Maaliskuun meiningit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pyykinpesu vauvaa varten jatkuu, nyt on vuorossa harsot, lakanat yms.
Lorautin nyt hiukan etikkaa koneeseen huuhteluun, lähtee loputkin mahdolliset hajuhaitat.

marce86, millaisia kestovaippoja sä olet suosinut? Vastasyntyneellä et siis ole käyttänyt?

Mä ajattelin, josko vastasyntyneellä käyttäisi ihan harsotaitoksia ja ehkä siihen päälle IV:n kuori, tai sitten niitä IV:n flanelletteja ja kuoria. Ja siitä eteenpäin sitten pul-taskuvaippoja. Varmaan pitää parit villiksetkin ostaa (tai pyytää äitiä tekemään...), kun mulla on myös sisätaskuvaippoja, josko niitä käyttäisi sitten öisin...
Mä olen siis esikoistani odottava aloitteleva kestovaippailija :grin Joten en ihan vielä tiedä, mikä vaihtoehto on paras...
AIO:t mulla on kanssa muutamat kokoa S, mutta nehän kuivuu ihan kamalan kauan :eek: joten en tiedä, onko kovin käytännölliset.
Ai niin, siis kuinkakohan kauan suunnilleen menee, että voi siirtyä NB-koosta kokoon S ?

^ itelläni on nyt seuraavana vuoros kestovaippojen hankinnat... minulla on jo parit villahousut joita ajattelin (harsotaitoksen kanssa) käyttää vastasyntyneellä, kai niitä voi niin käyttää? Olen tosiaan myös ihan aloittelija näissä enkä paljon mitää tiedä, eli vinkkejä vastasyntyneen kestoista voi laittaa!

Hei, mun on ihan pakko kysyy, et kuinka päädyitte tohon kestoiluun? Mä en oo siis ikinä ees harkinnu kestoilua, koska mun mielestä se vaikuttaa paljon monimutkaisemmalta touhulta ja on ehkä jopa vähän sillain ällöttävää, en oikee osaa selittää. :D Mut siis musta on paljon kätsympää ottaa se paskavaippa, heittää roskiin ja ottaa uus, kun et alkaisin sit niitä paskendaaleja peseskeleen..

Viime yönä miullakin ensimmäinen oikeesti raskauteen liittyvä HÖPELÖ uni! Oltiin synnärillä tai siis mie olin ensin yksin, koska mies oli ympäripäissään jossain. Kätilö oli tosi kovakouranen, olevinaan hiero miun alaselkää polttojen aikaan.. jossain vaiheessa pötkötin sängyllä ja pitelin mahaa. ja siinä koin ihme valaistumisen, ihankun olisin "heränny"... "HEI,HEI,HEI! komento takas, eihän tää nyt vielä voi syntyä! viikkoja on vasta 24" Ja sittenpä heräsin..

Mie aloin kestoilla esikoisen kanssa kun tuo oli n. puoli vuotias. Koin kaikista parhaimmaksi taskuvaipat pelkällä PUL-kuorella ja sisäkankaana Coolmax (Ei ollu koskaan hajuongelmia!) Sitten ostelin huutonetistä yksittäisiä (uusia) Babyland -taskuvaippoja (monet merkit verrattavissa noihin) ja niissä oli sisäkankaana fleece, niin siihen sitten ennemminkin jäi tahraa ja hajuja, mut taas toisaalta aika fifty-fifty kumpi oli taas iholle parempi. Molemmat koin hyväksi.
Että tämän ihmeellisempi kestoilija mie en ollu :grin Aattelin vaan jakaa kokemuksia kun näistä alko puhe olemaan...

Imuina käytin vaippojen sisällä melkein kaikkea mikä vaan imi kosteutta. Pääasiassa mikrokuitu imuja, mitä tuli vaippojen mukana. Ihe tein muutamat taskuvaipat niin niihin sitten saikin saumuroida ihan mieleisiään...

En meinannu nyttenkään aloittaa ihan vauvana, himo ja into kyllä olis sitten taas kunhan muksulla on jo useampi kuukausi ikää.

Pommiina, olin niiiiiin samoilla linjoilla alkuun tuon kakka -homman kanssa :grin -Ikinä kun ei esim työssä oo mitään paskahommia tarvinnu tehä..hohoo!

Siks kait oli helpompi aloittaa kun ei lapsi enää ollu pelkällä maidolla, että sonta oli kiinteempää :wink

Yks mikä innosti minnuu niin säästö toki vaippakuluissa ja kun ne kestovaipat on vaan niiiiiiiiin ihania kuoseiltaan :p

Musta on hauska lueskella noita teitin kestojuttuja, ku ne on mulle ihan täyttä hepreaa.. :grin Esikoisen kans on täällä menty ihan täysin kertiksillä ja aijotaan kyl mennä nytkin, tässä asiassa oon ihan varma et mun mieleni ei muutu, mut silti olis kiva kuulla teijän pointteja asiasta. Sitä en voi kyl kieltää etteikö varmaa rahaa säästyis ja on ne kuositkin hienoja, mutta ei vaan silti natsaa.. :wink

Minäkin pidin kestovaippailua kauheen vaikeena, kun niissä on niin montaa eri tyyliä ja vaippaa ja imua ja mitä vielä, mutta sitten kun kaveri hiukan perehdytti asiaan, niin eipä se nyt niin vaikeeta ollutkaan. Osittain se on tietysti yhä hieman epäselvää, mutta onhan tässä vielä aikaa perehtyä! Aluksi minullekaan ei edes tullut mieleen mitkään muut kuin tavalliset vaipat, mutta nyt kestoihin tutustumisen jälkeen ajattelin kyllä alkaa käyttämään suurimmaksi osaksi niitä (myös rahansäästön ja vähemmän roskamäärän takia). Mies oli aluksi myös oikein kestoja vastaan ("minähän en mitään vaippoja käytön jälkeen ala pesemään!"), mutta hänenkin täytyi sitten perehdytyksen jälkeen myöntää, ettei ei se niin kamala tai vaikee juttu olekaan :D

Pelkästään lukemalla näistä on mielestäni kyllä vaikea saada selkeetä kuvaa, se auttoi kun ihan konkreettisesti sai tutustua ja joku oikein näytti miten ne imut ym toimii, niin sitten sen tajus :>

Heh, Miu sun ukkos aatteli ihan samanlailla ku meillä aatellaa. :D Ollaan kyl ukon kans molemmat sillä kertis linjalla. Ja totta kyl et jos haluais todella tietää miten se homma toimii, niin tollasen kunnon opettelun se vaatis.

Hauskasti samoilla ajatuksilla mennään täällä, just eilen kaverille puhuin että vois jonku satsin niit kestoja ottaa, kokeilla. Kun en noiden naistenvaivojenkaan kanssa tykännyt siderumbasta sen roskis ja osteluhomman takia.
Vaippojen kohdalla tosin olen melkovarma että maks puolet ja puolet menee kertis ja kesto suhde. Ei varmaan pysty orientoitumaan niin että kokoajan kestoilis.
Realisti mun päässä tiesi jo taputtaa mua olalle että "älä sit osta montaa pakettia kun se sun innostus laantuu niin käyttämättä jää ja sit harmittaa kun ne maksaa kumminkin rahaa". Ja olen hyvin samalla linjalla mutta ajattelin ottaa selvää ja vähän katsoa kiinnostaisiko jaksaisiko sitä, koska kyllä mussa mun sisäinen ekohippi aina huutaa hoosiannaa kun ostetaan jotain kertakäyttöistä joka oikeasti menee heti roskiin eikä maadu yms. Ja se roskien vienti itseasiassa musta on ärsy taloushomma koska sitten kun ipana syntyy, saan siiihen puuhaan ottaa varmaan ainakin päivällä sitten sekä vaunut että koiran mukaan. Koira tosin vie meillä roskat tai ainakin auttaa kevyempien kanssa että siitä onneks on hyötyäkin.

Mutta pittee kattoo, isäntä ei ainakaan riemusta kilju omalta ohaltaan ku kertsienkin kanssa sille saa olla varmaan kolmet gummihanskat ja neljä hengityssuojainta ja se pyörtyy ja oksentaa alussa silti. Mutta saa luvan vaihtaa IIIHAN alusta asti vaikka on tuossa kiemurrellut, en ole tuumaakaan antanut periksi enkä anna. ei se nyt niin herkkua kelleen kumminkaan ole.

Aika helppojahan ne kestot muuten taitaa nykysin silleen olla jos jaksaa ehtii vähän panostaa kun on taskuja ja kaavoja ja ja ohjeita ja seuroja ja tietoisuus lisääntynyt, tarhoissa ja yleisesti. Ei vissii ihan yhtä helppoo ollu vielä tovi sitten. Älkää kysykö paljonko mun tovi on. 20v sitten?

Mä sivusta seurasin siskon kestoilua kolmen lapsen kanssa, ja siitä jäi jotain tietoa ja ajatuksia.

Kerttiksistähän syntyy ihan kauheasti roskaa. Jos ei ajattele sitä ekologisuuden kannalta (kaatopaikat täyttyy jätteellä joka ei koskaan maadu),
niin sitten siltä kannalta, että eipähän ole sisällä roskis koko ajan täynnä ja haisemassa.
Jos asuu taloyhtiössä, niin silloin toki vaipparoskista ei tule lisää kustannuksia, mutta omakotiasujalla jäteastia on kyllä paljon nopeammin täynnä kuin ennen, saattaa joutua tyhjennysväliä lyhentämään tai maksamaan isommasta jäteastiasta.

Kestovaippoja tarvitaan n. 10kpl per koko, joten rahallinen säästö on HUIMA verrattuna kertakäyttövaippoihin.
Kestovaippoja voi toki ostaa uutena, mutta on myös paljon kestovaippakirppiksiä (netissä tai livenä) joista voi tehdä edullisia mutta hyviä hankintoja. Näppärä ompelija tekee kestonsa ja imunsa itse. (Mä sain siskoltani kestovaippoja ja imuja, en toki kaikkia, osan hän myi eteenpäin. Äitini ompelee niitä mulle lisää, samoin tekee parit villikset.)

Kertakäyttövaipat saattavat myös joillekin lapsille aiheuttaa kaikenlaisia ihottumia ja hiertymiä, kun ne eivät hengitä kovin hyvin, ja jotkut saattavat allergisoitua kerttiksissä käytetyistä kemikaaleista.

Kertakäyttövaippa saattaa liian täyteen pissaa tullessaan "räjähtää"... katso kuva.

Tässä nyt oli seikkoja meidän kestovaippailun valitsemiseen, jotka mulla äkkiseltään tulivat mieleen.. :)
Ja enhän mäkään vielä osaa sanoa, täyskestoillaanko me, vai vain osittain. Sen näkee sitten.

Olen nyt netistä kahlannut kauheasti tietoa kestoista.
Jos joku haluaa, niin voin vinkata linkkejä, jotka olen itse aloittelevana kestoilijana kokenut hyödyllisiksi.

Mutta tosiasiahan on se, että kestoilu saattaa vaikuttaa tosi monimutkaiselta, jos ei ole keneltäkään tuttavalta siitä koskaan kuullut / nähnyt sitä toimintaa.
Pelkästään asiasta lukemalla se saattaa vaikuttaa vaikealta, mitä se ei sitten ole kunhan ajatukseen tottuu.

Ja ei niitä kakkoja sinne pesukoneeseen laiteta :wink
Kiinteät pökäleet tiputetaan vessanpönttöön ja sitten huuhtaistaan, löysempi tavara huuhdellaan. Ja sitten vasta vaipat pestään. Yleensä pesu 60 asteessa riittää, silloin tällöin voi ns. keittopestä 90 asteessa. Jos tuntuu hajuhaittoja jäävän, voi kokeilla ruokasoodaa pesuaineen joukkoon. Ja huuhteluaineeksi pelkkää etikkaa.
Kestovaipat tulisi pestä hajusteettomalla, alle 5% saippuaa sisältävällä pesuaineella, huuhteluainetta ei käytetä ollenkaan ettei imuteho heikkene (samaahan sanotaan mm. pyyhkeistä).

Eli kätsysti niitä kestoja voi pestä samassa koneellisessa, missä muitakin vauvan vaatteita. Ei siinä kauheasti isompi työ ole :)

Meillä mieskin on nyt lähtenyt tähän mukaan. Olen hänelle jo perehdyttänyt erilaisista vaipoista, ja hän on sitä mieltä kanssa, että ainakin yritetään täyskestoilua.

Liitteet

Täällä puraisi siivouskärpänen. Kämppä imuroitu, ja jopa pölyjä oon pyyhkeilly (mun inhokkihommaa). Ja sit aattelin et alan raivaan meijän vaatekaappia. Se varmaan tyhjenis puolella ku raakkais vaatteet pois mitä ei varmana ikinä käytetä, jos sit sieltäkin pölyjä karkottelis... Saapa nähdä lötkähdinkö ku söin, ja draivi pysähty...
Mut ehkä tää vois olla sitä pesänrakennusvimmaa, mitä ei kait viimeraskaudessa juurikaan ollut :p

Hyviä pointteja kyllä, en sitä kiellä missään nimessä! :) Pakko myöntää että ite en ole mikään eko ihminen, ja siis meillä kertyy roskaa muutenki hirveesti, mutta niin myös pyykkiä, että jos mä niistä kahesta valitsen niin ennemmin lisää roskaa, koska asutaan niin lepikossa että meil on pihassa mesta mis sit poltellaankin osa. Tokihan se sit on pakko ruveta kestoja käyttään jos mikään kertismerkki ei sovi vauvalle, mut onneks ei esikon kans ainakaan ollu mitään ongelmia.

Miulla oli loppupeleissään noin kolmekymmentä vaippaa käytössä.. siis tyttö käytti :wink ja koin sen oikein hyväks määräks, koska niinkun aikasemmin oli noista pesuaineista puhetta (en muista tuliko siellä esille) mut hajusteellisia pesuaineita käytin vaatteissa ja huuhteluainetta myös koska kävi etomaan että vaatteet tuoksu samalle kuin vaipat :rolleyes: eli siis miulla tuli useastikin vaippapyykki erikseen.. onko sitten oikea säästö, mää tiijä en koskaan laskenu :wink

Mut sekakäyttäjä siis olin, et en paasaa paasaamalla asian puolesta, pääasiassa päivällä oli kestot. yöks laitettiin kertakäyttö.

Voi, en ees muistanu enää omaa kestoiluani!! Se jos mikä herättää puolesta ja vastaan keskustelua mut menkkarätit kestoina on AAAAIVAN mahtavia!!! Niistä en luovu enää koskaan.

Pakko oli isännältä kysäistä tuosta räjähtäneestä vaipasta, on siis joskus aikoinaan ollu vaippatehtaalla töissä, et mistä tuollanen voi johtua.. Sano et liikaa sappea voi olla yks syy o_O ei sano miulle mitään, mut suomeks valmistusvirhe vaippaerässä...

Asiasta saviruukkuun..viimenen työilta olis eessä ja sitten huimat neljä vapaata! Tytön kans lähetään reissuun junalla :grin Sano, et häntä saattaa vaikka hieman pelottaa..kävin nauramaan, et parempi olis olla pelkäämättä.. hienoa kun junaan noustessa jonkin kohtauksen järjestäis..hehheh..
Sen jälkeen oliskin 9 töitä 2 vapaata 9 töitä ja LOOOOOOMAAAAAAA....!!! :smiley-bounce016

Ei oo kyllä koskaan vaippa "räjähtäny"!!:laughing025Samotenhan siinä käy, ku kestonki kans eli ku imu loppuu, ni yli tulee.
Nostan hattua kaikille, jotka tohon kestoiluun alkaa, ite en IKINÄ jaksais nähä sitä vaivaa. Pyykkiä tulee muutenki niin paljon eikä mulla haluta huljutella niitä paskasia rättejä lavuaareissa (vaikka kodinhoitohuoneessa "likalavuaari" onki)
Mulla kaikki tutut, jotka on ton kestoilun alottanu, luopuu sitä aika pian.
Meillä pissavaipat pannaan normiroskikseen, ku roskat kerran päivässä suurin piirtein viedään, ni ei ne siinä ajassa ehi alkaa haiseen.Varsinkaan jos lapsi juo riittävästi, ni pussa on aika kurkasta.Yövaipat joskys vähän ärtsympiä.Kakkavaipan paan kakkapussiin, sinne myös käytetyt pyllypyyhkeet, pussi kiinni ja ulos. Siitä sit kulkeutuu päivän aikana jäteastiaan.No problem eikä mikään jää sisälle haisemaan ja hommaan menee max 3min.

Iho-ongelmat vaippa jutuissa sit asia erikseen. Meillä käytetty aina Liberoita. Ihan vauvana joskys kylässä lainattiin Bamberseja ja niistä tuli aina punotusta. Hieman myöhemmin meni seki herkkyys ohi.

Juu en mäkään mitenkään yritä käännyttää ketään kestoiluun väkisin :grin (ainakaan pahasti :wink)
Kunhan vaan nyt niitä pointteja laitoin, kun Pommiina kyseli.

Jokainenhan tekee itselle parhaalta tuntuvat päätökset.
Enkä mäkään tosissaan vielä tiedä, miten hyvin meillä täyskestoilu tulee onnistumaan, varsinkaan vastasyntyneestä saakka, se jää nähtäväksi.

Meillä tosiaan pussillinen kerttisvaippoja päivässä takaisi sen, että jätekustannukset kasvaisivat. Meillä on tällä hetkellä (omakotitalossa) ulkojäteastian tyhjennys 2 viikon välein, useammin sitä ei tänne alueelle saa vaan sitten pitää hankkia isompi astia, ja isommasta astiasta maksaa enemmän.

Ja mä en koe sitä pyykinpesua tai vaippojen pikaista huuhtelua mitenkään ongelmallisena :)

Enkä mä ole mikään "Pelastakaa maailma"-tyyppi, mutta kyllä mä omilla valinnoillani edes joissain asioissa yritän hieman vaikuttaa asioihin, jotka koskevat kaikkia...

Mutta juu, se kestoilusta tähän väliin :grin

Nyt on sitten harsot ja lakanatkin saaneet pesukäsittelyn. Sain myös tuota kodinhoitohuonetta siivottua vähän lisää niin, että saatiin vielä yksi kaappi vauvan vaatteille ja vaipoille. Keräsin jo vähän listaa niistä kaikista pikkutarvikkeista, joita voisi alkaa ostamaan...
:oops: Joo mä tiedän että on vielä aikaista, laskettuun aikaan on 107 päivää aikaa... mutta mä nyt olen tällainen, haluan tehdä asiat hyvissä ajoin valmiiksi. Ja suunnitella myös. Olen hiukan perfektionisti... (mies sanoisi tähän että JAA HIUKAN?!) :rolleyes: Se on joskus vahvuus, mutta myös heikkous minussa...
Olisittepa nähneet mun Hääkansioni! Kaiken mahdollisen suunnittelin ja lisäsin sinne kansioon paperilla... en mä siis mikään Bridezilla muuten ollut (kuulemma, toivottavasti) mutta se suunnittelupuoli piti tehdä todella huolellisesti :grin

*muoks*

Niin mullahan on olemassa jo mm. seuraavanlaiset listat tehtynä tietkokoneella asiakirjoina:
- isyyspakkaus
- kestovaippojen pesuohjeita
- nimiehdotuksia
- runovaihtoehtoja, joilla voi laittaa tekstaria kun vauva syntynyt, sekä kastekutsuun...
- sairaalakassilistat
- synnytystoivelista
- lista tarvikkeista vastasyntyneelle vauvalle & äidille
- vauvan vaatekokoja ja vinkkejä vaatetuksesta

yms...

Martuti esikoisen aikana asia oli vielä uusi ja outo asia ja flaneteilla koitin aloitella mutta usein vaipan lisäksi meni vaatteet vaihtoon. Myöhemmin opin että villikset ois auttanut tohon falskaamiseen. Noin kuukauden ikäisestä rimpula esikoiseni käytti päivisin pul-vaippoja.
Nyt on ehkä kokemusta enemmän niin kokeilen joko sais toimimaan aikasemmin :) Nyt on flanetit odottamassa lisäpesuja et imu paranee ja aina voi kysyä facebookin omv-ryhmältä neuvoja kun omat taidot/tiedot ei riitä.

Miu88 Moni käyttää pieni pissaisella juurikin harsoja sekä villiksiä varmistamassa ovat ehkä edullisimmasta suunnasta :)

Pommiina ensin töissä oli muutama kestopeppu ja tuntui niin helpolta että ajattelin ainakin kokeilevani kotona edes. Onhan se hiukan halvempi ja vähemmän roskaa aiheuttava tapa. Öisin käytämme enimmäkseen kertakäyttöisiä ja pois kotoa ollessa :) eli olen osa kestoilija. Ensin tuli huono omatunto noista kertseistä mutta myöhemmin huomasin että jaksoi taas kestoilla kun hetken huilasi ja tuli kauhesti roskaa.

Takana on nyt esikoisen kanssa 1,8v kestoilua takana ja toivon että kesän jälkeen ois yks vaipatettava vähemmän. Mutta vaippoja on sen verran että kakkoselle riittää myös eikä tarvitse lisää ostaa. Me asutaan kans omakotitalossa joten kyllä enemmän on tullut kierrätettyä ettei tarvitse lisää maksaa roskien tyhjennyksestä. Voihan olla ettei kakkoselle käy kestot tai kerttikset mutta sit mietitään asiaa uudestaan. En myöskään pakko syötä ajatuskiani kellekkään, mutta oma esimerkki on laittanu ainakin harkistemaan lapsen vaipatusta :)

Mä en oo ajatellukaan kestoilla... Tuntuu nytkin jo siltä et hyvä ku jaksaa pyykin kans äheltää, niin saati sit et siinä olis kestot vielä päälle. Tuskin on niin "vaikeeta" ku kuvittelen, ainaki teijän viestien perusteella :rolleyes: mut on niissä niin herkut ne kuoret...

Huh, mä tosiaan siivosin vaatekaapinkin (seinän mittanen kokonaisuus). Imuroitu ja raakattu. Pussillinen roskiin, reilu pussillinen tulevia rättejä, ja kaks ikikassia (siis niitä ässän suuria kasseja) kirppikselle myyntiin. Ja sain jopa tehtyä varauksenkin kirppikselle, tiiä sit kuin pitkä on jonotus...

Takaisin