Lokakuun loppurutistus!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rinkeli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa...meillä on ollut niin kiiruista tämän laajennusprojektin kanssa ettei ole joutanut kirjoittelemaan tänne...lukemassa olen välillä käynyt kun on ollut aikaa...ihana lukea teidän juttuja jotka olette jo synnyttäneet...täälä vielä odotellaan että jotain tapahtuisi...4 päivää olisi laskettuun aikaan ja tytär vain onnellisena vielä kohdussa köllistelee...viime päivinä on ruvennut tuntumaan että saisi kyllä pian jo syntyä...vaikka synnytys pelottaakin ihan vietävästi kun tuo ensimmäinen oli niin vaikea...pitää vain yrittää ajatella positiivisesti...onnittelut kaikille synnyttäneille ja tsemppiä meille jotka olemme vielä yhtenä[:D]

Oikeen mukavaa syyspäivän jatkoa kaikille[:)]

Ihanaa piiuska kun saat jo lähteä pikkuisen kanssa ulos ihanaa päivää ihmettelemään. Kuun lopulla varmaan säät eivät suosi enää tällä lailla. Itseä harmittaa kun pitää lääkärin mukaan vaan löhöillä kotosalla. Toisaalta viimeisten öiden ja nyt päivienkin kipuasteeltaan voimistuvat supistukset kyllä laittavat uskomaan lääkärin ohjetta. Vielä ei kipu kuitenkaan ole kovaa kuukautiskipua kovempaa ollut ja menee ohi muutamassa minuutissa. Saapa nähdä mitä neuvolatäti tuumaa huomenna.

Meillä kävi eilen sukulaisia kylässä yhteensä viiden lapsen 0-10 v voimin. Kun lähtivät olin niin vakuuttunut etten halua enempää kuin korkeintaan kaksi. Katsellaan nyt ensinnä miten edes yhden kanssa sujuu. Hermo menee mulla niin helposti. Tuntui että koko ajan sai olla sanomassa että älä hakkaa leulla parkettia (vähän aikaa sitten hiottu ja lakattu), älä hypi sohvalla - ei ole mikään trampoliini jne... Ajattelin hiljaa mielessäni etten minä ja kaksi sisarustani ikinä saaneet leikkiä vanhempien valvomatta vieraisilla. Eikä olisi tullut kuuloonkaan hyppiä kenenkään sohvalla! Kotiin olisi lähdetty siltä istumalta.

Vatsa on toiminut vaihtelevasti ja eilen kokeilin luumumehua. Puoli lasillista ja johan tänä aamuna toimi oikein kunnolla. Taidan ottaa päivittäiseksi tavaksi. Olokin on nyt kuin ei olisi raskaana lainkaan. Kaipa sitä on tottunut tähän mahaan ja nyt kun se ei edes kiristä niin sitä ei huomaa muuta kun supistuksen tullen tai kun pikkuinen tönii. Välillä jopa huolestuttaa kun on niin hiljaista.

Voimia kaikille joiden pienokaiset vielä joutuvat olemaan sairaalassa!

Heissan kaikille..
Kohtapuoliin pitäis neuvolaan taas lähteä, samalla reissulla ajattelin kirjastossa poiketa, pitää palauttaa iso kasa kirjoja ja hakea pari varausta. Viikonloppuna, perjantaista eiliseen, oli joka päivä päänsärkyä ja kiva nähdä onko mahdollisesti verenpaine noussut. Tähän asti ollut ihan ok. Aamuisin on hippusen turvotusta, mikä häviää sitten hyvinkin pian heräämisen jälkeen.
Eilen pari kertaa huomasin, että pikkarit oli märät, enkä mä tietääkseni housuun pissannut ole, joten ehkä sieltä lapsivedet tihkuu pikkuhiljaa.. nyt side housuissa niin voi pitää tilannetta silmällä vähän. Vauva liikkuu ihan entiseen tahtiin, mitä nyt enää mahtuu tuolla möyrimään. Hikkailee myös välillä, hauskan tuntuista.
Kunnossa ei muuten mitään vikaa, oon käynyt ulkoilemassa ja eilen käytiin miehen kanssa vähän ihmisten ilmoilla kahvittelemassa ja kaupoissa vaikkei mitään ihmeellistä hankittukaan. Virkisti mieltä kuitenkin! [:)]

Maitohappobakteereista, ilmeisesti kuitenkin vaikuttavat syntymättömäänkin lapseen, koska mulle neuvolassa sanottiin, että niillä on mahdollista ehkäistä allergioita, atopiaa, astmaa etc. Meillä kun on miehellä astma ja mulla ollut atopiaa lapsena, niin terkkari kehotti syömään maitohappobakteereita vois kuulemma vaikka auttaa.

Maitohappobakteereista vielä: imetyksen, läheisten ihon ja suukottelun kautta vauva saa ensimmäiset suolistobakteerinsa. Jos äidillä on hyvin kehittynyt bakteerikanta itsellään, hän siirtää suotuisan kannan lapselleen. Siksi varmaan neuvolassa on kehotettu laittamaan oma bakteerikanta hyvälle mallille jo raskausaikana.

Suolistossa bakteerit erittävät erilaisia ainesosia jotka kylläkin voivat imeytyä verenkiertoon ja sitä kautta päätyä lapseen. Eli silläkin tavalla bakteerikanta varmaankin voi vaikuttaa. Mutta syntymättömällä lapsella ei siis omassa suolessaan ole suolistobakteereja.

Huomenta!

Fyysisesti raskas viikonloppu takana: perjantai-illan supistusten jälkeen lantio oli ihan järkyn kipeä aamulla -oli itku tulla kun sängystä kömmin ylös. Mut kummasti kipu helpottuu, kun liikkuu -tai sit vain turtuu. Lauantain ja sunnuntai meni molemmat puutarhatöissä: istutin kukkasipuleita, ja tartuin välillä myös lapioon. Enimmäkseen homma kyllä hoitui kontallaan ja istuen. Ja vaikka raskasta olikin, henkisesti puuhailu teki hyvää, on ihana ajatella kevään tulevaa kukintaa.Mies levitteli 14 m3 multaa ja muutaman kuution mursketta laina -avantilla ja nyt on pihalla isoja multakasoja, jotka odottavat tasoitusta. Lisää lapiotöitä siis. Olisi vain kiva tehdä se ilman vatsaa... Mutta kaikesta huhkimisesta huolimatta synnytys ei vaan käynnistynyt ja supistuksia tulee vaan normaaliin (siis mullahan on ollut supistuksia jo kesäkuusta asti) harvaan tahtiin... On tää ihme hommaa!
Sen varran tuota alakertaa on seurattu, että perjantain supistusryöppy hävitti kohdun kaulakanavan kokonaan ja kohdunsuu tuntuisi olevan auki 2-3 sormelle. Mulla se löytyy jo niin alhaalta, että omat sormet yltää aika helposti, ja vielä paremmin kun samalla jännittää vatsalihaksia -kohdunsuu kääntyy silloin paremmin eteen. Mutta edelleen siis odotellaan. Tosin seuraavan kerran kun supparit taas kunnolla alkavat, lienee parasta lähteä synnärille näytille, ettei vaan poikanen synny kotiin [;)]

Mä olen kolme edellistä yötä nukkunut huonosti, jotenkin on niin levoton olo, että uni ei meinaa tulla vaikka väsyttäisikin. Ja sit aamulla herään ihan pieniin ääniin. Onkohan tämä jotakin valmistautumista myös...

Nyt menen lukemaan unisatua tyttärelle, ja ehkä itsekin yritän nukkua hieman. Voimia odottajille ja ihania hetkiä vauvautuneille!

tinztinz - vauvan kynsiä ei pitäisi pariin viikkoon leikata tulehdusten takia, joten tumppuja vaan käsiin. [:)]

On kyllä niin hieno keli, että ei mitään syytä olla vauvojen kanssa sisällä, jos muuten jaksaa ulkoilla. [:)] Me ollaan joka päivä oltu ulkona ja jospa kohta alkais tyttöä ulkona nukuttamaan.

Aurinkoista päivää kaikille! [:)]

Apua, aika vierähtänyt enkä ole ehtinyt kirjoittelemaan.
Voimia mahiiw ja peekoo.  Onneksi hoito on ensiluokkaista eli siihen ainakin voi luottaa.

Onnea muillekin jo synnyttäneille. Kiva katsella kuvia ja lueskella kertomuksia.

Täällä vauva päätti pysyä perätilassa eli sektio sovittuna. Hiukan se aluksi jännitti, mutta nyt jo ajatukseen totuttautunut.  Toisaalta olen jo ruvennut ajattelemaan, että kiva tietää tarkka synnytyspäivä etukäteen: eipä tarvitse miettiä milloin sinne sairaalaan mennään.  Toki jos olisin saanut valita, niin normaalia synnytystä olisin toivonut, perätilassa synnyttämistä en edes oikein harkinnut.

Täällä ei kauheasti supistele ja olenkin päättänyt kävellä päivittäin edes pienen lenkin.

Samovaara: kuulostaa ihanalta. Itsekin haaveilen raidoista ja hiusten leikkauksesta. Katsotaan josko raaskin käydä tuhlaamassa ennen synnytystä.

Voihan muna!
Lääkäri tutkiskeli papua tänään, ja totesi että meille on tulossa todella pitkä sairaalareissu, kun imuneste jatkaa kerääntymistään. Ja jos ei lääkkeillä parane, on siitä seuraava vaihtoehto maidon juonnin kokonaan lopettaminen ja pelkkiä suonensisäisiä ravinteita [:(]
Tänään meinaavat varmaan laittaa vatsaan dreenin, jotta neste valuis ulos, eikä kerääntyis enää vattaan [&o]

Mä en tiedä jaksanko mä tätä kaikkea [:(]

Sori taas avautuminen [&o]

Voi mahiiw teitä.... [&:][&o] Eipä varmaan löydy semmoisia sanoja, jotka helpottaisi.. Nyt pitää vaan uskoa ja luottaa, että kaikki kääntyy vielä hyväksi *halaus*

mahiiw!!!
Hirmuisesti jaksamisia sinulle ja koko perheelle!! Paljon voimanrutistuksia lähetetty!!!

mahiiwille voimia.. en kyllä pysty ajattelemaan kuinka sitä itsekään kestäisi tuollaista.. :/ mutta kaikki tulee kääntymään hyväksi, se on varmaa :) tsemppiä <3

Kuulumisia sairaalasta:
Elikkä mullehan alkoi pukkaan toksemia oireita, ja olenkin nyt ollut pari viikko sairaalassa seurannassa.. (viikonloppuisin olen päässyt kotia). Oireet on olleet aika lievät, eli verenpaineet koholla, johon aloitettu lääkitys ja pissassa proteiinia. Labroissa maksa-arvot hiukan koholla. Vauvat on jakselleet koko ajan hyvin.
Tänään oli sit ultra, jossa lääkäri teki synnytys päätöksen, koska vauvojen kasvuero (arvio) on jo melkein kilon verran. Lisäksi A:n napavirtauksiin oli tullut muutoksia. Synnytys tavaksi päätettiin sectio, koska B on paljon isompi ja perätilassa. Eikä mulla ole aikaisempia synnytyksiä. Sectio aika on ylihuomenna eli keskiviikkona... Jännittää!! Samalla tuli helpottava olo, kun päätös vihdoin tehtiin.

mahiiw - ihan hirmuisesti jaksamisia sinne ja positiivisia ajatuksia!! [&:]

helsqu - tsemppiä tulevaan!

moikka

mahiiiwlle iso hali ja voimia sairaalaan <3

Helsqu, kaikkea hyvaa keskiviikkoiseen sektioon! pian sinulla on siella kaksi ihanaa vauvaa kainalossa :) mahtavaa!

mun 4.10 vibat eivat sitten pitaneet paikkaansa (jos nyt ei seuraavaan tuntiin ja varttiin alkaa tapahtumaan), no jos toivottavasti pian kuitenkin, mies on kuin tulisilla hiililla, se on ihan varma etta kohta tulee, kylla mustakin on jotain ilmassa.

kaytiin saunassa tanaan ja miehen vanhempien luona syomassa ja pesemassa auto. sitten illalla kaytiin viela kavelylla ja osallistumassa hetkeksi mielenosoitukseen joka on varmaan vielakin voimissaan tuolla parlamenttitalon edessa. kamala metakka ja kokko, ja jengi heittelee parlamenttia ruualla ja maalilla. joo, lamasta suuttunut kansa. ymmarrettavaa, taalla ei ole kovin hyva meno..

nyt taidan jatkaa mun haalarin neulomis projektia, jos sen saisi huomenna vaikka valmiiksi :)

hyvaa yota
m [:)]

Mui!

Meikkis valvonu taas koko yön.. On iha mega levoton olo ja vatsa iha sekasin.
Himmee huseerausfiilis vaa koko aja päällä ja yritän olla tekemättä mitää, ku paikat tulee megakipeix..[8|]

Voimia ja tsemii sinne!!!

Mahiiiwille lähetellään voimia täältäkin!!

Helsqulle kaikkea hyvää sektioon!!

Tsadaa, täällä tänään laskettu aika...ei taida tulla vielä. Rakenneultran mukaan kyllä laskettu aika olisi 9.10. Ehkä tämä haluaa olla täyden kympin vauva ja syntyy 10.10? :P
Mutta kokeillaan nyt kuitenkin, jos jotenkin voisin vaikuttaa siihen, että tulisi jo aiemmin. Kohta lähdetään miehen kanssa kävelylle. Sitten josko vähän haravointia... sitten varmaan jo kroppa on niin rikki, että täytyy luovuttaa. Ehkä neulontaprojektia täytyy kans aloittaa. Alkaa olla muuten niin tuskainen ja hyödytön olo.

Moi!
Kohtapuoliin taas lähdössä pikkumiestä sylittelemään. Eilen makoili monta tuntia kenguruhoidossa, Kyllä tuntu ihanalta! Tällä hetkellä maitoa menee 2 milliä kolmen tunnin välein, nyt näyttäisi jopa imeytyvän ja jatkavan mahalaukusta eteenpäin. Pientä lisähappea tarvitsee vielä viiksillä, on kuitenkin jo keskoskaapista päässyt tavalliseen lämpöpatjalla varustettuun sänkyyn nukkumaan. Alkaa olla jo iso mies! Kotiin pääsystä tai siirrosta omaan sairaalaan ei vielä ole ollut mitään puhetta.

Imettämisestä: Olin aivan ihmeissäni ku seuraavana päivänä sektiosta jo ensimmäisiä maitotippoja alkoi tulla. Koko raskausaikana ei "herunu" pisaraakaan. On se vaan ihmeellistä tää kaikki. Nyt maitoa tulee jo kovasti yli lapsen tarpeen. Osaa pakastan tulevaisuutta varten, osan lypsän sairaalassa äidinmaitokeskukseen.

Sektiosta: Mun mielestä sektio oli melko rankka juttu. Aluksi kipulääkkeillä sai hyvin piiloon kaikki todelliset kivut ja vaivat. Sitten kun lähti liikkeelle ja lääkkeitä vähensi, ni johan alkoi tajuta, miten ison leikkauksen on läpikäynyt. Myönnän kyllä, että liian aikaisin lääkkeitä vähensin ja liikkeelle lähdin. Haava muutamasta kohtaa repsottaa rumasti auki, ja viikon päästä leikkauksesta juoksutti kunnolla verta toisesta reunasta. Nyt vasta (11 pv leikkauksesta) alkaa olla suunnilleen kunnossa. Omat alushousut kaikki sen verran matalavyötäröisiä, että painaa just haavalle. Olen joutunut mieheltäni boksereita lainaamaan ;) , niissä saa kauluksen nostettua hyvin mahanröllykän päälle. Varmasti sexy näky!

Jospa tästä lähtis suihkuun, lypsylle ja sosiaalityöntekijää tapaamaan ennen ku vauvelin luokse pääsee.

Onnea uusille mammoille ja vielä odottaville jaksamisia!!! [:)]

peekoo - mites ne sairaalan seksyt alushousut, jos ne ei kiristä eikä purista? [:)] Hienoa, että maitoa riittää. 

Ne sairaalan pöksyt oli kans kyllä päällä kivat, usko pois! [:D] Verkkohousut oli kamalat, tarras kiinni tikkeihin ja "parransänkeen". [;)] Alushousuissa oli kaulus sen verran korkeella, ettei painanut haavalle. Omiakin yritin pitää, mutta ei oikke ollu mukavat. Ois vaikka voinu pölliä muutamat mukaan kotiin lähtiessä [:'(] .

kiitos peekoo vinkistä! Mä muistan kans edellisistä sektioista ton alushousu ongelman. Eli miehen vaatekaapille siis[:D].

Takaisin