Maaliskuisten vaunu- ym. hankinnat ja pohdinnat

harsokukka

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2023
Ei varmasti vielä toviin mennä vaunuja katselemaan, mutta lupasin itselleni, että nt-ultran jälkeen sitä puolta saa ryhtyä jo ihan tosissaan miettimään. :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: Ensikertalaisella, jolla ei ole juuri lähipiirissäkään pieniä lapsia, on pää näistä ihan pyörällä, mitkä on tärkeitä ominaisuuksia ja mitkä ei, mitä pitäisi ottaa huomioon.

Emmaljunga NXT 90 kuulostaa sellaiselta valinnalta, joka ei voisi mennä pieleen? Kalliithan ne on, mutta pitäisi olla turvalliset ja luotettavat, kulkea maastossa kuin maastossa, ja jälleenmyynninkin tarvittaessa helppoa.

Turvakaukalon valinnan saa mies hoitaa kokonaan, koska hän on sellainen faktaa ja tilastoja -ihminen, joka tekee varmasti turvallisimman mahdollisen valinnan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mun ainoa kriteeri on, että pitää olla ovelle päin kääntyvällä telakalla ja saatava adapterilla kiinni joihinkin rattaisiin, jos ei välttämättä niihin yhdistelmiin, niin sitten kauppakäyttöä varten ostettuihin, auton perässä kulkeviin matkarattaisiin.

Minkälaisia suunnitelmia muilla on? :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Kaksostenrattaissa valikoimaa ei ihan hirveästi ole, mutta ajateltiin hankkia Oran Sisut + niihin keltainen iso vaunukoppa + adapteri + turvakaukalot.

Semmonen reilu 2000e tulee menemään. 😬🙈
 
Mä en ole vielä käynyt siellä NT-ultrassa, mutta pitää nyt silti kommentoida😄
Meille olisi tulossa toisen kerran peräkkäin 1,5v ikäero, niin tuplilla jatketaan. Meillä on kotikäytössä käytettynä ostetut Ora Landit. Niitä on tosi kiva lykätä täällä korvessa hiekkateillä, mutta voi että ottaa päähän se istuma-asento niissä.🤯 Tänään viimeksi tuo meidän vähän vajaa 1v valui niissä tosi epämukavaan asentoon.

Autossa meillä on ABC Design tuplat. Niistä olen kovasti tykännyt. Kuppipenkissä vauva on aina istunut ryhdikkäästi. Alle 6kk vauva oli niissä aina turvakaukalossa adaptereilla.
Meillä meni turvakaukalo kolarissa ja nyt pitää ostaa uusi. Valinta pitää tehdä sen mukaan mikä noihin ed. mainittuihin adaptereihin käy ja myöskin Facebookin turvaistuinryhmän suosituksia silmällä pitäen.
 
Mä olen jo paljon ehtinyt miettiä vaunuasioita ja todennäkösesti päädytään Britaxin smile 3:iin. Niihin sopiva kaukalo sit. Ja se np ultrakin on jo viikon päästä. 😄
 
Täällä ihan pihalla vaunuista 😂 ekalle ostettiin Emmaljungat, mitkä meni kaikilla kolmella ekalla lapsella ja sitten laitoin kiertoon. Nyt siis ostettava uudet, ei hajuakaan mitä lähtis kattomaan! Kuitenkin maltillisen hintaiset, mutta pitää kulkea hyvin, olla jättikoiran kanssa tukevat.

Meillä oli tuplina emmaljungan double viking 735, niille vahva suositus! Loistavat vaunut/rattaat 👍🏻
 
Me asutaan tällä hetkellä kerrostalossa (5. krs), jossa on tosi pieni hissi joka tulee puoliväliin kerrosta. TODELLA epäkäytännöllinen ratkaisu pikkulapsiaikaan. Vaihtoehdot on muuttaa tai sopeutua. Meillä ei kuitenkaan ole aikomuksia jäädä pk-seudulle eikä tiedetä kauan täällä tullaan asumaan (voi olla 1 vuosi tai 10 vuotta), joten en ole kovinkaan innostunut ostamaan täältä tällä hetkellä asuntoa/taloa. Se tiedetään, että tullaan muuttamaan takaisin Länsi-Suomeen jossain vaiheessa, kun tullaan lunastamaan mun kotipaikka. Täältä haetaan nyt vähän työkokemusta ja kontakteja. Mä kannatan vakaasti, että sopeudutaan, vaikka puoliso on muuton kannalla. Tässä on kuitenkin edulliset asumiskustannukset.

Mulla esikoisen jäljiltä on Emmaljungan Duo Edget, jotka ei kuitenkaan hissiin mahdu niin että menisi itse mukana. Meinasin, että ostaisin Super Viking -rungon (meneeköhän ton saman vaunukopan ja ratasosan kanssa?) ja sitte mahdollisesti jotkut pienemmät vaunut, jotka mahtuis hissiin. Jos jollain on tietoa pienikokoisista vaunuista, niin saa vinkata. :D
 
Täällä varmaan ostoslistalla bugaboo donkey duot, meidän tarpeisiin kätevimmät. Kotona lisäksi Cybex Priamit esikoiselta, jotka aktiivisesti käytössä.
 
Me asutaan tällä hetkellä kerrostalossa (5. krs), jossa on tosi pieni hissi joka tulee puoliväliin kerrosta. TODELLA epäkäytännöllinen ratkaisu pikkulapsiaikaan. Vaihtoehdot on muuttaa tai sopeutua. Meillä ei kuitenkaan ole aikomuksia jäädä pk-seudulle eikä tiedetä kauan täällä tullaan asumaan (voi olla 1 vuosi tai 10 vuotta), joten en ole kovinkaan innostunut ostamaan täältä tällä hetkellä asuntoa/taloa. Se tiedetään, että tullaan muuttamaan takaisin Länsi-Suomeen jossain vaiheessa, kun tullaan lunastamaan mun kotipaikka. Täältä haetaan nyt vähän työkokemusta ja kontakteja. Mä kannatan vakaasti, että sopeudutaan, vaikka puoliso on muuton kannalla. Tässä on kuitenkin edulliset asumiskustannukset.

Mulla esikoisen jäljiltä on Emmaljungan Duo Edget, jotka ei kuitenkaan hissiin mahdu niin että menisi itse mukana. Meinasin, että ostaisin Super Viking -rungon (meneeköhän ton saman vaunukopan ja ratasosan kanssa?) ja sitte mahdollisesti jotkut pienemmät vaunut, jotka mahtuis hissiin. Jos jollain on tietoa pienikokoisista vaunuista, niin saa vinkata. :D
Bugaboot kääntyy helposti, ja niistä pienimmät menee tosi pieneen tilaan. Meillä oli esikoisella myös minihissisessä talossa Camelionit, ja ne oli tosi kätevät. Toki tästä on miljoona vuotta. Kantsii käydä testaamassa ja mittaamassa liikkeessä. :)
 
Meillä on Emmaljunga Mondial de Luxet ja tosi hyvin on pelittänyt esikoisella ja samat pidetään nytkin. Isot ilmatäytteiset renkaat on ollu ihan must have talvisin. 👍🏼

Minulla on kaksi Britax Römer Dualfix turvaistuinta (toisen ostin lasten isän autoon, mutta ei ollutkaan tarpeen) joita saisi käyttää vastasyntyneestä lähtien, mutta ostan kuitenkin vauvalle ihan irrotettavan kaukalon. Isofix telakka, helppo kiinnitys ja irrotettavuus on isoimmat kriteerit, mutta en oo 100varma vielä valinnasta. Vaihtoehtoina ainakin Joie i-level turvakaukalo ja Britax Römer baby-safe isense.
 
Emmaljungalta on näköjään tullut uudet mallit! Alu S Ergo näyttää ihan vanhalta Vikingien rungolta mun silmään, NXT:n ero näkyy olevan ainakin kuomussa, ehkä jotain muutakin, jota en osaa kuvasta katsoa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Uusia värejä myös, kirkkaita! Vihreät tosin haluaisin silti, ja niissä on tuo sama vanha Outdoor Olive. Tuplia Emmaljungalla ei ole näköjään enää ollenkaan. :Grimacing Face:
 
Mä oon aina aiemmin ollut köyhä opiskelija ja ostanut pariin kertaan käytetyt Brion jotkut, en ees muista tarkemmin. Jotain 50-100€ ne maksoi, mutta ei mulla ollut mitään valittamista 😄 Myönnän kyllä että en myöskään vaan tiedä paremmasta. Niillä mä sit menin kesät talvet. En mä oikeastaan tiedä innostunko nytkään ihan hirveenä maksamaan vaunuista, mut mies on vähän sellanen innostuja että saa nähdä mitä se sanoo kun aletaan kierrellä vauvaliikkeitä.
 
Mä oon aina aiemmin ollut köyhä opiskelija ja ostanut pariin kertaan käytetyt Brion jotkut, en ees muista tarkemmin. Jotain 50-100€ ne maksoi, mutta ei mulla ollut mitään valittamista 😄 Myönnän kyllä että en myöskään vaan tiedä paremmasta. Niillä mä sit menin kesät talvet. En mä oikeastaan tiedä innostunko nytkään ihan hirveenä maksamaan vaunuista, mut mies on vähän sellanen innostuja että saa nähdä mitä se sanoo kun aletaan kierrellä vauvaliikkeitä.
Täällä ihan samoilla ajatuksilla. Ehkä opiskeluvuosien köyhäily on jääny päälle, mutta ei todellakaan olla ostamassa uusia rattaita :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Rahaa menee niin paljon muuhunkin ja käytettynä saa varsin hyvässäkin kunnossa olevia rattaita. Mies oli alkuun sitä mieltä, että Torissa annetaan niin paljon ilmaiseksi rattaitakin, että on ihan turha käyttää niihin rahaa. Sitten kun hänelle selitin, että no ne ilmaiseksi annettavat on yleensä jotain 20 vuotta vanhoja, joissa ei nyt ole ihan samanlaisia ominaisuuksia kuin näissä uusissa rattaissa.. Luopui onneksi siitä ajatuksesta ja lupasi, että voidaan muutama satanen rattaisiin laittaa :Winking Face:
 
Meillä varmaan myös vaunuhankinta edessä tälle maaliskuiselle. Tosin uskallan itse alkaa hankintoja enempi pohtia ehkä vasta rakenneultran jälkeen, mutta sen verran on jo mietitty, että voitaisiin nykyiset vaihtaa joihinkin muihin. Nykyisten rattaiden runko on sen verran jo ottanut osumaa, mm. jarrut ei etenkään pakkasella aina toimi ja aisan pidennyssäätö meni myös jollain pakkasilla rikki jo reilu vuosi sitten. On ne kyllä pitkään palvelleetkin, kun käytettynä ostettiin ja meilläkin jo viisi vuotta joka päiväisessä menossa menneet.

Me ostettiin esikoiselle aikoinaan (myös köyhinä vastavalmistuneina) käytettynä joku Brion silloinen perusmalli, jotka meni sen kolme vuotta ja lähti sitten kiertoon. Toiselle ostettiin myös käytettynä hyväkuntoiset Emmaljungan Duo Edget, kun oli tarve kunnon jousitukselle ja ilmakumipyörille silloisessa kotimaastossa. Niillä on tämä kolmaskin mennyt. Välillä meillä oli myös toisina rattaina Bumbleriden tuplat, kun toisen ja kolmannen ikäero 2v4kk tuntui siltä, että kaivattiin tuplia. Pelasti ihan muutamankin taaperouhmatilanteen ja monesti vierekkäin nukkui sisko ja veli niissä. :Heartred Tykättiin kyllä niistä, oli tosi ketterät tupliksi, sai kunnollisen vaunukopan vauvalle, isot ilmakumirenkaat. Ne meni sitten kiertoon kun ei enää tarvittu.

Ja nyt on tosiaan vielä nuo keskimmäiselle hankitut Emmaljungat toisinaan 2,5-vuotiaan kuopuksen käytössä, joskin potkupyöräily on vienyt vauhdikkaan taaperon sydämen, eikä viime viikkoina ole juuri rattaille ollut käyttöä. :D En ole vielä katsellut, mitkä vaunut miellyttäisi nyt tälle tulokkaalle, mutta ehtiihän näitä tutkia. Varmaan sen verran myös budjettia pidetään meillä yhä tiiviinä, ettei uusia helposti lähdetä ostamaan. On niin hyvät kokemukset käytetyistä vaunuista vuosien varrelta, että jos vaan sellaiset sopivat ja hyvinpidetyt taas löytyy niin mieluiten suositaan kierrätystä.
 

Ajattelin Cybex Talos S 2-in-1 Yhdistelmävaunuja tai muuta samantapaisia isoilla puhkeamattomilla renkailla ja jousituksella🤔 satasia voin vaunuista maksaa mutta en tuhansia.​

 
Emmaljunga NXT 90 kuulostaa sellaiselta valinnalta, joka ei voisi mennä pieleen? Kalliithan ne on, mutta pitäisi olla turvalliset ja luotettavat, kulkea maastossa kuin maastossa, ja jälleenmyynninkin tarvittaessa helppoa.

Turvakaukalon valinnan saa mies hoitaa kokonaan, koska hän on sellainen faktaa ja tilastoja -ihminen, joka tekee varmasti turvallisimman mahdollisen valinnan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mun ainoa kriteeri on, että pitää olla ovelle päin kääntyvällä telakalla ja saatava adapterilla kiinni joihinkin rattaisiin, jos ei välttämättä niihin yhdistelmiin, niin sitten kauppakäyttöä varten ostettuihin, auton perässä kulkeviin matkarattaisiin.
Meillä on esikoisella Emmaljunga NXT60 ja ehdottomasti paras ostos ikinä. Löysin vielä erinomaisessa kunnossa olevat käytettynä, niin ei tullut ihan niin kalliiksi. Aluksi mietin NXT90, mutta nämä olivatkin meille paremmat - mahtuu autoon ilman että tarvitsee laittaa kokonaan kasaan ja on helpot niin lenkillä kuin kaupassa & bussissa. Lisävarusteena ostettiin talveksi jalkapeite ja kesäksi aurinkovarjo, molemmat tulivat tarpeeseen. Meillä on Flat-istuin. Asuttiin esikoisen syntyessä kaksiossa, niin tähän ei tarvinnut erikseen koppaosaa - ratasosa vaakatasoon ja siihen päälle Beemoon kovapohjainen kantokassi. Me ei olla näiden vaunujen lisäksi tarvittu ollenkaan matkarattaita kun ovat riittävän kevyet ja sirot kaikkiin tarpeisiin. Vihaan ylimääräistä tavaraa, joten meille hyvä ratkaisu :Grinning Face:

Nyt on kova pohdinta, että riittääkö nämä vaunut vauvan syntyessä, vai pitäisikö ostaa vielä tuplat. Nämä ovat niin näppärät ja loistavat, että en haluaisi toisia vaunuja. Esikoinen on vauvan syntyessä 2 v 4 kk. Jaksaa kävellä todella hyvin, mutta ei läheskään aina halua kävellä sinne suuntaan, minne olisimme menossa. Odotellaan varmaan rauhassa vauvan syntymä ja katsotaan sitten, miltä tilanne näyttää.

Turvakaukaloksi suosittelen ehdottomasti sellaista, minkä saa vaunujen runkoon kiinni! Vauva-aikana oli niin helppoa, kun nukkuvan vauvan pystyi siirtämään kaukalossaan suoraan vaunuihin ja takaisin autoon.
 
Meillä on esikoisella Emmaljunga NXT60 ja ehdottomasti paras ostos ikinä. Löysin vielä erinomaisessa kunnossa olevat käytettynä, niin ei tullut ihan niin kalliiksi. Aluksi mietin NXT90, mutta nämä olivatkin meille paremmat - mahtuu autoon ilman että tarvitsee laittaa kokonaan kasaan ja on helpot niin lenkillä kuin kaupassa & bussissa. Lisävarusteena ostettiin talveksi jalkapeite ja kesäksi aurinkovarjo, molemmat tulivat tarpeeseen. Meillä on Flat-istuin. Asuttiin esikoisen syntyessä kaksiossa, niin tähän ei tarvinnut erikseen koppaosaa - ratasosa vaakatasoon ja siihen päälle Beemoon kovapohjainen kantokassi. Me ei olla näiden vaunujen lisäksi tarvittu ollenkaan matkarattaita kun ovat riittävän kevyet ja sirot kaikkiin tarpeisiin. Vihaan ylimääräistä tavaraa, joten meille hyvä ratkaisu :Grinning Face:

Nyt on kova pohdinta, että riittääkö nämä vaunut vauvan syntyessä, vai pitäisikö ostaa vielä tuplat. Nämä ovat niin näppärät ja loistavat, että en haluaisi toisia vaunuja. Esikoinen on vauvan syntyessä 2 v 4 kk. Jaksaa kävellä todella hyvin, mutta ei läheskään aina halua kävellä sinne suuntaan, minne olisimme menossa. Odotellaan varmaan rauhassa vauvan syntymä ja katsotaan sitten, miltä tilanne näyttää.

Turvakaukaloksi suosittelen ehdottomasti sellaista, minkä saa vaunujen runkoon kiinni! Vauva-aikana oli niin helppoa, kun nukkuvan vauvan pystyi siirtämään kaukalossaan suoraan vaunuihin ja takaisin autoon.
Jee, onpa kiva kuulla kokemuksia, kiitos! 😊 Mä olen kanssa täysin avoin käytetyille, paljonhan niistäkin toki joutuu maksamaan. Vuoden 2022 mallit varmaan myydään nyt alennuksella, kun tuli tuo uusi mallisto, mutta ihan hetkeen ei kyllä varmaan vaunuostoksille uskalleta - eikä vähiten siksi, että meillä on 54 m2 täällä elintilaa eikä se ole kahdelle aikuisellekaan ainakaan meidän romukeisarielämäntyylillä mitenkään liikaa. 😂

Tosin sen verran nirso kyllä ehkä olen, että ne vihreät pitäisi saada. 🙈 Tai sitten tummansiniset, jotka on miehen suosikki.

Noihin Emmaljungiin taitaa onneksi saada adapterilla melkeinpä minkä vaan ns. kunnollisen kaukalon kiinni, joten siitä ei kai pitäisi tulla ongelmaa.
 
Mä oon ihastunut ystävän bugaboo buffaloihin ja nyt sitten miehen työpaikkakunnalle ilmestyi sellaiset hyvällä hinnalla myyntiin.. Olin ensin vannoutunut että mitään ei ennen nt ultraa (maanantaina) , mutta mies sitten sanoi että jos noin hyvä löytö ja hän pääsee helposti paikanpäälle katsomaan, niin tottakai ostetaan jos hyvät. Että niille tulee käyttöä joskus varmasti.

Hän menee tänään ihan yksin niitä katsomaan, ihana kun tekee noin ❤️
 
Me tarvittais tuplat. Ei ois varaa tonneja laittaa vaunuihi joten käytettynä katella mutta täällä pohjois-pohjanmaalla todella vähä näkyy tuplia myynnissä.. en tiedä haluanko vierekkäin vai peräkkäin istuttavat, peräkkäi menis sit nätisti yhdellä kun esikoinen ei tarvi, mutta onko epävakaammat kahdella mennä.. mitä kaikkia runkoja on mitkä saa muunneltua tuplista yhdelle 🤔
 
Mä oon ihastunut ystävän bugaboo buffaloihin ja nyt sitten miehen työpaikkakunnalle ilmestyi sellaiset hyvällä hinnalla myyntiin.. Olin ensin vannoutunut että mitään ei ennen nt ultraa (maanantaina) , mutta mies sitten sanoi että jos noin hyvä löytö ja hän pääsee helposti paikanpäälle katsomaan, niin tottakai ostetaan jos hyvät. Että niille tulee käyttöä joskus varmasti.

Hän menee tänään ihan yksin niitä katsomaan, ihana kun tekee noin ❤️
Oliko ne hyvät? :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Takaisin
Top