Maaliskuisten vaunu- ym. hankinnat ja pohdinnat

Rakenne ultrassa oli kaikki hyvin niin päädyin tilaamaan Maxi Cosin Zelia3 Essential rattaat. Ihastuin jotenkin siihen ettei tarvitse olla erikseen koppaa ja istuin osaa vaan istuin osasta saa muutettua kopan.
Mie ostin kanssa samasta syystä esikoiselle Emmaljunga NXT:it, on ollut kätevät.
 
Oon nyt katellut vaunuja, ja ehkä Emmaljungan Mondialit ois nyt mielessä 🤔 Mä vaan ihastun koko ajan valkoisiin vaunuihin, mikä ei varmaan oo kauhean käytännöllistä (onneksi se on mun miehenkin yks lempiväri ainakin vaatteissa!). Onko täällä jollain kokemusta valkoisista vaunuista? Renkaiden ois oltava sellaset, että saan lumessakin työnnettyä, en oikein muuta osaa nyt ajatella. Hissi on ihan hyvän kokoinen meillä ja eteisessä vaunut tulee olemaan vähän tiellä joka tapauksessa. Ei olla käyty missään vaunuliikkeissä katselemassa, musta tuntuu että mies on vielä ihan pimennossa kaikesta, myös hinnoista 😁
 
Meillä on esikoisella Emmaljunga NXT60 ja ehdottomasti paras ostos ikinä. Löysin vielä erinomaisessa kunnossa olevat käytettynä, niin ei tullut ihan niin kalliiksi. Aluksi mietin NXT90, mutta nämä olivatkin meille paremmat - mahtuu autoon ilman että tarvitsee laittaa kokonaan kasaan ja on helpot niin lenkillä kuin kaupassa & bussissa. Lisävarusteena ostettiin talveksi jalkapeite ja kesäksi aurinkovarjo, molemmat tulivat tarpeeseen. Meillä on Flat-istuin. Asuttiin esikoisen syntyessä kaksiossa, niin tähän ei tarvinnut erikseen koppaosaa - ratasosa vaakatasoon ja siihen päälle Beemoon kovapohjainen kantokassi. Me ei olla näiden vaunujen lisäksi tarvittu ollenkaan matkarattaita kun ovat riittävän kevyet ja sirot kaikkiin tarpeisiin. Vihaan ylimääräistä tavaraa, joten meille hyvä ratkaisu :Grinning Face:

Nyt on kova pohdinta, että riittääkö nämä vaunut vauvan syntyessä, vai pitäisikö ostaa vielä tuplat. Nämä ovat niin näppärät ja loistavat, että en haluaisi toisia vaunuja. Esikoinen on vauvan syntyessä 2 v 4 kk. Jaksaa kävellä todella hyvin, mutta ei läheskään aina halua kävellä sinne suuntaan, minne olisimme menossa. Odotellaan varmaan rauhassa vauvan syntymä ja katsotaan sitten, miltä tilanne näyttää.

Turvakaukaloksi suosittelen ehdottomasti sellaista, minkä saa vaunujen runkoon kiinni! Vauva-aikana oli niin helppoa, kun nukkuvan vauvan pystyi siirtämään kaukalossaan suoraan vaunuihin ja takaisin autoon.
Ihana lukea hyvistä kokemuksista!😊 Meilläkin ollaan kovasti mietitty juuri tuota NXT60-mallia. Millaisessa maastossa olette päässeet näillä lenkkeilemään? Sopiiko ihan soraisillekin teille?
 
Ihana lukea hyvistä kokemuksista!😊 Meilläkin ollaan kovasti mietitty juuri tuota NXT60-mallia. Millaisessa maastossa olette päässeet näillä lenkkeilemään? Sopiiko ihan soraisillekin teille?
Joo, sopii hyvin. Tosin silloin ilmakumirenkaat olisi paremmat, meillä on kovat renkaat. ja ne vähän tärisee soralla.
 
Oon nyt katellut vaunuja, ja ehkä Emmaljungan Mondialit ois nyt mielessä 🤔 Mä vaan ihastun koko ajan valkoisiin vaunuihin, mikä ei varmaan oo kauhean käytännöllistä (onneksi se on mun miehenkin yks lempiväri ainakin vaatteissa!). Onko täällä jollain kokemusta valkoisista vaunuista? Renkaiden ois oltava sellaset, että saan lumessakin työnnettyä, en oikein muuta osaa nyt ajatella. Hissi on ihan hyvän kokoinen meillä ja eteisessä vaunut tulee olemaan vähän tiellä joka tapauksessa. Ei olla käyty missään vaunuliikkeissä katselemassa, musta tuntuu että mies on vielä ihan pimennossa kaikesta, myös hinnoista 😁
Me ostettiin 2010 Emmaljungan mondial de luxet valkoisena ”nahkaisena”.
Meillä oli tuolloin 4 jättirotuista koiraa joten halusin helppohoitoiset jotka voi pyyhkiä puhtaaksi ja sellaiset sain. Ei yhtään sen huonompi väri kuin muutkaan olisi ollut. Ei ainakaan haalistunut auringossa. Nämä lähti 2020 kiertoon kolmen lapsen jälkeen.
 
Mulla on esikoisen jäljiltä myös 2015 vuoden Emmaljungan Duo Edget tallessa enkä malta odottaa että saan ne taas käyttöön, vaikkei ne hissiin mahdukaan. Hiekalla ja lumi/räntäkeleillä ne ilmakumit oli ihan ehdottomat.
 
Me käytiin tänään ekaa kertaa katsomassa vaunuja ja ajattelin tänne julkiselle puolelle kirjoittaa näistä lyhyesti, jos on kiinnostusta muillakin kuin vaan maaliskuisilla. Itse oon ainakin käynyt joitain asioita kurkkimassa muistakin kuukausiryhmistä. :No Evil Monkey:

Eli Wauva-kaupan merkeillä mentiin, Emmaljungat ja Britaxit siis vielä kokonaan testaamatta.

Ora Onni/Unto: ihanat perinteisen näköiset vaunut! Ison oloinen (=hyvä asia) koppa, rattaina ei mun silmään kovin nätit. Ei kevyimmät, mutta Onni-versioina niiiiin nätit, kun sinne saisi valita vaikka Marimekon kankaat sisälle. :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Bugaboo Fox 3: nämä ei oikein herättäneet tunteita. Koppaan saa kivat tuuletukset/näköalat, kevyesti kulkivat. Mutta tuohon hintaan pitäisi saada vau-elämys. :tears:

Nordactive Plus: siis yllättävän hyvät! Näissä oli paljon kalliimpiin merkkeihin verrattuna tosi hyvän oloinen jousitus, ainakin noin niin kuin kaupan olosuhteissa testattuna. Muuten edullisehko (siis paljon rahaahan 800 euroakin on :Grimacing Face:) hinta kyllä näkyi, ja esim. kuomu oli mun mielestä suorastaan vaikea käyttää.

Cybex Priam 4: me ei olla yhtään sellaisia tyylikkäitä ihmisiä, joiden oon mieltänyt näitä vaunuja suosivan, mutta olihan ne upeat. :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: Selkeästi kaikista viimeistellyimmät ja liikkuivat niin kevyesti ja ketterästi. Paras työntöaisan korkeussäätö ja menevät tosi pieneen tilaan kasattuina. Nämä on nyt tosi potentiaalinen vaihtoehto.

Nuna Demi Grow: näillä rullaa varmasti tosi hyvin menemään. Oli tosi ketterät liikutella ja paljon kaikkia kivoja yksityiskohtia, mm. sisäänrakennettu vaunuverho.

Stokke Xplory X: ei olisi yhtään meidän käyttöön sopivat, kun tarvitaan enemmän maasto-ominaisuuksia, mutta jos pelkkiä kaupunkivaunuja etsisin, niin oli kyllä tosi sulavaliikkeiset ja ihanan pehmeä ratasosa pienelle.

Uppababy Vista V2: entuudestaan täysin tuntematon merkki, mutta tosi hyvän oloiset yhdistelmät. Mm. fiksu aurinkosuoja ja tosi iso tavaratila.
 
Tosi mielenkiintoista oli lukea näitä vaunupohdintoja, @harsokukka! Laita ihmeessä lisääkin, mikäli vierailet vielä muissa vaunuliikkeissä. Satuitko muuten huomaamaan, oliko missään vaunuissa sekä teleskooppi- että taittoaisaa? Meillä esikoiselle tämä vaatimus rajasi vaunut ihan muutamaan vaihtoehtoon. Meillä on miehen kanssa 30 cm pituuseroa, niin teleskooppiaisa on ollut ihan ehdoton. Pelkästään taittumalla säätäen pitkä ihminen ei saanut hyvää asentoa - vaunut tulivat aina yläasennossa niin lähelle työntäjää, että joka askeleella piti varoa ettei potkaise vaunun runkoon.
 
Tosi mielenkiintoista oli lukea näitä vaunupohdintoja, @harsokukka! Laita ihmeessä lisääkin, mikäli vierailet vielä muissa vaunuliikkeissä. Satuitko muuten huomaamaan, oliko missään vaunuissa sekä teleskooppi- että taittoaisaa? Meillä esikoiselle tämä vaatimus rajasi vaunut ihan muutamaan vaihtoehtoon. Meillä on miehen kanssa 30 cm pituuseroa, niin teleskooppiaisa on ollut ihan ehdoton. Pelkästään taittumalla säätäen pitkä ihminen ei saanut hyvää asentoa - vaunut tulivat aina yläasennossa niin lähelle työntäjää, että joka askeleella piti varoa ettei potkaise vaunun runkoon.
Mun mielestä missään noista Wauva-kaupan merkeistä ei ollut. En ihan satavarmaksi uskalla sanoa. Bugaboot, Cybexit, Nunat ja Uppababyt oli pelkkä teleskooppi, taittoaisa taas Orissa ja Nord Activeissa. Meillä ei ole kauhean isoa pituuseroa ja ollaan aika lyhyitä molemmat (160 ja 174), joten ymmärtääkseni taittoaisa voi olla jopa parempi vaihtoehto, ei ainakaan potki vaunuja kävellessä kun se aisa ei tule niin kauhean lähelle koppaa.

Emmaljungissa oli sitten nuo molemmat! Käytiin niitä tänään katsomassa, ja eiköhän me alkuperäisen haaveilun mukaisesti NXT90-malliin päädytä. Olivat todella vakaat ja laadukkaan oloiset, painavat toki sitten myös. En ollut jotenkin tajunnut, että tuo NXT-koppahan on oikeasti aika pikkuinen ja esim. Priamien vaunukoppa näytti ihan valtavalta sen rinnalla, mutta tämä ei ehkä maaliskuisen kanssa ole niin kriittinen asia, kun siinä mahtuuko-vai-eikö-mahdu vaiheessa ensi syksynä ei sitten vielä ole kaikista muhkeimmat toppakamat käytössä. Ja jostain luin, että vaunukoppaan mahtumisen sijasta ongelmaksi tuppaa tulemaan ensin se, että vauva ei enää viihdy pelkästään selällään.

Britax Smile 4:t testattiin nopeasti myös, enkä tiedä rakastuttiinko noihin Emmaljungiin niin tulisesti että arvostelukyky meni, mutta joka tapauksessa, Smilet tuntuivat varsin kiikkeriltä ja jotenkin nitkuvilta ja natkuvilta Emmaljungien rinnalla. Mulla on mielikuva, että tuon hintaluokan yhdistelmistä ne Nord Activet oli paljonkin vakaamman ja laadukkaamman oloiset, mutta paljonhan noita Britaxeja näkyy katukuvassa, joten ei ne oikeasti huonot voi olla. :Grinning Face: Se vihreä väri on kyllä tosi kaunis!
 
Mun mielestä missään noista Wauva-kaupan merkeistä ei ollut. En ihan satavarmaksi uskalla sanoa. Bugaboot, Cybexit, Nunat ja Uppababyt oli pelkkä teleskooppi, taittoaisa taas Orissa ja Nord Activeissa. Meillä ei ole kauhean isoa pituuseroa ja ollaan aika lyhyitä molemmat (160 ja 174), joten ymmärtääkseni taittoaisa voi olla jopa parempi vaihtoehto, ei ainakaan potki vaunuja kävellessä kun se aisa ei tule niin kauhean lähelle koppaa.

Emmaljungissa oli sitten nuo molemmat! Käytiin niitä tänään katsomassa, ja eiköhän me alkuperäisen haaveilun mukaisesti NXT90-malliin päädytä. Olivat todella vakaat ja laadukkaan oloiset, painavat toki sitten myös. En ollut jotenkin tajunnut, että tuo NXT-koppahan on oikeasti aika pikkuinen ja esim. Priamien vaunukoppa näytti ihan valtavalta sen rinnalla, mutta tämä ei ehkä maaliskuisen kanssa ole niin kriittinen asia, kun siinä mahtuuko-vai-eikö-mahdu vaiheessa ensi syksynä ei sitten vielä ole kaikista muhkeimmat toppakamat käytössä. Ja jostain luin, että vaunukoppaan mahtumisen sijasta ongelmaksi tuppaa tulemaan ensin se, että vauva ei enää viihdy pelkästään selällään.

Britax Smile 4:t testattiin nopeasti myös, enkä tiedä rakastuttiinko noihin Emmaljungiin niin tulisesti että arvostelukyky meni, mutta joka tapauksessa, Smilet tuntuivat varsin kiikkeriltä ja jotenkin nitkuvilta ja natkuvilta Emmaljungien rinnalla. Mulla on mielikuva, että tuon hintaluokan yhdistelmistä ne Nord Activet oli paljonkin vakaamman ja laadukkaamman oloiset, mutta paljonhan noita Britaxeja näkyy katukuvassa, joten ei ne oikeasti huonot voi olla. :Grinning Face: Se vihreä väri on kyllä tosi kaunis!
Kiva, kun vastailit näihin! Oma 160 cm pituus olisi varmaan kanssa hyvä mihin tahansa vaunuihin 😁.

Meillä on esikoisella NXT60F ja siinä vauva-aikana kovapohjainen kantokassi. Eli ei koppaa ollenkaan. Se kantopussi on vaan niin lämmin, ettei ehkä oo kevätvauvan kanssa hyvä. Mutta flat-istuin on ollut muuten meille tosi hyvä. On niin tilava, että siihen mahtuu lämpöpussi ja 2 v mahtuu vielä hyvin nukkumaan rattaissa.
 
Emmaljungissa oli sitten nuo molemmat! Käytiin niitä tänään katsomassa, ja eiköhän me alkuperäisen haaveilun mukaisesti NXT90-malliin päädytä. Olivat todella vakaat ja laadukkaan oloiset, painavat toki sitten myös. En ollut jotenkin tajunnut, että tuo NXT-koppahan on oikeasti aika pikkuinen ja esim. Priamien vaunukoppa näytti ihan valtavalta sen rinnalla, mutta tämä ei ehkä maaliskuisen kanssa ole niin kriittinen asia, kun siinä mahtuuko-vai-eikö-mahdu vaiheessa ensi syksynä ei sitten vielä ole kaikista muhkeimmat toppakamat käytössä. Ja jostain luin, että vaunukoppaan mahtumisen sijasta ongelmaksi tuppaa tulemaan ensin se, että vauva ei enää viihdy pelkästään selällään.
Joo, vaunukoppaan mahtumisen lisäksi ongelmaksi voi tulla myös, ettei vauva joko viihdy enää selällään, tai sitten jos on kovin aikainen liikkuja, saattaa lähteäkin sieltä kiipeilemään varhaisessa vaiheessa vaikka kuinka pieni oliskin vielä. Meidän kolmannen kanssa kävi niin, hyvin olisi pitkäänkin vielä mahtunut isoon koppaan, mutta uhkasi jo ketteränä viisikuisena tulla alas sieltä, niin oli vähitellen pakko vaihtaa ratasosaan, kun ei uskaltanut enää jättää koppaan nukkumaan ja toisaalta jos hän oli hereillä, en uskaltanut enää liikkua vaunuilla, kun koko ajan piti melkein pitää hänestä vaan kiinni... :tears:

Kiva lukea näitä vertailuja myös! Itse en ole vielä päässyt kokeilemaan mitään, mutta kova pohdinta vähitellen käynnissä. Meillä on vanhastaan Emmaljungan Duo Edget, joilla kaksi edellistä lasta matkustaneet ja oon tykännyt kyllä niistä kovin, kun ne rullaa niin hyvin isoilla ilmakumeilla ja on tilava koppa ja ratasosa. Ne ei vaan tule mahtumaan enää autoon sen jälkeen, kun tämä neljäs lapsi tulee joukkoon mukaan, joten tarvitaan jotkut vähän kompaktimmat.
 
Mulla kans Emmaljungan Duo Edget. Ostettiin nyt myös ne Bugaboon Foxit, mutta jotenkin toivon, että pääsen Emmaljungia käyttämään enemmän pienestä hissistä huolimatta. 🙈 Ne on ihanat. ❤️
 
Mulla on esikoisen jäljiltä myös 2015 vuoden Emmaljungan Duo Edget tallessa enkä malta odottaa että saan ne taas käyttöön, vaikkei ne hissiin mahdukaan. Hiekalla ja lumi/räntäkeleillä ne ilmakumit oli ihan ehdottomat.
Onko näissä pyörivät eturenkaat?😊
 
Meillä varmaan myös vaunuhankinta edessä tälle maaliskuiselle. Tosin uskallan itse alkaa hankintoja enempi pohtia ehkä vasta rakenneultran jälkeen, mutta sen verran on jo mietitty, että voitaisiin nykyiset vaihtaa joihinkin muihin. Nykyisten rattaiden runko on sen verran jo ottanut osumaa, mm. jarrut ei etenkään pakkasella aina toimi ja aisan pidennyssäätö meni myös jollain pakkasilla rikki jo reilu vuosi sitten. On ne kyllä pitkään palvelleetkin, kun käytettynä ostettiin ja meilläkin jo viisi vuotta joka päiväisessä menossa menneet.

Me ostettiin esikoiselle aikoinaan (myös köyhinä vastavalmistuneina) käytettynä joku Brion silloinen perusmalli, jotka meni sen kolme vuotta ja lähti sitten kiertoon. Toiselle ostettiin myös käytettynä hyväkuntoiset Emmaljungan Duo Edget, kun oli tarve kunnon jousitukselle ja ilmakumipyörille silloisessa kotimaastossa. Niillä on tämä kolmaskin mennyt. Välillä meillä oli myös toisina rattaina Bumbleriden tuplat, kun toisen ja kolmannen ikäero 2v4kk tuntui siltä, että kaivattiin tuplia. Pelasti ihan muutamankin taaperouhmatilanteen ja monesti vierekkäin nukkui sisko ja veli niissä. :Heartred Tykättiin kyllä niistä, oli tosi ketterät tupliksi, sai kunnollisen vaunukopan vauvalle, isot ilmakumirenkaat. Ne meni sitten kiertoon kun ei enää tarvittu.

Ja nyt on tosiaan vielä nuo keskimmäiselle hankitut Emmaljungat toisinaan 2,5-vuotiaan kuopuksen käytössä, joskin potkupyöräily on vienyt vauhdikkaan taaperon sydämen, eikä viime viikkoina ole juuri rattaille ollut käyttöä. :D En ole vielä katsellut, mitkä vaunut miellyttäisi nyt tälle tulokkaalle, mutta ehtiihän näitä tutkia. Varmaan sen verran myös budjettia pidetään meillä yhä tiiviinä, ettei uusia helposti lähdetä ostamaan. On niin hyvät kokemukset käytetyistä vaunuista vuosien varrelta, että jos vaan sellaiset sopivat ja hyvinpidetyt taas löytyy niin mieluiten suositaan kierrätystä.
Kiva lukea hyvistä kokemuksista käytettyjen vaunujen kanssa!😊 Oletteko bonganneet nämä vaunut tori.fi:stä?
 
Onpa nätit! Kuuluuko tuohon hintaan myös vaunukoppa (siis autoon)?😊
Jos tarkoitat turvakaukaloa niin ei kuulu. Tuohon kuuluu erillinen ratasosa, vaunukoppa ja runko. Turvakaukalo ja adapteri ostettava erikseen.
 
Kiva lukea hyvistä kokemuksista käytettyjen vaunujen kanssa!😊 Oletteko bonganneet nämä vaunut tori.fi:stä?
Me ostettiin omat juuri Torin kautta. Olivat eri paikkakunnalta, niin lähetys Matkahuollon kautta. Ja oli itselle tosi hyvä ratkaisu, saatiin paljon parempilaatuiset vaunut kuin mitä olisin raaskinut ostaa uutena.
 
Kiva lukea hyvistä kokemuksista käytettyjen vaunujen kanssa!😊 Oletteko bonganneet nämä vaunut tori.fi:stä?
Joo, torista ollaan aina bongattu nuo aiemmat vaunut ja yhdet matkarattaatkin, jotka myös jo jatkaneet eteenpäin. Joka kerta ollaan sen verran läheltä ostettu, että on käyty itse ensin tutkimassa ja sitten haettu mukaan. Mutta ei ole tullut ikäviä yllätyksiä.
 
Takaisin
Top