Maaliskuun mutinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lillii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälä oon kans aika räjähdysherkkä välillä, mutta mun mielstä aina aiheesta.. ;) herkkis en sitten oo ollu ollenkaan.. ultrissaki tms. en oo tirautellu vaan olo on ollut lähinnä helpottunut ja oon vaan naureskellu..

No nyt ku on taas koulun penkille päässyt niin aamusin pyrkii taas huonoa oloa esiintymään. :/ Hyvin on onneksi ainakin vielä ruoka sisällä pysynyt aamusin kun tulee syötyä, vaikka olo onkin tosi tukala ja heikko kun oksettaa niin kovin. Ja vaikka ottaa evästä kouluunkin mukaan niin huono olo silti pysyy johonkin aamupäivään asti. Ärsyttävää mutta näillä mennään tämän vuoden opiskelu loppuun halusi maha-asukki tai ei. :D 

Hiihtolomat vietetty ja arkeen palattu. Eilinen meni kotihommissa ja kirjastoreissulla lapsosen ja hänen kaverinsa sekä kaverin äidin kanssa. Tänään sitten oli vuorossa mäenlaskua aamulla kotipihassa sekä muskaria tuolla parin kilometrin päässä ja kohta lähden itse jumppaan. Huomenna perhekerhoon seurakuntakodille ja torstaina vuorossa matka sairaalalle nt-ultraan. Raskaus kestänyt jo 11+4, eli ensimmäinen kolmannes jo hyvällä mallilla. Seuraava neuvola on vasta 2 viikon päästä. Onko teillä muuten miten paljon paino noussut tai laskenut näin alkuraskauden aikana? Mulla on nyt laskenut 1.5kg, mut onhan tuota, mistä lähteäkin. Vointi on muuten nyt jo hyvä, mutta ruokaa on saatava säännöllisesti ja väsymys tulee jo melkoisen aikaisin illalla, ei tarvitse "kymppiuutisia" katsoa kovinkaan usein.

Perjantaina lähdetään isännän työpaikan iltarientoihin, katsotaas, miten tämä mamma jaksaa valvoa Kaija Koon konsertissa ja vielä paluumatkalla linja-autossa, kun reissussa tarjoillaan myös hyvää ruokaa, kuten edeltävinäkin vuosina. Lapsonen on kotona ja hänen seurakseen tulee samainen muskarikaverin äiti, jonka kanssa maanantaita vietettiin. Lauantaina olis vuorossa tallireissu ja tyttönen shettiksen selkään. Hän kun ratsastaa minulta jääneitä, jo maksettuja tunteja pois.

Täällä alkaa jo pikku hiljaa se älytön väsymys helpottamaan ja olo muutenkin normalisoitumaan. Viikkoja nyt 12+4. Ruoka ei kyllä edelleenkään maistu mitenkään erityisen hyvin. Aamuisin on nälkä, mutta muuten kyllä ei ole.

Onko teillä mitään fyysisiä oireita? Itsellä on aina sillon tällön ollut iskiaskipuja (tai ainakin luulen niitä siksi) ja nyt parina viimesenä viikkoa on ollut ihan järjettömiä kipuja molemmissa pakaroissa ja välillä niin, ettei sohvalta meinaa ylös päästä! Liikunta jeesaa kyllä tähän ja kun muistais vielä venytellä..

Paino on laskenut ekasta neuvolasta kilon verran ja siinä on pysynyt. Toisaalta ehdin kyllä jouluna tankata itteeni pari lisäkiloa, että eipä haittaa kun ei ole noussut vielä :) Muuten olen normaalipainoinen (ylärajoilla kyllä, mutta kuitenkin).

Kohta on varmaan pakko mennä vaatekauppaan ostamaan työhousut. Teen toimistolla myyntihommia, joten istuskelen päivät pitkät ja varsinkin lounaan jälkeen alkaa kyllä vaatteet kiristää.

Ihanaa, ensi viikko lomaa ja pääsee vähän lappiin rentoutumaan :)

Moikka kaikille!
Olen tuonne lokakuisiin kirjoitellut, kun lasketun piti olla kuun vaihteessa (29.9). Nyt np-ultrassa selvisikin, että olen viikon oletettua pidemmällä ja laskettu onkin 21.9. Eli syyskuun puolella selvästi. :) Joten kuikulen täälläkin puolella!

Olen toukokuussa 24 täyttävä Järvenpääläinen, 1 vuotiaan tytön äiti. Tällä hetkellä vielä kotiäitinä ja siinä ohella käyn iltakoulussa lähihoitaja opintoja. Raskaus on viides, eli keskenmenoja on takana yhteensä 3.

Raskausoireina ollut lähinnä kuvotusta ja väsymystä. Rinnat olivat aluksi hieman herkemmät, mutta nyt en huomaa enää eroa. Imetän edelleen esikoista.

Maaliskuu lähenee puoltaväliä - ihanaa, kesää kohti aika menee nopeasti ja on ihanaa, kun olo alkaa helpottamaan ja saa aurinkoenergiaa;)

Kirjoittelinkin jo ultrakuulumisiin maanantaisesta ultrasta, joka meni hyvin! Kävin labrassa vasta ultran jälkeen, joten seulan tuloksia odottelen 1-2 vkon kuluessa. Seuraava neuvola vasta 11.4. ja sokerirasituksessa käyn edeltävänä päivänä.

Kerroin eilen, nt-ultran jälkeen, äidilleni uutisista ja vähän myöhemmin siskopuolelleni. Äitini on kyllä törppöjen törppö - ei edes onnitellut, hänen suhtautumisensa oli kuin olisin 16-vuotias, koulut kesken yms. jäi kyllä paska fiilis suomeksi sanottuna. Hän varmaan mielessään ajatteli ihan positiivisia asioita ja tulee mielellään mummoksi, mutta ei vaan kyllä puhelimessa saanut sitä välitettyä millään tavoin. Tämä on hänet tuntien ihan kyllä tyypillistä "kommunikointia", joten ei siinä mitään. Toivon, että tässä suhteessa minuun on tullut vahvemmin geenejä isäni puolelta;) Onneksi sisko oli eri maata, hän onnitteli oikein sydämellisesti ja oli onnellinen meidän puolestamme!

Edellä kuvaamani kokemuksen jälkeen satuin illemmalla lukemaan alla olevan jutun 10/2012 Anna-lehdestä, joka osui ja upposi sattuneesta syystä (täytän tänä vuonna 40v.):

Piaffi: Osui tosiaan niin oikeaan tuo Anna-lehden juttu. :) Mulla kans samoja kokemuksia, esikon syntyessä olin 30v ja nyt "pikkukakkosen" syntyessä ensi syksynä 33v.

Huomenna sinne nt-ultraan ja siitä parin viikon päästä neuvolaan. Paino kestää edelleen -1kg ja viikkoja nyt 11+5. Pitää vaan siellä sairaalalla kertoa muutama valittu sana heidän asiakaspalvelustaan, jos vaikka kohtelisivat ihmisenä eikä aina vain yhtenä murusena massassa. Pelkään vaan sitä, että itkun kanssa sieltä pois, kuten esikonkin kanssa taannoin.

Tänään on melkoisen ihana ja keväinen päivä ainakin täällä meillä Savossa. Aurinko paistaa ja on muutama aste lämmintä. Ainoa kurja juttu on tuo melko kova puuskainen tuuli, joka tunkee luihin ja ytimiin. Siitä huolimatta on tänään käyty ystävän ja hänen lastensa kanssa pitkällä kävelylenkillä aamun perhekerhon jälkeen. Kerhossakin oli kevättä rinnassa, kun askarreltiin tulppaaneja. Minunkin pitäisi keksiä pyhäkouluun joku kiva askartelu 2-5-vuotiaille lapsille palmusunnuntaiksi. Ajattelin, että voitaisiin tehdä "palmunoksat" paperille leikaten ja liimaten tai sitten pajunoksat sormiväreillä. Pitää vain katsoa, minkä verran meillä on lapsia siellä ja montako aikuista tulee mukaan. Yksin on pienten kanssa vähän hankala harrastaa askartelua. ...Siis harrastuksiini kuuluu tosiaan pyhäkoulun opettajana toimiminen, joka jäi tuolla aiemmin itsestä kertoessani mainitsematta. Mutta näillä mietteillä huomista odotellen.

Tiiulii: Mulla on varmaan kaikkinensa tullut n. 3 kg.. Tuossa joulun aikaan tuli muuten vaan otettua massaa enkä sitten käyny puntarissa kuin vasta ekassa neuvolassa.. :) mutta viimeisen kuukauden aikana oli tullut +0,8 kg. Sen siitä saa, kun ei tee mieli kuin kaikkea epäterveellistä.
Täälä on ollut muuten ihan hieno päivä, mutta tosi kylmä tuuli.. muuten on ollut kyllä useampi aurinkoinen päivä - ihanaa.

Pupuski: En oo ihan varma millaisia iskiaiskivut on, mutta välillä tulee jonkinlainen kipeä pistos lonkan tietämille (aina samlle puolelle) esim. sohvalta ylös noustessa, kenkiä jalkaan laittaessa.. Tänään huomasin työpäivän aikana, että maha oli jotenki kiree.. jonkinlaisia harjoitus suoistuksia!? Tuntuu aika aikaiselta.. mutta ei taida tehdä oikeen hyvää istua pitkiä aikoja tietokoneella..

Piaffi: Onneksi tunnet äitisi, mutta olisi varmaan ollut kiva, jos olis osannu vähän paremmin ilmaista asian! :/ Kävitkö muuten siinä listeria kokeessa? Mä oon saanu ittelleni aikaiseksi kauheen bakteerikammon.. ennen en paljoo asiaa ajatellu, mutta nyt varmaan kun pääsi 12+ niin pitää kehitellä jotain murehtimista :) tai johtuu varmaan siitä, että ei tainnu ihan kaikki suositukset vielä iskostua päähän ja sitten välillä tulee syönnin jälkeen sellaisia herätyksiä, että oliskohan tuota ja tuota saanut..

ON: Viikon jaksoi olla pirteämpi, mutta taas on tämä viikko ollu aika uuvuttava jo alkuunsa.. Mua ei koskaan oo aiemmin närästänyt, mutta nyt on närästäny ainakin viikon putkeen.. Anoppiin meni vknloppuna hermo, kun oli mehelle tuumannu, että menee varmaan keisarileikkaukseen, kun oon niin lyhyt (158 cm). Ite en kyllä oo aiemmin kuullu, että pituudella olis merkitystä itse synnytyksestä.. toki en oo koskaan synnyttäny, mutta ajattelisin että lantiosta enemmän kiinni (ja sitä mulla kyllä näyttää ainakin olevan). No kai se tietää paremmin, kun on synnyttäny usemman lapsen ja on ammatiltaan th.. ;) Eilen oli kuitenkin mukavaa, kun soitti ja kysyi miten mummon pikkuinen voi!?

Lillii: No en tiiä onko sillä pituudella nyt mitään merkitystä kun veljen vaimo varmaan vielä lyhyempi ja hyvin on alateitse synnyttänyt kaksi lasta. :) Voihan se olla tapauskohtasta. Tai sit jos on kapea lantio tai jotain niin sillon vissiin sektio tehdään tai jotain, en nyt muista varmaan oikein eli tää voi olla vääräkin tieto mut ihan ku oisin joskus tällasta kuullut. :D

Lillii: Ei pituudellä ole mitään tekemistä synnytyksen kanssa. Itse olen 160cm pitkä ja alateitse synnytin esikoisen. :)

Tunsin ensimmäiset möyrinnät tänä aamuna. <3 Makasin sängyllä selälteen kun mahassa tuntui liikehdintää ja sitten nousikin toinen puoli masusta koholleen. Kovana pattina oli ja toinen puoli pehmeä eli taisi siinä pikkunen olla. :) Hassua, että noinkin pieni voi vatsan muotoa muuttaa, nyt siis rv 12+6. :))

Täällä olis yks uusi syyskuuta odottava :) Ensimmäistä odotellaan miehen kanssa innolla, suuri yllätys tämä kyllä oli :) Ensimmäinen ultra takana, ja kaikki pienellä kunnossa. Nyt osaa jotenkin enemmän nauttia tästä ajasta, aikaisemmin oli niin epävarma olo.. Täällä yhden henkilön lääkäri ja neuvolakäynnit kuulosti aivan niinkuin olisivat olleet omiani ja mieleen tuli heti että mahtaako täältä lähistöltä olla joku muukin tässä ketjussa.. Ja kyllä, täällä ollaan kans Sastamalasta :)

mmj: Tietääkö sun neuvolatäti että imetät vielä esikoista? Mitäs neuvolatäti oli mieltä?

Mä kun  kerroin imettäväni vielä tyttöä, niin tätillä meinas leuka tippua lattialle ja oli vahvasti sitä mieltä että imetys pitäisi jo lopettaa jo pelkästään uuden raskauden takia. Noh, oon nyt vähentänyt imetykset yhteen kertaan ja tuntuu että rinnat räjähtää. Täti oli sitä mieltä ettei saisi muka edes pumpata, koska muuten rinnat että maitoa pitäisi tuottaa enemmän. Huoh. Luin imetystuen nettisivuilta et on ihan turvallista imettää raskauden aikana jos ei aiheuta supisteluja..pitäiskö tulostaa sivu neuvolantädille.....

Täälläkin on tuntunut jo pientä tärinää ja sellasta "kaivamista" alavatsalla. Tuntuu kyllä samalta kun esikoista odottaessa, mut voiko tosiaan näin aikasilla viikoilla vielä tuntea vauvan liikkeet...? Tuntuu niin uskomattomalta.
Mulla ei mielestäni näy vauvamasu kyllä yhtään, se on varmaan tuolla läskien peitossa... Sorruin kokeilemaan kotidoppleriakin enkä saanu selkeitä sydänääniä kuulumaan. Kuulu lähinnä jotain ihmeellistä "huitomista" ja sit se ääni katosi toiselle puolelle alavatsaa Tyyppi ei näköjään tykkää, kun meen häiritsee sen rauhaa..

Oon tässä parisen päivää vähän miettinyt, että saattaa olla kans jotain tuntemuksia liikkeestä mahassa.. siis neuvolassa sanoi mulle viikko sitten, vaikka en mitään kysyny, että ne on sitten ilmavaivoja mikäli tässä vaiheessa jotain tuntuu, että sitten vasta siellä 17-18 ne on liikkeitä, mitkä alkaa tuntumaan.. mutta yhtäkkiä tuli sellainen fiilis, että saatta nyt olla muutakin kuin ilmavaivoja.. :) mutta toki ne voi olla niitä ilmavaivojakin..

Heippa onko täällä kellään kohtu kallistunu taaksepäin mulla tänään oli neuvola lääkäri ja ei sydän ääniä kuultu ku kohtu niin takana ja laitteesaki tais olla jotain vikaa onko kellää muulla jääny näillä viikoilla sydän ääniä kuulematta nyt rv 11+6 ? ultrassa sydän sykki hyvin ja sielläki kätilö sano että kohtu on kallistunu taakse päin..

Lillii: Kai ne voi jotain liikehdintää olla. Mun mielestä mulla tuntuu ilmavaivat ihan muualla ku alavatsalla tossa kohdun kohdalla. 

Tiitsu2: Mulla on taaksepäin kallistunu kohtu, enkä oo saanu sydänääniä kuulumaan. Eikä vauvamasukaan mun mielestä näy vielä. Mulla alkoi ekasta lapsestakin vauvamasu näkyy vasta joskus rv 20, nähtäväksi jää millon tästä pikkukakkosesta alkaa näkyä..

Tiitsu2: Mulla on kuulema kans kohtu taaksepäin kallistunu, se on todettu muutama vuosi sitten, ja voi kuulemma olla et menee pidemmän aikaa et maha alkaa näkymään, kun se kasvaa ensin taaksepäin. Tietty seki varmaa on yksilöllistä.
Kävin viikko sitte neuvolalääkärissä, aika kauan se sai ettiä sydänääniä, mut kyl ne sit saatii kuuluviin. Mä olin sillon viikolla 11+6.

hanhikki kiitos vastauksesta mä kyllä uskon että kaikki on kunnossa :) siinä laitteesa oli muutenki jotain vikaa ku ei edes mun sydänääniä saatu kunnolla kuulmaa ja kuulu siitä laitteesta jotain ihme vinkunaaki välillä :/ tänään tilasin ittelee koti dopplerin nii saa mieskin sitte kuunnella sydänääniä ku haluaa ja sit kun ne kuuluu :D

Tiitsu2: Ekasta mulla kuulu muistaakseni rv 14+ ja tästä tokasta en oo saanu kuuluville mitään selkeitä sydänääniä. Oon joutunu painaa niitä kuulokkeita korvaan ja sittenki miettiny että oliko se vauvan syke vai jotain muuta. Ja siis nyt viikkoja 12+5

Tiitsu2: Oon kuullu, että ei oo kuulunu noilla viikoilla, mutta kaikki ollut silti hyvin! Mitä th sanoi eli joudutko nyt vaan olla seuraavaan neuvolaan? En usko, että syytä huoleen, jos eivät sua pistäneet lisätutkimuksiin!

mmj: Kyllä mä sen tiesinki.. ärsytti vaan, kun se perusteli sillä.. kun ite en nyt muutenkaan oo vielä tässä vaiheessa koko synnytystä miettiny... :)

Labitsi: Kyllä mulla ainakin tuntuu vatsanki puolella joskus, jos ilmaa kiertää vatsassa.. mutta tuntuu mun mielestä eriltä! :)  ja onhan se kohtu tuossa aika lähellä.. eli ehkä näin ensikertalaiselle hankala hahmottaa, mistä tuntuu (aivan kuten th sanoi).Eikä tässä mitään hätää, kun aika aikainen ajankohta.. eli odotellaan viikkoja niin eiköhän niistä sitten voi olla varmempi, mikä tuntuu kohdusta ja mikä ei.. : D

Takaisin