Lokakuun leuanlouskutukset

Pajunkissa: Mun mielestä on loistavaa, että joku "purkautuu" onnellisuudestaan! [:D] Tulee itsellekin hyvä mieli kun tuollaista lukee. Eikä onneaan mun mielestä kuuluu salailla. Nauti ihmeessä! [:)]

Juu, taisi selvitä syy, miksi on niin älyttömän voimaton ja väsynyt olo. Taitaa pukata vatsatauti. Nyt on viimeisen tunnin aikana sitten juostu vessassa ihan riittämiin. Gefilusta vetelin tuossa kaks kapselia ja nyt juon piimää. Toivottavasti pysyis mahassa. Ei kiva. :/
 
Meemi, toi alkaa olla jo tosi ironista! Miten sulla voi olla kaikki vaivat, raasunen! Itselläni oli alkuraskauden oireiden suhteen meininki "kerää koko sarja!", mutta onneksi on keräily sittemmin jäänyt.[:D] Sulla sentään ei. Lisäksi keräilet kaikki viheliäiset muutkin vaivat. Voi mätä!

Hei, kuulkaas lapselliset, tättärä ja muut. Kysymyksiä siitä pyykinpesusta vielä. Aloitin nyt noiden kaikkien vauvavaatteiden pesurumban. Ensinnäkin; viheliäistä, että joka rievussa on eri pesuohje ja olen ymmärtänyt, että jos ohjeessa lukee 60 astetta, niin siinä kannattaa pestä (eikä esim. 40 asteessa), sillä alemmassa lämpötilassa värit saattavat valua. Oletteko huomanneet aiempien äitiyspakkausten vaatteiden olevan jotenkin herkkiä tuollaiselle? Omissa vaatteissa kun on lähes kaikissa tuo 40 asteen ohje, niin eipä noista vauvanvaatteista saa yksistään täysiä koneellisia varsinkaan jos vielä lajittelee valkoiset, vaaleat ja tummat erikseen. Voinko siis jatkossa pestä vaatteet 40 asteessa, vaikka ohjeessa olisi 60 astetta?

Toinen, vielä tärkeämpi kysymys, mitä joku jo kysyikin, mutta en ainakaan huomannut vastausta tulleen. Miksi lähes kaikkien tekstiilien ohjeessa on rumpukuivaus kielletty? Niinhän se on omienkin vaatteiden kohdalla, mutta kyllä minä omat vaatteet neuleita ja teknisiä asuja lukuunottamatta olen rummussa kuivannut, eikä mitään pahaa ole tapahtunut. Päinvastoin, vaatteet ovat siistimpiä rumpukäsittelyn jälkeen, kuin ripustettuina kuivatut. Oletteko kuivanneet äitiyspakkauksen vaatteita rummussa ja jos olette, niin ovatko säilyneet hyvinä?

Itse rakastan tuota kuivausrumpua. Se poistaa niin hyvin pyykistä nukan, pölyn ja koirankarvat. Asumme vanhassa puutalossa, jossa on holvattu kellarikerros (eli kellarin kattokin on betonia). Kellarissa ei oikein voi kuivata pyykkiä, kun kuivuu tosi huonosti, eikä ole muutenkaan hyvä asia siirtää kosteutta talon perustuksiin. Enkä kyllä kestä sitäkään, että asuinhuoneissa roikkuisi jatkuvasti pyykkiä kuivumassa. Siksi käytän aina kuivausrumpua.
 
Heh, täällä yks väsynyt lukee viestejä... Piti oikeen kahteen kertaan lukea Pajunkissan viesti, että ymmärsin oikein. Ensin siis luin "Hei, kuulkaas lapselliset, tättärä ja muut" sillain, että se on joku provo tättärää kohtaan. Eli tättärä=lapsellinen (ja nyt en tarkoita lapsia omaavaa). Mä olin oikeesti hetken ihan ymmällään, kunnes piti nauraa itselle että just, oisko aika yhdistää piuhat...[:D]

Mutta tuosta pyykinpesuasiasta: Mä pesen aina kaikki puuvillaiset vaatteet 60 asteessa, koska 40 asteinen vesi ei pääse puuvillan kuituihin ja ei siten puhdista niitä sisältä, vaikka näkyvä lika häviääkin. Puuvilla kestää hyvin tuon 60 asteen pesun, mutta mikäli vaatteessa on painatuksia tms. niin ne voi kärsiä. Juuri painatusten takia todella monessa pesulapussa lukee "varmuuden vuoksi" tuo 40 astetta, vaikkein olisikaan painatusta. Usein kun samaan malliin sitten tehdään myös niitä painatuksia. Ja ei ole minun vaatteet koskaan tykänneet pahaa kuumemmasta pesusta. Samaa aion toteuttaa vauvan vaatteiden kanssa. Ne mitkä ovat puhdasta puuvillaa, pesen aivan varmasti 60 asteessa. Niin, nyt tuli siis mielipide "ei vielä lapselliselta".
 
Olenhan minä oikein moninkertaisesti lapsellinen ja monella tavalla vielä... Tänään kävi lapsilauma täällä vierailulla ja kyllä mieli taas koheni.

Pyykeistä: Minäkään en mitenkään orjallisesti noudata niitä ohjeita eli meilläkin pestään kyllä isompienkin vaatteet (jotka ovat suurimmaksi osaksi puuvillaisia) aika usein kuudessakympissä vaikka niissä lukisikin se 40 astetta. Noiden värien leviämistä en kyllä ole alemmissakaan lämpötiloissa huomannut. Mutta hiki (tai vaivan kohdalla kakka ja pulautusjäljet) ei kyllä lähde vaatteista hyvin 40-asteen pesussa. Ihan painatettujakin olen aina silloin tällöin pistänyt 60-asteen pyykkiin, ja hyvin ovat kstäneet silloin tällöin tapahtuvan kuuskymppisen pesun, kunhan ne on muistanut kääntää nurin (joskus laitoin jonkun vahingossa kääntämättä pyykkiin ja se oli sen jälkeen kyllä entinen kuva.) Äitiyspakkausten vaatteet ovat hyvin kestäneet pesun jaa kulutuksen, osa vaatteista on jo ollut kaikilla meidän neljällä tenavalla ja lisäksi välillä kierrossa kahdella lapsella ja ovat edelleen todella hyvän näköisiä.

Kaikkein ongelmallisinta pyykkiä meillä ovat poikien jalkapallovaatteet, ne kun ovat tekokuitua ja niitä ei uskalla pestä 40 astetta korkeammassa lämpötilassa... Niiden kanssa saa aina nähdä vaivaa, että hiki ja lika lähtevät. Meillä ei ole kuivausrumpua (tai on, mutta se hajosi jo vuosia sitten ja toimii minun akvaariohoitotarvikkeiden varastokappinani) ja usein ihmettelenkin, miten kummassa saan talviaikaan kasvavan laumani vaatteet kuiviksi.

Meemille pikaista paranemista, mitään vatsatauteja ei tässä enää kukaan varmasti kaipaa... Koululla varmasti ehdit käydä jossain vaiheessa, utta paranehan ensin. Ja voi miten kade olenkaan metsäretkestäsi, kuulostaa aivan ihanalta. Aikamoiset ulkoilmasta vieroitusoireet päällä täälläkin...

Pajunkissa: Täällä pitää olla nettitikku mukana jos haluaa verkossa surffailla. Ihan tämän sairaalareissun takia siis piti tuo hommata, kun meillä kotona on langaton lähiverkko. Mutta onnekseni vanhempani ottavat tämän tikun sitten jatkossa (sanovat vanhan nettinsä irti ja vaihtavat operaattoria), joten ei tarvitse sitten kuukausi tolkulla maksaa tarpeettomasta liittymästä - heillä on viimeiset pari vuotta ollut tämä tikkuyhteys, kun sanoivat aikanaan lankaliittymän irti. Tosi ihanaa, että sinulla menee hienosti raskauden suhteen.

Eipä tässä itselläkään mitään suurempia tällä hetkellä, supistukset maltillisia ja tulevat harvakseltaan, odotellaan, että 32 viikkoa tulee täyteen (keskiviikkona, tuo tickeri raahaa päivän perässä), jospa nuo supistelut loppuisivat ja pääsisi vaikka kotiin välillä piipahtamaan. Juuri tällä hetkellä kyllä tuntuu, että en halua sitä seuraavaa lasta koskaan - ja sitten varmaan taas jonkun vuoden päästä ollaan täällä... On muuten totta, että jälkikäteen kuukaudet ja vuodet ovat todella lyhyitä, mutta juuri tällä hetkellä jokainen tunti ja päivä tuntuu pitkältä kuin elämä.
 
Mä pesin noita a-pakkauksen vaatteita osan 40:ssä, koska seassa oli sellasiakin vaatteita, joissa oli ohjeessa just tuo 40. Nyt kun meemi sanoi tuon painatus jutun, niin tosiaan, niissä vaatteissa oli jotain kuvan tynkää, joten jatkossa voisin 60:ssa pestä kaikki. Enkä muuten tiennyt tuotakaan, että puuvillaset nimenomaan pitäskin pestä kuumemmassa. Oon tälläsissä asioissa muutenkin vähän käsi [:)] Omat vaatteet pesen kyllä jatkossakin 40:ssä, mutta jonkin verran vauvanvaatteita tulee kuitenkin pestyä vaippojen kanssa, niin sillon ainakin pääsevät kuumempaan käsittelyyn.

Tuosta rumpukuivauksesta en tosiaankaan tiedä yhtikäs mitään, mutta esim. joidenkin vaippojen kohdalla kyse on ilmeisesti imutehon kärsimisestä. Normaalien vaatteiden kohdalla en kyllä keksi mitään syytä. Kielletäänkö teknisissä urheiluvaatteissa toi rumpukuivaus? Siinä varmaan ainakin on kyse sen kankaan kestävyydestä. Vähän ehkä sellanen varotoimenpide, nehän pitäs myös pestä 30:ssa, mutta itse usein heitän ne kyllä 40:iin. Toistaiseksi toimivat edelleen hyvin, tai mitään huomattavan suurta vikaa en ole vielä huomannut.
 
Täällä vaan vointi huonontuu. Nyt on jo kuumetta kunnolla ja mikään ei pysy vatsassa. Tosi hehkeä olo.[:'(] Toivottavasti alkais hiljalleen edes nesteet pysyä, että riittää vauvalle.

Ja vielä pyykinpesusta: tuo tättärän mainitsema nurinpäin peseminen painatuksellisissa vaatteissa on täälläkin käytössä ja hyväksi havaittu konsti. [:)]
 
Älä meemi sitten kovin kauaa ihmettele kotona, jos ei nesteetkään pysy sisällä, vaan lähde päivystykseen. Jooko? Kiltti? Viimeistään huomenna, jos kuume jatkuu etkä saa juotua.
 
Jep, samaa olen miettinyt että pitää olla nyt tarkkana, että nesteet riittää. Kuinkahan nopeasti sitä nestevajetta alkaa tulla vatsataudissa niin, että vauvalle alkaa olla haittaa? Kellään tietoa? Täytyy huomenna vähintään jonnekin soittaa jos sama tahti jatkuu.
 
No huhhuh! Kylläpäs te taas ootte kaikki innostuneet kirjotteleen just kun mä en päässy tänne kommentoimaan mitään! [:D] Olin koko viikonlopun isin synttäreillä, eikä siellä sukulaisten näkemiseltä mihinkään nettiin ehtinyt pyörimään. Kivaa oli ja äitin hirvenkäristystä ja täytekakkua tuli syötyä, NAM! [;)]

meemi: tänään sit soitat kyllä ä-polille tms, jos vielä on huono olo! Sulle on kyllä sattunu niin huono tuuri tän raskauden aikana, toivottavasti olo paranee pian! Ja se sun metsäreissu kuulosti kyllä tosi ihanalta, mäkin kateellisena täällä luin makkaranpaistosta [:)]

Pajunkissa: Ihanaa kun joku on NOIN onnellinen kaikesta! [:)] Kunpa minäkin jo pääsisin äitiyslomalle, niin saisin alkaa oikeasti nauttimaan tästä olotilasta, eikä tarvitsisi stressata töistä ja koulusta ja siitä ja tästä ja... Vielä viikko ja päivä, siis 5 työpäivää! Ens ke on viiminen työpäivä, ONNEKSI!!!

Pääskynen: [:D] Juu, oot varmasti oikeassa siinä, että myös se nais- ja miespuolisten ero on kyseessä, kun käy tämmösiä keskusteluja miehen kanssa. Mä oon kans todellinen matkustelija, ja haluaisin miehen kanssa mennä käymään aina jossain, mutta aina kun jotain ehdottaa, niin toiselta tulee just tommosia kommentteja, joissa se vaan että: no ihan rahantuhlausta, samanlaisia paikkoja ne on kaikki yms yms.[:D][:D]

Outihuraa ja Melinda: Aah, kivaa kun täällä oli muitakin, joille tulee "erivärisiä" lapsukaisia![:D] Mä oon aika vähän pohtinu sitä, kumpaa lapsi enemmän muistuttaa. Omassa päässäni vaan toivon, että se saa ne parhaat puolet kummastakin [;)]. Se värihän voi olla ihan mitä tahansa tosi tumman ja ihan vaalean väliltä, joten sitä on ihan mahdotonta vielä sanoa. Sen näkee sit synnärillä [;)] Sukulaiset on jo suurimmaks osaks "päättäneet" että siitä tulee tosi kaunis ja ihana ja suloinen ja söpö ja ties mitä! [:D][:D]

tättärä: Ihanaa, kun olet vielä yhtenä kappaleena ja tosi kiva kun sait sen nettiyhteyden sinne osastolle! Sinua on täällä jo kaipailtukin ja nyt pääset sit oikein kunnolla "terrorisoimaan" näitä keskusteluja! [:D][:D][:D] Ja niin taisit jo sille yhdelle listalle tehdäkin [;)] Ei sunkaan! Ihan huumorilla tää, varmasti ymmärsit. Ei me nyt siihen yhteen "erilaiseen" viestiin kuolla, nyt sit kaikki pysyy paremmin kuosissa, kun on jo yks esimerkki siitä, mitä ei tehdä, eks jeh?! [;)].
Ja olen kyllä täysin samaa mieltä siitä, että kaikkiin kulttuureihin mahtuu kaikenlaisia ihmisiä, eikä ketään voi tuomita pelkästään sillä perusteella, että kuuluu siihen tai tähän ryhmään (ei pelkästään kulttuuriin liittyviin ryhmiin, vaan ihan mihin tahansa ryhmään). Sillä mun miehellä kun vaan sattuu olemaan itellään kaikenlaisia stereotypioita päässään aina erilaisista ryhmistä, joten päätin sitten tehdä täällä selväksi, että MULLA siis EI ole. [:)]

Omaa napaa vielä vähän: viime torstaina kun kävin siellä neuvolassa, niin täti lähetti sit jotain viestiä Naistenklinikalle, että jos haluavat, niin pyytävät mut sinne vauvan painoarvioon tms, kun se sf-mitta on ollut koko ajan siellä ihan minimaalisesti sen yläkäyrän yläpuolella ja kun ne siis diagnosoivat mulle silloin toisen sokerirasitustestin jälkeen sen raskausdiabeteksen (joka on kyllä pysynyt älyttömän hyvin hallinnassa koko ajan). Ja nyt sit eilen tuli kirje Naistenklinikalta, että sinne pitää mennä ens tiistaina. Mun mielestä kyllä tosi ajoissa jo pitää sinne mennä...[:-] tai mistäs minä tiedän, kun ei ole mitään mihin verrata.[;)]
 
EVE78: mä oon kanssa käynny tossa paino arvio jutussa sen raskausajandiabeteksen takia.. ja nyt sitten menen ku oon viikoilla 36 nii uudestaan.. meillä ainaki seurataan sen kasvuu ettei tulis liian iso vauva. [:)]

Me käytiin eilen mun miehen kanssa vähän ostoksilla ikeassa.. ja kaikkee vähemmän tärkeetä tuli mukaan ja sitten enempi tärkeetä.. [:D] ostettiin sellanen lipasto mistä tulee hoitopöytä, mutta tuolla espoon ikeassa ei ollu niitä erikseen myytävii hoitotasoja joten tänään meijän pitää mennä vantaalle ikeaan.. hirmusta edestakas ajoo.. mutta ei se mua haittaa.. [:D] shoppailu on kivaa.. meinasin jo alkaa joululahjoi hommaa, mut mut.. en ostanu vielä yhtään.. [;)]
 
Jos tästä sairaalassaolosta pitää hakea hyviä puolia, niin se on ehdottomasti se, että pääsee kurkkaamaan vauvaa aika tiuhaan tahtiin. Edellinen painoarvio tehtiin perjantaina (1840g). Huomenna on taas ultraus... Normaalistihan nuo painoarviot ja synnytystapa-arviot taidetaan tehdä joskus 36 viikon paikkeilla ja lähinnä ensisynnyttäjille, kun arvioidaan äidin lantion tilavuutta ja sitä, minkä kokoinen vauva tulee olemaan lasketun ajan paikkeilla, eli sopiiko syntymään alateitse. (ainakin sellainen käytäntö oli silloin, kun minä esikoiseni sain, mutta se oli viime vuosituhannella se...)

Millainen on meemin vointi tänään?
 
Viime yö juostiin vessassa n. puolen tunnin välein. Oli ehkä vähän rassaavaa... Lisäksi hikosin ihan älyttömästi, siis niin, että sitä hikeä todella valui tipoittain. Taisi kuume laskea. Tänään tilanne kuitenkin tuntuu vähän paremmalta. Nesteet pysyy sisällä ja kohta ajattelin kokeilla keiton syömistä.

Ompeluhommat houkuttaa kovasti, pikapuoliin täytyy alkaa niiden pariin. [:)]
 
Onko kukaan tehnyt sitä että kuunteluttaa pienelle musiikkia?

Minä kun olen jo pitkän aikaa soittanut sille luurien avulla musiikkia, ja se on muuten alkanut jo tunnistamaan kappaleita tietyt kappaleet saa sen takomaan aina samoissa kohdin jne, mutta kun mun mies tyyliin pitää mua hulluna [:D] Se nauraa aina ohi mennessään kun näkee mut maha paljaana luurit mahan päällä tietokoneella..

Mun siskot kertoi että heidän lapsensa rauhoittui aina kun soitti tiettyä kappaletta jota oli vauva oli kuullut mahassa. Nykyään toinen siskoni (ammattimuusikko) kun ottaa instrumenttinsa esiinkin niin tämä pieni tättärä ikää 3v. juoksee aina soittohuoneeseen ja kuuntelee hetken ja nukahtaa pian..
Toinen sisko ei soita mitään mutta soitatti mahaan klassista musaa niin vauvana tosiaan lapsensa nukahti iltaisin kuunneltuaan samaa cd:tä.

Aluksi soitin räppiä tyypille mutta nykyään olen sitten vaihtanut klassiseen ja tällaisiin ikihitteihin, vanhoihin rauhallisiin romanttisiin kappaleisiin kuten Romanssi, Lovestory,Syyslaulu, Akselin ja Elinan häävalssi..
 
Juu, täällä vauva on ollut kovassa musiikkialtistuksessa. [;)] En ole luureilla soittanut sille musiikkia, mutta usein itse rentoudun musiikkia kuuntelemalla ja vauva toki kuulee samalla. On oppinut myös tunnistamaan kappaleita. Ja kun mä itse musisoin, niin on jännä huomata miten erilailla vauva reagoi korkeisiin ja mataliin ääniin. Lisäksi eroa liikehdinnässä tulee riippuen siitä soitanko pianoa, poikkihuilua vai laulanko. Olen säännöllisesti yrittänyt laulaa tiettyjä kappaleita pikkuiselle. Siinä vaiheessa kun vielä pystyin keikoilla laulamaan, oli mahassa melkoinen jytinä aina esityskappaleiden aikana. Musiikki on mulle todella tärkeä asia ja toivon, että siitä tulee myös meidän pikkuiselle. [:)]
 
Meillä oli tarkoituksena, että mies soittaisi mahalle säännöllisestä siitä alkaen, kun vauva alkaa kuulla, mutta niinpä tuo on vaan jäänyt. Minäkään en ole edes pitkään aikaan kuunnellut musiikkia! Ainoa musiikki"elämys" vauvalle on ollut soittorasia, joka soittaa Brahmsin kehtolaulua. Sitä olen mahalle iltaisin soitellut [:D]
Aika kehnosti siis perheessä, jossa mies aikoinaan hankki sivutoimisesti leipää pöytään soittamalla...
 
Jiu: Suutarin lapsella ei ole kenkiä... [:D]

Suunnitelmissa oli kovasti soittaa musiikkia, mutta aika vähän on soiteltu. Mitä nyt töissä sitten menee mahaan asti. Toisinaan tulee kotona kuunneltua lastenlauluja, ihan siis omaksi ilokseni [:)] Välillä tulee vähän lauleskeltuakin. Mutta enemmän jutellaan. Ei hirveesti ylipäänsä kuunnella musiikkia kotona, niin sen takia siitä ei varmaan olla saatu aikaiseksi mitään rutiinia nytkään. Mutta meillehän olikin tulossa se helposti rauhoittuva ja aina nukkuva omatoiminen vauva muutenkin [;)]
 
Heipodei pitkästä aikaaa...
Pitkä aika, kun tänne oon kuulumisia kirjottanut. Oon kylläkin seurannut keskusteluja ahkerasti.. Täällä muutettu helsingistä pohjois-pohjanmaalle ja äitiysloma alko maanantaina. :) sitä ennen olinki työttömänä, kun kukaan ei mua töihin halunnut, kun selkäni töissä kesällä loukkasin.. Mutta tyttövauvaa täällä ootellaan ja maha on iiso pallo. Harjotussupistuksiaki kovasti on ja näin.. Synnytystapaarviota odotellessa 11.11 on siis se.. Vauva onneksi kääntyny raivotarjontaan, kun oli pitkään perätilassa..
Täällä kovasti vauvalle ommeltu kaikenlaista ja sillain.. Melko paljon vaivojaki ollu, mutta hyvin oon voinu silti nauttia raskaudesta, joskin vaihtelevasti. :)

Tsemppiä tättärälle ja meemille!
 
vielä tuosta musiikista, koko raskauden ajan vauvalle on kuuntelutettu kaikenlaista musiikkia, mitä nyt ollaanki kuunneltu. aIka paljon samoja tiettyjä cd:itä. Vauvan luulis tottuneen niihin. :P
 
Mä luin jonkun tutkimuksen, muistaakseni seiskasta (tosin jo vuosia sitten ja joo noi seiskan tutkimukset on pirun luotettavia[:D]) että sellainen vaavi joka saa kaikenlaisia kuuloärsykkeitä mahaan tulee omaamaan pitemmän pinnan myöhemmin elämässä.

Olen tässä naureskellut itsekseni että eroaa kyllä sitten äidistään kovasti jos näin on. Soitan tosiaan hänelle musiikkia, laulan paljon, koirat räkyttää joka päivä kovasti ja me huudetaan kumpikin koirille paljon [:D][:D][:D]

Oletteko törmänneet  muut muihin hassuilta kuulostaviin tutkimuksiin, uskomuksiin tai vanhankansan tarinoihin odotusaikaan liittyen?
 
Meidän tulee tosi vähän kuunneltua musiikkia, itse kyllä lauleskelen paljonkin, mutta eipä tuo vauva tunnu niihin mun lauluihini mitenkään reagoivan... tai sitten tunkee masussa sormia korviin, kun en ole mikään huippulaulaja... [:D]

Sain tänään KELAlta päätöksen vanhempainrahasta ja ensin meni kyllä hampaiden kiristelyksi. Olin nimittäin merkannut, että haluan sen laskettavan viimesen 6 kk tuloista, koska tuloni ovat nousseet tosi paljon viimeisen kahden vuoden aikana. Vaan sieltäpä tulikin päätös, että vanhempainraha maksetaan vuoden 2008 verotuksen mukaan, koska tulot ei ole nousseet 20 %. [:@] [:@] Mut siis tuo 20 % olis menny rikki, jos olisin ottanut tänä kesänä lomarahat rahoina, mut jotenkin sain päähän vaihtaa osan lomarahoista vapaiksi (joita en nyt ehdi pitämään kun äitiysloma alkaa) ja sit sen takia jää just hilkun ton rajan alle. Ja sit ton takia vanhempainrahaa tulee monta satkua kuussa vähemmän. [:@]

Noh, mies lohdutteli, että kyl me pärjätään, mut kun olin niin ehtinyt iloita, että palkka on noussu mukavasti just äitiyslomalle lähtöä ennen... Nyt se ei näy missään!! [&o]
 
Takaisin
Top