Maaliskuisia mietintöjä

mut kannattaa muistaa ettei sekään lopullista ole, niinku ei tää raskauskaan (toivottavasti).... jos väsyttää niin väsyttää, sitten levätään, vaikka se 5kertaa päivässä... mut itestä tuntuu, ainakin näin jälkeenpäin, et se "väsynyt vauva-arki" oli tositosi lyhyt aika, kunnes sitten rupes se rytmi tulee... vaikka oon aina ollu vähä tällanen laiskanpulskee, mä ainaki sain puhtia uusista harrastuksista ja kavereista ja oli ihanaa mennä vauvan kanssa jumppaan ja muskariin ja sillai.... ja kotihommiakin tuli tehtyä enemmän ku tuntu ettei tee niitä yksin, ku oli se nyytti siinä vieressä naureskelemassa :) ja eikä ottanu ressiä... jos keittiö hukku shaisseen niin anto hukkua... kyllä se joku päivä sitten taas siivotaan, syödään vaikka kertseistä siihen asti.... eikä meillä ollu juurikaan mitään joulua sinä vuonna ku vauva synty marraskuussa, mut vietettiin sit pääsiäinen (vaikkei normaalisti sitä mitenkään juhlita)... ja jos ennen on ollut tehokas ja nauttinu vaikka lenkkeilystä, niin ihan varmasti siitä nauttii sitten vastakin ja kun keksii miten sen vauvan saa kivasti mukaan niihin nautittaviin juttuihin, niin mä ainakin uskon et se on kahta kivempaa sit.... ja ku muistaa välillä ottaa sitä omaa aikaakin, vaikka väkisin :wink mä alotin lenkkeilyn säännöllisesti vasta vauvan syntymän jälkeen... just siks et sai painoa pois ja kun ei ollu yksin :) ihmiset katto välillä pitkään ku päristelin vaunuihin ja höpöttelin mitä sattu mut anti kattoo vaan!!! :grin

Mä oon pariltakin taholta saanut vinkin "tee kotitöitä sillon kun vauva on hereillä ja vauvan kanssa, ei sillon kun se nukkuu" Käyhän tuo ihan järkeen...
Meillä mies on kyl upeasti hoitanut kodin nyt raskauden aikanakin, aluks olin niin voimaton ja makasin raatona vessan lattialla ja nyt oon niin raihnanen ja kipuileva et ei tulis imuroimisesta mitään. Tiskikone saadaan appiukolta lahjaksi tässä lähiviikkoina joka helpottaa arkea :) Pyykit mä kyllä hoidan nyt ja tulevaisuudessa, oon neuroottinen niiden kanssa et ne menee oikein ( ja miehiltä taitaa usein puuttua joku aivosolu mikä kertoo et miten pyykit lajitellaan ja ripustetaan, puhumattakaan viikkamisesta :grin)
Mä varaudun kun kauheeseen univelkaan, mut lohduttaudun et kyl se sit viimestään teini-iässä helpottuu..
olipas hajanaista tekstiä ja jorinaa sieltä täältä...:p

Noi uupumukset ovat kyllä hirveitä :/
Esikoisen aikana kun olin ilman tukiverkkoa olin uupunut, siksi kannatankin jos omistatte järjissä olevia sukulaisia niin otatte kieliä apua vastaan :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Uskoisin pärjääväni lasten kanssa enkä pelkää väsymystä niinkään, mutta jännitän, et miten hormonimylläkkä käyttäytyy kun stressi purkaantuu ja se yksinäisyys. Mut se on vaan opeteltava pyytämään apua. Ja siis oikeasti ihanaa sukua on vaikka kuinka paljon, mut aina sitä ajattelee ettei haluais kuormittaa ketään.

Nääh, on vaan taas niin asiat pinnalla ja ihana kevät, mutta samalla myös tietää miehen töiden alkua,mitä keväisempää tulee.

Tää päivä pyhitetään esikoiselle, jotain kivaa haluaisin puuhata mutta mitä..
Taidetaan mennä ostoskeskuksen leikkipaikalle.. Vaikuttaa siltä että kohta tulee vettä! ;/

Mun on kans hirveen vaikee pyytää apua keneltäkään, edes omalta äidiltäni, vaikka se on mun tuki ja turvani ollu aina.... mä olin ekan kans reilu puol vuotta itekseen, ku ukko oli opiskelemassa, mut väkisin sen porskutin läpi lähes yksin... eihän siinä, hyvinhän menihän se, mut sit ku ukko palas kotiin ja arki lähti rullaamaan, niin sit iski se väsymys ja jonkun moinen masennuski varmaan... varmaan just siks su se ressi ja kaikki muu paine purkautu, meni kuukaus kaks ihan huomaamatta ja sumussa....

mut mä sillon itekseen just totesin et ne kotityöt yms. sen vauvan kanssa yhdessä on parasta :) tulee samalla jumpattua ja seurusteltua ja sit sen ajan ku vauva nukkuu, saa pyhittää vaan itelleen (ja koiralle)... ja se vauvakin tottuu imurin ääneen ja muihin sellasiin... ja sillon sitteri oli aika pro! laitto vaan tiskikoneen viereen niin siinä se kölli ja katteli ja naureskeli ku äiti vähä laulo :wink

Mitä mieltä olette lapsilisien leikkaamisesta?
Itse vielä 3 v sitten mietin että "kyllä se on hyvä ettei tästä mene sentään veroa", sitä aikaa kun elin tosi pienellä rahalla yksin.
Mun mielestä kurjaa, etenkin just niille ketkä opiskelee ja kellä on lapsia tms..
Mun tän hetkistä rahatilannetta se ei hetkauta, mutta voi olla kun jos joskus hakee koulunpenkille niin sekin ois ollut tarpeeseen ;/
Onneksi olen oppinut säästämään, vaikka mitä tapahtuisi niin kyllä sitä pysyy pystyssä..

Vituttaa! niinkun yleensäkin noi päättäjät ja niiden toinen toistaan paremmat päätökset.
Ite oon just opiskelija, mies toki duunissa mutta kyllä toi lapsilisä silti todellakin tarpeen tulee nyt ja tulevaisuudessakin. Kannattaisin ennemmin sitä et suurituloisilta lapsilisä pois eikä niiltä jotka sitä oikeasti tarvii...

Mulla tuttavissa yhdessä perheessä sillein et on laitettu muksun lapsilisä alusta asti erillisille tilille, ja poika saa sen summan sitten kun täyttää 18 ( aika potti!). Ideana aivan upea, mut just tollanen mun mielestä todistaa sen että kaikki ei sitä rahaa sit selvästi tarvitse jos sen voi laittaa 17vuoden ajan säästöön. o_O

Toisaalta, tarvi tai ei, se on kaikille yhtä lailla annettava etuus siinä missä äitiyspakkauskin. Jotkut käyttävät sen sitä mukaa kun sitä tulee, toiset voivat säästää. Lapsellehan se raha kuuluu.

Suurin osa näennäisesti ilmaisista asioista (kuten terveydenhuolto ja peruskoulutus) on jo tulosidonnaisia, koska progressiivisen verotuksen periaatteella enempi tienaava maksaakin niistä enemmän.

näin köyhänä opiskelijana on ihana ku vähistäkin tuista ruvetaan leikkaamaan pois... mies on oppisopimusopiskelia eli onneksi saa palkkaa... silti, saatana leikatkaa juoppojen ja turhan päivästen ikityöttömien tukia älkääkä ainakaa lapsiperheiden

Joo tosi kiva juttu näin tulevalle yksinhuoltajalle, joka yrittää pärjätä pienimmällä mahollisella äitiyspäivärahalla mitä kela maksaa :mad:

Itsekkään en ottaisi kaikilta pois, jokaiselle sama summa lapsilisää leikkaamattomana!
Voisvatten vaikka vähentää maahanmuuttoa, korottaa työelämävalmennuksesta saatavia ylläpitokorvauksia, joka vois ajaa työttömiä töihin enemmän.. Sit sais veronmaksajia lisää (tosin aikaahan se veisi), ei tuettaisi näitä maita mitkä sössii omat raha-asiansa..............
Mut että leikataan siitä, mikä on aina kuulunut kaikille ja mikä on joillekin suuri turva?!
Tosiaan, mutta eihän sille mitään voi, jos viisaat päättäjät näin päättää.
Toisaalta, tässä voi itää sellainen siemen mikä vähentää ehkä (?) alkoholistien ja muiden väärinkäyttäjien halua tehdä lapsia?
Toisaalta, no.. Lapsi nostaa asumistukea yms..
Ähh, ei tosta positiivista saa tekemälläkään! Huono päätös!

muutenkin pitäis jättää uutiset lukematta, ku tulee aina pahalle tuulelle. Jotenkin perillä kuitenkin haluis pysyy maailman menosta mut silti aina vaan jää paha maku suuhun...

Mun mielestä lapsilisän ei tarvii esimerkiksi nousta lapsilukumäärän kasvaessa ja voisi olla jopa niin, ettei tietyn luvun ylityttyä makseta niistä lapsista mitään. Lapsiluku on jokaisen "oma valinta". Tai sitten verotus olis sen mukaan, mitä muitakin tuloja. Eli ne ketkä tienaa reilusti, niin ei sitä saa juurikaan ja ne keillä pienet tulot, niin niille enempi.

Lisään vielä et turha tulo mun mielestä muutenkin, et vois sit vaikka nostaa kotihoidontukea kunnolla ja poistaa koko lapsilisän tms..

Ei onneksi itse tarvitse olla päättämässä lapsilisistä yms.. mutta ei nyt kuitenkaan kannateta niiden poistamista!:eek:, antaa valtion tukea lapsien syntymistä, niin rikkaisiin kun köyhiinkin perheisiin! Paljon riippuu kuitenkin omista valinnoista, tuloissa, lapsiluvussa, säästämisessä jne..
riskinähän on että jos köyhille vaan annetaan, tehdään "laitapuolen perheisiin" yhä lisää lapsia, siinä missä "menestyvien" vauvakuumeet loistaa poissaolollaan jos valtiokaan ei sitä kannata.. nää on hankalia juttuja, katsotaan mitä päättäjät meinaa! Eikai siitä vielä olla mitään päätetty??

Tulee mieleen eu-tuet maataloudessa, idioottimainen systeemi, mutta niin kauan kun näin on päätetty toimia, on paras vetää kaikki kotiinpäin:wink
ja lomaoikeudet töistä! niin hassulle kun se tuntuukin saada palkallistalomaa kun pitää äitiyslomaa, niin näin se nyt vaan on päätetty, ja siitä oikeudesta parhaillaan saa nauttia:grin

Alkaa kyllä huomata et se toukokuu lähestyy... ei niinkään tossa kevään edistymisessä vaan omissa oloissa. Tää lähti tänään kauppaan joka siis sijaitsee ehkä puolen kilometrin päässä? Hyvin mä sinne sain taaperrettua ja kamat kärryyn lastattua mut auta armias sitä kotimatkaa! Että voikin olla väsy. Masua kivisti ja jalat tuntu painavalle ja selkäkin ekaa kertaa moneen päivään hiukan vaivasi.
Kotiin päästyäni sain ruuat kaappiin ja menin heti sohvalle nukkumaan. Hiukan söin, koska oli kamalan heikko olo. Naapuri alkoi tietty poraamaan kesken unien, mutta kyllä mä silti nukuin jonkun verran. En nuku ikinä päikkäreitä, joten tällanen väsy on uutta.
Tänään mä olen uskaltautunut noihin jo synnyttäneiden ketjuihin lukemaan miten on menny ja koska vauvat syntyny jne. En ahdistunu tai mitään, lähinnä jäin silleen odottavalle kannalle. Eli mun kohdalla ei tapahtunu vahinkoa :).

Takaisin