lähes hysterian partaalla ja olin varma, ettei siellä mitään ole, korkeintaan tuulimuna tai se on mennyt kesken. Vetistelyksihän se sitten menikin ultrassa, kun se pikkuinen sieltä löytyi ja se alkoi heilua siellä. Sitten taas odotat kolme viikkoa seuraavaan neuvolaan ja nyt taas kolmisen viikkoa seuraavaan ja toukokuun alussa olisikin sitten rakenneultra.
Jotenkin vaan tuntuu siltä, että tämä elämä on pelkkää odottamista, että pääsisi taas seuraavaan tarkastukseen ja kuulisi, että kaikki on pikkuisella hyvin.

Mä vain odotan sitä hetkeä, että saan pikkuisen syliini ja kuulen jonkun sanovan, että se on terve ja kaikki on hyvin :)

Pakko muuten kysyä, jos joku täällä tietäisi...
Saako ultrasta sellaista videota? Olen käsittänyt, että jossain saa?!? Olenko täysin väärässä?!?
Pari hassua kuvaa saatiin ensimmäisestä ultrasta ja jäi harmittaa, kun ei tajuttu edes itse videokuvata sitä monitoria :(
Päätin että seuraavassa ultrassa kyllä kuvataan, mutta nyt olen ymmärtänyt, että siitä saisi ihan "virallisen" videotallenteen koko tutkimuksesta. Ainakin jossain päin maailmaa saa, mutta saako täällä...

SweetSeptember: Ite en oo oikeen missään vaiheessa miettiny sitä kotidoppleria, kun muuten olisin varmaan laite vatsalla jatkuvasti.. x) ja kun ne neuvolassa sanoi, että voi tulla kuuntelemaan usemminki neuvolakäyntien välissä (ja oonki sit käyny pari kertaa) Ajattelin siitä dopplerista just sitä, että ei tulis turhia paniikkeja... Tänään kävin viimeksi kuunnelluttamassa eli nyt ehkä jotenki jaksaa sinne seuraavaan neuvolakäyntiin joka on parin viikon päästä. Odottavan aika on pitkä! Ite oon ihmetellu sitä, kun ei missään vaiheessa tehdä mitään tarkastusta kohdunsuulta tms.. eka lääkäri aika on meillä vasta viikolla 36!! Meillä ei ainakaan saa ultrasta videota. Ite sain pari kuvaa ja kaveri oli saanu vaan yhden kuvan.. En tosiaan tiedä onko jossain muualla sellaisia mahdollisuuksia, mutta aiemmin oon käsittäny, että sellainen mahdollisuus olisi ehkä sitten yksityisellä.. mutta en tosiaan oo varma :)

SweetSeptember: Me ei saatu ensimmäiseltä neuvolalääkärikäynniltä (jossa siis ultrattiin) kuvia. Viikkoja silloin 10.

Viime viikolla oli vapaaehtoinen sikiöseulontoihin kuuluva ultraus, josta saatiin kuvia mukaan. Kutsussa ko. ultraan luki erikseen että valo- ja videokuvaaminen ultrassa on kiellettyä.

Yksityiseltä saa dvd:lle videokuvaa ainakin 3D/4D ultrasta, en tiedä saako muista ultrista.
Me kävimme yksityisellä alkuraskauden ultrassa "omaksi iloksi" rv 7, jolloin kukaan ei ainakaan tarjonnut mahdollisuutta videoon. Kysessä oli siis tavallinen ultralaite.

Takaisin