Maaliskuisia mietintöjä

No ilmasta rahaahan se toisaalta on, mutta jotenkin mieluummin satsaisin kotihoidontukeen tai saisi verohelpotusta lapsiperusteilla tai enempi rahaa kouluruokailuun tai tai.

Mies on työreissussa ja meitsi möhnöttää onnettomana sohvalla. Ei taipunu salille, sen sijaan kaivoin pullaa pakastimesta ja nyt rohmuan karkkijemmoja. Ikävää ei näköjään osaa paikata kuin sokerilla. Onneksi se tulee jo huomenna kotiin:Heartbigred:Heartred

Mua kans korpeaa tuo, että aina leikataan lapsilta, opiskelijoilta tai vanhuksilta. Jos vaikka leikkaisivat kansanedustajilta ilmaiset taksimatkat ja ryyppyreissut. Paljonkohan siinä säästyis rahaa??????? :mad:

En voinut olla lainasmatta 875 grammaa -kirjaa kirjastosta, enkä voinut olla lukematta sitä heti kotiin tultuani. Itkin ja itkin. Rankka on ollut pikkuisen ja perheen alkutaival.

Toivon, että oma pieni pysyy vatsassa vielä ainakin sen kuukauden. LA vasta 30.5.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

mäki oon ajatellu lukevani ton kirjan, mut ehkä vasta sit synnytyksen jälkeen... nyt itken joka ikisen asian perään, niin ehkei tästa enää tulis mitään, jos vielä sitä rupeaisin lukemaan :confused:

Hannastiina: mua kans niin nyppii noi "32 000€ pikkujoulut" ja muut sellaset "edut" kansanedustajille... ja mikä ihme se sopeutumiseläke...?! grrrrrr....!!!!!!!!! :mad::mad::mad:

Ymmärrän että pakko on säästää, tai kohta ei enää voida edes säästää. Mutta kannattaisin lapsilisään jotain tulorajaa. Oon samaa mieltä kuin joku jo mainitsi, että jos rahan pystyy laittamaan säästöön lapsen tilille ei sitä silloin todella tarvita.
Tai sit lapsilisästä pitäis maksaa vero, jolloin isompi tuloiset sais sitä vähemmän...
Harmittaa niiden puolesta, joille tuo raha on tärkeä summa kuukausituloista.

Luin tossa aamulla uutisia ja 7% nuo leikkaa tota lapsilisää, mihin itse päättäjätkin totesi että eniten kärsivät keskituloiset. Miksi? Mäkin oon miettinyt et eiks lapsilisään vois olla joku tuloraja. Eikö siinä muka säästettäisiin? Sit mietitään et miksi keskituloiset ei tee enää lapsia. No se vaan alkaa valitettavasti menemään niin ettei kohta ole varaa olla pois töistä, vaikka kuin haluaisi!

Itse olen kasvanut lähes koko ikäni yksihuoltaja perheessä ja tiedän, että meillä lapsilisät on ollut aina yksi tärkeistä kuukausituloista. Ei se yhden ihmisen palkkakaan riitä elättämään 3 lasta ja yhtä aikuista. Sitten otti teininä päähän, kun osa kavereista, jotka oli "parempien" perheiden lapsia kertoi, että heidän vanhemmat on säästänyt lapsilisät heille myöhempää käyttöä varten. Nykyään ei enää harmita, koska tiedän, että meidän lapsilisät ei ole mennyt mihinkään turhuuksiin vaan ruokaan, vaatteisiin ja siihen, että ollaan joskus päästy esim. Linnanmäelle.

Muokattu viimeksi:
Meidän perheeseen vaikuttaa eniten noi vähennyksistä leikkaamiset ja veronkiristykset (työmatkakulut, asuntolaina, autovero...). eli siihen nähden lapsilisän leikkaaminen kympillä kuussa ei kauheasti hetkauta.

Eli jälleen kerran leikkaukset osuu tällaiseen, nippanappa keskituloiseen kansanosaan. Mitään lisätukia tai alennuksia ei enää näiden "hyvien" tulojen takia saa mutta kaikki leikkaukset osuvat kohdalle.

Mää vaa oon sitä mieltä että noi leikkaukset pitäs tehä iha jostain muusta! Just näitten päättäjien "eduista"! Tartteeko ne joka vuosi vaikka niitä pikkujouluja?!eihä monessakaan yrityksessä oo enää pikkujouluja. Mut mun mielipiteelläni ku eijjoo mitää väliä kellekkään.
Mun "haaveena" on et lapsi ite sais ne lapsilisät. Alkuun tulee varmasti ne käytettyä vauvan menoihin mut vaikka vuosikkaasta eteenpäin ne menis lapsen tilille ja pysys siellä. Saa nähä kui käy mut tämmönen oli ajatus.

Toi on oikeasti ihan hurja toi leikkauspaketti, se tulee näkymään tosi monessa muussakin asiassa kuin lapsilisissä... Työttömiä tulee taas lisää, ja niissä perheissä lapsilisän koolla ja kuntapalveluilla on merkitystä sekä lasten että vanhempien hyvinvoinnille. 15 vuoden päästä sitten ihmetellään, että mitenkäs meillä on pikkukaupungeissa näin paljon syrjäytyneitä nuoria, kylläpä tulee kalliiksi.

köyhän tuloissa näkyy se kympinkin vähennys... kansanedustajien palkkaa esim vois leikata, eikä tartteis ku muutamalla prosentilla nii jo suomi sais kymmenien miljoonien säästöt... ei tästä lamasta näin nousta, muutan kohta ulkomaille ku ei täällä pärjää...

Jep, itsekin kuulun tuohon raskaasti verotettava -osastoon. Tarkoittaa omalta osaltani ainakin sitä, että tähän nykyiseen työpaikkaan (60 km suunta nykyiseltä asunnolta miehen luota) ei ainakaan kannata palata, koska työssäkäymiselle tulee niin paljon hintaa!

Toisaalta pienituloisten verotusta kevennetään eli kokonaisvaikutukset voivat olla alemmissa tuloluokissa plus miinus nolla.

Ei kait tässä enää kannata töihin mennä mammaloman jälkeen, kun kaikesta rokotetaan. Eikö nyt prkl joku voi jyrähtää noille idiootti-ministereille, ettei aina voi pieni- ja keskituloisia kyykyttää. Eikö olis aika ottaa niiltä, joilla on liikaa. Tarvittais joku Robin Hood nyt paikalle...

köyhän tuloissa näkyy se kympinkin vähennys... kansanedustajien palkkaa esim vois leikata, eikä tartteis ku muutamalla prosentilla nii jo suomi sais kymmenien miljoonien säästöt... ei tästä lamasta näin nousta, muutan kohta ulkomaille ku ei täällä pärjää...
Huvikseni ynnäilin vähän. Jos kansanedustaja tienaa 86 000€ (laskin peruspalkkion ja 12 vuotta edustaneen palkkion keskiarvon + lisäsin vähän lomarahoja), hän maksaa veroja pelkästään tästä 35%. Parinsadan edustajan vuotuiset verotulot ovat karkeasti laskien reilut 11 000 000 euroa.

En kiellä, etteikö politiikassa olisi höyläämisen varaa paljonkin, mutta samalla eduskunta tuottaa verotuloja ja lisää palveluidentuottajien määrää. Jotkut pikkujoulukustannukset ovat oikeasti kärpäsen kakka, kun puhutaan miljardien säästötavoitteesta.

Kaikki edut eivät vain ole ikuisia, niin ikävää kuin se onkin. Lapsien tekeminen on kallista, mutta toisaalta meillä on yksi maailman suvaitsemmista yhteiskunnallisista tukijärjestelmistä. Ei tarvitse amerikkalaisittain kustantaa kaikkea itse päiväkodista yliopistoon saakka.

Kyl se siitä, kun annat ajatusten hautua. Siulla on oikeus siun omiin tunteisiin ja varsinkin omaa kroppaasi ja raskauttasi koskeviin päätöksiin. Koita tehdä jotain leppoista kivaa tänään!

Mä en akateemisella tutkinnolla ole edes lähellä keskipalkkaa. Mutta eipä tätä ammattia rahankiilto silmissä valittukaan. Ja mä oon saanu mukavan ilmaisen koulutuksen ja tuet päälle, joten en koe kauheana vääryytenä että moni duunari (no, duunari tässä itsekin valtion leivissä olen) tienaa paremmin.

Koitan tässä just miettiä jotain kivaa tekemistä, mutta kämppä kaipais siivoomista niin pitää varmaan hoitaa se ensin eikä se oo kauheen mukavaa ja lepposaa tekemistä. Ehkä sen jälkeen vois sit vaikka leipoa jos jalat vielä kantaa :)

Takaisin