Lokakuun löpinät

Mä en kyllä ymmärrä miks kaikki ketkä on rokotettu on niiin niiiiiin huolissaan jos jotain muuta ei oo rokotettu? Eihän teillä ole mitään syytä huoleen jos uskotte että nämä rokotteet jotka olette ottaneet suojaavat teitä ja lapsianne!
 
Onko se ihmekään että taudit tarttuu myös rokotettuihin jos suoja on 93%? Kyllä ne rokottamattomat pitää nuo taudit elossa.. Onneksi Suomessa noinkin reilusti kuin 97% rokotettu..
 
Sitä paitsi mikäs sitten suojaa vastasyntyneitä joille aletaan antamaan rokotuksia vasta useamman kuukauden ikäisenä?? Ai että pistää suututtamaan tuommoinen asenne ja sitten tänne tulee vielä kirjoittelemaan!
 
Mielestäni tänne on kirjoiteltu erityisen hyviä pointteja, rokotusohjemal rokotteista. Minä annan lapselleni ne rokotteet mitkä on pidemmält aikavälilt tutkittu ja ne on todettu hyviksi. Tuoreita rokotteita en ota itseeni enkä lapseeni. Joten en ota influenssa rokotetta. Onhan sitä tutkittu että useammasta rokotteesta on niin paljon enemmän hyötyä kun haittaa. Jotkut ei tätä sinäänsä usko. Ymmärrän senkin puolen että rokotteista ollaan kriittisiä. Jos ei ole rokottanut lastaan niin sittten ei ole. Sitä vaan on niin erilaisia ihmisiä.
 
Komppaan 93DaPi:a! Influenssarokotteet olen myös silläkin perusteella skipannut, että kauden virus on saattanut muuntua, niin ettei rokote edes vaikuta ko kausilentsuun. Nämä ns perusrokotteet, joita on annettu vuosi tolkulla on kuitenkin tehokkaita siihen yhteen ja samaan tautiin vuodesta toiseen.

Mutta kuten muutkin on tässä todennut , niin mielipiteensä kullakin!
 
Rokotteen teho perustuu nimenomaan siihen, että suurin osa väestöstä on rokotettu, silloin on mahdollisimman pieni riski saada tartuntaa. Se, että ottaa rokotteen suojaa myös muut ympärillään. Jos liian moni jättää rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ottamatta tarkoittaa se sitä, että taudille on suurempi mahdollisuus päästä leviämään. Rokotteilla on saatu pahimmat ja vakavimmat taudit pysähtymään. Toivottavasti rokottamattomuus ei lisäänny, koska se sairastuttaa myös syyttömät osapuolet.
 
Noniin saatiin tännekin palstalle kiivasta väittelyä aikaiseksi... :/ On tullu tosi hyviä pointteja! Itse kans eniten huolissaan vastasyntyneistä. Ja sitten tuo joukkosuoja näkemys siinä että rokotuksista ei ole 100% varmuutta että tekee vastustuskyvyn...
 
Tota Viena mä tarkotin myös, sitten kun hermostuttaa niin ei enää osaa asiallisesti sanoa :D Kiehuin jo miehellekin asiasta eilen, se onneksi on tottunut puolella korvalla vaan kuuntelee mun hormoonipaasauksia :)
 
Kääk, mielipiteiden törmäilyä... :D Mulla on ainakin semmoinen kanta että jokainenhan pariskunta päättää oman lapsensa rokottamisesta itse, mä en kanna murhetta jos joku ei rokota, mutta itse koen vahvasti että lapsi on rokotettava. Sitten ainakin voin ajatella että olen tehnyt voitavani sen eteen, että lapsi saa kaiken sillä hetkellä saatavissa olevan suojan ikäviä tauteja vastaan. Hermoraunioksihan minä tulisin jos en rokotuttaisi lastani, miettisin vaan että mihin se nyt saa koskea ja mihin ei, jos se suoja on olemassa niin sitten ainakin voi olla rauhallisemmin. Eihän mikään tässä maailmassa ole varmaa, mutta jos jostain saa sen mielenrauhan lapsen ulkoillessa yms vaikkakin sitten ei olisikaan 100% varmaa, niin kyllä minä ainakin sen otan. :)
 
En nyt tiiä mihin kuuluu äitiysvaatteet mutta tilasin tossa ozbabylta pojan haalarin yhteydessä itelle mammatakin talveksi mamalicious-merkkisen, 54,95 tais olla hintaa ja luulen et on tosi hyvä kun maha alkaa enempi kasvaa. Voisin sitä jo nyt käyttää vaikka vähän iso on mahasta :) Otin ite kokoa m koska maha tulee varmasti olemaan iso (hm merkkinen oli esikoisen aikana kokona S ja ei menis enää joulun jälkeen mahan kanssa :D
 
Mää oon alkanu jo käyttämään sitä käytettynä ostamaani äitiystalvitakkia. Mulla on henneksen s-kokoinen, sellainen maihinnousutakkityyppinen ja tää on kyllä niin reilu helmasta että oon ihan varma että menee loppuraskauteen asti. Mutta omat normaalit takit näihin keleihin tarkoitetut jo ahdistaa/on liian pieniä.
 
Mulla on joo välikausitakkina samantyyppinen kun se sun mammatakki ja sen kanssa mahtui maha olemaan ainakin huhtikuussa kuukausi ennen la, sit lopetin jo takin käyttämisen alkoi säät lämmetä :) Käytän sitä nyt niin pitkään kun mahdollista, ja sit siirryn talvitakkiin. Ei sillä et olis pelkoa kylmästä kun hiki virtaa ilman villapaitojakin :D
 
Mä en kyllä ymmärrä miks kaikki ketkä on rokotettu on niiin niiiiiin huolissaan jos jotain muuta ei oo rokotettu? Eihän teillä ole mitään syytä huoleen jos uskotte että nämä rokotteet jotka olette ottaneet suojaavat teitä ja lapsianne!

Tässä sanottiinkin se taikasana "usko". Tosin huvittavaa että sitä käytetään rokotteista, jota tieteellisesti tutkitan, eli juuri siinä asiassa kyse ei ole uskomuksesta.
 
Lukiko joku noista punkkipuremiin kuolleista? Mielenkiintoista nähdä tuleeko niistä sellainen aidosti iso ongelma ( tarkoitan siis suuremmista kuolleisuus luvuista tai jälkioireista kun se muutama vuodessa vrt kuinka monta kuolee normiflunsssaan vuodessa). Tämähän on meillä ns potentiaalinen iso uusi tauti kun moni muu tauti on rokotteiden kautta melkein hävinneet.
 
Me ollaa otettu rokotusohjelman mukaiset rokotukset ja lisänä piti ottaa vesirokkorokote mutta 1kk ennen sitä meidän tyttö sai vesirokon. Mulla itsellä on laitettu vesirokkorokote ja sain vesirokon mutta se oli lievä vain muutamia pisteitä. Meidän tytöllä se oli ihan kamala. Siis en olisi ikinä voinut ajatella kuinka kamala se tuollaisella vuoden ikäiselle on. Tyttö oli ihan täyttä vesikellukoita. Sitä kun katsoi meinasi itku tulla (ja tulikin aina salaa tytöltä). Odotin vain sitä rupivaihetta ja kun se tuli oli sekin yhtä tuskaa. Ruvet jäivät kiinni lakanoihin ja vaatteisiin ja irtoaminen tuntui kurjalta. Pari viikkoa meillä ei nukuttu ollenkaan. Isot arvet jäi ympäri kehoa. Vieläkin on arpia ja osa ei varmasti koskaan lähde. Tyttö näyttää kuin sitä olisi ympäri kehoa pistetty tupakalla tai jotain. Tätä kirjoittaessa mulla tulee ihan itku. Se oli jotain niiiiiiin kamalaa. Jotain mitä ei ikinä toivoisi rakkaimmalleen. Onneksi tyttö ei vielä raapia osannut.. olisi ollut varmasti vielä kamalampi. Seuraavalle ehdottomasti rokote, toivon että nyt se keretää ottaa.
 
Minäkin maisemissa taas ja täällä näkyy keskustelut leimunneen sinä aikana. :D Mä oo kans pääni puhki miettiny tuota talvitakkia ku ei oo mitään hajua millanen ollu kuopusta oottaessa.. Taisin mennä ihan mun villakankaisella sillon, mut tän vauvan la ln nyt 2kk aiemmin niin pitäis varmaan sitä takkia katsoa.. Nyt kodin lähettyvillä käytössä ihan hirvee aniliininpunainen softshell. Suosituksia otetaan vastaan!!
 
  • Oon muuten miettinyt sitä et kuinkahan suuri riski sairastua johonkin on niillä jotka ei ole ottanut rokotetta ja leikkivät samassa tilassa rokotuksen saaneen kanssa? Kun siis mun tuttu ei ottanut mitään rokotuksia lapselleen ja sanoi meille muille äideille et jos me kerrotaan et koska saada rokotukset niin ei silloin tuu tapaamiseen missä just rokotettu lapsi koska siinä rokotteesta annetaan sitä virusta ja että rokotettu lapsi voi sit tartuttaa rokottamattoman lapsen. Jäin tätä sitten miettimään että kuinka toden näköistä se on? Kun ei meille neuvolassa sanottu että pitäis vaikka olla kotona viikko rokotuksen jälkeen. Rupesin miettimään että sittenhän vaarassa on myös ne jotka ei ole vielä kerennyt samaan rokotetta. Ja että rokottamattomat lapset on aina vaarassa koska eihän sitä voi tietää onks leikkipaikan lapset just rokotettu. Eli onks kenelläkään tietoa tästä.
 
Ainakaan ei elävissä rokotteissa ei voi saada tartuntaa. Koska niissä ei ole elävänä taudinaiheuttajaa. Se uusi Rota-virus rokote on sellainen että vauvan kakkaan erittyy jonkin aikaa taudinaiheuttajaa. Mutta se siis on pelkkä vatsatauti (en ees tiedä miks on muka niin vakava että lautettu rokotusohjelmaan!)
Toinen elävä on MPR (tuhkarokko, sikotauti ja oliko vihurirokko) sitähän ei saa raskaanaoleva ottaa. Mutta empä oo kuullu että vois tarttua??
 
No on tossa rotassakin yhdeksää vatsatautia vastaan vasta-aineita.. Ja ehkäisee siis sairaalaan nestehoitoon joutumisia. Eli on siinäki ilmeisesti järkensä :)
 
Ihan hyvä kysymys, Muffeli. Kuten Ruusa tuossa sanoi, iso osa rokotteista sisältää kuollutta virusta ja se ei tartuta. Rotassa on elävä ja siksi esim. meille neuvolassa muistutettiin erikseen, että parin viikon ajan pitää olla extra huolellinen käsihygienian kanssa erityisesti ulostevaipan käsittelyn jälkeen.
 
Takaisin
Top