Loppukuun odottajat ja eräpäivän ohittaneet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kjeev
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo mimmu, ei minuakaan ne läheisten kyselyt haittaa ja itsekin yritän aina venyttää puheluita, etenkin äitille mielelläni kerron ihan kaiken, jokaisen nippauksen. Mutta sitten nämä tutut ja tutun tutut... nämä ihmiset, jotka kysyvät kuulumisia ja odottavat vastausta "Kiitos, hyvää". Nämä, joita näkee lähinnä vain kaupassa tms. Yleensä he ovatkin sitten kärkkäimpiä antamaan neuvoja ym. Ne käy hermoon.

Minä taas tänään heräsin ennen puoli viittä kun miehellä oli herätys. Mahassa oli epämääräistä kipua ja jokunen supistus tuli, kipeä, mutta epäsäännöllinen. Valvoskelin sitten taas sohvalla netissä pelaillen. Sain vielä sitten tunnin nukuttua puoli yhdeksästä. Ärsyttää kyllä, kun tuo muksu vaan kiusailee koko ajan.

Hyvää helmikuuta! Tämä on SE kuukausi jolloin vauvamme varmasti syntyvät!

Tintsulla loppusuora jo häämöttää ja hyvä niin. Tsemppiä huomiselle, vaikka toivonkin että pääset matkaan jo aikaisemmin. Olen kuullut useammaltakin, että sisätutkimus tehdään tarkoituksella kovakouraisemmin yliaikaisille, tällä pyritään edesauttamaan synnytyksen käynnistymistä. Ikäväähän se on, jos siitä ei sitten olekaan mitään hyötyä.

Joo, täällä ainakin ärsyttää kyselijät. Tai oikeastaan ne kyselijät, jotka muutenkin pitävät tiiviisti yhteyttä eivät ärsytä, vaan ne, jotka eivät muuten paljoa yhteyttä pidä ja ovat nyt niiiiiiiiiin kiinnostuneita, että joko nyt?

Itkuherkkyydestä. Kaikki itkettää. Tv-ohjelmat, perheenjäsenet, hyvät ja huonot asiat, ihan kaikki. Tänään aamulla olin viimeksi tippa linssissä, kun vein kuopuksen päiväkotiin...

Ymmärrän hyvin Mimmun pahan mielen siitä, että naapuri synnytti jo vauvansa, vaikka la olikin myöhemmin. Sehän tuntuu vähän samalta kuin olisit jonottamassa jotakin kauan haluamaasi ja joku tulee ja etuilee!emoticon

Kuopus (5 v.) odottaa malttamattomana vauvan syntymistä, sitä että hänestäkin tulee ISOSISKO! Hänen kanssaan on puhuttu siitä, että vauvan pitäisi tulla tammikuussa, mutta voi olla että tuleekin vasta helmikuussa. Eilen hänelle tuli paniikki, kun tammikuu oli jo lopussa. Ennen nukkumaanmenoa hän minulta tiukkasi kovaan sävyyn, että kerro nyt se päivä, milloin vauva tulee! Eikä uskonut millään, etten osannut sitä hänelle sanoa...

Ulkona on oikein keväisen oloinen päivä. Linnut laulavat ja aurinko sulattelee lunta räystäiltä, niin että vesipisarat tippuvat. Täytyykin lähteä haistelemaan ulkoilmaa.

Tänään on kyllä supistellut enemmän kuin ennen. Ei tietenkään kuitenkaan kipeästi vaan sellaista perus kovettuminen. Välillä jopa pitää miettiä että liikkuuko vauveli noin innokkaasti vai onko supistus.. Jokainen supistus varmasti vie vähän lähemmäs synnytystä  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a035.gif[/img]. Tulisi vaan kunnolla niitä supistuksia.

Synnärireissulla huomasin että aika reilulla kädellä ne tutkivat paikkoja sisältä. Lääkärin tutkiessa tuli ihan hetkeksi jopa sellainen tunne että pitäisi ponnistaa.

Meiltäkin kysellään vähän missäs vaiheessa ollaan. Ei se kait niin pahasti ärsytä mut en vaan tiedä mitä kyselijöille pitäisi sanoa.. Joo oon edelleen kasassa. Kyllähän me ilmoitellaan sitten kun on jotain ilmoitettavaa. Itsekin väsäsin tänään listan kännykkään kenelle kaikille pitää laittaa viesti jakautumisen jälkeen.

Helmikuuta täältäkin!

Mulla ei ole mitään sen suurempaa kerrottavaa, mutta pakko vaan ilmoittautua, ettei kukaan vahingossakaan luule, että mä olisin tosi toimissa. :D

Täällä ollaan myös tooooosi itkuherkällä päällä, on oltu jo pitkään, mutta tää vaan pahenee. Milloin mistäkin syystä tulee tirautettua kyyneleitä. Lapsukainen vieressä katsoo ihmetellen, mitä se äiti nyt oikein duunaa. Usein koitan ottaa poikasen syliin, että voin sitä halata sillai, ettei se näe mun kyynelvirtaa. Eihän tuon ikäisten pitäis vielä tajuta, että äiti itkee...eihän?

Mä koitin kurkkia tuolta tammikuisten listalta, missä kukakin meinaa synnyttää...siis, että onko kukaan samalla suunnalla mun kanssa. Marin ja Mimmun synnäritiedot ei osuneet silmään... *auts!* ;D Mustikki ja minä ollaan ilmeisesti ainoat Jorviin suunnistavat?!

Mä varmaan pidän meidän listan häntäpään paikkaa tässä synnytysaikataulussa (= tuttu juttu viime raskaudesta -> olin ainoa joulukuinen, joka sinnitteli vuoden vaihteen yli ja synnytti tammikuussa), joten suonen teille muille mahdollisuuden lähteä ensin hakemaan nyyttiä kotiin. Mulla ei ole oikeastaan yhtään ollut noita "kunnon tuntemuksia", joten Mustikkikin ehtii varmasti kotiutua Jorvista ennen kuin mä pääsen sinne asti.

Mustikki: Missä neuvolassa sä muuten asioit? Meikäläinen käy tuolla "iki-ihanassa Suvelassa"... Täti on onneksi ihan jees, mutta ympäristöstä (neuvolasta tai muustakaan Suvelaan liittyvästä) en hirveesti tykkää...(Anteeksi vaan kaikille, joita tämä kommentti loukkaa.)

Mun piti tänään perua mun ylihuominen neuvola, kun oon edelleen ihan pipi. Ensi viikolle sitten jännäillään, että ehditäänkö ennen seuraavaa aikaa jakautua. Nyt ei tarvitse sitten edes stressata sokereiden heilahteluja, kun täti ei pääse mua ripittämään. *napsii samalla suklaata*

Noista tuttujen "Joko olet jakautunut?" -uteluista: Joidenkin utelut ärsyttää, joidenkin ei. Lähinnä ne, jotka vähän väliä laittavat kyselyä perään, ärsyttävät mua suunnattomasti! Ja kuinka ollakaan ne on just ne samat ihmiset kuin viimeksikin. Lopulta mä vaan vastasin niille: "Kuten jo aiemmin sanoin, kerron sitten, kun on jotain kerrottavaa...". Jostain syystä se ei kuitenkaan riitä, vaan utelut jatkuvat. On parempi, että laittelen vastaukset vain kirjallisessa muodossa, koska muuten varmasti sähähtäisin tosi pahasti lankoja pitkin. Ja lopulta kun tarpeeksi ärsyttää, niin käy niin kuin viimeksi, jolloin unohdin ilmoittaa muutamalle kamulle vauvan syntymästä. Hups! ;) FB:sta olivat sitten asian huomanneet, kun muut kävivät onnittelemassa... Ehkä tällä kertaa koitan olla tarkempi. Täytyy munkin vissiin kirjoittaa joku muistilista siitä, kenelle on muistettava viestitellä jo synnäriltä uutiset.

Nyt meikäläinen lähtee "tyynyvuoren päälle keikkumaan", jos vaikka saisin hetkeksi ummistettua silmäni. Inhoan istuma-asennossa nukkumista, mutta vaihtoehtoja ei nyt ole, kun ei muuten henki kulje.

Hyvää yötä. Ehkäpä joku vihdoin pääsisi ensi yönä matkaan!

Jokohan täällä alkais tapahtumaan... emoticon En kyllä uskalla vielä ihan toivoa. Eilisen päivän oli epämääräistä vatsakipua ja illalla oli tosi epäsäännöllisiä, kipeitä supistuksia (taas). Yöllä sitten heräsin yskänkohtaukseen (nenäki oli tukossa niin tuntu ettei happea saa) ja piti pompata sängystä ylös ku jotain valahti housuun. Aattelin, että varmaan vaan pissaa yskiessä tuli. Koko yön kuitenkin tiputteli jotain, heräilin aina kun pikkuhousunsuoja kastui vähän. Sitten aamulla kun nousin sängystä ja aloin pukemaan (istuin sängyn reunalla), valahti ihan kunnolla jotain housuun. Sänky ei kuitenkaan kastunut (ei sitä niin paljoa tullut), mutta pikkuhousut olivat täysin märät (pikkuhousunsuojasta huolimatta). Laitoin sitten ihan yösiteen housuun ja koko ajan tuntuu vähän jotain valuvan. Äsken kävin vessassa, niin EHKÄ irtosi limatulppa. Jäi paperiin sellainen tosi iso limaklöntti, ihan selkeesti silmin havaittava pikkurillin paksuinen köntsä. En sitten osaa sanoa, että onko tuo vuoto jotain vetistä limaa (tosiaan on vetistä) vai olisko jo "sitä itseään". Mutta klo 13 on mulla neuvola-aika, niin en kehtaa vielä soitella. Jos nyt ei ihan kunnolla rupea lorisemaan niin odottelen siihen neuvolaan. Supistuksiakaan ei kuitenkaan ole, sitä epämääräistä vatsakipua vain ja selkäsärkyä. Nyt 40+5.

Adaralle ilmeisesti koittaa tänään lähtö. :) Hiphei! Kyllähän tuo ihan lapsivedenmenolta ja limatulpalta kuulosti. Lykkyä pyttyyn ja innolla tosi toimiin!

Onko muita, jotka ovat lähteneet yön pimeinä tunteina synnärille? Hiljaista täällä "meidän osastolla" on toistaiseksi tämän päivän puolella ollut.

Mä valvoskelin jälleen muutaman tunnin yöllä. Just kun eilen kertoilin, että täällä ei tapahdu kyllä yhtään mitään, niin alku yöstä oli kyllä suppareita + ihan hirmuista särkyä alaselästä lapaluihin asti sekä vatsasta kylkiin. Parin tunnin sängyssä sinnittelyn jälkeen jouduin nousta ylös, kun tuo poikanen piti käydä kippaamassa takaisin yöunille ja sen jälkeen kävin yösyöpöttelyllä, kun tuli huono olo. Hetken valvomisen jälkeen ei ollut enää tietoakaan mistään tuntemuksista, mutta tänään kyllä taas jomottelee sieltä täältä ja alapäässä repii.

Vielä jos pari päivää jaksaisin sinnitellä, niin ukko sais muutaman tärkeän työjutun hoidettua alta pois. Ja nyt ekaa kertaa mulla on edes vähän sellainen olo, että tämä tauti alkaa helpottaa. Henki kulkee vihdoin vähän paremmin, jei!

Halipossu, sittenhän meitä on täällä kaksi, jotka eivät ole vielä lähdössä mihinkään. Pikaista paranemista sinulle!

Adara: No toivottavasti pääset tällä kertaa tositoimiin. Lupaavalta ainakin kuulostaa.

Mustikillakin oli ollut tuntemuksia...

Sitten omaa napaa: Mulla oli tosiaan tänään aamusta ä-polilla se synnytystapa-arvio. Kaikki oli hyvin. Vauva on virkeän oloinen ja liikkuu hyvin. Istukan virtaukset kunnossa ja kalkkeutumaakaan ei ollut nähtävissä. Kohdunkaulakanava auki väljästi kahdelle sormelle, mutta kanavaa on jäljellä vieläkin 3 cm. Vauva edelleen melko korkealla, eli ei ole ihan heti tulossa...

Vauvan kokoarvio tänään ultralla tehtynä oli 4414 g. Ultraamassa kävi kaksi lääkäriä ja tämä kokoarvio on se pienempi, en edes halua tietää mikä se toinen tulos oli!

Lääkärit keskustelivat siinä sitten jatkosta ja koska vauvalla on kaikki hyvin, on seuraava käynti yliaikaisseuranta viikon kuluttua. Mikäli tilanne on tuolloin ennallaan, eli vauva on edelleen korkealla, on todennäköistä että mennään sektioon. Sanoivat etteivät lähde näin kookasta vauvaa näin epäedullisessa tilanteessa edes yrittämään käynnistyksellä ulos. Nyt ahistaa ja pahasti, leikkausta en todellakaan haluaisi. emoticon

Eli todennäköistä on että täällä on odotusta jäljellä ainakin viikko. Normaalisti käynnistyvään synnytykseen en enää jaksa uskoa, koska se ei ole kolmena aikaisempanakaan kertana toteutunut. Mieliala ei todellakaan ole korkealla!

Edit: Jaa Halipossu olikin ollut samaan aikaan kirjoittelemassa. Ehkä se olenkin minä joka jatkaa tätä keskustelua yksin vielä pitkään...

Mie oon täällä ainakin edelleen...hieman taustaillen,kun mitään ei vaan tapahdu [img]http://www.cosgan.de/images/midi/traurig/a025.gif[/img]
Adaralle tulee nyt varmasti lähtö..kuullostaa kovasti vesien menolta...max. pari päivää,niin nyytti on sylissä. Josko mie pääsisin sitten perässä...
( . ) Tänään miullakin neuvola,jos sinne vielä yksikseen ajelisi, saisi rauhassa käydä kaupoillakin. Olis pyykkien viikkausta ja siivousta, mut kehtuuttaa niin kamalasti, pitää varmaan vuottaa ukkokulta kotiin, saa kantaa puut uuneihin ja jos sitä yhdessä sitten siivoilis [img]http://www.cosgan.de/images/midi/haushalt/p015.gif[/img]
Edit: ja kjeev kirjoitteli samaan aikaanminun kanssa...ehkä siun ei tartte yksikseen höpötellä, tuskin miullekkaan ihan heti lähtö tulee...

Heips!

Halipossu: Joo, en taida tammikuun listassa ees olla, Naistenklinikka on meidän synnäri. Ainakin toivottavasti, aika monta kertaa on nyt tuntunu ainaki Kättärillä olevan sulku päällä. emoticon

Jospa Adara pääsis lopulta hommiin! emoticon  Täällä ootellaan, että mitä se sinun neuvolatäti sanoi, vai laittoiko suoraan synnärille?

kjeev: No voi harmi. emoticon Jospa se sieltä laskeutuisi vielä... emoticon

(   .   )
: Taidan minäkin lähteä vauvaohjelman jälkeen kaupoille autolla, kun ei täällä kotona jaksa homehtua... Hirvee ahistus muutenkin, että kaapeissa on varmasti kaikki tarvittavat ruoka-aineet ja muutenki tarpeeksi ruokaa, että ei sitte tarvii synnäriltä palatessa laittaa miestä heti kauppaan. Joku pesänrakennusahistus täälläkin siis päällänsä.

täällä vielä ollaan ja pahasti tosiaan näyttää siltä että huomenna joutuu sinne käynnistykseen, ku ei oo ollu ku muutama hassu kipee supistus kait.. tai ku en oo iha varma millasia ne on.. kovettavia supistuksia on päivittäin paljon.. mut sit eile illalla tuli kovettavia supistuksia + sattu niin perhanasti tohon "ylävatsaan" ja kylkeen/sivuun hyvä ku happea sain.. mies jo kyseli et joko lähtö tulee ku näytti vissii suht tuskalliselta.. mutta siis niin pitäskö niitten kivuliaiden supistusten tuntua jotenki enemmä tuol alakerrassapäin? vai oisko noi eiliset sit ollu niitä.. ("blondi" kyselee taas tyhmiä)

mimmu: voipi tosiaan olla et tapaaminen jää sivuun ku eihä semmosen pikkusen kanssa vielä viitti jumboon tosiaan lähteä.. ja hassuahan sinne ois mennä ilman muksua ku kaikkilla muilla kuitenki varmasti on muksu mukana.. emoticon

ja hyvässä lykyssä ollaan mimmun kans samaan aikaa naistenklinikalla..  :)

hassua muuten kirjotella tänne tammikuisten puolelle vielä ku helmikuulle tämä sitte päätti mennä.. mut jotenki tämä tuntuu paljo enemmän omalta.. 

Joo onhan niitä tuntemuksia hiukan ollut mutta kotona mä edelleen olen ja taas ilman mitään tuntemuksia! Ainoat tuntemukset on taas vaan ne liitoskivut. Vähän alkaa kypsyttämään koko liitoskivut  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/boese/a025.gif[/img]

Mies eilen toivoi että tänään ei olisi tarvinnut mennä enää töihin korjaamaan niitä jotain jarruja. Aamulla sitten esitti jo toiveen että illalla ei tarttis mennä taloyhtiön kokoukseen missä käsitellään viisivuotisremppa suunnitelmia.. Ei taida vaan tätä meidän nautiskelijaa kiinnostaa tulevan isän toivomukset pätkän vertaa, eikä edes äidinkään toiveet tunnu kiinnostavan. Oma isäni toivoisi että pikkuinen sinnittelee ainakin huomiseen niin syntymäpäiväksi tulee "kolmastoista", tai syntyisi viimeistään "yhdeksästoista". Tuleva ukki pääsisi sitten kiusaamaan tuttujaan  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/s010.gif[/img]

Halipossu: Juu Jorviin tosiaan ajattelin suunnata synnyttämään, vaikka en edes Espoossa asu enää (nykyään asun Klaukkalassa). Oma "lähisairaalani" olisi Hyvinkää ja sinne en suostu menemään vaikka maksettaisiin. Eikä siellä suunnalla edes asu kukaan tuttukaan. Äitikin asuu sopivasti siinä vieressä Tuomarilassa ja itse olen syntynyt Jorvissa. Suvela on siis tuttua aluetta, mielenkiintoinen alue etten suoraan sanoisi.

Huomenna olisi viimeinen neuvolareissu mahan kanssa. Mä niin toivoin jo viime viikolla ettei tarvitsisi mennä ollenkaan, mutta pahasti näyttää että sinne on raahauduttava..
Saa nähdä miten pitkään tänne saa vielä kirjoitella, luultavasti vielä monta päivää... Huoh.. Tätä menoa saan neulottua valmiiksi aloittamani vauvanpeiton  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/haushalt/c020.gif[/img] , kohta vaan tarvitaan lisää lankaa..

Kiva oli muuten huomata että alkoi jalat turpoamaan aivan älyttömästi kun olin eilen koko päivän ilman tukisukkia. No nyt pitää pitää näitä sukkia ahkerasti siis jalassa että turvotus vähän laskisi. Saispa jollain noin helpolla keinolla myös liitoskivut katoamaan tai edes helpottamaan.

Nopsa päivitys tänne, eli lähetään näytille Naikkarille, kun arveluttaa, että tihkuuko multa lapsivettä. Eilen illalla siis alko ihan pikkuset lorahtelut. Soittelin, ja sanoivat että parempi käyvä näytillä. Eli jos ei minusta mitn kuulu, niin sille tielleni jäin. emoticon  Vaikka kyllä ite luulen, että kotiohan ne minut laittaa, se on jotain valkovuotoa kumminnii.

Jääköhän mimmu jo synnyttämään..? Eiköhän olisi jo tarpeeksi pitkälle että vauvakin saisi tulla jo maailmaan. emoticon

Kauhea kun on sellainen etova olo ollu jo pidemmän aikaa. En tietääkseni ole syönyt mitään kummallista mikä olon voisi aiheuttaa. Mä inhoan etovaa oloa, se on ihan liian tuttu tunne tältä raskauden ajalta. Toivottavasti etova olo ei jatku enää raskauden jälkeen, sitten kun sekin on joskus ohi...

Noniin, kotona taas. emoticon Eipä sieltä vissiinkään sitten mitn lapsivettä tihkunu. emoticon Ainakaan se tikku ei näyttäny niin. Käyrillä pitivät ja kohdunsuun kokeili. Kaikki ok, kohdunsuu auki kahelle sormelle ja kohdunkaulaa vähän jäljellä, sekin pehmeä. Vauva kuulema tosi alhaalla... Eli jospa se tästä sitten piankin! Tosi turhauttavaa vaan tuommonen turha käynti... Hyvähän se tietysti, ettei kalvoissa oo reikiä, oisin varmaan muuten heti antibiottitippaan joutunu. Kun kuitenki jo vuorokaus sitte ekan kerran lurahti jotain housuun... Mitä lie sitte ollukaan.

Mutta hyvä tietää se, että paikat alkaa olla valmiina! emoticon

Mimmu sinullahan on "paikat" jo hyvässä mallissa, ei varmasti enää menee kauaa. Äläkä harmittele "turhaa" käyntiä, parasta on että sait varmuuden asiaan.

Mustikin tavoin minäkin käytän tukisukkia, pitävät turvotukset kurissa. Ilman niitä tuskin saisin minkäänlaisia kenkiä enää jalkaan. Toivottavasti etova olo menee sinulla pian ohitse. Vatsatautiakin on ainakin täällä suunnalla paljon liikenteessä, toivottavasti se kiertää meidät kaikki kaukaa...

Omaa napaa:

"Eteenpäin, sanoi mummo lumessa..." Eilinen kieltämättä oli aika epätoivoinen päivä, itkin silmät päästäni. En tiedä vieläkään mitä ajatella asiasta, ehkä se sektio ei sittenkään ole pöllömpi ajatus...

Kahdessa aikaisemmassa synnytyksessänikin on jouduttu käyttämään imukuppia (vauvan sykkeen laskemisen vuoksi). Kaikilla lapsillani on jostain syystä ollut napanuora kiertyneenä kaulan ympärille. Iso vauva ja imukuppi ei ainakaan ole hyvä yhdistelmä.

Toisaalta se, että lääkäri totesi, ettei vauva ihan tuloillaan ole, on myös helpottanut omaa suhtautumista asiaan. Enää sitä ei ole kokoajan lähtökuopissa, kuuntelemassa kropan jokaista nippaisua.

Ja mikä parasta nukuin viime yönä kokonaiset 8 tuntia yhdellä heräämisellä ja otin heti aamupalan jälkeen vielä pienet torkut.

Viimeinen neuvolareissu mahan kanssa on takana. Verenpaineet oli ihan pilvissä ja olisi tullut äippäpoli reissu, mutta onneksi kotona paineet on hyvät. Huomenna pitäisi sitten varata aika yliaikakontrolliin. 41+5 olisi sitten keskiviikkona, eikös ne perinteiseen tapaan synny just edellisenä päivänä..? emoticon

Viime yö taas meni pyöriessä. Kello kun alkoi soimaan niin olisi nukuttanut niin hyvin. Taidan mennä nokosille kohta puoliin.  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/a045.gif[/img] 

Tänään on taas supistellut vähän enemmän ja alaselkääkin jomottaa. En edes jaksa toivoa josko se olisi sitä. Kai se aika näyttää mitä tässä tapahtuu.

Mimmu, tiedän että reissu tuntui turhauttavalta mutta eipä asia jäänyt ainakaan vaivaamaan. Ja sait sentään vielä tietää että kyllä se sieltä hiljalleen meinaa pihalle tulla  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/g030.gif[/img]

Kjeev, milloin meinaavat suorittaa sektion? Miten tulivat siihen päätökseen? Edellisten synnytysten perusteella..?

Mustikki, mitään lopullista päätöstä sektiosta ei ole vielä tehty. Tässä nyt odotellaan, että josko synnytys käynnistyisi itsekseen. Lopulliset päätökset synnytystavasta tehdään yliaikaisseurannassa, joka minullakin on siis ensi viikon keskiviikkona.

Mulla on takana kolme synnytystä, jotka on kaikki käynnistetty lääketieteellisistä syistä (lapsiveden vähyys tai lievä raskausmyrkytys) lasketun ajan jälkeen. Aina vauvani ovat syystä tai toisesta olleet ns. "korkealla", eivätkä ole laskeutuneet tarpeeksi saatika kiinnittyneet.

Käynnistykset ovat kestäneet pitkään ja keinotekoisesti aikaansaadut supistukset ovat heikentyneet tai loppuneet juuri ponnistusvaiheessa (kohtulihas väsyy). Tähän yhdistettynä korkealla synntyskanavassa ollut vauva on johtanut siihen, että napanuora on jäänyt puristuksiin ja aiheuttanut muutoksia vauvan sydänääniin ja sitten on tarvittu imukuppia saamaan vauva nopeasti ulos.

Eilisen lääkärin mukaan itsekseen alkavat supistukset ovat parempia ja "ennalta-arvattavampia" kuin keinotekoisesti alkuun saadut ja niitä oikeita supistuksia voidaan sitten tarvittaessa auttaa "keinoaineilla". Eli vauvan koon vuoksi sektiota ei sinänsä suunnitella, vaan taustani ja ns. epäkypsän tilanteen vuoksi. Tietysti itsekin toivon itsekseen alkavaa alatiesynnytystä, mutta tässä vaiheessa täytyy ottaa huomioon myös se sektion mahdollisuus.

Tuli itsekin käytyä eilen tuolla synnytysvastaanotolla, kun oli niin outoa kipua yöllä, sellanen n.20min kestänyt supistus ei siis mitään taukoja ollenkaan. Pari kertaa aikasemmin ollut tollasta niin nyt sit aattelin et pakko käyä tsekkaamassa että vauvalla on kaikki hyvin.

Ja onneksi olikin, syke tosi hyvä, ultralla kattoivat kaikkea mahollista ja kaikki oli ok. Painoarviokin oli Hieman erilainen kuin mitä neuvolassa ovat arvailleet. Viime viikolla nimittäin hoitsu sano että olis tosi yllättyny jos vauva olis lähempänä 3kg kuin 4kg kooltaan ja nyt kun lääkäri mittaili niin ei saanut kuin 2930g painoksi. Mut kai se on vaikea arvailla kun mullakin tätä omaa ihrakerrosta tässä jo valmiina. emoticon

Mutta tosiaan tänään 41+0 ja eilen kohdunsuun tilanne todellakin epäkypsä, 3,5cm kaulaa jälellä ja hädin tuskin yhdelle sormelle auki. Olin aika ihmeissäni tuosta uutisesta, ei tosiaan taida itekseen lähteä tämä vauveli syntymäänemoticon

Tiistaina siis yliaikasuuskontrolli ja toivon että eivät sitten enää laittaisi kotiin odottelemaan. Haluisin niin kovasti tän pikkusen ja miehen kanssa viettää kotona ystävänpäivää. emoticon

Toivottavasti joku nyt meistä pääsisi edes tositoimiin pkikuhiljaa, mielellään tietysti kaikki. Kärsivällisyyttä peliin...

Kiitos kjeev ja Mustikki! Jotenkin sitä vaan haluis olla mahollisimman vähän vaivaksi toisille, eli ei ihan helpolla lähe esim. just tuonne päivystykseen. Jos sitä vauvan myötä oppis ajattelemaan myös vähän itsekkäämmin. emoticon

Tänään oli vimppa neuvolakäynti. Siellä kaikki hyvin. Maanantaina yliaikaiskontrolli, kun sunnuntaina eivät ota näköjään vastaan. Sillon ois siis se 12pvää lasketusta. Toivottavasti ei tarviis sinne maanantaihin mennä, vaan alkais syntymään ihan itekseen tässä loppuviikon aikana. Viikonloppu ois just hyvä, mieskin kotona. emoticon

Tänään aamulla tuli vaaleenpunaista limaa, jossa pikkuriikkinen veripiste. Taisi eilinen ronkkiminen tehdä tehtävänsä, jos se nyt tulppaa irrottelee... emoticon

Tapahtuisikohan täällä nyt jotain.. Pitkin päivää on supistellut mutta ei kivuliaasti. Vessassa olen juossut alvariinsa pitkin päivää. Kun vihdoin ja viimein menin nukkumaan niin vajaan tunnin kuluttua havahduin kunnon suppariin mikä tuntui ihan kunnolla. Pitkään niitä ei ole tullut mutta tulevat aika yllättävän usein ja ne kyllä huomaa. Vähän vaan alkaa jännittää jos tämä on nyt sitä niin osaanko lähteä kotoa oikeaan aikaan.. Tätä on odotettu ja samalla jännitetty.

Takaisin