Lokakuun löpinät

Itsestäni tuntuu todella vastuuttomalta päättää olla rokottamatta lastaan. He kuitenkin reissaavat varmasti entistä enemmän ympäri maapalloa ja ovat tekemisissä ihmisten kanssa, jotka tulevat korkean tartuntariskin maista.

Itse jäin pohtimaan jo Calmette-rokotusta, joka ei enää kuulu rokotusohjelmaan. Emme kuulu riskiryhmään, joten syntyvää lasta ei ole tarvetta rokottaa. Erillisestä pyynnöstä se on mahdollista saada, mutta rokote on muuttunut omasta lapsuudestamme ja riskit ovat suuremmat. Ehkä emme sitten sitä rokotetta lapsellemme pyydä.
 
Joo, meille kans sanottiin, että erityisen tarkka vaipanvaihdon yhteydessä jne käsipesuista rotarokotteen jälkeen. Ja se miksi se on otettu rokotusohjelmaan, on että ihan pienillä vauvoilla se voi olla tosikin vakava ja tosiaan on vähentänyt olikohan se 70% pienten vauvojen sairaalahoitopäiviä, koska jos pieni vauva saa rota-viruksen, niin valtaosa yleensä joutuu sairaalahoitoon ja nesteytykseen ja aika iso osa niistä pienten vauvojen sairaalahoitopäivistä koostui aiemmin nimenomaan tuosta syystä.
 
Www.thl.fi saa tietoa rokotuksista. Mulla neuvolantäti käski lähtee sieltä lukemaan, kun ilmaisin eriävän mielipiteen influenssarokotteesta. Varmaan pelkää et oon samaa mieltä kaikista rokotteista, kun heti sinne patisti. Mut sieltä löytyy kaikki. Ja siellä mm. Lukee, ettei influenssarokotteessa käytetä eläviä viruksia, joten se ei voi tartuttaa influenssaa. Muita en ole katsonut, kun muut normirokotusohjelman mukaiset otan kuitenkin.
 
Mielestäni se on ihan fiksua, että neuvolassa kerrotaan mistä saa lisätietoa asioista, sekä yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tietoa, että ns tutkittua tietoa. Eli ei tuputa omaa mielipidettään (tietenkin voi kertoa tai keskustella yleisesti) - ja tämä aihe kun voi olla vähän "tulenarka" niin ei menetä kuitenkaan omaa uskottavuuttaan muissa asioissa, jos asiakkaalla on eriävä mielipide kuin neuvolatädillä.
 
Lukiko joku noista synnytyskivunlievitystilastoista eri sairaaloissa? Olisi kauheata, jos saisi sellaisen kätilön, joka ohjaa kivunlievitysasioissa ihan eri suuntaan kuin mitä itse toivoisi. Huhhuh! Ainahan ei ole mahdollista valita, mutta niin kauan kuin on, toivon, että sen hetkisen toiveeni otetaan huomioon.
 
Mä luin niistä. Paljon kai vaihteli senkin mukaan onko anestesialääkäreitä ja jossain missä pitkät etäisyydet, synnyttäjät tulee useammin liian myöhään. Ja oli semmonenki, että jossain ei ilokaasua ku vanhat laitteet vuotaneet ja poistettu :0
Mutta totta ettei ois kivaa jos itseä työnnettäis johonki muottiin sen mukaan kuinka tietyssä sairaalassa yleensä tapana! Tosin en itsekään oo perillä esim spinaalin ja epiduraalin eroista... että tiiä sitten minkä verran osaa itse päättää. Ja just että tarjotaanko jotain toimenpidettä siksi että se vaan tapana vai esim oikeasti siksi että vois olla hyödyllinen vaikka tilanteessa jossa väsynyt kivuista ja synnytys meinaa hidastua... Toivon että mulle tehdään järkeviä +perusteltuja ehdotuksia (paitsi jos hätätilanne) ja saan itse päättää tilanteen mukaan. Vielä ei oo muita kivunlievitys toiveita kuin lämmin vesi :)
 
Takaisin
Top