Maaliskuun mietteet

@Cygnus sama homma täällä, nännit on vähän arat ja välillä tulee huono olo, varsinkin jos verensokeri pääsee laskemaan. Kyllähän tää vähän huolettaa, mutta kun ei oireita ollut tiistainakaan ja silti ultrassa kaikki oli hyvin niin se vähän helpottaa. Muistan viime raskaudesta, että joskus rv 7 tuntui, että rinnat alko kipeytymään ja siinä kun rv 8 alkoi ja se kipu yhtäkkiä hävisi, niin se ahdisti. Ultran mukaan mulla olis tänään 7+0 mut en ihan usko siihen, koska muuten mulla olis ovis ollut tiistaina ja vielä lauantainakin näyttänyt o-testi plussaa joten menen sillä, että tänään on 6+5 :angelic: Eli ensi viikolta odotan kyllä oireita.. Mä kysyin siltä lääkäriltä tästä oireettomuudesta ja hän sit sanoi, että toisilla naisilla keltarauhashormonin eritys on vähäisempää ja siksi kroppa ei reagoi siihen niin vahvasti. Sitten taas viikoilla 8-9 kun istukka alkaa ottamaan hommat haltuunsa ja istukkahormoni (käsittääkseni HCG) alkaa olemaan jo niin isoissa luvuissa, että se sitten aiheuttaa toisille kovemmat oireet ja vastaavasti toisten kropat sitten kestää sen hormonin paremmin. Noh arvatkaa vaan mitä minä tein :wacky: Kävin äsken yksityisellä mittaamassa keltarauhasarvot !! Haluan nähdä, missä mennään. Koska jos ne on tosi alhaset, niin siitä voi päätellä, että raskaus saattaa olla menossa kesken. Ja jos menee niin haluan, että mulla on jotain konkreettista mitä sitten kertoa lääkärille kun toinen km olisi sitten. Viime raskaus meni rv 8+1 ja jossain tapauksissa syynä on ollut juurikin se, kun keltarauhashormonia ei ole ollut tarpeeksi ja siitä syystä raskaus ei ole pysynyt yllä. Mutta sitten taas löysin sellaistakin netin ihmeellisestä maailmasta, että jos on ollut kkm, niin se kielisi jostain muusta syystä, koska jos kelt. eritys lakkaa niin silloin pitäis alkaa vuoto koska se on se hormoni joka alunperin pitää vuodon poissa. Noniin oliko tarpeeksi sekavaa :woot:
Muoks. vaihteluväli tolle keltsikalle on ensimäisellä kolmanneksella 9-46 ng/ml. Alle 10 on yleensä liian alhainen, MUTTA raskaus voi silti jatkua. Eli onhan se selvä, että jos jollain on tuo määrä 20 ja toisella 40 niin kyllä se varmaan vähän eriltä tuntuu. 5-6 viikolla normimäärä on 10-29 ng/ml. Mut siis näähän nyt on ihan omaa tutkimusta ja spekulaatiota et näistä ei kannata ottaa kyllä mitään oppia. Toisekseen, toiset on sitä mieltä, että alhaset arvot johtuu siitä, että raskaus on jo alunperin mennyt pieleen ja toiset taas näkevät, että hormonilisästä voi olla apua. Mut tää on vissiin aika kiistelty juttu.

Mun mielestä hyvinkin järkeenkäyvää.

Km: sikiö voi olla kunnossa, mutta huuhtoutuu vuodon mukana pois, kun keltarauhanen ei toimi.

Kkm: sikiö menehtyy jonkun kehityshäiriön vuoksi, mutta raskaus jatkuu, koska keltarauhanen toimii.

Eihän se tietenkään noin mustavalkoista ole.

Mä en kyllä uskaltaisi mittauttaa omia keltarauhas arvoja :D Tressaisin niitä kuitenkin liikaa. Sama kun mun viime raskaudessa oli kromosomivika sikiöllä enkä edes halunnut nähdä mun S-hCGBV/D ja S-PAPPA arvoja, enkä nytkään halua etten ala niitä vertailemaan.
 
Kyllähän siinä itku pääsi, kun lääkäri totesi että kohdunsisäinen raskaus ja sikiö vastaa viikkoja ainakin suurin piirtein. Laskettua aikaa ei lähtenyt muuttamaan, kun ero menkoista laskien ja sikiön koon välillä oli vain muutama päivä.
Sykkeenkin sain kuulla ja voi että. Itkuhan siinä pääsi. Ihanan ymmärtäväinen lääkäri, antoi mun äänittää sitä sydämen jumputusta tulevalle isälle, kun on töissä eikä päässyt mukaan.

Huhhuh, taitaa tästä tulla semmoinen jekuttelija!
Nyt sen vastapainoksi, etten nukkunut viime yönä juuri silmäystäkään, ajattelin ottaa vähän niinku ”päikkärit”.

On aika voittajaolo.

Ihanaa, onnea :)
 
Söin äsken vahingossa kaupan valmiin tortillan, jossa oli tuorejuustoa. Sen siitä saa kun menee oksennus kurkussa kauppaan ja yrittää ettiä jotain, josta tulis edes vähän parempi olo.
 
@Cygnus sama homma täällä, nännit on vähän arat ja välillä tulee huono olo, varsinkin jos verensokeri pääsee laskemaan. Kyllähän tää vähän huolettaa, mutta kun ei oireita ollut tiistainakaan ja silti ultrassa kaikki oli hyvin niin se vähän helpottaa. Muistan viime raskaudesta, että joskus rv 7 tuntui, että rinnat alko kipeytymään ja siinä kun rv 8 alkoi ja se kipu yhtäkkiä hävisi, niin se ahdisti. Ultran mukaan mulla olis tänään 7+0 mut en ihan usko siihen, koska muuten mulla olis ovis ollut tiistaina ja vielä lauantainakin näyttänyt o-testi plussaa joten menen sillä, että tänään on 6+5 :angelic: Eli ensi viikolta odotan kyllä oireita.. Mä kysyin siltä lääkäriltä tästä oireettomuudesta ja hän sit sanoi, että toisilla naisilla keltarauhashormonin eritys on vähäisempää ja siksi kroppa ei reagoi siihen niin vahvasti. Sitten taas viikoilla 8-9 kun istukka alkaa ottamaan hommat haltuunsa ja istukkahormoni (käsittääkseni HCG) alkaa olemaan jo niin isoissa luvuissa, että se sitten aiheuttaa toisille kovemmat oireet ja vastaavasti toisten kropat sitten kestää sen hormonin paremmin. Noh arvatkaa vaan mitä minä tein :wacky: Kävin äsken yksityisellä mittaamassa keltarauhasarvot !! Haluan nähdä, missä mennään. Koska jos ne on tosi alhaset, niin siitä voi päätellä, että raskaus saattaa olla menossa kesken. Ja jos menee niin haluan, että mulla on jotain konkreettista mitä sitten kertoa lääkärille kun toinen km olisi sitten. Viime raskaus meni rv 8+1 ja jossain tapauksissa syynä on ollut juurikin se, kun keltarauhashormonia ei ole ollut tarpeeksi ja siitä syystä raskaus ei ole pysynyt yllä. Mutta sitten taas löysin sellaistakin netin ihmeellisestä maailmasta, että jos on ollut kkm, niin se kielisi jostain muusta syystä, koska jos kelt. eritys lakkaa niin silloin pitäis alkaa vuoto koska se on se hormoni joka alunperin pitää vuodon poissa. Noniin oliko tarpeeksi sekavaa :woot:
Muoks. vaihteluväli tolle keltsikalle on ensimäisellä kolmanneksella 9-46 ng/ml. Alle 10 on yleensä liian alhainen, MUTTA raskaus voi silti jatkua. Eli onhan se selvä, että jos jollain on tuo määrä 20 ja toisella 40 niin kyllä se varmaan vähän eriltä tuntuu. 5-6 viikolla normimäärä on 10-29 ng/ml. Mut siis näähän nyt on ihan omaa tutkimusta ja spekulaatiota et näistä ei kannata ottaa kyllä mitään oppia. Toisekseen, toiset on sitä mieltä, että alhaset arvot johtuu siitä, että raskaus on jo alunperin mennyt pieleen ja toiset taas näkevät, että hormonilisästä voi olla apua. Mut tää on vissiin aika kiistelty juttu.
@Aada5 hurjasti tsemppiä :Heartbigred Vuodon puuttuminen on hyvä merkki, vaikka tiedän ettei se tässä kohdin lohduta.
@dadapls voi kurjuus, onko sulla sitten vuotoa vai mitä ? :sad001 tsempit sinnekkin ! Se on kyllä ihan totta, et plussasta ne piinaviikot vasta alkaakin:sorry:
@Uutukainen ihanaa, onnea paljon ! Mullakin kyynel vierähti kun se jumputus alkoi, vaikka ensin luulin että se on oma syke kun ihan vamrasti omatkin sykkeet huiteli jossain samoissa :joyful:

Tää kipuilukin on niin kakspiippusta. Aluksi kun ei ollut mitään tuntemuksia niin olin ihan hermona, että ei siellä sit vissiin mitään tapahdu ja nyt sit jokainen kipu ahdistaa jos onkin merkki keskenmenosta.. :sad001

ps. Saanko foorumin pisimmän viestin palkinnon ? :cool05

Kyllä tällä jo palkinto tulee :grin

Millä viikoilla kävit ultrassa? Mulla taitaa olla kans liian vähän sitä keltarauhashormonia kun ennen raskautta tiputteli monta päivää ennen menkkoja ja nytkin siis tuli vuotoa. Tiistai iltana ihan yhtäkkiä alkoi vuotamalla valumaan verta, ja kesti n. 5-10min. Oon tuolla toisessa ketjussa selittäny siitä (liikaakin). Nyt loppunut ilmesesti, tänään ei tullu mitään edes pyyhkiessä. Ens vkl olisin menossa yksityiselle ultraan mutta mulla viikkoja vasta 5+3, tai oviksen mukaan 5+0. Ja eikös 6+3 pitäs kuulua syke, eli vasta ens vk lopusta mahollista. Ja mielummin ootan pari päivää lisää koska siitä sykkeestähän sen näkee selkeesti onko elossa vai mitä. Voi olla et menee jopa huhtikuun alkuun.. Tää on ollu ihan kauheeta, tiistaina sanoin jo toukalle heipat kun niin yhtäkkiä tuli. Neuvolassa sanoivat vaan että seuraile ja 3vk päästä testi. Kuka tässä tilanteessa jaksaa oottaa 3vk?? Naikkarilla hoki keskenmenoa puhelimessa, mutta tänään neuvolassa kun selitin tilanteen uudelleen sanoi että vaikuttais raskaus jatkuvan kun vuoto loppumaan päin, mutta eihän sitä tiiä kun vasta ultrassa..
 
Söin äsken vahingossa kaupan valmiin tortillan, jossa oli tuorejuustoa. Sen siitä saa kun menee oksennus kurkussa kauppaan ja yrittää ettiä jotain, josta tulis edes vähän parempi olo.

Sehän voi olla myös pastöroitua, suomalaiset on usein ja eurooppalaisetkin nykyään aika pitkälle :) Tää on just paha kun muutenkin jos on hankala saada alas mitään niin tulee nää rajotukset pahasti tielle.
 
Sehän voi olla myös pastöroitua, suomalaiset on usein ja eurooppalaisetkin nykyään aika pitkälle :) Tää on just paha kun muutenkin jos on hankala saada alas mitään niin tulee nää rajotukset pahasti tielle.

Mieki oon kuullu just tuon että suomessa yleensä tehty pastöroidusta maidosta. Mutta mie en vieläkään ymmärrä mitä sana tuorejuusto meinaa?! Lukeutuuko niihin jotku tietyt juustot?

No nyt näin ettei meetvurstiakaan pitäs syödä. :eek: Se on oikeastaan ainoa kinkku mitä me leivänpäälle ostetaan.. nooh
Parempi saada selville myöhään kun ei ollenkaan!
 
Muokattu viimeksi:
@dadapls ai salatussa? Mulla ei ihan vielä riitä viestit sinne:sorry:
Kävin tässä raskaudessa menkkojen mukaan 6+3 ja syke kuultiin, mut koko oli 6+5. Viimeksi tossa kesketyneessä kävin 6+0 ja sillon syke "nähtiin" eli vilkkui näytöllä. Ja tää oli siis se keissi kun syke oli hentonen, voi olla että oli normaalia mutta todnäk ei kun ei jaksanut pidemmälle. Ei kuulemma suositella kuunneltavaksi sillon kun ei oo turkimusta tarpeeksi siitä onko se hyvä vai huono, tiedä sitten.. Eli hyvä vaan jos jaksat ootella muutaman päivän lisää.:happy:
Tuo mut ultrannut lääkäri sanoi että 35 vuoden kokemuksella 1/10 vuodosta on johtunut keskenmenosta. Mut juu tuo on kyllä niin nihkeetä kun käsketään vaan odottamaan julkisella. Todella nihkeästi ultraavat. Vaikka eihän sitä hirveesti muuta, voi kun odottaa... Mutta silti sais ny jotain apuja edes. Tollanen vuoto mitä kuvailit vois kuulostaa myös hematoomalta jos oli yhtäkkistä ja punasta.
Ja tosta tiputtelusta, niin voi olla merkki siitä, tai sitten ei. Jollain tiputtelee "ilman syytä". Toivotaan nyt parasta kuitenkin <3
 
@dadapls ai salatussa? Mulla ei ihan vielä riitä viestit sinne:sorry:
Kävin tässä raskaudessa menkkojen mukaan 6+3 ja syke kuultiin, mut koko oli 6+5. Viimeksi tossa kesketyneessä kävin 6+0 ja sillon syke "nähtiin" eli vilkkui näytöllä. Ja tää oli siis se keissi kun syke oli hentonen, voi olla että oli normaalia mutta todnäk ei kun ei jaksanut pidemmälle. Ei kuulemma suositella kuunneltavaksi sillon kun ei oo turkimusta tarpeeksi siitä onko se hyvä vai huono, tiedä sitten.. Eli hyvä vaan jos jaksat ootella muutaman päivän lisää.:happy:
Tuo mut ultrannut lääkäri sanoi että 35 vuoden kokemuksella 1/10 vuodosta on johtunut keskenmenosta. Mut juu tuo on kyllä niin nihkeetä kun käsketään vaan odottamaan julkisella. Todella nihkeästi ultraavat. Vaikka eihän sitä hirveesti muuta, voi kun odottaa... Mutta silti sais ny jotain apuja edes. Tollanen vuoto mitä kuvailit vois kuulostaa myös hematoomalta jos oli yhtäkkistä ja punasta.
Ja tosta tiputtelusta, niin voi olla merkki siitä, tai sitten ei. Jollain tiputtelee "ilman syytä". Toivotaan nyt parasta kuitenkin :Heartred

Ei kun täällä ”julkisella” puolella siinä marraskuiset 2019 ja +++++plussa+++++ ketjussa. Joo eli kannattaa ootella huhtikuun ekoille päiville. Kyllä mä varmaan kykenen:joyful: Sit jos kaikki ei oo niinkun pitää niin ei se sykkeen kuuluminen/kuulumattomuus auta mut jos onkin kaikki hyvin ja maksan siitä +-100e niin haluisin samalla kuulla sykkeen :)

Ymmärrän ton julkisen linjan että ei ultrata kun on aika yleisiä noi vuodot mutta se ei vaan tunnu kivalta kun soittaa paniikissa ja sanotaan ettei voi edes tarkistaa..
 
Mieki oon kuullu just tuon että suomessa yleensä tehty pastöroidusta maidosta. Mutta mie en vieläkään ymmärrä mitä sana tuorejuusto meinaa?! Lukeutuuko niihin jotku tietyt juustot?

No nyt näin ettei meetvurstiakaan pitäs syödä. :eek: Se on oikeastaan ainoa kinkku mitä me leivänpäälle ostetaan.. nooh
Parempi saada selville myöhään kun ei ollenkaan!
Linkitän tähän Eviran sivuilta listan, missä lukee kaikki tämmöset kiellot ja suositukset niin raskausajaksi kuin muullekin väestölle.
https://www.ruokavirasto.fi/globala...ruokavirasto_taulukko1_suomi_final_verkko.pdf

Meetwurstiakin saa syödä kuumennettuna!

Tuorejuustoista tuolla lukee seuraavasti: "Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascarpone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä)."
 
Linkitän tähän Eviran sivuilta listan, missä lukee kaikki tämmöset kiellot ja suositukset niin raskausajaksi kuin muullekin väestölle.
https://www.ruokavirasto.fi/globala...ruokavirasto_taulukko1_suomi_final_verkko.pdf

Meetwurstiakin saa syödä kuumennettuna!

Tuorejuustoista tuolla lukee seuraavasti: "Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina. Halloumi-, mascarpone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi nauttia kuumentamattomina, jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta säilyvyysajasta on jäljellä)."

Kiitti! Tää jo selvensi! Monesta paikasta lukenu mutta jotenki epäselviä ja erilaisia eri paikoissa suositukset.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ei oo tullut mieleenkään että sellainen leikkelemetwursti olis kielletty! Oon ajatellut että se on samaa kategoriaa kuin muutkin leikkeleet. Vai onkohan niissä eroja? Chorizomakkarat yms. olisin hoksannut kun nehän pitää muutenkin kypsentää. Meiän ohjeissa ei ollut mainittu metukkaa.

Esim. Valion sivuilta voi tarkistaa noita juustoja jos mietityttää. :)
 
Tota Tampereen ohjetta ei ole ehkä päivitetty kun siellä kehotetaan kuumentamaan myös pastöroidut pehmeät juustot. Ne on nykyään vapautettu pannasta ainakin jos päiväystä on hyvin jäljellä. :) Paitsi jotkut homejuustot jotka oli edelleen kielletty. Kyllä mä uskaltaisin kotimaisia pastöroituja juustoja syödä, esim. tuorejuustoa ja mozzarellaa jos vaan kylmäketjut on kunnossa.
 
Joo, näköjään päivitetty 2016, että sinänsä ehkä osittain vanhaakin tietoa. Mutta linkkasin sen lähinnä sillä selkosuomi-ajatuksella :)

Mutta ton Eviran linkin, jonka linkkasin, uskoisin olevan viimeisintä tietoa.
 
Joo, näköjään päivitetty 2016, että sinänsä ehkä osittain vanhaakin tietoa. Mutta linkkasin sen lähinnä sillä selkosuomi-ajatuksella :)

Mutta ton Eviran linkin, jonka linkkasin, uskoisin olevan viimeisintä tietoa.

Joo meidän neuvolan ohjeet ainakin näyttäis olevan tän mukaan päivitetty! Tampereen lista olis kyllä ollut tosiaan selkeämpi selata kun tossa Eviran taulukossa on kaikki mahdollinen. Mutta äkkiä nää alkaa muistaa. :) Jotain niitä siemeniä äsken tarkistelin myslipaketin vierellä että miten ne menikään. Neljän vuoden aikana on juustojen lisäksi mun mielestä jotain kasviksia vapautettu pannasta, esim. rucola. Muistan kun viime raskaudessa huvitti syökö joku oikeasti sellaisia saavillisia rucolaa että siitä olisi haittaa.
 
Jahas, enpä tiennyt tuosta meetvurstista ja just oliko pari päivää sitten sitä söin! Ääh. Ajattelin että nyt en ota sellasta stressilinjaa ku viime kerralla ja heti söin jotain väärää. :hungover: miksei metukkaa siis saa syödä? Eikö se ole kypsää? Lomalla ois ollu poron kylmäsavulihaa tarjolla, sitä en syöny siksi että ei tehnyt mieli, muttei käyny mielessäkään etten ois muuten varmaan sitäkään saanu syödä... pitäisiköhän tässä skarpata.
 
Jahas, enpä tiennyt tuosta meetvurstista ja just oliko pari päivää sitten sitä söin! Ääh. Ajattelin että nyt en ota sellasta stressilinjaa ku viime kerralla ja heti söin jotain väärää. :hungover: miksei metukkaa siis saa syödä? Eikö se ole kypsää? Lomalla ois ollu poron kylmäsavulihaa tarjolla, sitä en syöny siksi että ei tehnyt mieli, muttei käyny mielessäkään etten ois muuten varmaan sitäkään saanu syödä... pitäisiköhän tässä skarpata.
Eviran ohjeen mukaan kestomakkaroiden eli salami ja meetwursti kohdalla lukee "Vältettävä kaikkia sellaisia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kuumennettu" Selvennyksenä lukee toksoplasmoosiriski.

Mutta muiden "viipaloitujen lihatuotteiden ja leikkeleiden" kohdalla lukee: "Käytä sellaisenaan syötävät tuotteet mie-lellään hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää." perusteena listeria monosytogenes-riski.
 
Muokattu viimeksi:
Jahas, enpä tiennyt tuosta meetvurstista ja just oliko pari päivää sitten sitä söin! Ääh. Ajattelin että nyt en ota sellasta stressilinjaa ku viime kerralla ja heti söin jotain väärää. :hungover: miksei metukkaa siis saa syödä? Eikö se ole kypsää? Lomalla ois ollu poron kylmäsavulihaa tarjolla, sitä en syöny siksi että ei tehnyt mieli, muttei käyny mielessäkään etten ois muuten varmaan sitäkään saanu syödä... pitäisiköhän tässä skarpata.

Se menee raakojen lihojen kategoriaan. Mäkään en ole hoksannut! Lukihan se tuolla Eviran taulukossa, pitäis näköjään lukea vielä tarkalla syynillä sekin. On vähän erilainen kuin meidän neuvolan laput. Sellanen selkeä kieltolista olisi kätevä. :grin Ekassa raskaudessa tuntui että rajoituksia ja mietittävää on tosi paljon. Mietin esim. onko tonnikala kypsää vai ei. :facepalm: Nyt en ole kauheasti ajatellutkaan ruokajuttuja vaikka haluankin varoa noita pahimpia myrkytyksiä.
 
Takaisin
Top