Maaliskuun höpinät

Unohdin näköjään vallan mainitakkin, eli täältä kans noita helvetillisiä alavatsakipuja löytyy..
Pidempiä matkoja en uskalla edes harkita kävellen meneväni tällä hetkellä (ehkä lähempänä la:ta sitten..) ja tänään viimeks jäin sohvalle "jumiin", eli siis tyynyä vasten onneks nojasin, etten ihan selälläni ollu, mutta minnekkään en siitä päässy kun yksin olin kotona ja alamahaan alko taas sattuun.. Näitä kipukohtauksia tulee myös autoa ajaessa ja tänään sit vielä päivällä kun kävelin vähän reippaampaa tahtia kaupan ovelta autolle (n.60metriä) niin hetken päästä iski kivut =/

Muutama viikko sitten kävelin lasten kanssa kauppaan, noin 1,5km ja kaupassa mentiinkin sit kaksinkerroin kärryihin nojaten eteenpäin.. kyllä oli kotimatka vähän hitaampaa sorttia, mutta selvisin siitäkin onneks.

Tiistaina näistä mainitsin lääkärille ja hän vaan totes että kyllähän ne kipuilut jossain vaiheessa voi alkaa ja kun enemmän on raskauksia mullakin takana niin sit on alkanu jo aiemmin. Esikosta en muista et olis kipuillu, mut kakkosesta oli vikoilla viikoilla, kolmannesta olin jatkuvasti kipeä ne viimeset hetket ja tästähän mä olen käyny jo rv 25 ä-polilla näiden takia..
Että ilmeisesti meinas sitten niiden olevan "vain" ligamentti-kipuiluja.,
 
Oon lueskellut yhtä blogia, jossa bloginkirjoittaja jäi suunnilleen sänkypotilaaksi pari kuukautta ennen la just noiden liitoskipujen takia. Eli ne voi olla tosi häijyjä ja nimenomaan liikkuminen sattuu.

Pohdin tuossa, että onko liioittelua olla vielä tänäänkin saikulla, vaikka "vain" keskiviikon oksensin. No, on kyllä sen verran heikko olo vielä, ettei tarvi sitä pohtia. Onneksi esikoinen on terve ja hoidossa, niin saan rauhassa levätä ja keräillä voimia.
 
Mun mielestä voit ihan hyvillä mielin jäädä vielä kotia... :)

Nuo mun kivut sen kun kovenee.. Vessaan pääsee just ja just muuten ihan sänky potilaana olen.. Onneks ens viikolla neuvola taasen... En tiedä miten sitä 8 viikkoo viellä jaksaa näitä särkyjä kun  nyt jo aivan poikki... :(
 
Mom83, missä ne sun kivut on jos saa kysyä? Mulle on vielä liitoskivut tuntematon käsite...

Päivitin nyt ton tickerin vastaamaan neuvolakortin laskettua aikaa kun oon koko ajan ihan sekasin että missä mennään kun tähän saakka oon itte laskeskellut sen ultran näyttämän ajan mukaan. :D Ikään kuin sillä nyt olis jotain merkitystä... Syntyy kun syntyy.
 
Lantiosta luultavimminkin tuo kipu on lähtösin mulla särkee rinnoista polviin ja alaselkää (ei ole suppareita) nää tulee ainoastaan kun liikahdan.. aamulla kun keho on levänny niitä tuntuu ainoastaan alavatsasta polviin saakka mut päivän mittaan sitten pahenevat.. ollu kans hirveän väsyny ja menee mummo aaltoja ( eli hiki,kylmä,hiki,kylmä jne.) Mulle todettu jo 15v tosi huonot nivelet ja luulen et se kipu sen takia lähtee lantiosta.. mulle tehty pari vuotta sitten reumatesti mut se oli negaa.. välistä saattaa ranteisiin muodostua kamalan kokoinen patti ja niitä särkee niin ettei osaa ittensä kanssa elää.. polvissa alkava luurikko ja ne jossain vaihees leikataan.. Samaan remmiin kuuluu olkapäät kyynärpäät ja nilkat.. Eli ihan räsynukke olen.. + mulla on sirpaloitunu levy niskassa kun eräs taxinkuljettaja 5 vuotta sitten ajo mun päälle.. sekin voi leikata mut en halua koska 50% riski halvaantua päästä alaspäin joten mielummin tunnen tuskaa.. tietää ainakin elävänsä.. nytten kun tuo vauva painaa on säryt 2 kertaa kovemmat mut kyl ne sit taas hellittää kun synnytys on ohi ja saa ylimääräistä painoa pois...
 
Mä olen ollut tämän illan päänsärkyinen, jo päivällä oli huono olo ja olin pirun kiukkunen. Ajattelin sitten koittaa ton verenpaineen niin kas sekin oli koholla 134/94.. täytynee siis seurailla tilannetta ettei vaan mitään raskausmyrkytystä nyt tänne puske. Nyt tuntus että Panadolilla pääkipu pikkusen helpottaa...
 
Mom83: Ei suakaan helpolla päästetä raskauden aikana, kovasti paljon tsemppiä!
Argh, vielä on liikaa viikkoja edessä olotilaan nähden. Tein eilen rauhassa lumitöitä ja sen jälkeen alkoi hillitön kipu alaselässä ja tuolla jossain lonkkien/nivusten seudulla. Illalla menin vielä saunaan ja eikös sen jälkeen alkanut supistelemaan. Onneksi supistelu loppui ja pahin kipu lantiossakin oli aamulla lähes kadonnut. Lähdin sitten kaupungille ostoksille ja ilmeisesti tein jonkun väärän liikkeen, kun nyt on taas nivuset/lonkat tulessa. Kävely oli hankalaa ja yritin sitten kaupungilla hiljakseen kävellä auton luo, joka oli tietty parkissa vaikka kuinka kaukana.
Ilmeisesti noi on sitten niitä paljon puhuttuja liitoskipuja. Onneksi maha-asukki tuntuu voivan oikein hyvin. Paljon liikkuu ja ilmeisesti ainakin tällä hetkellä on suunnilleen raivotarjonnassa, vaikka eilen yritti taas kääntyä poikittain.
Kateltiin eilen miehen kanssa kuvia erilaisista kakuista ristiäisiin. Eihän niihinkään niin hirveästi oo aikaa, ku mekin aiotaan kesäkuussa ne pitää, mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan. Tänään oli pakko ostaa pari kristallista kynttilänjalkaa tuota tilaisuutta silmällä pitäen. Menispä tää aika nyt vähän nopeammin...
 
Mom83, tsemppiä kipujen kanssa! Ja muille kans. Itse niitä odotellessa... Jos säästyisin?
Meillä on sitten tätä muuta, mies lähti tänään rauhanturvahommiin ja tullee ekan kerran lomille vasta kesäkuun alussa. Että toivon tuplasyistä ajan nopeaa kulumista. Aika persiistä odottaa yksin, nauttikaa miehistänne. Nyt jo kamala ikävä... Vaikka kai se tästä helpottaa.emoticon
 
Huh, pakko tulla tänne avautumaan :) Tää on niin pepusta ku ei voi syödä "paljon" hyvää ruokaa kerralla! Kävin tuos isännän viemäs kaverillensa iltaa istumaan ja päätin nälissäni kävästä grillillä.. Nooh, ostin semmosen normi broierlautasen ja en jaksanu siitä kun broilerin rintapalan ja salaatin! Olis ihanaa jos normaalitilaski kävis näin ettei jaksa ahmia koko ruokaansa :) Sen taas tietää että parin tunnin päästä on aivan hirveä nälkä taas.. :)) 

Alkoi oikein ottamaan kupoliin ku ei voi syödä kerralla mahaansa täyteen :D Eipä tarvi mennä enää minnekää syömään ennenkun tämä neiti on maailmas :D Saa jopa syötyäki koko rahan edestä :D 

Mutta asiaan, mulla on kans noi alavatsakivut alkanu vaivaamaan varsinkin iltaisin kun menee sänkyyn ja alkaa etsimään sitä omaa asentoa sängystä. Sattuu ihan pirusti ku pyörähtää sängyllä. Eilen ajattelinkin että onkohan nämä kipuilut ihan normaaleja, mutta kai ne on ku kaveri joka sai 3kk sitten pojan kertoi kuinka näin loppuvaiheessa sillä oli selän ja mahan kanssa ongelmia.Kyllä pojat tänään kaupungilla ollessa alkoi taas niiiiiin polttelemaan noita nivusia ja vatsan alustaa.. En tiedä pitäiskö sitä oikeasti ottaa iisimmin.. Kuljen tuon koiran kans loppu viimein aika paljon ja teen kotona koko ajan jotain, aina muka löytyy jotan pientä roskaa lattialta tai muualta.. Harvemmin sitä hengähtää, tai ainaki ny muutaman päivän siltä tuntunut. Keskiviikkonakin kun olin kaveria katsomassa toisella paikkakunnalla, huomasin to aamulla kuinka se reissu verotti kuitenkin :/ Illasta alkoi olemaan tosi väsynyt jo ja odotti vaan että kehtaa mennä nukkumaan.. Nytkin kauhea väsy vielä päällä, nukkumaan voisin kyllä mennä jos ei tarvisi tuota isäntää odotella, koska soittaa hakemaan.. Hyi. Kuinka paljon teidän muiden pitää muuten saada nukuttua vuorokaudessa?
 
olen kans huomannut ettei pysty enään paljoon syömään kerrallaan. toisinaan hyvä toisisnaan ei :D Itselleni kova vaiva tällä hetkellä on alapään vihlonnat ja paine siellä koko ajan. Vaavi on jo tosi alhaalla joten kävely tuottaa jo aikamoisia onglemia ja nuo vihlonnat on ihan hirveitä kun niitä on lähes joka asennossa ja koko ajan (käytän fysioterapiasta saatua tuki vyötä). Itse käyn koulua päivittäin (klo:8-16) vielä mikä osakseen myös lisää kipuja kun joutuu parikin tuntia istumaan paikoillaan ja kiipeämään portaita useaan kertaa päivässä ekasta neljänteen kerrokseen ja kun pääsee kotiin saa tahia tuon meidän 2,5 vuotiaan kanssa eikä levosta tietookaan. Itse nukun yöllä noin 2-4h pätkissä. se on toistaiseksi riittänyt tosin nukkuisin mielelläni enemmänkin, mutta pakko on kouluun aamuisin nousta. Nukkuminen tuottaa myös aikamoista kipua. Lähes joka yö selkä ja lantio ihan hirveissä poltoissa johtuneen varmaan lantio löystymisen tuomista puutumisista. No eipä oo enään kauaan jäljellä tätäkään 'ihanuutta'. rv 32+5
 
Mä nukun n. 7-8 tuntia yössä ja se on nyt tuntunut riittävän hyvin kun hemppa on normalisoitunut raudalla. Herään 1-3 kertaa vessaan mut useimmiten kerta yössä riittää. Joskus tulee sitten otettua pikku päikkäreitä mut nyt ihan hetkeen ei oo ollu tarvetta.
 
Voihan typeryys näitä huonosti nukuttuja öitä. Viime yö meni taas kerran näin: unta 24.00-02.15. Valvomista 02.15-05.30. Ja sen jälkeen unta 05.30-9.00. Noihin unijaksoihinkin mahtui muutama herääminen välillä. Nyt oon ihan pökerryksissä, kun tää flunssakin vie voimat. Onneksi ei joka yö oo tollasta, mutta muutaman kerran viikossa kuitenkin. Maha-asukkikin heräilee aina samaan aikaan mun kanssa, joten mahtaako sama rytmi jatkua syntymisen jälkeen...
Eilen illalla maha-asukki oli taas ihan poikittain mahassa ja olo oli todella tukala. Ilmeisesti on kuitenkin nyt viistosti peppu ylöspäin. Mites teillä muilla, joko on käännytty pysyvästi alaspäin vai onko samanlaista liikehdintää havaittavissa? Mulla tänään viikkoja 32+0.
 
Täälä on käännytty pää alaspäin. Ja sen kyllä tuntee, jalkoja liikutellaa pallean päällä ja oikeaa kylkeä paukutetaa välistä. Tuos viime viikolla kylki oli oikein kosketusarkaki jopa.. Tuntuu että tuo vauva painaa nii kovaa tuonne alakertaan että saa nähä onko se laskeutuu jo vähän, ainaki välillä..Mutta raivotarjonassa ollut yt 28 viikosta lähtien ja sielä pysynyt.
 
Mua väsyttää kans iltaisin ihan törkeesti. Väkisin sinnittelen hereillä n. klo 22 asti. Ja sitten aamulla oonkin 7 aikaan hereillä. Ja sitten kaipaan vielä päikkäreitä. Huomenna taas töihin saikun jälkeen, niin herätys klo 06.40, eikä mahdollisuutta päikkäreihin. Saas nähdä miten jaksaa.

Meillä on oltu vissiin jo jonkin aikaa tukevasti pää alaspäin ja melko alhaalla. Syömään pystyn yhä suht paljon (tai no, pystyin ainakin ennen mahatautia, vielä ei ruoka ihan kunnolla maistu). Ja välillä ihmettelen, että mitä haara-perushyppyjä herra harrastaa, kun potkii/nyrkkeilee helposti 3-5 eri kohtaan vatsaa yhtäaikaa: Molemmille puolille ylävatsaa, pariin kohtaan alavatsalla ja vissiin vielä puskee samalla.
 
Täällä harvinaisen tuskaista päivää takana ja edessäkin vielä ihan riittävästi..
Innostuin lasten vaatekaappeja siivoomaan, suurimman osan ajasta istuin lattialla ja sit osan ajasta seisaallaan viikkasin vaatteita kaappiin, niin eikös lonkat sitten ottanu itteensä tästä kaikesta ja nyt särkee niin vietävästi..
Kaupassakin oli pakko käydä, miehellekkin valitin että olis niin ihana kävellen mennä kun aurinko paistaa yms.. Mutta eih!
Jo ilman näitä lonkkakipujakin mulla oli mielessä että sit iskee ne masukivut, mutta nyt siis säästyttiin niiltä masukivuilta kun autolla piti käydä..

Plää, mulla siis itellä ollu jo syntymästäni asti löysät lonkat ja näin raskaus-aikanahan ne tykkää oikein hyvää..

Täällä myös vauva pää alaspäin ollu jo hyvän aikaa,, jossain vaiheessa oli poikittain, mutta nyt viime ultrassakin oli jo ihan oikeessa asennossa. Pylly heiluu pallean kohdalla ja jalat oikeessa kyljessä, mulla on pojat aina viihtyneet siis vasemmalla puolen vatsaa, neiti oli aina oikealla :)
 
Täällä on oltu raivotarjonnassa myös jo kuukauden päivät suunnilleen ja samoin kuin Mintturalla niin potkii oikean kyljen suuntaan ja sitten nyrkkeilee mukavasti tonne alas jonnekin nivusten paikkeille. Aikamoisia vihlontoja tulee välillä virtsarakkoon eli oiskohan laskeutumaan päin tämäkin jo. Tänään kävin pitkällä kävelyllä 1h20min eikä tullut pahempia kipuja eikä myöskään supistuksia kävelyn aikana, nyt iltasella ollut muutama. Verenpaine laski takaisin normaaliksi eikä päänsärky ole uusinut sen perjantain jälkeen. Oliskohan ollu vaan niskat jumissa.
 
Huomasin kanssa että tuo ruoka ei oikee alas mee samalla tavalla.. Rakkauteni vei mut hienoon ravintolaan syömään perjantai-iltana ja kyllä potutti ku en saanu naamariin ängettyä ky 1/4:s osa ruuasta.. Ja ku oli niin sairaan hyvää mut ei vaan saanu syötyy vaikka kui yrittiemoticon ..

Uni täällä kanssa ollu kyl niin hukassa ... mut toisaalta olen aina kärsiny uniongelmista.. Mut en kyl oo väsyny vaikka vuorokaudessa nukun vaan sen 2-4h.. Esikoisen kans olin taas jatkuvasti peitto korvilla :) jännä miten voi raskaudet olla ihan erilaisii vaikka molemmat on tyttöjä :)

Meillä tyttö ollu pää alaspäin jo vaikka kuinka kauan ja tuskin tuo tuolta enää kääntyy.. Viime maanantaina ultrassa sano täti jo et on toooooosi alhaalla sen päänsä kanssa.. Meillä tyty pitää persettään tuol oikees kyles ja sabotoi mun vasempaa kylkee..Kylkee yleensä särkee niin paljon et sen takia menee yöunet ku ei tiedä pitäiskö seistä päällään et saa ne loppumaan ;) Mutta ei enään kauaa niin saan pitää kylkiluuni rauhassa ja asukas saa potkia jotain ihan muuta :D
 
Pakko tulla tännekin hehkuttamaan :D Saatiin tänään ylläri tekstiviesti että saadaankin muuttaa uuteen asuntoon jo ens viikolla vaikka alun perin oli tarkoitus että päästään vasta ihan loppukuusta muuttamaan. Nyt saan alkaa toteuttamaan itseäni, pesänrakennusvietti sai heti valloilleen ja ajattelinkin huomenna mennä katsomaan uusia verhoja kaikkiin huoneisiin ;) JA innolla odotan lauantain ikean reissua että saadaan vauvan huoneeseen kaikki loput mitä tarvitaan rakkauden huoneeseen :) Kyllä niin ihana päivä lopuksi vaikka isäntä oli niin kovas krapulas koko päivän :) Sai siihenkin vähän virtaa kun tietää että päästään muuttamaan :) 
 
Ihanaa Joval, tsemppiä muuttoon. Meillä alkaa pienimuotoinen makkariremppa viikon päästä enkä malttais millään odottaa. Sen jälkeen pääsee  sisustamaan makkarin uudelleen pinnasängyllä ja hoitopöydällä, uudella päiväpeitteellä ja verhoilla. emoticon
 
Käytiin tuos viemäs ensimmäinen satsi tavaraa uudelle kämpälle.. Kyllä se vaan oli kivaa laittaa tavaroita paikoilleen uudes kodis :) Kävin tänään Jyskiski pitkästä aikaa ja tietenki sieltä löytyi vauvalle.. Petivaatteet sänkyyn <3 Aivan ihanat raitaset beige-valkoset emoticon Nyt  vaan ku tää viikko menis äkkiä nii pääsis sinne Ikeaan ;) 

Huomaa että tänään on tehnyt paljon, muutama kivulias supistus tullu täs illan aikana.. :/ Huomenna olis lääkäri ku soitin labratuloksia. Pissassa jotain mutta TH ei tienny että mitä.. Siks laitto lääkärille sitte, jos on tulehdus niin saan ainaki ressun heti mukaani. Ketoaineet ainakin oli kahdella plussalla.. Kuiva taidan olla ainaki... :( Saa nähdä mitä toktori huomenna sanoo..
 
Takaisin
Top